Jump to content

Photo

Hobbit: En Oväntad Resa / The Hobbit - An Unexpected Journey

• Please log in to reply
652 replies to this topic

#551 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 March 2012 - 22:21

Om det nu undgått någon så är den svenska titeln klar och med lättnad konstaterar jag att vi slipper namnet Hompen! :P

MovieZine kan avslöja att "Hobbit: Bort och hem igen" är spikat som den svenska titeln, som följer upp Jacksons "Hobbit: En oväntad resa".
Titeln följer bokens nyöversatta titel, "Hobbiten eller Bort och hem igen". J.R.R. Tolkiens roman har tidigare släppts i Sverige som "Hompen eller En resa dit och tillbaka igen", samt kanske det mest kända namnet, "Bilbo - En hobbits äventyr".

SF Film har också skippat the framför Hobbit för att försvenska båda titlarna.

moviezine.se

Hm. Ska vi göra varsin tråd för de två filmerna kanske? Är ju ett år mellan dem...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#552 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 08 March 2012 - 10:59

Jag tycker nog att "Dit och tillbaka igen" låter bättre än "Bort och hem igen". Kanske för att jag är mer van vid det. Och så hade man ju kunnat tänka sig bestämd form på huvudtiteln. Fast det är väl förstås smidigare ur formgivningssynpunkt att bara plocka bort the och inte lägga till ett -en på slutet. Ohlmarks terminologi verkar vara ute i alla fall. Inga fler hober. Har någon koll på hur det är ställt med den saken i textningen till de senaste utgåvorna av de till sammanhanget relaterade filmer som redan finns?

#553 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 April 2012 - 10:09

Lite oroande om kvaliteten.

Fast troligen har det med att bilden är annorlunda än man är van vid då det ju är dubbelt så många frames som andra filmer. Det gör att det hela känns mer verkligt. Det blir lite som när HD först kom. Med andra ord, man väjer nog sig.

Edited by Crusader, 25 April 2012 - 10:14.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#554 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 April 2012 - 15:35

Peter Jacksons respons på kritiken över det nya formatet finns att läsa här.

Tror också det är som du skriver, Crusader, att det är ovant i början, men att man vänjer sig snart. Hoppas jag iaf. :)
Undrar om någon biograf i Sverige kommer anpassa till detta nya format?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#555 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 July 2012 - 09:21

"We made it! Shoot day 266 and the end of principal photography on The Hobbit. Thanks to our fantastic cast and crew for getting us this far, and to all of you for your support! Next stop, the cutting room. Oh, and Comic Con!
Cheers, Peter J"

Peter Jackson la upp det på sin FB-sida häromdagen. :)

Stämningsfylld poster till Comic Con:

Posted Image
Källa: http://www.thehobbitblog.com/

#556 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 July 2012 - 06:43

Och lite mer....

Posted Image

Se dem separata och lite större på moviezine.se

#557 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 July 2012 - 11:23

Svårt att inte se fram emot den här. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#558 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 July 2012 - 19:20

Ja, lite nyfiken är jag allt. :)

#559 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 31 July 2012 - 10:01

Det har väl inte undgått någon att det blir en tredje film? Premiär 2014.

http://blogs.indiewi...elease-20120730

#560 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 August 2012 - 01:58

Jag tycke om att han försöker få med allt. I Lord of the Rings filmerna klagade många på att han klippte bort en massa så det känns underligt att vissa verkar nu klaga på att han vill få med allt. Jag förstår att han inte vill sedan ångra sig att han inte tog med allt han kunde då han säkert känner en viss ånger över allt han var tvungen att ta bort förra gången (som en viss Dvärg-karaktär).
Jag personligen vill ha så mycket jag kan få så länge det är bra. Jag har verkligen saknat Middle-Earth.
Faktum är att jag hoppas att han senare tar sig ann andra berättelser från Eä också.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#561 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 August 2012 - 08:15

Alltid finns det någon som inte blir nöjd. Håller med dig och hoppas vi kommer få en underbar resa i filmens magiska värld i PJs kompetenta tappning! :)

#562 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 August 2012 - 18:21

New Line och MGM lär ju iaf inte gråta blod över att det blir en tredje film.

