14:
Hercules 1x09 - The Warrior PrincessNån Krigsherre... eh, Krigsdam, menar jag... försöker att komma åt Hercules genom Iolaus. Overkligt. Hon heter Xenu eller Xane eller nåt sånt. Den karaktären kommer aldrig att bli populär.
Usual suspects i avsnittet:
Xena
Betyg: 10 (av 10)
17:
Hercules 1x12 - The GauntletXena blir förrådd av sitt eget gäng, och tvingas slå sig ihop med Hercules för att besegra dem. Salmoneus, som Xena träffade på i en by hon raidade, får funka som nån slags medlare mellan de två som knappast är såta vänner..
Xena.. Salmoneus... Hercules... Sparks fly..

... Upptakten till sista avsnittet för säsongen, fortsätter i nästa avsnitt.
Usual suspects i avsnittet:
Salmoneus, Xena
Betyg: 8 (av 10)
18:
Hercules 1x13 - Unchained HeartDarfus, formerly emplyee of Xena, blev återuppväckt av Ares efter att han dödades i slutet av förra avsnittet, och Xena och Hercs kamp att besegra honom fortsätter...
Xena och Herc kommer väldigt nära varandra i det här avsnittet..

Kul med Iolaus första möte med Xena sedan deras förra möte då Xena försökte vända honom mot Herc.
Salmoneus är lite annoying här, men det förtar inte...
Usual Suspects i avsnittet:
Salmoneus, Xena.
Betyg: 9 (av 10)
20:
Xena 1x01 - Sins of the PastInte nog med att Xena har bytt inriktning i livet, hon får också motvilligt en sidekick, och reser hem för att försöka lappa ihop grejer med familjen...
Första riktiga Xena-avsnittet.
Se vad Cappy tyckte:
Okej, nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka till säsong ett, innan jag ser klart resten av säsong tre.
Så vad skådar mitt öga då? Jo, jag möts av bra mycket bättre avsnitt än vad jag trodee jag skulle se. Inga hemska miner, men ändå är minspelet viktigt här för Lucy att förmedla Xenas ånger. Här är Lucy riktigt skarp på att fånga Xena och hennes omvändning från det hon tidigare var. Nu har jag inte sett Herkules, men det fungerar ändå.
Jo, jag håller med. Piloten är mycket bra.
Gabrielle är en helt annan person i det här avsnittet än i säsong tre och man får verkligen se hur hon utvecklats med tiden. Ung, naiva och ett välsmort munläder. Jag gillar henne här också och ser fram emot att få se henne utvecklas.
Vad jag kom att tänka på var hur PÅKLÄDD hon är här..

Och snabbtänkt är hon också. Som när hon skaffade lift med kärran och lurade den blinde cyklopen.
Och skurken då? Jag gillar Draco - vilket är ovanlgit hos Xena-skurkar (såvida man inte räknar återkommande antagonister som callisto och Ares). Det känns som har ett djup i personlighet och han är även en imponerande kämpe.
Inte mycket att klöaga på här. Avsnittet får en 7:a av mig.
Draco. Mja, jo, okej då.
Andra tankar:
Undrar vad Xena hade tänkt göra ifall inte Dracos män hade anfallit byn. Hade hon fortfarande stuckit till morsan och hembyn? Gabby är nästan lite lustigt naiv i det här avsnittet, även om hon visade en gnista av vad hon kommer att bli då hon stod upp emot Dracos män där i början.
Jag håller med Cappy. Betyg: 7 (av 10)
22:
Xena 1x02 - Chariots of WarXena blir skadad i ett anfall, och får skydda en bosättning mot en bunt dummingar...
Cappys åsikt:
Draco er skön och utan att spoila kan jag säga han er en återkommende gäst gennom säsongerna
<{POST_SNAPBACK}>
Ah, vad trevligt. Kan leva med skurkar som honom.
Sett nästa avsnitt nu också...
Och då vi pratade om skrukar, så gillade jag skurken i det här avsnittwet. Ja, inte fadern utan sonen. Även om han då blir god i slutet
De som är helt insnöad på att Xena bara kan älska Gabrielle bör gå tillbaka hit och se om avsnittet. Det visar rätt klart att Xena är mer en lesbisk kvinna med stora muskler
Handlinge är intressant - och just att låta Gabrielle stöta på krigarhövdingens son är trevlig. Och särskilt då de uppmärksammr varandra i vagnsföret.
Återigen referar man till tidigare händelser - var det här något som man fick se i Hercules-avsnitten?
Avsnittet är dock inte riktigt lika bra som första, och får därför endast en sexa.
Jag håller inte riktigt med här. Pacifistiska nollor blir skyddade av Xena, trots att de stretar emot så mycket de kan. Sonen i krigsherrefamiljen var också rätt veklig, och alldeles för "pretty" trots att han smutsats ner lite.
Dessutom: Hatar små gulliga ungar i TV-serier. De bara stör...
Betyg: 2 (av 10)
24:
Xena 1x03 - DreamworkerGabby får kämpa för att slippa bli Morpheus brud...
Bah, jag är inte svårflörtad
Dreamworker, here e go...
Trots att Gabrielle ser ut att vara den som avsnittet handlar om är det i princip en Xena-story - och en fin sådan. Jag gillar hur man hanterar Gabrielles önskan att bli Xena och hantera ett vapen, medan Xena avråder ifrån det. I sig är det inget originellt, men upplägget slarvas inte bort utan vårdas ömt. Gabrielles prövningar är mycket trevliga och se hur hon använder sina främsta kvaliteer.
Jag tycker det är kul att de visar hur pass okunnig Gabby är om vapen här. När man ser de senare säsongerna så inser man hur myckte Xena lärt henne..
Hon är fortfarande långt ifrån den stavskickliga Gabrielle hon är i säsong tre, vilket får mig att se fram med spänd förväntan.
Sedan är det ett par lustiga situationer som uppstår - t.ex.
Gabrielles skämt om att Xenas bröst inte kan bli mer livsfarliga
Avsnittet får en sjua för att storyn vårdas så ömt och tilltalar mig.
Mja, jag är nog inte lika snäll mot avsnittet. Det är ok, men tillför inte så mycket, tycker jag.
Betyg: 4 (av 10)
Edit: jag lägger in Herc-avsnitten där Xena också är med, förresten...