Senast sedda film
Posted 01 September 2008 - 19:18
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 September 2008 - 21:20
Min egen erfarenhet är att den enda film som egentligen håller i längden och för att ses om är originalet. Vansinnet i filmen (och inte minst vansinnet vid filmningen) gör den till något utöver det vanliga i filmväg. Men det är också den enda riktigt bra film Tobe Hooper gjort.
Men alla måste inte tycka om den...
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 01 September 2008 - 21:29
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 02 September 2008 - 02:07
Jag var faktiskt inte så imponerad över den här filmen som så många andra verkar vara. Dock är det alltid kul att se Cthulhu Mythos på film.
Filmen består av 3 berättelser och en 4:e som håller dem samman:
The Drowned (The Rats in the Walls):
Extremt löst baserad på The Rats in the Walls. Faktum är att det enda den har gemensamt med orginalhistorien är efternamnet på familjen och huset.
Berättelsen handlar om en man som ärver ett hus där hans Farbror en gång försökte återuppväcka sin döda familj. Mannen som nyss förlorat sin flickvän i en bilolycka bestämmer sig för att försöka återuppliva henne utan att veta att Cyaegha bor under huset.
Orginal historien handlar om en man som blir driven galen då han hör råttor i väggarna och upptäcker att det finns en underjordisk stad under huset med människoätande monster.
Rätt OK berättelse med cool avslutning.
6,5/10
The Cold (Cool Air):
Även den löst baserad på Cool Air men betydligt mer än de andra berättelserna.
Berättelsen handlar om en ung kvinna som hyr ett rum i ett gammalt hus och träffar där en Doktor som är betydligt äldre än han ser ut och måste leva i extrem kyla för att överleva och måste döda för att få ryggradsvätska.
Orginal historien handlar om en man som hyr ett rum i ett hus och finner en Doktor som med kemi och kyla lyckats hålla sig vid liv 18 år efter sin död.
Lite ologisk men för det mästa bra utom i slutet.
6/10
The Whisperer (The Whisperer in Darkness):
Extremt löst baserad på The Whisperer in Darkness. Faktum är att varelserna är det ända den har gemensamt med orginalet och de varken ser ut, eller beter sig, som de ska.
Berättelsen handlar om en poliskvinna som är rädd för att bli mamma och letar efter sin försvunna partner som blivit tillfångatagen och nedragen i källaren på en byggnad som visar sig vara ett urgammalt tempel där Mi-go håller till som bara bryr sig om mat och lust och använder människohjärnor för att föröka sig.
Orginalberättelsen handlar om att Mi-go har en hemlig gruva utanför Townshend där de letar sällsynta minniraler och ägnar sig åt vetenskap och erbjuder de som vill, en chans att leva för evigt och resa med dem i rymden genom att deras hjärnor plaseras i en behållare. En lärare reser dit för att undersöka konstigheterna.
Bra och spännande ibland men riktigt usel ibland. För att inte tala om att de, annars nästan fredliga ofarliga Mi-go, framstår som glupska små monster med vingar.
6/10
The Library:
Storyn som håller samman filmen. H.P. Lovecraft bryter sig in i ett hemligt rum på ett kloster för att undersöka den berömde boken Necronomicon men blir inlåst med boken och han börjar läsa berättelser ur den samtidigt som en Star Vampire bor i vattnet under golvet och en portal till en Dhole börjar öppnas.
Sammanlagt en OK film men inte mycket bättre än några av de sämre Twilight Zone avsnitten.
6,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 02 September 2008 - 11:36
Lite OT, men en helg körde jag ett maraton med igenom alla filmer i TCM-franchisen och jag vill lova att jag kände mig rätt slagen och "ur synk" efter det.
Jag skulle ha gjort det i samma veva som jag såg Beginning, Originalet samt Remaken. Men jag mäktade inte med mer än dom filmerna och får ta del 2-4 vis ett annat tillfälle. Har alltid haft svårt för denna serien överlag men brukar köra alla filmer i en serie vid ett och samma tillfälle då det ger mig mest än att se om filmerna lite hipp om happ.
Nästa serie som står på tur är Friday the 13th men dom tror jag att jag väntar lite med till senare i höst.
Men det är också den enda riktigt bra film Tobe Hooper gjort.
Jupp, det kan jag hålla med dig om.
Absolut - och jag åt dig. Men eftersom det blir så fasligt medhållande här ibland i tården så känner jag att jag måste gapa och skrika lite så det inte känns som en enda stor medhållarklubb. Lite kaos och friktion måste vi ha.
Bring it on!
===
Igår tyckte XC att jag borde se denna trailer för filmen Kill Buljo: The Movie. Sagt och gjort. Efter att ha sett den uppstod ett enda stort WTF!. Trailern gav mig mersmak och jag kännde att jag bara måste se filmen minst en gång i livet iaf. Tycker det var en rätt skön parodi på Kill Bill och extra kul är att den är norsk. Har inte sett så mycket norsk film men överlag har dom flesta varit bra. Det kan diskuteras om hurvida den är bra eller inte men den är iaf riktigt rolig och minst sagt unik. Helt klart kul att ha sett minst en gång i livet.
===
Livet i 8 bitar
Ännu en film som jag har haft liggandes ett bra tag. J är en TV-Spelsnörd och har som största ambition att ställa upp i VM i Nintendo 8 bitars. Track and Field 2 är det som det ska tävlas i. Men innan dess måste han ta sig an en större utmaning, nämligen livet självt. Det är inte det lättaste med den dysfunktionella familj som han har. Det kan sägas direkt att filmen har sina små roliga scener men att den tyvärr faller rätt platt till marken av att en enormt överspelande Jan Malmsjö medverkar i filmen. Sämre skådespel får man nog leta efter. Sedan är delar av handlingen lite väl överdrivna IMO vilket inte direkt hjälper till med helhetsupplevelsen. Som tvättäkta TV-Spelsnörd känner jag mig träffad ett antal gånger under filmens gång och sådant är ju rätt kul. Eftersom trailer saknas kan jag istället bjuda på introlåten till filmen samt låten som spelas under eftertexterna.
===
La Haine ~ [Trailer] (Franskt tal, Ej textad)
Filmen fick i sverige den något suspekta men samtidigt rätt vackra titeln Medan vi faller. Hur som haver så är filmen en riktigt bra klassiker för mig och jag vet inte hur många gånger jag har sett den. Den känns väldigt realistisk med tanke på alla kravaller som har varit mellan ungdomar och polisen i frankrike under åren. Utöver den intressanta handlingen så är det bra skådespel rakt igenom filmen och jag älskar det svart-vita foto som man valde till filmen. den hade nog varit betydligt sämre i färg. Även ett litet extra plus för en passande och stämningsfull musik. Men det är för handlingen som jag mest upskattar filmen.
Posted 02 September 2008 - 20:35
Tappa inte hakan nu med jag håller med Carty, varje ord.Igår tyckte XC att jag borde se denna trailer för filmen Kill Buljo: The Movie. Sagt och gjort. Efter att ha sett den uppstod ett enda stort WTF!. Trailern gav mig mersmak och jag kännde att jag bara måste se filmen minst en gång i livet iaf. Tycker det var en rätt skön parodi på Kill Bill och extra kul är att den är norsk. Har inte sett så mycket norsk film men överlag har dom flesta varit bra. Det kan diskuteras om hurvida den är bra eller inte men den är iaf riktigt rolig och minst sagt unik. Helt klart kul att ha sett minst en gång i livet.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 September 2008 - 21:08
Kan bara säga WOW
Bara jag som fick gåshud av Sam Jacksons cameo som Nick Fury efter eftertexterna?
10/10
Next Avengers: Heroes of Tomorrow
Ytterligare en marvel film, en animerad sådan. Och en ganska okej sådan! Storyn i korthet, Ultron har besegrat och dödat de flesta ur Avengers men Tony Stark kom undan med fyra av deras barn och uppfostrat dem på hemlig plats där Utron inte kunnat hitta dem. Men Ultron hittar dem givetvis och nu är de upp till dem att hämnas deras föräldrars död och rädda världen från Ultron som numera kontrollerar halva världen. En kul grej i slutet när barnen tar hjälp av en gammal Bruce Banner som än en gång blir The Hulk (The Hulk med grått skägg
7/10
Winter is Coming
Posted 04 September 2008 - 09:32
Inte fullt lika bra som ettan (men så är det ju nästa alltid) hyffsat bra story även om det finns vissa störande detaljer givetvis i just tidsresorna som inte riktigt går ihop - men det stör bara om man tänker på det. En uppföljare som funkar. -- BRA.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 04 September 2008 - 10:38
Posted 04 September 2008 - 10:56

Posted 04 September 2008 - 13:13
(En film som en arbetskollega till mig uttryckte som 'så dålig att den blir bra'. Jag håller inte riktigt med i det omdömet, det är visserligen inget mästerverk men jag skulle inte kalla den dålig).Igår tyckte XC att jag borde se denna trailer för filmen Kill Buljo: The Movie
Inte jag heller. Tycker inte heller att den faller under "dålig B-film som är så dålig att den blir bra" utan känns som en träffsäker parodi helt enkelt. Får se om jag slår till på dom där DVD:erna du länkade till åt mig.
===
Jersey Girl ~ [Trailer]
Igår gjorde jag något så ovanligt som att se en film på en raklamkanal från början till slut trots att jag har filmen ifråga på DVD. Bara det är en bedrift i sig.
Tycker helt klart att detta är den sämsta filmen som Kevin Smith har gjort. Fast så ruskigt dålig är den egentligen inte om jag ska vara ärlig. Handlingen i sig är rätt fin även om man har sett liknande filmer så många gånger tidigare. Det är väl Kevins unika touch för träffsäkerheten i sitt manusskrivande som lyfter den från andra liknande filmer. Ben Affleck känns inte helt rätt i huvudrollen men är inte heller helt fel. Liv Tyler är det samma sak med. Raquel Castro som spelar Gertie är väl den som imponerar mest bland skådespelarna.
Edited by Cartman, 04 September 2008 - 14:58.
Posted 04 September 2008 - 14:08
Utspelar sig i ett fiktivt USA där en zombieinvasion har ägt rum och man hittat ett sätt att "tämja" zombies till att ha som tjänstefolk. Småkul om 50-talets förljugna förortsidyller och paranoia samt en flört med skräckfilmsgenren från den tiden.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 04 September 2008 - 14:53
Det var främst detaljen att den alternativa tidslinjen borde ha suddat ut tidsmaskinen som jag reagerade på - eftersom Doc uppenbarligen satt på dårhus så uppfanns den aldrig i den tidlinjen. I första filmen så kollapsar ju Marty nästan när han föräldrar nästan inte får till det i tid. Att tiden affekterar döda ting är ju uppenbart eftersom vi hade ett foto redan i första filmen som ändrade sig.
Ah... Det hade jag aldrig reagerat på alls.
Posted 04 September 2008 - 22:43
Jag hade hört mycket skit om filmen så jag blev rätt föärvånad när jag faktiskt gillade den och tyckte den var bra. En bil-action-komedi som de gjorde dem på 70-talet, helt i min smak eftersom jag växte upp med den typen av filmer.
7,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 04 September 2008 - 23:03
Oj vilken seg äventyrsfilm, segdragna scener, dåligt skådespel och handlingen var heller inte särskilt engagerande. Inget jag rekommenderar.
på imdb står det att det är en actionfilm, oh ja absolut.
1/10000000000
Posted 04 September 2008 - 23:21
Jag som älskade de gammla Allan Quatermain filmerna med Richard Chamberlain blev helt överlycklig när de skulle börja göra Allan Quatermain-filmer igen. Men jag orkade inte ens se hela Allan Quatermain and King Solomon's Mines med Patrick Swayze (som var torr, alvarlig och tråkig utan en gnutta humor) och efter vad jag hört om Allan Quatermain and the Temple of Skulls så ska jag nog skippa den.
Nej, ge mig istället fler The Librarian-filmer. The Librarian: The Curse of the Judas Chalice kan inte komma snart nog.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 September 2008 - 08:47
Posted 05 September 2008 - 08:48
Sista och avslutande delen. Bättre än 2an men inte fullt lika bra som 1an, dock så är själva storyn vekare än de båda andra. Steampunk delen (även om den kanske inte är sådär jätteomfattande) uppskattade jag. -- BRA.
--
Jag tror det inte är meningen att man skall tänka på det viset.Ah... Det hade jag aldrig reagerat på alls.Det var främst detaljen att den alternativa tidslinjen borde ha suddat ut tidsmaskinen som jag reagerade på - eftersom Doc uppenbarligen satt på dårhus så uppfanns den aldrig i den tidlinjen. I första filmen så kollapsar ju Marty nästan när han föräldrar nästan inte får till det i tid. Att tiden affekterar döda ting är ju uppenbart eftersom vi hade ett foto redan i första filmen som ändrade sig.
![]()
Edited by XC, 05 September 2008 - 08:48.

Posted 05 September 2008 - 09:26
Jag tror det inte är meningen att man skall tänka på det viset.
Tanken bara slog mig när jag såg filmen för några år sedan, kanske är Tidsmaskien, Doc och Marty i det alternativa 1985 för kort tid för att verkligen påverkas tillräckligt i den riktningen.
Nej,. det ska man ju inte tänka på alls. Då har ju filmen misslyckats egentligen.
Jag brukar sällan reagera på sådant så att jag inte tänkt på det är inte konstigt.
Motiveringar gissar jag nog på att det alltid går att hitta dock om man bara verkligen vill.
Posted 05 September 2008 - 09:29

Posted 05 September 2008 - 11:44
Var det inte den här filmen som Carty och XC hyllade råmycket?
XC tyckte följande. Själv har jag inte sett filmen än men har planer på att göra det någon gång.
===
Clerks II ~ [Trailer]
Flawless. That's all I have to say!
Edited by Cartman, 05 September 2008 - 11:45.
Posted 05 September 2008 - 12:37
"Hyllade" vet jag inte om jag gjorde. Men jag tyckte den var OK, bättre än jag väntat mig.XC tyckte följande. Själv har jag inte sett filmen än men har planer på att göra det någon gång.Var det inte den här filmen som Carty och XC hyllade råmycket?

Posted 05 September 2008 - 22:37
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 06 September 2008 - 21:14
Sjukt skön film helt enkelt. Vilka skådespelare, vilken dialog, vilken story! Vad annars kan man säga?
10/10
Vem satte dit Roger Rabbit?
Mycket bra film på sina ställen med animeringar som smälter in alldeles perfekt i omgivningarna. Såna här filmer lär man väl inte se igen då allt datoranimeras istället för tradionellt tecknande.
7,5/10
Skenbart
Så här bra är väl sällan svensk film! En perfekt blandning av komedi, drama och thriller. Jag sitter alltid med ett leende när jag sett denna film
10/10
Winter is Coming
Posted 07 September 2008 - 01:59
Stephen Colbert beskrev den här filmen som att sätta sig inne i en torktumlare med en låda full med fyrverkerier som man tänder på och sedan slår på torktumlaren. Ser man den på bio så kan jag tänka mig att känslan inte är långt därifrån för även på min "32 TV är det en rejält färggsprakande (med betoning på FÄRG) rollercoaster ride. Det märks att Wachowski bröderna gillar den gamla teckande TV-serien som filmen bygger på för det här är vad jag kan utröna utan att ha sett serien, en hyllning till originalet gjord i samma campy fun cartoon style och så länge man inte förväntar sig nåt annat är det faktiskt en ganska underhållande åktur. Filmen är dock för lång, speciellt med tanke på att den är riktad till en yngre publik.
Eftersom jag som sagt aldrig sett originalet som jag misstänker kunde ha höjt filmen ett snäpp av rent nostalgiska skäl tilltalar filmen mig egentligen inte så mycket annat än som ett underhållande SFX spektakel. Rekommenderas dock att ses på större skärm och med bra ljudanläggning.
4/10
The Happening
M Nights styrka ligger definitivt i att bygga upp stämning. Han är riktigt bra på det. Han har oftast ett intressant bildspråk också. Rent tekniskt kan man säga att M Night är en riktigt begåvad regissör. Rent tekniskt alltså. För personregi är verkligen inte hans grej. För människor i regel är inte så stela och bortkopplade från sin omgivning som i M Nights filmer. Att hans manus bara blir sämre och sämre gör inte saken lättare för skådespelarna. Jag tror aldrig jag har sett Zooey Deschanel så tråkig och intetsägande i en film förrut.
Filmen börjar bra som nästan alltid är fallet men här går det snabbare utför än någonsin. Dialogen är väldigt tafflig och när dom ska försöka förklara vad som händer blir det bara skrattretande. "The plants are strinking back" . Puh-lease. Tackar vet jag The Day of the Triffids.
Varför kan inte M Night prova filma någon annans manus? Snälla prova.
2/10
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter

This topic is locked