Ärligt talar är jag mer skeptisk än någonsin till hur dessa filmer kommer att bli.
Hela projektet har varit belastat med så mycket negativt att jag inte vågar hoppas på någonting. Annat än att PJ verkligen skall lyckas ro hela projektet i hamn. För han är en favorit bland regissörer och hittills har jag inte sett en enda film av honom som jag tycker är dålig. Och jag hoppas slippa behöva säga dess motsats efter att ha sett dessa filmer.
Men frågan är om allt negativt med den här produktionen trots allt kommer att återspeglas i slutresultatet. Först allt strul med att få finansieringen på plats. Sedan ville PJ bestämt inte regissera själv, varpå man söker en annan regissör. In stiger Guillermo del Toro och även om han har gjort en del bra film så kändes han enligt mig aldrig som en optimal kandidat till detta projekt. Att allt sedan drog ut på tiden till den grad att han lämnar allt bakom sig kan ju knappast vara bra.
Då stiger PJ in igen och säger att han skall regissera. Något som för mig, mer känns som en nödlösning för att allt inte skulle gå i stöpet. Mer så än att han faktiskt verkligen ville regissera, för då skulle han ha tagit jobbet redan från början.
På det så rollsatte man filmerna och där tycker jag att det känns halvbra. Många konstiga val som inte känns så lyckade. Speciellt inte efter att ha fått se både bilder och framförallt trailern. Inget säger hur den färdiga produkten blir, men tycker man redan på det här stadiet att det känns mindre bra så blir man ju med det än mer skeptiskt.
Sedan har vi det faktum att man filmar i 3D, vilket aldrig har varit intressant för mig. Dock är det så stora produktioner vi pratar om att dom säkert visar dom även i 2D. Om den versionen blir bra låter jag vara osagt.
Och nu på slutet allt prat om att två filmer skall bli tre. Det är ju trots allt The Hobbit man skall göra film av och som borde anses vara det viktiga. Den boken behöver inte mer än en film enligt mig. Ser man till speltiden på LotR-filmerna som visades på bio så skulle man lätt kunna göra The Hobbit rättvisa med en sådan längd. Hade man velat kunde man ha bjudit på "extra allt" med lite nya scener till en förlängd version då filmen släpps på DVD/Blu-ray. Men att sedan göra, inte bara en till, utan två extra filmer (även om jag vet att det var bestämt med två filmer redan från början). Madness I tell you.
Visst kan jag förså om man vill sammanfoga allt till en enda stor saga, samt att filmbolaget säkert mer än villigt vill ha en större kassako att slakta i slutänden. Men för mig som fan till det Tolkien skrev och till PJ som regissör kan inte annat än börja tvivla.
Eller för att citera det som någon annan formulerade så bra, taget från ett annat forum.
"Jag är lite orolig över detta. Visst, det krävdes tre filmer för att göra Ringen rättvisa (om nu Peter Jackson lyckades med det, vilket man kan diskutera), men behövs det verkligen tre filmer för att föra Tolkiens charmiga, småprilligt brittiska, klassiska barnbok till den vita duken? Jag är skeptisk. Fyller man ut med kringmaterial tror jag man tar ifrån Bilbo den barnsliga charmen och risken är att man skapar ett svulstigt utanpåverk för att dölja att innanmätet inte är lika storslaget som Ringen."
Jag hoppas givetvis på det bästa, men tycker samtidigt det är så mycket konstiga beslut och motgångar inblandade i detta projekt, att jag numera medvetet håller förväntningarna lågt ställda.