Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#476 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2006 - 10:14

Gabchack = Motherhood episoden vart Xena slänger chakramen efter Gabrielle

Ah, då är jag med vad Gabchak skall betyda. Inte så lätt att hänga med i slanget alla gånger. ;)

Mmm... Den var ny tom för mig. Från början var det tänkt att Xena inte alls skulle se vem som hotade Eve - bara en skuggbild av att det var på väg att ske och att hon då kastade Chakramen. (Jag har för mig att det var realistiskt omöjligt - tom för Xena. Och jag kan iofs inte förstå varför det är så oförlåtligt... det var mycket känslor i omlopp under de där avsnitten och det är möjligt att Xena inte var focusedad nog att hantera Chakramen egentligen. (Och den är ju gjord för och döda - inget annat).

Håller med om att Amazonerna framstår som en aning anonyma - men å andra sidan så har det ju passerats ett antal år. ;)

Jag vet och det gör det hela lite förlåtande. Men ingen av amazonerna hade en stark personlighet, som t.ex. Effiny eller Yaput (sp? :P ). Det är främst det som gör dem ansiktslösa.

Varia är väl den enda egentligen som sticker ut av amazonerna i detta första avsnitt.

Det är uppebart att vår käre krigsgud inte riktigt hanterar det här med att vara dödlig.

Å andra sidan får han pluspoäng för att veta hur han skall utnyttja sin forna status till att låtsas att vara gud.

Jo. Det är lite skickligt och ta sig runt problemet hela tiden.

Edit:

It is all about suspension of disbelief. With a show like XENA, you are given a set of "rules" and those are what you have to accept in order to have fun watching. They get stretched and challenged, but for the most part, they are pretty easy to follow. For example, one "rule" is 'Xena can jump really high and far'. So we see her run up trees, or jump onto Cecrops ship (which was a biiiig stretch, but it was set up. She jumped from a tree branch, from a cliff so that leap had a downward spiral as well as outward. She spun in the air to aid her momentum, etc). You can accept this jumping ability or dismiss it, but it's part of the show. Like accepting that Superman can fly -- Krypton had different gravity and therefore Supes can fly. If you don't buy it, don't buy his comics cuz he's gonna do it in every issue. (Mer)

Edited by XC, 07 August 2006 - 10:18.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#477 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 10:28

Den bästa grejen med Herc och Xena är ju att alla slag och sparkar "swischar".. :P

Förresten så kikade jag på crossoverguiden på Whoosh!, och jag minns då inte att Callisto var med i så pass många Hercules-avsnitt...

:D

*älskar Callisto*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#478 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 August 2006 - 12:04

Mmm... Den var ny tom för mig.

Inte lätt för mig att hänga med då :P

Som du skriver, Chakramen är gjord för att döda så det är ju inte så konstigt att den inte användes för att knocka då. Eller misslyckades med. Skönt att se att de inte fegade ur med att visa en skuggbild bara i alla fall.

Varia är väl den enda egentligen som sticker ut av amazonerna i detta första avsnitt.

Lite, men inte alls mycket. Inte som andra amazoner gjort under sina första avsnitt. Jag tyckte castingen inte var riktigt bra här (vilket de annars lyckat bra med).

It is all about suspension of disbelief.

Den länken säger rätt mycket tycker jag. Glöm realismen och köp seriens logik istället. :)

*älskar Callisto*

Tror inte du får mycket mothugg här i tråden ;)

THE HAUNTING OF AMPHIPOLIS

Att Xenas mor skulle vara död är inte särdeles förvånande - det hade snarare varit konstigare om det varit tvärtom. Så det är lite konstigt att reaktionerna är så konstiga. Däremot är det inte så konstigt att det reageras då det väl står klart om hur hon dött. Jag köper helt och hållet Xenas sorgescen, vilket jag annars sällan brukar göra.

Roligt att se att de tänker utveckla Eve som karaktär och att de verkligen ger henne utrymme. Vad jag inte gillar är att Gabrielle tidigare varit lite mer i centrum, nu skyfflas åt sidan och nästintill blir en bifigur. En bimbo som måste räddas. Det är logiskt, men jag tycker inte riktigt om det. Effekterna är dessutom på sina ställen rätt B-aktiga, även om de är innovativa på andra ställen.

Betyg: 6 av 10.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#479 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2006 - 12:23

It is all about suspension of disbelief.

Den länken säger rätt mycket tycker jag. Glöm realismen och köp seriens logik istället. :)

Tog bra första stycket (fanns mer på källsidan) eftersom det är så talande.

THE HAUNTING OF AMPHIPOLIS

Jag tror att både Xena och Gabrielle hade räknat med att Cyrene var död (konstig vore ju om hon inte vad det som du sade) men jag tror inte att många hade förväntat sig staden/byn helt utdöd. Att dessutom finna värdshuset som källan till allt ont - måste ha varit chockerande.

