Senast sedda film #7
Posted 21 June 2014 - 14:32
När det gäller Studio S och deras filmer så har det ibland hänt att dom gett ut klippta versioner av en film på grund av diverse anledningar. Är man mån om att få en specifik film i oklippt status så rekommenderar jag att man drar iväg ett mejl till SEO på Studio S och frågar. Han är en lika stor filmnörd som oss andra och har full koll på filmerna som dom har gett ut.
Posted 21 June 2014 - 18:32
Vidare från "I Kapten Grants Kölvatten" plockar jag upp den här ur "Andra har också gillat"-sektionen på IMDb...
VAD? Norge i mitten på 1800-talet, unge Haakon tar värvning som skeppspojke för att rädda familjens gård men inser snart att något är fel ombord...
VEM? Nils Gaup (aka "Han som gjorde Veiviseren") står för regi och manus.
VAR? Norge, England, Spanien och Fiji; man sparde inte på krutet när det gällde miljöerna.
HUR? En gedigen historia, annat kan man inte säga. Den lånar friskt från gamla klassiker (Robinson Crusoe, men inte lika träig) visserligen men inte så mycket att det stör. Det är fart i berättandet och tacknämligt nog blir den aldrig för fantastisk. Trevliga miljöer, bra karaktärer och en skurk som är lagom ondsint. Ett gediget matinéäventyr som har något åt alla.
NÄR? Baserad på ungdomsboken "Haakon Haakonsen. En norsk Robinson" av O. V. Falck-Ytter; publicerad 1873.
Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 21 June 2014 - 20:07
Det är ungefär det enda som jag minns. Har gång på gång velat se om filmen sedan dess, men åren gick och minnet svek mig. Men så blev jag påmind om filmen i samband med att jag fick se Veiviseren och efter det slog upp vad regissören har gjort mer. Lite Google-Fu senare och jag insåg att det inte finns någon vettig utgåva att tillgå. Internetkanalen gav inte heller full pott, men närapå. Antingen får man se filmen dubbad till engelska eller med originaltal (norska) utan undertexter. Minns inte exakt vilket val jag gjorde, men filmen är fortfarande osedd. Fint att jag åtminstone är konsekvent.

Blir sugen på att se den nu, efter att ha läst XC:s omdöme. Som får mig att hoppas på samma filmupplevelse.
Edited by Garm (M), 21 June 2014 - 20:08.
Posted 21 June 2014 - 20:35
Kul trivia, ibland önskar jag att jag behållit mina biobiljetter.
Den här följer ett led filmer som började med "Tjuven i Bagdad" och sedan plockade jag "Ön vid världens ände" ur dess "folk har även gillat sektionen" på IMDb. Därifrån gled jag vidare "I Kapten Grants Farvatten" och där dök den här upp (igen). Och då gjorde jag slag i saken och letade jag upp den.
Jag såg den med norskt tal och engelska undertext. Är lite nyfiken hur länge jag kan låta IMDb leda mig vidare.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 22 June 2014 - 00:56
Aha, det låter som ett kuligt och bra sätt att se och upptäcka ny film på. Jag antar att den nytillkomna informationen i ditt omdöme [PWLT*TiB#04] har med det att göra? Givetvis så måste du fortsätta tills du stöter på en film som du inte alls är intresserad av att se, alternativt att den är svår att få tag på. Jag måste komma ihåg att testa det här upplägget när jag kan börja att se på film ordentligt igen.
Posted 22 June 2014 - 04:09
Det var så lite.
Hoppas du hittar någon av dom när du ska shoppa film. Vet att du brukar handla mycket film av knallar när du är på marknader osv, sådana ställen kan dessa finnas på till ett bra pris.
Jo, jag tänkte också det.
Har bara sett Studio S versioner av filmerna (har samtliga tre utgivna "Djävla Djur"-boxarna), så jag kan inte riktigt uttala mig om huruvida dom är klippta eller ej eftersom jag inte kan jämföra med något. Men Studio S affärsidé är ju att dom är kända för att till 99% släppa oklippta versioner av filmerna i deras utbud, så det finns nog en god chans att dessa är det med.
Jag vet bara att de ska ha spelat in 2 versioner av vattenfall scenen i Grizzly där i en av dem tjejen var topless och hoppade ner i vattnet och så, som sagt, verkar scenen när de hittar Scotty i sluitet
vara klippt. Det ska ha gjorts en R version och en PG version av filmen.
Kan ha med formaten att göra, eftersom formaten hanterar olika antal frames-per-second (bio: 24fps, pal: 25fps och ntcs 29.97fps).Grizzly (1976)
Filmen ska vara 91 minuter lång men min version var bara 89 minuter.
Jupp. Man brukar säga att det är 4 minuter som skiljer när en film konverteras från NTSC till PAL. Är en amerikansk film t.ex. 100 minuter lång, så blir speltiden 96 minuter hos oss. Och då är det samma film, men en del tror att den kanske är klippt bara på grund av det.
Jasså? Det hade jag ingen aning om. Det förklarar en hel del med andra filmer jag har sett. Fast på Blu-ray verkar det oftast vara tvärt om att de är några minuter längre än de ska vara.
När det gäller Studio S och deras filmer så har det ibland hänt att dom gett ut klippta versioner av en film på grund av diverse anledningar. Är man mån om att få en specifik film i oklippt status så rekommenderar jag att man drar iväg ett mejl till SEO på Studio S och frågar. Han är en lika stor filmnörd som oss andra och har full koll på filmerna som dom har gett ut.
OK, man kanske skulle göra det. Tack för förslaget.
Doomsday Prophecy (2011)
En jordbävning öppnar en spricka som slukar Svarta Havet och sprider sig i Mellanöstern. Allt går enligt en profetsia från en bok skriven av författaren Rupert Crane som även förutsåg 9/11 och Irak kriget men försvann spårlöst för 10 år sedan. Men plötsligt ringer Crane till bokförläggaren Sam Lovell i New York och vill ha en ny bok utgiven. Men han har ett krav: En av Lovell's anställda, Eric Fox, måste personligen åka till British Columbia och hämta boken. Samtidigt får arkeologen Brook Calvin i Washington också ett samtal från Crane där han ber henne undersöka statyerna på Påskön. Brook, som inte tror på Maya indianernas varning om att Jordens och solens ovanliga ställning till Vintergatans mitt skulle innebära Jordens undergång, är först tveksam men efter att en profetsia slår in så bestämmer hon sig för att lyssna på honom trotts att hennes assistent, Dennis, varnar henne att låta bli.
Regeringen är också intreserad i Crane då deras expert, Dr. Sparks, inte har lyckats hitta en lösning på problemet och General Slate har skickat Agent Garcia och Agent Henning för att hitta honom. Slate, som hyser agg mot Crane för att han vägrade sammarbeta med regeringen, vill får tag på honom till varje pris.
Men Crane är inte den ända som förutser att något ska hända. I British Columbia har Indianen John fått synor och hans barnbarn Raven hjälper honom ovilligt att följa dem.
Sci-Fi katastrof film med bla. A.J. Buckley, Jewel Staite och Alan Dale i huvudrollerna.
Ännu en lågbudget Sci-Fi film jag tycker är jätte bra men som alla andra "riktiga" film intreserade verkar anse vara skräp.
En väldigt spännande och bra film med en intresant mystisk story och bra skådespelare. Det ända är väl att jag önskar att de hade visat lite mer av katastroferna som hände. Man får höra om Kina bli förstört av jordbävning och Italien sjunka under havet men man får inte se det och när Canada förstörs så får man bara se det från rymden. Men troligen hade de inte budget för det.
En annan sak är att filmen uppenbart handlar om Jordens ungdergång som vissa trodde Maya indianerna förutsåg vilket betyder att datumnet borde vara 21 December 2012 men ingenting i filmen säger vilket år det är eller datum och det är uppenbart att det inte är vinter.
En annan sak är Brook vars betydelse de verkar ha glömt bort. Hon skulle vara den som räknade ut hur statyerna fungerade men det gjorde hon aldrig. Det ända hon gjorde var att ta reda på var indianmärket kom ifrån och även då det var viktyigt så kändes det inte som att hennes betydelse utnytjades alls.
Filmen lämnar också en hel del frågor obesvarade. Var kom staven ifrån? Varför kunde bara Crane och Eric använda den? Vilka bygde statyerna? Varför fanns det 2 uppsättningar av statyerna? Hur fungerade statyerna?
De gör det uppenbart att meningen var att inte ge svar på allt utyan lämna kvar mysterium men några svar kunde man iallafall ha fått som hur de fick tag på staven till att börja med och varför den fungerade bara på vissa.
Slutet var bra och jag gillade när Slate fick tag på den och den inte fungerade på honom. Det påminner om en av The Mask serietidningarna när en galen jättestark mördare jagade masken och gjorde allt för att få tag på den och när han slutligen fick tag på den så fungerade den inte på honom.
Betyg: Mycket Bra
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 22 June 2014 - 07:25
Tack för kompletteringen Garm.
Tror inte många känner till det Crusader, blev förvånad själv när jag hörde det första gången.
Att det är tvärt ibland på blu-ray kanske kan förklaras av att blu-ray har stöd för upp till 60fps?
*
Aha, det låter som ett kuligt och bra sätt att se och upptäcka ny film på. Jag antar att den nytillkomna informationen i ditt omdöme [PWLT*TiB#04] har med det att göra? Givetvis så måste du fortsätta tills du stöter på en film som du inte alls är intresserad av att se, alternativt att den är svår att få tag på. Jag måste komma ihåg att testa det här upplägget när jag kan börja att se på film ordentligt igen.
Jupp, jag taggade dem för att kunna följa ledet i efterhand. (Oftast står det bara [#00] när det är en del utav en serie)
PWLT = People who like this.
TiB = Tjuven i Bagdad (Källfilmen).
#00 = Lednummer.
Man får ju fler tips för varje film, och hittills har det inte varit så svårt, det var svårare med shipwrecked nu men förhoppningsvis hittar jag den film som jag blev intresserad av.
Posted 23 June 2014 - 15:13
@Crusader & XC: En annan sak som börjar bli alltmer vanligt är att man brukar ge ut olika versioner av filmer på DVD kontra Blu-ray. På en DVD kan det t.ex. vara en "Theatrical Cut" men på Blu-ray så kan det t.ex. vara en "Extended Director's Cut" istället. Så där får man hålla lite extra koll, beroende på vad man vill ha och se. Filmbolagen försöker väl att göra Blu-ray ännu mer exklusivt och sedan så är det väl det gamla vanliga, dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt av konsumenten och hoppas på att denne kanske dubbeldippar och köper en viss film på både DVD och Blu-ray. I ett sådant läge så kan säkert en del också tro att en film är klippt bara för att speltiden skiljer sig åt. Och på sätt och viss så är ju filmen klippt i skillnaden mellan versionerna, men inte i den bemärkelsen att dom är klippta för att censurera.
@XC: Riktigt smart tänkt där kring taggarna. Tror att jag lånar den lösningen jag med, till mitt filmkompendium. Måste även säga att jag är riktigt pepp på att testa det sättet att upptäcka ny film på, så som du gör nu. Känns riktigt fräscht och hittills så har jag inte tagit så stor notis om "People who liked this also liked..." när man har sökt upp en viss film på IMDb. Man har mest reflekterat över det hela, aldrig tagit ett steg länge och utforskat vad dom andra filmerna är för några, än mindre sett någon. Så det ser jag fram emot att testa. Det ska bli spännande att se hur lånmg kedja som du får nu innan det av någon anledning tar stopp.
Posted 24 June 2014 - 03:04
Ja, de gör ju inte det lätt för en, precis.
Alien Abduction: Incident in Lake County (1998)
Familjen McPherson har sammlats för att fira Thanksgiving när strömmen plötsligt går och mystiska ljus uppenbarar sig på himmlen. 16-åriga Tommy, som har en videokamera och drömmer om att bli regisör, går ut tillsammans med hans äldre brödrar, Kurt och Brian, för att undersöka det hela. Det skulle de inte ha gjort.
Högbudget remake av UFO Abduction (1989), båda gjorda av Dean Alioto, en film jag brukar använda som motargument när folk påstår att The Blair Witch Project (1999) var från början unik och skapade Found Footage genren. Blair Witch hade bara bättre marknadsföring och fick mainstream att upptäcka den typen av filmer. De var inte ens först med att påstå att det var på riktigt heller (En illution som inte längre håller när man känner igen skådespelare som t ex Aaron Pearl som ses lite överallt nuförtiden).
Blair Witch bar inte heller först med att ha en gråtande huvudperson filma sig själm medans den berättar hur rädd den är.
Det som förstör filmen lite är intervjuerna med folk mitt i allt som avslöjar saker om slutet. Nu förstår man visseligen snabbt att de är chanslösa med tanke på hur de frös Tommy och raderade hans minne utan vidare, men ändå.
En annan sak är att de visar videon för resten av familjen så att de plötsligt tror på det för det tar bort mycket av intrigen och jag hade föredragit om de hade fått se det med sina egna ögon och man fick se deras reaktion när de insåg att det var på riktigt.
När orginalet kom 1989 så startade det en viss panik bland de som såg det då de trodde det var på riktigt. Men den här från 1998 skapade ännu mer panik då folk trodde att den här var en rekonstruktion av en riktig video från 1989 (och vissa trodde den här var riktigt). Sheriffen i Lake County fick gå ut och ge ett officiellt utalande att där inte har funnits någon familj vid namn McPherson. Inte fören någon på intrernet hittade en av skådespelarna så dog det.
En mycket bra och spännande Found Footage film som jag önskar skrämde mig lika mycket som den ska ha skrämt andra, efter vad jag har hört.
Betyg: Mycket Bra
Edited by Crusader, 24 June 2014 - 03:06.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 24 June 2014 - 08:32
@Garm@FPS: Bolagen vill ju givetvis sälja så mycket DVD/BR som möjligt, så att man släpper flera versioner med "nytt extramaterial" osv. är ju helt OK. Som du säger så är det en skillnad på "klippt" och "klippt".
@Garm@PWLT: Jag tittar rätt ofta igenom dem filmerna, och ibland plockar jag upp tips därifrån. Det här är dock första gången jag medvetet väljer film efter film därifrån.
@Crusader: Blair Witch var väl bland de första som lyckades använda internet till sin marknadsföring? Kul story där med filmen från 1989, internet har mer eller mindre dödat den typen av fenomen. Idag är det nästan för lätt att få tag på information.
Posted 27 June 2014 - 00:39
@Crusader: Blair Witch var väl bland de första som lyckades använda internet till sin marknadsföring? Kul story där med filmen från 1989, internet har mer eller mindre dödat den typen av fenomen. Idag är det nästan för lätt att få tag på information.
Ja, Blair Witch använde klart internet till sin fördel, något som inte var så möjligt tidigare.
Håller med om att det uidag är så enkelt att på tag på information. Något jag nämde när jag skrev om Grizzly (1976) och den felaktiga information de gav om Grizzly björnens historia.
Edge of Tomorrow (2014)
För många år sedan slog stora meteoriter ner i Europa och ur dem kravlade mystiska tentakel-monster ut och började döda alla människor de stöter på. Efter år av strider så har varelserna, nu döpta till "Mimics" då de snabbt lär sig all motståndares taktik, lagt hela Europa under sig förutom Skandinavien och England.
Men efter en stor seger för mänskligheten i slaget vid Verdun, Tyskland, tackvare den nya Exoskelett-rustningen battle suit och den symbol som den tuffa soldaten Sergeant Rita Vrataski blev efter hennes stora insatts så beslutas det att globala FN-ledda UDF (United Defense Forces) ska sammla alla sina trupper för ett gigantiskt slag där de ska anfalla från alla sidor av Europa och trycka tillbaka fienden för att sedan besegra den för gott i mitten.
Major William Cage är en feg usling med ett stort leende och en förmåga att övertala folk om det mästa tackvare hans förra yrke som försäljare. Det har gjort att han snabbt har rest i graderna och fått jobbet att i media sälja kriget och få fler att anmäla sig. Något som engelska General Brigham vill använda sig av för att ge sergern en så ljus bild som möjligt genom att sätta Cage på frontlinjen i den stora striden nästa dag.
Mot sin vilja sätts den totalt oerfarne Cage i J-squad bland de sämre soldaterna under den fitness-galne Master Sergeant Farell's befäl och skickas till en strand i Frankrike med de andra trupperna. Det hela visar sig vara långt från den enkla seger de hade väntat sig och blir istället en massaker där Cage snart dör. Men så´vaknar han upp och inser att det åter är dagen inna striden. Medans dagarna fortsätter upprepa sig när han dör försöker Cage göra sitt bästa för att skydda hans medsoldater och rädda den som av många anses vara mänsklighetens största hopp, den hårda Rita som nu kallas "The Angel of Verdun" av media och "Full Metal Bitch" av de andra soldaterna.
Film baserad på den Japanska lättlästa boken All You Need Is Kill av Hiroshi Sakurazaka och är också starkt inspirerad av TV-spel. Och filmen har en väldigt stark TV-spel känsla som när ens karaktär dör och man laddar en sparning vilket regisören har erkänt är medvetet. Sedan påminner upplägget med ett Europa helt övertaget av monster också om TV-spelet Resistance: Fall of Man, fast det är troligen ett sammanträffande.
En väldigt bra, spännande, rolig och extremt underhållande film. Klart en av de bästa action-filmer jag har sett och säkerligen en blivande klassiker som det kommer talas om långt in i framtiden bredvid legender som Terminator 2 och Aliens. Och då var det här 2D versionen (3D hade slutat visats) så det har inte påverkat mig.
Starkt manus, bra specialeffekter och regi, bra skådespelare där framförallt Tom Cruise briljerar i en ovanlig roll som den inkompitenta och mesig karaktären William Cage. Det här är långt ifrån den självsäkta tuffa perfekta hjälte han brukar spela. Och det håller sig så i hela filmen. Även när han blir bra på att slåss så förblir han samma karaktär som lite staplar sig fram och aldrig riktigt verkar ha allt i kontroll. Ända in i slutet så känns han som en helt vanlig kille som är lite ängslig och inte riktigt klarar allt. Och det gillar jag verkligen.
Utöver honom så ser vi även Emily Blunt som Sergeant Rita Vrataski, Bill Paxton (som åter lyckas vara med en en framtida klassisk action-film) som Master Sergeant Farell och Brendan Gleeson som General Brigham.
Min synopsis kan kännas lång men det mästa är filmens backstrory, något som de kör igenom väldigt snabbt och inte så värst ingående i allra början.
Det här är en film jag varmt kan rekomendera alla som gillar cool action med mycket humor.
Betyg: Awesome+
Edited by Crusader, 27 June 2014 - 00:58.
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 27 June 2014 - 18:53
Låter lovande att du gillade Edge of Tomorrow Crusader, låter som det är värt att vänta på DVDn.
*
Treasure of Matecumbe (1976) [PWLT*TiB#05] [US]
VAD? Det är efter-inbördeskrigets Usa, Davie och hans familj är på ruinens brant när han snubblar över skattkarta hans far ritat. Tillsammans med vännen Thad ger han sig ut skattjakt. I hälarna har dem den girige Kapten Sprangler som också vill komma över skatten...
VEM? Favoriten Peter Ustinov (som även hade en roll i 1978 års Tjuven från Bagdad) spelar kvacksalvaren Snoddgrass och skurken Sprangler spelas av vår gamla bekantskap Vic "Jättehajen - Vindsurfarnas skräck " Morrow.
VAR? På flod, på strand och i ett träsk; fyndas kokt och stekt gull-fläsk.
HUR? Standardmässig. Det är det första som slår mig när jag ser den här filmen. den här följer standardmallen för familjeäventyr: barn på vift; vuxna som går varandra på nerverna (och kärar ned sig i varandra mot slutet) och en välutbildad comic-relief. Men det här är inte dåligt, storyn lånar in koncept och storylines från andra produktionen (Tom Sawyer kommer för en t.ex.) och produktionen är gedigen och castingen bra. Cowboy Breakdancen i mitten av filmen visade sig bli riktigt underhållande. Klart sevärd om man gillar gamla familjematinéer från förr.
NÄR? Resan med Tjuven från Bagdad forsätter. När jag sett #03 (Jules Verne-rafflet I Kapten Grants Kölvatten) valde jag mellan den här och Piratgrottan. Och den här var (otroligt nog svårare att hitta) men fick en ny chans direkt att införskaffa den. Deluxeutgåva med hårdkodade grekiska undertexter dessutom.
Posted 28 June 2014 - 01:38
För mig brukar det vara tvärt om med en bra låtande film. Att en film låter som att det är värt att INTE vänta på DVDn.
Meltdown: Days of Destruction (2006)
En gigantisk meteorit närmar sig Jorden och efter ett lyckat test på en is-komet så vill chefen Jerry Olsen, trots varningar från Nathan att det hela kan gå katastrofalt fel, testa det nya programet på den, som går ut på att man skjuter en bomb på meteoriten och spränger den ur kurs. Men det hela går helt fel och då explotionen istället får den att flyga närmare Jorden med resultatet att den knuffar Jorden närmare solen.
Temeraturen börjar snabbt stiga mot kritiska nevåer och Polisdetektiverna Tom och Mick får snabbt mycket att göra när krisen drar ut det värsta i folk samtidigt som Tom's ex, sjuksköterskan Bonnie, får mycket att göra när hettan drar in fler och fler till sjukhuset medans Reportern Carly, som är Tom's flickvän och Nathan's syster, anar en stor story bakom den mystiska hettan, och i förorten försöker Tom och Bonnie's 17-åriga dotter Kimberly, och hennes pojkvän, den föredetta brottslingen C.J., att klara sig undan de galningar som rensar husen på allt vad de vill ha.
Men det här är bara början på en global katastrof som kan bli mänsklighetens undergång och snart inser de att det finns bara en sak att göra, fly staden och försöka hitta ett ställe där de kan överleva.
Katastrof/Action Sci-Fi film med bla. Casper Van Dien, Vincent Gale och Stefanie von Pfetten i huvudrollerna.
Lite överaskande att det hela utvecklas till en Odyssée. Och man får träffa en hel del underliga karaktärerna som de missformade The Rats (tänk mutanter) i kloakerna
, mystisk främling man inte vet var man har, galna massor, själviska gäng, massmördare, galenskap och supermidifierade bilar.
Filmen har också en hel del drama som t ex. Kimberly som vägrar se Tom som sin far pga att det tog slut mellan honom och Bonnie och för att han dejtar Carly som hon hatar (och det måste ha pågott länge då Tom och Carley har dejtat i 3 år men varken Kimberly eller Bonnie har träffat henne innan och Tom och Bonnie gjorde slut innan Kimberly ens var född), Tom som ogillar att hans dotter Kimberly dejtar en C.J. som har ett brottsregister, C.J. som inte litar på poliser, Bonnies som har svårt för att Kimberly börjar bli vuxen, och Nathan som bär på skuldkänslor för hela krisen och även verkar ha någon vilja att gottgöra något för sin syster Carly.
Slutet var bra och de lyckades givetvis få till ett lyckligt slut även om det betydde att hela resan kändes onödig då de likaväl kunde ha väntat ut det. Fast lite underligt är det att de två poliserna bara gick sin väg istället för att döda dem och ta deras grejer som de hade gjort med hundratals andra.
Sedan vet jag inte vad jag känner över hela grejen med att Tom och Bonnie blir plötsligt ett par igen (trots att han precis hade sagt till Carly att han inte skulle lämna henne) och att Carly offrar sin relation för dem.Det hela blev en för perfekt lösning. Det hade varit bättre om Carly hade dött istället.
En mycket bra och spännande film som är mycket välgjord. CGIn är väl ingen höjdare men den används väldigt lite och bara i början.
Jag kan varmt (heheh) rekomendera den här filmen.
Betyg: Mycket bra+
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 29 June 2014 - 03:12
Supervolcano (2005)
Rick Lieberman är lyckligt gift med Fiona som han har en son med, William. Han är också ansvarig för att övervaka den fortfarande aktiva supervulkanen under Yellowstone Park och det nya super övervakning-, analys- och simulatorsystemt V.I.R.G.I.L. ska underlätta han jobb. Men kollegan Jock Galvin är kritisk och anser att systemet är opålitligt och att chefen Michael Eldridge kunde ha använt pengarna bättre för att t ex. byta ut de seismiska sensorerna som ständigt går isönder.
Plötsligt utan varning slår en jordvävning till som öppnar marken och skapar en flodvåg i Lake Yellowstone med förödande konsekvenser men allt pekar på att det hade inget med vulkanen att göra och Rick lovar de sammlade journalisterna att risken för att utbrott är bara 1 på 640000 samtidigt som Matt försöker kolla igenom det gigantiska området för att se just hur illa skadan från jordbävningen är. Men under en intervju med vulkan-story jagande journalisten Maggie Chin berättar Rick's svåger, författaren Dr. Kenneth Wylie, att han är övertygad om att det när som helst kommer ske ett utbrott och media är snabba med att äta upp det, och anklaga Rick, Jock, Matt, Nacy, Dave och de andra kollegorna för att vara inkompitenta eller mörklägga sanningen, och snart kommer regeringens ansvarige för akuta sitvationer (FEMA), Wendy Reiss, för att undersöka det hela då hennes chef, Joe Foster, vill ha svar så att deras expert, Bob Mann, vet vad han har att jobba med.
Men vad ingen av dem vet är att under deras fötter ligger magma av en ofantlig massa som reser sig och närsomhelst kan tycket bli förstort så att ett utbrott startar vilket kan kollapsa marken ovanför och skapa en supervulkan!
Ett sammarbete mellan BBC och Discovery Channel för att göra en verklighetstrogen katastrof film byggd på fakta om vad som skulle kunna hända om en supervulkan skulle bildas och få utbrott. Fast nu tog de verkligen i och överdrev det hela med att skapa en förlängd supervulkan som sprutar ut mer än vad någon vulkan har gjort under den tiden som vi kan mäta det (ca 28 miljoner år) då den här supervulkanen hade 25000 km³ med magma att sprida och därför höll på i veckor. Det största vi har kunnat mäta är 5000 km³ men för någon anledning anses Yellowstones första för 2,1 milj. år sedan som den största (2500 km³) så kanske är den större mer en gissning?. Hur som helst så är 10 gånger större än den största (om vi ser Yellowstone som störst) lite att ta i. Fast kanske är det så att alla vulkaner har mycket mer än de sprutar ut och det mästa blir kvar?
Sedan finner jag det lite löjligt att det hela startade en ny tidräkning med Före och Efter Yellowstone istället för Före och Efter Kristus.
Jag tycker det skulle göras flera sådana här katastrof filmer där de sammarbetar med vetenskapsmän och experter för att det ska bli troligt. De flesta gånger verkar de på sin höjd ha googlat eller kollat Wikipedia och ibland verkar de inte ens ha gjort det.
Samma gjorde även Superstorm (2007).
Alla vet kanske inte det här men i Yellowstone finns en aktiv supervulkan, Yellowstone Supervolcano. Vulkanen är 72 km lång och 55 km bred (och det är alltså den "lilla" från det senaste utbrottet) och när den fick utbrott så spred sig mellan 1000 km³ - 2500 km³ med magma under de 4 gånger det har hänt (senast 650000 år sedan) och varje gång har utbrottet blivit mindre. Faktum är att senaste utbrottet var 130000 år sedan men det var för lite för att räknas som en supervulkan (vulkanen måste sputa ut minst 1000 km³ magma) så logiskt borde nästa gång inte hella bli en supervulkan, men man kan inte lita på det då det hela beror på hur mycket av magman som kom upp den gången. Namnet "Supervulkan" används inte av vulkanexperter då det är en term de ogillar och finner för romantiserad men de har på sista tiden börjat använda det i intervjuer för att folk lättare ska förstå.
Yellowstone Supervolcano är en relativt ung supervulkan (2,1 miljoner år gammal) och många väntar på att den ska få utbrott igen då det logiskt borde vara dags snart. Fast saken med vulkaner är att man kan aldrig veta i förväg. Trycket har ökat under de senaste åren mer än under de tidigare 100 åren men ökandet har saktat ner en aning den sista tiden. Men någon gång kommer det hända. Men för tillfället så är det bara de ständiga jordbävningarna och geysern "Old Faithful" som visar att det fortfarande finns liv kvar i den.
Vulkanexperter och vetenskapsmän kommer inte överens om hur man ser när ett vulkanutbrott blir då experter anser att det finns ingen exakt tidsmätning eller mönster för vulkanutbrott utan går mer på sannolikhet och mätningar medans vetenskapsmän anser tvärt om. Men en sådan här vulkan har utbrott ca: vart 600000:e år (+- 100000 år eller så) så visst känns det som att det kan komma när som helst. Men det kan lika väl bli om 100 år, 10000 år eller 60000 år som nästa år.
Filmen är upplagd som en rekonstruktions dokumentär med intervjuer och även bildkvaliteten samt ljudet är för perfekt för film vilket ger det hela en dokumentär-känsla.
Filmen visar snabbt vilken sida de ställer sig på (om det är medvetet eller ej, är frågan) mellan vulkanexperter och vetenskapsmän. Man ser vulkanexperterna göra narr av vetenskapsmän som anser att det snart kommer bli utbrott medans de själva starkt förnekar risken och i intervjuerna så säger alla experterna typ "hur skulle vi kunna veta" och ser ut som inkompitenta idioter. Nu gjorde Rick ändå allt rätt, han tog riskerna på allvar direkt och började genast utforska saken och höjde beredskapen efter hand men hans kollega, Jock, var destu mindre övertygad. Men när det väl hittas bevis att det kommer att ske så är et Rick som vill avakta mednas Jock vill varna. Frågan är, vem hade rätt? Rick som vägrade göra ett officiellt uttalande fören han visste hur illa det skulle bli eller Jock som i hemlighet larmade pressen vilket skapade panik. På ena sidan förvärade Jock det hela då folk inte fick rätt uppgifter utan trodde det värsta men samtidigt så räddade han många miljoner liv. Rick's avaktande kunde ha orsakat att vulkanen hade tagit alla på sänbgen vilket hade dödat miljontals människor men regeringen hade kanske hunnit mobilisera sig för att minska paniken när nyheten väl släpptes. Själv anser jag att Rick skulle ha omedelbart gjort ett personligt utalande där han berättade exakt hur läget låg till, då hade iallafall rätt fakta kommit ut. Och regeringen hade inte fått en chans att försöka tysta ner det. Nu lyckades de istället göra honom till syndabock något han borde ha inset.
Saken är den att vulkanutbrott är sågottsom omöjliga att förutse så deras jobb är igentligen omöjliga.
Typiskt människor. De får höra talas om risken för en supervulkan som kan förgöra halva USA och de åker dit för att titta. Jag gillade när Matt visade journalisten just hur illa det kan bli och att om det händer så kommer hon inte överleva länge nog att få pris för det.
Intresant att i den här filmen så är USA's President en kvinna. Det är den 2:a katastrof filmen på ett kort tag då det är så och i bå+da fallen så får man aldrig se henne utan hon bara nämns kort.
Filmen är verkligen spännande och då det hela utvecklar sig långsamt så byggs spänningen upp. Bara det att de visar en sådan förödelse och att 3/4 av USA är täckt av aska efter 3 dagar (hela jorden känner av det efter 4). Och redan är 460000 döda bara av askan, från vad de vet. (Jag vet inte varför filmer alltid överdriver nedåt. Hade det här varit på riktigt så hade det handlat om betydligt högre siffror, är jag övertygad om.) Och med tanke på att regeringen sa till folk att de bara behövde spara förnödenheter för 3 dagar så lär det ha stigit snabbt sen. I slutet så var det visst ca: 16 milj. som dog. Och det hela blir värre när utbrottet har slutat. 80% av USA täkt av aska, 20% kan ingen leva på. Och sedan kommer istiden (då askan täcker solen och skapar en ständig förmörkelse) som kommer vara i många år (är fortfarande istid och solförmörkelse efter 5 år).
Ett problem med filmen är att de använder mycket matrial från riktiga katastrofer och man vet inte riktogt vilket som är vilket. Och vissa är dåligt gjorda som de liksäckar som ska vara i USA men där man klart kan se att det står med asiatisk skrift. Det hela känns inte rätt. Framförallt inte när de använder en scen från när en person blir räddad från en katastrof i verkligheten och gör att det är en kareaktär i filmen eller alla de döda man ser som man undrar om de är verkliga lik eller inte.
En besvikelse var att man helatiden väntar på det stora utbrottet när alla de små vulkanerna ska gå samman och forma en supervulkan men det händer aldrig. Det hela blir en väldigt tråkig supervulkan som bildar en stor ring med småvulkaner istället för att bli en stor som jag uppfattade skulle hända. Det händer om magman tar slut innan hela vulkanen hinner få utbrott och det verkar som att det är så supervulkaner fungerar. Önskar att jag hade vetat det innan och inte förväntat mig en 80 kilometer lång vilkan. Den största vulkankratern i världen är visst 7,1 km bred.
Bra och spännande, och jag kan varmt rekomendera den.
Betyg: Bra
Edited by Crusader, 29 June 2014 - 03:13.
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 29 June 2014 - 08:42
Typiskt människor. De får höra talas om risken för en supervulkan som kan förgöra halva USA och de åker dit för att titta.
...och betalar extra för nöjet att sitta på första parkett?
Att filmen är ett samarbete mellan BBC och Discovery Channel är avgjort något som gör mig nyfiken. Skall försöka lägga den här på minnet.
Posted 29 June 2014 - 16:41
Europa Report (2013) [US]
VAD? Livet började i havet, så på sätt och vis är det här uppdraget en resa tillbaka i tiden...
VEM? Michael Nyqvist spelar ryss.
VAR? Föga förvånande helt inspelad i en studio.
HUR? Det här är science fiction där "science" fått lite mer utrymme än "fiction", det är Alien (men utan en beväpnad Sigourney Weaver), det är Gravity (fast med jorden utom synhåll) och det är År 2001 - Ett rymdäventyr (men utan Hal och med ett begripligt slut). Men det är också en film i found footage-genren och kombinationen funkar riktigt bra. Extra kul är det givetvis att trots att filmen är amerikansk så är det inte NASA utan ESA (European Space Agency) som skickar ut en expedition till Jupiters måne Europa för att undersöka dess möjligheter till liv. för den som föredrar sina SF-filmer med laserpistoler (alt kulsprutor) och mycket pang-pang blir besvikna. Men det innebär inte att filmen är innehållslös - tvärt om, bitvis blir det både intressant och lite spännande. Filmens slut överraskade mig lite skall jag erkänna och man lyckades iaf hålla mig i mörkret in i det sista hur det skulle sluta (även om det lutade starkt mot en av två teorier för min del). Till en av filmens styrkor hör att vi får lära känna ett sammansvetsat gäng som trots nära på ett år ihop inte går varandra på nerverna. Produktionen är snygg, trevliga special effekter och på det hela taget är den övertygande, tillräckligt påläst för att sälja in det här som "rätt nära verkligheten".
NÄR? Det enda som jag reagerade på är att man aldrig berörde gravitationen, jag hade lite svårt att svälja att Europa skulle ha samma gravitation som jorden (och det har den inte heller). En liten detalj som det är lätt att bortse från.
Posted 29 June 2014 - 16:56
Filmåret 2013 har varit skapligt och det går nu mot sitt slut. Om inget mirakulöst inträffar, så som att jag sätter mig ner senare under kvällen för att se en film (föga troligt) så har jag under natten sett årets absolut sista film.
Europa Report (2013)
En grupp med internationella astronauter blir skickade på ett privatfinansierat uppdrag till Jupiters måne, Europa, för att söka efter tecken på liv.
Som jag läste någonstans, så är det riktigt trevligt att få se en bra SF-film där man lägger fokus på Science istället för Fiction. Filmen är inom kategorin "found footage" men jag hoppas att det inte låter skrämma någon. Det passar riktigt bra och är snyggt gjort med hjälp av fasta kamerorna som finns på farkosten, handkameror som besättningen nyttjar, i dräkterna, osv. Det är alltså inte så mycket "skakig handkamera" som i många andra filmer inom genren.
Handlingen är väldigt bra och som det lekman jag är så tycker jag att det mesta av informationen som man får tilldelad känns korrekt och bra presenterad. I mångt och mycket så är det först när man ska ta sig utanför farkosten som man blandar in fiktion i vetenskapen och det blir mer av en ordinär SF-rulle.
Men jag kan uppskatta att man har tonat ner den varan och att den blandas in först vid det tillfället. En annan sak som jag uppskattar med handlingen är att man får funderat rätt fritt kring exakt vad det är som händer med besättningen och på månen. Det är först i det absoluta slutskedet som man får svar på en del frågor och det känns helt okej. Även om jag kanske hade föredragit ett mer öppet och svävande slut. Och på tal om slutet så var det inte en liten dos Cthulhu som vi fick serverade. Det skulle vara intressant att få veta om det var helt oavsiktligt eller något medvetet.
Karaktärerna är intressanta och skickligt porträtterade av en del kända aktörer. Bland annat så får vi se Michael Nyqvist (Millennium-filmerna), Sharlto Copley (District 9), Christian Camargo (Antagonisten i den första säsongen av tv-serien Dexter). Vi får även ett par vassa prestationer av kvinnliga skådespelerskor, men det är inget av namnen som direkt ringer en klocka, så för mig var dom, mer eller mindre, nya bekantskaper. Vilket givetvis inte gör deras insatser mindre intressanta.
Filmen är väldigt stämningsfull och spännande. Man blandar bra med mer långsamma reflekterande scener och en del lite mer tempofyllda. Musiken är mycket bra och först under eftertexterna så insåg jag att den är gjord av Bear McCreary, kanske inte så konstigt att den är bra med andra ord.
Den visuella aspekten är välgjord och tilltalande. Man har använt sig av mycket material från organisationer som t.ex. NASA och även låtit sig inspireras utifrån dessa när dom har skapat själva. Men mycket är unikt material samt även en del så kallat "stock footage". Det ser hur som helst bra och trovärdigt ut.
Det här är nog en film som har passerat under en del SF-vänners radar, men än är det inte försent att råda bot på det. Nu återstår det att se om någon svensk distributör plockar upp filmen och ger ut den på DVD/BD. Ett givet köp för mig i sådant fall. För filmen är riktigt bra och väl värd att ses om man gillar SF.
Posted 29 June 2014 - 17:56
Ahh, det var väl det jag tyckte att någon omdömmat filmen tidigare.
Jo jag gillade den, alltid lika kul när man lyckas göra en mer lågmäld sf och lyckas bra med den. Allt är som du säger inte perfekt, jag tyckte tex att det var lite i överkant mot slutet med "bläckfisken" som kom in i skeppet - men man kan inte få allt här i livet.
Posted 29 June 2014 - 19:40
Själv är jag kluven till slutet, då den inre Lovecraft-nörden fick sitt lystmäte, men samtidigt så kanske det var lite "over the top". Så jag tycker väl att det både är bra och mindre bra.
Och som svar på min egen fundering i det tidigare omdömet så har den numera släppts på DVD (ej BD) här hos oss av Noble Entertainment.
http://nobleentertai...e/Europa_Report
Edited by Garm (M), 29 June 2014 - 19:46.
Posted 29 June 2014 - 21:01
Och som svar på min egen fundering i det tidigare omdömet så har den numera släppts på DVD (ej BD) här hos oss av Noble Entertainment.
http://nobleentertai...e/Europa_Report
Jupp, den var inte så farligt dyr heller. Ett "utfyllnads köp" nu när jag skickade efter film senast.
Ingen påkostad DVD, snygga menyer men inget extramaterial. (Inte för att det spelar någon roll för min skull).
Posted 29 June 2014 - 23:46
Nope, enligt Prisjakt så verkar den ligga på runt 99 kr lite varstans just nu. Ska ha det i åtanke, för ett inköp blir säkert av förr eller senare. Extramaterial är inte nödvändigt för mig heller. Tittar sällan på sådant och filmen i sig är ju det viktigaste.
Posted 30 June 2014 - 03:24
Edited by Crusader, 03 July 2014 - 02:30.
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 01 July 2014 - 17:35
?: Nordpolen 2045; isen är borta och det är internationell huggsexa om jordens sista fria oljetäckt.
Vilda western (men utan 1800-talets Amerika) stuket funkar rätt bra. »MEN« Intrigerna är lite halvinvecklade och inte alla får sina svar.
Bra castad. »MEN« Måste alla karaktärer vara slemproppar?
Känns som inledningen på något större (än den 1½ timme vi får här). »MEN« Filmen var också avsedd som en pilot för mer.
!: Sammantaget är det här en film med kul premisser, intressant tema och ett välskrivet manus. Det sistnämnda iaf om man har överseende med att det är en TV-pilot och inte renodlad film. Ser man det bara som en film är intrigen plottrig och ofokuserad och slänger upp mer bollar i luften än den behöver. Karaktärerna är OK, men man går på "inga hjältar, men gärna stereotyper"-linjen. Följaktligen så är ryssarna okultiverade barbarer med en smidighet hos en strandad val med pungåderbrock. De gör som de vill, ler och vinkar hånfullt. Hela intrigen med "Svetlana" hade med fördel kunnat klippas bort då den uppenbarligen fyller ett syfte utanför den här filmen. Ändå känns den rätt påkostad, man trodde uppenbarligen på projektet dessutom ligger nordpolen-, olja- och miljövinklarna helt rätt i tiden. Men doften av såpa och avsaknaden av ett riktigt slut gör att som film räcker den inte hela vägen fram.
