Jump to content

Photo

Millennium trilogin som TV serie i 6 delar

• Please log in to reply
72 replies to this topic

#26 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2010 - 14:07

Tack, då är jag med :) Kan tillägga att jag är ganska stolt över mig själv som tagit mig förbi mina fördomar mot svensk film och faktiskt sett Män som hatar kvinnor. Förmodligen ser jag även på den andra två när jag ändå är i farten.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#27 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 21 March 2010 - 14:19

Håller med Marie Morot. Überhaussat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#28 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 March 2010 - 14:25

Det är ju inte genialt, men spännande och stylish. :)
*Hockey och superhjältar*

#29 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 March 2010 - 15:09

Gav själv upp efter första filmen (såg den långa DVD versionen) på grund av det hemska Apelsin-TV slutet som jag hatade. Sen har en kompis visat nåt klipp från nån av uppföljarna där

*MiniSpoiler*
*
*
*
*
*
*
* Pablo "Kungen av Kungsan" Roberto verkar spela sig själv och det var också bland de fnissigaste och uslaste scener jag sett i filmsammanhang på sistone.

Uppföljarna kanske blir bättre men jag var inte speciellt imponerad. Lite snyggare än vanliga Svenska deckare kan jag väl ge dem.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 21 March 2010 - 15:12

Haha, ja, Paolo Roberto-grejen är riktigt, riktigt uselt. :)

#31 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 March 2010 - 20:49

Fattar inte varför alla måste hacka på Paolo-fajten?! Ok inte världens bästa fightscen men den är exakt likadan i boken och med samma huvudrollsinnehavare. Det hade väl varit ännu löjligare om de tagit in en annan skådespelare för den rollen.

#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 21 March 2010 - 20:51

Den här trilogin är ju ingen trilogi egentligen. Enligt vad jag förstår skulle det ha blivit tio böcker, men så var han oförskämd nog att dö mitt i skrivandet av den fjärde. Men jag tror att han hade handlingarna klara fram till åtminstone sjätte boken.

Vad kan man göra av det då? Låta någon annan skriva resten av böckerna? Låter spontant som en rätt kass idé. Utveckla dem till filmmanus? En helt annan sak. Skulle kunna bli bra. Men det kanske faller på rättighetstveksamheterna...

#33 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 March 2010 - 21:27

Ni får faktiskt ursäkta.
Jag har alltså inte sett filmerna och vill inte bli spoilad (hur dåligt det än är). Så sånt som inte har hänt kan ni gärna spoilermarkera.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#34 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 March 2010 - 21:43

Fast Paolo-grejen trodde jag var allmänt känt, t.o.m Rapport gjorde ett reportage om hans medverkan. Snacka om spoiler på bästa sändningstid :lol: Själv blev jag spoilad av någon humorprogram där Paolo var medverkade i samband med att jag läste böckerna. Men Georgia du behöver inte vara orolig, Paolo är bara en marginell bifigur/cameo i den stora handlingen och inget mer.

#35 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 March 2010 - 21:51

Bra :) men det måste jag ha missat :lol:

Blir väl kanske samma reaktion som när jag såg Alexandra Pascalidou som SVT reporter i början av avsnittet :rolleyes: Hur dåligt var inte det.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#36 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 March 2010 - 21:57

Bra :) men det måste jag ha missat :lol:

Blir väl kanske samma reaktion som när jag såg Alexandra Pascalidou som SVT reporter i början av avsnittet :rolleyes: Hur dåligt var inte det.

Varför då?! Hon är trots allt journalist, det är ganska vanligt att kända journalister medverkar som sig själva i svenska filmer när så krävs. Oftast då i Nyhetsinslag i filmen.

#37 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 March 2010 - 22:03

Jag vet att hon är journalist men jag tyckte i alla fall att det var dåligt.
Det är ju en smaksak det där.

#38 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 March 2010 - 23:28

Hela Paolo-grejen kändes rätt usel redan i böckerna tyckte jag, redan då tänkte jag: Varför??? Så jag kan bara tänka mig hur de då blir på film...
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#39 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 March 2010 - 04:34

Paolo-grejen är lika usel i böckerna, fast nu är det kryddat med att Paolo inte ens klarar av att spela sig själv i filmerna, så "vadå, det är ju så i böckerna!"-argumentet köper inte jag i alla fall. Sen är det en såpass liten och oväsentlig sak i det stora hela att man undrar ännu mer varför han är med. Kanske ville Stieg ge oss lite fniss mitt i allt elände? ;)

SVT-reportrar tycker jag är bra däremot, det ger en slags "det här händer på riktigt"-känsla, och det är ju vanligt i svenska produktioner av den här genren. Oftast är det tv4, och då sitter väl Bengt Magnusson där, men nu får vi SVT-profiler istället. :)

#40 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 22 March 2010 - 18:09

Jag vet att hon är journalist men jag tyckte i alla fall att det var dåligt.
Det är ju en smaksak det där.

