Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#476 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 January 2007 - 23:14

För ungefär ett och ett halv år sen slutade jag läsa Y-The last man. Jag tyckte serien aldrig kom till sak och tröttnade helt enkelt. Men eftersom serien nu börjar närma sig sitt slut har jag börjat läsa den igen. De senaste dagarna har jag tagit mig igenom ett drygt års nummer. Blandad kvalité, men ofta riktigt bra. Ska bli kul att se hur det slutar! Jag tycker "Y" har haft samma problem som många amerikanska TV-serier; den började väldigt bra och "första säsongen" var über, men sen hände nåt och de började dra ut på saker på tok för länge...förhoppningsvis blir slutet mycket bra iaf :) Nu ska jag följa den varje månad ända fram till "the bitter end".
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#477 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 30 January 2007 - 12:48

Nu på morgonen har jag läst första arcen av "Jack of Fables". Helt OK, ganska underhållande serie men inte så mycket mer. Men Jack är ju helt klart en av favoriterna från Fables :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#478 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 30 January 2007 - 16:29

Spidde: Jag håller med dig om Y och dess skiftande kvalitet. Men däremot har jag aldrig gillat Jack ("Jack be nimble" var ett av dom tråkigast arcen i Fable) så jag har helt ignorerat JoF.

Själv har jag läst:

The Tourist
av Brian Wood och Toby Cypress

Tyvärr inte alls lika bra som Woods andra serier men ändå helt ok. Det handlar om Moss, en amerikansk man som kommer till en liten by i Skottland där han träffar och förälskar sig i kvinnan som äger det lokala kaféet. Men Moss är inte vem han säger sig vara och han är där av andra orsaker än ortsbefolkningen tror. Cypress tecknar på ett väldigt speciellt sett. Det påminner lite om hur Dave McKean brukar teckna serier vilket inte. Jag är lite kluven till hur bra det fungerar.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#479 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 February 2007 - 13:08

Alias HC nr 2. Har precis läst färdigt i skrivande stund och jag tycker att det är en nästan perfekt serie. Lågmäld, cynisk, kul, massa cameos, smart story och bra tecknat. Fungerar nog dåligt i lösnummer men som samling fungerar den perfekt, historien om den rasistiska småstadshålan med den försvunna flickan är bra men det är ju Jessica Jones liv man är mer nyfiken på och i slutet går hon på Date med ingen mindre än Antman samtidigt som Spindelmannen svingar förbi på jakt efter Dr Oc. Efter att ha avslutat ett pass som livvakt tillsammans med Luke Cage åt en viss bekant advokat. Käbblandet mellan henne och Luke Cage är hysteriskt kul!

Ser fram emot nästa album!

Köpte det för övrigt på Comics Heaven igår. Vilken himmelsk underbar butik. Enbart den butiken är ett bra motiv att flytta till huvudstaden, finns säkert fler men den ligger rätt bra också....

På tal om fables, bläddrade igenom "arabian nights" verkade sådär...funderar att hoppa direkt till nr 8, vad säger ni som läst dem?

Edited by Jazzdevil, 02 February 2007 - 13:10.

#480 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 February 2007 - 11:41

Arabian nights, ja...jag hoppade över den också :P Jag är inget större fan av Fables och läser mest de grejer jag tycker verkar intressanta. Det blir väldigt sporadiskt, men det känns ändå hyfsat lätt att hänga med...tycker den är så pass ojämn att jag inte orkar läsa varje nummer. Jag har dock läst de senaste numren av Jack of Fables i helgen. De var halvkul...

