Jump to content

Photo

Årets film 2010 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
529 replies to this topic

#501 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2011 - 19:02

Inloggad anonymt kanske? ;) Och det är väl egentligen inget fusk. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#502 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2011 - 19:05

Fanns ingen som var inloggad anonymt vad jag såg.
Då hade jag inte brytt mig.

Edited by Georgia, 23 March 2011 - 19:05.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#503 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 March 2011 - 19:06

Hmm. Men du kan ju inte posta om du inte är inloggad?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#504 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 March 2011 - 19:08

Så kan det går när inte haspen är på. :P

Grattis till Moon kan vi ju säga och konstaterar åter igen att Robert blir besviken. :P Själv tycker jag att finalisterna var klockrena så det spelade ingen som helst roll för mig vem som vann.

Å mina och Georgias vägnar vill vi tacka alla som röstat i årets turnering och diskuterat i den här tråden för att göra detta till yterligare en lyckad tillställning. Väl mött igen nästa är. :)

Edited by Wylie Times, 23 March 2011 - 19:09.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#505 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 23 March 2011 - 19:10

Måste nog tycka att Vicky fuskade lite för hon verkade inte ens ha varit inloggad för hon syntes ingenstans att hon var online.
Men men en utslagsröst är en utslagsröst.

Ursäkta, men vad då fuskade?

Jag var inne här för att läsa några meddelanden som jag har fått och såg då att jag gott kunde rösta i finalen också. Sedan loggade jag ut och gjorde lite annat. Bara för att slå ett snabbt öga på forumet och såg då att det behövdes en utslagsröst. Varpå jag loggade in och gjorde den för att sedan logga ut och återgå till det som jag höll på med. Inte för att jag ser varför jag skulle förklara det för dig, men nu är det gjort.

Hur kan du får det till fusk? Eller finns det en dold regel som säger att man måste vara inloggade och synlig minst 30 minuter innan och efter att man har lagt rösten för att den ska räknas?

Känns inte speciellt trevligt att få sådana kommentarer.

Eller sådana kommentarer som du gjorde Robert. Det må kanske ha varit menat som ett skämt med glimten i ögat, men det var i vilket fall som helst bra osmidigt gjort.

#506 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 March 2011 - 19:15

Givetvis är det med glimten i ögat. Och lite får man ta om man går in och avgör med en utslagsröst (och nu var det inte särskilt skarpt sagt heller). Hade jag avgjort hade jag räknat med att bli trakkad av alla Moon-fanboys - och det hade jag förtjänat. Inget mer med det. Vi är alla vänner här.

Men jag anklagar dig inte för fusk. Så den delen kan du applicera på mig. Men jag tror Georgia sa det mer på skoj än något annat. Liksom, alla måste inte hylla vinnarfilmen. Det är okej att diskutera den. Bara för man går in och avgör så betyder det inte man blir en hjälte. ;)

Wylie: Så in i bombens. Nu ska jag vara otrevlig resten av kvällen bara för det. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#507 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 March 2011 - 19:15

Riktigt rolig turnering i år med många bra filmer, men framförallt att finalisterna var två kanonrullar (även Inception som blev en god trea) så vem som vann kvittar för jag hade blivit glad vilket som!

Och en stor applåd till turnéledarna Wylie och Georgia som gjort ett fantastiskt jobb! :thumbsup:

Edited by Synon, 23 March 2011 - 19:16.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#508 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 March 2011 - 19:18

Och en stor applåd till turnéledarna Wylie och Georgia som gjort ett fantastiskt jobb! :thumbsup:

Instämmer! :cheer:

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#509 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2011 - 19:19

Som Robert säger. Ta det med glimten i ögat Vicky. Inte meningen att du ska ta åt dig. Hade det varit någon annan som lagt utslagsrösten skulle den personen också fått gliringar på olika sätt.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#510 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 March 2011 - 19:20

Jag är besviken att jag inte fick gliringarna. Hade varit så skönt att få hångarva mot alla Moon-fans. ;)

#511 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2011 - 19:24

Och resultatlistan ser då ut så här:
Placering - Titel - (Nominerare) - [Antal röster] - IMDb länk

«1» Moon (Synon) [58] (Sök: IMDb)

«2» Shutter Island (Synon) [55] (Sök: IMDb)

«3» Inception (Sentinel of Dreams) [44] (Sök: IMDb)
«3» Iron Man 2 (Georgia) [39] (Sök: IMDb)

«4» Kick-Ass (Rick Hunter) [35] (Sök: IMDb)
«4» Expendables, the (Rick Hunter) [26] (Sök: IMDb)
«4» A Single Man/En Enda Man (Synon) [21] (Sök: IMDb)
«4» TRON Legacy (Georgia) [21] (Sök: IMDb)

«5» Sherlock Holmes (XC) [26] (Sök: IMDb)
«5» Predators (Rick Hunter) [23] (Sök: IMDb)
«5» Salt (Synon) [22] (Sök: IMDb)
«5» Scott Pilgrim vs The World (Wylie Times) [22] (Sök: IMDb)
«5» Crazy Heart (Synon) [19] (Sök: IMDb)
«5» Narnia: The Voyager of the Dawn Treader/Kung Caspian och Skeppet Gryningen (Crusader) [19] (Sök: IMDb)
«5» Town, the (Wylie Times) [18] (Sök: IMDb)
«5» Book of Eli (Sentinel of Dreams) [15] (Sök: IMDb)

«6» Alice in Wonderland/Alice i Underlandet (XC) [15] (Sök: IMDb)
«6» Fantastic Mr. Fox, the/Den Fantastiska Räven (Wylie Times) [15] (Sök: IMDb)
«6» Ghost Writer, the (Fiskrens) [12] (Sök: IMDb)
«6» Whip It (XC) [12] (Sök: IMDb)
«6» Prince of Persia: Sand of Time (GaterGirl) [11] (Sök: IMDb)
«6» Princess and the Frog, the/Prinsessan och Grodan (XC) [11] (Sök: IMDb)
«6» Resident Evil - Afterlife (Crusader) [11] (Sök: IMDb)
«6» Cargo (dukeofnewtork) [10] (Sök: IMDb)
«6» Toy Story 3 (Magnus) [10] (Sök: IMDb)
«6» Where the Wild Things Are/Till Vildingarnas Land (Vicky) [10] (Sök: IMDb)
«6» Harry Brown (Vicky) [9] (Sök: IMDb)
«6» Okuribito/Avsked (Vicky) [9] (Sök: IMDb)
«6» Shrek Forever After (Rick Hunter) [9] (Sök: IMDb)
«6» Social Network, the (Wylie Times) [9] (Sök: IMDb)
«6» Adventureland (Wylie Times) [6] (Sök: IMDb)
«6» Up in the Air (Rick Hunter) [6] (Sök: IMDb)

