Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#526 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 June 2014 - 11:50

Vem satte dit Roger Rabbit?

Kul att du har sett om den nu och extra så eftersom det var ett tag sedan senast. Jag har också en del sådana filmer som jag gillade när jag såg dom på bio, men där jag inte riktigt vågar att se om dom nu för att det riskerar att ändra min uppfattning. Och i vissa fall föredrar jag nog hellre gamla minnen än mitt tråkiga jag anno 2014. ;) Fint att du dessutom gillade filmen som sådan, även om det fanns en del saker som du inte gillade lika mycket nu som då. Men det var ju inget som kom i vägen för helhetsupplevelsen, så det är ju rätt häftigt att filmen har stått sig så väl för din del. Och ett annat gott betyg är att det kanske rent av blir till att se den en gång till när du får hem den på DVD. Passa på att se den med din son, kanske att han skulle gilla den med. :)

Fiskrens: Jag är beredd att ha överseende med animationen, för enl extramaterialet på min dvd (import eftersom den svenska är OOP) är den helt animerad för hand och utan datorer.

Jag såg den med sonen, och han verkade tycka den var rätt bra. Men jag ångrar i efterhand att jag inte hade tålamod att vänta på en bra kopia, eftersom mycket av finesserna i filmen försvinner när man inte riktigt hänger med i den (ofta rätt finurliga) dialogen. Jag hade själv inte helt lätt att hänga med alltid. Så för honom blev nog tyvärr mer bara slapstick med halvdan teknik - det senare har ju jag överseende med, men knappast en 11-åring.

Edited by Fiskrens, 01 June 2014 - 11:57.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#527 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 June 2014 - 16:06

#Garm@RR: Visst ja, det där läste jag ju om. Om filmen skall utspela sig före WFRR så hade det varit svårt att skriva in Valiant snyggt iaf. En lösning skulle ju kunna vara och satsa på Eddies bror Teddy (som troligtvis fortfarande levde då).

Hm... Blir lite ambivalent. Jag kommer inte ihåg hur det var. Hade Eddie och Roger träffat varandra innan filmen. Har för mig att båda har hört talas om varandra i alla fall. Verkar ju egentligen inte helt ovettigt att ha med Teddy, men risken är att han blir ett alltför uppenbart substitut för Eddie. Så det bästa kanske vore att inte lägga något större fokus på familjen Valiant. Men det vore ju fint med någon sorts referens till de båda bröderna. De var ju kända för att jobba i Toontown tills Teddy dog. I alla fall känns det som att en rogerrabbitfilm utan liveactioninslag skulle vara lite slöseri. Om den är menad som en uppföljare/nerföljare till originalet alltså. Annorlunda blir det förstås om den presenteras som en Maroon Cartoon.

#528 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2014 - 17:07

Jag håller med om att det skulle kännas fel om det var 100% cgi. :)

*

Rollerboys (1990) [US/JP]
¤ Dedicerad till  Garm!
VAD? I ett Amerika som gått under försöker unge Griffin bara överleva och ta hand om sin lillebror. Staden infekteras av gängkrig och drogen "dimma" och när Griffin ser sin bror sugas in i gänget Rollerboys krets bestämmer han sig för att hjälpa polisen sätta dit dem...
VEM? Rick King och W. Peter Iliff skulle komma jobba ihop igen med filmen Point Break en film som förutom Patrick Swayze och Keanu Reeves i de ledande rollerna även bokade in Lori "Tank Girl" Petty. (Som jag såg bara här om dagen faktiskt).
VAR? Är inte helt säker på om namnet på staden någonsin nämns, men det torde vara Los Angeles i en tid som känns lika avlägsen som nära.
HUR? Helt OK story som på egen hand kanske inte känns så där superoriginell, det är väl kombinationen med barn och rollerblades som gör den bra. Produktionsmässigt är det faktiskt inte så pjåkig, man övertygas (fortfarande) om landets förfall. Kanske är det bara det där med trenchcoatsen som känns lite over-the-top. Gillar hur man vågar framställa Gary Lee lite som en kult-/religösledare och att man hittar en ton i våldsamheterna som andas av ett mått av realism. Slutet kändes en aning väntat men fungerar givetvis; det bara kändes en aning onödigt med slutscenen där Gary Lee talar om expansion mot Nordväst (eftersom det är dit som Griffin med sällskap åker).
NÄR? Nominerades till två Saturn Awards: Bästa unga skådespelare och Bästa soundtrack i en science fiction-film.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#529 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 June 2014 - 19:19

Jag håller med om att det skulle kännas fel om det var 100% cgi. :)

Ja, och skulle det vara cgi får det ju förstås inte se ut som cgi. Det ska ju se ut som tecknat. Fast... Man kan förstås tänka sig att man introducerar andra sorters toons också. De kanske kommer någon annanstans ifrån.

#530 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2014 - 20:27

Hmm. Flera toon-städer? Väldigt kulig idé.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#531 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 June 2014 - 23:55

Rollerboys (1990) [US/JP]

¤ Dedicerad till  Garm!

