Edited by Cartman, 18 August 2008 - 15:11.
Senast sedda film
Posted 18 August 2008 - 15:10
Posted 18 August 2008 - 17:31
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 18 August 2008 - 17:41
Posted 18 August 2008 - 20:32
Disney... Har det verkligen alltid varit så här mycket humor i disney-filmerna?

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 August 2008 - 10:01
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 19 August 2008 - 10:13
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 19 August 2008 - 12:18
Atlantis: The Lost Empire / Atlantis, En Försvunnen Värld (2001) | Trailer.
När denna film var aktuell så avfärdade jag den som en rymdversion av att hitta atlantis har jag för mig. Fråga mig inte varför. Så här i efterhand så kan jag konstatera att så inte är fallet.
När filmen var aktuell avfärdade jag den enbart för att jag inte hade möjlighet att se den med originalröster utan enbart en svenskdubbad version. Kanske inte så smart men jag har tänkt att råda bot på det framöver då denna film är en av flera som jag tänkt se.
=== === === === ===
The Little Shop of Horrors (1960) ~ [Trailer]
Utmärkt skräpfilm signerad en av mästarna, nämligen Roger Corman. Mycket av det han har gjort är skärpfilm som verkligen är skräp, men ibland dyker det upp filmer som blir ens klassiker. Denna film håller jag högt tillsammans med filmer som t.ex. Pit and the Pendulum och House of Usher, bara för att nämna några.
Själva handlingen är ju verkligen skruvad, men på ett väldigt underhållande sätt. Jag kan bara fantisera vad folk tänkte på, den tiden då filmen kom ut. Av någon anledning marknadsförs nästan alltid filmen med draghjälp av att Jack Nicholson är med i filmen vilket är enormt missvisade då hans scener varken är bra eller många till antalet. Credit ska istället gå till Charles B. Griffith som skrev manuset samt till dom flesta skådespelarna som gör filmen till det den är.
Nu blir jag sugen på att se om Frank Oz remake från 1986.
Posted 19 August 2008 - 12:21
Nämnde jag att det finns en rejäl dos steampunk i den? (Tror jag glömde det va?).När filmen var aktuell avfärdade jag den enbart för att jag inte hade möjlighet att se den med originalröster utan enbart en svenskdubbad version. Kanske inte så smart men jag har tänkt att råda bot på det framöver då denna film är en av flera som jag tänkt se.Atlantis: The Lost Empire / Atlantis, En Försvunnen Värld (2001) | Trailer.
När denna film var aktuell så avfärdade jag den som en rymdversion av att hitta atlantis har jag för mig. Fråga mig inte varför. Så här i efterhand så kan jag konstatera att så inte är fallet.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 August 2008 - 12:30
Posted 19 August 2008 - 12:33

Posted 19 August 2008 - 12:39
Posted 19 August 2008 - 16:21
Fascinerande story faktiskt involverande Vagina Dentata, men trots bra insatser från alla håll så lyckas inte filmen hålla mitt intresse uppe hela tiden. Det finns scener, främst i första halvan av filmen, som är onödigt utdragna som drar ned filmens helhetsintryck en aning. Men det åtsido så är det en klart sevärd mix av skräck och svart komedi som till och med bjuder på ett leende eller två. -- OK.
Edited by XC, 19 August 2008 - 16:21.

Posted 19 August 2008 - 16:36
See also
* Teeth - A 2007 Sundance film in which a girl has teeth in her vagina.
* Lady Terminator - a film in which a woman keeps a snake in her vagina for the same purpose. <---
Lady Terminator
Jag har den på DVD och nästan alla andra filmer som bolaget Mondo Macabro har gett ut. Klart underhållande film och minst sagt skruvad måste jag säga, även en guldgruva för dom som vill ha lite skön B-Film/Explotation/Skräck från andra länder än USA.
Ser att du börjar beta av lite filmer som blivit liggandes? Teeth känns som en rätt bra blandning av skräck/humor. Kanske inte lika bra som Black Sheep t.ex. men klart intressant. Har för mig att jag inte har skrivit om den tidigare, brukar oftast bara ta senaste film och då jag ibland kan se ett antal filmer över en helg så kommer inte alla med. Håller delvis med dig om att en del scener/delar av handlingen känns utdragna och kan även lägga till att karaktärerna känns rätt platta och trista.
Posted 19 August 2008 - 16:42
Jag försöker mixa de filmer som blivit liggandes med de filmer som jag måste se så fort som möjligt. Av någon outgrundlig anledning ser jag aldrig ut och hinna ifatt dock. För varje film jag betar av läggs det minst 2 nya på högen.

Posted 19 August 2008 - 16:59
Watch me if you dare
Jag klagar inte heller. Så här har det sett ut ett bra tag nu, att för varje film man ser dyker det upp minst en till som man vill se.
Edited by Cartman, 19 August 2008 - 16:59.
Posted 19 August 2008 - 17:20
Och jag vet exakt vem som sitter i södra delen av Sverige och glatt pumpar min PM-box full med filmtips.
Edited by XC, 19 August 2008 - 17:21.

Posted 19 August 2008 - 17:41
-Ja, den är rätt speciell om man säger så. Men helt klart sevärd om man vill utforska lite mer inom dem här typen av genre.
Kan direkt peka ut filmerna i Mondo Macabros utbud som jag gillar mest och som kanske till och med du skulle uppkatta.
Aswang (en helt ny vinkel på "vampyr"genren)
Clonus (svårt att beskriva närmare utan att spoila för mycket)
For Your Height Only (en filippinsk version på agentfilmer)
Don't Deliver Us From Evil (väldigt utmanande när den kom)
The Devil's Sword (Indonesisk fantasy/äventyr)
Bollywood Horror Collection Vol1 (innehåller två filmer: Band Darwaza och Purana Mandir)
Finns fler bra titlar till men dom är IMO inte riktigt lika vassa som dessa.
Posted 19 August 2008 - 18:07

Posted 20 August 2008 - 11:14
Underbar dokumentär. Jag är väldigt glad att jag upptäckte den och att XC hittade den. Just att det är kvinnor som står i fokus gör den bättre än om den hade handlat om män inom yrket. Dessa två tjejer har även intressanta personligheter som är fantastiskt att få ta del av. Även kul att få en inblick i arbetet som stuntkvinna och se ett antal välbekanta ansikten prata sig varma om hur pass viktiga dom är för en produktion. Mycket bra och rekommenderas varmt.
Edited by Cartman, 20 August 2008 - 12:38.
Posted 20 August 2008 - 11:32
Annars verkar vi relativt överrens. Min nuvarande avatar kommer ifrån den dokumentären.

Posted 20 August 2008 - 12:39
Såg att du hade gjort två stycken i avatartråden. Fina.
Posted 20 August 2008 - 21:32
Vet inte riktigt om jag gillar animeringsstilen egentligen, men den duger. Som alltid från Disney en OK story (vissa småsaker har man givetvis rättat till - som den lilla petitessen att Hercules är Zeus oäkta barn med Alcemene . Utvecklingen från ung till hunk snabbspolar vi igenom, lika så när Hercules bygger upp sin hjältestatus. OK musik, den sticker ut lite för mycket från flytet i storyn tycker jag men den funkar i övrigt. Sammanfattningsvis en rolig och underhållande film men... H:tLJ anser jag vara bättre. Men det är knappast rättvis och jämföra live-action serie av det billigare formatet med en animerad film. -- OK.
Edited by XC, 20 August 2008 - 21:37.

Posted 20 August 2008 - 22:29
Udda men ändå på nåt sätt typisk amerikansk werido indie film. Svårt att förklara men när man ser den känner man igen sig i stämningen och det oförklarligt bizarra. John, en arbetslös skådis, blir erbjuden 25 000 dollar för att leverera en resväska till en liten håla mitt ute i öknen. Där ska han vänta på en skum lastbilschaffis som heter Cowboy. Många amerikanska indie filmregisörrer verkar gilla historier om storstads människor som kommer till nån liten håla där alla är konstiga och bizarra situationer uppstår. Många kända skådisar med: Jon Favreau, Rachael Leigh Cook, Sean Bean, Daryl Hannah, Kelsey Grammer och Joey Lauren Adams för att nämna några.
5/10
Edited by Wylie Times, 20 August 2008 - 22:45.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 21 August 2008 - 01:08
Riktigt bra monsterfilm.
8/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 August 2008 - 08:42
Den känns ganska enkel och klassisk den här storyn, bra insatser från de inblandade. Intressant soundtrack. Ogillar slutet, men utöver det så gillar jag den. -- BRA.

This topic is locked