RH: så roligt att se dig här i filmhörnan igen!
Senast Sedda Film #5
Posted 04 January 2012 - 01:14
RH: så roligt att se dig här i filmhörnan igen!
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 04 January 2012 - 13:57
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 04 January 2012 - 15:16
Jag har själv börjat göra det mer och mer den senaste tiden och sist blev det en tecknad film från ungern.
Ludas Matyi (1977)
"Gåsa-Pelle" är tecknad rätt bra på sina ställen, men den kunde säkert ha varit ännu bättre även med dåtidens mått mätt. Den svenska dubben är bra och samlar flera kända röstskådespelare som man känner igen från andra produktioner från den tiden. Handling och karaktärer känns rätt intetsägande tyvärr. Som jag brukar säga så kanske filmen växer med tiden. Men det var helt klart trevligt att ha fått se den här filmen, även om den lämnar en del att önska.
[quote name='Den Gröne Hämnaren' timestamp='1325601716' post='248208']
[quote name='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Mio min Mio (1987)[/quote]
Jag minns att när jag såg filmerna tyckte jag att Mio var bättre än Lejonhjärta, men att det omvändaförhållandet gällde för böckerna. Fast böckerna var nog bättre än filmatiseringarna i båda fallen.[/quote]
Jag får se till att läsa böckerna vid något tillfälle. Är trots allt inte ens säker på om jag verkligen har gjort det tidigare.
[quote name='Den Gröne Hämnaren' timestamp='1325601716' post='248208']
[quote name='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Pippi Långstrump på de sju haven (1970)[/quote]
Sveriges enda piratfilm? Nä. Då förgäter du Jim & piraterna Blom.[/quote]
Jag har aldrig hört talas om den filmen, än mindre sett den.
Jag borde kanske se om jag kan göra det?
[quote name='XC' timestamp='1325580937' post='248205']
[quotename='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Dyuymovochka (1964)[/quote]
Kollade och den är textad - men de är inte hårdkodade. Så man får klicka "subtitles" > "en" för att aktivera dem.
Den här såg jag för många år sedan - minns den som aningen småseg...[/quote]
Aha! Jag missade det helt. Snällt att du påpekade det hela då saken kommer i helt andra dager i och med att det fanns en textremsa att tillgå.
[quote name='XC' timestamp='1325359258' post='248132']
Zorro: den Maskerade Hämnaren / Mask of Zorro, the (1998) [US/DE][/quote]
Zorro är trevligt att titta på.
Posted 04 January 2012 - 20:39
*
Flykten från New York / Escape from New York (1981) [UK/US]
Mina föräldrar har givetvis haft den här i sin VHS-samling. Dock så måste jag erkänna att jag aldrig sett den förrän nu. Storymässigt så gillar jag den - bra intrig och den är gediget skriven. Visst kan det vara svårt att ignorera tidsaspekten, jag brukar ställa in min hjärna på "alternativ tidslinje" när filmens framtidsdatum som här passerats. Karaktärerna känns härligt 80-tals stereotypa, Kurt Russel gör en bra Snake Plissken även om han här och där får backup av folk som kanske mer avser framstå som bra skådespelare än de i verkligheten gör här - Isaac Hayes tex som i de flesta scenerna mest känns clownig och efterbliven. Den är övertygande rent visuell vad gäller miljöerna inne i New York, välgjort även om det här och där känns aningen konstruerat. Teknologin känns väl inte fräsch (jag menar den där spårsändaren presidenten här är ju allt annat än diskret och osynlig) men funkar. Måste säga att soundtracket bitvis är riktigt vasst när de når en avskalad opopig ton. En klassisk post-apokalyptisk film som jag är väldigt glad att äntligen fått sett.
Edited by XC, 04 January 2012 - 20:41.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 05 January 2012 - 00:40
Sickan är ute igen med ännu en genial kupp: att stjäla ett chip med statshemligheter och sälja det till Wall Enberg.
