Jump to content

Photo

Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?

• Please log in to reply
592 replies to this topic

#476 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 29 May 2011 - 05:56

Hmm och här tyckte jag att The Passage var bra :)

Själv läser jag Cyteen av C.J. Cherryh och även om jag bara börjat så verkar den riktigt lovande.

Har inte läst Cyteen ännu, men ska göra det så snart jag får tid. En del av min irritation med Cronin beror nog på att jag får lite Dan Brown vibbar från honom. Jag tycker att han verkar spela på minsta gemensamma nämnaren i ett försök att fånga upp så många läsare som möjligt och han plockar friskt från olika genrer för åstadkomma detta. Vad jag förstår så hade han också redan sålt filmrättigheterna till boken innan den ens publicerades.
ಠ_ಠ

#477 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 May 2011 - 21:36

Har börjat på Revelation Space av Alastair Reynolds. Men jag har svårt att få fart på den, känns för konstruerad och styltig just nu och allt är så Noir att man knappt ser nånting. Och han är inte direkt något ess på karaktärsskildringar, de är rätt klyschiga än så länge.

Volyova är nog den enda karaktären som jag fann något klyschig men de övriga tyckte jag var ganska välrundade. Värt att minnas är att det är hans debutroman; han vässar sin talang framöver.

Noir-aspekten i kombination med mystiken är IMO till stor del det som gör RS-universat så lockande. I någon av böckerna nämns det t.ex i förbifarten att Jorden av nån onämnd anledning har drabbats av en global istid (absolut ingen storyspoiler, som sagt bara en kuriositet) och det är i princip allt man får veta om den under hela berättelsesviten.

#478 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 May 2011 - 22:23

Har börjat på Revelation Space av Alastair Reynolds. Men jag har svårt att få fart på den, känns för konstruerad och styltig just nu och allt är så Noir att man knappt ser nånting. Och han är inte direkt något ess på karaktärsskildringar, de är rätt klyschiga än så länge.

Volyova är nog den enda karaktären som jag fann något klyschig men de övriga tyckte jag var ganska välrundade. Värt att minnas är att det är hans debutroman; han vässar sin talang framöver.

Noir-aspekten i kombination med mystiken är IMO till stor del det som gör RS-universat så lockande. I någon av böckerna nämns det t.ex i förbifarten att Jorden av nån onämnd anledning har drabbats av en global istid (absolut ingen storyspoiler, som sagt bara en kuriositet) och det är i princip allt man får veta om den under hela berättelsesviten.

Det har blivit bättre när man lärt känna karaktärerna lite mer, det medges.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#479 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 08 June 2011 - 05:49

Pushing Ice av Alastair Reynolds. Ideérna är intressanta men karaktärerna är extremt irriterande vilket drar ned hela boken då rivaliteten mellan två av bokens huvudpersoner tar för stor plats i bokens handling.
ಠ_ಠ

#480 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 June 2011 - 13:31

Nä, kan nog konstatera nu att Reynolds inte är någon hävert på karaktärsskapande; har inte känt någon riktig empati med någon av hans personer i någon av de böcker jag läst - inte ens de som man ska anta är "schyssta". Men handlingen i Revelation Space har i alla fall ryckt upp sig nu.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#481 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 17 June 2011 - 19:03

Lyssnar på The Sword in the Stone av T.H. White. Den här boken tillsammans med böckerna om Gormenghast av Peake tillhör mina favoriter från barndomen inom fantasy. Jag älskar detaljrikedomen i beskrivningarna, det finurliga språket och de dråpliga karaktärerna och det är kul att höra berättelsen som talbok (bra inläsare är det också).
ಠ_ಠ

#482 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 June 2011 - 13:44

Tänka sig, det är två av mina absoluta favoriter det med. Speciellt Gormenghast som jag troligtvis aldrig kommer att tröttna på. :)

Vem är det som läser upp The Sword in the Stone som du lyssnar på nu?