Tackar. Kul att du blev nyfiken på filmen och även bjöd på ett omdöme. Borde försöka att se den här, har ju velat göra det bra många år och nu är väl lika bra som någon annan gång. Ska hur som helst försöka att bjuda på ett omdöme jag med när jag väl har sett den. Jag minns filmen ungefär som dig, att man kanske inte köper allt rakt av men att den trots allt fungerar och underhåller. Jag minns även att jag tyckte att någon av karaktärerna i ledarposition var rätt karismatisk. Minns dock ej vem det var. Tyckte även om atmosfären som filmen förmedlade med sin handling och den bild av samhället som den målar upp.

/.../ i de ledande rollerna även bokade in Lori "Tank Girl" Petty. (Som jag såg bara här om dagen faktiskt).

Den filmen skulle jag också vilja se om. Har sett den några gånger och minns den med värme. Och att den blev rejält utskälld när den kom. Men det hindrade inte mig från att se den och som jag kommer ihåg det så tyckte jag att filmen var riktigt skruvad, men bra, på den tiden då jag såg den. Vilket är många år sedan nu. Gillar över huvud taget Lori Petty. Jag har inte sett henne i så himla mycket egentligen, men hon har nästan alltid varit riktigt bra i dom rollerna där jag har stött på henne. Nyfiken som jag är så undrar jag ju givetvis om du gillade filmen? :)

#532 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 June 2014 - 09:18

Lori Petty gör en bra roll, helt klart. Vad gäller Tank Girl (vars serie jag aldrig läst f.ö.) så gillade jag det visuella och konceptet i stort. Dock så hittade humorn aldrig hem hos mig vilket gjorde att jag fick svårt att ta till mig karaktären Tank Girl. En karaktär som kändes lite som om hon hade en 7årings mognadsgrad och en 20årings sexualdrift.

fqq5BYam.jpg

#533 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 05 June 2014 - 00:38

Hmm. Flera toon-städer? Väldigt kulig idé.

All tecknad film i världen kommer ju inte från Hollywood så det borde ju finnas fler. Och så kan man ju då även tänka sig att det finns särskilda städer för vissa teckningsstilar eller animeringsmetoder.

#534 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 June 2014 - 18:19

Hamlet (1990) [US/UK/FR]
VAD?  H: Precis som hamlet sa: "To thine own self be true." || C: det var inte Hamlet. || H: Jag tror jag minns Hamlet korrekt. || C: Kanske, men jag minns Mel Gibson korrekt, och han sade inte det där. Det var den där Polonius-killen. -- Clueless (1995)
VEM? Så tuktas en argbigga, Romeo och Julia, Otello... nej, det här är inte första gången som Franco Zeffirelli fluktar på Shakespeares verk.
VAR? Helsingör har en väldigt exotisk stavning i sin engelska version: Elsinore.
HUR? Episkt, dramatiskt, dödliga intriger och alla dör på slutet. Säga vad man vill om Shakespeare men han fruktade inte ta livet av sina karaktärer och med tanke på teatergrunden: om och om igen). Det här är snyggt, storskaligt och skådespelare som mäktar med sina roller. Och urbota tråkigt. Hamlets dramatiska monologer är kanske aningen för många och storyn genomsyras av "mycket snack och liten verkstad". Men den tjusiga dialogen, välkomponerade miljöer och den gedigna produktionen lyfter nackdelarna.
NÄR? Blev nyfiken om det var den här vi fick se i skolan ... kom på när jag slog på TVn att det kan det omöjligt vara (för vi såg nämligen en version av Romeo och Julia).

fqq5BYam.jpg

#535 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2014 - 02:32

Stonehenge Apocalypse (2010)

I en gruva ett par kilometer under Waterside i Maine, USA, sätter föredetta astrophysisten Dr. Joseph Leshem in ett Egyptiskt föremål i en urgammal Egyoptisk vägg med resultatet att Stonehenge i England började röra sig och utsöndra någon form av dödlig energi.
När folk från England börjar ringa in till hans radioshow, "The Real Story", så ger sig Dr. Leshem's vän och föredetta astrophysist-kollega, och nu konspiration- och mysterie expert, Dr. Jacob Glaser av till England för att undersöka det.
I England jobbar Dr. Kaycee Leeds tillsammans med sin chef Dr. John Trousdale i ett försök att ta reda på vad som pågår och hur man kan stoppa det. Men tiden är knapp då varända gång Stonehenge börjar röra sig så har energin en katastrofal effekt på urgammla ruiner runt om i världen och en signal från stenarna visar att de bara har 37 timmar på sig innan något stort kommer att hända.

En Sci-Fi Katastrof-film producerat av SyFy.
Med bla. Misha Collins ("SUPERNATURAL") och Torri Higginson ("STARGÅTE: ATLÅNTIS") i huvudrollerna.

Det tar inte lång tid för det hela att få fart när Mexiko plötsligt totalförstörs och alla som levde där dör. Och man inser snabbt att Stonehenge var maskinen som startade livet på Jorden eller att den är en mnaskin för en omstart.

