The Amazing Spider-Man (Reboot till version 2.0)
Posted 12 February 2012 - 17:58
Och Spider-Man 2 var trotts allt den bästa säljande filmen i många år och slog tillochmed Titanic med hur mycket den drog in så bara för att den 3:e filmen kändes lite "trång" så betyder det inte att de behövde göra en reboot redan. De är aldeles för snabba med reboots nu.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 February 2012 - 19:22
Tror egentligen att 3:an drog in mest pengar om jag inte minns fel. Det kan ju fortfarande bli en jättebra rulle, ser ju fram emot den. Det är bara "untold story"-grejen som stör mig. Fast man kan ju se det som att Raimi influerades mycket av 60-talets spidde och att den här nya är mer efter ultimate spider-man.
Posted 12 February 2012 - 19:38
Tack för påminnelsen: tvåan var faktiskt underhållande. Det var bara trean som inte höll - hela vägen. Även där kan det vara som du säger, filmen är ju inte heltigenom kass, men jag har inte sett om den så jag kan inte bedöma det nu.Om spider-man 3 var en spik så var det mer av den första då, jag älskade 2:an.
Tror det är svårt att mjölka ur mer än 1-2 filmer ur de flesta superhjältar, det blir lätt för mycket upprepande för att det ska uppehålla intresset. Om man inte skapar en bra historia att följa som Nolan gjort med Batman, eller gör en mash-up som med Avengers. X-Men borde ha kunnat funka, men hafsades bort. Nu tror iofs inte jag speciellt mycket på Avengers, men det är i alla fall en lite ny vinkling. Och ärligt talat har Nolan en hel del att leva upp till för att min "teori" ska hålla även för hans filmer - men där har jag mer förtroende.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 20 February 2012 - 20:23
Posted 16 May 2012 - 22:25
Jag hade tänkt inte se några fler trailers men kunde inte mostå och jag var lite glad att jag såg den för det fick mig att faktiskt se fram emot filmen medans jag innan var lite mer kritisk och inte brydde mig förmycket.
För det första så är det uppenbart att det är more then meets the eye och att Norman Osborn forfarande är huvudskurken, bara inte som Green Goblin ännu. Lizard är bara en pjäs i ett större spel och kontrolleras av en större ondska.
Det verkar också som att Peter Parker är med i något mystiskt expriment och att hans "mutering" inte var en olycka. De har ju hintat om i intervjuer att spindelbettet inte nödvändigtvis var det som gav honom krafterna utan bara en del av det. Min gissning är att de gör som med första Hulk filmen att han är ett genetiskt underbarn och spindelbettet bara utlöser hans krafter i en spindelform.
Det ända jag hade lite svårt för är att Gwen Stacy verkar veta från början att Peter är Spider-Man. I serierna vill jag minnas att hon aldrig fick veta sanningen. (Fast jag tror att det kanske är för att hennes död sedan ska bli en gigantisk kris för honom då han går från att ha någon att berätta allt för till att vara ensam med sin hemlighet. Om hon nu kommer dö i filmerna dvs.) Och hennes pappa verkar minst sagt besatt i att fånga, eller döda, Spider-Man. I serierna så var han typ den ända polisen som trodde på och försvarade Spider-Man. Känns som att de har låtit honom ta den roll som Norman Osborn hade i första filmen i förra serien.
Sedan måste jag säga att trailermusiken var rätt usel. Hoppas det inte var från filmens soundtrack!
Edited by Crusader, 16 May 2012 - 22:29.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 May 2012 - 14:27
Sen får vi se hur stor roll Curt Connors, eller Norman Osborn eller kanske Richard Parker (Petes pappa, då) har. Inget är väl helt uppenbart än. Men jag är inte helt förtjust i att det verkar som att de ska sno idéer ifrån Ang Lees Hulk och göra honom till något genetiskt experiment.