#483 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 20 June 2011 - 21:35

Great minds read alike? =) Uppläsaren heter Neville Jason och det är en NAXOS produktion av hela tetralogin.

Edited by stoffe, 21 June 2011 - 05:30.

ಠ_ಠ

#484 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 June 2011 - 12:36

Hear, hear. :) Neville Jason har jag hört ska vara en bra uppläsare. Det är inte helt omöjligt att jag provar hans uppläsning av dessa böcker. Det händer trots allt att jag avnjuter en ljudbok eller två emellanåt.

#485 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 10 July 2011 - 10:00

Läser Evolution av Stephen Baxter. Ganska ojämn bok. Baxter är bra när han håller sig till fakta och vetenskap men hans berättelser är ganska deppiga och karaktärerna osympatiska. Jag börjar också tröttna på det återkommande uttrycket "deathshit" varje gång nån stackars hominid dukar under: "He died horribly releasing his deathshit" <_<
ಠ_ಠ

#486 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 July 2011 - 09:33

Semester = tid att läsa böcker. :) Inne på femte boken om Det mörka tornet, Vargarna i Calla (Stephen King om det nu skulle gått förbi någon). Förra boken var lite småseg ärligt talat då den kändes mer som en vanlig roman iom det stora fokuset på Rolands kärlek.. Men här i femte börjar de återigen hitta tillbaka till Strålens väg. Och naturligtvis lite fler äventyr som händer på vägen. Känns bra so far.

Läst färdigt femte boken och den var grymt bra. Tillbaka till det som gör Det mörka tornet så bra: spänning och mystik. Bra balans mellan de olika berättelserna som slutligen knyts ihop. Nu över till sjätte boken, Sången om Susannah.

Edited by Synon, 24 July 2011 - 13:39.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#487 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 28 July 2011 - 06:07

Wolves of the Calla var sista boken jag läste färdigt i serien. Jag började på Song of Susannah men jag tyckte rätt illa om den så jag avslutade aldrig. :(

Just nu lyssnar jag på talboksversionen av Embassytown av China Miéville. Den är väldigt bra, fast på något sätt känns miljön instängd och klaustrofobisk (Antagligen är det Miévilles fixering att "alltid" skriva om städer som jag har svårt för.) Jag kan förstå att Ursula LeGuin är lyrisk över boken för det finns många likheter med hennes egna böcker (speciellt The Left Hand of Darkness) och hennes eget sätt att skriva.

Edited by stoffe, 28 July 2011 - 06:08.

ಠ_ಠ

#488 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 July 2011 - 10:47

Förstår dig, sjätte boken var svag. Men jag gillar ju de första böckerna och hoppas samma känsla ska infinna sig i de efterföljande så jag kämpar vidare. :) Börjat på sista boken nu, den sjunde som kort och gott heter Det mörka tornet. Måste erkänna att den är lite småseg, men jag hoppas det tar sig snart.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#489 Lisa Rodebrand

Lisa Rodebrand

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 31 July 2011 - 08:46

Just nu läser jag boken Abarat av Clive Barker. Det är en fantasy som påminner mig om Liftarens Guide till Galaxen, konstigt nog. Den kan verkligen rekommenderas till alla som gillar fantasi! Jag hittade den på Åhléns till det magiska priset 29 kr. Slå det om ni kan!

Jag vill också passa på att rekommendera boken Elementens väktare av Emma Lundqvist. Det är en trevlig, snäll och mjuk bok för alla romantiska tjejer som gillar fantasy. Dessutom ser jag fram emot boken Halvblod av Sofie Trinh Johansson som kommer ut i höst. Det lär vara en riktigt het vampyrhistoria ...

