X-Men: Days of Future Past (2014)
I en nära framtid har ett förödande krig utbrutit mellan människor och mutanter. Efter mutanternas attack i San Francisco har maskiner kallade Sentinals släppts lösa med kraften att absorbera mutantkrafter och använda dem mot mutanter. Men efterhand som mutanterna dör så börjar Sentinals anfalla även människor som deras sensorer känner av kommer få ett barn eller barnbarn som är mutant och plötsligt står hela världen i brand.
Storm, Iceman, Blink, Colossus, Warpath och Sunspot är några av de sista levande X-Men och lever ständigt på flykt och klarar sig bara tackvare Kitty Pryde's nya kraft att sända Bishop tillbaka i tiden och varna dem för nästa attack. Men Professor Charles Xavier och Magneto har en plan. De vill sända Logan tillbaka i tiden till 1973 för att stoppa Mystique från att mörda Sentinal's skapare Dr. Trask och därmed starta en kedjereaktion som slutligen leder till skapelsen av de nya Sentinals 50 år in i framtiden och kriget. Men för att lyckas det så måste Logan övertala en kraftlös depprimerad Charles Xavier, som nu kan gå tackvare den alltide lika trogne Beast, att sammarbeta med sin värsta fiende, föredetta bästa vännen Erik Lehnsherr som nu kallar sig Magneto, för ett gemensamt mål. Men Magneto som sitter fängslad för mordet på President JFK måste först brytas ut med hjälp av Logan's gammle vän, Peter Maximoff, och frågan är hur mycket man kan lita på honom.
Uppföljare på X-Men: The Last Stand och X-Men: First Class och därmed en crossover mellan de gammla och nya X-Men.
Många skådespelare (nästan alla) från de tidigare filmerna medans några från First Class har blivit dödade och andra har blivit indragna i armén.
Mycket bra skriven, välgjord med bra skådespelar insatser, bra blandning mellan drama och action (fast jag hade velat se mer av den mörka framtiden), bra musik (underbart att höra det klassiska ledmotivet igen) och bra special effekter.
Så hur ser X-Men ut i "nutiden" efter det här? Inte mycket vi fick se men ändringar vi fick se är att Iceman inte längre är ihop med Kitty utan istället med Rogue (jag antar att Bryan Singer inte gillade att de gjorde slut i The Last Stand) medans Jean och Cyclops nu fortfarande lever (hur får man aldrig veta vilket jag tycker är synd) något många fans ville. Och vad jag har förstått så var det aldrig meningen att de skulle förbli döda till att börja med. Och Logan har blivit en lärare i Historia och verkar nu inte längre bry sig om så mycket att Cyclops är ihop med Jean utan är bara glad att de båda lever.
Rogue står underligt nog som en av huvudrollerna i filmen trotts att hon bara är med i en cameo. Troligen beror det på intro scenen där X-Men ska rädda henne efter att hon har blivit tillfångatagen, en scen som kliptes bort men förhoppningsvis finns med på DVDn. Faktum är att många scener, och karaktärer, har klippts bort, t ex Jubilee
Jag undrar hur länge de kommer kunna ha kvar First Class skådespelarna i serien. Varje film utspelar sig 10 år efter den förra vilket betyder att i nästa film kommer Charles vara nästan 50 och Erik runt 50. Blir det sista filmen med dem, tro?
Efter slut texterna fick vi som vanligt en bonus scen och fick se en blåskinnad tanig ung Apocalypse (något jag inte gillade) bygga pyramiderna i Egyptien med sina krafter.
Men producenterna har sagt att scenen är bara till för att ge en smakbit av Apocalypse som barn och kommer inte vara hur han kommer se ut i filmen då han kommer ha åldrats flera tusen år sedan dess.
Så var det något jag inte gillade? Ja, James McAvoy's hår moch skägg. Jag var kritisk till att Charles skulle ha hår i First Class (han har aldrig haft det i serierna pga hans krafter) och ännu mer att han hade det här, 11 år senare (utan tecken på att bli tunnhårig), och att jag är orolig att han kommer ha det i nästa film också.
En annan sak är att under actionscenerna hade Jennifer Lawrence svårt att dölja att hon hade en dräckt på sig vilket är orsaken att hon var naken i förra filmen (vilket även förra skådespelaren alltid var). Nu såg det lite ut som att hon hade blöja i någon scen men det är inget som kan hjälpas då Jennifer Lawrence var alergisk mot klistret till skindelarna och de hade inget annat val. Så det är väl mer en "synd att det inte blev bättre" än en klagan.
Peter Maximoff är jag kluven över. Dels var han väldigt rolig och cool men samtidigt så stämde han inte ett dugg med sin igentliga karaktär. Men det var kul att de visade att Magneto var hans far.
När det gäller hans lillasyster så är det inte (trotts vad IMDb säger) hans tvilling syster Wonda aka Scarlet Witch. Det har producenterna sagt klart och tydligt. Inte minst för att de ska vara tvillingar och det här är en lillasyster.
En annan sak jag ogillade var att de dödade Azazel och Angel mellan filmerna men jag hatade att de dödade Banshee och Emma Frost. Så jäkla onödigt.
En fantastiskt bra film och en av de bästa X-Men filmerna hitils.
Betyg: Awesome
Edited by Crusader, 01 August 2014 - 14:09.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts