Splice
Posted 18 May 2010 - 13:37
Inget nytt om när den hittar hit?
Posted 22 May 2010 - 09:57
Nope, inte sett någon info om när den behagar dyka upp här.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 June 2010 - 12:14
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down
Posted 11 July 2010 - 17:40
Cinematical
Här i Sverige får vi nog vackert vänta på DVD-releasen (inga uppgifter där än).
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 11 July 2010 - 17:47
Har också funderat över lite över varför det blev så tyst om den. Kanske stämmer det som det står på Cinematical att den inte riktigt hittar sin publik i sommar-biovärmen.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 July 2010 - 17:51
Posted 11 July 2010 - 17:55
Jag har iaf gjort vad jag kunnat. (Dvs jag har lagt in en bevakning den på discshop).

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 July 2010 - 18:11
Posted 11 July 2010 - 19:26
Får väl se vad som finns tillgängligt först: den amerikanska dvd-rippen eller den svenska dvd-utåvan.
Edited by XC, 11 July 2010 - 19:26.

Posted 10 November 2010 - 12:05
Posted 09 January 2011 - 01:03
Filmen får godkänt för tråkig är den inte att se. Man är nyfiken på att få se utvecklingen av Dren och vad det ska leda till. Men då den går över till att bli mer en rysare så tycker jag att nerven saknas. De borde börjat lite tidigare med att bygga upp spänningen i filmen för nu kom allt på en gång mot slutet vilket gjorde att man aldrig fick en chans att komma in i det förrän det var över. Passande slut, men inget som väckte min förvåning. Och det är väl det som är kruxet med filmen: vi bjuds aldrig på några överraskningar utan allt flyter på i makligt tempo.
Tekniskt sett inget att anmärka på. Fred, Ginger och Dren är väldigt snyggt gjorda. Skådespelarprestationerna får godkänt, men inget som kommer att lämna avtryck till eftervärlden. Kan tänkas att filmen lyft några snäpp med vassare skådespelarensemblé.
Posted 18 January 2011 - 12:54
Usch, jag hoppas det här var ett tillfälligt snedsteg av honom och att vi får se bättre filmer framöver. Det är alltid lika trist att se regissörer som man uppskattar och respekterar kliva så här fel.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 18 January 2011 - 15:00
Dom som ser filmer som den här är nog mest dom som är fans av regissören och generellt lite djupare Sci-fi filmer, men tyvärr så faller den ju kort på just dessa punkter, så då blir man ju okristligt besviken.
Posted 20 February 2012 - 21:03
Storyn känns rätt bra, genomarbetad men kanske inte så engagerande som man kanske skulle önska. Mycket på labbnivå hastas förbi för att inte fastna i menlöst technobabble som den stora massan inte kan sålla hollywood-fakta från vetenskap iaf. (Jag reagerade dock på att de skapade tingestarna tydligen gick från kvinna till man - det kändes inte helt logiskt). Den lyckas aldrig nå upp i spänning så som jag tror det är ämnat utan större delen av filmen så blir det mer ett scifi-drama än en thriller. Skall jag välja att klanka ned på något specifikt i storyn så är det klyschan man framställer Dren som, jag kunde nämligen inte göra annat än att rulla med ögonen över det faktum att när Dren bytt kön så gick hon också från att vara kvinnlig till att bli ett djuriskt rovdjur. En del av mig undrar om könsbytet där bara var en ursäkt för att peta in en våldtäktsscen på slutet. (Den onödigt utdragna sexscenen mellan Clive och Dren kändes väl heller inte helt 100% om jag skall vara ärlig - den satt man ju dessutom mer eller mindre och väntade på sedan Dren tog en mer mänsklig form)..
Karaktärerna funkar, ingen som sticker ut och skådespelarna lyckas lyfta sina roller ur standard-kortleken. Adrien Brody har en air av 70-tal runt sig (något jag tycker han oftast har btw). Ingen kan väl egentligen säga att Delphine Chanéac gör en dålig roll som Dren, dock så gör hon en roll som ligger farligt nära sådant som vi redan sett.
Den är snygg rent visuellt - man gör en stor poäng på postern av ögonens irisar - detta är dock inte mer än en fotnot i filmen. Överlag så är varelserna väldesignade och cgin är överlag väl godkänd.
Filmen är ett godkänt försök till en sci-fi thriller, man träffar rätt på många ställen men lyckas inte riktigt hålla balansen mellan nördvänlig sci-fi och kreddförhöjande drama. Dock avgjort sevärd både en och två gånger.
*
Frankenstein-vibbarna missade jag - dock så kände jag igen de tydliga dragen av Species (trots att jag bara sett ettan).

Posted 20 February 2012 - 21:50
Splice (2009)
Clive och Elsa är två stjärnforskare som med hjälp av Splice-tekniken kan skapa hybrider med att föra samman olika animaliska DNA. Men nu vill de ta nästa steg till berömmelsen genom att skapa en hybrid mellan människa och djur. Problemet är bara att det är olagligt och moraliskt fel.
Det klassiska. 2 forskare med Gudakomplex som vill skapa nya varelser men inte får för deras chef så de gör det själva istället.
Filmen börjar jättebra och är väldigt intresant. Jag tycker de gav Dren ett för mänskligt utseende som vuxen men det är en smaksak. Men mot slutet så flippar den totalt. I början ville Clive döda Dren medans Elsa ville skydda henne. Sedan så börjar Clive älska Dren medans Elsa börjar avsky henne. Och så har han sex med Dren för han var förvirrad över vad som är rätt och fel?! Sedan förlåter Elsa honom och de bestämmer sig för att döda Dren som visar sig vara döende men sedan förvandlas till ett manligt monster som dödar en massa och våldtar Elsa så hon blir gravid, och dödar Clive för Else tvekade att döda Dren.
Nej, säger jag. Det här blev skräp och jag fattar inte hur de kan sabba en annars så bra film på det här viset. Och slutet med Dren som ett mordiskt monster var så onödigt och förstörde mycket av filmen. Känns som att de gjorde den vändningen bara för att folk förväntar sig sådant i en monsterfilm och för att det hela ska varna om hur det går när man leker med det genetiska.
Jag är glad att jag har sett den även om det bara blev skräp mot slutet men jag kommer aldrig mer sedan den. Och betyget, som jag hade tänkt skulle bli högt, sjönk drastigt.
6/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 February 2012 - 22:36
Edited by XC, 20 February 2012 - 22:37.

Posted 21 February 2012 - 15:57
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 February 2012 - 17:49