/Lisa Rodebrand

#490 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 August 2011 - 01:48

The Infernal City: An Elder Scrolls Novel

40 år har gått sedan Oblivion krisen, då portar till helvetes dimentionen Oblivion öppnades över hela Tamriel men stängdes tack vare Kejsare Martin vars offer hindrar portarna från att någonsin kunna öppnas igen.
Tamriel är en värld av kaos. Imperiet har rasat och dess provinser har slagit sig fria. Ödlefolket Argonians har erövrat Morrowind, Dunmers (Dark Elf) land. Altmer (High Elf) och Bosmer (Wood Elf) har gått samman och bildat ett eget rike kallat Aldmeri Dominion.
Nu närmar sig ett nytt hot. En mystisk svävande stad kallad Umbriel har uppenbarat sig och alla som faller under dess skugga dör och återuppväcks.
I dess skugga möts en grupp oväntade hjältar. En Prins, En Spion, en Magiker och den unga äventyrslystna flickan Annaïg i vars händer hela Tamriel's framtid ligger.

Det här är bok 1 av 2. Bok 2 kommer ut nästa månad och heter Lord of Souls: An Elder Scrolls Novel.

Edited by Crusader, 13 August 2011 - 02:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#491 King Cobra

King Cobra

Ensign

• Members
  • 39 posts

Posted 21 August 2011 - 11:29

Läser just nu "The Unremembered" bok 1 i Peter Orullians nya serie. Jag har inte hunnit så långt än utan är på 6te kapitlet.

So far so good, klassisk start med ungdomar i en liten isolerad by som måste ge sig av på grund av att det stundar en katastrof om dom inte gör det osv.
Jag gillar verkligen fantasy som är uppbyggt på detta sättet. Sword of truth, Wheel of time och Lord of the rings, Mistborn trilogy är ju 4 andra bra exempel. Jag gillar att spänningen byggs upp sakta från start och
saker och ting avslöjas undan för undan. Är det något som får mig att tröttna väldigt fort på en bok så är det att bli inslängd mitt i ett krig, med 30-40 olika karaktärer direkt från sidan 1.

Jag har därimot lite kris eftersom jag inte vet vad jag skall läsa efter Orullians bok :X
Jag har börjat läsa Steven Eriksons första bok "Gardens of the moon" men som sagt, blev inslängd i ett stort krig där man hoppade mellan en massa karaktärer. Sen när man börjar lära känna ett par av dom sitter dom och babblar en massa politik i flera sidor. Otroligt tråkigt. Känns verkligen som man blivit inslängd mitt i handlingen där han med återblickar försöker förklara vad som händer...men det blir bara förvirrande.
På något sätt tilltalar ändå storyn mig och jag tänker återuppta läsandet igen efter jag läst klart "The Unremembered". Någon som kan lugna mig och säga att storyn kommer växa och bli stadigare i Stevens serie?

#492 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2011 - 13:15

Jag lyssnar på "Casca 1: The Eternal Mercenary" som jag köpte nyligen (recension kommer inom kort).

En fråga bara, fall någon likt mig läst serien: Jag har sålt min svenska pocket sedan länge och det var ett bra tag sedan jag läste den, men slutade inte första boken på svenska med att Casca fick träsvärdet? Eller är jag helt ute och cyklar? Det skulle i sådana fall innebära att ungefär 50 sidor av första boken saknas i den svenska översättningen.

Vad jag vet så kom det bara ut 13 böcker på svenska (jag lyckades iaf inte få tag på fler), eftersom det finns 35 just nu på engelska så är det en hel del som jag inte läst, vilket gör mig glad.. :D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#493 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 21 August 2011 - 17:26

Jag har därimot lite kris eftersom jag inte vet vad jag skall läsa efter Orullians bok :X
Jag har börjat läsa Steven Eriksons första bok "Gardens of the moon" men som sagt, blev inslängd i ett stort krig där man hoppade mellan en massa karaktärer. Sen när man börjar lära känna ett par av dom sitter dom och babblar en massa politik i flera sidor. Otroligt tråkigt. Känns verkligen som man blivit inslängd mitt i handlingen där han med återblickar försöker förklara vad som händer...men det blir bara förvirrande.
På något sätt tilltalar ändå storyn mig och jag tänker återuppta läsandet igen efter jag läst klart "The Unremembered". Någon som kan lugna mig och säga att storyn kommer växa och bli stadigare i Stevens serie?

Kan tyvärr inte hjälpa dig där eftersom jag själv bara orkade en bok av Erikson. Men efter vad jag hört blir det bara värre med parallellhistorier. Om du vill något rakt och underhållande tycker jag du kan prova böckerna om The Black Company av Glen Cook. Härlig blandning av hög- och lågfantasy där framför allt de första böckerna (har själv bara en samlingsvolym kvar att läsa), som jag tyckte var väldigt underhållande.

#494 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 23 August 2011 - 07:23

Har fräschat upp minnet genom att lyssna på talboksversionen av böckerna i David Webers Safehold-serie inför släppet av How Firm a Foundation den 13 September
ಠ_ಠ

#495 stoffe

stoffe

Senior Commander

• Members
  • 291 posts

Posted 22 September 2011 - 20:54

Lyssnar på The Stress of Her Regard av Tim Powers i väntan på att dom ska få arschlet ur vagnen och producera en talboksversion av The Anubis Gates av samma författare...
ಠ_ಠ

#496 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 22 September 2011 - 23:34

Lyssnar på The Sword in the Stone av T.H. White. Den här boken tillsammans med böckerna om Gormenghast av Peake tillhör mina favoriter från barndomen inom fantasy. Jag älskar detaljrikedomen i beskrivningarna, det finurliga språket och de dråpliga karaktärerna och det är kul att höra berättelsen som talbok (bra inläsare är det också).

Gillar du de där så kan jag rekommendera uppläsningen av "The Broken Sword" av Poul Anderson. Sample och sånt här: http://www.audible.c...16730862&sr=1-1

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#497 Lisa Rodebrand

Lisa Rodebrand

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 27 September 2011 - 19:53

Just nu läser jag På ödets vingar Nyckelväktarna del 1 av Julia Sandström. När jag har läst färdigt den kommer det en recension på: http://bookiecookiez...ry/recensioner/
Hälsningar,
Lisa

#498 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 11 October 2011 - 11:19

Jag har nyligen läst ut Pippi Långstrump går ombord (Vi kan väl kalla det science fiction?) av Astrid Lindgren och börjat läsa The Magicians' Guild (Vi får väl utgå från att det är fantasy?) av Trudi Canavan.

Tänkte att jag ska skriva en recension av Pippi, men jag tror att jag väntar med det tills jag har läst tredje boken också...

#499 Lisa Rodebrand

Lisa Rodebrand

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 01 November 2011 - 22:34

Hej! Jag vill tipsa om bokbloggen http://bookiecookiez...m/category/hem/. Där lägger jag in recensioner på de böcker jag läser, mestadeles fantasy och SF. Vi är flera stycken som bloggar där, så det kommer nyheter hela tiden! Lisa

#500 King Cobra

King Cobra

Ensign

• Members
  • 39 posts

Posted 24 November 2011 - 06:45

Jag har nyligen läst ut Pippi Långstrump går ombord (Vi kan väl kalla det science fiction?) av Astrid Lindgren och börjat läsa The Magicians' Guild (Vi får väl utgå från att det är fantasy?) av Trudi Canavan.

Tänkte att jag ska skriva en recension av Pippi, men jag tror att jag väntar med det tills jag har läst tredje boken också...

Jag tyckte The Magicians' Guild dog i första boken när de onda blev de goda, och de goda blev de onda om du förstår vad jag menar (utan att avslöja för mycket). Gillade den mörka stämningen i boken innan den vändningen kom. Har inte läst vidare i serien just därför.

Lyssnar just nu på Alloy of Law av Brandon Sanderson. Helt ok, käns som en mix mellan den onde, gode och den fule och mistborntrilogin :) Det är väl inte hans bästa han gjort... men läs/hörvärt iaf :)