Jump to content

Photo

Hjälpmedel

• Please log in to reply
40 replies to this topic

#26 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 12 February 2010 - 23:00

Upplösningen sitter visst i ritplattan. Varfär omnämns det hur mycket lpi plattan har om det inte finns nån begränsad täthet med punkter?
Så du menar att det kvittar om man har en ritplatta på 400 lpi eller 15000 lpi

Lpi? Dpi. Dots per inch, hur dimensionerna är på bilden. Storleken på själva plattan spelar igentligen bara roll för hur du tycker det är bekvämt att rita.
Precis som en mus inte behöver så värst mycket svämgrum för att navigera över en skärm behöver inte heller en ritplatta. En i A5 går fint. Tänker man på spetsstorleken så känns ytan jättestor.

Men jag vet inte direkt vad du menar. Jag har alldrig sett något om DPI på ritplattor. Förväxlar du med en ritplatta med inbyggd skärm?

#27 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 February 2010 - 00:26

De har en upplösning, eller detaljnivå som benämns lines per inch. På en wacom intous är den 0,005mm, 5080 lines per inch. Plattor har också en reportrate (200 punkter/sek) som jag antar spelar in när den uppfattar svängningar och darrningar.

#28 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 13 February 2010 - 16:19

Aha! Jag suger för det mesta på det här med det tekniska och min platta (CTE-440) är ärvd av min lillebror.

Den fungerar störtbra så det är allt som räknas.

#29 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 02 March 2010 - 08:56

Hej, igen!!! Har alltid använt PC men de flesta säger att Mac ska vara det ultimata när det kommer till att jobba med bilder och Photoshop. Funderar nu på att skaffa en Imac, ´27, som jag såg och blev förälskad i (säg inget till min sambo). Den e mäktig och är den värd pengarna e ju frågan? Är det någon av er grymma tecknare som använder Mac? Funkar Photoshop bra med Mac? Pratar man med säljarna så är den ju skiiiitbra....men vill få lite info av en van Mac användare. Om det finns nån så e jag tacksam för de råd man kan få.

#30 Chu

Chu

Ensign

• Members
  • 42 posts

Posted 03 March 2010 - 13:14

Cha cha cha!
PC/MAC vet ja inget om. Mac sägs ju vara bättre men jag har aldrig fattat vad som ska va bättre, photoshop är ju photoshop.
Hursom så har ja en wacom intuos 3 o har haft ett tag. Den är helt grym att färglägga med och har definitivt ökat glädjen o kreativiteten med datorfärgläggning. När det gäller tuschning är det enligt mina erfarenheter bara att glömma.. Jag har sett folk som klarar av det men dom är redan rediga proffs. Själva poängen med att göra det i datorn måste ju vara att det ska gå snabbare men det gör det absolut inte. En annan poäng är väl att man kan sudda ut det lite lättare, problemet är att det är det ända man gör. Lägga en linje, för darrigt, ctrl Z, lägga den igen, inte riktigt på plats, ctrl z, osv osv i all oändlighet. Jag har provat nästan alla program det finns oxo för att se om det går att få någorlunda kontroll, o det bästa hittills är faktiskt flash. Iaf om man vill ha en 'clean' stil (Får testa inkscape oxo som nån tipsa om). Den här t ex. är gjord i flash http://thechu.devian...oons-129768178. Förutom kluddet på skinnkappan. Jag har tröttnat på det nu och beställt en sån där wacom-ritskärm bara för att slippa skiten. Såg förövrigt på Peter Bergtings blogg att han inte var så förtjust i sin, att den blev repig osv men jag ska prova med en specialbeställd film att lägga över ritytan o hoppas på det bästa. Men för fan, köp INTE en wacom intuos i förhoppning att det ska underlätta din tuschning, det är bara 10ggr så frustrerande.

Peace. Out.

#31 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 31 March 2010 - 08:17

Dåså.... Undrar vidare om nån använder sig av mac? Har endel funderingar angående photoshop i mac å lite annat.

