Jump to content

Photo

OS 2010

• Please log in to reply
152 replies to this topic

#26 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 February 2010 - 23:43

Så jävla starkt av Ferry med tanke på hans problem med skador och sjukdomar den senaste tiden! Om det inte sker nått väldigt oväntat i år så blir det även bragdguldet för Ferry det kan jag nästan lova!

Winter is Coming

#27 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 February 2010 - 23:48

Äh vad i.. tog han guld iaf? Jag trodde inte att han hade någon chans och var besviken efter damernas skidskytte så jag skippad det. Men vad kul ändå. :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#28 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 February 2010 - 12:48

Såhär ska alltså Tre kronor formera sig i premiärmatchen:

SÅ SPELAR TRE KRONOR

22) Daniel Sedin– 20) Henrik Sedin – 80) Mattias Weinhandl

2) Mattias Öhlund – 39) Tobias Enström

----------------------------------------------------------------------------

21) Peter Forsberg – 40) Henrik Zetterberg – 27) Patrik Hörnqvist

5) Nicklas Lidström – 55) Nicklas Kronwall

91) Loui Eriksson – 19) Nicklas Bäckström – 11) Daniel Alfredsson

10) Henrik Tallinder – 6) Magnus Johansson

93) Johan Franzén – 26) Samuel Påhlsson – 33) Fredrik Modin

3) Douglas Murray – 29) Johnny Oduya

Målvakter:

30) Henrik Lundqvist 1) Stefan Liv 50) Jonas Gustavsson

Ganska väntade femmor får man väl säga. Weinhandl har spelat med Sedinarna förr, både i JVM och i MoDo, det är ju skickliga spelare som kommer att parkera mycket i anfallszon, kanske saknas lite tuffhet där. Öhlund kan Sedinarna och får ta ett stort defensivt ansvar, Enström får visa svenska folket att han är en bra offensiv back. Hoppas han kan visa det i OS också.

Sen har vi alltså Foppa med Zäta och Hörnqvist. Ser ju också lovande ut men även i andra ändan. Zäta sliter både framåt och bakåt, Foppas är osäker med form, men kan få utrymme av Zetterberg och kanske kan servera Hörnqvist om krutet är torrt. Har ingen riktig koll på hur tuff "Bengan" Hörnqvist är, men han har gjort näst flest matchvinnande mål i hela NHL hittills med sju stycken. På pappret ser det ju bra ut. Lidström och Kronwall är ju som bekant lagkamrater och spelade ihop i två matcher (semi och final) under OS 2006. En spelskicklig och smart Lidas med en rivig, skicklig och tuff Kronwall. Mycket bra backpar som alla lär skrämmas av. Detta är väl gamlingsfemman då.

Och så tredjekedjan. Lite förvånande att Bäckis hamnar först i tredjelinen, men det visar ju bara på att vi har en riktigt bra offensiv bredd. Alfredsson har ett bra skott och är nog det närmast Ovechkin vi kan sätta jämte Bäckis. Loui Eriksson kan både vara smart defensivt och producera framåt, åtminstone har han visat det i NHL, bara att hoppas att han kan det i OS också. Alfredsson och Loui Eriksson var ju lagkamrater i Frölunda under lockoutsäsongen, men Loui spelade inte särskilt mycket då å andra sidan. Backparet där, Mange Johansson och Henrik Tallinder har väl spelat ihop under lockoutsäsongen i Linköping om jag inte missminner mig. Tallinder mer stabil i egen zon och tuff, kan förhoppningsvis täcka upp för Magnus Johansson om han gör bort sig eller är klen.

Och så fjärdefemman då. Klart mer defensiv eller slitstark prägel på den, Modin-Påhlsson-Franzén med Murray och Oduya. Det är ju fem spelare som rent fysiskt nog skrämmer många, Påhlsson är en defensivt mycket bra center, Franzén matchas nog lugnt i början men har potential att avancera uppåt i femmorna om han spelar sig i riktigt bra form. Kanske han skulle passa att matcha med Sedinarna ibland om det behövs lite tufft spel framåt? Frågetecken här med slitstarkheten just för att Modin och Franzén inte är så värst matchvana. Förhoppningsvis kan de alla acceptera den här rollen i laget. Oduya har ju gjort några Bobby Orr/Lillstrimma Svedberg-mål i NHL, där han åkt från egen zon och gjort solomål, men har inte fått det att lossna med poängen i år. Kan vara skillnad nu när han spelar i Atlanta mot ett mer defensivt starkt och tryggt New Jersey.

