Jump to content

Photo

Diskutera årets film 2008

• Please log in to reply
501 replies to this topic

#476 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 March 2009 - 17:49

The Dark Knight tycker jag var klart bäst och skulle ha vunnit IMO. Men Indy4 var långtifrån dålig. :)

Skulle jag sätta någon som sämst skulle det nog vara I'm Not There.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#477 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 March 2009 - 18:24

FYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!! :o

Jag missade finalen... Med min hjälp hade den OÖVERVINNERLIGE JÄRNMANNEN besegrat den geriatriske arkeologen! :(

Nåja, Indy var faktiskt också en bra film, kanske inte lika bra som IM och DK, men en underhållande äventyrsfilm av klassikt manér som man tyvärr inte ser så särskilt ofta annars.

#478 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 March 2009 - 21:17

Jo, den är betydligt knepigare. Känns tyvärr som om regissören fick lite för mycket hybris (och pengar) efter DD och inte riktigt klarade att sortera upp sina idéer. Men jag håller ändå med Carty där: fascinerande och bra film!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#479 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 March 2009 - 18:19

känns tomt nu när turneringen är över... vad har jag nu att se framemot vid 19 tiden... :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#480 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2009 - 18:22

känns tomt nu när turneringen är över... vad har jag nu att se framemot vid 19 tiden... :(

Hur tror du jag känner det då. Inget att göra vid 19 tiden :upset:
Känns alltid som om att det saknas något efter det att en turnering tagit slut.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#481 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2009 - 18:39

Kan ju alltid starta en ny. ;) :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#482 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 March 2009 - 18:45

Du kan ju dra igång en årlig TV turnering där forumet utser bästa tv-avsnittet. ;)

Lugna ned dig G, jag hjälper gärna till . :)

Edited by XC, 26 March 2009 - 18:45.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#483 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 March 2009 - 19:17

Meh! Jag hade ju redan tankar på något sådant. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#484 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 March 2009 - 19:55

Jaa! Ny turnering tack, spelar ingen roll vad det handlar om jag är på :P

Winter is Coming

#485 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 March 2009 - 20:02

@XC :lol:

Blir nog en liten paus innan nästa turnering drar igång. Finns ju hur mycket som helst att turnera om när det är dags igen :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#486 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 March 2009 - 20:17

Ett litet uppehåll till nästa turnering kan nog vara en bra idé. Men ni kan ju starta upp en ny tråd för förslag på nya turneringar.

För att avrunda den här tråden: Vilka filmer tror ni kommer att gå hem i nästa års turnering? Blir det Star Trek all the way eller har robotarna (Transformers och Terminator) något att säga till om?

Edited by Wylie Times, 27 March 2009 - 20:18.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#487 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 March 2009 - 21:18

Ja, kanske en Turneringsdiskutionstråd för att se vad för typ av Tunering folk är intreserade av. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#488 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 27 March 2009 - 21:34

XC och jag håller på att diskutera nästa turnering. En utlysning kommer troligen komma inom överskådlig framtid. :)

För att avrunda den här tråden: Vilka filmer tror ni kommer att gå hem i nästa års turnering? Blir det Star Trek all the way eller har robotarna (Transformers och Terminator) något att säga till om?

Jag har svårt att gissa egentligen. Terminator kan flippa eller floppa, vilket som helst och det avgör nog också dess placering. Tror inte Star Trek kommer ha så mycket att göra med toppstriderna, särskilt inte ställt mot Transformers. Men Transformers känns inte som någon storfavorit heller...

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#489 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 March 2009 - 00:39

Really? Tror du inte att Star Trek kommer att vara en av favoriterna? Om den inte floppar totalt så har jag svårt att se att inte skulle vara det.

Transformers är svårt att säga. Jag har för mig att det gick rätt bra för ettan när den var med. Grejen med Transformers och Star Trek är att dom har så stor fanbase så att filmerna måste vara dåliga i deras ögon för att det ska gå dåligt för dom.

Andra filmer jag tror kommer gå långt som jag inte nämnde: Harry Potter, Watchmen och Avatar.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#490 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 March 2009 - 08:06

Jag tror Watchman kommer bli årets Dark Knight/Iron Man-monster.

Saken med Star Trek-fanbasen är att den är inavlad. :P Okej, låt mig utveckla det. Hardcore-fansen har sin bild om vad Star Trek bör vara. Fyller inte filmen dem, kommer den floppa hos dem. Star Trek är hyfsat starkt här, men en aversion mot adaptioner och remakes tycker jag ändå finns. Därför tror jag att den inte kommer bli ett monster i omröstningen.

#491 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 March 2009 - 14:46

Watchmen kommer med säkerhet vara med i toppen, tillräckligt trogen förlagan. Hur det är med de andra låter jag vara osagt tills de haft premiär. Hype och skriverier innan säger mycket lite om kvaliteten.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#492 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 28 March 2009 - 15:23

Tvivlar. Watchmen uppfyller inte de flestas förväntningar på vad en superhjältefilm bör vara och är för esoterisk för att gå hem hos en bred publik. Att den är tillräckligt trogen förlagan är precis det som hindrar den från att ha samma masstillfredsställande lockelse som Iron Man och The Dark Knight hade. Det har publiksiffrorna tydligt visat, och detta kommer f.ö. från någon som håller filmen i väldigt högt avseende.

Star Trek ligger däremot bättre till. Tror de flesta kommer avskriva sina förutfattade invändningar efter att de har sett filmen.

#493 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 March 2009 - 08:31

Nu talar vi inte om vad folk i allmänhet tycker, Mjolnir. Nu talar vi om vad folk här tycker och då har det enbart varit hyllningar. I stand by it. You just watch and see.

#494 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 March 2009 - 11:59

Hyllningarna har kommit från en klick inbitna fans av serien. Flertalet övriga må finna den en kuriositet men röstar på något mer lättsmält när det kommer till kritan. Det är filmerna med bredast appeal som kommer längst i sånt här och dit hör inte Watchmen, som istället har visat sig väldigt polariserande bland gemene man.

#495 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 March 2009 - 12:04

Du har fel. Punkt. Finns inget mycket mer att säga. ;)

Svaret kommer nästa år. :)

#496 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 March 2009 - 13:34

Har du sett filmen själv? Om inte så är det iaf förståeligt, om än aningslöst, att hävda att samma skara som röstade fram Indiana Jones och den orkeslösa nostalgitrippen till årets film kommer att fastna för något så subversivt som Watchmen. ;)

Det är egentligen en win-win-situation för mig. Antingen har jag rätt eller så får jag iaf se den goda smaken triumfera här för en gångs skull (as if...). Så låt oss vänta på "Ultimate Cut" och då får vi se hur mycket folk älskar den animerade metadiegetiska kortfilmen inom själva filmen och den nakne supersmurfen som går omkring och filosoferar på Mars. :rambo:

#497 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 March 2009 - 13:57

Jag utgår från vad som konkret sagts här på forumet om filmen. Det är som sagt var en tydlig stark kandidat. Inte så mycket att orda om tycker jag. Hade det varit en bredare omröstning, säg inkludera TV-Land hade jag dock gett dig rätt i skepsism. Nu? Inte alls. Jag tror som sagt var den kommer gå långt, kanske till och med vinna. Det är defintivt en storfavorit.

#498 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 29 March 2009 - 16:40

Jag håller faktiskt med Mjolnir för omväxlings skull. Kolla bara The Dark Knight. Tills synes jätte populär och hyllad. En självklar segrare. Men sedan visar det sig att så är inte alls fallet.
Jag tror det är samma sak här. De som gillar filmen är högljuda och överröstar de som inte tyckte den var så speciell.
-Sora, Kingdom Hearts

#499 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 March 2009 - 17:01

Som sagt var, jag är rätt säker på att den kommer ligga väldigt högt precis som Iron Man och Dark Knight. Jag säger inte den vinner, men den har efinitvt chans att göra det. Särskilt om man kollar på vilka som röstat i årets turnering.

#500 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 01 April 2009 - 19:19

Tror inte att "Watchmen" kommer vara en storfavorit till segern. Visserligen är det rätt tidigt att säga sådant redan i April,men skulle tänka att t ex Wolverine skulle gå hem bättre även här på forumet än "Watchmen".

Mjolnir:

Det är egentligen en win-win-situation för mig. Antingen har jag rätt eller så får jag iaf se den goda smaken triumfera här för en gångs skull (as if...). Så låt oss vänta på "Ultimate Cut" och då får vi se hur mycket folk älskar den animerade metadiegetiska kortfilmen inom själva filmen och den nakne supersmurfen som går omkring och filosoferar på Mars

What he said.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight