Jump to content

Photo

Monsters - Sci-fi av Gareth Edwards

• Please log in to reply
46 replies to this topic

#26 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 July 2010 - 19:37

Lockande film indeed :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#27 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 July 2010 - 20:34

En trailer har släppts, ok mer åt teaser åt hållet vilket passar mig perfekt :) VILL SE!

Monsters teaser trailer på IGN Video

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#28 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 July 2010 - 20:43

Håller med. Teasern/trailern ger verkligen mersmak! :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#29 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 July 2010 - 20:46

Eller hur? Och de läskiga ljuden som hördes i bakgrunden... :popcorn:

#30 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 August 2010 - 16:48

Bloody Disgusting skrev nyss ett inlägg om att filmen kommer att få premiär vid Halloween i USA.

Och den 12/11 i UK. [+]

I finland är det Scanbox som har lagt beslag på rättigheterna, eftersom dom ger ut i hela skandinavien så är det nog samma distributör för alla länder. Därför har jag riktat en mejl till dom för att ta reda på om så är fallet.

#31 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2010 - 08:11

Beyond Hollywood meddelar att den första riktiga trailern har släppts. Den finns i biffigare upplösningar på Apple Trailers.

Jag tycker definitivt att den går från klarhet till klarhet. :)

Edited by XC, 17 August 2010 - 08:11.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#32 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 August 2010 - 10:56

Jag ska nog inte se några trailers utan väntar på filmen i stället. Ger så mycket mer då imo. :)

#33 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 August 2010 - 11:04

Anti-Trailer-Synon har talat. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#34 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 August 2010 - 10:58

Japp. När det är riktigt intressanta filmer så vill jag absolut inte veta mer än nödvändigt. Trailers avslöjar alltför ofta för mycket om handlingen och för egen del så ger det mig mer då jag kan se den med öppna ögon utan att tänka att "aha, nu kommer den där scenen som jag såg i trailern"... <_<

#35 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 15 November 2010 - 14:01

Regissören Gareth Edwards blev intervjuad av Sean Plummer som skriver för Rue Morgue Magazine och Gareth pratade då lite om uppföljare, prequels, med mera.

The film begins several years into the monster situation. Would you have any interest in making a prequel or sequel, or another film set in the same world?

There are prequels and sequels and there’s a third one which I like the idea of which is an “equel.” And you tell another story in the same timeline, and the main characters can cross paths with the characters in this film. That’s something that this film was originally going to be. Originally I was going to tell three different stories and have them all interlinked, but it just became too ambitious and we just had to pick one of those stories which became the male-female journey.
A prequel would be interesting, but actually in this scenario the thing that’s so interesting about this world to me is not how it started. There’s many films about something landing on Earth and all hell breaking loose. For me what’s interesting, without ruining it for everybody, there’s an implication at the end of the film that these things are out there now, and so that would get very interesting. Would they capture some? I like the idea that some of them would go to Sea World or something like this. Just like a lion will attack you out in the Serengeti, it doesn’t mean you have to kill the lions. You can have them in zoos.
For me they’re just animals that are not in their natural habitat so they’re a bit freaked out. They’re not evil, they’re not good. They’re not like ‘oh, if we just understood them, life would be great.’ They do kill people in this film. But they’re just like any animal reacting to a stressful situation.”

Do you consider your monsters scary?

If they were real, I think they would be as scary to most people as polar bears are to people who live in Canada. There’d be an occasional incident, but you wouldn’t cull the whole species for it. But if you went and provoked one then you’re asking for trouble.
I like to think that these things one day down the line in our film – 10, 20 years later – they do sort of co-exist, and everything is sort of settled down a bit. But at the start obviously there’s some teething problems.

You first screened the film this past spring at SXSW in Austin’s Alamo Drafthouse theatre. How did that go?

We had no idea if anyone liked it. Because with a comedy, everyone laughs. But when you watch our film, the look on people’s faces for ‘absolutely gripped’ is very similar to the look of ‘absolutely bored’, and it’s hard to look around the audience and get a sense of how well it’s doing.
I probably shouldn’t say this but about two-thirds through the film it just stopped, and there was this massive gasp and groan off everyone. My heart just stopped because I just thought, ‘This is it, my career is over.’ But the groan, in a weird way, from everyone makes you realize they were all engrossed in it. It’s actually something that should be standard issue on a premiere: stop the film two-thirds in and if everyone groans then you know you’re okay; if everyone sort of cheers then you should maybe go and re-cut it.

Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#36 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 November 2010 - 16:45

Så då har jag lyckats se den efterlängtade filmen! Blev faktiskt en aning förvånad över det stundom långsamma tempot i filmen där fokus ligger mer på den mänskliga aspekten och inte på monstrena. Väntar man sig en massa coola actionscener så lär man bli besviken. Istället får vi följa fotografen Andrew som fått i uppgift att se till att rikemansdottern Samantha oskadd tar sig tillbaka till USA. Inte det enklaste då det stöter på hinder på sin väg, men under resans gång får vi lära känna paret och de i sin tur lär känna varandra. Fin liten berättelse om dessa två personer och otroligt välgjort med tanke på den låga budgeten som stod till buds. Imponerande indeed och Gareth Edwards är en man att hålla utkik efter i framtiden. Dock är jag lite kluven till slutscenen som kändes lite over the top: De två varelserna som parade sig vilket ledde till att det även tände till mellan huvudpersonerna... Hm. Men stämningsfullt var det. Gillar även de verklighetstrogna miljöerna och hur de så elegant vävde in grundstoryn med alien-invasionen som puttrade på i bakgrunden så naturligt. Välspelat av Whitney Able och Scoot McNairy.

Edit: efter att smält filmen inser jag att den var en besvikelse. Hade väntat mig så mycket mer. Manuset skulle bearbetats mer, deras resa genom djungeln borde ha ett jämnare tempo (och inte varit som en söndagspromenad). Filmen börjar bra, men sen dalar den sakta och det blir svårt att hålla intresset uppe. Känns ibland som en dokumentär om invandringspolitiken Mexiko-USA och som jag läste någonstans: som en Discovery film. :)

Edited by Synon, 24 November 2010 - 23:48.

#37 Insert Username

Insert Username

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 61 posts

Posted 22 November 2010 - 16:50

Jason Meredith som bland annat skriver för filmtidningen Cinema har recenserat filmen på sin blogg Cinezilla. Den innehåller spoilers men det som han avslutningsvis skriver gav mersmak.

http://cinezilla.blo...1/monsters.html

"Monsters is a brilliant debut feature. Engaging, creepy and moving. It's no secret that Edwards has a background working with C.G.I. on documentaries and stuff, and it shows. There’s not one spot where the computer-generated materials expose themselves. It all looks extremely authentic. Edwards has crafted an intelligent, beautiful and atmospherically movie that definitely deserves all the attention that it is getting and will have in the future. He can easily get in line with some of the leading new names of genre cinema spawning out of the UK as of now. It’s a great piece and the future seems to hold great things for Gareth Edwards. I’ll be looking forward to it."
Hell doesn't want them. Hell doesn't need them. Hell doesn't love them. This world rejects them. - The Devil's Rejects

"Boy, the next word that comes out of your mouth better be some brilliant fuckin' Mark Twain shit. 'Cause it's definitely getting chiseled on your tombstone." - Otis B. Driftwood

#38 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 November 2010 - 21:59

Nu har jag också sett den, och kan egentligen bara hålla med Synon ovan. Inte riktigt vad jag väntade mig, men väldigt bra; SciFi används egentligen bara som täckmantel för ett (för det mesta) stillsamt drama om - ja, just det - aggressiv invandringspolitik. Stundtals väldigt vacker och - ja, just det ;) - poetisk. Fin skildring av Andrews och Sams begynnande vänskap. Saknade till viss del spänning, men det var kanske mest mina förväntningar som ställde till det. Håller inte med Synon helt om slutscenerna, tycker de fyller sitt syfte att man kommer längre med förståelse och acceptans än med aggression. Och att personerna som ser det blir tagna är inte så himla konstigt.

Betyg: Mycket Bra.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#39 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 May 2011 - 10:47

Pst. Den har nu släppts på DVD i Sverige så kanske någon kan flytta ut den från spoilerforumet?

#40 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 January 2012 - 17:23

En klart annorlunda film som jag från första början trodde skulle bli en "monster of the week"-film, tills en bekant såg den och berättade exakt hur det låg till. Då blev jag aningen mer skeptisk till filmen, men jag brukar alltid ge filmer som jag är intresserad av, en ärlig chans och inte gå helt efter vad andra tycker och tänker. Och jag måste säga att jag inte blev besviken. Filmens handling är riktigt intressant och dess narrativ är oerhört bra och skickligt utfört. En film som inbjuder till eftertanke dessutom. Karaktärerna var kanske något ytliga, men dom växer hela tiden och det är bra. Sett till filmens visuella stil så är den väldigt sparsmakad och det är riktigt bra. Jag gillade även filmens musik samt dess omgivningar som man spelade in i. Jag kommer definitivt att se om filmen och jag tror att den kommer att växa ännu mer med tiden.

#41 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 February 2012 - 22:00

Monsters (2010) [UK]
Härlig "de är redan här"-film med pre-apokalyptiska toner. Lite som "Vägen" - men inte lika segdragen - med inslag av Sephen Kings "Dimman". Med Jurrasic Park som fond och tydlig ton av dokumentär (dock utan det vidriga Cinéma Varité-formatet) gör detta till en trevlig liten film. Slutresultatet känns rätt fräscht och isf jag uppskattar att man väljer att spara på att para ihop huvudrollerna med varandra till slutet.

