Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#501 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 19:27

26: Xena 1x04 - Cradle of Hope

Så där, nu har jag sett nästa avsnitt i säsong ett. Idén att spinna vidare kring Pandoras box-mytosen var riktigt trevlig - även om jag såg sluttvisten där rätt tidigt. Likaså syntes plotten om den onda rådgivaren till kungen alldeles för tidigt - om de försökt få oss att tro kungen var ond först hade det blivit mycket kraftfullare avsnitt.

Jo, sluttwisten är inte så svår att lista ut när man ser hur "vettig" kungen är trots den onde rådgivaren.

Dessutom folkets jubel då Xena slog ned vakterna kändes väldigt, väldigt dålig. Kungen är ju god och Xena har ett rykte om att vara ond. Så varför jublar folket? Antagligen för att de är idioter :rolleyes:

Sådana saker drar ned avsnittet som annars kunde gjort det bra, nu är det "endast" okej. Betyget hamnar på 5.

Eller för att folk kanske inte gillar vakter i allmänhet.. :P Ok avsnitt, men inte mer. Nån mer än jag som trodde att de skulle ge ungen namnet "Moses".. :P (Eftersom han skrek så in i vassen såklart)

Betyg: 6 (av 10)

28: Xena 1x05 - The Path Not Taken

Xena räddar princessa och träffar gammal pojkvän.

The Path Not Taken var en rätt medioker historia och var i stort sett helt ointressant. En 4:a sätter jag på den.

Jo, jag håller med. Inget vidare avsnitt. Standardavsnitt enligt mallen 1A.

Betyg: 3 (av 10)

Nån som vet under hur många år Herc/Xena utspelar sig egentligen. Ibland verkar det gå väldigt lång tid mellan avsnitten och ungen till Lyla hann bli 3 år på en säsong...

30: Xena 1x06 - The Reckoning

Xena blir oskyldigt anklagad för mord.

The Recknoning däremot var mer intressant. Dels möter vi Ares och det är avstort intresse. Han är även mer intressant här än längre fram, då han är mer mystisk och kemin stämmer ypperligt väl mellan de två. Gabrielle har också sin roll här och jag gillar den. Rätt bra driven story, inget som jag tyckte var segt eller störde mig på. En sjua helt klart :thumbsup:

Mja, jag stör mig väldigt mycket på de där "Någon av våra hjältar blir oskyldigt anklagad för mord eller nåt annat"-avsnitten. Kul att se "riktiga" Ares för första gången dock.

Usual suspects i avsnittet:
Ares

Betyg: 5 (av 7)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#502 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 August 2006 - 20:59

Yay! Äntligen... Nu kan jag börja Fas 1: Memory Lane :)

14: Hercules 1x09 - The Warrior Princess
17: Hercules 1x12 - The Gauntlet
18: Hercules 1x13 - Unchained Heart

De här avsnitten får jag återkomma till. De skall jag beta av efter att jag sett klart säsong sex. (Jag vill hela tiden skriva säsong sju :P ) Bakvänt, I know.

Förresten, Herc har gjort gästspel i Xena. Gör Xena (eller Gabrielle) det i avsnitt längre fram i Herc?

20: Xena 1x01 - Sins of the Past

Vad jag kom att tänka på var hur PÅKLÄDD hon är här.. ;) Och snabbtänkt är hon också. Som när hon skaffade lift med kärran och lurade den blinde cyklopen.

Jo, definitivt annorlunda än mot senare säsonger - särskilt säsong fem och sex. Och så har hon långt hår. Då hon blev av med det så tänkte jag att det såg rysligt fult ut, men då nästa säsong började såg det betydligt bättre ut. Lättklädd och kortklippt Gabi är onekligen den bästa av dem. Det är dock roligt att hon i de tidiga avsnitten inte kan slåss, utan låter sig utnyttja sin hjärna istället. :)

Draco. Mja, jo, okej då.

Nu med betydligt mer under serien under mitt bälte så säger jag att Draco spelar i den lägre divisionen av antagonisterna, men kanske ligger i toppen där. Man minns hans namn och det finns vissa saker som jag gillar med hans utveckling. T.ex. hur han blir förälskad i Gabrielle :)

Jag håller med Cappy. Betyg: 7 (av 10)

I'm gonna frame that! :P

22: Xena 1x02 - Chariots of War

Dessutom: Hatar små gulliga ungar i TV-serier. De bara stör...

Jag håller med om ungar. De är ofta till mer bekymmer än vad de verkligen tillför. Connor i Angel är ett bra exempel på det, barnen i avsnitt två (tror jag) av teveserien Andromeda är en annan.

Nu när jag kollar tillbaka till det här och ser vad jag skrivit så skulle jag vilja revidera mitt uttalande om subtext. Det finns subtext i teveserien, men att det vid det här laget inte fanns det. Det här var en tid innan de var själsfrände med varandra. Innan Gabrielle och Xena utvecklat den till varandra.

