Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#526 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 April 2007 - 17:04

Det var väl mest tänkt som en jämförelse med de andra serierna den veckan, jag tyckte serien stod sig i jämförelse. Visst är UXM mycket sämre nu än vad den varit tidigare (liksom det mesta hos Marvel), men jag tycker fortfarande att den är hyfsad.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#527 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 April 2007 - 23:18

Läste precis Buffy 8x02! Och det var yeah, kan man säga!

Winter is Coming

#528 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 April 2007 - 01:45

Powers vol. 4

Posted Image

Poliserna Christian Walker och Deena Pilgrim fortsätter utreda mord på superhjältar. Det känns som det här egentligen borde vara ett koncept som tar slut rätt snabbt och blir repetativt och tråkigt. Men Bendis fortsätter skriva riktigt bra stories och karaktärerna fortsätter utvecklas så än så länge är det inget jag oroar mig över även om det börjar ha kommit många nummer vid det här laget.

En annan sak är väl att det borde ta slut superhjältar snart... :P I den här volymen dör en hel superhjältegrupp samt Zora som det senare avlöjas att Walker hade en relation tillsmmans med. Det slutar också med att Walker får sparken från polisen så det blir iaf intressant att se hur det kommer att fortsätta. Jag antar att han får komma tillbaka på ett eller annat sätt men jag tror inte Bendis kommer att låta det ske så lättvindigt. F.ö. gillar jag att dom ständigt refererar tillbaka till tidigare fall, speciellt Retro Girl fallet som framhölls som en stor grej då så det är skönt att dom bara inte släppt det. Triphammers återkomst i sltet och hans konversation med Walker var t.ex. mycket bra.

Edited by Wylie Times, 07 April 2007 - 01:48.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#529 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 07 April 2007 - 20:14

Läste precis Buffy 8x02! Och det var yeah, kan man säga!

Håller med, awesome shit! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#530 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 14 April 2007 - 09:05

Jag har haft påsklov en vecka och passat på att läsa en del serier. Den här veckan har det kommit en del intressanta grejer som kan vara värt att nämna, främst att Allstar Super-man 7 är ute. Frank Quitely tecknar som vanligt fantastiskt, och Grant Morrison skriver Superman bättre än någon annan. Fast jag vet inte om jag gillade detta nummer så jättemycket, men det är helt klart värt att läsa.

Det har kommit ett nytt nummer av Fables, som kändes lite halvdant. Två nya serier som kan vara värda att nämna är:

"Spider-man and the Fantastic Four" - En "limited" serie som bara kommer i fyra nummer. Knappast ett mästerverk, men helt klart underhållande och läsvärd. Framförallt är det väldigt, väldigt old-school och påminner om gamla Spider-man serier. Den svarta dräkten lyser med sin frånvaro och Spidde är skämtsam och hyfsat glad. Om inte annat bör man läsa serien för det.

The Loners - Också en "limited" serie och den känns främst läsvärd för de som är Runaways-frälsta. The Loners figurerade i början av den andra "omgången" av Runaways, och jag tyckte de var rätt intressanta då. Deras egen titel känns inte lika intressant, men jag kommer försätta läsa den. Hyfsad underhållning iaf!

Men främst har jag rotat bland mina gamla serietidningar under veckan och jag fastnade i riktigt bra, gamla Spider-man serier. Bl.a. har jag läst om mycket av de serier som gick i svenska Spider-man för några år sen där JR JR tecknade. Jag överdriver inte när jag säger att han är en av de som tecknat Spider-man allra bäst. Sällan har jag läst så snygga Spider-man serier. Dessutom var serierna underhållande och ganska välskrivna då, till skillnad från då. Vissa hade problem med Ezekiel och den storyn, men jag tyckte faktiskt den var riktigt bra. Jag anser att Marvel borde anlita JR JR som tecknare för Spider-man igen och satsa på ett schysst manus. Det skulle kunna bli hur bra som helst!

För övrigt har alla nummer av mini-serien White Tiger kommit ut nu. Den verkar helt OK, så jag ska nog kolla upp den inom en snar framtid.

Edited by Spidde, 14 April 2007 - 09:07.

last.fm Filmtipset

#531 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 April 2007 - 11:46

NextWave vol 1. - This is what they want.
av Warren Ellis & Stuart Immonen

Posted Image

Äntligen har jag kunnat köpa den här samlingen. (Jag hatar när dom ger ut samlingar i HC först så att det går ytterligare ett par månader inna den kommer ut i TP) Det här är iaf riktigt underhållande. Warren driver med allt och alla inklusive sig själv. NextWave är en grupp superhjälar som fallit i glömska eller som aldrig var speciellt stora till att börja med. Att kalla dom en grupp kanske är att ta i, mer en löst sammanhållen grupp av självupptagna individer som inte bryr sig ett jota om varann. Dom har rekryterats av organistationen HATE som leds av Dirk Anger men när dom får reda på att HATE finansieras av Beyond corporation som är en f.d. terrorist cell och vad deras planer är lämnar NextWave HATE för att stoppa Beyonds tester av massförstörelsevapen. Det här är det överlägset bästa jag läst av Ellis Marvel titlar.

DMZ vol 2. - Body of a Journalist
av Brian Wood & Riccardo Burchielli

Posted Image

Den här serien blir bara bättre och bättre. Den här gången hamnar Matty återigen mellan the US army och the Free Armies som har kidnappat Liberty News förra stjärnreporter Viktor Freguson som alla trott varit död sen hans helikopter sköts ner. US army vill använda kidnappningen och Matty som en ursäket för ett slutgiltigt anfall mot the Free Armies vilket Matty måste försöka förhindra för att inte tusentals oskyliga i Manhattan ska dö. Efter det följer två one shots där den ena behandlar Zees back story och den andra är en sorts reseguide inom DMZ både skriven och tecknad av Brian Wood. Riktigt snyggt. Fortsätter DMZ så här kommer den snart gå om 100 Bullets som min favoritserie just nu. Som tur är dröjer det inte länge till nästa samling kommer heller. :)

-Gangstagrass

#532 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 14 April 2007 - 16:34

Jag har läst bägge de där, Wylie :) Jag är inte lika entusiastisk över någon av serierna, men det är helt klart bra grejer båda två,

last.fm Filmtipset

#533 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 19 April 2007 - 21:01

Jag har inte läst serietidningar på många år (förutom Kalle Anka då så klart :P ) men nu har jag börjat prenumerera på Buffy, så de så här långt 2 numren som kommit ut har jag läst.

Och för bara ett par veckor sedan fann jag en torrent med över 300 Robotech tidningar :o :thumbsup:
Så nu håller jag på och läser Robotech II - The Sentinels, underbart bra! 80-tal, svartvitt och rymdkrig! Me like :D

Winter is Coming

#534 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 April 2007 - 21:43

Seven Soldiers of Victory vol. 2
av Grant Morrison & Various

Posted Image

Ett virrvarr av historier fortsätter kors och tvärs med väldigt olika koppling till huvudstoryn och framför allt till varandra och man måste typ läsa om det mesta av vol 1 för att överhuvudtaget kunna hänga med. Allt är sålunda som det brukar i Grant Morrisons värld. :) Det är iaf fortfarande väldigt bra.
Jag borde nog köpa vol 3 och 4 samtidigt så slipper jag läsa om allt två gånger till.

Edited by Wylie Times, 19 April 2007 - 21:44.

-Gangstagrass

#535 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 30 April 2007 - 09:11

Förra veckan var rätt död på seriefronten, men det kom ett nytt nummer av Daredevil och det är ju alltid bra :)

Annars har jag läst en del skit, som inte är värd att nämna här. Jag vill inte ha dåligt inflytande på er, och få er att läsa dåliga serier ;)

last.fm Filmtipset

#536 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 May 2007 - 13:06

wylie Times, killen med skölden på bilden, vad är det han heter?
Känner igen honom så väl, även om det var över ett decennium sen jag såg honom i en serie :P

satte mig och läste igenom hela Secret Wars för skojs skull igårnatt.
<3 nr 8, sidorna 24-25 :)
Edit; för de som inte kommer ihåg vad som hände just då (Secret wars har ju ca 20 år på nacken), så är här en megahint;
Posted Image :P

Edited by Hofling, 01 May 2007 - 13:15.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#537 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 01 May 2007 - 21:32

Haha, ja fast det där vet väl alla Marvel-fans vid det här laget...? :)

Jag har iallafall börjat läsa NewUniversal, och jag måste jag säga att jag är mycket glatt överaskad! :) Ungefär som Supreme Power i början ( även om vi nu ju vet att originalet New Universe kom allra först med detta tema, vilket gör att det blir synd om denna serie, då den aldrig kan bli film pga Heroes) fast med lite högre tempo.

Särskilt Salvador Larroca är jag överraskad av, hans teckningar i Uncanny X-men på senare år har jag tyckt var riktigt riktigt USLA, men här är han som PÅNYTTFÖDD!! :D En helt ny artist, med mäktiga krafter.

#538 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 May 2007 - 00:32

wylie Times, killen med skölden på bilden, vad är det han heter?
Känner igen honom så väl, även om det var över ett decennium sen jag såg honom i en serie :P

Han heter Guardian. Grant Morrison skapade tydligen en variant av honom.

http://en.wikipedia....ian_(DC_Comics)

-Gangstagrass

#539 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 May 2007 - 00:33

Alla fans vet säkert att det var i Secret Wars ja, men jag tror inte så många vet exakt vilken sida det var på :P
då utgår jag iofs ifrån att de flesta har lika bra minne som ig som knappt komme rihåg vad jag gjorde igår..
--

Tack för infon och länken WT

Edited by Hofling, 02 May 2007 - 01:02.

