Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#476 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2014 - 16:26

Märkligt beslut... Men är det lika för alla anatar jag att man kan leva med det.

Jag håller med om att scenen där Trubardix får sjunga är riktigt kul, speciellt sedan man nästan aldrig får se den sidan av honom.

*

Asterix och Bautastensmällen / Astérix et le Coup du Menhir (1989) [#06] [FR/DE]
VAD? Mirakulix sinnesnärvaro krockar med en bautasten och tar semester; och plötsligt står den lilla byn skyddad inte bara för romarna utan även för gudarna...
VEM? Ulf Larsson gör åter igen ett storartat jobb med att få Obelix att framstå som fullständigt menlös.
VAR? Vår lilla favoritby i Gallien, där himlen plötsligt hotar falla ned över våra hjältars huvuden.
HUR? Efter att Asterix i Brittanien fick ett soloäventyr så bestämde man sig åter för att korsa två album. Asterix och Tvekampen fylls ut av Asterix och Spåmannen. (Och kanske håller Asterix och Tvekampen kanske inte riktigt för sig själv som filmintrig). Följden blir en story som är mörkare än de andra, här finns det inte mycket palts för den humor som gör de andra filmerna tidlösa. Det tar ett tag att vänja sig vid tanken och till och med färgerna uppfattar man här och där som mörkare än i de andra filmerna. Intrigen vinner en hel del på att Asterix för första gången måste lösa problemet utan hjälp av trolldryck. Produktionen håller annars samma standard som föregående film, dvs. helt godkänd animering men där bakgrunderna känns lite livlösa med utfrätta färger (de är dock övrigt snygga). Den svenska dubben följer den föregående filmens mönster och är klart godkänd: Bert-Åke Varg som Asterix, Ulf Larsson som Obelix och Peter Harrysson som i princip alla andra.
NÄR? I morgon bär det av ut på böljan den blå igen (eller ja, den är väl mer grön på albumets omslag), och hittar till det som skall komma att bli det knasiga landet i väst.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#477 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2014 - 23:20

Astérix et le Coup du menhir / Asterix – bautastenssmällen (1989)

Jag hade problem med den version av filmen som jag hade tänkte att se, så jag fick i slutänden leta upp och ta till en version med engelsk dubb. Vilket i sig var en upplevelse. Helt klart en gedigen dubb, men det kändes aningen konstigt att höra en sådan utpräglad brittisk dubb till den här filmen. Vet inte om jag skulle säga att den var opassande, men konstigt var det i alla fall. Filmen i sig var som flera redan har påpekat, betydligt mörkare och kanske inte fullt lika rolig som tidigare filmer. Jag kan uppskatta att den var mörkare i sin ton, för trots att jag många gånger uppskattar sockersöta filmer á la Disney m.fl. så uppskattar jag även tecknat för en liten äldre publik. Med det sagt så vet jag inte om det var fullt så lyckat att göra den här filmen just så som den är gjord. Lite av charmen med Asterix är ju att det ska vara lite mera lättsamt och underhållande. Så på den biten gör filmen mig kluven. Rent visuellt så är den helt OK, jag uppskattar en del av dom mer surrealistiska scenerna när den där romaren (som jag inte minns namnet på) får dricka av det som Miraculix kokade ihop. Det var många gånger väldigt snyggt gjort. Bland karaktärerna så är det väl egentligen ingen av dom nya som direkt sticker ut. Jag uppskattar dock att kvinnorna fick gå lös med brödkavlar, stekpannor, knytnävar, m.m. mot slutet av filmen. Bland dom mer roliga scenerna i filmen är nog den där efterhängsna ugglan. Eller romaren som klär ut sig till stubbe. Dom ser ut att vara ett bra par, romaren iför stubbe och en uggla som vill sitta därpå. Röstskådespelarna ska jag väl egentligen inte kommentera närmare, det var som sagt inte dåligt men väldigt konstigt och ovant att se filmen som jag gjorde. Som helhet vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det finns delar som är lyckade och delar som inte är fullt så lyckade. Men det är väl ett omdöme det med.

Edited by Garm, 13 May 2014 - 23:21.

#478 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 14 May 2014 - 05:48

Nästa animerade Asterix-film, den tyskproducerade Asterix i Amerika, vill jag minnas som en ganska seg och ojämn (med någon enstaka underhållande scen) film. Dock bättre än spelfilmerna.

#479 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 May 2014 - 11:05

@Garm: Håller med dig om att det kändes väldigt passande att det är tjejerna som får jaga efter spåmannen på slutet. Väldigt kul med en "slutstrid" där inte männen i byn tar direkt överhand. Jag vill minnas att albumet "Asterix och Tvekampen" är rätt roligt, tyvärr så är det inte mycket som överlevt när man slog ihop storyn med Asterix och Spåmannen.

@Erika: Jag har aldrig sett Asterix i Amerika tidigare, noterade dock att den tydligen aldrig släppts på DVD här i Sverige (bara VHS).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#480 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 May 2014 - 17:12

Asterix i/in Amerika (1994) [#07] [DE/FR]
VAD? Caesar är trött på allt spott och spe han får utstå på grund av de misslyckade utfallen mot den lilla galliska byn och gör klart: druiden Mirakulix skall bort. Problemet är bara att druider sägs vara odödliga men på det hat Caesar en lösning: då jorden är platt är det bara att fånga och kasta druiden över kanten.
VEM? Typ alla är utbytta men dubben är fortfarande kompetent och Kenneth Milldoff gör en riktigt bra Obelix.
VAR? Havet mot världens rand (dvs. den lilla gölen mellan oss och det knasiga landet i väst).
HUR? Ett helt OK Asterix-äventyr även om det missar målet ett par gånger.  Det är en bra fart i berättandet och har väl egentligen inga transportsträckor. Det är skälva bristen på känslan av äventyr när de väl är i Amerika som kanske är problemet. Det händer liksom inte så mycket väl där och sedan är det kvickt hemma igen för att ge romarna på moppo igen. Animeringen är snygg och det är åter lite fart i bakgrunderna (som var lite småbleka i de två senaste filmerna). det är väl egentligen bara en scen på vägen till Amerika som det blir lite för mycket cgi och för lite tecknat (ni förstår vad jag menar) men det är inte något som stör. Godkänd men hade kanske kunnat vara lite bättre.
NÄR? I morgon får vi skåda Asterix möta ett annat folk som inte vet vad fruktan är: Vikingarna!

fqq5BYam.jpg

#481 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 May 2014 - 19:30

Asterix in America / Asterix i Amerika (1994)

En OK film som ändå kanske inte är alltför lyckad. Den vill liksom aldrig riktigt lyfta utan består mest av transportsträckor som inte direkt leder någonvart. Dvs, var tog handlingen i filmen vägen? Alternativt, varför är handlingen så ointressant? Det blir i och för sig lite småkul när våra vänner har anlänt till lägret i Amerika. En av filmens mer roliga scener utspelar sig där, när dom röker fredspipa och då specifikt Obelix som röker upp hela. På tal om Obelix så har jag genomgående känt i filmerna att han har fördummats jämtemot hur han framställs i seriealbumen. Kanske att en del ligger i betraktarens ögon, alltså mina, då jag läser seriealbumen och sedan kontra ser på filmerna. Men jag köper inte riktigt det. Jag tror att det även spelar roll hur röstskådespelaren agerar och i dom senaste filmerna så har det varit allt annat än bra. Fast värst är nog han som gör rösten till Caesar i den här filmen, vad är det för konstig dialekt/sätt att uttrycka sig på som han har. För mig framstod det som riktigt opassande och direkt störande. På det visuella planet så har det väl inte hänt så himla mycket sedan den senaste filmen, men visst ser det helt OK ut. Filmens gulligaste scen är när Idefix blir räddad av delfinen. Jag gillar även sång och dansnumret kring lägerelden samt den vackra låten som spelas när våra vänner lämnar Amerika och beger sig hemåt. Tyckte mig känna igen både låten och rösten på hon som sjunger, men kan inte riktigt placera det. Kom inte heller ihåg att kolla filmens eftertexter. Filmen får ses som godkänd, men det är knappt. Jag ser fram emot nästa film med tanke på min fascination av vikingar. Det är väl också den sista filmen. För nu, såg något om att en ny ska komma under året om jag såg rätt.

Edited by Garm, 14 May 2014 - 19:33.

#482 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 May 2014 - 22:00

Näe, jag håller med sig om Obelix. Jag tycker också han fördummas lite i filmerna. Visst att han inte är byns Einstein, men han är ju inte direkt IQ grönsallad heller i albumen som han framställs som i filmerna tycker jag.

Jag tyckte att Caesar var helt OK här, han hade en betydligt sämre röst i Britterna tycker jag. (Ironiskt nog gör samma kille Obelix).

• »Svenska röster:
    Håkan Mohede - Asterix, Troubadix, Smidefix och Centurion
    Kenneth Milldoff - Obelix och Julius Caesar
    Dan Bratt - Miraculix och medicinmannen
    Mikael Roupé - Majestix, Crabbofix och Lucullus
    Anja Schmidt - Berättare och div. kvinnliga roller«
    — [Källa]

"Berättaren" är väl kanske den som är sämst i filmen, varje anförande klingar falskt på något vis.

Den har filmn hamnar lite på samma nivå som första filmen: det är inte bra - men heller inte dåligt och misslyckas totalt med att engagera tittaren på riktigt i äventyret.

Gillade också musiken. Jag kände igen vem som sjöng under hemfärds-scenen Bonnie Tylers röst är en röst man känner igen (eller så trodde jag). . :) Låten heter f.ö. "Say Goodbye" (fattar jag rätt återanvänder man låten till Vikingarna sedan); jag kände också igen Raid Said Fred i undertexterna. (Dock så missade jag att Aswad var med på ett hörn också).

fqq5BYam.jpg

#483 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 14 May 2014 - 22:24

Bra sagt. Och skönt att det inte bara är jag som har reagerat på den företeelsen. Lite synd faktiskt, Obelix är värd bättre. Men man kan ju alltid glädjas att albumen finns där att avnjuta när man vill. Dock är det kul att se filmerna. En del för första gången för mig. Minns att jag senast (något år eller två sedan) såg en eller två av filmerna och inte alls gillade dom. Har en del betänkligheter nu med, men uppskattar dom trots allt till skillnad från senast.

