Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#551 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 August 2006 - 15:19

Läste någonstans (tror det var Aftonbadet) att Alexis är transvestit och numera föredrar att refereras som kvinna.

Har läst det i Expressen :P

Keanu Reeves? Nu borde man gå tillbaka och kolla det igen...

Aphrodite (sa du att det var roligt och träffa henne igen? :blink: )

Jupp, efter att hon hjälpte Gabrielle så steg hon markant i mina ögon. Hon blev mer än en "ditzy icon"...

(Även om jag tycker Michael är lite väl naiv - trodde han att Xena skulle döda någon som hon såg som sin vän?).

Det var väl inte naivt. Snarare var det självklart för honom. Det var ju det enda (enkla?) sättet som pekats ut för att hjälpa gud. Då tar man det - man kan inte gambla om godheten i världen! :P

Teaser: Några lösa trådar binds samman och får ett avslut i detta sanslösa avsnitt med Michael Hurst!

Vilka då? *trög* Eller menar du nästa?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#552 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 15:28

50 Xena 1x16 - Mortal Beloved

Nåt är på g i underjorden, och Marcus (gammal död pojkvän från tidigare avsnitt) dyker upp och ber om Xenas hjälp.

Mortaly Beloved

Dåliga effekter, överdrivet skådespel, dåligt tempo och usla skådisar. Delen nere i Hades är inte bra någonstans. Uselt till gränsen på dödligt att se. Det blir någorlunda bättre då man kommer upp till jorden - men det här med osynligheten förstör mycket av avsnittet. Det blir bara överdrivet skådespel.

Det som är bra är kontinuiteten med MArcus. Bobby Hosea är rolig att se igen och vi får lite känslor får Xena också. Alltid kul att se Xena bräcklig. Men det räcker inte för att rädda avsnittet. Betyget blir 4 av 10.

Jag gillar det här avsnittet. Men så är jag allmänt förtjust i Hades-avsnitt. Charon är alltid för härlig.. :D

Marcus är väl ingen höjdare, dock. Så, plus för Hades, minus för Marcus... vilket ger:

Betyg: 6 (av 10)

52: Xena 1x17 - The Royal Couples of Thieves

THE ROYAL COUPLE OF THIEVES

Lucy Lawless är inte vacker så hennes slöjdans och tajta klädsel går helt bort för mig. Istället blir det ett störande element.

Däremot är gästskådespelaren av högre klass. Bruce Campbell, kung av kroppsmimik och skumma repliker. Det höjer stämningen i avsnittet.

Själva storyn däremot är ganska ordinärt slag - att den riktige lönnmördaren skulle återvända är rätt väntat men fungerar som plottvändning.

Jag gillade däremot tvisten med stentavlorna med budorden - vilket är konstigt eftersom jag ogillar dem i vanliga fall. Det fungerar dock här. Även om det blir stora Indiana Jones-vibbar i slutet. Det höjer faktiskt betyget med ett steg.

Betyget blir 7 av 10.

Ah, Autolycus andra gästskådespel (efter Herc 2x01). Älskar, älskar, älskar, älskar Bruce Campbell (på ett fullkomligt manligt, heterosexuellt sätt, givetvis).

Kul, spännande och allmänt trevligt avsnitt.

Usual suspects i avsnittet:
Autolycus

Betyg: 8 (av 10)

54: Xena 1x18 - The Prodigal

Gabby återvänder hem och upptäcker att byn är under attack, och skyddas av en suput till "hjälte".

PRODIGAL

Ett Gabrielle-avsnitt - kan det bli mycket bättre? Nix. Det är visserligen en hel del slapstick humor osm jag kunde klarat mig utan, men tanken att Gabrielle återvänder hem är en intressant en. Och att se hur hon förvandlats av resan för att bli en rådgivare och kunnig stridskvinna - eller jag skall väl säga snarare strateg än stridskvinna. Rollen som rådgivare åt "hjälten" stärks ytterligare då hon får den gamle krigshjälten på fötter. Även roligt då systerskapet tas upp igen - god kemi där.

