De kan jag rekommendera, läsvärda även för vuxna. Ungdomsfantasy utan HP-sås, så att sägaJag har faktiskt inte läst böckerna, blev dock sugen på att läsa dem efter att ha sett Disney-filmen.
Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget
Posted 03 April 2010 - 19:56
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 03 April 2010 - 20:21
Tack för erbjudandet - kikar nog på biblioteket i första hand.
Edited by XC, 03 April 2010 - 20:22.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 04 April 2010 - 00:15
Brendan Fraser spelar pappan som genom att läsa ur en bok kan få karaktärerna att komma ut ur boken. Kruxat är bara att någon från den riktiga världen hamnar i bokens värld...
3/5
Edited by Synon, 04 April 2010 - 00:21.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 05 April 2010 - 20:11
Aurelius får i uppdrag att vakta den unga, nykrönte Caesar (Romulus) med sitt liv. Men då Odoacer anfaller så misslyckas han och Romulus hamnar i fiendens händer. Nu är det upp till Aurelius och hans gäng om de ska lyckas frita honom.
Perfekt film att se en söndag: avkopplande och kräver inte alltför mycket hjärnverksamhet. Förutsägbar handling, men det vägs upp av stark skådespelarensemble som Colin Firth, Ben Kingsley, John Hannah, Rupert Friend och - framförallt - Thomas Sangster som den unge Romulus. Gillar Mira, en stark kvinnlig karaktär (ok, utelämnar vissa bitar från slutet som vi låtsas inte om) som är så befriande att se. En quinna som reder sig själv
Foto och scenografi inget att klaga på. Regissören Doug Lefler har tidigare regisserat bl a Xena: Warrior Princess och Babylon 5. Då jag tolkar som att det här är bara andra filmen han regisserat så undrar jag hur det kommer sig att han fick uppdraget? För filmen är trots allt en påkostad sådan och ta in en newbie kan ju vara riskabelt. Någon här som kanske vet anledningen? (Kanske beslutsfattaren är en Xena fan eller nåt haha)
3/5
Paura nella città dei morti viventi (City of the Living Dead)
"And the dead shall rise and walk the earth!" Lucio Fulcis klassiska skräckis från 80-talet. Känns som en film som hör till att man sett. Dock var jag en aning skeptisk redan i början då jag ej är speciellt road av splatterfilmer. Och här finns det gott om inälvor och lemlästade kroppar där blodet sprutar åt alla håll och kanter. Ett helt ok foto, ibland fick han till det lite extra. Gillar hans fokus på ögon (jag vet, inte helt unikt men ändock). Ok skådespelare och en ok film.
2/5
Edited by Synon, 05 April 2010 - 22:46.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 April 2010 - 15:27
I need a little ink in my heart...
2/5
Paura nella città dei morti viventi (City of the Living Dead)
Lucio Fulci har en alldeles speciell plats bland många skräckfantaster, känd som The Godfather of Gore har han gjort många splattriga filmer och det här är inget undantag. Dock är det inte någon av hans mer kända filmer och det kanske hade varit smartare att börja med Zombi 2 eller The Beyond men nu blev det alltså den här. Ja det här är min första Fulci film.
Tills skillnad från de flesta populära zombie filmer som brukar använda virus eller vetenskapliga experiment som orsak till att dom döda går igen väljer Fulci att ge en ockult föklaring genom att en präst offrar sitt liv för att öppna en port till helvetet vilket får dom döda att stiga upp ur sina gravar. Det känns faktiskt ganska uppfriskande i jämförelse med moderna zombie filmer och något som borde tas upp igen tycker jag. En remake kanske? För den här filmen är ärligt talat inte speciellt bra. Inte pga idén som sagt och Fulci har en ganska intressant regi i filmen med mycket inzoomningar och som sagt mycket gore. Tyvärr var kvalitén inte så bra på DVDn jag såg. Sen är manus och skådespelare riktigt usla men på ett iofs ganska charmigt sätt. Resultatet blir mer intressant än bra.
2/5
Ice Age 3 - Dawn of the Dinosaurs
Inte mycket nytt under solen när Manny och hans vänner är tillbaka för ännu ett äventyr. Scrat fortsätter sin outröttliga jakt på sitt älskade ekollon och det slutade vara roligt redan efter den första filmen. Manny och Ellie väntar sin första baby-mammut vilket få Sid att också vilja bli förälder men istället för att hitta en kvinnlig sengångare adopterar han några dinosaurie ägg som han hittar. Mamman blir förstås inte glad och cirkusen är igång. Det är fortfarande roligt, roligare än tvåan imo mycket tack vare den ettrige dinosauriejägaren Buck spelad av Simon Pegg. Men annars är det same same but diffrent. Antar att det kommer en fyra också och jag lär säkert se den med. Mer på rutin än att jag faktiskt är sugen.
