50
Xena 1x16 - Mortal BelovedNåt är på g i underjorden, och Marcus (gammal död pojkvän från tidigare avsnitt) dyker upp och ber om Xenas hjälp.
Mortaly Beloved
Dåliga effekter, överdrivet skådespel, dåligt tempo och usla skådisar. Delen nere i Hades är inte bra någonstans. Uselt till gränsen på dödligt att se. Det blir någorlunda bättre då man kommer upp till jorden - men det här med osynligheten förstör mycket av avsnittet. Det blir bara överdrivet skådespel.
Det som är bra är kontinuiteten med MArcus. Bobby Hosea är rolig att se igen och vi får lite känslor får Xena också. Alltid kul att se Xena bräcklig. Men det räcker inte för att rädda avsnittet. Betyget blir 4 av 10.
Jag gillar det här avsnittet. Men så är jag allmänt förtjust i Hades-avsnitt. Charon är alltid för härlig..
Marcus är väl ingen höjdare, dock. Så, plus för Hades, minus för Marcus... vilket ger:
Betyg: 6 (av 10)
52:
Xena 1x17 - The Royal Couples of ThievesTHE ROYAL COUPLE OF THIEVES
Lucy Lawless är inte vacker så hennes slöjdans och tajta klädsel går helt bort för mig. Istället blir det ett störande element.
Däremot är gästskådespelaren av högre klass. Bruce Campbell, kung av kroppsmimik och skumma repliker. Det höjer stämningen i avsnittet.
Själva storyn däremot är ganska ordinärt slag - att den riktige lönnmördaren skulle återvända är rätt väntat men fungerar som plottvändning.
Jag gillade däremot tvisten med stentavlorna med budorden - vilket är konstigt eftersom jag ogillar dem i vanliga fall. Det fungerar dock här. Även om det blir stora Indiana Jones-vibbar i slutet. Det höjer faktiskt betyget med ett steg.
Betyget blir 7 av 10.
Ah, Autolycus andra gästskådespel (efter Herc 2x01). Älskar, älskar, älskar, älskar Bruce Campbell (på ett fullkomligt manligt, heterosexuellt sätt, givetvis).
Kul, spännande och allmänt trevligt avsnitt.
Usual suspects i avsnittet:
Autolycus
Betyg: 8 (av 10)
54:
Xena 1x18 - The ProdigalGabby återvänder hem och upptäcker att byn är under attack, och skyddas av en suput till "hjälte".
PRODIGAL
Ett Gabrielle-avsnitt - kan det bli mycket bättre? Nix. Det är visserligen en hel del slapstick humor osm jag kunde klarat mig utan, men tanken att Gabrielle återvänder hem är en intressant en. Och att se hur hon förvandlats av resan för att bli en rådgivare och kunnig stridskvinna - eller jag skall väl säga snarare strateg än stridskvinna. Rollen som rådgivare åt "hjälten" stärks ytterligare då hon får den gamle krigshjälten på fötter. Även roligt då systerskapet tas upp igen - god kemi där.
Och slutet med revanschen är klassisk, men fungerar riktigt, riktigt bra.
Betyget blir 8 av 10.
Väldigt vekt sätt som Gabby återvänder hem på tycker jag... Oj, jag frös, nu kan jag inte vara med Xena längre...
Men resten av avsnittet är väldigt kul, tycker jag. Visserligen har själva "hjälte dekar ner sig och får hjälp att klamra upp sig på fötter igen"-storyn redan gjort i Hercules (med Jason), men det funkar ändå väldigt bra.
Betyg: 8 (av 10)