Även om effekterna känns B (det gör de väl alltid :P ) så tycker jag ändå att man har lyckats balansera dem på ett sätt här som gör att man inte ser det lika tydligt som tex i det tidiga avsnittet "Mortal Beloved". Gabrielle får kliva tillabaka ett steg. det är tråkigt men inte konstigt egentligen - det var ju Xena som växte upp här, och avsnittet kommer ju att komma att handla mer om Eves karaktär än någonting annat.

The Haunting of Amphipolis 2 avskedade djävular av 3 möjliga.

Edited by XC, 07 August 2006 - 12:24.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#480 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 August 2006 - 12:34

En intressant discussion om Gabdrag och Gabchack på AUSXIP

Gabdrag or Gabchack

Den länken säger rätt mycket tycker jag. Glöm realismen och köp seriens logik istället.

Precis :D

Även om effekterna känns B (det gör de väl alltid ) så tycker jag ändå att man har lyckats balansera dem på ett sätt här som gör att man inte ser det lika tydligt som tex i det tidiga avsnittet "Mortal Beloved". Gabrielle får kliva tillabaka ett steg. det är tråkigt men inte konstigt egentligen - det var ju Xena som växte upp här, och avsnittet kommer ju att komma att handla mer om Eves karaktär än någonting annat

Hon klivar tilbax här men kommer starkt tillbax :)

Förövrigt er jag inte så förtjust i Hauntin , lite för mycket " Halloween " över det ;) tror det var ett Halloween avsnitt i USA :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#481 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 12:59

Även om effekterna känns B (det gör de väl alltid ) så tycker jag ändå att man har lyckats balansera dem på ett sätt här som gör att man inte ser det lika tydligt som tex i det tidiga avsnittet "Mortal Beloved". Gabrielle får kliva tillabaka ett steg. det är tråkigt men inte konstigt egentligen - det var ju Xena som växte upp här, och avsnittet kommer ju att komma att handla mer om Eves karaktär än någonting annat

Förövrigt er jag inte så förtjust i Hauntin , lite för mycket " Halloween " över det ;) tror det var ett Halloween avsnitt i USA :)

(Nu var ju jag tvungen och kolla vilka "airdates" avsnittet hade... och Whoosh uppger 10/09/00 (vilket torde vara 9 Oktober 2000). Legacy (avsnittet som utspelar sig i öknen tror jag ) sändes tydligen 10/30/00 (30e Oktober 2000). Men det behöver ju inte vara rätt. Och det kan ju ha varit menat som ett Haloween avsnitt fast det inte sändes så.

BTW. En annan av mina favorit episodeguider är Xenavilles som dessutom innehåller en hel del extra information om episoderna.

Edited by XC, 07 August 2006 - 12:51.

fqq5BYam.jpg

#482 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 August 2006 - 16:15

Jag tror att både Xena och Gabrielle hade räknat med att Cyrene var död (konstig vore ju om hon inte vad det som du sade)

Nu vill jag faktiskt minnas att de uttryckligen sade åt Eve att hon var i liv. "Vänta tills du träffar Xenas mamma. Hon är så god och snäll..." Typ. Därav reaktionen från min sida.

Att staden var övergiven tror jag inte heller de väntade sig.

Även om effekterna känns B (det gör de väl alltid :P ) så tycker jag ändå att man har lyckats balansera dem på ett sätt här som gör att man inte ser det lika tydligt

De lyckas på många ställen, men det finns fortfarande en del dåliga. Inte dåliga som i avsnittet där Althi och Xena leker skelett dock :P

En intressant discussion om Gabdrag och Gabchack på AUSXIP

Gabdrag or Gabchack

Många nutheads där :P

Tack för det trevliga beskeendet!

BTW. En annan av mina favorit episodeguider är Xenavilles som dessutom innehåller en hel del extra information om episoderna.

Ännu en länk att spara :D

HEART OF DARKNESS

Så det var så Lucifer föll från himlen... :P

En intressant storylinen och jag är både intresserad och oroad över den kristna mytologins inmarsch i serien. Jag är rädd att man kommer förlora en del av själen i serien i och med det, men samtidigt så kan man också ge en ny dimension till serien. Får vänta och se hur det slår ut. Avsnittet är i alla fall en rätt rolig lek på hur Lucifer blev den han blev inom Xenaverse. Rätt intressant då de leker med mytologiomskrivningar - jag har lättare för det än historieomskrivningarna.

Våldtäkten på Gabrielle fortsätter. Det känns som det här avsnittet verkligen svek den själ som Gabrielle utgjort och visat under tidigare avsnitt. Jag tycker definitivt hon borde ha haft bättre motstånd mot ondskan - med tanke på vad sett genom serien. Säsong sex har onekligen börjat dålig. Okej, trådarna är okej - men jag tycker man spelar upp Eve alldeles för mycket till kostnad av Gabrielle. Det gillar jag inte. Hoppas det här ändrar sig snart...