24: Xena 1x03 - Dreamworker

Jag tycker det är kul att de visar hur pass okunnig Gabby är om vapen här. När man ser de senare säsongerna så inser man hur myckte Xena lärt henne.. :)

Jag håller helt och hållet med om att det är en resa som man fått göra genom säsongerna. Från ibörjan då inte Gabrielle kunde använda ett vapen alls, till att nu behandla sina sais mästerligt. Det är något som får mig att älska Gabrielle. För vi ser hon har utvecklats och lärt sig ta vara på sig själv. Hon ville följa med Xena, och hon tog tillfället i akt och lärde sig av det.

Jo, sluttwisten är inte så svår att lista ut när man ser hur "vettig" kungen är trots den onde rådgivaren.

Många av de tvistarna är lätta att förutspå längre fram också, men då betyder de sällan så mycket. Resten av storyn håller ihop på ett helt annat sätt än här i början. Storyn är mao. mer sekundär längre fram än den är i början.

Eller för att folk kanske inte gillar vakter i allmänhet.. :P

Avdelningen dåliga förklaringar? ;) Om jag ogillade polisen skulle jag inte bli glad om några terrorister började slå dem mitt framför ögonan på mig :P

Har lagt märke till att jag varit rätt generös med poängerna här i början. Många borde justeras med 1-2 steg nedåt överlag märker jag nu när jag har mer att jämför med. Hmm... Man kanske skulle göra som FX då man ser igenom den första gången och sedan korrigera dem ytterligare till 10-systemet då man gör en genomgång. Då kan man bättre relatera det.

Nån som vet under hur många år Herc/Xena utspelar sig egentligen.

Xena utspelar sig över 36 år i alla fall - men det är med alla flashbacks och dödsfall ;)

Mja, jag stör mig väldigt mycket på de där "Någon av våra hjältar blir oskyldigt anklagad för mord eller nåt annat"-avsnitten..

Tvärtom för mig. Jag älskar sådana avsnitt :)

Många av de tvistarna är lätta att förutspå längre fram också, men då betyder de sällan så mycket. Resten av storyn håller ihop på ett helt annat sätt än här i början. Storyn är mao. mer sekundär längre fram än den är i början.

Eller för att folk kanske inte gillar vakter i allmänhet.. :P

Avdelningen dåliga förklaringar? ;) Om jag ogillade polisen skulle jag inte bli glad om några terrorister började slå dem mitt framför ögonan på mig :P

Har lagt märke till att jag varit rätt generös med poängerna här i början. Många borde justeras med 1-2 steg nedåt överlag märker jag nu när jag har mer att jämför med. Hmm... Man kanske skulle göra som FX då man ser igenom den första gången och sedan korrigera dem ytterligare till 10-systemet då man gör en genomgång. Då kan man bättre relatera det.

Nån som vet under hur många år Herc/Xena utspelar sig egentligen.

Xena utspelar sig över 36 år i alla fall - men det är med alla flashbacks och dödsfall ;)

Mja, jag stör mig väldigt mycket på de där "Någon av våra hjältar blir oskyldigt anklagad för mord eller nåt annat"-avsnitten..

Tvärtom för mig. Jag älskar sådana avsnitt :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#503 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 21:20

Japp. Xena dyker upp i senare Hercules-avsnitt. Inte sååå förfärligt många, men en del mycket bra sådana.

32: Xena 1x07 - The Titans

Gabby får testa på att klara sig själv när hon råkar väcka upp en bunt titaner..

The Titans...

Det var inte speciellt oväntat att Gabrielle kulle förlora kontrollen över titanerna eller att de skulle bli förvandlade till sten igen. Men det blir ändå ett intressant avsnitt.

Roligt att se Gabrielle kämpa för att verka duglig i Xenas ögon och skönt att höra Xena säga att Gabrielle alltid har goda intentioner. Rätt sött avsnitt allt som allt.

Betyg 6/10.

Jag är inte speciellt imponerad av det här avsnittet. Dugligt, men inte mer. Tycker att Gabby borde klara nåt utan att Xena kommer och bailar ut henne.. ;)

Betyg: 3 (av 10)

34: Xena 1x08 - Prometheus

Prometheus har blivit tillfångatagen, vilket innebär att hans gåvor håller på att försvinna.

Så var Prometheus avklarad. Rätt stark story (för att vara Xena ;) ) och den öppnar upp för intressanta berättelser då man användersig av crossovers. Jag älskar sådant - även om jag inte sett Hercules i mängder. De tillför ytterligare en dimension till avsnittet som är trevlig - gillar speciellt prallellerna mellan Ioalus och Gabrielle. :)

Dock blir det pinsamt uppenbart att varken Xena eller Hercules skulle dö, så förvecklingarna där var rätt ås dåliga och förutsägbara. Hade varit bättre om den skadade Ioalus hade fått komma med upp, stulit svärdet då Xena och hercules bråkat och sedan offrat sitt liv.

Dock en helt okej story som berörde. 8/10.

Hade vi inte den här storyn i en av Hercules TV-filmer? Nåja, det är första crossovern sedan Xena fick sin nya serie iaf. Det roligaste är Gabbys och Ioalus interaktion med varandra, annars mja.