Det bästa jag har läst i helgen är dock den senaste Daredevil-arcen som avslutades nu i veckan, med nummer 93. Jag gillar Daredevil riktigt mycket, men ibland har serien en tendens att bli lite för deppig tycker jag. Den senaste arcen var dock mycket bra, Daredevil är i Europa och letar efter Foggys mördare. Han besöker Paris, Zürich, Monaco m.m. Allt är väldigt snyggt och underhållande! En del av omslagen var också sjukt snygga, speciellt nummer 90:

Posted Image

Titeln på arcen är The Devil Takes A Ride, vilket låter otroligt bra och passande. Det måste ju vara en titel som använts tidigare? Eller? Jag skulle personligen döpa varannan story till just det ;)

Nästa nummer verkar också redigt bra, och även det har en grymt snygg framsida! :D

Läste också första numret av Vertigos nya serie Scalped...jag kommer inte fortsätta läsa den. Ingen höjdare direkt :(

last.fm Filmtipset

#481 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 February 2007 - 12:09

Även om jag gillade Bendis Daredevil blev det för långdraget och han kom stundtals ingen vart. Ed Brubakers våghals är flera klasser bättre, både arc ett och två, som pågår, är fantastiskt bra, och har tagit tillbaka det lite roligare "swashbuckling", samtidigt som det är lite mysterier också. Me like! :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#482 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 February 2007 - 14:11

AHAAHAAAA! :D Så du har börjat läsa Daredevil ändå Spidde... var det inte du som sa att du inte gillade den serien? ^^

Själv läste jag nyligen slutet på Annihilation... Nova är grym! :cool2: Annihilus är viljan och lagen! :dracula:

( kanske lite FÖR brutal avslutning av Nova där dock...)

Annars så är det väl bara Eternals #6, och precis som ni andra så blev jag lite förvånad av slutet på detta nummer... Kommer verkligen dom andra Celestials att tillåta det här?

#483 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 February 2007 - 18:54

AHAAHAAAA! :D Så du har börjat läsa Daredevil ändå Spidde... var det inte du som sa att du inte gillade den serien? ^^

Jag har alltid gillat Daredevil, men som skrev tidigare tycker jag serien kan vara lite väl deppig och mörk ibland. Gillar mest lite äldre grejer, främst det som Frank Miller gjorde. Det senaste året/åren har jag läst Daredevil väldigt sporadiskt, men nu på senare tid har jag tagit igen lite :) Ska hålla ögonen uppe även i fortsättningen, även om det inte är första prioritetet :)

Det jag ser fram emot mest nu på seriefronten är slutet av Y - The last man, vad som händer med Runaways när Whedon tar över, Darktower-serien (även om jag inte läst alla böckerna :blush: ) och samtidigt hoppas jag väldigt mycket på att Spider-man ska komma tillbaka under året med några riktigt schyssta serier. Med tanke på att nya filmen är på väg borde de anstränga sig lite extra...läste förresten att Spider-man 3 var den dyraste filmen någonsin...imponerande...hoppas bara att den blir riktigt bra!

last.fm Filmtipset

#484 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 05 February 2007 - 18:21

SERIÖST? Är Spider-man 3 den dyraste filmen någonsin? :o

#485 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 February 2007 - 20:41

Läser just nu Uncanny X-men (som jag ska läsa genom när senaste Arcen är klar - en 12 nummer lång arc...) X-men (Precis börjat på en ny arc), Astonishing X-men (just nu den bästa av X-mentitlarna) och New Avengers (som jag inte gillar så den blev slutprenad på nu) i serieväg. Har precis lagt till Action Comics, Adventures of Superman, Amazing Spider-Man och Justice League of America till prenlistan.

Några kompletterande nummer av Young Heroes in Love (en av mina absoluta favoritserier, som lades ner alltför tidigt) ligger och väntar på mig medans jag tar mig genom Crisis on Infinite Earths, JLA: Terror Incognita och Man of Steelsamlingens första volym samt en bunt pre-Crisisstålmannen (har inte så många nummer men de är från mellan 1974 och 1985-86).

Sen väntar jag på ett paket från Midtown också, med X-mendvd:n. 450+ nummer att plöja :) ...och lite annat.

#486 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 February 2007 - 22:00

Young Heroes in Love. ^_^ Minns den med ett saligt leende! Har för övrigt bara klämt lite Justice League of America på sistone. Helt ok, ganska bra.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#487 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 February 2007 - 19:03

SERIÖST? Är Spider-man 3 den dyraste filmen någonsin? :o

Det stod här iaf: http://www.filmtipse...mp;-4/2139.html

last.fm Filmtipset

#488 Metal_Maniac

Metal_Maniac

Cadet Fourth Year

• Members
  • 32 posts

Posted 07 February 2007 - 19:14

håller just på att läsa punisher war journal, som handlar opm punisher syn på hela civil war grejen o hans återkomst som skurk dödare...
läste också idag nummer 164 av spawn, som enligt mig bara blir sämre o sämre ju längre dom håller på me det.
SURRENDER? SURRENDER? You think this letter on my head stands for france!? - cap america.

#489 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 February 2007 - 18:06

Jag läste nyss Marvels nya Dark tower serie. Snygg och den kändes mer "litterär" än de flesta andra Marvel-serier...jag har annars bara läst den första Dark Tower-boken, och tycker att serien lider lite av samma problem; den är inte tillräckligt intressant :( Låt dock inte det hindra er, det är en mycket välgjord serie!

last.fm Filmtipset

#490 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 February 2007 - 23:34

Top 10: The Forty-Niners
av Alan Moore & Gene Ha

Alan Moore avslutar Top 10 med följa upp den andra lösa tråden från den vanliga serien, nämligen Captain Traynors förflutna. Året är 1949 då Neopolis just har grundats eller iaf är i början av sin roll att ta emot alla personer med superkrafter. Hit kommer den unge Steven Traynor aka Jetlad nyss hemkommen från kriget. Polisstyrkan i Neopolis är än så länge liten och organiserad brottslighet är hög. Störst problem är den ungerska vampyr maffian. :dracula: Gene Ha överträffar sig själv här när han få lägga ner mer tid på sina teckningar. (The Forty-Niners gavs ut som en miniserie efter att Top 10 las ner) OTROLIGT snyggt. Och storyn är förstås riktigt bra som vanligt. Det är så himla synd att Alan inte fortsatte med Top 10 som jag vid det här laget är beredd att kalla den bästa serien från hans ABC line. (Ja bättre än LoeG)

Jag laddade ner första numret av Beyond the Farthest Precinct men det verkade inte alls lika bra. :(

-Gangstagrass

#491 Dotra

Dotra

Cadet Fourth Year

• Members
  • 24 posts
  • Interests:Nordisk mytologi och brödrostar

Posted 14 February 2007 - 08:41

Läser just nu Uncanny X-men (som jag ska läsa genom när senaste Arcen är klar - en 12 nummer lång arc...) X-men (Precis börjat på en ny arc), Astonishing X-men (just nu den bästa av X-mentitlarna) och New Avengers (som jag inte gillar så den blev slutprenad på nu) i serieväg. Har precis lagt till Action Comics, Adventures of Superman, Amazing Spider-Man och Justice League of America till prenlistan.

mhm, jag älskar astonishing x-men och dyrkar new avengers.. och gråter lyckotårar för att det kommer en new avengers film, captain america, och thor film 2009. de gör livet värt att leva ända tills dess!

fast här ska det snackas vad man läser.. så jag säger också att astonishing x-men (och the ultimates) är de bästa x-men titlarna.

#492 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 14 February 2007 - 11:18

Har fått hem lite fler tidningar idag.
Till att börja med så kan jag visa mitt betygsystem.

Bäst:
Bäst
Suveränt
Ok
Godkänt
Underkänt
Skräp
Sämst:

Nu till tidningarna:
Flash:Fastest man Alive #8=OK
Justice Society of America #2=Suveränt
DCU Infinite Holiday Special=Skräp
Friendly Neighborhood Spider-Man #16=OK
Spider-Man Reign #2=Godkänt
Sensational Spider-Man #34=Godkänt

Det var allt för den här månaden.
´´ Leve Stan Lee´´

#493 Dotra

Dotra

Cadet Fourth Year

• Members
  • 24 posts
  • Interests:Nordisk mytologi och brödrostar

Posted 16 February 2007 - 00:31

läste just ut thor dissasembled. jag tror mina ögon har blivit hjärteformade på heltid nu. helt glorious. :thumbsup:

#494 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 February 2007 - 01:47

Scary Godmother
av Jill Thompson

Tveksamt om man ska kalla det här för serie. Egentligen är det väl mer en barnbok men den är tecknad som en serie och Jill Thompson är mest känd inom det mediet så jag postar det här. Det rör sig som sagt om en barnbok men en otroligt charmig sådan. Jill som är en av mina favorittecknare gör otroligt fina målningar ackompanjerad av en charmig liten historia. Den är väl inte helt klockren men av det jag sett från dom senare albumen i samma serie kommer det bara att bli bättre. :)
Så har ni baransinnet kvar (eller egna barn) och är Jill Thompson fans är det här klart värt att kolla upp. Jag har redan beställt nästa. :)

Edit: Min avatar är Hannah Marie som är huvudpersonen i Scary Godmother.

Edited by Wylie Times, 17 February 2007 - 01:56.

-Gangstagrass

#495 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 February 2007 - 16:32

Nu har jag läst veckans skörd, plus lite annat. Tyvärr måste jag säga att jag är besviken, då det var en hel del serier jag såg fram emot som inte var så bra som jag hade hoppats.

Jag började med Y - The last man 54 som jag utnämner till "veckans serie". Ett skönt fristående nummer som handlar mycket om serietidningar. Två tjejer börjar publicera en serie om en värld där alla kvinnor, förutom en, dör. :D Mycket underhållande!

Sen läste jag Batman 663. Grant Morrison är tillbaks, vilket innebär hög kvalité! Men jag blev lite besviken eftersom det inte är någon regelrätt serieitidning utan mer som en illustrerad novell. Bra story dock!

Eftersom MARVEL COMICS kallade Justice Society of America "suverän" har jag läst de tre nummer som hittills utkommit. En bra och välgjord klassisk superhjälteserie. Dock tycker jag DC är proffs på att göra tråkiga (och fula) hjältar och skurkar. Men Justice Society of America är helt klart ett säkert kort!

Sen har jag läst de två senaste numren av Astonishing X-Men, nummer 19 och 20. Den är fortfarande mycket bra, men blir enligt mig sämre och sämre. Whedon lyckas inte alls engagera på samma sätt som Morrisons New X-Men. Skildringen av karaktärerna är det enda som är riktigt bra, tillsammans med teckningarna som håller grym kvalité. Gillar inte riktigt storyn, även om det är väldigt mycket "klassisk X-Men"-känsla. När Whedon är klar med Astonishing borde det väl vara dags för en ny "stor" X-Men titel. Nån som hört nåt?

Avslutar med veckans (och förmodligen månadens) bottennapp - Sensational Spider-Man 35! Jag hade sett fram emot det här; Civil War är över och Spidde har börjat klä sig i svart igen. Dessutom är en ny film på väg och därför borde Marvel ha ansträngt sig utab helvete för att få fram en bra story. Men det här är tyvärr riktigt dåligt; jag blir både arg och besviken. Vad har Marvel gjort med sin bästa superhjälte?!? Teckningarna i detta nummer får nästan räknas till det fulaste som någonsin synts i en Spider-man tidning; det är riktigt, riktigt fult! Jag frågar mig om och om igen: Vad tänker Marvel med? Anser de att Spider-man är ett tillräckligt bra varumärke i sig att de inte behöver producera bra serier? Jag rekommenderar alla att undvika Spidde tills Marvel har tänkt om. De borde anlita en schysst manusförfattare och en skicklig tecknare och göra en ny Spider-man serie som förtjänar att bära titeln "Spider-man"!

last.fm Filmtipset

#496 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 22 February 2007 - 10:41

Och så var Civil War över...skönt, om du frågar mig. Men "the lasting effects" som Marvel snackar om kommer nog vara ett tag...Egentligen har inte Civil War varit dålig, speciellt inte huvudtiteln. Det har varit en spännande, snygg och hyfsat intressant serie. Men som alltid när Marvel gör såna här stora grejer som omfattar hela deras universum finns det en tendens att det blir för mycket och att det till slut inte blir så bra alls...jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om slutet, det finns säkert en del grejer som kommer kunna bli bättre. T.ex. tror jag att Spider-man mår bra av det som hänt under Civil War och att han kan "komma tillbaka"...

På tal om Spider-man har jag också läst Amazing Spider-man 538 som faktiskt var ganska bra. Det banar väg för vad som ska komma i "Back in black", som trots den lite tråkiga titeln kan bli riktigt bra. Jag håller tummarna!

last.fm Filmtipset

#497 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 February 2007 - 10:44

Hur har du fått tag i de här titlarna redan? :blink:
*Hockey och superhjältar*

#498 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 22 February 2007 - 12:09

Är ingen serietidning jag läser just nu, men det jag läser är "Drawing Cutting Edge.."-serien, Har beställt hem böckerna för att jag skulle kunna lära mig rita ordentligt, och det jag beställt är trots allt hur mnan ritar superhjältar, serier och sådant, så det är ju iaf lite relaterat :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#499 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 February 2007 - 12:54

Käre lille Hoffling... :D Ska du lära dig att rita supergubbar så finns det egentligen bara EN bok för dig... HOW TO DRAW THE MARVEL WAY!! ^^ Av ingen annan än den mäktige John Buscema själv. ( Thor, Silver Surfer, Conan, Avengers, ja det mesta, fast det vet du nog redan..)

Kolla för övrigt din inbox. ;)

läste just ut thor dissasembled. jag tror mina ögon har blivit hjärteformade på heltid nu. helt glorious.

Ja, läste den själv förra året, och det var nästan så jag fick en tår i ögat då. Slutet i sig är både fruktansvärt och underbart på samma gång. :(

Ett värdigt slut på en av Marvels största karaktärer, faktiskt nog lika bra som Barry Allen's den gamle Flash's.

( Nu kommer ju Thor tillbaks, men det kommer av allt att döma aldrig att bli samma serie som Lee/Kirby skapade igen.)

Edited by PredaBot, 22 February 2007 - 12:58.

#500 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 February 2007 - 16:19

Seven Soldiers of Victory vol. 1
av Grant Morrison m.fl.

Som vanligt när det gäller Morrison är det väldigt svårt att se nåt samband så här tidigt i storyn och en del saker är pretty damn weird. But that's what I like. :) Zatanna och och Klarion The Witch Boy tyckte jag bäst om rent karaktärsmässigt och sämst om Guardian (som ändå var lite underhållande) Men eftersom storyn i Shining Knight var den som tydligast kopplade till huvudstoryn så var den också mest intressant. Blir nog att beställa nästa volym rätt snart eftersom det blir jobbigt att hålla alla olika stories i minnet annars.

Fables #52-56
av Bill Willingham & Mark Buckingham

Sons of Empire arcet var bra. Fokus på helt rätt saker: The Adversary och deras planer (Snygg referens till Wannsee konferensen) samt små underhållande anekdoter om Fables vi inte sett så mycket av tidigasre. Det verkar dessutom hända grejer mellan Boy Blue och Rose Red. Red and Blue :) Julnumret var också riktigt bra. Allt med Snow och Bigby är väldigt underhållande läsning.

Fables: 1001 Nights of Snowfall
av Bill Willingham m.fl.

Många intressanta back stories som till Bigby, Frau Totenkinder, King Cole och Flycatcher. Den sista var mycket tragisk och jag är faktiskt glad att jag läste Sons of Empire före den här, för det skapade ett större intresse att få veta Flycatchers backs story. Jag blev även väldigt nyfiken på Bigbys wolf brothers. Många begåvade tecknare (Charles Vess, Jill Thompson, John Bolton, Brian Bolland m.fl.) bidrog också till en i överlag riktigt bra samling.

Y - The Last Man #47-52
av Brian K Vaughan m.fl.

Det börjar dra ihop sig. Alter och Allisons back stories var rätt så intressnata, iaf Allisons men jag tycker inte man fick nån egentlig inblick i varför Alter blev en psycho bitch from hell. Allison har iaff daddy issues som kommer fram rätt starkt i Motherland arcet. Hennes papa är loco. Men det visade sig ändå att hela virus grejen var en slump. Eller? Jag blev inte riktigt klok på det där.

-Gangstagrass