Inte heller gillar jag Virgil - eller att man försöker smeta ihop honom med Gabrielle. Klent substitut för Joxer. Och inte ens kunde man nämna Joxer vid namn, utan bara "my father"... Bläää... :x

Betyg: 6 av 10.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#483 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 17:29

Jag tror att både Xena och Gabrielle hade räknat med att Cyrene var död (konstig vore ju om hon inte vad det som du sade)

Nu vill jag faktiskt minnas att de uttryckligen sade åt Eve att hon var i liv. "Vänta tills du träffar Xenas mamma. Hon är så god och snäll..." Typ. Därav reaktionen från min sida.

Gör dem? *Kollar Whoosh EpisodeGuide (Transcript - perfekt första gångerna man såg serien på DVD)*

X [Hums]: "Eve, you were just a baby when your grandmother took you in her arms and sang the anthem of Amphipolis."
G: "She stood up against Athena. She was very courageous."
Eve: "I can't wait to see her."
X: "Me neither. You're gonna love Amphipolis. It's-- so full of life. What happened here?"
G: "It almost feels deserted."
X: "My mother would never leave this place."

Minsann - visst gör det. *Flyttar upp Xena ytterligare ett steg upp på listan över prioriterade TV serier att se* Det minns jag nu när jag läsete det där. :blush: Å andra sidan vet vi ju inte hur gammal Cyrene var när hon fick Xena. Men levde hon så måste hon suttit med ena foten i graven vid det här laget. (Antagligen så har varken Gabrielle eller Xena lyckats med att ställa om sina klockor ännu - det måste finnas en anledning till att de inte tänkte på att Cyrene måste vara död vid det här laget. (Om man går efter Joxers ålder, och han är väl ungefär samma generation som Gabby). (Vi vet ju inte vad medellivslängden är i Xenaverse - i verkligehten tippar jag på att den var relativt låg vid den har tiden).

HEART OF DARKNESS

Gillar heller inte Vergil. Dock så är det skönt med en bi-figur som klarar av att ta två steg i rad utan att snubbla. Men han är ju så... Mjäh! Är det förresten en begynnande subtexter jag hörde där Cappy? :P ;)

Gabrielle fortsätter i bakgrunden, och passar på och lära känna Virgil lite bättre. Synd att hon hålls tillbaka - men mer synd att Virgil släpasdes in i den här soppar iöht. Gabrielle litar på Xena instinktivt och även om hon erkänner att hon var orolig på slutet så tror jag att det ingick i planen att inte göra så mycket motstånd.

Ett Ok avsnitt - det försöker men är lite asyncront för att nå ända fram. Heart of Darkness får 2 degraderade äreänglar av 3 möjliga.

Edited by XC, 07 August 2006 - 17:31.

fqq5BYam.jpg

#484 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 August 2006 - 18:29

Minsann - visst gör det.

Jag valde att tolka situationen som att Cyrene skulle vara en gammal dam och att man besökte henne därför. Lite innan det var för sent med andra ord. Det är så jag får ihop det.

Men du har rätt - i verkligheten var inte medellivslängden särskilt lång och hon borde varit död då sedan länge...

Är det förresten en begynnande subtexter jag hörde där Cappy? :P ;)

Jag var en subtexter innan serien började, men efteråt har jag konverterats till djup vänskap. Får se om jag återvänder till subtextlandskapet senare ;)

WHO'S GURKHAN

Yay! Äntligen ett avsnitt om huvudrollen (dvs. Gabrielle ;) ). Historien spinner åter vidare på det långa tidshoppet och vad som hänt med familj, släkt och vänner - vilket jag gillar. Jag hoppas de så småningom kommer och tar och visar oss vad som hänt med Autoclys också. Men i alla fall, Xena försöker beskydda Gabrielle igen - till väldigt lite lycka. Varför? Jo, för Virgil är en mespropp som man kan ssparka var man vill.. :P Och han är bättre i det här avsnittet.

Gabrielle dödar inte Gurkhan, vilket inte är förvånande, men det för oss ändå in på en intressant resa i hennes mentalitet. Helt annan person än då hon var "peace, love and understanding"-India Gabrielle :P Jag gillar utforskandet av hennes sinne, men de många dans och sånginslag drar ned tempot och blir för många helt enkelt. Det sänker betyget med ett snäpp.

Betyg: 7 av 10.