Min favorit i serien. Saker går hit och dit helatiden och medans de förra 2 hade en hel del prat så var det bara action hela vägen här. Bäst är självklart slutet, uppe på klockan.
Minns när jag såg den på bio som liten och den är fortfarande lika bra!
9/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 January 2012 - 11:58
Posted 05 January 2012 - 12:13
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 05 January 2012 - 16:14
Ja, det är det. De gillade verkligen den scenen och hade inte mycket till val, antar jag. Eller så kanske där fanns en klocka men efter Jönssonligan var och klättrade på den så gick den inte att rädda och fick skrotas.Kul det där att de lyckas lura i hela filmpubliken att det finns en stor klocka på Stockholms Stadshus. Är den med bara för att det bygger på ett danskt manus, kanske?
Edited by Crusader, 05 January 2012 - 16:18.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 January 2012 - 10:45
Hade jag skrivit detta igår direkt när jag kom ut från filmen hade det blivit något i stil med: "WowJäklarAnammaVilkenSuperbtAsbraFilm!!!". Idag kanske jag kan uttrycka mig lite bättre
Om man ska komma med något negativt, så finns det några saker: det är mycket som sägs mellan raderna eller bara antyds, så det krävs en del av tittaren att hänga med. Och om man inte har en susning om le Carrés universum eller kalla krigets spioneri kan det nog bli onödigt svårt (mitt biosällskap klagade lite över det). Det kan t ex löna sig att veta vem "Karla" är (varning för spoilers i artikeln, dock). Filmen får troligen också rätt uselt betyg när i ett Bechdel-test: det är en väldigt manlig värld som skildras. Detta kunde givetvis vara OK, men när tom. kvinnor som borde kunnat vara med mer är utan repliker och filmade oskarpa blir det nästan som ett statement. Jag är också fullt medveten om att en sån här film inte faller alla här på läppen (pretto, någon?
Betyg: Mycket, Mycket Bra
Edited by Fiskrens, 07 January 2012 - 10:47.
Posted 07 January 2012 - 19:48
Jag kollade upp den här på tuben och jag tror jag sett den jag med. Minns inte mycket av handlingen men gillade den (om det nu är den jag tänker på) då det begav sig. Personligen tycker jag att även om själva animeringen känns billig (något jag inte reflekterade över då) så är den rätt snyggt designad.Ludas Matyi (1977)
"Gåsa-Pelle" är tecknad rätt bra på sina ställen, men den kunde säkert ha varit ännu bättre även med dåtidens mått mätt. Den svenska dubben är bra och samlar flera kända röstskådespelare som man känner igen från andra produktioner från den tiden. Handling och karaktärer känns rätt intetsägande tyvärr. Som jag brukar säga så kanske filmen växer med tiden. Men det var helt klart trevligt att ha fått se den här filmen, även om den lämnar en del att önska.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 January 2012 - 16:20
Rise of the Planet of the Apes
Julias ögon (2010)
Dum som jag är så hade jag för höga förväntningar på denna film för jag blev besviken. Hade väntat mig mer spänning, men så värst mycket av den varan blev det inte. Det mesta var förutsägbart och med en film på nära två timmar blev det träsmak i baken. Korta ner den, knorra till handlingen så hade den gett så mycket mer för fotot och miljöerna satt som de skulle.
The Last Exorcism
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 January 2012 - 23:50
Stjärnspäckad Klassiker med stort K. Filmen handlar om en familj i 1800-talets USA under 4 Generationer och är uppdelade i 5 delar där en specifik familjemedlem har huvudrollen: "The Rivers" (Eve Prescott & Linus Rawlings), "The Plains" (Lilith Prescott), "The Civil War" (Zebulan 'Zeb' Rawlings), "The Railroad" (Zebulan 'Zeb' Rawlings) och "The Outlaws" (Lilith Prescott & Zebulan 'Zeb' Rawlings).
Filmen har fått mycket beröm för att visa en ärlig bild av Western och ger mycket intresant fakta. Något jag tycker att den lyckas bra med.