Posted Image

Edited by Wylie Times, 01 August 2012 - 18:23.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#563 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 August 2012 - 20:16

Nä, knappast! :lol:

#564 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 August 2012 - 22:07

Skillnaden är ju att dessa tre filmer baseras på ~300 sidor bok (okej, plus ett 50-tal från appendixen) men trilogin på dryga tusen. Mycket som drogs ned på i LOTR har jag förstått skedde lika mycket för att bibehålla tempo och dramatik (Tom Bombadill), eller inte förvirra för mycket i ett redan stort persongalleri. Samt i viss mån för att modernisera och ge kvinnor större plats.

Det är lätt att (likt flera för mig där ute) återanvända Tolkiens egna ord "thin, sort of stretched, like butter scraped over too much bread" ;). Så jag förstår oron, men jag är också förhoppningsfull för att PJ kan få ihop det. Möjligen offras barnbokskänslan och det blir lite mer av ännu en trilogi till, men om det är bra eller inte kan vi inte avgöra förrän vi sett alltsammans.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#565 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 August 2012 - 22:15

Tolkiens själv gillade aldrig barnbokskänslan i boken då han helst ville skriva om den efter han hade skrivit LotR. Han skrev ju den till sina barn och sedan ville någon publisera den. Men så jag förstår det så finns det mycket matrial om händelser som hände under Bilbos äventyr som han aldrig skrev färdigt så jag tror det finns tillräkligt till en trilogi. Faktum är att igentligen fanns det matrial nog att LotR kunde ha gjorts till 6 filmer istället för 3 och att den ända orsaken det inte blev så var för att det var svårt nog att få filmbolaget att gå med på 3. Nu litar alla på PJ så han får göra som han själv vill.
-Sora, Kingdom Hearts

#566 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 02 August 2012 - 08:28

Låter mest som filmbolagen(MGM/New Line/Warner Brothers) vill ha en ny LOTR trilogi. Hollywoods besatthet av trilogier+ hur regissörer(PJ ett bra exempel) ofta nuförtiden har mycket fett i sina filmer. Egentligen borde man väl kunna göra en bra adaptation av "The Hobbit" i en lång (LOTR lång) film?. Jackson har väl anlitat skådisar från LOTR filmerna, alltså några karaktärer som inte är med i "The Hobbit" boken?

Det här blir säkert bra filmer för fansen, och väldigt snygga filmer. Men tycker hela grejen har rätt mycket typisk Trilogi-besatthet från Hollywood. Och potentialen med 3 kioskvältare istället för 2 är nog en rätt viktig faktor.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#567 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 August 2012 - 08:56

Ja, varför denna besatthet vid just tre filmer? Det här kommer ju att vara väldigt mycket hämtat från typ...Silmarillion och liknande (?) och rätt lite från Bilbo som det känns. Jag hade allt föredragit en lång film baserad på Bilbo/Hobbiten.
*Hockey och superhjältar*

#568 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 August 2012 - 17:12

Håller med föregående talare, känns mest som bolagsfläsk hela grejen här.

Undrans dock om man kommer få se filmen i 48 frames? Hade varit coolt.

#569 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 August 2012 - 17:35

Ärligt talar är jag mer skeptisk än någonsin till hur dessa filmer kommer att bli.

Hela projektet har varit belastat med så mycket negativt att jag inte vågar hoppas på någonting. Annat än att PJ verkligen skall lyckas ro hela projektet i hamn. För han är en favorit bland regissörer och hittills har jag inte sett en enda film av honom som jag tycker är dålig. Och jag hoppas slippa behöva säga dess motsats efter att ha sett dessa filmer.

Men frågan är om allt negativt med den här produktionen trots allt kommer att återspeglas i slutresultatet. Först allt strul med att få finansieringen på plats. Sedan ville PJ bestämt inte regissera själv, varpå man söker en annan regissör. In stiger Guillermo del Toro och även om han har gjort en del bra film så kändes han enligt mig aldrig som en optimal kandidat till detta projekt. Att allt sedan drog ut på tiden till den grad att han lämnar allt bakom sig kan ju knappast vara bra.

