Jump to content

Photo

Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#476 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 April 2010 - 19:56

Jag har faktiskt inte läst böckerna, blev dock sugen på att läsa dem efter att ha sett Disney-filmen.

De kan jag rekommendera, läsvärda även för vuxna. Ungdomsfantasy utan HP-sås, så att säga ;). Men de kan vara svåra att få tag på, jag hittade några på en biblioteksutrensning och fick köpa resten på Tradera. Du kan få bok 1,3 och 5 billigt av mig :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#477 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 April 2010 - 20:21

Absolut inget fel på ungdomsfantasy. :) Och även om jag gillar HP-sås så kan det ju bli lite tradigt i längden. :) De var med på bokrea förra året tror jag... Är det inte "Krönikorna om Pyradain" eller liknande som de heter?

Tack för erbjudandet - kikar nog på biblioteket i första hand. :)

Edited by XC, 03 April 2010 - 20:22.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#478 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 April 2010 - 00:15

Inkheart (Bläckhjärta)

Brendan Fraser spelar pappan som genom att läsa ur en bok kan få karaktärerna att komma ut ur boken. Kruxat är bara att någon från den riktiga världen hamnar i bokens värld...

3/5

Edited by Synon, 04 April 2010 - 00:21.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#479 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 20:11

The Last Legion

Aurelius får i uppdrag att vakta den unga, nykrönte Caesar (Romulus) med sitt liv. Men då Odoacer anfaller så misslyckas han och Romulus hamnar i fiendens händer. Nu är det upp till Aurelius och hans gäng om de ska lyckas frita honom.

Perfekt film att se en söndag: avkopplande och kräver inte alltför mycket hjärnverksamhet. Förutsägbar handling, men det vägs upp av stark skådespelarensemble som Colin Firth, Ben Kingsley, John Hannah, Rupert Friend och - framförallt - Thomas Sangster som den unge Romulus. Gillar Mira, en stark kvinnlig karaktär (ok, utelämnar vissa bitar från slutet som vi låtsas inte om) som är så befriande att se. En quinna som reder sig själv :) Spelad av Aishwarya Rai, ung Bollywood stjärna enligt meritlistan.
Foto och scenografi inget att klaga på. Regissören Doug Lefler har tidigare regisserat bl a Xena: Warrior Princess och Babylon 5. Då jag tolkar som att det här är bara andra filmen han regisserat så undrar jag hur det kommer sig att han fick uppdraget? För filmen är trots allt en påkostad sådan och ta in en newbie kan ju vara riskabelt. Någon här som kanske vet anledningen? (Kanske beslutsfattaren är en Xena fan eller nåt haha)

3/5

Paura nella città dei morti viventi (City of the Living Dead)

"And the dead shall rise and walk the earth!" Lucio Fulcis klassiska skräckis från 80-talet. Känns som en film som hör till att man sett. Dock var jag en aning skeptisk redan i början då jag ej är speciellt road av splatterfilmer. Och här finns det gott om inälvor och lemlästade kroppar där blodet sprutar åt alla håll och kanter. Ett helt ok foto, ibland fick han till det lite extra. Gillar hans fokus på ögon (jag vet, inte helt unikt men ändock). Ok skådespelare och en ok film.

2/5

Edited by Synon, 05 April 2010 - 22:46.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#480 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 06 April 2010 - 21:35

Är det inte "Krönikorna om Pyradain" eller liknande som de heter?

Ja. Prydain för att vara exakt. För min del läste jag alla sex böckerna i en avlägsen dåtid, och är därför rätt sugen på att se filmen... även om jag förstår att den inte följer originalet så noga.

#481 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 April 2010 - 15:27

Inkheart

I need a little ink in my heart...

2/5

Paura nella città dei morti viventi (City of the Living Dead)

Lucio Fulci har en alldeles speciell plats bland många skräckfantaster, känd som The Godfather of Gore har han gjort många splattriga filmer och det här är inget undantag. Dock är det inte någon av hans mer kända filmer och det kanske hade varit smartare att börja med Zombi 2 eller The Beyond men nu blev det alltså den här. Ja det här är min första Fulci film. :)

Tills skillnad från de flesta populära zombie filmer som brukar använda virus eller vetenskapliga experiment som orsak till att dom döda går igen väljer Fulci att ge en ockult föklaring genom att en präst offrar sitt liv för att öppna en port till helvetet vilket får dom döda att stiga upp ur sina gravar. Det känns faktiskt ganska uppfriskande i jämförelse med moderna zombie filmer och något som borde tas upp igen tycker jag. En remake kanske? För den här filmen är ärligt talat inte speciellt bra. Inte pga idén som sagt och Fulci har en ganska intressant regi i filmen med mycket inzoomningar och som sagt mycket gore. Tyvärr var kvalitén inte så bra på DVDn jag såg. Sen är manus och skådespelare riktigt usla men på ett iofs ganska charmigt sätt. Resultatet blir mer intressant än bra.