Filmen har några stora plotholes, eller snarare en gigantisk som täcker en hel del. Om världens största ruiner och pyramider igentligen är stora terraformnings maskiner som användes till att skapa livet på jorden för 4 miljarder år sedan, varför är de då bygda för bara 1000-5000 sedan? Hur visste människorna om det på den tiden så att de kunde skriva instruktioner om det?
Det hela hade de enkelt kunnat svara på med att inte ha ruinerna vara maskiner utan ligga ovanpå maskinerna eller att urmänniskorna bygde över uråldiga ruiner.
Och varför förstördes bara Egyptien och Indonesien i förväg? Vad var meningen med det? Den saken hade ockseå enkelt kunnat förklarats med att skiftet i Jordens plattor och kontinenter hade sabbat den sak som de skulle påverka som då skulle ha varit mycket större.

När det gäller fanatikerna så förstår jag mig inte riktigt på dem, och speciellt inte den sista, förädaren, som visste att hela mänskligheten skulle bli utrotad då de andra fanatikerna redan hade tagits från den skyddande pyramiden, men ändå försökte hindra dem från att rädda världen.

Slutet var spännande och riktigt bra även om jag kanske skulle ha velat haft ett lite mer avslut på karaktärerna än en dödsartikel och Kaycee's röst på radion.

Kolla gärna in filmens sida på Wikipedia då den är rätt underlig och vem det än är som har skrivit den går verkligen in för mytologin på djupet och har skrivit en hel uppsats om det hela. Varning för spoiler om hela filmen och framförallt slutet som artiklen spoilar rätt snabbt.

En mycket bra och rakt igenom spännande Sci-Fi Katastrof-film som jag varmt kan rekomendera. Utan tvekan den bästa SyFy filmen jag har sett hitils.

Betyg: Mycket Bra+

Edited by Crusader, 07 June 2014 - 02:35.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#536 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 June 2014 - 06:12

Såg "Edge of Tomorrow" (Tom Cruises senaste SF-film) i går och gillade den storligen.. :)

Sommar-blockbusterig, givetvis, men det tar jag inte som ett minus..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#537 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 June 2014 - 04:30

Earth's Final Hours (2011)

Agent John Streich har precis flyttat till förorten för att få mer tid att umgår med sin son, hackern Andy. Men på första uppdraget med hans nya partner, Agent Massie, uppenbarar sig ett Vitt Hål utanför atmosvären och en partikelmeteorit skjuts ur den och far rakt igenom Jorden. Snart börjar kraftiga Solstormar drabba området och Dr. Chloe Edwards, som ska utreda det hela, inser snart den hemska sanningen. Meteoriten har skadat Jordens rotation runt sin egen axel vilket och innom ett dygn kommer Jorden att stanna med resultatet att magnetfältet kommer att försvinna så att ena sidan kommer brinna upp medan andra sidan kommer fysa till is. Medans Solstormarna sprider sig över hela Jorden och livsfarlig strålning från solen drabbar vår planet så ligger nu Jordens öde i händerna på Dr. Rothman som i många år har suttit tvångsinspärrad på ett CIA-mentalsjukhus för hans teorier om att just det här skulle kunna hända och den maskin han hade designat men vägrade låta användas som vapen. Samtidigt gör regeringen allt för att tysta ner det hela för att verkställa deras plan att skapa en säker zon för en väl utvald elit vilket även sätter Andy och hans barndoms vän Michelle i fara för han vet sanningen.

Med bla. Robert KnepperBruce Davison och Alex Zahara i huvudrollerna.

Det krävs rätt kalla personer för att medvetet låta större delen av Jordens befolkning utplånas bara för att de ska kunna skapa sitt eget paradis för de utvalda.
Och fortsätta kämpa in i det sista. Jag menar vad är meningen med att försöka stoppa John och de andra när det bara är några minuter kvar innan mänskligheten utplånas? De kommer ändå inte hinna få sina utvalda till den säkra zonen så varför inte låta John rädda världen? Och den galna agenten som var villig att låta Jorden utplånas bara för att vinna.

Filmen har ett par rätt gigantiska plotholes. För det första, skulle Jorden sluta snurra så snabbt så hade allt på Jorden som inte var dess stenskal flyga ut i atmosvären vilket betyder hela planen med en säker zon skulle aldrig fungera ändå. Dessutom så hade inte Jorden inte fastnat i en solsida och en mörksida för det hade ändå skiftat bara det att en dag hade varit 6 månader och en natt hade varit 6 månader eftersom Jorden forfarande snurrar runt ekvatorn i samma takt som runt Jorden.
Med andra ord, hela filmen bygger på omöjlig vetenskap. Speciellt slutet.

En dum men underhållande och väldigt spännande film.

Betyg: Bra-

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#538 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 June 2014 - 03:41

Final Days of Planet Earth (2006)

Den osympatisk Arkiologen och anti-hjälten Professor Lloyd Walker får sin utgrävning hastigt permanent nerstängd av polischef Korshaft under minst sagt underliga omständigheter. När en av borgmästarens assistenter, Liz Quinlan, varnar honom för att underliga saker pågår i staden och den mystiska Journalisten kallad "John Doe" påstår att det har hänt andra underliga olyckor på liknande ställen över hela staden så börjar Walker undersöka det hela. Mysteriet visar sig snart vara något mycket värre än Walker någonsin hade kunnat ana och han är inte den ända som är fast i mardrömmen. Den tuffa insektsexperten Marianne, den galna astronauten William Phillips, den gammla fågelälskande föredetta soldaten Oliver, den skrupellösa försäljaren Spence, invandraren och datorexperten Bella, som letar efter sin försvunna make, och hennes Amerika-hatande svåger Nick är alla på något sätt indragna. Och allt leder till Statshuset, rum 86!

Sci-Fi Skräck med bla. Gil Bellows och Daryl Hannah (Blade Runner) i huvudrollerna. Igentligen en miniserie.
Och ännu en film där Michael Kopsa är med. Han verkar ha varit med i typ varända film jag har sett på sista tiden och många av de jag har försökt att se. :P

Jag blir rätt snabbt imponerad av filmen. Tygndlöshetscenerna är riktigt riktigt bra gjorda. Nog det bästa jag har sett.
När det gäller jättesyrsorna från rymden så var de också väldigt välgjorda.

Tyvärr så var det något fel i början för 5 minuter av filmen saknas och det märks under ett minst sagt underligt hopp. Som tur är fanns filmen på YouTube så jag kunde se den biten som saknades.

Finns några underliga saker. Som att innan man vet vad som pågår så bråkar Liz och Korshaft väldigt mycket och hon verkar nästan rädd för honom men sedan visar hon sig vara deras drottning och han är livrädd för henne (Och att han är hennes parningpartner var lite äkligt). Faktum är att hyennes nkaraktär skiftar väldigt mycket under 2:a delen och relationen hon har med de andra.
Sedan är det minst sagt underligt att Walker litar på Liz.

Där finns även några plotholes. Som att vägen de flydde raporteras som en säkerhets svaghet men senare (dagen efter händelsen) så kan Walker fortfarande ta sig in den vägen loch sedan raporteras den som en svaghet i säkerheten igen. Jag vet inte om det var manuset som missuppfattades eller om de ändrade något för det låter dumt.
Varför var det en så kort väg till affären när de skulle köpa vapen men sedan hinner bli mörkt innan de kommer tillbaka?
En annan sak är att rök får insekterna från rymden att bli som zombies under ett tag vilket är rätt löjligt. Orsaken Jordens Bi blir det är troligen en instinkt för att överleva en skogsbrand genom att ätta sig så mätta så de kan överleva en flygtur och blir därför dåsiga och långt från alla insekter blir det. Dessutom är vanliga insekter inte superintelligenta och individuella. Och bara att försöka en sådan grej är rätt idiotiskt. Men det är bara en film. :P

Slutet var bra och spännande. Han spränger sig själv och hans kroppsdelar sprider sig över insekterna och förgiftar dem medans explotionen får all gasen från rymdsvamparna att explodera.

En bra film jag kan varmt rekomendera.

Betyg: Bra+

Ännu en film som alla på IMDb skriver är en av de sämsta någonsin och aldrig borde ses. De skriver samma sak om alla filmer jag har sett de sista månaderna utom Godzilla och jag känner bara hur otroligt tragiskt det måste vara tycka att alla filmer som inte är AAA-filmer är skräp och aldrig se underhållningen i dem eller känna nöjet av det. Jag är verkligen tacksam att jag inte är som alla andra. :P

-Sora, Kingdom Hearts

#539 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 June 2014 - 11:47

Final Days of Planet Earth såg jag när dne gick på TV för ett tag sedan. Minns det som riktigt välskriven och rätt schyssta special effekter.

Som du ser jag ett stort underhållningsvärde i även B-film.

fqq5BYam.jpg

#540 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 June 2014 - 01:12

X-Men: Days of Future Past (2014)

I en nära framtid har ett förödande krig utbrutit mellan människor och mutanter. Efter mutanternas attack i San Francisco har maskiner kallade Sentinals släppts lösa med kraften att absorbera mutantkrafter och använda dem mot mutanter. Men efterhand som mutanterna dör så börjar Sentinals anfalla även människor som deras sensorer känner av kommer få ett barn eller barnbarn som är mutant och plötsligt står hela världen i brand.
StormIcemanBlinkColossusWarpath och Sunspot är några av de sista levande X-Men och lever ständigt på flykt och klarar sig bara tackvare Kitty Pryde's nya kraft att sända Bishop tillbaka i tiden och varna dem för nästa attack. Men Professor Charles Xavier och Magneto har en plan. De vill sända Logan tillbaka i tiden till 1973 för att stoppa Mystique från att mörda Sentinal's skapare Dr. Trask och därmed starta en kedjereaktion som slutligen leder till skapelsen av de nya Sentinals 50 år in i framtiden och kriget. Men för att lyckas det så måste Logan övertala en kraftlös depprimerad Charles Xavier, som nu kan gå tackvare den alltide lika trogne Beast, att sammarbeta med sin värsta fiende, föredetta bästa vännen Erik Lehnsherr som nu kallar sig Magneto, för ett gemensamt mål. Men Magneto som sitter fängslad för mordet på President JFK måste först brytas ut med hjälp av Logan's gammle vän, Peter Maximoff, och frågan är hur mycket man kan lita på honom.

Uppföljare på X-Men: The Last Stand och X-Men: First Class och därmed en crossover mellan de gammla och nya X-Men.
Många skådespelare (nästan alla) från de tidigare filmerna medans några från First Class har blivit dödade och andra har blivit indragna i armén.

Mycket bra skriven, välgjord med bra skådespelar insatser, bra blandning mellan drama och action (fast jag hade velat se mer av den mörka framtiden), bra musik (underbart att höra det klassiska ledmotivet igen) och bra special effekter.

Så hur ser X-Men ut i "nutiden" efter det här? Inte mycket vi fick se men ändringar vi fick se är att Iceman inte längre är ihop med Kitty utan istället med Rogue (jag antar att Bryan Singer inte gillade att de gjorde slut i The Last Stand) medans Jean och Cyclops nu fortfarande lever (hur får man aldrig veta vilket jag tycker är synd) något många fans ville. Och vad jag har förstått så var det aldrig meningen att de skulle förbli döda till att börja med. Och Logan har blivit en lärare i Historia och verkar nu inte längre bry sig om så mycket att Cyclops är ihop med Jean utan är bara glad att de båda lever.

Rogue står underligt nog som en av huvudrollerna i filmen trotts att hon bara är med i en cameo. Troligen beror det på intro scenen där X-Men ska rädda henne efter att hon har blivit tillfångatagen, en scen som kliptes bort men förhoppningsvis finns med på DVDn. Faktum är att många scener, och karaktärer, har klippts bort, t ex Jubilee

Jag undrar hur länge de kommer kunna ha kvar First Class skådespelarna i serien. Varje film utspelar sig 10 år efter den förra vilket betyder att i nästa film kommer Charles vara nästan 50 och Erik runt 50. Blir det sista filmen med dem, tro?

Efter slut texterna fick vi som vanligt en bonus scen och fick se en blåskinnad tanig ung Apocalypse (något jag inte gillade) bygga pyramiderna i Egyptien med sina krafter. Men producenterna har sagt att scenen är bara till för att ge en smakbit av Apocalypse som barn och kommer inte vara hur han kommer se ut i filmen då han kommer ha åldrats flera tusen år sedan dess.

Så var det något jag inte gillade? Ja, James McAvoy's hår moch skägg. Jag var kritisk till att Charles skulle ha hår i First Class (han har aldrig haft det i serierna pga hans krafter) och ännu mer att han hade det här, 11 år senare (utan tecken på att bli tunnhårig), och att jag är orolig att han kommer ha det i nästa film också.

En annan sak är att under actionscenerna hade Jennifer Lawrence svårt att dölja att hon hade en dräckt på sig vilket är orsaken att hon var naken i förra filmen (vilket även förra skådespelaren alltid var). Nu såg det lite ut som att hon hade blöja i någon scen men det är inget som kan hjälpas då Jennifer Lawrence var alergisk mot klistret till skindelarna och de hade inget annat val. Så det är väl mer en "synd att det inte blev bättre" än en klagan.

Peter Maximoff är jag kluven över. Dels var han väldigt rolig och cool men samtidigt så stämde han inte ett dugg med sin igentliga karaktär. Men det var kul att de visade att Magneto var hans far. :P När det gäller hans lillasyster så är det inte (trotts vad IMDb säger) hans tvilling syster Wonda aka Scarlet Witch. Det har producenterna sagt klart och tydligt. Inte minst för att de ska vara tvillingar och det här är en lillasyster.

En annan sak jag ogillade var att de dödade Azazel och Angel mellan filmerna men jag hatade att de dödade Banshee och Emma Frost. Så jäkla onödigt.

En fantastiskt bra film och en av de bästa X-Men filmerna hitils.

Betyg: Awesome

Edited by Crusader, 01 August 2014 - 14:09.

-Sora, Kingdom Hearts

#541 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 June 2014 - 21:25

Mission: Impossible II (2000)

Som fristående actionfilm: godkänt. Som uppföljare till Mission: Impossible: icke godkänt. Charmen som fanns i första filmen lyste med sin frånvaro, så även den klassiska MI-musiken som ersatts med vanlig "cool" filmmusik. Inget fel i det om det nu inte vore för den lilla detaljen att det här ska föreställa en uppföljare... Även fotot kändes fel i detta sammanhang. För mycket Matrix-vibbar. Kärlekshistorien sänkte tempot och var en stor gäspning. Slutet med motorcykel-jakt och slagsmål mellan hjälten och skurken var bara tröttsamma. Och filmen var för lång.

Den har jag haft som etappvis frukosttittning på sistone. Gjorde väl inget jättestort intryck, men den var fin här och var. Den var liksom okej. Men knappast ur Allison Bechdels perspektiv. Även om en kvinna tilläts att ta en del plats. Ja, mer än i förra filmen åtminstone.

#542 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 June 2014 - 22:18

Oculus (2013)

Tim Russell släpps på sin 21 års dag ut ur mentalsjukhuset och återförenas med sin syster, Kaylie Russell. Men snart inser han att hon är fast besluten att hämnas de hemskheter som hände deras familj för 11 år sedan. Efter många år av sökan har hon hittat speglen som deras familj en gång ägde och är besatt vid tanken på att den är ond och orsaken till vad som hände. Hon har riggat deras gammla hus där hon tänker filma för att bevisa det och sedan förstöra speglen en gång för alla. Men Tim är övertygad om att hans syster lider av psykiska inbillningar precis som han gjorde förut. Men när de börjar gå tillbaka till sin barndom så är frågan vad som är sanning och vad som är inbillning!

Psykologisk Thriller Skräckfilm med bla. Karen GillanBrenton Thwaites och Katee Sackhoff (Känns väldigt underligt att se Katee Sackhoff i en svag kvinnlig hemmafru-karaktär som alltid bär klänning.) i huvudrollerna.
Baserad på kortfilmen Oculus Chapter 3: "The Man with the Plan" av Mike Flanagan som även skrev och regiserade den här. Största skillnaderna mellan filmerna är att Tim's karaktär från kortfilmen har gjorts om till en tjej medans en ny karaktär har skapats och fått namnet Tim.

En OK film som är väldigt orginell men tyvärr samtidigt fastnar i att vara förutsägbar. Man vet vad som kommer att hända.
Filmen hoppar mellan nutid och dåtid med uppenbart försök att förvirra tittaren och även då det hela känns spännande och intresant i början så blir det utdraget i längden. Hade det inte varit för dåtids scenerna (som tyvärr faller på att man redan från början vet hur det slutar) så hade filmen fallit för scenerna med syskonen håller inte i 1h44min. Missförstå mig rätt, de spelar fantastiskt bra men det hela känns i längden som en upprepning och blir en aning tröttsamt trotts försök att shockera då och då.
Trotts det så är den väldigt välgjord och värd att se. Men inte skrämmande.
Det är i slutet som filmen faller. Slutet är skaqpat för att shockera så mycket som helst men är ologiskt och känns som en plot hole då hela filmen hintar om ett annat slut. Igenom hela filmen får man hintar om att de vet hur man förstör speglen. De nämner saker om att speglen försöker lura dem att hålla sig borta från speglen och frågar sig om de har modet att göra vad som krävs. I själva slutet får vi tillsist veta hur speglen blev skadad och inser att det är självuppoffring som kan förstöra den. Givetvis väntar man sig att alla dessa trådar ska knytas ihop i slutet med att Tim (troligast) eller Kaylie ställer sig framför hackan i taket och låter sig slungas in i speglen och förstör den för gått. Men det händer aldrig och jag sitter och med ett undrande "jaha" utryck i ansiktet.
Många andra gillade slutet men de kanske inte såg alla de tecken jag såg? Jag vet att det var likadant med I am Legend där jag igenom hela filmen såg hintarna att varelserna inte igentligen var monster och att det skulle sluta med att han insåg det och slutade fred med dem och gav tillbaka kvinnan till dem. Tyvärr ändrade de slutet till ett mer action packat och få verkade upptäcka att det var fel slut mer än jag. Och mycket riktigt, orginalslutet visade sig vara det logiska slutet jag väntade mig men som de tvingades klippa bort (finns dock på DVDn).
Likadant så är jag övertygad om att slutet på den här filmen inte är orginalslutet. Om sedan orginalslutet har filmats eller inte vet jag inte men det känns totalt ologiskt för det här slutet att vara det riktiga.

En rätt bra och mycket intresant film som borde ha varit kortare (extremt ovanligt att jag säger så då jag vanligtvis inte vill att de ska ta slut). Det känns som att det fanns mycket saker som kunde ha gjorts bättre (för idén är mycket intresant) men förutom slutet och att tidigt avslöja vad som hände för 11 år sedan så kan jag inte riktigt sätta fingret på det.

Betyg: Bra-

-Sora, Kingdom Hearts

#543 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 June 2014 - 03:17

Sleepaway Camp (1983)

Camp Arawak stängdes efter en tragisk olycka för 8 år sedan men nu har den öppnat igen. Ricky tar med sin tysta och blyga kusin, Angela, till lägret så att hon ska kunna skaffa sig lite vänner då hon är väldigt blyg. På lägret är även Ricky's gammla kompisar Paul och Mozart samt Ricky's sommarfling från förra sommaren, Judy, som nu anser sig vara bättre än honom och har blivit, enligt Ricky, en riktig bitch. De äldre barnen styr över de yngre där vissa, som t ex den tuffa Meg, inte bryr sig och mobbar de svaga, medans andra, som t ex Susie, är snälla och bara vill hjälpa de yngre att trivas och ha roligt medans vissa, som BillyMike och Kenny, mäst röker på och bara ställer till problem. Sedan finns det personalen som t ex den snälla och beskyddande Ronnie, den tävlingsinriktade tränaren Gene, huvudkocken och pedofilen Artie, den glada gammla kocken Ben och den girige Lägerchefen Mel.
Allt är laddat för en sommar med lek och skoj. Men snart börjar konstiga olyckor hända. Men är de olyckor eller är det någon av barnen som medvetet orsakar dem?

En klassisk Slasher som blev ihågkommen pga sin oväntade twist. Filmen fick 4 uppföljare.

Vad i helsike var hela grejen med att Aunt Martha betedde sig som en tecknad figur? Jag förstår att hon ska vara galen men ändå.

De är väldigt nogranna med att förklara just vilken extrem smärta Artie har vilket uppenbart är för att tittaren ska njuta av hur han blir straffad för sin pedofili.