Intressant att Caesar och Obelix görs av samma röstskådespelare. Rätt bra gjort eftersom jag inte hörde någon likhet. Dock gillar jag inte någon av prestationerna här. Men visst, det finns skräckexempel på sådant som är värre. Och på tal om röstskådespelare (dom riktigt bra), i den här (eller om det var någon av dom tidigare) filmerna kunde jag svära att en av rösterna gjordes av någon som även har varit med i Guldstäderna.

Ahh, så det är hon som sjöng. :blush: Hörde faktiskt inte det. Grymt bra låt för övrigt och väldigt passande den scenen.

Och jag håller helt klart med dig i din analys om att den här filmen (likt flera av dom andra) inte direkt är bra, men inte heller dåliga. Bara att dom misslyckas med att ge oss som tittar ett äventyr att ta till oss och engageras av.

Edited by Garm 2.0 (Test User), 14 May 2014 - 22:26.

#484 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 May 2014 - 08:57

Hmm. Helt omöjligt att någon som jobbat med Asterix även jobbat med guldstäderna är det ju inte. (Jag är dock för lat för att gå igenom och jämföra listorna på dubbniingshemsidan just nu...

Bonnie Tyler är besviken på dig. :P

fqq5BYam.jpg

#485 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 May 2014 - 16:23

Asterix och Vikingarna / Astérix et les Vikings (2006) [#08] [FR/DK] [XC@12.02.2008]
VAD? De är vikingar. De räds inte något. Och nu kräver hövding Storslägga att få veta varför byarna de plundrar är tomma. Spåmannen Kryptograf kläcker obetänksamt ur sig: därför att fruktan ger dig vingar...
VEM? Maria Rydberg regisserar den svenska dubben och Ulf Larsson gör faktiskt en rätt bra insats som Obelix den här gången.
VAR? Följ polstjärnan...
HUR? Det som är uppenbart med Asterix-filmerna är att det är svårt att få ett album att räcka till för en hel film. Därför har men testat en del grepp genom åren som att slå ihop två album och skriva ett helt nytt ramverk att hänga upp storyn på. Här bestämmer man sig helt sonika för att klippa bort en del av historien och trycka in en ny variant av storyn med mer äventyr. Idén funkar väl rätt bra, äventyrsdelen är klart godkänd men tyvärr så försvinner lite av charmen i beslutet att ersätta vikingarna-vill-lära-sig-fruktan-intrigen med en förutsägbar kärleksintrig av standardmodell. Obelix känns lite mer som han gör i albumen än de tidigare filmerna. Men det här påminner kanske lite för mycket om Asterix och Britterna, och Asterix i Amerika för att kännas helt bra. Sedan har vi det där med animeringen: den är till det stora hela bra och det är lite fräs i bakgrunderna men ibland gör man avkall på stilen och sålunda tenderar bådarna (t.ex.) vara mer cgi än tecknat. Det går att leva med givetvis men det tenderar skära sig när man mixar de båda. Bra musik, Amel Bent gör en schysst cover på Survivors gamla hit "Eye of the Tiger"; Celine Dion fick nöja sig med eftertexterna.
NÄR? Nu tar jag ett litet brejk från Asterix-filmerna för att samla mod och se spelfilmerna.

fqq5BYam.jpg

#486 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 May 2014 - 16:35

Det är den där berättarrösten i nedanstående intro som jag tyckte mig känna igen från någon eller några av Asterix-filmerna. Orkar inte heller kolla upp om hurvida jag har rätt eller fel. ;)

Älskar för övrigt introt i sig och hela tv-serien. Är nyfiken på hur säsong 2 är. :D

Återkommer med omdöme för "Asterix och vikingarna" lite senare. Sedan ska även jag samla mod till mig för att se spelfilmerna. Det lär nog bli en upplevelse!

Edited by Garm, 15 May 2014 - 16:36.

#487 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 May 2014 - 16:50

Kan vara Gunnar Ernblad du känner igen. Dels gjorde han någon/några av Asterix-filmerna och dels har han gjort mycket annat (känner igen namnet från gamla favoriter från förr). Sedan gjorde han introt (tillsammans med Lena Eriksson enl Dubbingshemsidan).

Undrar om det är sångerskan Lena Eriksson (Mello 74 och 82 bla)?

fqq5BYam.jpg

#488 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 May 2014 - 00:31

Det verkar vara samma Lena Eriksson. Hon körade även för ABBA under deras turné. Coolt.

Det kan mycket väl vara Gunnar Ernblad som jag tänker på. Det mesta verkar ju peka på det utifrån informationen som du länkar till. Kul att jag kände igen rösten och kunde placera den, även om jag inte var helt säker på att jag hörde rätt.

Astérix et les Vikings / Asterix och vikingarna (2006)

Återigen en helt OK film som kanske saknar det där lilla extra. I början av filmen så tyckte jag att det var riktigt bra sett till helheten, men ju längre filmen fick hålla på desto mer tyckte jag att den tappade mark. Kanske att det är samma sak som i en del av dom tidigare filmerna, att man inte riktigt engageras och att äventyret i sig känns lite blekt. Men som sagt, grunden finns ju där så ibland glimmar det allt till. Visuellt så är jag kluven, dels så tycker jag att animeringen känns fräsch och passande, speciellt karaktärer och omgivningar. Men samtidigt så är det ofrånkomligt att det tenderar till att bli lite artificiellt här och där, att man liksom har överarbetat en aning med detaljer så att det inte riktigt är i harmoni med resten av animeringen. Dom svenska röstskådespelarna är bra, jag går kanske inte helt igång på han som gör Obelix men det är bättre än vad vi har fått ta del av i dom senaste filmerna. Reine Brynolfsson som Asterix var ett rätt bra drag måste jag säga, jag har alltid tyckt att hans röst har varit behaglig att lyssna till så det var mycket passande i den här filmen. Handlingen är OK, men som sagt lite svag i sin helhet. Det finns en del roliga scener, jag gillar SMS-duvan. Speciellt när den kommer tillbaka efter att ha bevittnat hur Goudurix har hamnat i trångomål och är så utmattad att den inte får ur sig mycket. Då får den i sig lite av Miraculix dryck och visar sig vara en av dåtidens bästa 3D-printrar när den hackar ut det som den vill förmedla i en snö och ishög. Det är roligare än vad det kan verka vara i skrift. Sedan så gillar jag Olaf. Speciellt far-och-son scenen när pappan går igenom en närmast perfekt plan för att kunna tillskansa sig mera makt med hjälp av just sonen, varpå Olaf visar hur extremt trög han är. Väldigt underhållande måste jag säga. Jag gillar även detaljerna i namnen som passar oss på den här breddgraden riktigt bra. ABBA, Vikea, osv. Men överlag så är namnen riktigt fyndiga. Musiken är också den bra, även om jag tyckte att det kändes lite opassande med den där dansmusiken som Goudurix röjer loss till i byn. Däremot så gillar jag Eye of the Tiger tolkningen och så tycker jag att musiken under eftertexterna var bra.

Om man ska summera dom här animerade filmerna så måste jag säga att Asterix - gallernas hjälte är den film som jag gillar bäst, tätt följt av den här. Sämst skulle jag inte vilja säga att någon är, bara att dom är mindre bra. Och jag kan inte rangordna någon av dom i botten, dom är alldeles för lika i upplevelsen för det. Då är det betydligt enklare att säga vilka som jag tyckte stod ut i mängden.

Kul och trevligt att ha sett dom här filmerna i kronologisk ordning. Och blir det fler sådana i framtiden så lär jag ta mig en titt på dom också.

Tack för sällskapet XC och alla er andra som har kommenterat.

Nu stundar snart spelfilmerna och det är med både blandade förväntningar och ett visst motstånd som jag gör mig redo för att se dom. ;)

Edited by Garm, 16 May 2014 - 00:39.

#489 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 May 2014 - 15:40

Mmm. Hehe. Abba ja... som ser ut lite som Pippi Långstrump dessutom. :lol:

Jag tycker heller inte att den här är så pjåkig, alla Asterix-filmerna har ju sida baksidor. Skall jag peeka ut en favorit blir det nog 12 stordåd, tätt följd av Gallernas Hjälte med Vikingarna i hasorna.

Ser fram emot spelfilmerna faktiskt, jag har lågt ställda förväntningar (och har nog bara sett delar av Uppdrag Kleopatra tidigare).

fqq5BYam.jpg

#490 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 May 2014 - 19:42

The brejk är över!

*

Astérix & Obélix Möter Caesar / Astérix & Obélix Contre César (1999) [AO#01] [FR/DE/IT]
VAD? Caesar är på vippen att invadera Storbritannien och på vägen bestämmer han sig för en kvick avstickare för att kväsa det sista galliska upproret.
VEM? Jag skall inte ljuga för er... Jag känner i princip bara igen Gérard Depardieu i den här filmen. Jag antar att han är kuttersmycket för den internationella publiken.
VAR? I den lilla galliska byn med omnejd...
HUR? Det här skulle ha kunnat bli riktigt, riktigt bra; scenografin, kläderna, rekvisitan och special effekterna träffar över lag mitt i prick när det gäller att hitta hem till albumen. Den grundläggande storyn funkar och känns väldigt nära förlagan, men tyvärr så kladdar man ner berättandet med allt för många onödiga detaljer ur albumen. T.ex. Flabela & Tragicomix-scenerna som inte tillför ett enda dugg - mer än att det leder till den direkt obehagliga scenen mellan Obelix och Flabela mot slutet. Det är lite för tydligt att man hoppas på att igenkänningsfaktorn skall vara avgörande så man slarvar lite med att få scenerna att hänga ihop - de staplas uppe på varandra med Ceasar-intrigen som en inramning. Det hade man kanske kunnat leva med om det inte vore för att alla större karaktärer spelas av skådespelare som lägger lite för mycket krut på att vara roliga (det är väl egentligen bara Depardieu som lyckas riktigt bra med sin roll). Det är de inte; slutresultatet blir en film vars produktion är snygg och prydlig och fullt trofast sin förlaga; men där skådespelarna tillåts spexa och fåna runt lite för mycket.
NÄR? 1999 var det här Frankrikes dyraste film någonsin, en titel som f.n. sägs hållas av dess uppföljare Asterix & Obelix: Uppdrag Kleopatra (det beror lite på hur man räknar tydligen).

fqq5BYam.jpg

#491 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 May 2014 - 00:08

Hehe, det blev inte så mycket till uppehåll innan man gav sig i kast med att se dom här filmerna. Men som man brukar säga, lika bra att smida medans järnet är varmt.

Kul för övrigt att få veta vilka av dom tecknade filmerna som du tyckte stod ut lite mer än dom andra. :)

Astérix et Obélix contre César / Asterix & Obelix möter Caesar (1999)

En film som jag har sett tidigare och som inte imponerade på mig då. Det gör den väl inte nu heller sett till sin helhet, men det finns en del bra saker med den trots allt. Det visuella t.ex., kanske främst att det mesta ser bra och passande ut. Specielleffekterna var bättre än vad jag kom ihåg dom att vara, även om en del av dom känns halvfärdiga. Jag tycker även att man har lyckats med att fånga mycket detaljer i kläder, utrustning, byggnader, osv. Mycket ser helt enkelt bra ut. Det största problemet med den här delen av filmen är att varken Asterix eller Obelix känns bra. Gérard Depardieu är för smal i ansiktet och han ser allmänt för ung ut. Christian Clavier å sin sida är lite för lång för att vara Asterix och även han känns lite för ung ut i utseendet. Detta gör att jag genom hela filmen har svårt att ta till mig karaktärerna. Men det finns även andra som är rätt bra i att efterlikna sina karaktärer. Gottfried John (Caesar) och Michel Galabru (Majestix) för att nämna några. Ser man till handlingen så är det filmens svaga kort, den engagerar inte mig som tittar. Det hjälper inte heller att jag upplevde filmen som för lång. Man kunde säkert ha trimmat bort 20-30 minuter av den och med det kanske fått den lite bättre. Man får inte något ordentligt äventyr känner jag, det blir några scener här och där men med en massa tråkiga konststycken där man bara står och trampar. Och pratar, för den här filmen har mycket dialog och det blir aningen enerverande efter ett tag. Den scenen som jag gillar bäst i filmen är när Asterix mot slutet av filmen står inför en ordentlig utmaning, där han ska göra Obelix uppmärksam på att det är dags att sluta agera privat livvakt till Detritus och Obelix varken hör eller uppfattar detta. Som om inte det vore nog så måste Asterix slåss mot ormar, Lejon, krokodiler, fågelspindlar och en elefant. Där och då blev det lite nerv i filmen och jag tycker att det blev både underhållande och bra drag under galoscherna. Av dom mer roligare scenerna så är det väl när Troubadix låter alla höra hans sjönsång. Den hjälper ju tack och lov till vid ett tillfälle i filmen, när Asterix behöver komma till sina sinnens fulla bruk efter att ha smällt i sig en småsuspekt svampomelett. Tyvärr är det ont om roliga och underhållande scener, det mesta med filmens humor går mig rakt förbi och när jag inte heller får mitt lystmäte med äventyr så blir jag lite besviken och börjar tappa fokus från filmen. Nu kom jag ju i hamn trots allt och allt i filmen är inte dåligt. Men tyvärr så är merparten det vilket gör att min filmupplevelse knappt får godkänt.

Jag tror att jag har sett delar av nästa film med, men sedan är det nog inte mycket mer. Så det ska bli intressant att se om man lyckas bättre med dom andra filmerna än vad man gör här.

#492 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2014 - 01:50

Jersey Shore Shark Attack (2012)

"Smile, you stupid fish!"

1916 inträffade The Jersey Shore Shark Attack, en blodig massaker i Jersey Shore där stora människoätande tjurhajar dödade 4 personer och skadade 1, fast det har sedan länge blivit bortglömd av de flesta. Men i en djup grotta under havet simmar blodtörstiga Albinotjurhajar och när borrningar påbörjas i närheten lockas de upp till ytan.
När deras vän blir dödad av en haj så bestämmer sig The Complication och hans bros sig för att jaga den och deras hos, ledda av Nooki, hänger med.