Filmen fick en form av fristående uppföljare i en TV-serie "How The West Was Won" från 1977-1979 (I Sverige mer känd som Familjen Macahan) som även då den inte har några karaktärer gemensamt har samma theme med att berätta om Western.
Hur som helst, mycket bra Western även om den har vissa dåliga sidor ibland. Mycket bra skådespelare som spelar tillochmed bättre än vanligt. Bla. Carroll Baker, Walter Brennan, Lee J. Cobb, Andy Devine, Henry Fonda, Carolyn Jones, Karl Malden, Harry Morgan, Gregory Peck, George Peppard, Robert Preston, Debbie Reynolds, James Stewart, Eli Wallach, John Wayne, Richard Widmark och Spencer Tracy.
Filmen var en av MGMs sista stora episka filmer.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 January 2012 - 14:29
Posted 09 January 2012 - 20:34
Kanske det i särklass bästa i SF-väg som jag sett från den indiska filmfabriken. (Kanske är Koi... Mil Gaya aningen bättre men det är hårfint). Bra story som till skillnad från stolpskottet LoveStory 2050 faktiskt fyller ut alla sina 2½h. Den inleder tämligen mjukt med ett spelbolag på ruinens kant och fortsätter sedan med en av de snyggaste plankningarna av Terminator-konceptet jag sett. Jag gillar det rakt av, och musik-numren är snyggt integrerade i storyn och du tänker inte ens på dem. Filmen är dessutom på flera håll (speciellt i första halvan) riktigt rolig - scenen på flygplatsen fnissade jag högt åt. Dessutom bjuder filmen på ett par överraskningar, allt är inte uppenbart på förhand.
Utöver en bra story så har man faktiskt riktigt vassa skådespelare, de är kanske inte lysande prisvinnare men förutom Shah Rokh Kahns godkända insats som både tönt och superhjälte så måste jag slå ett slag för Kareena Kapoor som antagligen är en av de bättre indiska skådespelerskorna jag stött på. Grymt snygg visuellt och cgin är snygg rakt igenom. Det är på ett par ställen bara som den inte är helt sömlös. Fightscenerna är välkoreograferade och den mellan Ra.One och G.One+Sonia underhållande från början till slut.
Skall ni bara se en indisk film i ert liv - ge gärna den här en chans.

Posted 09 January 2012 - 20:48
Jepp. Bara efternamnet som skiljer, och åldern. Zebulan 'Zeb' Rawlings är inte ens påtänkt när filmen börjar och är i 40-50 års åldern i slutet medans Zebulan 'Zeb' Macahan är typ 150 år gammal när TV-serien börjar.Hm... Men det finns alltså med en Zeb i båda?
Insidious (2011)
Renai och Josh Lambert flyttar in i ett nytt hus med sina 3 barn. Men bara några dagar senare så upptäcker de att en av deras söner inte vill vakna igen. Läkarna vet inte vad de ska tro och 3 månader senare får de ta hem honom igen för att vårda honom där istället. Samma natt börjar mardrömmen.
Skaparna av SAW är tillbaka med en ny film, en betydligt mer skrämmande och kusligare film som inte bygger på en massa blod och splatter.
För det första så ska man inte ta förgivet att det är en vanlig spökfilm för det är det deffinitivt inte. Filmen börjar så men utvecklas till något helt annat, ibland lite väl mycket. Filmens seriösa och verklighetstrogna karaktär får också en underlig vändning när 2 mer komiska karaktärer kommer med i filmen. Och vissa scener kan nästan kännas löjliga om man inte känner till orsaken. T ex gasmasken som Elise tar på sig som faktiskt är en exakt kopia av den som The Sandman använder i Neil Gaiman's kritikerrosade serie, vilket är orsaken den är med.