När man använder sig av texture, style osv.... har svårt att se allt konkret (hehe). Har tillgång till textures och tänkte använda mig av dessa. var lägger man in dessa i photoshop... logiskt: i den mappen.... men kan vara bra att bolla m nån. Hur använder man sig av dessa bäst och smidigast???
När jag använder dessa har jag gjort olika varje gång... Men som sagt vilken är smidigast?

Kanske är otydlig men behöver nån att bolla med. De flesta frågorna går nog att svara på om man e van PC användare....

E tacksam om någon har lust att dela med sig

#32 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 31 March 2010 - 16:32

Använder inte Mac, eller Photoshop längre, men jag rekommenderar att du tar dig en titt hos conceptart.org som har forumsdelar för alla nivåer av användare. Registrering är att rekommendera då man får tillgång till en del annars låsta forum med fler tutorials och råa psd-filer där man alltså kan se alla lager och kanaler och så och hur folk använder dem.

#33 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 01 April 2010 - 11:39

Använder inte Mac, eller Photoshop längre, men jag rekommenderar att du tar dig en titt hos conceptart.org som har forumsdelar för alla nivåer av användare. Registrering är att rekommendera då man får tillgång till en del annars låsta forum med fler tutorials och råa psd-filer där man alltså kan se alla lager och kanaler och så och hur folk använder dem.

Men det låter ju intressant... ska kolla in det. Tackar!!! Så om du inte använder Photoshop vad använder du dig av då?

Tänkte vara lite...mycket lat åxå... vart på sidan, efter man har registrerat sig, hittar jag dessa? Det finns ju "school" å "workshop" bl a...

Edited by Pepe, 01 April 2010 - 11:54.

#34 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 April 2010 - 13:13

Jag använder GIMP. Inte för att det är bättre, utan för att det är gratis och jag inte känner för att punga ut med en massa pengar för ett bildprogram.

I forumdelen som man hittar under forums finns det CA.org downloadable tutorials and dvd:s. Sen finns ju forumen för Wacoms och Photoshop längre ner. Jag ser att de börjat ta betalt för en del vilket är nytt för mig, jag har inte varit inloggad som registrerad på ett tag.
Tutorials, Tips & Tricks och Reference & Inspiration har bland annat customborstar som folk har gjort, sitetips om anatomi. Det är lite rörigt, men man får ta sig lite tid. Sen kan man ju alltid ställa sina frågor om en sökning eller genomläsning inte hittar nåt.

Det närmaste ett svenskt forum kommer vad jag känner till är grafisktforum.org som är mycket mindre rörigt men som såklart har mycket färre användare.

#35 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 06 May 2010 - 11:56

Okej, över till nästa ämne/fråga???

Om man ska göra om en serie, som är delad per sida/fil i en mapp, till PDF... Vad er bäst resultat.... eller rättare sagt hur gör man? Vet att man kan prova sig fram men vet inte om allt kopieras vid konverterinen eller inte?

Sedan hur lägger man upp bilder här utan att behöva bifoga?

Tackar så mkt iförväg

#36 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 May 2010 - 17:05

Ahem. Om man jobbar en hel del med photoshop, som jag vet att du gör Pepe, så har du ju faktiskt möjligheten att helt enkelt SPARA som PDF med Photoshop. Fast vänta... då blir det ju bara en sida som PDF. Hmm...

Tja, den här länken verkar ha det officiella verktyget:

http://createpdf.adobe.com/

Du kan tydligen göra filer direkt över internet där. Antar att du kör programmet genom Java.

MEN...! Absolut bästa alternativet verkar vara CutePDF, ett freeware program som är gratis även för extremt kommersiellt bruk. Hähä! ;)

http://www.cutepdf.c...epdf/Writer.asp

Kör hårt Pepe.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 07 May 2010 - 06:01

Att infoga en bild är bara att ta svara och sedan klicka på ikonen som ser ut som en bild, andra till höger om smileyn. Du måste se till att bilden inte ligger i en underkatalog. Då kan du också se koden som du kan skriva istället om du föredrar det sättet.

#38 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 20 May 2010 - 06:38

Fortsätter mitt sökande efter kunskap. Är så klart mycket tacksam över de råd som ges och har givits!!!
Läser mycket serier via Iphone idag och gillar de olika sätt man kan se dessa Appar på. Man "fejdar", "pannar" och det känns nästan som animationer. Tänker även på Marvel motion comics... Undrar om nån vet hur dessa görs??? Kan detta vara nått för Sss, inte bara som app för Iphone men även nätet???
Vet att det nästan bara är jag som använder MAC...men undrar om någon hörts talats om Pulpmotion? Om ni har det... Funkar det till det ovanstoende? Känner ni till annan mjukvara för sånt här?
Nåja, jag e mkt nyfiken å känner att det är ett spännande nytt medium.

Edited by Pepe, 20 May 2010 - 06:44.

#39 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 29 September 2010 - 20:37

Nu har jag också blivit med ritplatta (och ritbord) och har trevande testat mig runt i Gimp och Photoshop Elements. Båda programmen funkar bra med Elements som det som är mest integrerat med plattans funktioner. Scrollhjulet är exempelvis utan funktion i Gimp. Jag har inte ändrat knappbindningen i nåt av programmen men några av dem är redan väldigt bra så dem lär jag behålla. Känslan av standardpenntoppen (4 olika följde med ritplattan, en Wacom Intuos4 Small) är den som liknar blyerts mot papper mest och är helt okej. Jag var lite rädd för hur det skulle kännas först eftersom många verkar ha problem just med känslan.

Jag valde den minsta modellen av ekonomiska skäl men nu i efterhand är jag glad att det blev så för den passar mig fantastiskt och tror inte att jag kommer köpa en större framöver om jag inte slår mig på en Cintiq (en ritplatta och skärm i ett). Nu ska jag ta mig tid att läsa tutorials om digitalt målande och smarta ritplattsidéer.

Ritbordet är av bordsmodell som gör att man kan använda ett existerande bord och ställa det på. Man känner sig som ett riktigt amatörproffs. Det kom med en ritmaskin som är en linjal som kan förflyttas upp och ner och en annan som innehåller en vinkelhake som är flyttbar i sidled och kan rotera runt sin mitt och man kan låsa den i vinklar om man ska göra fler parallella vinklade linjer. Det kommer från Aristo och jag beställde från Screentec som har en simplare version i A3 och en i A2 (min modell).

Båda de här grejerna känns som de var väl värda sina pengar och jag borde köpt såna tidigare. Men jag beställde också nåt billigare och simplare som också visade sig vara riktigt riktigt bra. Arkitektpapper för markers som för fingrarna känns väldigt glatt men känns som vanligt papper att rita på och tuschpennslinjerna blir mycket skarpare och de blir som jag vill ha dem, vilket är första gången för mig. De blöder inte heller genom lika lätt som kopieringspapper som är det papper jag vanligen använder. Canson XL marker är pappret som får min nästan oreserverade rekommendation. Nästanet kommer av att ytan gör att det tar lite längre för tuschet att torka in, men när det gör det blir det jämnare än jag är van vid.

#40 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 September 2010 - 07:20

Då får man gratulera till de lyckade inköpen! Vilket material man använder gör verkligen skillnad! Men vilket ska du använda nu då? Ritbordet eller ritplattan? :P
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 September 2010 - 10:48

Just nu, eller när jag lekte igår, så hade jag faktiskt ritplattan på ritbordet! Så okonventionell är jag :) Ska försöka hitta någon ultimat lösning där man kan komma åt allt utan att det blir fullständigt oergonomiskt. Det ska ju tillkomma ett ljusbord och en scanner också. Eller kanske man ska importera en lärling från nåt fattigt land som sköter allt sånt mot mat, sovplats och veckopeng...

Det blir nog mest ritbordet för ritandet och tuschandet, sen plattan för färgläggningen. Nu ska jag försöka bli klar med Mordet i Bunkern och jag ska testrita en sida på nya pappret så att det inte blir för stor skillnad mellan det gamla och nya.