Hercules, Ioalus
Betyg: 5 (av 10)

36: Xena 1x09 - Death In Chains

Hades syster, Celesta, fångas av kung Sisyphus när hon kommer för honom.

Nåja, jag har sett ett nytt avsnitt och det är egentliga anledningen jag skriver. Death in Chains.

Avsnittet i sig är återigen småtrevligt och rätt stabilt. Jag gillar de flesta medverkande och storyn i sig är rätt okej. Kul att se ett love interest åt Gabrielle, även om det kanske kom lite väl hastigt och lustigt. Skådisen gör dock gott i från sig och är intressant i sig. Särskilt scenen där han får övertyga konungen om att han handlat fel är rätt intressant - och btw, kul med ne kung som är god, inte ond ;)

Ger betyget 6 av 10.

Jo, det är inte ofta en kung är god av sig. Midas var väl rätt så ok, om än lite girig då och då. Frågan är varför Hades kommer till Xena för hjälp, det är väl nåt gudarna kunde fixa själva tycker jag..?

Sisyphus dyker väl upp igen i någon av serierna, om jag inte har helt fel? Eller blandar jag ihop honom med nån annan kung? (Svar: Jo, han dyker upp i Hercules-avsnittet "Highway to Hades" och Xena-avsnittet "Ten Little Warlords")

Hades

Betyg: 6 (av 10)

38: Xena 1x10 - Hooves And Harlots

Gabby och Xena ramlar rakt in i ett krig mellan Amazoner och Centaurer.

Låter bra i sådant fall :)

Okej, ett avsnitt till är sett. Hoves & Harlots. Yay! Riktigt intressant var det här avsnittet och introducerade en del saker som jag hört talas om Gabrielle, vilket jag tycker är trevligt.

Storyn i sig håller och det är inte alltför många scener med dåliga effekter. Dessutom bra balans storymässigt mellan Xena och Gabrielle, vilket ökar intresset ytterligare. Roligt dock att få Gabrielle till Amazon-prinsessa! :)

Avsnittet är nog starkast hittills i säsong ett. 8/10.

Amazoner, Amazoner... *dregglar*

:P

Bra avsnitt, även om det här "utomstående bussar två olika raser på varandra" väl görs både en och två och fler gånger i de två seriernas gång.

Men, alla avsnitt som får ur Gabby ur de de tråkiga kläderna hon haft på sig hittills är bra.. :)

Betyg: 8 (av 10)

40: Xena 1x11 - The Black Wolf

Woulda, shoulda, coulda... Fortfarande inte bra förklarat. Nåja, nu glömmer vi det och går vidare med den svarta vargen.

Ett rätt skönt avsnitt med en ganska standardhandling, men det är annorlunda. Det är roligt och det hjälper avsnittet. Lite OTT med Xenas barndom slängt in här. Det förstör lite av känsslan jag hade av Xena faktiskt. Det blir för gritty helt enkelt.

Köpmannen tillför ett komiskt element i fängelsehålan (och innan), vilket lättade upp avsnittet rejält. Det fanns många goda oneliners och jag kunde inte låta bli att le oc h skratta vid ett flertal tillfällen. Exempelvis Gabrielles försök att att bli arresterad första gången. :hehe

Och Gabrielle slogs lite också :ok

Avsnittet får 7/10.

Jodå, rätt bra avsnitt. Black Wolf:s identitet var en överraskning för mig iaf.. ;)

Äntligen så dyker också Salmoneus upp i Xena, nu väntar vi bara på att Autolycos skall dyka upp.

Salmoneus

Betyg: 7 (av 10)

42: Xena 1x12 - Beware Greeks Bearing Gifts

Okej, har sett ett par avsnitt till nu och postar åsikterna om dem nedan.

Beware Greeks Bearing Gifts

Återigen har vi ett avsnitt där Xena leker med historien som vi känner det och det är ofta då som Xena är som sämst. Det här avsnittet må inte vara sämst, men att kalla det bra vore att ljuga. Det känns bara billigt och odramatiskt.

Bäst i avsnittet är givetvis Gabrielle (som vanligt) och det är roligt att se dem knyta an till hennes bakgrund, med hennes tidigare trolovade. Det är vad som räddar avsnittet. Det var för övrigt den enda överraskningen i avsnittet - att han överlevde. :P

Avsnitt får 5/10.

Tvärt om. Jag gillar det här avsnittet. Trevligt att träffa Gabbys gamla pojkvän och en viss gammal sägen får en lite ny twist.. :D

Betyg: 8 (av 10)

//Peak

sixty six."

#504 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 21:32

Japp. Xena dyker upp i senare Hercules-avsnitt. Inte sååå förfärligt många, men en del mycket bra sådana.

Okej. Bara Xena då mao.? Synd, för det blir oftast roligare då det inte är den stora rollen som gör det. Oz gästspel i Angel är mer ballt än då Buffy och Willow gör det.

