Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#551 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 August 2011 - 19:53

Jag tänkte dem som mal/fjärilsvingar.

#552 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 23 August 2011 - 21:04

I kind of like it. Får verkligen den där "inte från den här dimensionen" känsla över honom, med tanke på hur farlig han är så ger hans utseende en falsk känsla om att han är ofarlig. Mest för färgerna.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#553 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 28 August 2011 - 22:13

Kände att jag behövde en liten paus från Lila DeLila, så jag ritade en bild av General Winter, eller Morozko som jag föredrar kalla karaktären

Posted Image

#554 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 August 2011 - 00:19

Aj, aj, aj! Lon ligger riktigt illa till där. o-o Men säkerligen så blir han räddad av nån av dom andra NS! :D

Väldigt speciell och unik stil, måste jag säga. Tufft, faktiskt. =)

#555 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2011 - 09:47

I researchen för den här figuren, så läste jag dels bakgrundsinfot om General Winter, sedan lade jag till en hel del Kosack i figuren! Lade till Ninjastjärnorna, som är snöflingor, plus istappen! Morozko är den ryska motsvarigheten till Kung Bore och som skildras i följande ryska folksaga, som det nog skulle gå att göra en serie på om man ändrade om hej vilt och sedan lade till Lon

"Once there lived an old widower and his daughter. In due time, the man remarried to an older woman who had a daughter herself from a previous marriage. The woman doted on her own daughter, praising her at every opportunity, but she despised her stepdaughter

She found fault with everything the girl did and made her work long and hard all day long.
Morozko One day the old woman made up her mind to get rid of the stepdaughter once and for all. She ordered her husband:

"Take her somewhere so that my eyes no longer have to see her, so that my ears no longer have to hear her. And don't take her to some relative's house. Take her into the biting cold of the forest and leave her there."

The old man grieved and wept but he knew that he could do nothing else; his wife always had her way. So he took the girl into the forest and left her there. He turned back quickly so that he wouldn't have to see his girl freeze.

Oh, the poor thing, sitting there in the snow, with her body shivering and her teeth chattering! Then Morozko (the Father Frost), leaping from tree to tree, came upon her. "Are you warm, my lass?" he asked.

"Welcome, my dear Morozko. Yes, I am quite warm," she said, even though she was cold through and through.

At first, Morozko had wanted to freeze the life out of her with his icy grip. But he admired the young girl's stoicism and showed mercy. He gave her a warm fur coat and downy quilts before he left. In a short while, Morozko returned to check on the girl.

"Are you warm, my lass?" he asked.

"Welcome again, my dear Morozko. Yes, I am very warm," she said.

And indeed she was warmer. So this time Morozko brought a large box for her to sit on. A little later, Morozko returned once more to ask how she was doing. She was doing quite well now, and this time Morozko gave her silver and gold jewelry to wear, with enough extra jewels to fill the box on which she was sitting!

Meanwhile, back at her father's hut, the old woman told her husband to go back into the forest to bring back the body of his daughter. He did as he was ordered. He arrived at the spot where had left her, and was overjoyed when he saw his daughter alive, wrapped in a sable coat and adorned with silver and gold. When he arrived home with his daughter and the box of jewels, his wife looked on in amazement.

Morozko"Harness the horse, you old goat, and take my own daughter to that same spot in the forest and leave her there," she said.

The old man did as he was told. Like the other girl at first, the old woman's daughter began to shake and shiver. In a short while, Morozko came by and asked her how she was doing.

"Are you blind?" she replied. "Can't you see that my hands and feet are quite numb? Curse you, you miserable old man!" Dawn had hardly broken the next day when, back at the old man's hut, the old woman woke her husband and told him to bring back her daughter, adding:

"Be careful with the box of jewels." The old man obeyed and went to fetch the girl. A short while later, the gate to the yard creaked. The old woman went outside and saw her husband standing next to the sleigh. She rushed forward and pulled aside the sleigh's cover. To her horror, she saw the body of her daughter, frozen by an angry Morozko. She began to scream and berate her husband, but it was all in vein. Later, the old man's daughter married a neighbor, had children, and lived happily. Her father would visit his grandchildren every now and then, and remind them always to respect Old Man Winter

#556 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 August 2011 - 17:41

Är det menat att vara General WInter? Om så är fallet så är han tuffare än vad jag tänkte mig honom.

#557 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2011 - 18:36

Jo General Winter, fast jag tycker han borde ha ett ryskt namn istället för ett Amerikanskt klingande!

#558 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 August 2011 - 19:20

Namnet härstammar från vad man kallade den ryska vintern. Den kallades för general vinter då det var oftast den som var en stor del av deras fienders misslyckande invasioner av landet. Sedan så var han ju soldat innan han fick sina krafter. Jag förstår vad du menar, eftersom han är rysk och så, men så är han ju en internationell terrorist så det är väl endast logiskt att han tar ett namn som alla skall kunna känna till och frukta? Eller är det bara så jag tänker?

#559 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2011 - 19:52

Strålande förklaring, men det känns lite jobbigt om man måste lägga in förklaringen varje gång man använder karaktären. Med tanke på de långvariga motsättningarna mellan Sovjet/Ryssland och USA, så tror jag det är något läsarna kommer hänga upp sig på! Ändra W till ett enkelt V så funkar det bättre eller döp om honom till Morozko (motsvarigheten till Kung Bore)

#560 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 August 2011 - 20:05

Men om man döper om honom till Morozko så måste man ändå lägga in en förklaring för namnet, inte lika många som är bekanta med namnet vad jag vet som med namnet General Vinter (Winter) som säkert väcker ett viss igenkännlig känsla hos många.

#561 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2011 - 21:12

Morozko är ett ryskt namn, så förklaringen blir egentligen överflödig, på samma sätt som man inte behöver förklara varför en fransman heter Jauffret. Hade man dock en uppenbart fransk karaktär som hette Nieminen, så skulle nog namnet kräva en förklaring...

#562 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 August 2011 - 21:29

Sant, sant. Men jag tänker inte ändra hans namn, kanske stavningen, men inte mer, lite får jag väl ha kvar som hans skapare eller hur?

#563 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 29 August 2011 - 21:54

Självklart, det är din fulla rättighet, du behöver inte ändra någonting, det är bara en persons åsikt!

#564 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 30 August 2011 - 10:37

Man kan ju tänka sig att han kallas för General Vinter, fast översatt till olika språk beroende på vem det är som pratar om honom.

#565 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 August 2011 - 16:19

Man kan ju tänka sig att han kallas för General Vinter, fast översatt till olika språk beroende på vem det är som pratar om honom.

Underbar idé hämnaren. Borde jag ha kommit på.

Förövritg Peral, ingen anledning att ta till utropstecknet, bara bra att någon kommer med förslag och så vidare då jag inte tänker på allt.

Edited by Sret, 30 August 2011 - 17:21.

#566 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 30 August 2011 - 21:04

Mitt utropstecken hade ingen baktanke. Den enda gången jag sett någon reagera mot användning av utropstecken, var i Seinfeld när Elaine gjorde slut med en pojkvän för att han använde för mycket utropstecken, men det var å andra sidan i slutet av serien då de började lida av idétorka. :-)

#567 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 August 2011 - 21:14

Jag ser utropstecken som ett tecken på att någon är sur. Men åter till ämnet, vad tycker du om hämnarens förslag?

Sedan vill jag veta vad det är för en slags vattenpistol och isbjörn som han har på bilden.

Edited by Sret, 30 August 2011 - 21:15.

#568 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 30 August 2011 - 21:39

Jag tycker Hämnarens förslag är bättre än Morozko, eftersom det binder karaktären till ett evigt kylslaget klimat! Sedan vill jag gratulera dig till att du är den första som ser att det är en vattenpistol! I sträng kyla måste det var ett fruktansvärt vapen!

#569 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 31 August 2011 - 11:37

Skiljetecken kan vara känsligt. Putta betydelsen ett avgörande snäpp åt ena eller andra hållet. Fast det är svårt att veta hur andra uppfattar olika varianter. Vad som till exempel är skillnaden på !? och ?! kan man ju fundera på.