Leigh Whannell (som skrev manuset till de 3 första SAW fi8lmerna (plus orginal-kortfilmen som de bygger på)) har gjort ett bra jobb med manuset och filmen innehåller få klichéer, faktum är att han hade en lång lista på de vanligaste klichéerna som används i skräckfilmer just för att kunna undvika dem.
Tyvärr är där en som han inte undvek och det är att det hela inte är över när de tror det är över, att filmen slutar i en cliffhanger och slutet var väldigt förutsägbart, tyvärr. Såvidar de inte planerar en direkt uppföljare så gillar jag inte det. Men det är ändå intresant att det hintas om att det aldrig var Josh utan spökkvinnan helatiden då Josh träffade sig själv som barn i spökvärlden vilket tyder på att han aldrig kom därifrån.
Mycket kuslig och bra film. Jag vet inte om det hade med att jag såg den på datorn med hörlurar på men jag har inte blivit skrämd sedan jag såg Grudge på bio så det var kul att faktiskt hoppa till och skricka till ett par gånger.
8/10
Edited by Crusader, 09 January 2012 - 23:43.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 10 January 2012 - 18:26
En modern klassiker med Whoopie Goldberg. Ett av mitt yngre jags favoriter som faktiskt håller riktigt bra än. Riktigt rolig och bra musik. Goldberg bär kanske inte filmen - det känns som hon har en roll här som de flesta med någorlunda sångröst skulle göra minst lika bra. Men vad gör det där resten av ensemblen är bra och som kronan på verkat alltid lika braiga Maggie Smith.

Posted 11 January 2012 - 16:16
Ra.One (2011) [US/IN]
Det du skriver låter väldigt lovande. Jag ser fram emot att få se den själv. Det kanske inte var så tokigt att Shahrukh Khan hoppade av Enthiran för att göra den här filmen istället?
Posted 12 January 2012 - 09:52
Givetvis så skall Enthiran ses också innan domslut faller - men bedömt på den här filmen alena så var han inte helt ute och cyklade under det beslutet iaf.
Jag tror du kommer gilla den. Det finns f.ö. en väldigt snygg homage till Arnold's klassiska "kommen från framtiden"-pose.

Posted 12 January 2012 - 15:21
Självklart skall även jag se Enthiran framöver. Den känns lika given som Ra.One. Och att du gillar den sistnämna ser jag som ett bra tecken då din smak är mycket kompatibel med min egen. Föga överraskande.
Posted 12 January 2012 - 23:36
En grupp Amerikanska turister i Moskva blir tvugna att gömma sig när mystiska osynliga energi-varelser faller från himmlen och börjar döda alla de kommer i kontakt med. Några dagar senare bestämmer de sig för att våga sig ut på gatorna i hopp om att hitta fler överlevande. Men finns det fler överlevande? Vad ville varelserna? Och hur undviker man fiender man inte kan se?
Förvånande bra. Jag hade väntat mog en rätt ologisk och dålig film för det är vad trailern visade: En grupp ungdommar som uppfinner supervapen som kan döda de fiender som ingen annan verkar kunna besegra. Som tur är så är det inte alls så den är.
Filmen har OK skådespelare och vissa är tillochmed riktigt bra nya stjärnskott. Men en av sakerna som verkligen rädda filmen är att den är väldigt oförutsägbar när det gäller vilka som kommer överleva och vilka som kommer att dö, vilket gör att man helatiden sitter som på nålar när faran närmar sig. Handlingen är destu mer förutsägar men det är igentligen inte den som gör filmen i det här tillfället utan det är resan som är saken. Man går inte och ser på en rymdinvationsfilm för den djupa handlingens skull, utan för att bli underhållen och det blir man här.
Så gillar ni katastrof- och rymdinvationsfilmer med häftig action och spännande kamp på överlevnad så ska du se den här. Men har du stora krav på filmerna du ser och inte bara kan slapna av och bli underhållen så kanske du får en mer negativ syn på filmen än vad jag fick.
7,5/10
Hollywood Homicide
Harrison Ford, Josh Hartnett och Lena Olin i denna underbara action komedi som jobbar hårt med att bryta vissa polis-klisheer medans den omfamnar andra på ett väldigt annorlunda sätt.