Edited by XC, 13 February 2012 - 22:00.

fqq5BYam.jpg

#42 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 February 2012 - 15:32

Jag var lite orolig över att du skulle tycka att den var lite för mycket av en dramafilm, men jag är glad att du inte upplevde det så. :) Själv gillade jag filmen och finner det glädjande att även du gjorde så. Den tåls att ses fler gånger. Och just att det är en så smal produktion gillar jag. Det hade aldrig fungerat lika bra för mig om det hade varit en blockbuster från drömfabriken. Allt både ser och känns sparsmakat och det understryks av att det var väldigt få personer inblandade i skapandet av filmen. Det var bra att låta en sådan sak få genomsyra den färdiga produkten.

#43 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 February 2012 - 17:51

Drama kan i rätt mängder och form förhöja upplevelsen, dock så är det allt för vanligt att det känns som att man lägger in mycket drama för att folk skall säga "men det här är mer än en scifi film" för att göra den mer mainstream vänlig. Sedan finns det ju filmer som den här och tex disctrict 9 när det görs rätt.

fqq5BYam.jpg

#44 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2013 - 16:31

Monsters (2010) [UK]
[01.10.2013] [SFN]
?: Stora delar av Mexico har varit i karantän i 6 år efter kontamination av rymdvarelser. En journalist har fått i uppdrag att eskortera sin chefs dotter till kusten så hon kan ta färjan hem till Usa. När deras pass blir stulna återstår bara två alternativ: försöka korsa den infekterade zonen eller stanna i Mexiko det kommande halvåret...
!: Jag antar att bristen på action stör många, men vi andra uppskattar villigt en story som osar av äventyr i det okända och sci-fi från förr. Duktiga skådespelare i de ledande rollerna lyfter upplevelsen. En sak som slår mig är stilen vilken Gareth Edwards fångat filmen i; den är som en dokumentär i en found footage-air (men där ingen vet om kamerorna). Något som ger en närhet till storyn. skall jag slänga upp något frågetecken, så blir det mina dubbla känslor för rymdvarelserna. Jag kan uppskatta att man försökt tänka utanför lådan, och de ormliknande tentaklerna på macken mot slutet framkallar nästan rysningar hos mig; men visst hade det varit coolt med något mindre Cthulhu (bläckfisk korsat med bläckfisk) ... tex dinosaurier? Den här gången missade jag inte poängen med slutet (att inledningsscenen är avslutningen på slutscenen).

fqq5BYam.jpg

#45 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 October 2013 - 00:15

En film som jag har tänkt att se om så många gånger nu att jag istället riktar in mig på två års jubileumet, det är ju inte så långt dit. ;)

Trevligt att du fann filmen lika sevärd nu som vid den första genomtitten. Jag håller helt klart med dig i det du skriver, även om jag tycker att monstren är helt perfekta som dom är. Men så är jag ju också svag för Cthulhu-influenser i dom flesta sammanhang. Jag gillar också att man får till känslan av en blandning mellan found footage och pseudodokumentär i stilen på hur man valt att presentera filmen för oss som tittar, man kommer nära inpå och det höjer helt klart upplevelsen.

Du såg att det för ett tag sedan kom en teaser till uppföljaren kallad Monsters: Dark Continent?

#46 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2013 - 07:43

Jag har inget som helst emot Cthulhu, jag ser förresten att jag skrivit fel (igen, surprise!) bläckfisk korsat med vandrande pinne skulle det stått. Men ibland skulle det vara kul med rymdvarelser som överraskar lite mer. Men jag skall också säga att jag tycker det var ett riktigt vasst beslut att använda sig av valsång som ljud på rymdvarelserna.

(Jag hade missat teasern, tog mig frihet att svara i filmens tråd).

Edited by XC, 02 October 2013 - 07:53.

fqq5BYam.jpg

#47 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 October 2013 - 15:00

Sant. Visst skulle det kunna vara mer variation på rymdvarelser, framförallt skulle dom kunna vara mindre humanoida så att man verkligen känner att dom är ett hot och dessutom understryker att dom inte är av denna värld. Jag har för mig att jag läst tidigare att man använde valsång som ljud till rymdvarelserna. En annan sak som jag gillar är att filmen är så minimalistisk, inte bara i upplägg och utförande utan att själva produktionen är det med. Jag har för mig att extramaterialet berättade att det var väldigt få i själva produktionsteamet, typ bara några stycken, och att hela filmen praktisk taget är skapad utan större inflytande från större filmbolag, som väl mer kom in på slutet när dom köpte rättigheterna.