Posted 02 July 2014 - 19:05
Dhoom: 3 (2013) [IN]
VARNING! SPOILERS PÅ INGÅNG!
VAD? Det härjar en rånare i Chicago och det enda polisen vet är att förövaren är indier, har förmågan att försvinna i tomma luften och att det alltid är samma bankkoncern. Desperata efter ett genombrott kallar man in förstärkning från Mumbai i form av Jai Dixit.
VEM? Abhishek Bachchan repriserar åter rollen som Jai, får förstärkning av Tabrett Bethell men Aamir Khan är vassast i klassen
VAR? Chicago: Check. Mumbai: Check! Schweiz: Check?
HUR? Precis som sina två föregångare är det här genuint underhållande actionfilmer. De förstärks här av en riktigt vass story (även om den delsvis känns igen från The Prestige
). Är man uppmärksam listar man ut tidigt i filmen hur det hänger ihop, men det är inget som stör. Aamir Khan gör en riktigt vass dubbelroll som Sahir och Samir, dubbelrollen
är också snyggt regisserad och komponerad i filmen. Speciellt imponerande är att han ger bägge karaktärerna egen personlighet och egna manér
. Som grädde på moset har han ett tjusigt sexpack han visar upp med jämna mellanrum. Snygg produktion som gränslar "seriöst" och "ösig parodi" på ett snyggt sätt. Filmen åtföljs givetvis av de obligatoriska sång- & dansnumren; överlag ligger de snyggt i filmen. Och även om kärleksintrigen mellan Samir och Aaliya är söt är den också på gränsen till onödig. På det hela taget är det 171min som formligen flyger fram.
NÄR? Första indiska filmen som släpptes i IMAX. Slog kassarekordet så en 4a lär ligga på ritbordet.
Posted 02 July 2014 - 23:43
Deliver Us from Evil (2014)
NYPD Sergeant Ralph Sarchie har ett sjätte sinne för ondska, något hans partner Butler kallar för "radar", och med det så har de både sett något av det underligaste och värsta som New York har att bjuda på, och som Special Poliser kallas in när det är något utöver det vanliga som vanliga poliser inte kan göra.
När de utreder en hustru misshandel, konstiga ljud i en källare och ett vansinnes brott på ett Zoo så verkar det hela bara vara det vanliga med människor som blivit galna tills Sarchie upptäcker den mystiske mannen med huva. Under fallet träffar han på den vilda Prästen Mendoza som ber Sarchie kontakta honom om något märkligt skulle inträffa. Det hela blir början på ett sammarbete där Sarchie går ner en mörk väg för att få veta mer om sina krafter och sanningen om världens ondska. Ju mer han gräver i det destu mörkare och galnare bli det hela och stressen börjar påverka hans relation med familjen som han redan ser sälla pga alla hans nattshift.
Sarchie måste följa det hela till dess slut ovetandes om att mer än hans liv står på spel.
En Kriminal Thiller Skräckfilm baserad på verkliga Ralph Sarchie's bok Beware the Night som i sig är en självbiografi om några av de fall som Sarchie har utredit som Polis och Demonolog.
Hur mycket som stämmer med verkligheten, boken och filmen vet jag inte. Trotts försök att hitta mer information så har jag inte hittat något. Jag vet att det hela utspelade sig på 1980-talet och inte 2013 som filmen säger. Jag vet att Ralph Sarchie var ett stort fan av Ed och Lorraine Warren vars böcker han hader läst och att det var de som satte honom på spåret att själv bli Demonolog (något som inte nämns i filmen, troligen pga att rättigheterna till paret Warren ligger med de som gjorde The Conjuring och nu jobbar på uppföljaren "The Enfield Poltergeist" samt spin-offen "Annabelle") och han sammarbetade med dem på 80-90-talet samt med Robert McKenna (som var med i filmen "The Haunted"). Han startade senare en New York del av "New England Society for Psychic Research" vars orginal var skapat av paren Warren. Han slutade som polis och blev Demonolog på heltid. Precis som paret Warren så har han aldrig tagit betalt för hans tjänster utan tror verkligen på att hjälpa folk.
Mer än så vet jag inte. Det hade varit intresant att veta men ingen mer än jag verkar vara intreserad av vad som är sant eller inte.
Filmer om Demonologi, demoner, spöken och exorcism i verkligheten har vuxit sig populärt under de senaste åren, speciell när det är kopplat till paret Warren som var (Ed är tyvärr död sedan 2006) vår tids legendariska paranormala utredare och har fått mycket trovärdighet just pga att de aldrig tar betalt för sina tjänster och där med inte kan kallas bedragare. Sedan får man tro vad man vill om Demonologi (själv har jag alltid varit väldigt skeptisk) men det är något speciellt med livs levande demonjägare som inte tar betalt för de anser att det är deras skylldighet att hjälpa desperata människor som har ingen annan stanns att vända sig och de varesig det fungerar eller inte så lugnar de många människor med att fixa deras övernaturliga problem.
Hur som helst så är vilmen väldigt bra och spännande. Bra skådespelare och handlingen håller sig trovärdig utan att spela över som vissa filmer i genren gör (t ex "The Conjuring") utan håller sig på Jorden trotts sin något fantastiska handling.
Filmen var inte så värst skräckinjagande eller skrämmande men stämningen i många scener var kuslig och obehaglig även om det sällan kom något av den. Den spyr inte heller på så mycket om religion som den här typen av filmer ofta gör men det är fortfarande där som en nyckelpunkt i handlingen.
Det här är en film jag kan varmt rekomendera trotts vad vissa kritiker säger. Tillochmed folk på IMDb verkar gilla den och de gillar nästan aldrig något.
Betyg: Mycket bra+
-Sora, Kingdom Hearts