En sak med filmen är att alla tonåringarna och barnen spelas av av just tonåringar och barn. Typ inga 20+are som låtsas vara yngre som det annars brukar vara, något som är extremt ovanligt (läs händer aldrig) i slasher filmer och man ser genast vilken skillnad det är.

Ser roligt ut med alla tuffa klillar i deras tajta korta T-shits och extremt korta tajta avklippta jeans. Något som säkert var tufft då men nu mer förknippas med gay-kulturen. :P

Billy och hans gäng är verkligen idioter. Hade det inte varit bättre att vara snäll vid tjejerna och kanske få en sommarfling än att vara elak och får dem att avsky en?
Sedan måste jag säga att Billy och hans gäng kommer verkligen över Kenny's död väldigt snabbt. Måste säga att det är underligt att Mike överlever.

Ricky är en tuff liten kille och det är svårt att inte gilla honom och hur han helatiden beskyddar Angela som uppenbarligen betyder allt för honom.

Värt att hålla uppsikt efter är Robert Earl Jones (spelar Ben) som var James Earl Jones' pappa.

En rätt brutal slasher. Speciellt mot slutet då mördaren för någon anledning hugger ihjäl 3 småbarn. Det hela kändes lite ologiskt då alla de andra sakerna var mot folk som hade betett sig illa. Kan vara så att det var för att straffa Eddie och mördaren helt enkelt inte såg något värde i ett liv överhuvudtaget.
En helt OK slasher som jag kan rekomendera.

Betyg: OK+

Edited by XC, 14 June 2014 - 07:46.
Lagade ena spoilertaggen. /XC

-Sora, Kingdom Hearts

#544 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 June 2014 - 07:50

Ser roligt ut med alla tuffa klillar i deras tajta korta T-shits och extremt korta tajta avklippta jeans. Något som säkert var tufft då men nu mer förknippas med gay-kulturen. :P

Minns när jag såg Miami Connection första gången, jag kunde för mitt liv inte begripa varför man stod och bröstade upp sig och var kaxig när man själv uppenbarligen gick ut på stan iförd boxers av frotté. Sedan slog det mig att shortsen var så där korta på 80-talet. :P (Det hjälpte heller inte att de var kritvita).

fqq5BYam.jpg

#545 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 June 2014 - 02:20

Miami Connection är guld. Hittade den svenska utgåvan på second hand för några månader sedan och såg den mer eller mindre samma kväll som jag köpte den. Typisk film för sin tid, men det är även en typisk B-film som är svår att inte tycka om. Den har även ett par riktigt sköna låtar som man gärna diggar till när man ser filmen.

Edited by Garm, 15 June 2014 - 02:21.

#546 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 June 2014 - 04:47

Grizzly (1976)

Turist säsongen är över men trotts det så har naturreservatet mer hajkare än vad de är vana vid på hösten och Park Rangers har svårt att hålla reda på dem alla. Det hela blir inte lättare när Park Ranger chefen Kelly och fotografen Allison upptäcker att där är en blodtörstig björn lös som verkar jaga människor och döljer sina spår. Park Rangers Gail och Tom leder en grupp jägare för att hitta och skjuta björnen innan den dödar någon annan medans Parkchefen Kittridge hotar med att sätta skulden på Kelly och natur experten Scotty som är ansvariga för björnarna och nu, tillsammans med piloten Don, måsta hitta den och lösa problemet. Men det här är ingen vanlig Brun björn, det är en trodd utdöd jätte variant av Grizzly björnen som är över 4,5 meter stående och har tagit parken som sitt revir.

Animal Terror film av samma som gjorde Day of the Animals (1977), en film jag verkligen uppskattade. Så därför var givetvis förhoppningarna stora inför den här. Även den här har Christopher George i huvudrollen, fast som en helt annan karaktär.

Fick en stjärnspäckad (fast innan de flesta av dem var stjärnor :P ) uppföljare kallad Grizzly II: The Concert / Grizzly II: The Predator (1983) som från början hette Predator: The Concert men fick snabbt smeknamnet Grizzly II eftersom det vara samma manusförfattare vilket sedan blev den officiella titlen. Den filmen har aldrig släpps officiellt då en producent stal Special Effect pengarna som de skulle bygga en mekanisk björn för och försvann så filmen lades ner. Men själva filmen var färdig inspelad och släpptes som bootleg 1987 där den snabbt fick ett följe. Försök har gjorts att göra den färdig men det har aldrig blivit av.
En film jag givetvis ska se också. ;)

Exemplaret jag fick tag på var uppenbart ett VHS rip från en kasset från 80-talet. Från tiden då de tryckte ihop bilden för att den skulle passa TV-skärmen istället för att klippa den (eftersom de aldrig filmades med VHS eller TV i åtanke så kunde de inte klippa bort sidorna). Det gör att bilden blir ihoptryckt. Som tur är så kan de flesta av dagens uppspelningsmaskiner (som t ex mitt PS3) dra ut bilden igen. Värre var det när man hyrde filmerna på den tiden. Minns när jag skulle se Hajen första gången.