2/5

Ice Age 3 - Dawn of the Dinosaurs

Inte mycket nytt under solen när Manny och hans vänner är tillbaka för ännu ett äventyr. Scrat fortsätter sin outröttliga jakt på sitt älskade ekollon och det slutade vara roligt redan efter den första filmen. Manny och Ellie väntar sin första baby-mammut vilket få Sid att också vilja bli förälder men istället för att hitta en kvinnlig sengångare adopterar han några dinosaurie ägg som han hittar. Mamman blir förstås inte glad och cirkusen är igång. Det är fortfarande roligt, roligare än tvåan imo mycket tack vare den ettrige dinosauriejägaren Buck spelad av Simon Pegg. Men annars är det same same but diffrent. Antar att det kommer en fyra också och jag lär säkert se den med. Mer på rutin än att jag faktiskt är sugen.

3/5

The Last Legion

En utmärkt söndagsfilm eller bakfylle film eller ja, en film att slötitta på helt enkelt. (Var det inte någon annan som sa det nyss...?) Det hela handlar om den sista kejsaren i Rom som drivs i landsflykt tillsammans med sin livakt och läromästare. Det hela mynnar ut i en sammanknytning med Arthur legenden i stil med hur det gjordes i Arthur filmen med Clive Owen fast bättre. Det här är lättsammare och mer brett vilket ger en större känsla av äventyrsfilm. Dessutom har man hittat bra skådisar som Colin Firth och Ben Kingsley att ge lite pondus där det behövs. Just att ta en skådis som Firth som aldrig varit i närheten av action tidigare funkar dessutom riktigt bra här. Att sen storyn är en lång parad av förutsägbara klichéer komplett med en liten slutstrid för varje större karaktär är helt enkelt sånt som man får ta med en klackspark. Är man på rätt humör en trött söndageftermiddag orkar man ändå inte bry sig.

3/5

Poison Ivy - The Secret Society

Suck vart ska man börja? Vissa filmer vill jag bara skriva Too stupid for words och gå vidare. Det här är typ en kvinnlig version av Skulls där den lantliga tjejen Daisy (Ja hon heter Daisy, I'm not kidding you folks) kommer till ett prestigefylld litet college och blir där rekryterad till det hemliga sällskapet Ivy för att deras ledare vill ha Daisys praktikplats(!!!) Men Daisy är lite stinglig så Ivy gänget får sätta upp lite fällor för henne vilket nästan alltid innebär att dom eller Daisy ligger med någon i vad som i det närmaste är mjukporr sexscener (och såklart filmens behållning. :P) Jag kommer på mig själv att sitta och småskratta när jag beskriver handlingen i ord för det är verkligen too stupid for words. Skådespelarna i filmen är precis lika usla som handlingen och dom tycks bara ha valts ut av en orsak. Eller ja två för att vara exakt. ;)

1/5

Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 20:06.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#482 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 April 2010 - 19:12

Wylie: intressant val med Poison Ivy :D
Ps. Skönt att du bytt betygsystem till ett som ger bättre överblick plus är allmänt vedertaget.

Ice Age 3 - Dawn of the Dinosaurs

Instämmer i det Wylie redan skrivit om den. Vad gäller lilla Scrat som jag fullkomligt älskade i ettan, så var det extremt uttjatat nu och jag önskar bara att de lagt ner det för det förtar känslan av tidigare upplevelser av den lilla rackarn :(
Då detta är nummer 3 av Ice Age måste jag ändå säga att det är bra gjort av dem att klara av att behålla samma känsla filmerna igenom. Imponerande. Även jag lär se nästa film och nästa...zzzzzz

3/5

Edited by Synon, 07 April 2010 - 19:13.

#483 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 April 2010 - 20:04

Wylie: intressant val med Poison Ivy :D

Med betoning på val ja. :rolleyes:

Ps. Skönt att du bytt betygsystem till ett som ger bättre överblick plus är allmänt vedertaget.

Vet inte vad du pratar om. Jag har alltid haft det här systemet, kolla resten av tråden får du se. ;)

-Gangstagrass

#484 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 April 2010 - 20:08

:lol:

Mm, eller hur

#485 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 April 2010 - 20:24

:lol: Lite avslöjande att du redigerat dina poster just idag :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#486 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 April 2010 - 20:28

Äsch då, hade hoppats att ni inte skulle märka det. Jag vill kunna redigera utan att det syns som administratörerna kan. :(

-Gangstagrass

#487 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 April 2010 - 20:29

Bra där, Georgia :lol:

#488 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 April 2010 - 21:01

Lite sorgligt med Ice Age-serien är ju att det verkar vara det enda det bolaget kan göra som ger några pengar. De har ju provat andra sorters filmer men de har alla floppat, medan Ice Age går som tåget. Så räkna med en fyra där.

Det där med betygsystem är lite knepigt tycker jag. Provade några olika men alla är kantiga, så jag gick över till XC:s mer "luddiga" som jag tycker bara går på känslan (med lite +/- som tillägg). De duger för mig, spelar egentligen ingen roll vad folk använder bara folk förstår.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#489 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 April 2010 - 21:04

Vilka filmer tänker du på?

Föredrar själv skalan 1-5 då den används på så många andra ställen plus funnits så länge så man är van vid den plus kan lätt tolka den.

XCs och ditt system känns lite luddigare/otydligare om jag får säga det. Men det kanske bara är jag?

#490 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 April 2010 - 10:45

Jag gick över till det här betygssystemet eftersom jag tycker det är mer rättvist. Skriver jag bra så kan det både tolkas som 3/3 och sedan jag lade till +/- på OK steget 5/5. Jag hade svårt och dela ut rättvisa betyg när jag använde siffror.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#491 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2010 - 14:42

Såg "Tropic Thunder" nyligen och det var en stor besvikelse. Själva konceptet med att man i Hollywood försöker göra en realistisk och bra Vietnam film och då tvingar skådespelarna genom ett helvete , lite som "Apocalypse Now" och "The Platoon" är kul. Och introt där vi får se diverse fejkade trailers där Ben Stiller spelar "full retard" etc så blir det här aldrig speciellt kul. Småroligheter finns här och där men jag fattar inte vad hypen med den här var. Även Robert Downey Jrs extrema karaktär som är en australiensare som färgar sig själv till svart för att få rollen känns lite tråkig.

Några skratt men inte mer. Kanske en svag 2/5.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#492 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2010 - 14:54

Jag tycker också den är överskattad och blev mest uttråkad när jag såg den. Sen är jag inget större Stiller fan... För min del så lutar det mer åt en etta i betyg...

#493 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2010 - 15:47

Tycker att han kan vara helt ok(inte ofta att jag är tycker att filmkomiker är speciellt roliga), även om det är ytterst sällan, jag tyckte att han och Wilsons variant av "Starsky&Hutch" var rätt kul t ex.

Ja ok, karaktären "Less Grossman" spelad av en kille som inte så ofta gör roliga roller var ibland brutalrolig med sina hemska förolämpningar. Han, och Nick Nolte gav filmen liksom..lite nånting.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#494 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2010 - 17:25

Tropic Thunder lider kraftigt av att den vill alldeles för mycket och blev ett offer för sin egen hype. Jag gillade Downey Jr.s karaktär men resten är en besvikelse på det hela stora. Märkligt nog är Tom Cruise behållningen i filmen. Han borde verkligen spela spela dryga skitstövlar oftare. Han är riktigt bra på det. :) (se även Magnolia)

-Gangstagrass

#495 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2010 - 18:14

Tom Cruise? :rolleyes:

#496 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 April 2010 - 18:32

Och där rasade WT-aktien på Synon-börsen... ;)

Edited by XC, 08 April 2010 - 19:41.

fqq5BYam.jpg

#497 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 April 2010 - 18:35

:lol2:

:thumbsup: @ XC
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#498 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 April 2010 - 18:43

XC, du får då alltid till det :lol2:

#499 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 April 2010 - 18:54

:D Ibland är jag snabb! :lol:

Edited by XC, 08 April 2010 - 18:54.

fqq5BYam.jpg

#500 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 April 2010 - 19:34

:lol: Allt som fattades var en trumvirvel efteråt.

-Gangstagrass