#485 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 19:13

Är det förresten en begynnande subtexter jag hörde där Cappy? :P ;)

Jag var en subtexter innan serien började, men efteråt har jag konverterats till djup vänskap. Får se om jag återvänder till subtextlandskapet senare ;)

Ahh. A Fellow fencesitter? :P Är också inne på "djup-vännskaps"-spåret. Samtidigt känner jag att de nödvändigt vis inte måste finna en Mr Right Sooner or later. Fast å andra sidan ... om kronologin jämte "Xena Scrolls" skall hålla så måste ju Gabrielle skaffa åtminstone en liten parvel. :)

WHO'S GURKHAN

Nu missar du målet igen Cappy... Dans-scenerna finns där för att hålla ditt intresse för serien uppe - inte tvärt om! :P Personligen så gillar jag det här avsnittet. Det är Gabrielle som gör det intressant. Jag gillar kronologin att man besöker Amphipolis och Poteidaia under vad som kan kallas 'samma resa'.

Virgil är lite mesig ja... och när han skal, spela tuff, tuff tuffare än tåget - ja låt oss säga att skådespelaren (William Gregory Lee) lyckas med att fånga 'Joxer-genen' perfekt iaf. Pappas Pojke. :)

Jag gillar idén med att Gurkhan hade 2 andra 'officiella' Gurkhans för att förvirra eventuella fiender. Och jag tror det är första gången som man får möta konceptet "harem" i Xena. Dans-senerna kanske drar ned tempot något - men samtidigt så har de sin funktion och fylla. (Tänker inte gå in på ett längre Lucy vs Renee här - kanske nästa gång då jag sett avsnittet. :P )

Jag gillar slutet - även om en (i överigt troligt överföldig) återförening mellan mor och dotter skulle ha varit att föredra. Åter igen så har man lyckats med en casting - tror hon heter Tandi Wright - lyckas fånga rollen som en nedbruten Sarah perfekt.

Gurkhan lurar till sig 3 nya harmems flickor av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#486 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 19:20

Jag är en Xena-Argo-shipper.. :P

*host*

//Peak

sixty six."

#487 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 19:21

Peak: Fresta mig inte att fråga efter detaljer. :urk: :P :lol:

Edited by XC, 07 August 2006 - 19:22.

fqq5BYam.jpg

#488 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 August 2006 - 19:24

Ja, kan Lyla och den där centauren... *resten är censurerat av folkrörelsen för etik och moral på internetforums* ...eller hur?

:P

//Peak

sixty six."

#489 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2006 - 19:32

*Ser representater för folkrörelsen för etik och moral på internetforums tvätta peaks mun, öron och ögon med en sällamt illaluktande tvål medan hästarnas vänner glatt hejar på*

fqq5BYam.jpg

#490 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 August 2006 - 19:35

Ahh. A Fellow fencesitter? :P Är också inne på "djup-vännskaps"-spåret. Samtidigt känner jag att de nödvändigt vis inte måste finna en Mr Right Sooner or later. Fast å andra sidan ... om kronologin jämte "Xena Scrolls" skall hålla så måste ju Gabrielle skaffa åtminstone en liten parvel. :)

Äh... Barn kan man adoptera - eller få en jungfrufödsel till. Kan Xena kan Gabrielle... ;)

För tillfället är jag en fencesitte, ja. Du är inte ensam längre!

Nu missar du målet igen Cappy... Dans-scenerna finns där för att hålla ditt intresse för serien uppe - inte tvärt om! :P

I så fall gör dem ett väldigt dåligt jobb :P

#491 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 07 August 2006 - 19:40

Whos Gurkhan .

Ja Hmm vad skal man säga , inte en av mina favo avsnitt ;) tyckar gabrielle drar ner avsnittet :P jag jag vet jag har 2 Gabrielle fans som nu hoppar av " arrigskab " :lol:

Nej jag tyckar hennes " I want Vengeance " replik inte alls passar hennes stil även om hon blivet " krigare " , det kändes så töntigt :rolleyes:

Sen gillar jag inte att Xena skulle få stryk från att rädde gabrielle once again :rolleyes: Gabrielle visste jo inte ens om det var den rigtiga Gurkhan hon ville döda , hon var for impulsiv , tänkte sig inte för and Xena pays the price. ( för inte väntade sig Gabrielle i fulla alvar att Xena ville stå at sidan och låta Gabrielle begå självmord :rolleyes:

På andra sidan er det inte heller Xena som skal " bestämma " om Gabrielle skal få döda Gurkhan eller ej ( som då hon sa till Gabrielle " you can kill him " , det har hon faktisk inget med att göra.