Biljackten i slutet är nog den bästa jag någonsin sett och bilden av Harrison Ford på en rosa tjej-cyckel med blommig korg och balonger kommer för evigt vara fastsvetsad i mitt minne.
Jag skrattade så att jag skrek vid många många tillfällen. Härligt humor, underbara karaktärer (Lena Olins psycic är så rolig), intresant polis-uppdrag som utan att vara stort ändå alltid är intresant.
Klart höga betyg. Alla borde se denna underbara och jätteroliga actionkomedi, och jag har sett den minst 3 gånger tidigare.
8,5/10
Death at a Funeral (2007)
Daniel ska hålla en vanlig traditionell Brittisk begravning för sin far men inget går som det ska. När en gammal vän till den döde kommer på begravningen så måste Daniel och hans närmaste komma på ett sätt att hantera det hela innan hela släkten får veta den mörka hemligheten. Men det hela urartar till en fullkomlig katastrof.
En helgalen Brittisk sitvationskomedi med en massa galna och underliga karaktärer. Helt sjuk och hysteriskt rolig film även om själva slutet var lite för "fint".
Väldigt rolig film om man gillar Brittisk humor.
6,5/10
Edited by Crusader, 14 January 2012 - 01:19.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 14 January 2012 - 17:10
Bra story - minns när jag läste den i tidningen (presumerade på den tiden). Välskrivet äventyr som är lagom spännande för de minsta. Animeringen är den klassiska spartanska som vi vet att bamse har - men det hindrar inte Rune Andréasson att klämma in på sina håll detaljrika fonder. Den är väldigt fint ritad.
*
Bamse och Skattkartan + Skattsökarfärden (1972) [SE]
Snyggt animerad - trots den lite spartanska tekniken. Inte fullt lika snyggt ritad som Trollskogen (men så är ju den nyare också) men ändå fin och med alla de klassiska bamse-elementen med. Storyn minns jag också vagt att ha läst i tidningen (jag äger flera årgångar köpt begagnade). Bra story som inte innehåller allt för mycket krusiduller. Det som slog mig här är det fantastiska sättet man använder signaturmelodin för att lägga an tonen i scenerna genom att variera tonart tempo i den.
*
Besökarna (1988) [SE]
Svensk skräck av den gamla skolan. Bra skådespelare med stabila insatser hela filmen igenom. (Det är ju inte deras fel att Sara och Frank skriker lite för mycket åt varandra). Storyn är kanske inte superoriginell utan påminner mycket om andra klassiska "hemsökta hus"-filmer man sett (Amythville Horror kommer för en) men den är avgjort en av de bättre skrivna jag sett på svenska. Den lyckas inte hålla intresset på topp hela tiden men är på några håll riktigt bra och lyckas till och med få mig att hoppa till ett par gånger. Kanske inget jag kommer se om - men man vet ju aldrig.
*
En Värsting till Syster 2: Redo att Synda Igen / Sister Act 2: Back in the Habit (1993) [US]
Det är en konst att göra en uppföljare som gör samma sak som sin föregångare utan att detta märks. Jag vet inte om jag tycker att man lyckas helt och fullt här. Den här filmen är mer underhållande än rolig, en knivsudd mer drama än komedi. Den funkar, blir inte tråkig men man skrattar inte mycket. Maggie Smith gör som vanligt en storartad insats.
Edited by XC, 14 January 2012 - 17:13.

Posted 14 January 2012 - 21:27
...
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)
The End
Posted 15 January 2012 - 00:01
Posted 15 January 2012 - 21:23
Jag gillar den lågmälda tonen i filmen och Ryan Goslings närvaro som är otroligt stark, särskilt med tanke på hans fåtaliga repliker. Gillar även fotot och musiken i filmen. Bra skrivet manus som låter berättelsen börja i makligt tempo och låter oss tro att det vi kommer att få se är ett kärleksdrama. Visst följer den tråden med genom resten av filmen, men det händer så mycket mer. Filmen har hela mitt fokus och bjuder inte på några tråkiga stunder utan jag följer det som utspelar sig med stort intresse.