Då stiger PJ in igen och säger att han skall regissera. Något som för mig, mer känns som en nödlösning för att allt inte skulle gå i stöpet. Mer så än att han faktiskt verkligen ville regissera, för då skulle han ha tagit jobbet redan från början.

På det så rollsatte man filmerna och där tycker jag att det känns halvbra. Många konstiga val som inte känns så lyckade. Speciellt inte efter att ha fått se både bilder och framförallt trailern. Inget säger hur den färdiga produkten blir, men tycker man redan på det här stadiet att det känns mindre bra så blir man ju med det än mer skeptiskt.

Sedan har vi det faktum att man filmar i 3D, vilket aldrig har varit intressant för mig. Dock är det så stora produktioner vi pratar om att dom säkert visar dom även i 2D. Om den versionen blir bra låter jag vara osagt.

Och nu på slutet allt prat om att två filmer skall bli tre. Det är ju trots allt The Hobbit man skall göra film av och som borde anses vara det viktiga. Den boken behöver inte mer än en film enligt mig. Ser man till speltiden på LotR-filmerna som visades på bio så skulle man lätt kunna göra The Hobbit rättvisa med en sådan längd. Hade man velat kunde man ha bjudit på "extra allt" med lite nya scener till en förlängd version då filmen släpps på DVD/Blu-ray. Men att sedan göra, inte bara en till, utan två extra filmer (även om jag vet att det var bestämt med två filmer redan från början). Madness I tell you.

Visst kan jag förså om man vill sammanfoga allt till en enda stor saga, samt att filmbolaget säkert mer än villigt vill ha en större kassako att slakta i slutänden. Men för mig som fan till det Tolkien skrev och till PJ som regissör kan inte annat än börja tvivla.

Eller för att citera det som någon annan formulerade så bra, taget från ett annat forum.

"Jag är lite orolig över detta. Visst, det krävdes tre filmer för att göra Ringen rättvisa (om nu Peter Jackson lyckades med det, vilket man kan diskutera), men behövs det verkligen tre filmer för att föra Tolkiens charmiga, småprilligt brittiska, klassiska barnbok till den vita duken? Jag är skeptisk. Fyller man ut med kringmaterial tror jag man tar ifrån Bilbo den barnsliga charmen och risken är att man skapar ett svulstigt utanpåverk för att dölja att innanmätet inte är lika storslaget som Ringen."

Jag hoppas givetvis på det bästa, men tycker samtidigt det är så mycket konstiga beslut och motgångar inblandade i detta projekt, att jag numera medvetet håller förväntningarna lågt ställda.

#570 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 August 2012 - 19:27

Strulet var ju framför allt innan filmningen hade börjat och rörde främst finansiering och rättigheter, så jag har svårt att se hur just det skulle påverka slutresultatet. Jag har iaf inte hört något om påverkan på själva filmen från finansiärerna (a.k.a. "många kockar") sedan väl filmningen påbörjades.

Själv ser jag spontant inga fel i rollbestättningen, vilka är det du tänker på, P?

Jag håller mig neutral (eller kanske snarare försiktigt positiv) till beslutet i att göra en tredje film; beror helt på vilket och hur mycket av tolkiens "extramaterial" som de tar med. Bara The Hunt for Gollum blev 40 minuter film när den gjordes som lågbudget- och independentfilm här om året, förlänger du det och gör lika mycket av vita rådet & stormningen av Dol Guldur (som bara nämns i en bisats i boken) har du ju i princip en film till. Visst, det kan bli pannkaka av alltihop också, men jag tror inte det bara är filmbolaget som ligger bakom; det är PJ för stark och för respekterad för.

Kermit: PJ har sagt att det "aldrig kommer att bli något filmat från Silmarillion från hans håll", då filmbolaget inte har rättigheterna. Och Tolkien Estate gillar visst inte LoTR.filmatiseringen, så de lär inte få köpa dem heller. Synd tycker jag, hade kunnat bli makalöst bra film (med helt annan ton) med några av berättelserna därifrån.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#571 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 August 2012 - 15:06

Även om mycket av strulet helt riktigt var innan själva filmandet kom igång så känns det för mig som att slutresultatet mycket väl kan ha påverkats negativ av det. Jag går mest efter magkänslan och egna tankar/funderingar kring det som har hänt. Samt att man även går lite efter hur andra filmer har blivit med liknande strul som finansiella problem, byte av regissör, osv. Även om det givetvis inte är helt rättvist att jämföra med filmerna av den här storleken.

Angående rollsättningen så tänker jag på flera. Martin Freeman tycker jag hittills inte verkar bli bra som Bilbo. Har inte mycket att gå på, mer än magkänslan, det jag sett av honom tidigare samt bilder och trailers från vad som komma skall. Samma sak gäller flera av skådespelarna som gör dvärgarna. James Nesbitt, Richard Armitage, mfl. När det gäller dessa så avviker dom även en del från den bild jag fått från boken (inte bara visuellt), men sådant skall man väl inte hänga upp sig på. Även om det givetvis påverkar min syn på saker och ting. Helt kan jag inte ignorera min syn på saker och ting som jag fått av att ha läst boken. Och så Micke Persbrandt som Beorn. Har inte sett något resultat där och även om jag medger att det känns lite kul att han är med i detta sammanhang så kan jag inte riktigt förlika mig med att han skall göra den karaktären rättvisa.

Och jo, The Hunt For Gollum blev riktigt lyckad. Har sett den några gånger. Så visst finns det material att ta av. Och det kan bli bra. Bara att för min del så hade det nog faktiskt räckt med själva The Hobbit. Helst i en film á 2.30-3 timmar (med en förlängd version till hemmaformaten) eller på sin höjd 2 filmer med lite kortare speltid. För även om man hade sagt att man bara skulle göra boken till film så ser jag ingen anledning att dra ut på allt mer än nödvändigt. Less is more i det här fallet, helt enkelt.

Som sagt, jag vill så gärna att allt det här skall bli bra och kanske att så sker. Men jag kan inte helt släppa den negativa känsla som slagit rot i mig. Det är först när jag ser filmen som jag kommer få svar på tal. Antingen går det vägen eller så skiter det sig helt.

Edited by Piranhaconda, 07 August 2012 - 15:10.

#572 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 August 2012 - 10:59

Jag ska erkänna att jag är nyfiken på hur filmen ter sig i 48fps. Frågan är om vi i Sverige får möjlighet till det? Enligt moviezine så har Rigoletto i Stockholm iaf en sådan projektor, men hur ser det ut i övriga landet? Och vad blir isåfall priset på biljetten? Hm.

#573 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 August 2012 - 14:18

Det lär bli dyrt. Minst mellan 150-200 kronor skulle jag gissa på.

Vet att LotR-filmerna var dyra att se på bio när dom kom. Speltid och popularitet/efterfrågan driver ju upp priserna. Nu har ju alla parter (filmbolag, distributörer, mfl samt SF själva) lärt sig från LotR-filmerna vad som är populärt och det tillsammans med den senaste tekniken lär väl driva upp priserna mer än någonsin. Personligen tvivlar jag starkt på att det är värt att se filmen i 48fps. Tror inte att filmen i sig blir bättre för det och dessutom tar det emot att behöva betala extra för att få se en film på bio. Jag ger filmerna en chans på bio om dom går upp i vanlig version, annars kan jag lika gärna vänta tills dom släpps för hemmamarknaden.

#574 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 August 2012 - 18:35

Troligtvis. Själv har jag blivit alltför bekväm på gamla dar och ser hellre filmer hemma. För mycket oljud i biosalongerna. :P Men när det vankas nytt format så blir jag lite nyfiken ska erkännas.

#575 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 14 August 2012 - 07:05

Om 48fps funkar "som det ska" tror jag det kan vara en riktig upplevelse värd de extra pengarna.