Jag er också fencesitter faktisk ;) och har varet det hela tiden :P

Edited by Forever Xena, 07 August 2006 - 19:39.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#492 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 August 2006 - 20:05

Jag är en Xena-Argo-shipper.. :P

Precis som i det forntida Grekland är inte tidelag förbjudet i Sverige ;)

tyckar gabrielle drar ner avsnittet :P jag jag vet jag har 2 Gabrielle fans som nu hoppar av " arrigskab " :lol:

What?! :angry:

Nej då, ingen fara. (Även om jag inte vet vad "arrigskab" är :P )

Nej jag tyckar hennes " I want Vengeance " replik inte alls passar hennes stil även om hon blivet " krigare " , det kändes så töntigt :rolleyes:

Det är äntligen ett Gabrielle avsnitt och det är roligt. Ännu mer roligt att vi faktiskt får se hur Gabrielle reagerar på nyheterna - med tanke på att vi tagit upp Xenas mors frånfälle. Och jag förstår repliken och tycker den är ytterst motiverad. Hur skulle man själv känna i ett sådant läge? Jag tycker det är en fullt naturlig reaktion...

Sen gillar jag inte att Xena skulle få stryk från att rädde gabrielle once again :rolleyes:

Jag tolkade det inte alls så. Xena har ingen rätt att lägga sig i - och med tanke på hur hon dödat folk tidigare i större mängd så kunde hon gott låta Gabrielle döda Gurkhan och sedan gripit in. De har varit i långt mycket värre situationer tidigare.

Det är med andra ord helt och hållet Xenas fel att hon får stryk och inget som kan läggas på Gabrielle. Xena hade möjligheten att undvika det på ett flertal olika sätt innan det ens kommit dit, men väljer köra sitt eget race. Då går det så där.

På andra sidan er det inte heller Xena som skal " bestämma " om Gabrielle skal få döda Gurkhan eller ej ( som då hon sa till Gabrielle " you can kill him " , det har hon faktisk inget med att göra.

Fast jag tolkade inte alls Xenas ord på ett sådant sätt. Snarare var det en reträtt från hennes tidigare beslut att hindra Gabrielle. Hon visade på att hon förstod att Gabrielle var mogen nog att få göra sitt eget beslut, istället för att Xena skulle bestämma det åt henne. Så det höjde Xena i mina tankar. Så olika vi tänker :P

#493 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 09:57

LEGACY

Gabrielle: "I guess we come full circle."

Citatet kan inte mer än stämma. Där Gabrielle en gång i tiden var Xenas ljus i mörkret är nu Xena Gabrielles ljus. Förra avsnittet visade sig bara vara en försmak av vad som visade sig vara en färdi Gabrielles känsloliv. Hur hon nu ifrågasättr sina vägval och dödar en oskyldig. Det är något som jag finner mycket intressant (om än viss fruktan för pacifist-Gabi - även om jag nog inte behöver oroa mig då Xena inte klagat om Säsong 6-Gabi :P ). Dessutom sätter avsnittet Gabrielles och Xenas relation i första hand och det är något som djupt uppskattas.

Sandstriderna och nomadstammarnas slagsmål är rätt ointressanta i övrigt. Tyckte dock att Alison Bruce såg bekant ut sedan tidigare, men det var inte förrän jag slog upp henne på IMDB som jag såg att hon haft två tidigare roller i serien (Talia och Queen Melosa). Återanvändning... Och på tal om det, kul att se Caesars namn nämnas igen! :)

Betyg: 7 av 10.

#494 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 August 2006 - 11:32

LEGACY

Ytterligare ett avsnitt skrivet av Missy Good. Gillar Allison Bruce (även om hennes roller påminner lite mycket om varandra) och hon funkar även i detta avsnitt. I detta avsnitt så tas det också upp en sak angående Gabrielles historier om Xena som jag tycker är fascinerande. Det här är nämligen som vuxit upp med historierna om Xena och som plötsligt inser att Xena ibland vinner för hon åt sidosätter saker och ting. Den problematiken är i sig ett fascinerande ämne.

Gurkhan, Legacy och the Abyss är en trilogi som gör en djupvandring i Gabrielles känsloliv, och uppväger att hon fick stå tillbaka ett steg i de två förgående avsnitten. Rollerna är omvända där Gabrielle tidigare ledde Xena ut ur mörkret måste nu Xena leda Gabrielle. Xenas ord är talande:

G: "I never thought I'd see this."
X: "What's that?"
G: "You washing blood off my hands."
X: "I never thought I'd see it, either."

Nu har ju Gabrielle dödat tidigare - i dahoks tempel (säsong 3, the deliverer) - men kanske är situationen annorlunda här. (Slarvigt av Xena och inte inse att Gabrielle skulle erkänna - hon har ett djupt behov att 'göra rätt för sig' och att låta romarna få ut för något hon gjort för att själv klara skinnet ingår inte i hennes privata regeluppsättning.)

Avsnittet creasandro (ointressant kanske för den som hittat seriens djup ;) ) där de två stridande stammarna inte bara är tvungen till att övervinna sina meningsskiljaktigheter också måste släppa in Xena och Gabrielle (som förlorat sin hjältegloria i deras ögon) för att verkligen ha en chans att vinna den här striden. Face it - striden var tvungen till att vara där - för varken Xena eller Gabrielle hade för avsikt att överge dessa två nomadstammar.

BTW, Jag personligen uppskattar att det inte var någon av de konventionella avträttningsmetoderna nomadstammarna använde - som halshuggning och hägning - utan något lite mer brutalt och oväntat.

Legacy får 3 misslyckade avrättningar av 3 möjliga.

Edited by XC, 08 August 2006 - 11:33.

fqq5BYam.jpg

#495 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 08 August 2006 - 12:52

What?!

Nej då, ingen fara. (Även om jag inte vet vad "arrigskab" är )

:blush: arrigskab = ilska :lol: Ibland ;) blandar jag ihop danske och svenska :lol2:

Desutom kommer nu en erkänning ;) jag dissade bara Gabrielle för att se vilken reaction jag ville få ;)

Ibland blir jag trött på denna glorification av Gabrielle ;) Hon er så perfekt , så underbar , så underskön , kan aldrig göra fel etc . Nu menar jag inte Er specifikt , där finns på alla Xena boards en liten grupp hengivna rabiata Gabrielle fans som i alla postar bara sägar sådanna saker , och efter ett tag driver det mig till vansinne :lol2:med sin enformighet. Tack och lov er ingen så perfekt , då hadde det varet tråkigt att se på Xena.

Jag tyckar nemligen sällan att Gabrielle drar ner ett avsnitt , jag håller däremot fast vid mina påstånde :) om Whos Gurkhan

Jag tyckte Gabrielle var dum att hon inte gjorde en plan med Xena , även om Gabrielle nu er en krigare er hon inte i Xenas klass alls. ( ännu )

Och det var Gabrielles fel att Xena åkta på stryk , för Gabrielle var väldigt förhastat och dum när hon trodde hon kunne döda Gurkhan vid dansen :rolleyes: Hon visste Xena var där , kunne ha väntat tills de la en bra plan tillsammans.

Men Gabrielle drar inte ner avsnitt och inte Xena heller , de er som de skal vara :) begge hör till XWP och showwt ville inte vara desamma utan begge var med.

Legacy er bra , gillar Xena och Gabrielles showoff i början då de träffer nomaderna. Sen Gabrielles min i teltet när de skulle äta ögon :lol:

Gillar också Gabrielles " smågnäll " att hon altid skal vara slaven ;)

Man ser också skilnad på Gabrielle och Xena her, Xena sätter altid Gabrielle först även över the greater good , så klart hon inbte ville acceptere Gabrielles avrättning , hadde situationen varet motsatt har jag mina tvekan på vad Gabrielle ville göra faktisk. ?

Edited by Forever Xena, 08 August 2006 - 12:53.

Min avatar samling

#496 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 12:52

Det här är nämligen som vuxit upp med historierna om Xena och som plötsligt inser att Xena ibland vinner för hon åt sidosätter saker och ting. Den problematiken är i sig ett fascinerande ämne.

Jo, jag tänkte på det också. Just hur en hjälte målas upp som god och legendarisk i verkligheten sällan kan vara så god som det framstår. Legenderna är en helt annan sak än verkligheten, och historien skrivs alltid av vinnaren. Jag menar, hade andra världskriget vunnits av Nazi-Tyskland hade världen troligen haft en annan syn på Hitler. Nu var ju han iofs. ond, men det visar på hur saker och ting kan förändras kring en personmyt.

Xena är ju god och genom Gabrielles skrifter kan man gissa på att Xena ganska hårt idealiseras. Genom Gabrielle blir Xena upphöjd till en hjälte som hon inte kan leva upp till. Det är den hjälte som Gabrielle ser i Xena och klart det blir en besvikelse då folk ställs inför det.

Dock intressant att se Xena tala om hur det finns någon som alla kan tänka sig sätta framför "the higher good" :)

Gurkhan, Legacy och the Abyss är en trilogi som gör en djupvandring i Gabrielles känsloliv, och uppväger att hon fick stå tillbaka ett steg i de två förgående avsnitten.

Håller helt och hållet med... ÄVen på det där med att Xena borde insett att Gabrielle skulle erkänna.

BTW, Jag personligen uppskattar att det inte var någon av de konventionella avträttningsmetoderna nomadstammarna använde - som halshuggning och hägning - utan något lite mer brutalt och oväntat.

Jag har för mig det här var praxis som bestraffning öfr riktig nomadstammar - eller rättare sagt, nedgrävningen. Sedan fick personen torka och svälta ihjäl i solen tills gamarna kom och hackade ihjäl en.

#497 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 08 August 2006 - 12:54

Kan Xena kan Gabrielle...

Gabrielle har haft sin " jungfru födsel " hon fik Hope :)

Capshaw vi postade samma tid , kålla inlägget över dig :)

Edited by Forever Xena, 08 August 2006 - 12:56.