För övrigt har jag för mig att han gjorde slut med henne för att hon tyckte att han använde för lite utropstecken. Eller kanske framför allt för att hon liksom gjorde en grej av det.

Jag tyckte också att det påminde om en vattenpistol, men var inte övertygad om att det var avsiktligt. Använder han den även när han inte är på hemmaplan? Kan han frysa vattnet själv när han vill? Har han tänkt ut något särskilt sätt att undvika att hans eget vapen används mot honom? Vatten är ju beskrivet som en av hans liksom svagheter, menar jag.

#570 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2011 - 12:27

I karaktärsbeskrivningen så uppfattade jag det som att större vattensamlingar innebar ett problem för honom. En sak som jag tycker gör Nordens Stjärnor något svårhanterliga är att så många har superstyrka. Det blir en ond spiral som jag ser det, Introducerar man en ny karaktär måste han/hon kunna pressa X antal ton för att kunna hävda sig. General Vinter t.ex. borde klara sig med sin förmåga att påverka vatten, Lon borde klara sig med sin vighet, tänder och klor osv. Tar man bort superstyrkan tycker jag karaktärerna blir intressantare och det blir även mer utsatta vad det gäller samhället i övrigt. De kan bli arresterade, utsatta för folkmoer etc.

#571 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 31 August 2011 - 20:03

Jag håller med dig Peral men det känns lite sent att ändra det nu. Fast jag ser det inte som ett måste, men jag har alltid varit en sucker när det kommer till strider likt dem som Superman har. Fas du har fortfarande inte förklarat isbjörnen.

Hans svaghet med vatten är ifall han kommer i allt för stora mängder så fryser de runt honom och han kan inte röra sig. Han kan kontrollera vädret till en viss del, inte satt några gränser för den kraften, men jag hade tänkt mig att han inte skulle kunna kontrollera stora ytor.

Edited by Sret, 31 August 2011 - 20:05.

#572 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 August 2011 - 21:06

Jag tycker en Isbjörn borde vara ett perfekt husdjur för honom! Jag tycker också det är kul med punch-out comics likt Hulk vs. Thing, men för det behöver man bara tre-fyra superstarka karaktärer! Ni skulle kunna styra upp det genom att bara tillåta en primär förmåga per karaktär, då undviker man alla dessa Supermän/kvinnor.

#573 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 August 2011 - 22:56

Jag tror på att låta den fria kreativiteten hållas. De som skriver manusen kommer bara använda de figurer som passar deras story och det finns en fördel med att ha flera karaktärer med samma eller liknande förmågor för man får olika ton när man använder de olika personerna som använder det. Speciellt bland skurkarna krävs ju ofta en högre nivå för att ensam kunna utmana en supergrupp.

#574 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 03 September 2011 - 00:53

Fast superstyrka skyddar inte en speciellt mycket emot ett bra knivhugg, vilket gör Victor Blanc farlig, för han är riktigt snabb och slåss med knivar, därför är han ett hot mot dem med superstryka, han lyckas trots allt spöa upp Superstjärnan vid något tillfälle, så jag ser inte det som ett större problem, lite enformigt, men inte riktigt ett problem. Fast jag skulle gärna se fler normalstarka karaktärer faktiskt.

Sedan är jag osäker om General Vinter med en isbjörn som husdjur, har för mig att han är för kall för det.

Tycker det är otroligt kul att se flera av mina (MINA! :w00t: ) karaktärer få liv.

#575 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 03 September 2011 - 15:39

Problemet med att ha superstyrka tror jag är att det försvårar identifieringen med karaktärerna, plus att det avskärmar dem från vad människan i gemen skulle uppfatta som en livsfarlig situation. Med superstyrka utgör bara andra superstarka karaktärer ett hot. Så i princip kan man skippa handling och hoppa direkt till fighten. Skissen nedan illustrerar det problemet plus varför det är bra att ha en isbjörn! Skrev den på engelska eftersom den dök upp i huvudet på engelska

Posted Image