Ryan Gosling backas upp av kompetenta skådespelare som Bryan Cranston och Albert Brooks. T.o.m Ron Perlman glänser till ibland. Dock måste jag säga att Carey Mulligan försvinner ganska raskt ut i periferin, både beroende på hennes rätt så tråkiga prestation, men även för att hennes karaktär inte har så mycket att säga till om.
Edited by Synon, 15 January 2012 - 21:23.
Posted 16 January 2012 - 01:15
Lönmördaren Mathayus får i uppdrag att ta sig in i staden Gomorra och döda häxan som hjälper tyrannen Memnon att vinna alla slag med sina förbådande krafter. Det här är legenden om The Scopion King's resa mot makten.
Pre-quel till The Mummy Returns (2001) och första delen i en tänkt trilogi. Tyvärr blev filmen inte på långa vägar på populär som de hade hoppas med resultatet att Dwayne "The Rock" Johnson vägrade vara med i någon uppföljare. Resultatet blev att uppföljaren The Scorpion King 2: Rise of a Warrior (2008) blev en pre-quel till första filmen, antagligen i hopp om att The Rock skulle hinna ändra sig innan de gjorde den 3:e och avslutande filmen som skulle brygga serien med The Mummy. Men i år kommer The Scorpion King 3: Battle for Redemption med en ny skådespelare som "The Scorpion King" så uppenbarligen går de vidare utan "The Rock".
Underhållande action äventyrsmatiné av det klassiska slaget som görs för sällan nuförtiden.
Bra action, bra over the top skådespeleri, bra spänning och action. Visst, man blev besviken att man aldrig fick veta hur The Scorpion King blev den onda varelse i Mumien, vilket jag och många andra trodde filmen skulle handla om. Istället fick man en lättsam actionäventyr som var som en blandning av Mumien och Disneys Aladdin.
Ibland så känns filmen lite väl modern i tal, vapen och action med den är ändå väldigt underhållande och The Rock visar att han kan spela.
En underhållande film helt enkelt.
7/10
The Eagle (2011)
År 120 efter Kristus sändes 5000 romerska soldater in i de då okända norra delen av Britanien, för att aldrig återses igen. Av rädsla för vad som fanns där beordrades en lång mur att byggas över landet som för evigt skar av den norra delen av Britanien från resten av landet och muren förklarades som slutet på världen.
20 år senare ger sig Marcus Aquila av för att ta reda på vad som hände hans far och rädda sin familjs heder genom att hitta Legionens gyllene örn som var symbolern för det romerska riket.
Filmatisering av boken "The Eagle of the Ninth", första boken i Rosemary Sutcliff's ungdomsäventyrs bokserie om den romersk-brittiska familjen Aquila's äventyr i Britanien under flera generationer under Romarrikets sista århundraden.
Känns lite underligt att romarna spelas av amerikaner men jag förstår symboliken för att visa att romarna inte är från Britanien och därför inte pratar likadant.
Aquila är latin för "örn" så det är ett passande namn på karaktären. Bäst är när Marcus får känna på hur det är att själv vara slav. Sämst var när Marcus, som en idiot, springer rakt in bland fienderna för att ta örnen.
En av filmens intresantaste delar är klart vänskapen som växer fram mellan Marcus och Esca, och när en viktig del är när Esca inser att hans eget folk är inte bättre än romarna utan också kan vara barbariska kallblodiga mördare.
Jag hade hört att det här skulle vara en action-packad drama lös film vilket ju inte stämde alls. Filmen har flera långa action-tomma delar och ibland kan den vara lite seg.
Inte alls lika bra som jag hoppades men helt OK. Fast underligt brutal film för att vara baserad på en ungdomsbok.
6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

This topic is locked