Jag håller med där, trots att jag gillar filmen skarpt kommer jag ihåg att jag tyckte att det var lustigt att hon misslyckades att spela en TV-reporter övertygande :)

#41 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 22 March 2010 - 18:25

Jag tycker det var rätt generellt lite si och så med skådespeleriet, eller så var det manuset. Replikföringen kändes ofta tveksam, lite läst innantill och inte direkt gestaltad. Annars var det ju tekniskt sett en bra produkt, foto, scenografi etcetera. Men dialogen kändes ofta ansträngd och onaturlig. En sak som slog mig var att det nog inte krävs mycket för att göra en amerikansk version av det hela, endast små justeringar.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#42 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 22 March 2010 - 22:50

Jag tycker nog att replikerna satt mycket bättre än i andra stora svenska produktioner. Jag säger inte att det känns 100% men har svårt att hitta en svensk film där replikerna levereras bättre.
Första filmen har fått riktigt bra betyg i USA och England, kan det vara så att man (vi?) är mer kritiska eftersom vi kommer från Sverige och "ser" dom små felaktiga nyanserna?

Själv så jag en av dom som aldrig är nöjd med skådespeleriet och främst då dialogerna i svenska filmer, tyvärr.
Det känns som om det fortfarande är för mycket "teater" i dialogerna.

För övrigt, suverän quote av Clarke, dukeofnewyork :)

#43 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 March 2010 - 22:53

Första filmen har fått riktigt bra betyg i USA och England, kan det vara så att man (vi?) är mer kritiska eftersom vi kommer från Sverige och "ser" dom små felaktiga nyanserna?

Hehe, precis vad jag just postade på GR. :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#44 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 March 2010 - 22:55

Dom skrev om det idag på Weird Science också:

http://www.weirdscie...p=8329#comments

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#45 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 23 March 2010 - 00:36

Visst är det säkert så att vi mer känsliga för dialog på vårt eget språk i film utan tvekan, då kan man ju ställa sig frågan om en dansk är rätt person att regissera? :) Sen vad gäller framgången i Frankrike ska man ju komma ihåg att de dubbar (likas Tyskland, Italien). Så de missar nog inga nyanser, de hör helt enkelt aldrig den svenska dialogen.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#46 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 23 March 2010 - 16:29

Har inte läst böckerna. Men hackar på Paolo grejen eftersom jag tycker att den var löjlig och dåligt gjord.Alexandra Pascalidou stör mig oavsett sammanhang.

Den första filmen har rätt snyggt foto absolut. Hur mycket billigare ser uppföljarna ut?
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#47 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 March 2010 - 22:54

Så vad tyckte ni som inte sett detta förut om andra delen?

Winter is Coming

#48 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 March 2010 - 10:12

Klassiskt uppbyggd story, standardslut. Kan nån förklara för mig vad som är så märkvärdigt med denna författare och hans berättelser? F.ö. gör Noomi Rapace ett helt otroligt arbete. Jag förstår varför hon höjts till skyarna för sin insats.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#49 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 28 March 2010 - 11:16

Nu har jag iofs sett första filmen innan, men jag vidhåller att den är bra berättad. Hyfsat standardmässig historia, visst, men kryddad med Salander smakar den ändå bra. Och jäkligt bra spelat över lag, inte bara av Rapace. Nyqvist gör faktiskt vad han kan (rollen är trist i sig), och även Haber: man ser det i hur de lägger fram sina repliker. Ett bra exempel är när Haber sitter med Nyqvist och det går upp för honom hur nära de är att avslöja honom. Och scenen när Henrik Vanger återser Harriet gör mig faktiskt rörd bara på att den är så välspelad.

Såg aldrig de andra filmerna så resten är okänd mark för mig. De var inte alls lika bra som böcker (man läser dem bara för att Salander-karaktären fascinerar) och jag tror inte de är bättre som film/serie.

#50 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 March 2010 - 13:49

Jodå, det är en bra berättad story, det säger jag inte emot. Det jag förundras över är varför jag i månader - om inte år - har läst och hört om hur helt outstanding berättelsen är. För att inte tala om att "alla" som läst böckerna höjer dem till skyarna. Det är inte dåligt, men det är heller inte bättre än något annat i genren.
Support your local search and rescue unit - get lost.