3/5
The Last Legion
En utmärkt söndagsfilm eller bakfylle film eller ja, en film att slötitta på helt enkelt. (Var det inte någon annan som sa det nyss...?) Det hela handlar om den sista kejsaren i Rom som drivs i landsflykt tillsammans med sin livakt och läromästare. Det hela mynnar ut i en sammanknytning med Arthur legenden i stil med hur det gjordes i Arthur filmen med Clive Owen fast bättre. Det här är lättsammare och mer brett vilket ger en större känsla av äventyrsfilm. Dessutom har man hittat bra skådisar som Colin Firth och Ben Kingsley att ge lite pondus där det behövs. Just att ta en skådis som Firth som aldrig varit i närheten av action tidigare funkar dessutom riktigt bra här. Att sen storyn är en lång parad av förutsägbara klichéer komplett med en liten slutstrid för varje större karaktär är helt enkelt sånt som man får ta med en klackspark. Är man på rätt humör en trött söndageftermiddag orkar man ändå inte bry sig.
3/5
Poison Ivy - The Secret Society
Suck vart ska man börja? Vissa filmer vill jag bara skriva Too stupid for words och gå vidare. Det här är typ en kvinnlig version av Skulls där den lantliga tjejen Daisy (Ja hon heter Daisy, I'm not kidding you folks) kommer till ett prestigefylld litet college och blir där rekryterad till det hemliga sällskapet Ivy för att deras ledare vill ha Daisys praktikplats(!!!) Men Daisy är lite stinglig så Ivy gänget får sätta upp lite fällor för henne vilket nästan alltid innebär att dom eller Daisy ligger med någon i vad som i det närmaste är mjukporr sexscener (och såklart filmens behållning.
1/5
Edited by Wylie Times, 07 April 2010 - 20:06.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 07 April 2010 - 19:12
Ps. Skönt att du bytt betygsystem till ett som ger bättre överblick plus är allmänt vedertaget.
Ice Age 3 - Dawn of the Dinosaurs
Instämmer i det Wylie redan skrivit om den. Vad gäller lilla Scrat som jag fullkomligt älskade i ettan, så var det extremt uttjatat nu och jag önskar bara att de lagt ner det för det förtar känslan av tidigare upplevelser av den lilla rackarn
Då detta är nummer 3 av Ice Age måste jag ändå säga att det är bra gjort av dem att klara av att behålla samma känsla filmerna igenom. Imponerande. Även jag lär se nästa film och nästa...zzzzzz
3/5
Edited by Synon, 07 April 2010 - 19:13.
Posted 07 April 2010 - 20:04
Wylie: intressant val med Poison Ivy
Med betoning på val ja.
Ps. Skönt att du bytt betygsystem till ett som ger bättre överblick plus är allmänt vedertaget.
Vet inte vad du pratar om. Jag har alltid haft det här systemet, kolla resten av tråden får du se.
-Gangstagrass
Posted 07 April 2010 - 20:08
Mm, eller hur
Posted 07 April 2010 - 20:24
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 07 April 2010 - 20:28
-Gangstagrass
Posted 07 April 2010 - 20:29
Posted 07 April 2010 - 21:01
Det där med betygsystem är lite knepigt tycker jag. Provade några olika men alla är kantiga, så jag gick över till XC:s mer "luddiga" som jag tycker bara går på känslan (med lite +/- som tillägg). De duger för mig, spelar egentligen ingen roll vad folk använder bara folk förstår.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 07 April 2010 - 21:04
Föredrar själv skalan 1-5 då den används på så många andra ställen plus funnits så länge så man är van vid den plus kan lätt tolka den.
XCs och ditt system känns lite luddigare/otydligare om jag får säga det. Men det kanske bara är jag?
Posted 08 April 2010 - 10:45

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 April 2010 - 14:42
Några skratt men inte mer. Kanske en svag 2/5.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 08 April 2010 - 14:54
Posted 08 April 2010 - 15:47
Ja ok, karaktären "Less Grossman" spelad av en kille som inte så ofta gör roliga roller var ibland brutalrolig med sina hemska förolämpningar. Han, och Nick Nolte gav filmen liksom..lite nånting.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 08 April 2010 - 17:25
-Gangstagrass
Posted 08 April 2010 - 18:14
Posted 08 April 2010 - 18:32
Edited by XC, 08 April 2010 - 19:41.

Posted 08 April 2010 - 18:35
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 08 April 2010 - 18:43
Posted 08 April 2010 - 18:54
Edited by XC, 08 April 2010 - 18:54.

Posted 08 April 2010 - 19:34
-Gangstagrass

This topic is locked