32: Xena 1x07 - The Titans

Jag är inte speciellt imponerad av det här avsnittet. Dugligt, men inte mer. Tycker att Gabby borde klara nåt utan att Xena kommer och bailar ut henne.. ;)

Ser det mer som manusskribenten feghet än Gabrielles fel. :P

Jag håller helt och hållet med.

34: Xena 1x08 - Prometheus

Det roligaste är Gabbys och Ioalus interaktion med varandra, annars mja.

Vi tycker samma igen? :blink:

Så här i efterhanden är mitt starkaste minne de dåliga specialeffekterna. :P

36: Xena 1x09 - Death In Chains

Frågan är varför Hades kommer till Xena för hjälp, det är väl nåt gudarna kunde fixa själva tycker jag..?

Kanske för att Hades inte vill att de andra gudarna skall få reda på försvinnandet? Eller för att Xena är den mer kompetetenta personen att ordna det? Gudarna verkar inte så kompetenta, så varför inte ringa in proffset? :P

38: Xena 1x10 - Hooves And Harlots

Bra avsnitt, även om det här "utomstående bussar två olika raser på varandra" väl görs både en och två och fler gånger i de två seriernas gång.

Jo, det förekommer - men det här ett av de starkare för det är intressanta fraktioner som bussas på varandra. Xena använder ju det i öknen senare i säsong sex t.ex. (mmelan nomader och romare).

Men, alla avsnitt som får ur Gabby ur de de tråkiga kläderna hon haft på sig hittills är bra.. :)

:lol:

Tänkte inte på det då, men det är sant :)

40: Xena 1x11 - The Black Wolf

Äntligen så dyker också Salmoneus upp i Xena

Jag tyckte om Salmoneus här ser jag - och egentligen är det väl inget fel på honom... Men det verkar som om många här på forumena har honom som en favorit. Det förstår jag inte riktigt, utan det måste vara något som jag missat med honom...

42: Xena 1x12 - Beware Greeks Bearing Gifts

Jag gillar det här avsnittet. Trevligt att träffa Gabbys gamla pojkvän och en viss gammal sägen får en lite ny twist.. :D

Typiskt att du skulle tycka tvärtemot mig :P

Jag visar för övrigt redan här i mina åsikter att jag har något emot då Xena försöker sig på historieskrivning. Konstigt nog så är det väldigt sällan som jag bryr mig då de leker med själva mytologin och uppkomster av den.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#505 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 August 2006 - 22:13

Okej. Bara Xena då mao.? Synd, för det blir oftast roligare då det inte är den stora rollen som gör det. Oz gästspel i Angel är mer ballt än då Buffy och Willow gör det.

Nejdå, Gabby följer med på köpet... Tänkte bara att det var en självklarhet.. ;)

//Peak

sixty six."

#506 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 August 2006 - 22:33

Med den logiken borde ju Ioalaus göra det också jämt, men det gör han ju inte. Tänkte bara att jag skulle vara säker på det.

THE ABYSS

Handlingar får konsekvenser och alltför oftast skyndas dessa igenom, vilket gör mig glad att de faktiskt följer tråden från förra avsnittet och rotar vidare i Gabis kontemplation. I strid har du inte lyxen att tänka och tveka, vilket Xena vet. Gabrielle gör det och får betala priset för det. Man kan inte tveka, men man får heller inte glömma bort. Det gäller att lära sig att leva med misstagen, en slutsats som Gabrielle i slutet av avsnittet kommer fram till.

Kannibaler är en sorts primal kraft som inte går att resonera med, vilket gör dem obehagliga. Tillsammans med ljud och musik så lyckas man verkligen trumma upp stämningen kring dem på ett bra sätt - trots att det egentligen inte är mer än en dussinantagonist.Inte heller stridsscenerna känns utdragna, utan jag tycker de är riktigt bra här.

Återigen alltså, ett mycket fint avsnitt för relationen mellan Gabrielle och Xena. Sorgligaste scenen är då Gabrielle bekänner att hon älskar Xena och skulle vilja begravas tillsammans med henne då/om/när hon dör.

Betyg: 8 av 10.

#507 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 August 2006 - 10:22

THE ABYSS

Resan fortsätter, det här är ett intressant avsnitt som visar hur complex Gabrielle verkligen är. Många fina scener och på det hela taget ett välbalanserat avsnitt. Lyckat eftersom det är i detta avsnitt som som hon accepterar sin väg och lär sig hålla distans och balans. Virgil tittar förbi igen... den intrigen är ganska ointressant. :P

Ett avsnitt med allvar men som ändå har en comic-relief i form av Rubio. Dammen som Xena slänger ihop är väl kanske lite magstark för vissa att smälta - men det ingår dock i den regeluppsättnings som du måste acceptera. När det är nödvändigt så kan Xena slänga ihop en damm och stoppa ett livligt vattenfall - utan några som helst andra verktyg än skogen hon står i och svärdet hon håller i handen.

Bästa scen: När Xena lämnar Gabrielle synligt på vägen - för hon räknar med att kanibalerna inte låter god mat förfaras i onödan.

The Abyss får 3 hungriga kanibaler av 3 möjliga.