«7» Black Death (Fiskrens) [5] (Sök: IMDb)
«7» Clash of the Titans (Georgia) [5] (Sök: IMDb)
«7» How to Train Your Dragon/Draktränaren (GaterGirl) [5] (Sök: IMDb)
«7» Knight and Day (Sentinel of Dreams) [5] (Sök: IMDb)
«7» Orphan (dukeofnewtork) [5] (Sök: IMDb)
«7» Road, the/Vägen (dukeofnewtork) [5] (Sök: IMDb)
«7» Robin Hood (Vicky) [5] (Sök: IMDb)
«7» Solomon Kane (Vicky) [5] (Sök: IMDb)
«7» Sorcerer's Apprentice, the/Trollkarlens Lärling (Georgia) [5] (Sök: IMDb)
«7» Agora (Wylie Times) [4] (Sök: IMDb)
«7» A-Team (GaterGirl) [4] (Sök: IMDb)
«7» Daybreakers (Georgia) [4] (Sök: IMDb)
«7» Harry Potter and the Deathly Hallows/Harry Potter och Dödsrelikerna (GaterGirl) [4] (Sök: IMDb)
«7» Men Who Stares At Goats (Rick Hunter) [4] (Sök: IMDb)
«7» Law Abiding Citizen (GaterGirl) [3] (Sök: IMDb)
«7» Legion (Georgia) [3] (Sök: IMDb)
«7» Machete (Rick Hunter) [3] (Sök: IMDb)
«7» Night Chronicles: The Devil, the/Devil (Synon) [3] (Sök: IMDb)
«7» REC2 (Synon) [3] (Sök: IMDb)
«7» Thirst (Vicky) [3] (Sök: IMDb)
«7» Bitch Slap (Vicky) [2] (Sök: IMDb)
«7» Cloudy with a Chance of Meatballs/Det Regnar Köttbullar (XC) [2] (Sök: IMDb)
«7» Descent: Part 2, the/Instängd 2 (Sentinel of Dreams) [2] (Sök: IMDb)
«7» Greenberg (Fiskrens) [2] (Sök: IMDb)
«7» Losers, the (Georgia) [2] (Sök: IMDb)
«7» Lovely Bones, the/Flickan från Ovan (XC) [2] (Sök: IMDb)
«7» Percy Jackson: The Lightning Thief/Kampen om Åskviggen (Crusader) [2] (Sök: IMDb)
«7» Svinalängorna (Fiskrens) [2] (Sök: IMDb)
«7» Twilight Saga: Eclipse, the/Eclipse (Sentinel of Dreams) [2] (Sök: IMDb)
«7» Collector, the (Synon) [1] (Sök: IMDb)
«7» Beck - Levande Begravd (Crusader) [0] (Sök: IMDb)
«7» Karate Kid (Crusader) [0] (Sök: IMDb)

Edited by Georgia, 23 March 2011 - 19:28.

#512 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 23 March 2011 - 19:25

Så det är standard på det här forumet att få gliringar i stil med att man har fuskat eller att man är med i någons hatklubb på grund av en utslagsröst? I sådant fall är nog inte det här forumet något för mig.

Jag förstår er till viss del. Självklart får man finna sig i en del när man är på ett forum. Men man måste även tänka lite på vad man skriver till andra, speciellt när man inte känner alla personer i fråga. Eller när man som mig, är ny här.

Jag tycker det hela var magstarkt och jag har svårt att se det roliga i tilltaget.

#513 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 March 2011 - 19:31

Kan bara hålla med Vicky, varför ska hon få en massa skit bara sådär? Respektera hur hon känner istället för att mena att man minsann "får pika sådär". Och det vet vi ju alla att det endast gäller några få som har den "rätten". För min del tycker jag det var två bra filmer som gick till final i alla fall, och jag har inga problem med att Moon vann. Dessutom ska Vicky ha cred som postade så snabbt som hon gjorde. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#514 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 March 2011 - 19:34

Resultatlistan: hade det inte varit för Iron Man 2 och Expandables så hade det ju varit en riktigt schysst topplista. :P

Extra kul att mina favoritfilmer A Single Man och Crazy Heart tog sig så pass långt med tanke på genren. Men det är väl ett bevis på något att de ÄR bra filmer!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#515 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 March 2011 - 19:34

Fast å andra sidan tycker jag att vi "känner" varandra, eftersom vi talat både på SFN och andra ställen så jag trodde verkligen inte att du skulle ta illa upp. Kollar du runt i den här tråden så ser du ju ju att jag i princip sagt samma sak så fort någon film jag gillar blir utröstad (dvs. varje runda i stort sett... :P ), så det är inte direkt som du är ensam. Jag talade för övrigt inte om "hat-lista" - jag talade om "hit-list" och om du tror på allvar att jag tänker arrangera något mordkontrakt för en skitomröstning så beklagar jag givetvis så mycket. Det är inte min mening att få dig att må dåligt så klart. Men att kalla det magstarkt är nog att överdriva en smula i min mening.

#516 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2011 - 19:36

Denna turnering och snacket i denna tråd ska inte tas på blodigt allvar.
Och det var inte meningen att du skulle ta det så allvarligt. Du har ju varit medlem ett tag så jag tycker nog att du skulle ha kunnat ta det med glimten i ögat.

#517 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 March 2011 - 19:40

Det är ingen som har tänkt på att respektera hur Vicky upplever det istället för att komma med undanflykter? :P

#518 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 March 2011 - 19:43

Om du läser inläggen så ser du redan att det är gjort. Jag har bett om ursäkt för att hon tog illa upp.

#519 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 23 March 2011 - 19:44

Rätt film vann. Tack till Vicky som avgjorde det hela!

Men inte hade jag gråtit om Shutter Island vunnit, men det är skönt att se att en film som Moon kan vinna på det här forumet. Känns annars som startfältet var jämnare men samtidigt mindre i år. Som vanligt är den stora vinsten att folk ser filmer de kanske inte annars hade sett. Själv har jag sett alldeles för få av årets filmer, men får ta igen det nästa år.

Och med tanke på att jag försökte nominera Moon redan förra året är jag lite extra glad. Intressant också att en film som inte ens fick biodistribution kan och fick vinna.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#520 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 March 2011 - 19:46

Wylie: Så in i bombens. Nu ska jag vara otrevlig resten av kvällen bara för det. :P

Haha, Dags att huka sig alltså. :D

Sen tycker jag absolut att man får tåla lite skämtsamma gliringar i en sån här situation. Lite tjockhuhad får man ju lov att vara på ett diskussionsforum. It's all in good fun. :)

-Gangstagrass

#521 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 March 2011 - 19:50

Ja, det är kul att en film som Moon kunde vinna. Det känns som en science fiction av det "gamla" slaget, jag får vibbar av filmer som 2001 och diverse annat som kom på sjuttiotalet. Jag är också fascinerad av filmer där man lyckas med en relativt begränsad miljö och få rollfigurer. Sam Rockwell fick ju verkligen spela ut en stor del av sitt register här.

Sen har vi ju det där med att det är David Bowies son, vilket är ascoolt.

För övrigt tycker jag att ni ska lyssna på vad Vicky tycker och inte bara komma med undanflykter sådär. För det är ju så att vissa kommer undan med vad som helst här.

#522 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 March 2011 - 19:54

Å mina och Georgias vägnar vill vi tacka alla som röstat i årets turnering och diskuterat i den här tråden för att göra detta till yterligare en lyckad tillställning. Väl mött igen nästa är. :)

Wylie sa vad jag tänkte :)

Tackar tackar :)

Instämmer! :cheer:

Tack

Turneringen är alltid rolig att hålla i :) och jag tycker att Wylie och jag har ett bra flyt i vårat samarbete när det gäller årets stora händelse här på forumet.

Nya tag och filmer nästa år :D

#523 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 March 2011 - 19:57

Tack allihopa. :)

Och särskilt tack till dig Georgia. Jag håller med dig om att vi hade bra flyt i år. :hug:

-Gangstagrass

#524 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 March 2011 - 21:15

Jag vill också tacka Vicky för en så påpasslig utslagsröst på rätt film (av de två) - innan Robert hann in :P. Och en ursäkt är helt klart på sin plats: det var lätt att tolka kommentaren som allvarligt menad. Om man menar att säga något med glimten i ögat måste det vara tydligt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#525 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 23 March 2011 - 21:36

Med tanke på att jag (och jag tror det gäller Georgia också) även talar med Vicky i Google Reader och i viss mån även Facebook så tyckte jag att det var okej att skoja med henne på sättet jag gör med mina vänner och bekanta. Uppenbarligen hade jag fel om det och det har jag bett om ursäkt för. :)