#540 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 May 2007 - 16:34

Ikväll är det äntligen dags att se Spider-man 3 och jag varvat upp med lite nya serietidningar :) Bl.a. Runaways 26, Loners 2, Sensational Spiderman Annual 1. Helt OK! Måste dock säga att jag är lite besviken på Joss Whedons arbete med Runaways. Det är långt ifrån så bra som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Ganska mediokert, t.o.m. :(

last.fm Filmtipset

#541 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 May 2007 - 20:13

Hittade ett nummer av Mega Marvel på "mitt" antikvariat med Venom, "Dödlig Beskyddare". Tydligen tecknat av Todd MacFarlane. Tänkte det kunde vara bra att läsa på lite om Venom innan man ser Spider-Man 3.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#542 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 May 2007 - 00:43

Lethal Protector/Dödlig beskyddare? Nej, det var Mark Bagley som tecknade den.
*Hockey och superhjältar*

#543 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 04 May 2007 - 00:49

Mark Bagley :wub:
Älskar killens stil
(Ja, jag gillar Ultimate S-M mycket tack vare att han är(/var) tecknaren :) )

#544 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 May 2007 - 09:35

För några år sen hade det känts väldigt kul att få läsa serier av Joss Whedon, men nu börjar det nästan bli lite för mycket. Den här veckans mest intressanta serier, Astonishing X-Men 21, Runaways 26 och Buffy Season 8 03, är alla skrivna av Whedon. Han är visserligen bra, men inte SÅ bra. Hans arbete med Runaways tycker jag har dragit ner tidningen, och Astonishing X-Men är långt ifrån lika bra som den var i början. Angående Buffy Season 8 är det en ganska kul och underhållande serie, men tämligen onödig och omotiverad enligt mig. Det är nästan så att jag börjar hoppas att Whedon försvinner från seriebranschen och låter lite nytt och vettigt folk träda fram...

last.fm Filmtipset

#545 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 May 2007 - 10:51

Jag har nyss läst den bästa serien på evigheter! Den är gripande, vacker, intressant, fascinerande, fantastiskt välskriven och saknar superhjältar! Den är dessutom skriven av Brian K. Vaughan som är en av mina absoluta favoriter (gå och göm dig, Joss Whedon!). Det är en graphic novel som bygger på verkliga händelser och heter "Pride of Baghdad". Den handlar om hur en grupp lejon tar sig ut från Baghdad Zoo när USA bombar Baghdad. Jag blev väldigt fascinerad av serien, och jag tycker den kan jämföras med "Watership Down". Den är rätt vuxen och har väldigt välskriven dialog. Väldigt, väldigt bra på alla sätt och vis! Den har också extremt fina teckningar av Niko Henrichon. Serien är utgiven av Vertigo, och jag kan verkligen rekommendera den till ALLA!

Posted Image

Posted Image

last.fm Filmtipset

#546 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 May 2007 - 21:43

Läste Buffy 8.03 idag. Det blir allt bättre hela tiden!

Winter is Coming

#547 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 05 May 2007 - 09:50

Någon som har läst Ex Machina? Tycker den låter rätt intressant och läsvärd, och det skulle vara ett skönt projekt att sätta igång med efter helgen :)

last.fm Filmtipset

#548 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 May 2007 - 17:15

Jag har läst första arcet i Ex Machina. Det är faktiskt en bra serie, även om det känns som man aldrig riktigt får kläm på den. Handlingen är tämligen udda. Världens första och enda superhjälte lägger av och blir borgmästare i NYC. Mycket tidshopp mellan hans tid som superhjälte och som borgmästare. Om du gillar Vaughn som mycket som du säger så är det given läsning. Stilen påminner en hel del om Y.

-Gangstagrass

#549 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 May 2007 - 09:42

Jag har läst första arcet i Ex Machina. Det är faktiskt en bra serie, även om det känns som man aldrig riktigt får kläm på den. Handlingen är tämligen udda. Världens första och enda superhjälte lägger av och blir borgmästare i NYC. Mycket tidshopp mellan hans tid som superhjälte och som borgmästare. Om du gillar Vaughn som mycket som du säger så är det given läsning. Stilen påminner en hel del om Y.

Har läst den först arcen nu på morgonen, och i stort sett håller jag med dig. Serien känns lite svår att greppa. Men samtidigt är den så pass intressant och bra att jag helt klart kommer fortsätta att läsa den. Snyggt tecknat också, och karaktärerna känns intressanta.

last.fm Filmtipset

#550 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 May 2007 - 12:34

Jag har nyss läst den bästa serien på evigheter! Den är gripande, vacker, intressant, fascinerande, fantastiskt välskriven och saknar superhjältar! Den är dessutom skriven av Brian K. Vaughan som är en av mina absoluta favoriter (gå och göm dig, Joss Whedon!). Det är en graphic novel som bygger på verkliga händelser och heter "Pride of Baghdad". Den handlar om hur en grupp lejon tar sig ut från Baghdad Zoo när USA bombar Baghdad. Jag blev väldigt fascinerad av serien, och jag tycker den kan jämföras med "Watership Down". Den är rätt vuxen och har väldigt välskriven dialog. Väldigt, väldigt bra på alla sätt och vis! Den har också extremt fina teckningar av Niko Henrichon. Serien är utgiven av Vertigo, och jag kan verkligen rekommendera den till ALLA!

Ser onekligen intressant ut, rent teckningsmässigt samt för handlingen. Ska helt klart ta mig en närmare titt på denna när jag besöker serieaffärn nästa gång. Tack för tipset! :)