Teaser: Se upp skandinavien! Xena tar i tur med ett av hennes misstag: Grindl och till sin hjälp så får hon Beowulf.

Edited by XC, 09 August 2006 - 10:28.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#508 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2006 - 17:38

44: Xena 1x13 - Athens City Academy of the Performing Bards

Athens City Academy of Performing Bards

Jag gillade Gabrielles replik "Jag börjar tänka som en vän till mig." :hehe

Rätt skön början på avsnittet med Gabrielles berättelse och den efterföljande sökandet till Bardakademin. Det fungerar definitivt och det är ett av de mest välgjorda clipshows som jag sett. Fint att väva in gamla filmklipp i storyn genom en annans berättelse. Homage kan vara kul. Jag är inte säker på att jag gillar det, men budgetsparande är det. ;)

Det är roligt att få ett ett riktigt Gabrielle-avsnitt och roligt att hon får vara andras förebild. Hon lyckas verkligen inspirera de andra ungdomarna och blir som en mentor för dem. Att se Gabrielle i den rollen är rätt ovanlig, eftersom Xena annars brukar få ha den. Gabrielles guidande över dne unga pojken som plågas av sin far är skönt att se. Sensmoralen här är mycket väl passande och intressant. Och här var det sött med kopplingen till Homer.

Fint slut dessutom.

Avsnittet får en stark 8:a av 10 möjliga.

Mja, en av de svagare clipshow-avsnitten, tycker jag. Kul med scener från filmer ja, och namnet på en del ("Stallonius".. :P ) barder. Kul också att de plockade med lite från första avsnittet av Herc som Xena är med i. De här grejerna höjer betyget en aning.

4 (av 10)

46: Xena 1x14 - A Fistful of Dinars

Xena, Gabby och några till beger sig iväg på en skattjakt efter Ambrosia.

A Fistful of Dinars

Jakten efter gudarnas mat var en historia som är ungefär så traditionell och uppenbar det bara går. Det fanns inget i berättelse som förvånade en - eller eggade upp en. Xenas fd. makes omvändelse var rätt uppenbar och att lönnmördaren skulle bli den som vände sig mot dem och söka ambrosian. Det sista blev pinsamt uppenbart då de envisades peka på hans summeriska härkomst hela tiden.

Det enda pluset är att det inte finns något riktigt störande moment heller.

Avsnittet får en 5:a av 10 möjliga.

Jo, jag håller med. Medelmåttigt avsnitt. Dock var jag inte så speciellt säker på fd makens omvändelse första gången jag såg serien...

Men som sagt... 5 (av 10)

48: Xena 1x15 - Warrior... Princess

Prinsessan Diana (som ser ut som Xena) har lönnmördare efter sig, så Xena tar hennes plats...

Warrior... Princess

Att se Xena spela dum är inte direkt högvattenmärke - snarare tvärtom. Däremot att se Lucy Lawless spela Diana som Xena, är mycket mer intressant.

Introt får en att bli fascinerad då man förväntar sig att hon skall storma slottet.

Fin replik från Gabrielle då Xena återigen stormar iväg: "Don't mind me. Just have fun!"

Vändningen i slutet är inte direkt oväntad, men fungerar.

Avsnittet är för övrigt ytterst standard, med en hel del "pinsamma" scener. Avsnittet får 5 av 10.

Är själv ingen vidare fan av dessa förväxlingsavsnitt. LL spelar iaf sina dubbla roller bra. Men...

Betyg: 4 (av 10)

//Peak

sixty six."

#509 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 August 2006 - 17:51

BRA.

BRA.

LL glänser i sin dubbelroll här och tycker att det är kul att man få se att LL kan spela andra roller än bara Xena. Man kan faktiskt (med ett litet undantag på slutet där) faktiskt se skillnad på Xena och Diana - LL lyckas bra med att skapa två olika karaktärer. BRA.

Inser nu att jag inte har en aning om vilka avsnitt som jag redan förgyllt i denna tråd. Inser att Cappy kommer att gå tillbaka och läsa på bara för nöjet att peka ut skillnaderna. :P

Edited by XC, 09 August 2006 - 17:51.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#510 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2006 - 17:52

Kanske lättare att svara i "min" tråd så blir det mer strukturerat.. Kanske.. :P

Jag repostar Xena-avsnitten här i buntar om tre när jag är klara med dem så Cappy skall slippa läsa om hemska Hercules-avsnitt... Eller nåt.. :P

//Peak

sixty six."

#511 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 17:54

Cappy kommer antagligen snärta mig på fingrarna med mina egna inlägg iaf. :P man skulle ju kunna läsa på listigheterna som man kläckt ur sig...

fqq5BYam.jpg

#512 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2006 - 18:23

Lyckat eftersom det är i detta avsnitt som som hon accepterar sin väg och lär sig hålla distans och balans.

Precis, ytterligare ett steg för mognad och framsteg för henne... :)

Jag gillar hur de verkligen den här säsongen för henne i en mognadsprocess som är betydligt mer tydlig än tidigare.

Virgil tittar förbi igen... den intrigen är ganska ointressant. :P

Fast jag tycker inte Virgil var lika störig här som han brukar vara. Han passade mycket bättre in här än vanligt.

Dammen som Xena slänger ihop är väl kanske lite magstark för vissa att smälta - men det ingår dock i den regeluppsättnings som du måste acceptera.

Om jag skall vara ärlig... så reflekterade jag aldrig över det ens. Sådant köper jag rätt lätt, då stör jag mig mer på vissa stridssekvenser. Men som du säger, rätt glasögon. :)

Bästa scen:

Nä!

Bäst scen tycker jag är då Gabrielle säger att hon vill bli begravd med Xena. Så tårdrypande, så rätt... :)

Här börjar vi komma in mer mot vad som jag kan tycka vara subtext också. Alltså ett steg djupare än vänskapen de har.

THE RHEINGOLD

Gabrielle: "Xena's way is my way."

Nej, det här är så fel det kan bli. Jag gillar inte Rheingold-myten. Jag gillar inte flashbackbaserat berättande. Jag gillar inte när Xena skall springa iväg på egen hand och samtidigt "skona" Gabrielle. Vid det här laget borde hon veta att Gabrielle kommer att följa efter. Dessutom känns hela intrigen ytterst forcerad och inte riktigt hemmahörande i Xena. Det blir liksom så fel det bara kan bli. :(

Det enda som har någon direkt befriande kvalitét i sig i det här avsnittet är Gabrielle och hennes småbitar. Jag var rädd att Gabrielle knappt skulle vara med alls då hon läste pergamentrullen, men tack och lov var det inte så illa.

Betyg: 5 av 10.

#513 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 18:37

Virgil tittar förbi igen... den intrigen är ganska ointressant. :P

Fast jag tycker inte Virgil var lika störig här som han brukar vara. Han passade mycket bättre in här än vanligt.

Å andra sidan så stör jag mig inte alls lika mycket på Virgil som jag kunde göra på Joxer.

Bästa scen:

Nä!

Bäst scen tycker jag är då Gabrielle säger att hon vill bli begravd med Xena. Så tårdrypande, så rätt... :)

Här börjar vi komma in mer mot vad som jag kan tycka vara subtext också. Alltså ett steg djupare än vänskapen de har.

Jo. Men jag var ju tvungen och välja en annan scen. ;)

THE RHEINGOLD

Själv gillar jag Norse-trilogy. Alltid kul och träffa 'evil Xena' och jag tycker också man har lyckats bra med att distancisera Oden från de Grekiska Gudarna.

Xena visste vad som komma skulle - de där kedjorna skulle ju trots allt vara obrutbara - och att hon vill skydda Gabrielle (särskillt med den emontionella resa hon gjort i de tre tidigare avsnitten) är bara natrligt. Hon har gjort det förut och en del av henne kommer antagligen aldrig acceptera att Gabrielle vuxit upp och blivit stor.

Brynhilda är bra castad tycker jag, infiltratören som brinner för Gabrielle . Beowulf är lite träig - men det kan ju vara menat att vara så...

Och minns jag fel när jag har för mig att det var ett kyssavtryck på brevet som Xena lämnar efter sig?

Tror de kommande två avsnitten i trilogin passar dig lite bättre.

Om man är intresserad vad dessa tre avsnitt baseras på så finns ett längre inlägg om det i Whoosh EpGuide.

Avsnittet förlänas 3 nysmidda kraftringar av 3 möjliga.

Edit: Kunde inte motstå och omformulera spoilertexten.

Edited by XC, 09 August 2006 - 18:42.

fqq5BYam.jpg

#514 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2006 - 18:46

Mja, en av de svagare clipshow-avsnitten, tycker jag.

Surprise! Jag tycker tvärtom. Tycker nog det håller mot de andra. Fast, kanske skulle jag inte ge det en 8:a i dag. Jag måste ha rökt något där :P

Medelmåttigt avsnitt. Dock var jag inte så speciellt säker på fd makens omvändelse första gången jag såg serien...

Inte? Jag minns det som väldigt tydligt...

Är själv ingen vidare fan av dessa förväxlingsavsnitt. LL spelar iaf sina dubbla roller bra. Men...

Nu när jag sett merparten så får jag nog hålla med om det. Det enda egentliga förväxlingsavsnittet som fastande var då Meg, Autoclys och Joxer kidnappade ett barn. Det gav lite djup åt Meg, annars tenderar avsnitten bli väldigt ytliga.

LL glänser i sin dubbelroll här och tycker att det är kul att man få se att LL kan spela andra roller än bara Xena.

Hon kan, men ibland (kanske inte just här, minns inte så noga) spelar hon över då hon skall axla de andra rollernas mantlar.

Inser nu att jag inte har en aning om vilka avsnitt som jag redan förgyllt i denna tråd. Inser att Cappy kommer att gå tillbaka och läsa på bara för nöjet att peka ut skillnaderna. :P

Vad jag kan se så var ditt första inlägg #211 (den 27 april, 2005), vilket återfinns på sida 9. Du skrev då:

The Reckoning är ett riktigt toppen avsnitt.

Själv såg jag "Return of Callisto" (Avsnitt 205) igår... Ävebn det är ett riktigt dunderavsnitt enl mig. (Ett av de få avsnittebn då jag gillar joxer faktiskt).

Så i princip har du kommenterat från The Reckoning och framåt, samt säsong 1 och 2. En del i säsong tre som du inte kommenterat med andra ord ;)

Kanske lättare att svara i "min" tråd så blir det mer strukturerat.. Kanske.. :P

Jag repostar Xena-avsnitten här i buntar om tre när jag är klara med dem så Cappy skall slippa läsa om hemska Hercules-avsnitt... Eller nåt.. :P

Nä, det blir roligare så här. Och ja, precis. Du är snäll du... :thumbsup:

Cappy kommer antagligen snärta mig på fingrarna med mina egna inlägg iaf. :P man skulle ju kunna läsa på listigheterna som man kläckt ur sig...

Kommer jag? Om du vill så... ;)

#515 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 18:59

Vad jag kan se så var ditt första inlägg #211 (den 27 april, 2005), vilket återfinns på sida 9. Du skrev då:

The Reckoning är ett riktigt toppen avsnitt.

Själv såg jag "Return of Callisto" (Avsnitt 205) igår... Ävebn det är ett riktigt dunderavsnitt enl mig. (Ett av de få avsnittebn då jag gillar joxer faktiskt).

Så i princip har du kommenterat från The Reckoning och framåt, samt säsong 1 och 2. En del i säsong tre som du inte kommenterat med andra ord ;)

Och det är smärtfullt tydigt att jag hade en tendens att köra ned fingrarna mellan tangenterna när jag skrev det där. :)

Nä, det blir roligare så här. Och ja, precis. Du är snäll du... :thumbsup:

Kommer jag? Om du vill så... ;)

Snärta på du bara. ;) Och visst blir det roligare så här! :thumbsup: Xena kommer antagligen bli forumets mest kaotiska diskusions-tråd men någon måste väl tituleras det också. :P

fqq5BYam.jpg

#516 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2006 - 19:11

Å andra sidan så stör jag mig inte alls lika mycket på Virgil som jag kunde göra på Joxer.

Men jag störde mig ju som sagt var aldrig på Joxer... Eller sällan skall jag väl säga :P

Jo. Men jag var ju tvungen och välja en annan scen. ;)

Ja, så se till att välja rätt scen då ;)

Själv gillar jag Norse-trilogy. Alltid kul och träffa 'evil Xena' och jag tycker också man har lyckats bra med att distancisera Oden från de Grekiska Gudarna.

En trilogi? :upset:

Nej, jag gillar som sagt var inte alls den här mytologin - och inte sagan om Rheingold.

Hon har gjort det förut och en del av henne kommer antagligen aldrig acceptera att Gabrielle vuxit upp och blivit stor.

Och vid det här laget borde hon veta att det är lönnlöst. Så sent som incidenten med Gurkhan bevisades det rätt klart. Det enda hon gör är att sätta Gabrielle i mer fara eftersom hon tar sig dit på egen hand.

Brynhilda är bra castad tycker jag

Du såg inte såpan Pacific Palisades antar jag? ;)

Och minns jag fel när jag har för mig att det var ett kyssavtryck på brevet som Xena lämnar efter sig?

Var det? Minns inte - men jag har något vagt minne om det. Hmm... Borde kolla upp det.

Om man är intresserad vad dessa tre avsnitt baseras på så finns ett längre inlägg om det i Whoosh EpGuide.

Eller så kan man kolla in originalet som det baseras på också. Gruppen Grave digger gjorde en skiva inspirerad av operan som fick justnamnet Rheingold.

Snärta på du bara. ;)

Okej, lägger det på minnet. Jag har sparat ned alla trådar hårddisken och skall sätta mig och sortera igenom dem i ett Word-dokument då jag skall skriva riktiga recensioner av samtliga avsnitt (mer i stil med de som är nu, än de som jag skrev i början).

Och visst blir det roligare så här! :thumbsup: Xena kommer antagligen bli forumets mest kaotiska diskusions-tråd men någon måste väl tituleras det också. :P

Kaos är ibland en bra faktor om man skall diskutera saker och ting. Det gör att man kan hoppa in när som helst och diskutera. I kronologiska trådar känns det ju lite tarvligt att hoppa in och förstöra kronologin t.ex. Den här tråden är den ultimata SFN-diskussionstråden dedikerad till en av världens mest kultförklarade serier. :)

#517 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2006 - 19:15

Jag gillade triologin. Underbar musik också... "The Ring" är mitt favvostycke på sjätte soundtrackskivan.

Kan för övrigt påpeka att även Herc var uppe och härjade i norden. Vid den tiden då Loke lurade vemdetnuvar att skjuta Balder (tror jag det var) med tisteln... Länge sedan jag såg avsnitten dock... Minns att jag diggade Tor iaf..

