Jump to content

Photo

Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey

• Please log in to reply
652 replies to this topic

#476 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 February 2011 - 22:14

Vad kommer den svenska titeln på The Hobbit bli?

Det väl inarbetade Bilbo eller det nyortodoxa namnet Hobbiten?

#477 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 February 2011 - 22:23

Hobbiten låter inge vidare tycker jag fast det är ju närmare orginaltiteln så kanske blir det så ändå.

Winter is Coming

#478 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 09 February 2011 - 22:35

Precis, Hobbiten låter riktigt uselt.

Gissar att de ansvariga för Sverigelanseringen inser att det inte är en säljande titel. Ok för att böckerna har nyöversatts, men Ringarnas Herre -Ringens brödraskap har inte samma magiska klang som Sagan om ringen.

En tänkbar titel är Bilbo - En hobbits äventyr, då får man både med orden Bilbo och hobbit så de ortodoxa blir nöjda.. ;)

Edited by Walker, 09 February 2011 - 22:37.

#479 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 February 2011 - 07:59

Vad kommer den svenska titeln på The Hobbit bli?

Det väl inarbetade Bilbo eller det nyortodoxa namnet Hobbiten?

Här har vi en film som jag faktiskt hoppas på får en översättning och att den då blir Bilbo. Nostalgin would be complete! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#480 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 10 February 2011 - 10:12

Hompen ska den heta!

#481 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2011 - 10:44

Hompen ftw! :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#482 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 February 2011 - 18:44

"Bilbo - En Hobbits Äventyr" vore perfa', för så hette serieversionen vilket är den variant jag läst. :P :lol:

#483 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 March 2011 - 22:37

theonering.net står att läsa att någon nosat fram att New Line registrerat två filmtitlar: The Hobbit: There and Back Again och The Hobbit: An/The Unexpected Journey. Ej officiellt bekräftat, så det kanske bara är arbetstitlar? Vet inte om såna registreras? Hoppas det för jag tyckte dessa titlar kändes lite... tråkiga. Förväntar mig något pampigare till The Hobbit. :) (Och nej, har inte läst den) Vad säger ni? Vad gäller svensk titel hoppas jag det inte blir något fånigt. Som Hompen! :lol:

Edited by Synon, 03 March 2011 - 22:37.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#484 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 March 2011 - 08:24

The Hobbit: there and back again heter ju boken som Bilbo (och till sist Frodo) skriver på i Ringen-filmerna, så det skulle vara en ypperlig titel enligt mig. :)
*Hockey och superhjältar*

#485 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 March 2011 - 08:56

Båda titlarna känns klockrena. Jag hoppas de är korrekta.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#486 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 March 2011 - 09:24

:duh: Just ja, tack för påminnelsen, Kermit! Den funkar bättre för mig än den andra, Unexpected Journey, för den låter så slätstruken och vanlig.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#487 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 March 2011 - 10:18

Sen är inte Bilbo lika storslagen och pampig som Ringen-böckerna. Verkar som att de kommer vilja göra Bilbo "större" och slänga in en massa saker från bland annat Silmarillion (gissar jag). Svårt att veta hur de har tänkt sig, det känns som att de är ute på lite farligt vatten här. Men i alla fall, hoppas verkligen på There and Back Again. :)

#488 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 March 2011 - 11:35

Visst är Bilbo en betydlig mer avskalad berättelse, fast man får betrakta det för vad det faktiskt är. Det är mer av prequells till en sjukt framgångsrik filmserie än en rak filmatisering av boken.

Om dom mer ortodoxa Tolkienisterna avskydde LOTR kommer de knappast uppskatta vad Jackson & Co gör med Bilbo, men skit i det PJ gör inte film för dom.

#489 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 March 2011 - 11:40

Det är sant. Själv tyckte jag att de ändringar PJ och gänget gjorde i filmerna bara var till berättelsens fördel - lite ändring i strukturen i slutet av andra filmen/boken, att de skippade Tom Bombadill som jag bara tyckte var ett segt parti i boken osv. Men visst känns det lite udda att dela upp en såpass kort berättelse i två filmer. Så självklart kommer det att vara mycket annat med, gissningsvis material ifrån Silmarillion. Men jag kan inte komma ifrån känslan av att det här inte är filmer som MÅSTE göras och ses, som det kändes med Ringen-filmerna. Jag hoppas självklart ha fel.

#490 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 March 2011 - 12:05

Instämmer; PJ kan inte äras för mycket för att han skippade Tom Bombadill. Tyvärr innehåller Tolkien många sega och oengagerade partier, Tom Bombadill tillhör definitivt ett av dom. Även den viktiga inledningen som ska sälja in själva berättelsen börjar väldig segt, det blir lite för mycket uppräkning av Hobbitarnsas..förlåt hoberna ska de va ;) .. släktförhållanden på födelsedagen. PJ skötte det snyggt, underhållande i en relativt kort scen.

Tja kan väl till viss del hålla med att filmatiseringen inte är nödvändig, "ödet" verkar dessutom göra sitt yttersta för att förhindra att det blir av. Självklart vill man se det och hoppas magin från förr finns kvar, men det är inte "Return of the fellowship" med fyra charmiga tonårshober, två mänskliga krigare, ett radarpar med en dvärg & alv under ledning av en trollkarl utan 13 griniga dvärgar vi ska följa! Ibland glömmer man bort det i sin LOTR-nostalgi.

Nu ska man inte döma ut filmen, men visst finns det en bättre gruppdynamik i The Fellowship jämfört med "The Dwarfship".

...innan någon protesterar å dvärgarnas vägnar så tycker jag att Gimli visst var en skön karaktär i filmerna, credd till hedersmannen John Rhys-Davies!

Edited by Walker, 04 March 2011 - 12:13.

#491 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 04 March 2011 - 12:17

Fast det är ju skönt att det är ett lite annorlunda upplägg. Och att man exempelvis får se mer av dvärgarna, det var väl bara Gimli och Morias spöklika gruvor som stod för det i Ringen-trilogin om inte minnet sviker mig. Hade jag fått bestämma (fast det vet ju alla att jag inte får), så hade det räckt med en film, som behandlar Bilbo rakt av. Det andra, mytologin kring ringen, Sauron osv. osv. får vi bra förklarat i Ringen-filmerna.

#492 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 04 March 2011 - 12:39

Visst Brian Cox, John Nesbit och han SAS-killen från Rambo 4 (glömt namnet) kan säkert få till skönt skrikande dvärgar i Gimli-stil, absolut :lol: Men dom är fortfarande 13 st, det blir väldigt mycket dvärgtestosteron i en och samma film. ;)
Fast PJ & Co gör säkert sitt bästa för att ge dom fler karaktärsdrag; någon kanske är butter, en annan sömnig, en tredje glad, en fjärde klok.. Strunt samma, PJ kommer lösa det på något sätt, det är jag övertygad om.

#493 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 March 2011 - 13:38

Nu har produktionen officiellt startat. :hurrah:

Allt som man vill och behöver veta om dom två kommande filmerna får man genom TheOneRing.net, TheHobbitBlog.com samt Peter Jacksons Facebook profil.

Officiell press release.

Posted Image

Posted Image

#494 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 March 2011 - 15:14

Härliga bilder! :thumbsup:

Men man känner knappt igen han längre, han har ju tappat halva sin vikt nästan! Undrar om det kommer att påverka slutprodukten? :P

Winter is Coming

#495 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 March 2011 - 15:54

Bra jobbat av PJ. :thumbsup:

Han ser riktigt bra ut. :D

TORN postade nyss en artikel med en jämförelse. Stor version finns att beskåda här.

Posted Image

Edited by Piranhaconda, 21 March 2011 - 15:55.

#496 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 March 2011 - 16:24

Vilka härliga bilder! Riktigt publikfriande bilder, inger hopp att PJ kommer fortsätta med samma öppenhet gentemot fansen som under LOTR.
Guillermo del Toro i samma bildsekvens hade inte lockat fram samma känslor, med facit i hand tycker åtminstone jag det slutade på rätt sätt...Rätt man på rätt plats!

Man börjar vänja sig vid den smala PJ, han har lyckats hålla vikten i flera år nu. Ser hälsosamt smal ut och inte Uffe Larsson-smal.

Hittade förövrigt inget om Persbrandts reklam för kola på FB-sidan..det har ryktats att det skulle påverka hans inresa till NZ.

#497 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 March 2011 - 16:47

Jag vet inte när eller var Micke skall filma. Han lär väl inte vara där under hela produktionen utan snarare enbart i samband med att man filmer hans scener. Jag har forskat lite i det hela men inte hittat någon mer utförligare information. Så vi får ge oss till tåls och vänta in Mickes entré. Den lär bli kul att följa. Dock borde väl dom i produktionen veta om att han fick ett strafföreläggande och varför han fick det. Så håller man all kola och rånare ;) borta från Micke så borde hans medverkan fungera smärtfritt.

Och jag håller med om att det känns bra med PJ bakom rodret. Rätt man på rätt plats. :D

Och jag tycker det är bra för PJ att han lyckades att gå ner så mycket i vikt eftersom han själv inte var så glad åt att han slarvade under inspelningen av LotR. Nog för att han inte ser ut som en mysfarbror längre, men det ser mer hälsosamt ut nu och även som du säger, inte Uffe Larsson smal.

#498 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 March 2011 - 22:11

Jag håller tummarna på att Persbrandt är ute ur leken. :P

Riktigt roligt att produktionen äntligen kommit igång med tanke på allt strul innan. Hoppas det flyter på bra nu och inget annat kommer i vägen.

Edited by Synon, 21 March 2011 - 22:12.

#499 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 April 2011 - 14:11

Nothing to see here. Move along folks! :P

Dock så säger magkänslan att Saiorse Ronan kommer att vara med i filmerna och då troligtvis som Itaril.

Hon förnekar det i varje fall inte när hon bled intervjuad av Total Film.

You’re just about to start shooting The Hobbit – how long have you known that you might be in it?

When I did The lovely Bones, they said, “We want you to be in The Hobbit.” I love the book. It’d be so cool to go back to New Zealand Again.

Edited by Piranhaconda, 02 April 2011 - 13:28.

#500 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2011 - 11:38

Aha, ska vi få se Legolas igen i Orlando Blooms skepnad? Följande sa han i en intervju med Collider:

Are you going to appear in The Hobbit?

BLOOM: Yeah, it’s looking like that. I’m really excited about going to see Pete [Jackson] again. It’s still a little up in the air, but the idea of working with Pete is fantastic. I can’t actually really talk too much about it, at this point. I just was given the script to piece through, so it’s quite exciting.

The whole script?

BLOOM: Yeah!

Will you have to do anything to physically prepare for that role again?

BLOOM: Are you telling me that I’ve put on weight, in the last 10 years? I just have to grow my hair really long and blonde again.

Isn’t he a younger version?

BLOOM: Yeah.

Och Andy Serkis ska extraknäcka som regissör för second unit-teamet.