Och slutet med revanschen är klassisk, men fungerar riktigt, riktigt bra. :)

Betyget blir 8 av 10.

Väldigt vekt sätt som Gabby återvänder hem på tycker jag... Oj, jag frös, nu kan jag inte vara med Xena längre...

Men resten av avsnittet är väldigt kul, tycker jag. Visserligen har själva "hjälte dekar ner sig och får hjälp att klamra upp sig på fötter igen"-storyn redan gjort i Hercules (med Jason), men det funkar ändå väldigt bra.

Betyg: 8 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#553 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 15:33

Det jag har stora problem med i säsong 5 är massmordet på alla gudar.. :( Änglar och sånt är inte alls lika kul som Hades med flera...

Säsong 6 är mångdubbelt bättre.. :D

Av det jag hittills sett är säsong sex en stor besvikelse. Säsong 5 är den mest stabila säsongen i hela Xenas historia. Det slutar i ett underbart starkt klimax med grekiska gudafamiljens död. Och det makes sense i en större kontext också.

Så jag rankar säsongerna (bäst först, sist är sämst): 5, 4, 3, 2, 6, 1.

Twilight of the Gods är ett av de större misstagen man gjorde i säsong 5. Det kan jag faktiskt hålla med om. :)

Som sagt var, jag tycker precis tvärtom. Det var en av de stora behållningarna. :)

BTW, läste just första numret av serietidningen Xena oc den tycks inte iöht följa TV-Seriens kronologi...

På vilket sätt då?

Jag antar att tanken var att bereda väg för den kristna guden, eller nåt, nu när Hercules är slut. Men det funkade inget vidare i slutändan. Nåväl, det var ju inte Dahak som "vann" iaf.. :P

Men Ares lever iaf vidare.. :P Som man ser i diverse avsnitt som utspelar sig i nutiden...

Det är även logiskt ur en annan synpunkt, med tanke på att vi i dag inte dyrkar de gudarna längre så måste vi ha en förklaring till varför. Och det ges ju. Roligt är det nog, tycker jag, att se hur de andra gudomen utvecklar sig. Därför skulle jag viljat se mer om den kristna guden som tog vid efter grek-/romerska gudomarna.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#554 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 August 2006 - 15:47

[size=1][size=1][size=1][size=1][size=1][size=1]

BTW, läste just första numret av serietidningen Xena oc den tycks inte iöht följa TV-Seriens kronologi...

På vilket sätt då?

En bild säger mer än 1000 ord sägs det:

Posted Image
(Chakramen från säsong 5)

Posted Image
(Kläderna från säsong 2-4½)

Sedan tyckte jag just denna del var lite 'off':

Posted Image
(det ser lite ... obekvämt ut. :P )

Edited by XC, 11 August 2006 - 18:54.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#555 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 August 2006 - 17:42

Öh er det chakramen från säsong 1 ? den chakram var väl rund endast .

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#556 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 18:23

50 Xena 1x16 - Mortal Beloved

Jag gillar det här avsnittet. Men så är jag allmänt förtjust i Hades-avsnitt. Charon är alltid för härlig.. :D

Marcus är väl ingen höjdare, dock. Så, plus för Hades, minus för Marcus... vilket ger:

Nej, jag tycker inte om Charon - eller Michael Hursts prestation med honom. Det mest roliga med honom är väl att det är just han som skådis. Marcus gillar jag ju, så det är ungefär tvärtemot här. Men så är jag jävig, för jag har ju kommit kontakt med Bobby Hosea genom Pensacola.

52: Xena 1x17 - The Royal Couples of Thieves

Ah, Autolycus andra gästskådespel (efter Herc 2x01). Älskar, älskar, älskar, älskar Bruce Campbell (på ett fullkomligt manligt, heterosexuellt sätt, givetvis).

Sluta fåna dig - man älskar honom på alla sätt eller inte alls... :P

Jag gillar också Autoclys, och jag kan inte förstå varför Autoclys är så hemsk i XC:s ögon. XC, vem är värst Auto eller Joxer?