Posted 17 May 2012 - 14:37
Men visst har du en poäng där. Jag är bara glad att de inte tog Ultimate Gwen i filmen. Hon ska vara den där snälla söta perfekta tjejen som man känner att en nörd vanligtvis inte får, inte en punkrockande tattuerad tjej med attetyd och tattueringar på intima ställen. Jag tycker också att det är bra att det är Gwen här. Det är en underbar karaktär som förkänar mer screentime och en historia som förkänas att visas på film. Hoppas bara att de behåller henne i typ de 3 första filmerna också innan de låter MJ komma in i bilden.
Och att de aldrig ALDRIG låter henne ha ett förhållande med Norman Osborn och föda hans muterade barn! Av alla idiotiska ideér ni serierna så var det den värsta. Speciellt då den delen aldrig fick det avslut som var planerat heller (att Peter fick veta att Norman tvingade henne).
Jag gillar att det är mycket hemligheter i filmen. Känns lite skönt att inte veta vad som ska hända elloer vad för hemlighjeter som ska avslöjas. Håller med om att hela grejen med att Peter skulle vara ett genetiskt expriment är lite onödig men iallafall bättre än hela Totem grejen de körde med i serierna.
Edited by Crusader, 17 May 2012 - 14:38.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 17 May 2012 - 17:23
Posted 20 May 2012 - 20:52
Gwen var ju faktiskt före.
Japp. Men Betty var först, om jag inte tar fel. Hon har i och för sig redan varit med i de liksom gamla filmerna, om än inte i just den funktionen.
Posted 21 May 2012 - 06:34
Posted 22 May 2012 - 09:54
Posted 22 May 2012 - 16:20
Posted 23 May 2012 - 15:12
Posted 24 May 2012 - 03:48
Posted 24 May 2012 - 08:22
Posted 25 May 2012 - 05:43
Posted 25 May 2012 - 10:09
Posted 04 July 2012 - 00:18
Peter Parker är en vanlig High School kille som håller sig för sig själv, trakaseras av basketspelaren Flash och är hemligt kär i klassens snyggaste tjej, Gwen Stacy.
Men en dag vänds allt upp och ner när han hittar sin pappas hemliga dokument och minnena av hans föräldrars död dyker upp igen. I hopp om att få klarhet om vad hans pappa jobbade med smyger han sig in på Oscorp för att söka svaren men blir av misstag biten av en genmanuplerad spindel. Då börjar fantastiska saker hända med hans kropp.
Fantastiskt bra, faktiskt.
Trotts hur annorlunda saker var så kändes det som att man kände igen karaktärerna. Det var som de ska vara, både Gwen, Curt Conners, Barbror Ben osv. Peter var lite mer twitchy och Hip än vad jag tycker han nskulle vara men spelas ändå så pass bra att det inte stör mig. Captain Stacy var också bra men jag tycker de skulle ha väntat med att döda honom. Han ogillade Peter, tyckte inte om Peter's relation med Gwen och ogillade Spider-Man in till det sista då han plötsligt ändrar sig om allt utom då att Peter inte är bra för Gwen. Och hela grejen med att lova honom när han är döende att hålla sig borta från Gwen och sedan strunta i det kändes jobbigt fel. Jag är bara tacksam att inte inte väntade till nästa film att göra allt bra igen men hela löftet var onödigt IMO och uppenbart gjort för att han sedan ska ha ännu mer ångest om något händer Gwen.
Flash spelades bra även om det kändes lite underligt hur han plötsligt blev vän med Peter och hur han var den första som beklagade sorgen. Men jag saknade en massa karaktärer. Harry Osborn, Liz, för att inte säga Norman Osborn som verkligen var undangömd och dessutom döende verkar det som.
En sak jag ogillade var att Peter blev avmaskerad aldeles för mycket. Ibland kändes det som att hela staden borde veta vem han var mot slutet av filmen. Speciellt när han avmaskeras framför en grupp poliser. Att det första han gjorde var att berätta för Gwen störde mig inte så mycket som jag trodde då det lite visade hur viktig hon är för honom (dock kändes det konstigt att det var på deras första dejt) men annars blev liten lite lång. Gwen, Captain Stacy och ett par poliser, Dr. Conners och dessutom hintas det om att faster May vet.
Sedan måste jag säga att hela grejen med lyftkranarna i slutet var riktigt pinsamt dåligt. Och kändes dessutom ologiskt att han hande problem att ta sig fram utan dem men sedan blev det hur lätt som helst. Jag ville gå därifrån. Jag gillade aldrig den typen av scener i de gammla filmerna och gillar det inte nu heller.
Sedan var designen lite sådär. Dräkten var ju, som vi alla vet, totalt annorlunda orginalet och Lizard hade ett mänskligt ansikte. Som om de ville ställa sig så långt från serierna som möjligt. Att de dessutom gjorde Lizard tillsynes odödligt var lite väl mycket tykte jag.
Musiken var ingen höjdare heller.
Jag kan axeptera alla skillnader från serierna och ändå gilla filmen men det finns många hardcore fans som inte kan det och jag tror att de kommer vara betydligt mner kritiskt än jag är. När de tillochmed kritiserar att han skämtar förmycket (vilket var en sak jag saknade i de gammla filmerna och älskade att de hade med) så vet man att filmen ligger risigt till.
Jag hoppas på en uppföljare för det här är något att bygga på och det var en väldigt underhållande och bra film men jag är rädd för att nästa film kommer bli ännu en remake efter cheferna på Sony bestämt sig för att den här inte blev en lika gigantisk hit som de gammla filmerna.
Ang. scenen under sluttexterna så går teorierna varma men enligt vad jag har hört så ska det vara Norman Osborn.
Jag kan klart rekomendera filmen till alla som gillar Spider-Man och superhjältar sålänge de inte är hardcore fans och ogillar förändringar!
9/10
Edited by Crusader, 04 July 2012 - 01:34.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 04 July 2012 - 15:01
Att filmen borde ha gjorts tycker jag väl fortfarande inte. Och det motiverar jag alltså med att de gamla filmerna faktiskt inte är gamla och att jag menar att man hellre borde ha fokuserat på en fortsättning på dem. Sedan kan jag för all del inte lova att en sådan film hade varit bättre än den film som nu faktiskt gjordes. För jag tyckte faktiskt ändå att den var bra, och det får man väl glädja sig åt nu när den finns. Och att de fick chansen att greja några grejer som jag tycker att de missade förra gången. Ja... Som Flash Thompsons hårfärg till exempel. Och Gwen.
Tja, både och. Klart att de inte vill göra samma film en gång till, och det tycker jag är bra. De kan ju få etableringen överstökad lite snabbare än senast. Alla vet ju redan vad som är grejen. Samtidigt tyckte jag att många av scenerna, både i början och i slutet och varstans där emellan, var samma sak som i Spider-Man även om detaljerna skiljde sig. Ansvarscitatet finns det väl lite olika varianter av. I den här körde de en lite längre variant än den mer kända. Hämtad från Ultimate Spider-Man, tror jag. En sak som kändes dumt i Spider-Man och som upprepas den här gången är överskottet på speciella spindlar. Peter går in i ett rum fullt med spindlar och blir biten av en. Sedan finns det fullt med likadana till. Så Oscorp kan alltså tänkas ha tillgång till Spindelmannens krafter. Inklusive nätvätskan, eftersom det konstigt nog visst är de som tillverkar den också. På något vis verkar det förvisso vettigt att det finns en koppling mellan Peters olika spindelrelaterade förmågor. Enligt denna tolkning har allt alltså på ett eller annat sätt att göra med hans pappas forskning. Och sedan har även Lizard ett ursprung relaterat till detta, och gissningsvis så även minst en av de skurkar som förväntas dyka upp i uppföljaren . På tal om spindelkrafter förresten... Hur är det egentligen med spindelkänslan? Tycker inte att den precis märks av i den här filmen.Fantastiskt bra, faktiskt.
Tyvärr blev det som jag befarade, de körde stenhårt med "försöka att inte upprepa vad de tidigare filmerna hade" vilket gjorde nästan inget var sig likt från dem eller serierna. Ingen "With great power, comes great responsibility" t ex. Och viktiga händelser händer totalt annorlunda även om grunden är den samma.
Ja, var inte det typ motsatsen till vad han sa när han dog i serierna ?Trotts hur annorlunda saker var så kändes det som att man kände igen karaktärerna. Det var som de ska vara, både Gwen, Curt Conners, Barbror Ben osv. Peter var lite mer twitchy och Hip än vad jag tycker han nskulle vara men spelas ändå så pass bra att det inte stör mig. Captain Stacy var också bra men jag tycker de skulle ha väntat med att döda honom. Han ogillade Peter, tyckte inte om Peter's relation med Gwen och ogillade Spider-Man in till det sista då han plötsligt ändrar sig om allt utom då att Peter inte är bra för Gwen. Och hela grejen med att lova honom när han är döende att hålla sig borta från Gwen och sedan strunta i det kändes jobbigt fel.
De ska ju bli vänner, och eftersom han försvann rätt snabbt ur förra filmversionen uppskattar jag att de hann bli det i den här. Men jag hade också gärna sett att det hände mindre plötsligt.det kändes lite underligt hur han plötsligt blev vän med Peter och hur han var den första som beklagade sorgen.
Jo, det hade varit trevligt att få se dem också, men man behöver kanske inte trycka in allt i första filmen. Det kan ju på något vis vara en fördel med att en filmatisering redan har gjorts. I Spider-Man gick de in för att få med allt som måste vara med (fast jag tycker alltså att de missade en del) och i och med att det redan är gjort kan de fokusera mer på en specifik historia den här gången. Liz och Mary Jane och Jonah kan vi spara till senare. Daily Bugle etableras ju i alla fall, precis som Oscorp. Och gällande Norman Osborn, känns det som att upplägget mycket är det samma som i Batman Begins. Eftersom den mest kände skurken redan har fått vara huvudantagonist i en film plockar man in en annan skurk i den första av den nya varianten, men tydliggör även att den där andra skurken också finns, så att han utan vidare kan dyka upp ordentligt i en uppföljare.[/spoiler]Men jag saknade en massa karaktärer. Harry Osborn, Liz, för att inte säga Norman Osborn som verkligen var undangömd och dessutom döende verkar det som.
Jo, fast det var väl kanske inte värre med det än i de tidigare filmerna.En sak jag ogillade var att Peter blev avmaskerad aldeles för mycket. Ibland kändes det som att hela staden borde veta vem han var mot slutet av filmen.
Tja, den bygger väl liksom vidare på konsekvenstemat. Först gör han något dumt och då dör hans farbror. Sedan gör han något bra och då får han alla byggnadsarbetare på sin sida ... vilket man förstås kan tycka blir lite väl... käckt.Sedan måste jag säga att hela grejen med lyftkranarna i slutet var riktigt pinsamt dåligt.
Kanske inte totalt annorlunda. Den är ju tydligt inspirerad av den, men den innehåller några skillnader som jag kanske inte är så förtjust i. Och varför ska nätskjutarna blinka och ha sig? Det är förresten mycket teknik som ser konstig ut. Hologramdatorerna och allt det där som Oscorp har känns lite överdrivet, men den tekniska utvecklingen kan för all del överraska. På ett mer näraliggande plan kan man ju kommentera Peters egen datorskärm. Varför ser man inga pixlar när det zoomas in på den? Är själva skärmen vektorbaserad?? Eller bara ovanligt högupplöst? Ja, jag störde mig lite smått på det. Tycker att de hade kunnat kosta på sig lite pixlar.Sedan var designen lite sådär. Dräkten var ju, som vi alla vet, totalt annorlunda orginalet
Till utseendet påminde han mig delvis mer om Killer Croc än Lizard som jag är bekant med honom. Även till sättet tyckte jag han var annorlunda än hur jag minns att han brukade vara i serierna. Slutet blir ju liksom också annorlunda för honom. Och vidare kan man ju undra över hans förhållande till övriga reptiler. Det verkar som att han kan kalla på dem, men att han aldrig drar någon direkt nytta av den förmågan .och Lizard hade ett mänskligt ansikte. Som om de ville ställa sig så långt från serierna som möjligt. Att de dessutom gjorde Lizard tillsynes odödligt var lite väl mycket tykte jag.
En reboot till?? Då tror jag väl snarare att risken är att det inte blir någon mer film över huvud taget. Men det byggs ju upp för en uppföljare, så så länge det gissas att det finns pengar i det lär den väl bli av...Jag hoppas på en uppföljare för det här är något att bygga på och det var en väldigt underhållande och bra film men jag är rädd för att nästa film kommer bli ännu en remake efter cheferna på Sony bestämt sig för att den här inte blev en lika gigantisk hit som de gammla filmerna.
Ja, det känns ju som den mest uppenbara gissningen. Och även om det inte är han lär det ju vara någon som har någon koppling till honom.[i]Ang. scenen under sluttexterna så går teorierna varma men enligt vad jag har hört så ska det vara Norman Osborn.
Posted 04 July 2012 - 16:30
Den var nästan det första som hände honom. Hela tågscenen handlade om det hur han automatiskt slog ner fiender utan att mena det för hans spindelkänsla varnade honom och hans kropp instinktivt lydde.Tja, både och. Klart att de inte vill göra samma film en gång till, och det tycker jag är bra. De kan ju få etableringen överstökad lite snabbare än senast. Alla vet ju redan vad som är grejen. Samtidigt tyckte jag att många av scenerna, både i början och i slutet och varstans där emellan, var samma sak som i Spider-Man även om detaljerna skiljde sig. Ansvarscitatet finns det väl lite olika varianter av. I den här körde de en lite längre variant än den mer kända. Hämtad från Ultimate Spider-Man, tror jag. En sak som kändes dumt i Spider-Man och som upprepas den här gången är överskottet på speciella spindlar. Peter går in i ett rum fullt med spindlar och blir biten av en. Sedan finns det fullt med likadana till. Så Oscorp kan alltså tänkas ha tillgång till Spindelmannens krafter. Inklusive nätvätskan, eftersom det konstigt nog visst är de som tillverkar den också. På något vis verkar det förvisso vettigt att det finns en koppling mellan Peters olika spindelrelaterade förmågor. Enligt denna tolkning har allt alltså på ett eller annat sätt att göra med hans pappas forskning. Och sedan har även Lizard ett ursprung relaterat till detta, och gissningsvis så även minst en av de skurkar som förväntas dyka upp i uppföljaren . På tal om spindelkrafter förresten... Hur är det egentligen med spindelkänslan? Tycker inte att den precis märks av i den här filmen.Fantastiskt bra, faktiskt.
Tyvärr blev det som jag befarade, de körde stenhårt med "försöka att inte upprepa vad de tidigare filmerna hade" vilket gjorde nästan inget var sig likt från dem eller serierna. Ingen "With great power, comes great responsibility" t ex. Och viktiga händelser händer totalt annorlunda även om grunden är den samma.
Hela han var motsdatsen. I serierna så stöttar han helatiden Peter och Gwens förhållande och anser Peter vara bra för henne och han ansåg att Spider-Man behövdes och stöttade hono också. När han dog erkände han för Peter att han visste att han var Spider-Man och bad honom ta hand om Gwen och fortsätt vara Spider-Man. Sedan började Gwen hata Spider-Man vilket gjorde att Peter, som just hade tänbkt berätta allt för henne, inte vågade.Ja, var inte det typ motsatsen till vad han sa när han dog i serierna ?Trotts hur annorlunda saker var så kändes det som att man kände igen karaktärerna. Det var som de ska vara, både Gwen, Curt Conners, farbror Ben osv. Peter var lite mer twitchy och Hip än vad jag tycker han nskulle vara men spelas ändå så pass bra att det inte stör mig. Captain Stacy var också bra men jag tycker de skulle ha väntat med att döda honom. Han ogillade Peter, tyckte inte om Peter's relation med Gwen och ogillade Spider-Man in till det sista då han plötsligt ändrar sig om allt utom då att Peter inte är bra för Gwen. Och hela grejen med att lova honom när han är döende att hålla sig borta från Gwen och sedan strunta i det kändes jobbigt fel.
Jo, fast Liz hör ju till just High School tiden och Harry var ju hans bästa vän så det kändes konstigt att de inte var med. Uppenbarligen så är Harry och Peter inte vänner i den här varianten.Jo, det hade varit trevligt att få se dem också, men man behöver kanske inte trycka in allt i första filmen. Det kan ju på något vis vara en fördel med att en filmatisering redan har gjorts. I Spider-Man gick de in för att få med allt som måste vara med (fast jag tycker alltså att de missade en del) och i och med att det redan är gjort kan de fokusera mer på en specifik historia den här gången. Liz och Mary Jane och Jonah kan vi spara till senare. Daily Bugle etableras ju i alla fall, precis som Oscorp. Och gällande Norman Osborn, känns det som att upplägget mycket är det samma som i Batman Begins. Eftersom den mest kände skurken redan har fått vara huvudantagonist i en film plockar man in en annan skurk i den första av den nya varianten, men tydliggör även att den där andra skurken också finns, så att han utan vidare kan dyka upp ordentligt i en uppföljare.[/spoiler]Men jag saknade en massa karaktärer. Harry Osborn, Liz, för att inte säga Norman Osborn som verkligen var undangömd och dessutom döende verkar det som.
Ang. Norman Osborn så tycker jag de kunde ha visat honom iallafall. Tillochmed hans ansikte på info som grundare var skuggad som om ingen vet hur han ser ut.
Mary Jane är med så mycket sen så det kvittar väl igentligen men de kanske kunde ha nämt henne på något vis? T ex faster May som vill att Peter ska träffa grannens systerdotter men han unviker det, som det var i serierna.
Fast här var det mer allmänt, tycker jag. Speciellt då han avmaskeras mitt bland poliserna störde mig.Jo, fast det var väl kanske inte värre med det än i de tidigare filmerna.En sak jag ogillade var att Peter blev avmaskerad aldeles för mycket. Ibland kändes det som att hela staden borde veta vem han var mot slutet av filmen.
Sedan måste jag säga att hela grejen med lyftkranarna i slutet var riktigt pinsamt dåligt.
Tja, den bygger väl liksom vidare på konsekvenstemat. Först gör han något dumt och då dör hans farbror. Sedan gör han något bra och då får han alla byggnadsarbetare på sin sida ... vilket man förstås kan tycka blir lite väl... käckt.
Jo, jag förstår tanken bakom det men det hela blev förmycket på ett pinsamt sätt och var dessutom dåligt gjort då jag fann det ologiskt varför Spider-Man inte kunde svinga sig dit utan dem.
Jag hoppas på en uppföljare för det här är något att bygga på och det var en väldigt underhållande och bra film men jag är rädd för att nästa film kommer bli ännu en remake efter cheferna på Sony bestämt sig för att den här inte blev en lika gigantisk hit som de gammla filmerna.
En reboot till?? Då tror jag väl snarare att risken är att det inte blir någon mer film över huvud taget. Men det byggs ju upp för en uppföljare, så så länge det gissas att det finns pengar i det lär den väl bli av...
Spider-Man filmer kommer de inte sluta göra, det kan jag garentera. Det blir inte som med Hulken där de tröttnade och bara lät det vara utan anser de inte att den här blev en hit så kommer de säkert reboota igen, men troligen hoppa över Origin-biten den gången.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 July 2012 - 09:24
Det har du rätt i. Det förekom ju en del exempel på snabba reflexer och instinkter. Men det tydliggjordes inte riktigt vad det var fråga om (vilket som sagt kanske förvisso inte behövs). Och så tyckte jag att han spindelkänslan borde ha reagerat i vissa lägen där den inte verkade göra det. Eller så gjorde den det, fast han inte lyckades undvika faran i alla fall. Eftersom han är nybörjare som spindelman kan man ju tänka sig att han inte riktigt hunnit lära sig att tolka den ännu.Den var nästan det första som hände honom. Hela tågscenen handlade om det hur han automatiskt slog ner fiender utan att mena det för hans spindelkänsla varnade honom och hans kropp instinktivt lydde.
Tja, både och. Klart att de inte vill göra samma film en gång till, och det tycker jag är bra. De kan ju få etableringen överstökad lite snabbare än senast. Alla vet ju redan vad som är grejen. Samtidigt tyckte jag att många av scenerna, både i början och i slutet och varstans där emellan, var samma sak som i Spider-Man även om detaljerna skiljde sig. Ansvarscitatet finns det väl lite olika varianter av. I den här körde de en lite längre variant än den mer kända. Hämtad från Ultimate Spider-Man, tror jag. En sak som kändes dumt i Spider-Man och som upprepas den här gången är överskottet på speciella spindlar. Peter går in i ett rum fullt med spindlar och blir biten av en. Sedan finns det fullt med likadana till. Så Oscorp kan alltså tänkas ha tillgång till Spindelmannens krafter. Inklusive nätvätskan, eftersom det konstigt nog visst är de som tillverkar den också. På något vis verkar det förvisso vettigt att det finns en koppling mellan Peters olika spindelrelaterade förmågor. Enligt denna tolkning har allt alltså på ett eller annat sätt att göra med hans pappas forskning. Och sedan har även Lizard ett ursprung relaterat till detta, och gissningsvis så även minst en av de skurkar som förväntas dyka upp i uppföljaren . På tal om spindelkrafter förresten... Hur är det egentligen med spindelkänslan? Tycker inte att den precis märks av i den här filmen.Fantastiskt bra, faktiskt.
Ja, det här hade ju varit det mest logiska stället att etablera dem. Harry hörde väl i början till mobbargänget med Flash, så han hade ju kunnat få vara med lite i kanten, tycker man. Han dök väl upp i serierna en bra bit före sin pappa? Men de tyckte väl att han hade varit med så mycket i den förra varianten att de ville fokusera på något annat nu. Känns dock lite konstigt att ignorera honom, så jag undrar just hur han ska etableras i uppföljaren.Jo, fast Liz hör ju till just High School tiden och Harry var ju hans bästa vän så det kändes konstigt att de inte var med. Uppenbarligen så är Harry och Peter inte vänner i den här varianten.
Hm... Ja, det kan man ju tycka är lite konstigt. I hans ställning lär han ju vara en mer eller mindre offentlig person. Men jag tycker nog ändå om att det sparas lite på honom.Ang. Norman Osborn så tycker jag de kunde ha visat honom iallafall. Tillochmed hans ansikte på info som grundare var skuggad som om ingen vet hur han ser ut.
Ja, den grejen vill jag ha med. I den förra versionen hittades det på någon historia med att de hade känt varandra sedan de var små. Så det blev liksom väl mycket fokus på Mary Jane, och därför gillar jag att Gwen är med den här gången. Men jag vill alltså att båda ska vara med, liksom i serierna. Och alltså inte som i Spider-Man 3 där Gwen tycks ha slängts in i sista stund för att de plötsligt kom på att de hade glömt henne i de tidigare filmerna, och allt blir omkastat och konstigt. Så nu är förhoppningen att MJ ska presenteras på ett liknande sätt som i serierna och till slut dyka upp med sin klassiska öppningsreplik. Om det helst ska hända i andra filmen eller senare och exakt hur låter jag för närvarande bli att ha åsikter om. Nästa fråga blir väl om och när Gwen ska dö. Hoppas bara de inte stressar det.Mary Jane är med så mycket sen så det kvittar väl igentligen men de kanske kunde ha nämt henne på något vis? T ex faster May som vill att Peter ska träffa grannens systerdotter men han unviker det, som det var i serierna.
Just det. Tänkte inte riktigt på det. Fick för mig att det bara var Stacy som såg honom, men det var ju faktiskt andra där också .Fast här var det mer allmänt, tycker jag. Speciellt då han avmaskeras mitt bland poliserna störde mig.
Jo, fast det var väl kanske inte värre med det än i de tidigare filmerna.En sak jag ogillade var att Peter blev avmaskerad aldeles för mycket. Ibland kändes det som att hela staden borde veta vem han var mot slutet av filmen.
Det berodde väl på att han var skadad?
Sedan måste jag säga att hela grejen med lyftkranarna i slutet var riktigt pinsamt dåligt.
Tja, den bygger väl liksom vidare på konsekvenstemat. Först gör han något dumt och då dör hans farbror. Sedan gör han något bra och då får han alla byggnadsarbetare på sin sida ... vilket man förstås kan tycka blir lite väl... käckt.
Jo, jag förstår tanken bakom det men det hela blev förmycket på ett pinsamt sätt och var dessutom dåligt gjort då jag fann det ologiskt varför Spider-Man inte kunde svinga sig dit utan dem.
Inte som med Hulken? Det vore väl precis som med Hulken? Men om en reboot inte lönar sig så verkar det korkat att följa upp den med en reboot till. Att det aldrig någonsin kommer fler filmer om Spindelmannen är kanske osannolikt, men det kan ju tänkas att det dröjer några decennier.
En reboot till?? Då tror jag väl snarare att risken är att det inte blir någon mer film över huvud taget. Men det byggs ju upp för en uppföljare, så så länge det gissas att det finns pengar i det lär den väl bli av...
Spider-Man filmer kommer de inte sluta göra, det kan jag garentera. Det blir inte som med Hulken där de tröttnade och bara lät det vara utan anser de inte att den här blev en hit så kommer de säkert reboota igen, men troligen hoppa över Origin-biten den gången.
Posted 09 July 2012 - 17:29
Posted 10 July 2012 - 08:43
Posted 10 July 2012 - 17:57
Edited by super85, 11 July 2012 - 08:58.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 19 July 2012 - 11:57
Det var någon som klagade på Flash Thompson, och att han blev "snäll" när Farbror Ben dog? Jag tolkade det som att Flash har det ganska tufft hemma, att det är därför han är en mobbare, och att han också är en någon som verkligen kan förstå vad tragedier och "jobbigt hemma" känns som. Därför kände han med Peter.
Visst fanns det problem med filmen. Det största för mig var nog en rent emotionell grej, det var så mycket som man faktiskt hade sett ganska nyligen, och därför försvann "Wow-faktorn" alltför ofta. Det känns också uppenbart att de klippte om filmen i ett ganska sent skede och att de hade med någon hemlighet med Peters föräldrar som inte kom med. Varför vet jag inte, kanske backade av rädsla för fan-reaktioner eller kanske ville de spara sånt till kommande filmer. Men det blev ju inte så mycket av "the untold story" som taglinen på affischen säger, och väldigt många scener i trailern var helt enkelt inte med i filmen. Jag störde mig också på att Peter väldigt ofta tappade/blev av med masken, fast det får man börja vänja sig vid nu. Jag hoppas att filmen går bra så att de kan göra några uppföljare och därmed undvika att Marvel köper filmrättigheterna till Spidey. Som vi ser honom i den här filmen är betydligt närmare seriens kärna än om han t ex skulle bli en Avenger.