Jump to content

Photo

Alias

• This topic is locked This topic is locked
603 replies to this topic

#551 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 19 October 2005 - 10:29

Väldigt spoilrig för de som inte sett säsong 5, men precis vad jag har misstänkt.

#552 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2005 - 10:33

Där av spoilertaggen. :P Saken har diskuterats tidigare (efter Aftonbladets spoiler artikel för någon månad sedan) här så jag ansåg att jag kunde posta denna artikel också som mer eller minde avslutar frågan. Men jag editerar posten något så det framkommer mer tydligare vad den hör i hop med. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#553 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 19 October 2005 - 10:38

Aftonbladet är otroligt korkade och skriver ut spoilers sådär, de förväntar sig helt enkelt att vi laddar hem serierna... :P

#554 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2005 - 10:47

Jag tror att de helt enkelt inte bryr sig. När Xena visades på TV3 hade jag inget emot spoilers med ett udantag: jag ville inte evta några detaljer om hur serien slutas. I Puls (dåvarnade nöjesbilagan på fredagar) kunde jag läsa (innan vi passerat säsong 4) att Xena dör i sista avsnitten genom halshuggning .

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#555 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 19 October 2005 - 15:09

Jag gillade gårdagens avsnitt skarpt...Spännande, underligt, mystiskt och mycket udnerhållande...Det var ett väldigt konstigt ställe som Vaughn och Syd kom till ;) Ser helt klart fram emot nästa avsnitt! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#556 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 19 October 2005 - 16:01

Welcome to Liberty Village är ett rätt bra stand alone avsnitt, men det dras ner av att alla tidigare avsnitt också varit stand alones. Ingen arc, ingen röd tråd, det känns inte som Alias längre.

#557 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 October 2005 - 16:58

Ok att folk är less på Rambaldi, vi kan inte alla vara Rambaldi fanatiker. ;) Men nu har avsnitten ingen skymt av arc, ingen röd tråd som binder avsnitten samman. Det ena avsnittet har inte med det andra att göra och det har ändå Alias alltid haft, även i första säsongen. Nu har Alias gått och blivit en tråkig kopia av Mission: Impossible.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#558 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 19 October 2005 - 17:28

Abrams och gänget värmer väl upp inför Mission: Impossible 3 ;)
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#559 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 26 October 2005 - 11:35

Gårdagens avsnitt var grymt!

Jag fick vampyr-vibbar direkt, och det visade sig vara ett riktigt flummigt (men bra) avsnitt...Alias har allltid varit en relativt galen och orealistisk serie, men på senare tid har det varit mer sånt än tidigare. Och det gillar faktiskt jag! :D

Ser helt klart fram emot nästa vecka!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#560 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 October 2005 - 12:29

Ojojoj. Gårdagens avsnitt var riktigt bra. En story som så där lite mystiskt orealistisk men ändå är väl förankrad i verkligheten. :thumbsup:

Tycker det är lite synd att Dixon, Weiss och Marchall faller tillbaka lite, tycker fortfarande att Vaughn tar för stort utrymme. Sloane lyckades ju nästan se sårad ut av Dixons ord där på slutet, jag saknar Sloanes välspelade dubbelspel från förra säsongen.

Nya droger produceras säkert varje dag, och dygnet runt soldater finns säkert på en och annan agenda. Så storyn i sig är riktigt trevlig och intressant även om jag inte förstår koppligen till vampyrer.

Jag gillar att avsnitten är Rambadlibefriade och lite mer fristående. Men en liten röd tråd skulle inte vara helt fel. (Men den finns där tror jag, jag har bara inte hittat den ännu. Och mitt i nätet så sitter givetvis sloane och spinner.)

Betyg: Ett BRA avsnitt i klassisk Alias anda.

fqq5BYam.jpg

#561 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 26 October 2005 - 12:42

Jag håller bara med. Riktigt bra avsnitt igår. Tycker det kan fortsätta i denna stil fast kanske med lite mer röd tråd.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#562 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 26 October 2005 - 15:20

Nya droger produceras säkert varje dag, och dygnet runt soldater finns säkert på en och annan agenda. Så storyn i sig är riktigt trevlig och intressant även om jag inte förstår koppligen till vampyrer.

Då ska jag berätta för dig!
1. Hela avsnittet hade en klassisk vampyr-stämning
2. Syd blev biten i halsen, och blev sedan "förvandlad" till något på klassisk vamp-manér
3. En av skurkarna kallades "The count" (=greven) ett klassiskt vampyr-namn.
4. Stora delar av avsnittet utspelades i Rumänien, vamp-land #1.
5. Mycket blod!

Det finns säkert flev vampyr-grejer men det här var några stora och tydliga :D

last.fm Filmtipset

#563 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 October 2005 - 15:32

Då ska jag berätta för dig!
1. Hela avsnittet hade en klassisk vampyr-stämning
2. Syd blev biten i halsen, och blev sedan "förvandlad" till något på klassisk vamp-manér
3. En av skurkarna kallades "The count" (=greven) ett klassiskt vampyr-namn.
4. Stora delar av avsnittet utspelades i Rumänien, vamp-land #1.
5. Mycket blod!

Det finns säkert flev vampyr-grejer men det här var några stora och tydliga

Alltså - jag såg alla referencerna. Men jag förstår inte riktigt varför. Det fanns egentligen ingen logik i att dra in vampyrer i storyn iöht enl min mening. (Där inte sagt att det gjorde story sämre på något vis).

fqq5BYam.jpg

#564 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 26 October 2005 - 18:20

Ok ;)

last.fm Filmtipset

#565 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 27 October 2005 - 00:10

Nocturne är ett av de allra sämsta i s4 enligt mig, det var ivarjefall min uppfattning när jag nyligen såg om hela s4. Var inte speciellt förtjust i det från början heller. Hallucinationerna är delvis rätt intressanta och bra av Dixon att säga rakt ut vad han tycker om/till Sloane, men resten... nej tack.

#566 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 27 October 2005 - 08:17

Nocturne är ett av de allra sämsta i s4 enligt mig, det var ivarjefall min uppfattning när jag nyligen såg om hela s4. Var inte speciellt förtjust i det från början heller. Hallucinationerna är delvis rätt intressanta och bra av Dixon att säga rakt ut vad han tycker om/till Sloane, men resten... nej tack.

Jag tyckte det var ganska bra, så om det var sämst bådar det ganska gott inför resten av säsongen :D

last.fm Filmtipset

#567 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2005 - 14:53

Vad tyckte ni om gårdagens avsnitt?

Jag tyckte det var ett helt okej avsnitt. Det hände mycket och det var ganska spännande...Jag gillar att avsnitten är fristående men att konflikterna mellan de olika karaktärerna löper över flera avsnitt. Jag tycker det passar den här serien perfekt...

Vad tyckte ni om gårdagens avsnitt?

Jag tyckte det var helt okej. Det hände mycket och det var ganska spännande...Jag gillar att avsnitten är fristående men att konflikterna mellan karaktärerna löper över flera avsnitt. Det passar den här serien perfekt...

last.fm Filmtipset

#568 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 02 November 2005 - 15:11

Det här skrev jag om avsnittet i februari på Tv-land:
Uppdraget är fortfarande inget att bry sig om men utförande var mer intressant och mer som gamla Alias och Sydneys sätt att konfrontera Sloane på och därmed Nadias iblandning i det är bra. Precis sånt som saknats denna säsongen. Nu behövs bara en riktig arc också, för meningslösa uppdrag som bara sträcker sig ett avsnitt är värdelöst.

Vad är det med Sloan och Jack? De vet ju helt klart något/mer och verkar ha någon plan för något, hade ju inte skadat med mer info eller ledtrådar om detta. Det är knappt märkbart som det är nu. Och Sloane verkade lite väl nöjd med att Sydney valde att stanna hos APO...? Ingen köper väl Sloane som "good guy"?

Lite väl överdramatiskt och sentimentalt mot slutet, först med Sloane och Syds sammarbete för att prata omkull gubben på båten och sen Nadias lilla historia. Too much. Likväl bästa avsnittet denna säsongen och jag hoppas detta är ett steg i rätt riktning.

När jag sen såg om säsongen upplevde jag Sloanes prat med gubben på båten som bättre. Alias utan arc är helt enkelt inte Alias för mig, så började serien en gång och nu återstår inget av det.

#569 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 November 2005 - 15:41

Och så här skrev jag i juli på TV-Land :)

Ett bonding avsnitt mellan Syd och Nadia och det är också nåt som jag saknat. Tycker det borde ha kommit tidigare men det var ett bra avsnitt.

Jag börjar få känslan av att man vill locka nya tittare med den här säsongen. Många stand alone avsnitt för att lära känna karaktärerna och deras relationer till varann utan att man behöver hänga med i nån övergripande story. Jag menar att vi som hängt med från början ska behöva få det inhamrat ännu en gång och på ett så övertydligt sätt att Syd hatar Sloane är både fördummande och förolämpande.

Om det är så känns det verkligen grymt mot dom som hängt med från början och vill ha en vettig fortsättning på storyn.

Jag var "en aning" less på stand alone avsnitten vid det här laget men nästa vecka kommer det äntligen hända grejer...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#570 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 02 November 2005 - 15:55

Det är egentligen rätt intressant hur säsongen uppfattas, på Tv-land verkar de flesta inte uppskatta stand alone-avsnitten, men här verkar det vara tvärtom... Nästa avsnitt är i min smak, verkligen! Tyvärr verkar ju Tv4 ta uppehåll efter det, mitt i en säsong. Jag orkar inte förstå mig på deras nya jobbiga hemsida och hittar inte infon nu.

#571 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 November 2005 - 16:14

Det sista jag hörde (minns inte var men säkert TV-Land) var att TV4 inte tablålaggt andra halvan av säsong 4 ännu - men de trodde inte att det skulle bli före årsskiftet. (Om jag minns rätt). Dock så står det klart oc tydligt i tabån "Säsongsavslutning" på Alias Tis 8e. :upset:

fqq5BYam.jpg

#572 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2005 - 17:15

Va fan! Snälla TV4, varför måste ni ta bort allt som är bra?!?

Jag blir så arg...nästa onsdag är det tydligen inget LOST heller utan någon tråkig dokumentär om Lena PH, och henne hatar jag...Men dom verkar inte göra något uppehåll med LOST, det är ändå jävligt konstigt att göra ett avbrott bara så där...Tråkigt...

last.fm Filmtipset

#573 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 02 November 2005 - 18:02

Spidde: Lost har uppehåll i USA tills den 9 nov, då avsnitt 6 visas. Tv4 visar avsnitt 4 idag.
hittade denna från tv4.se

Hej,
Hur tänker tv4 göra när det blir uppehåll i lostsäsongen i USA. Nu sänds ju avsnitten bara några veckor efter de sänds i USA. Till exempel är det ju ett 3 veckors uppehåll efter avsnitt 5 i säsong 2. Vad kommer sändas under tiden? repriser?

/N

Svar direkt:

Vi kommer att ha en veckas uppehåll (9/11) när amerikanerna har tre. Vi kommer med andra ord att lägga oss ytterligare två veckor närmare USA.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#574 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 02 November 2005 - 18:27

Det börjar som sagt bli lite tjatigt med Sydneys hatfulla inställningen mot Sloane. Kan hon inte ge gubben en chans? Han har ju faktiskt sonat sina brott och kämpar på den goda sidan.

Låt mig gissa KRIS (Kriminellas revansch i samhället) är ingen organisation som fröken Bristow stödjer..

#575 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 02 November 2005 - 18:48

Skulle du någonsin kunna förlåta den som mördat den du älskade och skulle gifta dig med? Plus alla andra hemska saker han gjort. I don't think so.

Sloane är ju mer är bara lite kriminell.