Taget från Peaks ämne:

Förresten, undrar om det är Cappy som är editor för Xena-sidan på TV.com...
[...]
Lägga Gabby som "star" och Xena som "Recurring Role"???

Skyldig... Not. Men det är ju sant. :P

Mer allvarligt... Det är ju sant. Särskilt med tanke på att det bara är hon som är i liv då serien slutar. Ja, jag vet hur det slutar - men inte på vilka premisser. Visste det långt innan jag började kolla på serien.

54: Xena 1x18 - The Prodigal

Väldigt vekt sätt som Gabby återvänder hem på tycker jag... Oj, jag frös, nu kan jag inte vara med Xena längre...

Men resten av avsnittet är väldigt kul, tycker jag. Visserligen har själva "hjälte dekar ner sig och får hjälp att klamra upp sig på fötter igen"-storyn redan gjort i Hercules (med Jason), men det funkar ändå väldigt bra.

Köper att det kan vara en aningen svagt, ja...

Att det gjorts i Hercules gör ju ingenting för det har jag inte sett :P

Chakram är från säsong 5. Avsnitt 2, Chakram, var då den introducerades.

#557 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 August 2006 - 18:33

Chakramen är från säsong 5 (när hon balenserat kraftrna) och Gabbys kläder från omk säsong 3. Det tyder på att ve det än är som ritat - inte brytt sig srskillt mcket om seriens timeline.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#558 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 18:51

Jag tror FX frågade, eftersom du skrivit att chakram var från säsong 1 ;)

Tack för bilderna!

#559 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 August 2006 - 18:54

Katten. Typo! *editerar*

fqq5BYam.jpg

#560 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 August 2006 - 19:02

Jag tror FX frågade, eftersom du skrivit att chakram var från säsong 1

Just det :)

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#561 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 19:04

Äh.. Skyll på typo - erkänn att du trodde det var säsong ett ;)

YOU ARE THERE

ARES: "I'm trying to get laid! It's not a crime!"

Umm... Va?

Skall man se det här avsnittet med logiska glasögon sprängs hjärnan, så jag har valt en annan tolkning. Reportern Nigel är helt enkelt en symbol för tittaren och inte en del av det egentliga narrativet. Med andra ord, vi ser en tolkning av det som egentligen hände. Då får jag ihop avsnittet - och då tycker jag även det är grymt bra.

Storyn om återställandet av Aphrodite och Ares i himlen är oväntad, men riktigt rolig att se. Och vi får här bevis att det bara var dessa gudar som överlevde eftersom det sägs rätt ut i avsnittet. Och jag tycker de två gudarna förtjänar det. Aphrodite genom sina handlingar och genom att hon faktiskt inte visat sig vilja kröka folks hår. Hennes vilja att rädda Gabrielle skall belönas. Ares då? Ja, inte kanske har han förtjänat det - men han har faktiskt hjälpt Xena att rädda Eve och Gabrielle. Dessutom behövs balansen mellan Aphrodite och Ares som Xena sa själv.

Det är rätt roligt dock att se så många bekanta ansikten i avsnittet och i sådana roller. Det gillar jag - särskilt som de spinns på.

Och slutet... Jag är inte förvånad. Lämna alltid en del åt fantasin. Jag är nog mer subtextare nu än jag var förut. Det är först i säsong sju som jag tror det kan ha börjat skett. Bevisen blir starkare för det här med tanke på vad man hör precis innan kameran brusar bort ("Technically..."). Fast för mig är det främst deras vänskap som serien handlar om.

Betyg: 8 av 10.

#562 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 August 2006 - 19:09

instämmer helt :lol: men nåt skulle man väl hitta på :lol: Inte ett av mina favo avsnitt , för lite Xena och för mycket Gabrielle :P

Storyn om återställandet av Aphrodite och Ares i himlen är oväntad, men riktigt rolig att se. Och vi får här bevis att det bara var dessa gudar som överlevde eftersom det sägs rätt ut i avsnittet. Och jag tycker de två gudarna förtjänar det. Aphrodite genom sina handlingar och genom att hon faktiskt inte visat sig vilja kröka folks hår. Hennes vilja att rädda Gabrielle skall belönas. Ares då? Ja, inte kanske har han förtjänat det - men han har faktiskt hjälpt Xena att rädda Eve och Gabrielle. Dessutom behövs balansen mellan Aphrodite och Ares som Xena sa själv.

Jo jag tyckte även Ares förtjänade det , faktisk mera än Aphrodite , för visst hon hjälpte Gabrielle men hon var inte beredd att ge upp guddomen, det var Ares ! och han gjorde det , denna gången kan det inte bara vara för att få Xena i sengen ;) der måste ha varet äkta kärlek med i spelet :)

Med andra ord, vi ser en tolkning av det som egentligen hände. Då får jag ihop avsnittet - och då tycker jag även det är grymt bra.

helt korrekt , i alla fall såg jag också det som det. Michael Hurst var bra som interviewer :lol:

fast då jag såg avsnittet första gången tyckte jag det var dårligt , jag er inte mycket får sådanna avsnitt , gillar inte heller deja vu etc.

Min avatar samling

#563 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 August 2006 - 19:32

You are there ställer sig bland "rak höger mitt i plytet"-avsnitten. Flera avsnitt får eventuellt lösa trådar ihoptvinnade i detta avsnitt som inte alls borde tas på allvar. Många bekanta ansikten och visst är väl slutet för sött? De förstulna blickarna, hemlighetsfulla leenderna och kameran som för i precis rätt ögonblick. Sanslöst och Michael Hurst gör en av sina bästa rollprestationer.

Betyg: 3 fruktlösa asagudar av 3 möjliga!

Edited by XC, 11 August 2006 - 19:33.

fqq5BYam.jpg

#564 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 20:43

för lite Xena och för mycket Gabrielle :P

Det kan aldrig bli för mycket Gabrielle :P

Jo jag tyckte även Ares förtjänade det , faktisk mera än Aphrodite , för visst hon hjälpte Gabrielle men hon var inte beredd att ge upp guddomen, det var Ares ! och han gjorde det , denna gången kan det inte bara vara för att få Xena i sengen ;) der måste ha varet äkta kärlek med i spelet :)

Så om en person som orskat oändligt mycket mer ondska än en person som hållit låg profil, så förtjänar han det mer genom än god handling än den andra? Nej, jag håller inte alls med om det.

Och jag tror inte det är äkta kärlek heller - utan snarare som vi tagit upp tidigare, den kärlek till hans idealbild som han hoppas på skall komma så småningom. Alltså, Evil Xena.

helt korrekt , i alla fall såg jag också det som det. Michael Hurst var bra som interviewer :lol:

Var det Michael Hurst? Då är jag med på det - trodde det bara var Charon som han spelade.

Men ja, då förstår jag XC:s "livs prestation". :P

fast då jag såg avsnittet första gången tyckte jag det var dårligt , jag er inte mycket får sådanna avsnitt , gillar inte heller deja vu etc.

Förstår det. Jag brukar inte heller gilla sådana avsnitt, men det här fastnade för mig.

Flera avsnitt får eventuellt lösa trådar ihoptvinnade i detta avsnitt som inte alls borde tas på allvar.

Jag tycker nog det kan tas på allvar, eftersom det inte är en bokstavlig tolkning av handlingen utan snarare en symbolisk.

Och ja, slutet är sött :D

Och eftersom XC verkar ha missat det - fgavorit i repris:

Jag gillar också Autoclys, och jag kan inte förstå varför Autoclys är så hemsk i XC:s ögon. XC, vem är värst Auto eller Joxer?