Min avatar samling

#498 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 13:27

Desutom kommer nu en erkänning ;) jag dissade bara Gabrielle för att se vilken reaction jag ville få ;)

Ha ha... Härligt! Jag gör så rätt ofta... ;)

Nej, Gabrielle är långt från perfekt (en perfekt karaktär är tråkig i mina ögon, precis som du skriver). Ibland är Gabrielle alldeles för naiv - särskilt i de tidigare säsongerna. Najara är väl ett tydligt bevis på det. Xena och Gabrielle har helt enkelt olika svaga sidor. Även om jag ofta hyllar Gabrielle så är jag medveten om att hon har brister. Och jag hoppas också det framgått emellanåt. Sedan förstår jag din upprördhet på trångsynta personer som vägrar se att deras "hjälte" har brister...

Och det var Gabrielles fel att Xena åkta på stryk , för Gabrielle var väldigt förhastat och dum när hon trodde hon kunne döda Gurkhan vid dansen :rolleyes: Hon visste Xena var där , kunne ha väntat tills de la en bra plan tillsammans.

Först och främst, skall jag säga att jag håller med om att Gabrielle inte är i Xenas klass i slagsmål ännu. Hon fick ju stryk av Varia. :P

Gabrielle visste inte att Xena var där - någonstans i palatset, men inte där i hallen. Det var ju långt från alla haremsdamer som var där och de flesta satt nedan för Gabrielle och syntes inte. Jag satt och kollade särskilt noga om Gabrielle såg Xena, men så skedde aldrig. Så Gabrielle visste inte att Xena var där. Hon hade tagit ut Gurkhan, men sedan troligen dött på vägen ut (vilket i det här läget antagligen hade betytt mindre för Gabrielle). Xena däremot hade valet att vänta och kunna ta ut det sedan. Xena gjorde en missbedömning av läget och får skulla sig själv. Valet att skapa en plan tillsammans hade ju Xena förverkat i samma ögonblick som hon drogade Gabrielle och gjorde det hela till en "onemanshow".

Gillar också Gabrielles " smågnäll " att hon altid skal vara slaven ;)

Tyckte också om det :D

Man ser också skilnad på Gabrielle och Xena her, Xena sätter altid Gabrielle först även över the greater good , så klart hon inbte ville acceptere Gabrielles avrättning , hadde situationen varet motsatt har jag mina tvekan på vad Gabrielle ville göra faktisk. ?

I just den här situationen tror jag hon hade gjort det. Det då hon skulle resonera att det inte var med flit, utan en olyckshändelse.

Men ja, Gabrielle drivs av ett högre gott till större grad än Xena - även om det kanske inte är lika starkt nu som det var förut. Hon har redan börjat kompromissa på sina ideal då hon vandrat in på en krigares väg. Det får mig att tänka på diskussionen om att Gabrielle "svek" Xena i början av säsong fem då hon slogs mot Xena, vilket jag antar ligger grund till din tankegång här bland annat?

#499 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 14:35

Gabrielle har haft sin " jungfru födsel " hon fik Hope :)

Sant, så sant. Så då borde ju inte en till vara så svårt ;)

Capshaw vi postade samma tid , kålla inlägget över dig :)

Såg det - och har svarat ;)

#500 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 15:07

14: Hercules 1x09 - The Warrior Princess

Nån Krigsherre... eh, Krigsdam, menar jag... försöker att komma åt Hercules genom Iolaus. Overkligt. Hon heter Xenu eller Xane eller nåt sånt. Den karaktären kommer aldrig att bli populär.

Usual suspects i avsnittet:
Xena

Betyg: 10 (av 10)

17: Hercules 1x12 - The Gauntlet

Xena blir förrådd av sitt eget gäng, och tvingas slå sig ihop med Hercules för att besegra dem. Salmoneus, som Xena träffade på i en by hon raidade, får funka som nån slags medlare mellan de två som knappast är såta vänner..

Xena.. Salmoneus... Hercules... Sparks fly.. :D ... Upptakten till sista avsnittet för säsongen, fortsätter i nästa avsnitt.

Usual suspects i avsnittet:
Salmoneus, Xena

Betyg: 8 (av 10)

18: Hercules 1x13 - Unchained Heart

Darfus, formerly emplyee of Xena, blev återuppväckt av Ares efter att han dödades i slutet av förra avsnittet, och Xena och Hercs kamp att besegra honom fortsätter...

Xena och Herc kommer väldigt nära varandra i det här avsnittet.. :P Kul med Iolaus första möte med Xena sedan deras förra möte då Xena försökte vända honom mot Herc.

Salmoneus är lite annoying här, men det förtar inte...

Usual Suspects i avsnittet:
Salmoneus, Xena.

Betyg: 9 (av 10)

20: Xena 1x01 - Sins of the Past

Inte nog med att Xena har bytt inriktning i livet, hon får också motvilligt en sidekick, och reser hem för att försöka lappa ihop grejer med familjen...

Första riktiga Xena-avsnittet.

Se vad Cappy tyckte:

Okej, nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till säsong ett, innan jag ser klart resten av säsong tre.

Så vad skådar mitt öga då? Jo, jag möts av bra mycket bättre avsnitt än vad jag trodee jag skulle se. Inga hemska miner, men ändå är minspelet viktigt här för Lucy att förmedla Xenas ånger. Här är Lucy riktigt skarp på att fånga Xena och hennes omvändning från det hon tidigare var. Nu har jag inte sett Herkules, men det fungerar ändå.

Jo, jag håller med. Piloten är mycket bra.

Gabrielle är en helt annan person i det här avsnittet än i säsong tre och man får verkligen se hur hon utvecklats med tiden. Ung, naiva och ett välsmort munläder. Jag gillar henne här också och ser fram emot att få se henne utvecklas.

Vad jag kom att tänka på var hur PÅKLÄDD hon är här.. ;) Och snabbtänkt är hon också. Som när hon skaffade lift med kärran och lurade den blinde cyklopen.

Och skurken då? Jag gillar Draco - vilket är ovanlgit hos Xena-skurkar (såvida man inte räknar återkommande antagonister som callisto och Ares). Det känns som har ett djup i personlighet och han är även en imponerande kämpe.

Inte mycket att klöaga på här. Avsnittet får en 7:a av mig.

Draco. Mja, jo, okej då.

Andra tankar:
Undrar vad Xena hade tänkt göra ifall inte Dracos män hade anfallit byn. Hade hon fortfarande stuckit till morsan och hembyn? Gabby är nästan lite lustigt naiv i det här avsnittet, även om hon visade en gnista av vad hon kommer att bli då hon stod upp emot Dracos män där i början.

Jag håller med Cappy. Betyg: 7 (av 10)

22: Xena 1x02 - Chariots of War

Xena blir skadad i ett anfall, och får skydda en bosättning mot en bunt dummingar...

Cappys åsikt:

Draco er skön och utan att spoila kan jag säga han er en återkommende gäst gennom säsongerna :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, vad trevligt. Kan leva med skurkar som honom.

Sett nästa avsnitt nu också...

Och då vi pratade om skrukar, så gillade jag skurken i det här avsnittwet. Ja, inte fadern utan sonen. Även om han då blir god i slutet :P

De som är helt insnöad på att Xena bara kan älska Gabrielle bör gå tillbaka hit och se om avsnittet. Det visar rätt klart att Xena är mer en lesbisk kvinna med stora muskler :P

Handlinge är intressant - och just att låta Gabrielle stöta på krigarhövdingens son är trevlig. Och särskilt då de uppmärksammr varandra i vagnsföret.

Återigen referar man till tidigare händelser - var det här något som man fick se i Hercules-avsnitten?

Avsnittet är dock inte riktigt lika bra som första, och får därför endast en sexa.

Jag håller inte riktigt med här. Pacifistiska nollor blir skyddade av Xena, trots att de stretar emot så mycket de kan. Sonen i krigsherrefamiljen var också rätt veklig, och alldeles för "pretty" trots att han smutsats ner lite.

Dessutom: Hatar små gulliga ungar i TV-serier. De bara stör...

Betyg: 2 (av 10)

24: Xena 1x03 - Dreamworker

Gabby får kämpa för att slippa bli Morpheus brud...

Bah, jag är inte svårflörtad :P

Dreamworker, here e go... :)

Trots att Gabrielle ser ut att vara den som avsnittet handlar om är det i princip en Xena-story - och en fin sådan. Jag gillar hur man hanterar Gabrielles önskan att bli Xena och hantera ett vapen, medan Xena avråder ifrån det. I sig är det inget originellt, men upplägget slarvas inte bort utan vårdas ömt. Gabrielles prövningar är mycket trevliga och se hur hon använder sina främsta kvaliteer.

Jag tycker det är kul att de visar hur pass okunnig Gabby är om vapen här. När man ser de senare säsongerna så inser man hur myckte Xena lärt henne.. :)

Hon är fortfarande långt ifrån den stavskickliga Gabrielle hon är i säsong tre, vilket får mig att se fram med spänd förväntan.

Sedan är det ett par lustiga situationer som uppstår - t.ex.
Gabrielles skämt om att Xenas bröst inte kan bli mer livsfarliga :P

Avsnittet får en sjua för att storyn vårdas så ömt och tilltalar mig.

Mja, jag är nog inte lika snäll mot avsnittet. Det är ok, men tillför inte så mycket, tycker jag.

Betyg: 4 (av 10)

Edit: jag lägger in Herc-avsnitten där Xena också är med, förresten...

//Peak

sixty six."