Det stod på en poster att björnen är 18 feet hög när den står på bakbenen, det är 5,5 meter! 2 meter mer än vad en vanlig grizzly kan bli. I filmen nämns den bara som 15 feet vilket är 4,7 meter.

Lite oväntat att Gail dog så tidigt då man i början får intrycket att hon var en huvudkaraktär.

De får det hela att låta väldigt vetenskapligt när Scotty förklarar att det handlar om en Grizzly björn släkting som dog ut för en miljon år sedan kallad Arctos ursus horribilis men hela den grejen är påhittad. Någon sådan björn har aldrig funnits. Faktum är att Brun björnen (och då även Grizzly) kom inte till Amerika fören för 50000 år sedan. Dessutom heter björn Ursus arctos, inte Arctos ursus (Ursus=björn, Ursus arctos=Brun björn) och Ursus arctos horribilis är helt enkelt namnet på vanlig Grizzly björn.
Min gissning är att hela grejen med en ur-grizzly björn var ett sent påhitt för att förklara den overkliga storleken och gjordes utan forskning om saken men de fortfarande använde latinska namnet på vanlig Grizzly och att skådespelaren sedan vände på ett par av orden. Inget någon tittare skulle veta ändå, tänkte de säkert. Men så kom internet. ;)
Sedan så har det aldrig funnits en björn som har varit 5,5 meter hög. Den högsta var runt 3,5 meter (och eftersom forskare alltid överdriver nedåt så kan man nog lägga till en halvmeter). Och förklaringen att den jagar människor för att den gillar kött var ingen vidare bra förklaring.

Bra special effekter även om det är lite synd att man av förståliga själ inte kan visa hela björnen attackera människor i samma bild. De verkar ha försökt härma Jaws med att vänta en tid innan man får se hela björnen men det hela misslyckas lite då avslöjandet saknar wow-effekten som de säkert hade tänkt. Scenen man får se hela så är det en levande Grizzly björn man ser och den ser inte ut att vara över 5 meter hög, precis. Faktum är att jag väntade mig att de skulle skjuta den, tro att de skjutit rätt björn men sedan få veta att den riktiga är betydligt större (som i Hajen). De skulle ha kostat på sig att använda en konstgjord Grizzly för den där första bilden av hela och visa den mot en människa bara för att man ska se just hur stor den är.

Filmen har också några rätt brutala scener. Framförallt scenen där björnen biter av den lilla pojkens ben. Väldigt ovanligt att man ser något sådant i en film.
En scen man inte glömmer är när björnen slår huvudet av hästen.
Måste säga att jag är förvånad att filmen var PG (barntillåten med föräldrar översyn) i USA.

Jag vet inte om det var versionen jag fick tag på eller inte men där var en väldigt dåligt klippt scen efter Scotty blir dödad (som förövrigt var på ett väldigt antiklimax sätt men jag gillade hur de försökte lura en att han skulle klara sig) då man får se dem hitta kroppen i en scen som bara är 1 secund lång. Det kan ju inte stämma. Filmen ska vara 91 minuter lång men min version var bara 89 minuter.

Slutet var verkligen dåligt. Jag menar helt plötsligt drar han fram ett raketgevär (som aldrig ens har nämnts innan) och spränger björnen. Jag tycker ett smartare sätt hade varit att sättra igång propellorn på helikoptern när den anföll Kelly. Det här var en fantasilös och billig lösning.

En för det mästa mycket bra och spännande film som tyvärr har sina dåliga sidor och fgaller lite i slutet.

Betyg: Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#547 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 21 June 2014 - 04:59

Studio S Entertainment har haft den goda smaken att ge oss svenska utgåvor av både "Grizzly" samt "Day of the Animals". Du får hålla ögonen öppna efter dom när du shoppar film, dom är väl värda att ha i sin samling. Speciellt om man gillar djurskräckisar. Dom har släppt en del coola "Djävla Djur"-boxar och filmerna i dessa släpptes ofta separat med.

Edited by Garm (M), 21 June 2014 - 05:09.

#548 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 June 2014 - 05:09

Oh, då kanske det är de oklippta versionerna av filmerna. :D Ska deffinitivt hålla ögonen öppna. Tack för tippset! :)

-Sora, Kingdom Hearts

#549 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 21 June 2014 - 05:18

Det var så lite. :) Hoppas du hittar någon av dom när du ska shoppa film. Vet att du brukar handla mycket film av knallar när du är på marknader osv, sådana ställen kan dessa finnas på till ett bra pris.

Har bara sett Studio S versioner av filmerna (har samtliga tre utgivna "Djävla Djur"-boxarna), så jag kan inte riktigt uttala mig om huruvida dom är klippta eller ej eftersom jag inte kan jämföra med något. Men Studio S affärsidé är ju att dom är kända för att till 99% släppa oklippta versioner av filmerna i deras utbud, så det finns nog en god chans att dessa är det med.

Edited by Garm (M), 21 June 2014 - 05:19.

#550 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 June 2014 - 07:53

Grizzly (1976)
Filmen ska vara 91 minuter lång men min version var bara 89 minuter.

Kan ha med formaten att göra, eftersom formaten hanterar olika antal frames-per-second (bio: 24fps, pal: 25fps och ntcs 29.97fps).

fqq5BYam.jpg