Jump to content

Photo

ARGH!/*snyft* v.2

• This topic is locked This topic is locked
1003 replies to this topic

#476 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 August 2009 - 13:50

Ouch! Surt värre, duke :(. När jag hade en krasch som förstörde alla mina foton skaffade jag ett räddningsprogram som lyckades skaffa tillbaka ~80% av diskens innehåll, 90% efter att jag klippt och klistrat lite bilder som blivit 'sammanblandade' (ibland med rätt kul resultat som jag minns :)). Kommer inte ihåg vilket det var, me man kunde i alla fall köra det gratis och se ungefär vad det skulle kunna rädda innan man betalade. Kanske skulle kolla upp nåt sånt?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#477 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 23 August 2009 - 18:23

Surt värre indeed. Grejen är ju bara den att det är frågan om det är värt att lägga ner cash på att försöka rädda materialet. Det går ju att ersätta även om det tar tid och mycket var ju media som ju var hämtat från internetkanalen. Bättre lägga cashen på en ny hårddisk och börja om från början. Det som är förlorat är förlorat, möjligen kan jag när jag har en ny hårddisk försöka att fiska upp ett och annat.

Hade ju varit väsentligen värre om jag råkat ut för samma som dig, men jag försöker håller viktiga filer väl skyddade på flash-minnen och cd-backup, för att minimera risken för förlust. Den hårddisk som nu dök var min film- och musikdisk och var en budget-lösning från Kjell & Co. Musikbiblioteket är en förlust, mycket arbete bakom det, även om det inte var 100% kosher. Blir till att rippa och nyttja internetkanalen igen när hårddisk införskaffats. Det är mest tid och en del pengar (för en ny hårddisk) som kommer gå åt, inget värdefullt har egentligen försvunnit. Och det blir LaCie nästa gång, min andra mindre externa hårddisk som är en LaCie har tuffat på i varje dag i fem år utan att någonsin ens hosta.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#478 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 August 2009 - 20:28

Jag har digital-tv via Com Hem, men de prövar mitt tålamod:

För ca två veckor sedan blev bilden på Kanal 5 och Canal + väldigt pixlig och hängde sig.
Efter några samtal med kundtjänst och diverse omstarter och nollställningar av boxen så fick jag rådet att fixa nya antennsladdar. (Kötiden till deras kundtjänst är ju en annan historia...)

Ok! Nya antennsladdar införskaffades - fortfarande trasig bild. Gjorde några halvhjärtade försök att ringa deras kundtjänst men hade varken tid eller lust att sitta i deras telefonkö.

Så - igår - skulle jag då äntligen ta tag i det bara för att upptäcka att de körde något slags underhållsarbete i mitt hus vilket påverkade digital-tv! (Lite skrattretande faktiskt)
Ja visst, hade det hänt något: ALLA kanalerna var nu i samma skick som tidigare nämnda! WTF??

Men OK, tänkte jag, vad skönt då slipper jag ringa nu! Tar det imorgon! Brukar nämligen leva efter mottot: Varför göra något idag som jag kan göra imorgon? :P

När jag kom hem idag så var jag duktig och kollade upp två saker först innan jag ringde kundtjänst (alltid skönt att ligga steget före och slippa deras menande kommentarer hehe):
1. antennsladdar ordentligt på plats - checked 2. starta om boxen - checked

Gjorde det. Resultatet: INGEN SIGNAL! :wacko:

.......

Suck, ja vad säger man? Enligt deras sajt ska man vänta en timma om man får detta meddelande, funkar det inte då ska man kontakta dem.
Jaha, kundtjänst har stängt så det får väl bli imorgon det då! :rolleyes:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#479 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 August 2009 - 20:44

Funkar vanliga kabel-TVn då? eller är du helt utan TV just nu?

Inte kul när sånt händer när man betalar extra för tjänsten.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#480 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 August 2009 - 21:29

Jo, de analoga funkar ju så helt utan är jag ju inte! Men alltid skönt att få muttra av sig lite ^_^

Bara Canal + är uppe och snurrar till premiären av True Blood S2 så är jag glad :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#481 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 August 2009 - 11:41

Har lite liknande: är utan TV, telefoni och internet hemma just nu bara för att operatörens DNS är nere(!). Hade tänkt använda OpenDNS rätt länge, men nu var det så dags då jag inte kunde surfa upp dem <_<. Nåja, har skrivit upp dem nu så nu ska jag vara lite mer trygg.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#482 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 August 2009 - 21:45

Ja, visst är det trist när det blir så här!

Själv samlade kraft och tålamod (telefonkö ni vet) och ringde Com Hems kundtjänst ikväll. Killen blev ganska mållös när han upptäckte att jag endast hade 1% signalstyrka...Vad konstigt att alla kanalerna är helt knasiga :D

Nåväl, nu ska deras tekniker kolla upp vad som felar och har jag tur så ordnar det sig utan att de behöver göra hembesök.