#565 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 August 2006 - 21:30

Jag tycker bara inte om honom. Och ja - han är faktiskt värre än Joxer ibland. ;)

fqq5BYam.jpg

#566 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 21:33

Auto rockar.. :D

Joxer är dock blää.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#567 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 22:04

Äsch, jag fattar inte varför ni bashar den gamla härliga Joxer. :(

XC-fråga: Gillar du Bruce Campbell i hans andra roller? Eller är det bara Auto som du har problem med?

#568 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 11 August 2006 - 22:08

Äsch, jag fattar inte varför ni bashar den gamla härliga Joxer. :(

Det undrar jag också. Förresten var Joxer min favorit. :D

#569 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 August 2006 - 22:19

Det undrar jag också. Förresten var Joxer min favorit. :D

Ah! Fler som vågar posta i det här ämnet. Välkommen tillbaka Erika! :)

Och tack för att du får mig att känna mig mindre ensam :)

#570 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 August 2006 - 07:04

Helooooo! jag basher faktisk inte Joxer :D jag gillar Joxer och Auto och Salmoneus :)

Den enda jag bashar imellanåt er Gabrielle :P

Att hon skulle döda Michael trodde jag inte, men det är intressant att hon försökte. Xena är en rebell och har problem med övermakten - förstår varför FX gillar serien så mycket som den wannabe-rebell hon är

Jupp :D fast du får nog fråga mina föräldra om det " wannabe " stämmer , jag tror de hadde taget bort ordet wannabe :P

Min avatar samling

#571 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 August 2006 - 07:46

Är man gift, har barn och/eller arbetar med ett hederligt arbete för att försörja sig ser jag så ser jag inte så mycket rebellism kvar :P

PATH OF VENGEANCE

Urk! Amazoner igen. :( Eller amazoner och amazoner, det är väl inte det jag skall klaga på. Varia är den som jag skall klaga på. Kan hon inte bara dö så vi slipper henne? Konsekvent genom hela serien har vi fått bra casting på alla amazoner - men nu när det drar ihop sig får vi världens sämsta casting. Jag hoppas att hon dör snart eller att vi slipper se henne mer. Tyvärr tror jag inte det är sant, vilket oroar mig för så fort jag ser henne får det mig att vilja stänga av teven. Det är dock inte helt värdelös casting bland amazonerna, det finns ett undantag. Den nya ledaren för Cyans stam lyckas dock på liten screentime med det som Varia (antar att det är Tsiania Joelson) inte lyckades med. Att göra ett bra intryck.

Storyn i sig känns bara som en upprepning av ett gammalt avsnitt - måhända bättre utförd den här gången och med större dimension, men ändå upprepning. Det är dock roligt att se Ares tillbaka i ränksmideriets värld och arbetar nu med dubbel kraft för att öka på sin forna kraft. Skönt att se att Eve nu verkar söka en viss balans och beger sig mot Asien. Hoppas hon finner någon sorts frid där på samma sätt som Xena gjorde.

Jag är dock besviken på både Gabrielle och Xena som inte lyckades ta livet av Varia. :(

Betyg: 7 av 10.

#572 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 August 2006 - 08:18

Jag är dock besviken på både Gabrielle och Xena som inte lyckades ta livet av Varia.

:lol: det er du inte ensam om ;) många tyckar inte om Varia , och jag er en av de. Hon er som du säger en bortskämt unge som tror hon er nåt speciellt :rolleyes:
Du har inte sett de sista av henne ännu ;) men kanske du kommer ändra uppfatning senare vem vet ;)

Är man gift, har barn och/eller arbetar med ett hederligt arbete för att försörja sig ser jag så ser jag inte så mycket rebellism kvar

nej det har du rätt i , jag talade om min ungdom :P frams till jag var 28 ;)

Min avatar samling

#573 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 August 2006 - 08:35

Du har inte sett de sista av henne ännu ;)

:upset:

#574 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 12 August 2006 - 08:37

Gråt inte Capshaw du kommer se henne i ett annat ljus och Gabrielle med, dont worry as you know gabrielle can be tough

Min avatar samling

#575 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 12 August 2006 - 08:38

BTW, med din text under avataren och sedan min så får vi ett rätt bra flyt :P