Osäkra kort är väl just hur matchvana en del är, som alla vet med Modin, Foppa och Franzén. Sen har vi andra som ska bevisa att de faktiskt håller i ett OS, som Weinhandl, Loui Eriksson, Patric Hörnqvist osv.

Annars då så har Ryssland lekt med Lettland (8-2), USA trevat sig lite fram till 3-1 mot Schweiz och Kanada behövt en period på sig för att få igång maskineriet mot Norge, 8-0 till sist.

Edit: hjärnsläpp och blandade ihop Schweiz och Tjeckien... :P

Edited by Kermit, 17 February 2010 - 15:01.

*Hockey och superhjältar*

#29 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 February 2010 - 13:22

Annars då så har Ryssland lekt med Lettland (8-2), USA trevat sig lite fram till 3-1 mot Tjeckien och Kanada behövt en period på sig för att få igång maskineriet mot Norge, 8-0 till sist.

Schweiz var det som USA spelade emot. ;) I natt kommer jag gå upp för att se Sveriges match, trots att jag ska jobba i morgon (7-16). :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#30 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 February 2010 - 13:39

Schweiz såklart! Jag såg t.om matchen, fick ett hjärnsläpp när jag skrev, menade en sak och skrev en annan. :blush:

#31 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 February 2010 - 14:59

Vad tycker du annars om femmorna, GG?

#32 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 February 2010 - 15:50

I natt kommer jag gå upp för att se Sveriges match, trots att jag ska jobba i morgon (7-16). :D

Det är lugnt för mig men det är riktigt surt att Finland matchen går kl 6 på måndag morgon. Det kan ju inte någon människa vara glad över. Synd att inte den och Vitryssland (som går på perfekt tid) bytte plats.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 February 2010 - 16:34

För mig är det värre med matcher som går 01:30 än de som börjar 06:00. De kan man ju i alla fall kliva upp till, men får bita i det sura äpplet inatt och kolla in matchen mot Tyskland. Premiär är ju ändå premiär. :)

#34 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 February 2010 - 17:23

Vad tycker du annars om femmorna, GG?

Vet inte riktigt vad jag ska säga men det ser bra ut. De första tre kedjorna har varje en spelare som kan göra många mål, Weinhandl, Hörnqvist och Loui. Om Foppa får vara skadefri och göra fina passningar till Hörnqvist kanske han blir Sveriges främsta målskytt. Fjärde ser bra ut som en checking kedja. Douglas Murray ska bli kul att se med hans fina tacklingar. Förhoppningsvis skadar sig inte Öhlund i detta OS som i Turin eller någon annan som haft skador under säsongen. Hur är det får man kalla in förstärkningar, om någon blir skadad, av dem som blev nominerade?

Jag kan ju bestämma lite själv mina arbetsdagar. Finlands matchen hoppas jag kunna se hela, då får de inte ringa om jobb den morgonen (jag vill ju inte behöva säga nej). B)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#35 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 February 2010 - 17:28

Det enda är väl att Hörnqvist och Loui Eriksson måste bevisa att de kan göra mål på den här nivån också. Hade fortfarande hellre sett Magnus Johansson bli utbytt mot en trettonde forward, helst någon ettrig, rivig ytterforward som Pebben för några år sedan. Kanske Fredrik Sjöström i Toronto! Men för sent för det nu. Och ja, man får byta spelare under turneringen, precis som skedde förra gången när Kronwall ersatte Öhlund. Fast det gick ju bra, Kronwall gjorde ett av målen i finalen.

Jag är ju tveksam till att Weinhandl och Johansson funkar i en olympisk turnering på små rinkar. De lär ösa in poäng mot typ Tyskland och Vitryssland, men den där aggressiviteten kring nätet finns kanske inte riktigt i det här laget. Då får spelare som Johan Franzén stå för det.

#36 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 February 2010 - 23:01

Stackars Anja. Så nära Silver så åker hon i backen. :( Hemskt vad många otäcka fall där var i störtloppet. En farlig backe det där. Inte konstigt att så många fegade i slutet.
Sprinten var verkligen synd. Från minst ett säkert Guld och minst en till medlaj så blev det inget.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 February 2010 - 23:12

Men som tur var så vart det bara brons till Norge i sprintfinalen trots 3 medverkande. Lillebror ska inte bli alltför kaxig :P

Winter is Coming

#38 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 February 2010 - 00:53

Öh, missade du kvinnornas? Visst blev det väl Guld till Norge i Sprint?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#39 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 February 2010 - 01:03

Ja där vart det ju guld men i herrarnas sprint vart det ju bara ett brons, två guld på en dag kan vi ju inte unna lillebror B)

Winter is Coming

#40 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 February 2010 - 09:35

Någon som såg Sverige-Tyskland? 2-0 blev det, påminde väl lite om USA:s match mot Schweiz egentligen. Tyskarna stretade på bra, och Sverige hade svårt att komma till. Alldeles för dålig effektivitet framåt, men alla har kanske inte hittat varandra än. Tycker kedjan Eriksson-Bäckström-Alfredsson var bra, Hörnqvist kändes trubbig ihop med Zäta och Foppa, och Sedin-Sedin-Weinhandl vägde alldeles för lätt...ganska elak tackling av Oduya förresten, sådär får de inte hålla på för mycket, får vi många penalty kill mot t.ex. Finland smäller det direkt.

#41 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 18 February 2010 - 17:18

Anja ska börja med backhoppning? jäkla vad äcklig crash
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#42 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 February 2010 - 19:23

Trots kraschen igår så startade Anja i superkombinationen idag och gjorde hyffsat ifrån sig, 1.41 efter Lindsey Vonn inför slalomen :)

Winter is Coming

#43 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 February 2010 - 19:41

Men hon sa i en intervju efteråt att det var tufft, och att hon inte visste om hon kunde köra slalom än.... :(

#44 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 February 2010 - 20:12

Hörde det nu det var synd :(

Svenskorna sköt bort sig i skidskyttet igen, snacka om att vara bäst när det inte gäller och sämst när det gäller.

Precis nu sa dem att Anja ställer upp i slalomen också! Vilken krigare hon är! :thumbsup:

Edited by Rick Hunter, 18 February 2010 - 20:23.

Winter is Coming

#45 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 February 2010 - 22:18

Brons till Anja! Fan va starkt! :thumbsup:

Winter is Coming

#46 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 February 2010 - 09:36

Inatt har Slovakien och Schweiz visat att inget lag (utom Tjeckien som nog gärna möter Slovakien igen) vill möta dem i en avgörande match. Förutom Norge och kanske Vitryssland så ser det ut att vara en kul, jämn nivå på många lag här!

#47 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 19 February 2010 - 18:43

Oj, 2 skrällar igår i hockeyn. Schweiz lyckades få till straffar men förlorade och Slovakien vann mot Ryssland på straffar!

Inget övertygande spel i mot Tyskland men det blev vinst iaf. Jag hade inte förväntat mig någon utklassning, Tyskland tillhör toppskiktet bakom EHT lagen. Idag gör Monstret OS debut i mål, ska bli intressant att se matchen idag mot Vitryssland. Det borde ju bli vinst men vi vet ju hur det kan gå ibland. (2002 :mellow: ) Kul att Öhlund fick göra mål. :D

Hastigt men mindre lustigt har Norge gått om oss i antal guld. :( Undrar om Kalla kan följa upp med ett nytt guld idag igen?

Anja P brons var härligt, att hon kunde trotsa smärtan och skräcken (?) att åka störtlopp bara 24 timmar efter vurpan är hur strongt som helst. Jag kunde nästan inte titta när hon for ner för backen. :blink:

Edited by GaterGirl, 19 February 2010 - 18:44.

#48 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 February 2010 - 19:05

Nu har ju iofs Tyskland bra förstärkningar i NHL-spelare, men tillhör de egentligen toppskiktet numera? Av icke-EHT-lag skulle jag ranka Schweiz högre, sen har Vitryssland gjort bra ifrån sig i VM på sistone. I och för sig är Tyskland ett tufft lag att möta, och som vi har sett är det inte bara att köra över alla blåbärsnationer längre. Nu vill jag se Sedinarna producera, Weinhandl också, annars får de fasen byta ut honom mot Franzén i förstakedjan. Sen vore det kul om Foppa och Zäta fick till det. Fast roligast vore om Affe fick göra något mål. :)

#49 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 19 February 2010 - 21:50

Du fick som du ville, Alfie gjorde mål.

Oj, där kraschade Järbyn också. Hoppas det gick bra.

...tillbaka till hockeyn.

#50 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 February 2010 - 22:06

Så jävla starkt av Ferry med tanke på hans problem med skador och sjukdomar den senaste tiden! Om det inte sker nått väldigt oväntat i år så blir det även bragdguldet för Ferry det kan jag nästan lova!

Håller du fortfarande fast vid detta? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«