//Peak

sixty six."

#518 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 19:46

En trilogi? :upset:

Förlåt. Jag trodde du visste... :( Men som sagt - jag tror att de två följande avsnitten passar bättre. Döm inte ut Norse ännu. :)

Brynhilda är bra castad tycker jag

Du såg inte såpan Pacific Palisades antar jag? ;)

Såpa? :urk:

Var det? Minns inte - men jag har något vagt minne om det. Hmm... Borde kolla upp det.

Mindes inte fel...

Snärta på du bara. ;)

Okej, lägger det på minnet. Jag har sparat ned alla trådar hårddisken och skall sätta mig och sortera igenom dem i ett Word-dokument då jag skall skriva riktiga recensioner av samtliga avsnitt (mer i stil med de som är nu, än de som jag skrev i början).

Oh dear... Hitchhikers Guide to Xenaverse by Capshaw? :ph34r:

Och visst blir det roligare så här! :thumbsup: Xena kommer antagligen bli forumets mest kaotiska diskusions-tråd men någon måste väl tituleras det också. :P

Kaos är ibland en bra faktor om man skall diskutera saker och ting. Det gör att man kan hoppa in när som helst och diskutera. I kronologiska trådar känns det ju lite tarvligt att hoppa in och förstöra kronologin t.ex. Den här tråden är den ultimata SFN-diskussionstråden dedikerad till en av världens mest kultförklarade serier. :)

:wub: Du har nog rätt.

fqq5BYam.jpg

#519 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 August 2006 - 19:57

jag gillar också Rheingold trilogien , och som XC sa , de nästa 2 kommer nog passa dig bättre :)

Evil Xena :thumbsup: , der finns nog inte ett Evil Xena avsnitt jag ogillar.

Och hållar med XC om bästa scenen i The Abyss, det var så starkt och hjärtskärende då Xena tvinges lämna Gabrielle åt kannibalerna.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#520 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 19:59

Kunde inte motstå:
Posted Image
Å ja... jag ser stavfelet - orkar inte fixa det nu... :P

Edited by XC, 09 August 2006 - 20:00.

fqq5BYam.jpg

#521 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 August 2006 - 20:02

Hahaha den var bra XC , ( funderar på att sätta den i min sig ;) )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#522 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2006 - 20:34

Jag gillade triologin. Underbar musik också... "The Ring" är mitt favvostycke på sjätte soundtrackskivan.

Okej, men inte mer. Xena har haft bättre musik - fast den är ju onekligen bättre än det där plinkandet de har då de är i Chin...

Kan för övrigt påpeka att även Herc var uppe och härjade i norden. Vid den tiden då Loke lurade vemdetnuvar att skjuta Balder (tror jag det var) med tisteln... Länge sedan jag såg avsnitten dock... Minns att jag diggade Tor iaf..

Hodr (Höder?) sköt Balder så han blev blind.

Så det fanns fler gudar porträtterade där? Okej, undrade om fler skulle dyka upp längre fram då i Xena.

Förlåt. Jag trodde du visste... :( Men som sagt - jag tror att de två följande avsnitten passar bättre. Döm inte ut Norse ännu. :)

Jag trodde det var dubbelavsnitt bara...

Och nej, jag har slutat döma ut Xena. Jag har lärt mig min läxa ;)

Mindes inte fel...

Mm... Tänk att pussa Xena med de där koltäckta läpparna :P

Söt bild! :D

Och, ja det lär väl bli något sådant. Tänkte försöka lägga in en del av de visdomsord som du har delgett mig också :)

#523 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 20:42

Jag trodde det var dubbelavsnitt bara...

Och nej, jag har slutat döma ut Xena. Jag har lärt mig min läxa ;)

:hug: Duktig pojke! :D

Söt bild! :D

Och, ja det lär väl bli något sådant. Tänkte försöka lägga in en del av de visdomsord som du har delgett mig också :)

Ahh... det blir något sådant här då:
Posted Image

Edit: Oops... Fel bild.

Edited by XC, 09 August 2006 - 20:45.

fqq5BYam.jpg

#524 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2006 - 20:47

jag gillar också Rheingold trilogien , och som XC sa , de nästa 2 kommer nog passa dig bättre :)

Hoppas det :)

Evil Xena :thumbsup: , der finns nog inte ett Evil Xena avsnitt jag ogillar.

Det finns sådan som jag ogillar, men jag får faktiskt erkänna att många är intressanta för det ger oss en djupare bild av Xena.

Och hållar med XC om bästa scenen i The Abyss, det var så starkt och hjärtskärende då Xena tvinges lämna Gabrielle åt kannibalerna.

Ja, just ja... Fencesitters :P

#525 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 August 2006 - 20:54

Ja, just ja... Fencesitters :P

Inte första gången som jag tappar balansen på staketet... :P Tror jag måste skaffa säkerhetsbälte... :lol:

Snygg avatar föresten... Stylish. :lol:
(Såg nu nya versionen förresten?)

Edited by XC, 09 August 2006 - 20:55.

fqq5BYam.jpg