Schysst, jag blev även lovad kompensation i form av avdrag på det jag betalar för kanalerna eftersom jag haft problem i några veckor :thumbsup: (och jag ska se till att de håller vad de lovar :) )

#483 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 August 2009 - 11:34

Meh. [insert svordomssmiley] Krångel med FTP-konto för Bortom-sidan. It's all banans and no fun. Idag får jag sitta och traggla felsökningar .I hate it! :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#484 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 August 2009 - 02:21

Fick precis reda på att det kommer en uppföljare på boken Dragon Age: The Stolen Throne som jag nyss läste ut. Det blir jag bara glad för.
MEN boken släpps inte fören någon gång i Oktober och TV-spelet Dragon Age: Origins, som böckerna är prequel till, släpps 6 November. Det betyder att jag kom mer att få väldigt lite tid på mig att läsa boken innan spelet släpps. :skull: Kanske bara någon vecka (med tanke på att det inte finns något releasedatum på boken ännu) :(

Det här irriterar mig starkt att de inte tänker på att det faktiskt finns de som inte läser böcker så snabbt men kanske ändå vill hinna läsa ut dem innan spelet släpps. <_<

Dessutom sätter det käppar i hjulet på mina planer att börja läsa The Dresden Files-böckerna snart. :angry:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#485 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 August 2009 - 09:28

Du måste ju inte börja spelet direkt när du fått det. ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#486 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 31 August 2009 - 15:11

Det här irriterar mig starkt att de inte tänker på att det faktiskt finns de som inte läser böcker så snabbt men kanske ändå vill hinna läsa ut dem innan spelet släpps.

Dessutom sätter det käppar i hjulet på mina planer att börja läsa The Dresden Files-böckerna snart.

Ja, livet är sannerligen inte lätt ibland.

#487 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 August 2009 - 16:24

Å andra sidan skapades tråden för just dagens I-landsproblem, inte djupare och rejäla problem...

#488 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 September 2009 - 14:27

Har bråkat med min dator idag. Igår så börja den låta dubbelt så mycket än vanligt. Kan bero på att jag flyttade på den och hörde med automatik fläkten mycket mer än tidigare. Kollade värmen och så och såg att det slog i taket så fort jag skulle göra något, surfa runt eller öppna något program.
I dag så öppnade jag upp den, städade ur den (dammsugade) och ökade på fläkten ett snäpp (för säkerhets skull).
Nu låter den som den ska och värmen är normal.

Blev lite orolig där ett tag :ph34r:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#489 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 02 September 2009 - 09:09

Glömde av min match mot GG i SFN-ligan igår, kom på det 00.02 idag (eller inatt om man så vill)... två minuter försent. :(

Hatar att lämna walkover...

Edited by dukeofnewyork, 02 September 2009 - 09:11.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#490 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 September 2009 - 10:24

Jag fick fel film av dischop. Hade beställt Helgonet, filmen med Val Kilmer från 97 men fick istället Helgonet i färg med Roger Moore, som jag redan har. :angry: Har skickat ett mejl, får se vad de säger.

Edited by GaterGirl, 15 September 2009 - 10:24.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#491 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2009 - 11:00

Någon som slarvläst antagligen. Hört att det hänt tidigare, skulle tippa på att du får skicka in den gratis och får rätt film med vändande post. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#492 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 September 2009 - 11:17

De har redan skickat ett mail tillbaka, de skickar den rätta filmen och då får jag en retursedel för att skicka tillbaka den felaktiga dvdn.

Jag försöker få de marksända gratiskanalerna, främst tv6 genom min box från canal digital, som det står att man kan göra i manualen och på deras hemsida men inte f*n går det. :upset: Verkar inte gå med en vanlig antenn utan man måste ha något speciellt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#493 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 September 2009 - 11:19

Gick ju snabbt :)

#494 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2009 - 11:22

Jag försöker få de marksända gratiskanalerna, främst tv6 genom min box från canal digital, som det står att man kan göra i manualen och på deras hemsida men inte f*n går det. :upset: Verkar inte gå med en vanlig antenn utan man måste ha något speciellt.

Hmm... Bor du i hyreshus? Tänkte om det är så att det finns någon inbyggd kabel-tv istället för marknätets signaler i sladden.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#495 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 15 September 2009 - 14:09

Marksänd digital-teve kan väl bara emottagas i digitalboxar utan kort, annars styr kortet vilka kanaler som visas och då kan ibland marksända kanaler saknas. De går inte automatiskt in bara för att de är gratis utan det styrs helt av kortet.

Och om man har kabel-tv uppstår ibland problem som XC påpekar (alltså att det diffar mellan kabelutbud/digitalutbud). Det bör påpekas att kabel-tvsignalen till lägenheten är analog och borde inte påverka eventuella digitalboxar.

---

--- | filmtipset | ---

#496 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 September 2009 - 15:32

De har redan skickat ett mail tillbaka, de skickar den rätta filmen och då får jag en retursedel för att skicka tillbaka den felaktiga dvdn.

En anledning till att jag håller fast vid Discshop: suverän service, aldrig några problem, snabba ryck...

#497 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 September 2009 - 16:08

Håller med Synon. Jag har heller aldrig haft problem med deras service - snabba puckar utan en massa tjafs. Plus att jag tror jag aldrig hamnat i telefonkö där. :D

fqq5BYam.jpg

#498 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 September 2009 - 18:35

En anledning till att jag håller fast vid Discshop: suverän service, aldrig några problem, snabba ryck...

Och idag kom rätta filmen. :D

#499 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 September 2009 - 19:37

Discshop kan man lite på ^_^

#500 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 September 2009 - 21:59

Ja discshop är att lita på. Den enda gången jag fick fel (beställde nåt av Splinter Cell-spelen på PC men fick xbox varianten) så svarade de på mitt mail redan efter 10 min och skickade retursedel plus det rätta spelet på en gång.

Winter is Coming