Inspirerad av verkliga händelser.
Jag tror jag har sett en dokumentär om de riktiga attackerna 1916 och att orsaken förblev ett mysterium vilket troligen är vad som gav dem idén till den här filmen.
Det är från den här händelsen som teorin om Rogue Sharks (hajar som för någon anledning skaffar sig ett matrevir och ser människor som föda, en teori vi har att tacka för Hajen-filmerna men också för den massaker som uträttades på hajar) startade. Nu anses teorin officiellt vara fel då den aldrig ska ha kunnat bevisats och att hävda motsatsen betyder oftast förlöjligande från kollegor men samtidigt finns det många händelser som pekar på teorin där ingen annan förklaring finns.

Filmen är både en hajfilm-parodi, lite sci-fi (verkar vara ett krav för att få sändas på SyFy :P ) och parodi på ungdomsfilmer med 30-åringar som spelar tonåring (iallafall hoppas jag det :P ), ungdomskulturen i New Jersey och reality-serier som Jersey Shore  (alla karaktärerna är parodi på personer från Jersey Shore och har parodi-namn som t ex Nooki (som betyder hångla) är parodi på Snooki). De driver friskt med såkallade bros som festar och tror de är smartare än de är samtidigt som de utgör sig för att vara något de inte är. Som t ex italienska playboyn som inte är en italienare. Och bara stereotyper och klichéer.
Jag säger bara, herre gud vad de måste ha haft roligt när de filmade. :P

Seriöst, fiska hajar med protein bars och smällare. :D Jag har inte skrattat så mycket på länge. :P 

Väldigt usel CGI för det mästa. Utom fenan men jag är inte säker på att den är CGI. :P 

Måste säga att hoppande Albinotjurhajar är väldigt fjantigt (för att inte säga onaturligt och omöjligt) men sedan så är det ju också en parodi. ;)

Killen med popcornen som blir påsprungen så att han ligger ner och vrider sig i smärtor spelade inte. Det var aldrig meningen han skulle bli påsprungen men regisören gillade hur det såg ut och behåll det i filmen.

En av de bästa replikerna var nog när en av de blåsta tjejerna räddar en tjej från hajarna och säger "Oh, I like your shoes!". :P
Väldigt bra skådespelare som verkligen lever sig in i rollerna och improviserar så att det blir ännu roligare.

Det här var den bästa parodin jag har sett på många år. :P Jag kan varmt rekomendera den till alla som tycker att en Jersey Shore/gajfilm parodi låter underhållande, sålänge ni inte är överkänsliga mot bros&hos. ;) :P

Betyg: Bra+

OBS! Jag skulle leta upp en trailer till filmen åt en kompis och den ända som finns är klippt för att få filmen att se ut som en vanlig, och usel, hajskräckfilm. Bara så ni vet.

Edited by Crusader, 17 May 2014 - 02:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#493 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 17 May 2014 - 04:18

Det där verkar vara en kulig film som man kanske borde ha i åtanke nästa gång som man vill se en parodi. :) Intressant bakomliggande historia med verklighetsgrund. Det var trevligt att läsa lite om händelsen via länken. Det är nästan så man hoppas att någon gör en mer seriös film om det hela i framtiden.

#494 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2014 - 04:56

Det finns 2 stycken seriösa filmer redan. 12 Days of Terror (2005) som är en hollywood version av händelserna och rätt trogen sanningen (förutom att de har dramatiserat det lite, utvecklat karaktärerna mer och döpte om en av offren för att en annan hade samma namn) och Blood in the Water (2009) som jag tror är en filmisk dramatisering/dokumentär hybrid (och kanske den jag har sett?) liknande Killer Sharks: The Attacks of Black December (2011) (som jag förövrigt kan varmt rekomendera) men som tyvärr är lite svår att hitta.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#495 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 May 2014 - 05:07

Ice Quake (2010)

Det är Julafton i Alaska, geologen Michael Webster och hans familj är uppe på ett berg för att hugga en Julgran när helvetet bryter loss. Under ytan smälter permafrosten och sjöar av flytande metan skapas som exploderar upp ur isen och fryser allt i dess väg. Professor Bruce "Methaneman" Worthington har den udda teorin att en gigantisk metanexplotion utrotade dinosaurerna och att samma sak kommer att hända nänskligheten men när Colonel Bill Hughes vägrar lyssna på honom ger han sig själv av till berget för att undersöka det hela. Det hela bäddar för en katastrof som inte bara hotar den lilla staden nedanför berget utan hela jorden.

Sci-Fi katastroffilm med bla Brendan Fehr (känns lite underligt att se honom spela en familjefar), Rob LaBelle, Victor Garber och den alltid fantastiska unga Jodelle Ferland.

En bra och mycket spännande film även om det var lite antiklimax över slutet som var rätt svagt. Visst hade den lite sämre delar mot slutet men över lag så var det en bra film.

Betyg: Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#496 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 May 2014 - 12:17

The Grand Budapest Hotel

Jag har aldrig varit helt såld på Wes Anderson's filmer tidigare, har egentligen alltid velat gilla dem mer än jag faktiskt gjort och det har alltid varit något som saknats. Undantaget var Den Fantastiska Räven (har inte sett Moonrise Kingdom än), för med den och framför allt den här förstår man vad som kan ha fattats för mig: en tydlig och engagerande handling.

För det får man här, med råge; det är en riktig skröna som serveras. Handlingen utspelar sig kring nämnda hotell i ett förvrängt och förstärkt 30-tal, där man får följa hotellpojken Zeros upplärning i yrket av den magnifike Gustave M (fantastiskt spelad av Ralph Fiennes). Rätt snart blir de inblandade i en arvstvist av sällan skådat slag. Jag ska inte gå in på alla förvecklingar som följer, utan nöjer mig med att säga att de är många.

Som vanligt får man i typisk Anderson-stil bra dialog och mängder av kända skådespelare som passerar i större eller mindre roller. Sen har han också tagit med sig animationer från Räven, som höjer det komiska i sin enkelhet.

Kort sagt: man behöver inte vara Anderson-fan för att uppslukas av den här: se den, och bli rejält underhållen.

Betyg: Underbar
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#497 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 May 2014 - 12:09

@Crudader: Jercy Shore Attack låter avgjort intressant (och även den andra filmerna på ämnet du nämner) skall nog kolla lite närmare på dem. Ice Quake låter också intressant.

@Garm: Ser man till att filmen är från 99 är det kanske inte så konstigt att några av special effekterna ser lite halvfärdiga ut - cgi var väl lite halutvecklat så bara om man jämför med dagens filmer. Håller f.ö. med dig om Asterix, jag har alltid sett honom lite som dvärg och det är lite synd att man normaliserat honom aningen mycket.

*

Astérix & Obélix: Uppdrag Kleopatra / Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (2002) [AO#02] [FR/DE]
VAD? Kleopatra är allt annat än nöjd, trots att hennes folk byggt minst två av världens underverk och hon personligen har världens mäktigaste man på knä vågar den senare påstå att hennes folks storhetstid sedan länge är förbi. de slår vad om att hon kan låta bygga ett palats åt honom på endast 3 månader, ett vad som snabbt inkluderar hjälp från en liten, okuvlig gallisk by...
VEM? Alain Chabat som spelade Ceasar i första filmen, återvänder bara inte till sin roll - han tar även över regissörspinnen.
VAR? Alexandria ca 50 fVT. Det är f.ö. vinter i Gallien för den som är nyfiken.
HUR? Där den första filmen var en spretig greatest hits ur albumen (med hög igenkänningsfaktor men lågt underhållningsvärde) så satsar man här på ett mer sammanhållet äventyr. Det är alltid imponerande när man lyckas hämta upp sig i en uppföljare och det tycker man gör här. Där de flesta i den första filmen försökte vara medvetet roliga så tar man sina uppdrag mer på allvar här och lyckas lycka fram ett leende eller två. Vilket är en stor uppgradering. Jag tycker också man gör ett bra jobb med att fylla ut storyn från albumet för att räcka hela filmen (som klockar in på strax över 100min). Jag råälskar väl inte direkt slutuppgörelsen med Pyradonis och Numerobis men uppskattar att man vävt in lite tätare om varför den senare blev vald för uppdraget och varför det är så viktigt för den förre att denne misslyckas. Personligen kan jag väl tycka att Numerobis känns felcastad, jag hade gärna sett honom lite äldre och utan valpögon. Annars är filmen bra castad och man har petat in lite mer kvinnoroller, vilket uppskattas av mig. Monica Bellucci gör en väldigt bra Kleopatra som nästan känns bortslösad på en komedifilm. Det här blir faktiskt ett rätt schysst Asterix-äventyr, även om den givetvis dras med sina problem. Visuellt är den (kanske med undantag från Asterix längd) i princip så mitt i prick man kan önska. Och även om jag personligen avskyr dubbad live action film måste jag tillstå att den svenska dubben både är bra och tillika passande castad.
NÄR? Jag tror det här är första gången som jag ser Asterix falla för en flicka (men då har jag ett antal album kvar att ta mig igenom). Känns lite udda eftersom det normalt är Obelix som får dansa med flickorna.

fqq5BYam.jpg

#498 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 May 2014 - 01:36

@Fiskrens: Själv så har jag haft Wes som husgud sedan jag först stiftade bekantskap med hans filmkonst. Jag har inte sett hans senaste film än, men det var väldigt intressant att ta del av någons åsikter som inte har dyrkat honom sedan dag ett. Det lovar ju gott att den senaste filmen blev så lättillgänglig som det hela tiden har pratats om. Jag tror det även återspeglar sig i inspelade pengar och har gjort den till den mest framgångsrika av hans filmer. Det ska bli intressant om en som mig, som verkligen vurmar för hans filmkonst, tycker att det är lika bra som vanligt eller om det "inte riktigt känns som en film av Wes".

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre / Astérix & Obélix: Uppdrag Kleopatra (2002)

En film som är bättre än den föregående. Jag tycker att man har växt lite med uppgiften och verkligen arbetat lite på bristerna från den första filmen. Här får vi ett mer genomarbetat äventyr. Några invändningar har jag dock och det är att även den här filmen känns aningen för lång. Jag har fortfarande lite svårt att ta till mig Asterix, det stämmer inte riktigt in på min vision över hur karaktären bör se ut och ska agera. Däremot så tycker jag att Obelix har blivit snäppet bättre. Jag gillar även Numerobis som karaktär och tycker att Jamel Debbouze gör en bra insats i sin roll. Han är för övrigt med i filmatiseringen av Här kommer Marsupilami (2012) och gör en liknande roll även där. Jag håller med XC om att det nästan är lite slöseri med karaktären Kleopatra i den här filmen, men Monica Bellucci gör ett bra jobb med karaktären. Visuellt så känns specialeffekterna bättre även om det inte känns helt klockrent i vissa scener. Humor finns det gott om, allt är dock inte bra. Dom scenerna som jag fann roliga var dom små vinkningarna till både Star Wars samt Bruce Lee och gamla Kung-Fu filmer. Jag tycker även det var en kul vink ombord på piratskeppet där någon drar fram en tecknad bild över Asterix och Obelix och det ser precis ut som i seriealbumen. Jag fann även scenen underhållande, när dom är inne i pyramiden och facklorna slocknar och hur karaktärernas ögon då övergår till att vara tecknade. Och en av dom bättre scenerna när det gäller humorn var när Numerobis står och pratar med Mobilis (inte en aning vad karaktären heter i original) och det uppstår klassisk störning á la "samtal på mobiltelefonen" med dålig mottagning och ord som faller bort. Mycket av det som är roligt i den här filmen har inte så mycket med Asterix och Obelix att göra egentligen, men det fungerar hur som helst.

Trevligt att se att det kunde bli bättre i och med den här uppföljaren. Nu är man ju aningen mer optimistisk inför att se dom återstående två spelfilmerna.

Den svenska utgåvan av filmen på DVD var rätt kuligt utformad i sina menyer. "Mainix", "Filmix", "Sceneafix", "Hieroglyphix", "Audiomix", "Special Featurix".

Sedan så kom den utgåvan på den tiden då filmbolagen/distributörerna fortfarande hade mage att kalla "Trailers", "Länk till Sandrew Metronomes hemsida", "Interaktiva menyer på engelska", "Scenåtkomst" för extramaterial. ;)

#499 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 May 2014 - 09:14

Trevligt att läsa att det inte bara var mitt 12h förmiddagspass som gjorde den Kleopatra bättre än den föregående. :)

Håller med om att den är aningen lång, men den är det utan större transportsträckor också tycker jag.

Apropå slutfighten, jag tror jag glömde nämna att den påminde lite om Shaolin Soccer (Kung-fu Soccer) när jag såg filmen.

*

Astérix & Obélix: På Olympiaden / Aux Jeux Olympiques (2008) [AO#03] [FR/DE/ES/IT/BE]
VAD? Prinsessan Irina av Grekland har det tufft, inte nog med att pappa kungen lovar bort henne till Julius Caesars son; hon är även upp över öronen förälskad i gallern Kärix. det blir en kompromiss, hon lovas till den man som vinner den förestående olympiaden.
VEM? Clovis Cornillac tar över rollen som Asterix från Christian Clavier.
VAR? Den kända grekland, rom och den senares provinser går man ur huse och beger sig till Olympia. Skådeplatsen för de stora spelen.
HUR? Efter uppryckningen i den andra filmen så kändes motståndet mot den tredje filmen inte fullt lika kompakt. Precis som i fallet med den andra filmen så har man byggt storyn på (mer eller mindre) ett album och sedan fyllt ut storyn för att få den att räcka till. Filmen hade inte mått dåligt av att kortats ned en aning skall erkännas men den har heller inte några längre transportsträckor. Kärleksintrigen mellan Kärix och prinsessan funkar som utfyllnad, och Numeriobis lilla scen mot slutet funkar den med, även om hans dräglande över fru Senilerix är på gränsen till smaklös. Den är överlag underhållande och bjuder på ett och annat leende och Gérard Depardieus Obelix är kanske bättre än någonsin. Det är faktiskt rätt charmigt där den senare ligger bakom en buske och hjälper Idefix uppvakta prinsessans franska pudel. Och bytet av skådespelare till Asterix är faktiskt till det bättre, nu finns Asterix lekfullhet och illmarighet på plats (även om Asterix fortfarande är på tok för lång). Visuellt så är det ingenting att klaga på, scenografi, miljöer och rekvisita hittar hem precis som de övriga filmerna och man håller en fin balans mellan berättande och komedi-element. Skall man nämna filmens akilleshälar så torde det vara att man ändrade när gallerna fick reda på det där med doping (i albumet är det före spelen) och Caesars okaraktäristiska narcissism (som jag inte heller minns från albumen).
NÄR? Nu är det bara en Asterix-film kvar på schemat och åter skall vi bege oss till det Stora Brittanien. (F.ö. en film som Erika tyckte den otecknade serien kunde pensioneras med).

fqq5BYam.jpg

#500 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 20 May 2014 - 11:24

(F.ö. en film som Erika tyckte den otecknade serien kunde pensioneras med).

Och det tycker jag fortfarande. :P