Jump to content

Photo

Lost Säsong 1

• Please log in to reply
711 replies to this topic

#576 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 01 June 2005 - 21:54

Egentligen tycker jag det var ganska idiotiskt av TV4 att köra två avsnitt på raken ikväll. Även om LOST är en otroligt bra serie blir det lätt lite mycket. Ännu mer idiotiskt är det att dom gör ett idiot-uppehåll på minst tre månader.

På vilket sätt är någotdera idiotiskt? :rolleyes:

Bra avsnitt, även om folk hypar upp det alldeles för mycket. Som så många gånger tidigare lär nästföljande avsnitt gå i samma mönster som tidigare avsnitt som följt på spännande avsnitt, dvs strunta i att bygga vidare spänningen.

Hurley och olyckorna var roliga :thumbsup:
------>Sci-Fi Nytt <-------

#577 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 01 June 2005 - 22:24

Hurley och olyckorna var roliga  :thumbsup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med. Hög grad av övernaturlighet visserligen, men av någon anledning känns det inte alls lika störande som när isbjörnar dyker upp från ingenstans, Walt påverkar sin omgivning, eller Locke börjar gå igen. Siffrorna är mer av McGuffin-art, och kan knappast ha samma inverkan på handlingen i det långa loppet (annat än just som McGuffin, vill säga).

Jag gillade båda kvällens avsnitt. Sun och Jin är mina favoriter näst efter Locke (som börjat klättra igen), och det gladde mig mycket att Jin här fick lite upprättelse i TV-tittarnas ögon, i och med att man berättade hans del av historien. Jag trodde själv han var betald mördare efter den förra tillbakablicken, så det var väldigt positivt att det visade sig att han aldrig behövt gå så långt.

Var det förresten någon som noterade att man såg Hurley på TV när Jin gjorde sitt första besök hos fabriksägaren? Rolig detalj, som jag antagligen skulle missat om jag inte fått den påpekad för mig någon annanstans.

Förhållandet mellan Shannon och Sayid, om det nu går så långt, har jag väntat på några avsnitt. Det är ett väldigt omaka par, men trots det känns det helt rätt.

Det förvånade mig inte det minsta att Walt var ansvarig för flottbranden. Det var antingen han eller Locke, tänkte jag, även om jag trodde Walt, om det var han, skulle ha sattit eld på flotten "oavsiktligt" med hjälp av sina tankekrafter.

Hurley-avsnittet finns egentligen inte så mycket att säga om; allting fokuserade ju kring just siffrorna som vi redan kommenterat som ett komiskt inslag. Tyvärr kom varken hans rikedom eller alla olyckorna som någon överraskning för mig, eftersom jag hade oturen att se Jay Leno när han hade Jorge Garcia som gäst, och de pratade om just det här avsnittet. Som jag sa tidigare - tydligen måste man avstå från pratshowerna om man ska förbli ospolierad.

Locke har börjat klättra igen, sa jag. Han kom med goda råd till Shannon i avsnitt 17, påpekade det orimliga i att anklaga Jin för flottbranden, och gjorde den här vaggan åt Claire och hennes barn. Det är precis så här jag vill se Locke - när han delar med sig av godhet, visdom och sunt förnuft.
När han gratulerade Claire på födelsedagen började jag fundera på om han på något sätt listat ut att det var hennes födelsedag, men det var nog en ren slump. Någon måtta måste det väl vara på hans insiktsfullhet. :P
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#578 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 June 2005 - 22:24

Båda avsnitten var mycket bra. Mycket karaktärsdrivna och till och med livet på ön gick framåt. Just att söka upp fransyskan igen har jag efterlyst ett tag.

Tre månaders uppehåll är inte bra. Det är så långt att serien kommer att tappa tittare på att fyran valt att göra så här.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#579 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 June 2005 - 09:05

fattar inte vad de sysslar med, inbilska idiotiska scherman hang arounds...det enda som händer är att man blir sugen på att ladda ner fortsättningen så de missgynnar ju sig själva...

#580 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 June 2005 - 09:14

Det är väl ändå många som är upptagna med annat i sommar. Kanske jobbar man extra kväll för att man har pluggat eller så är man utomlands. I alla fall är det inget ovanligt att en serie gör ett uppehåll på sommaren och jag tycker inte det är något fel i det heller. Visst, nackdelen är att man kommer att tappa mycket och vissa laddar säkert ner fortsättningen. Tycker ändå inte att det överväger fördelarna med ett uppehåll. Det kanske är lika många som laddar ner avsnitt om de t. ex har varit utomlands och missat de som gick på sommaren.
*Hockey och superhjältar*

#581 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 02 June 2005 - 10:06

Båda avsnitten var bra men jag tyckte bäst om det som fokuserade på Jin. Vi fick i detta avsnitt lära oss att han faktiskt älskar Sun och att det är de handlingar han tvingats begå för att få hennes fars välsignelse (?) som gjort honom till en tillsynes kallhamrad och okänslig person, stackars sate.

Locke var riktigt gentlemannamässig mot Claire i Hurley-episoden och det var rätt tufft att han visste att Walt den lille busen bränt upp flotten (förmodligen med sina övernaturliga krafter). Som helhet en värdig säsongsavslutning nu tänker jag hålla mig borta från TV:n på onsdagkvällarna för inte vill jag titta på (urk) fotboll.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#582 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2005 - 12:33

Grejen med långa säsongsuppehåll funkar bättre för "vanliga" dramaserier än för spänningsserier som Lost och 24. När fyran gjorde ett två månaders juluppehåll i säsong två av 24 tappade jag all lust att se resten (serien hade tappat i kvalitet för mig redan innan, men det var dödsstöten).

Jag håller med om att sommaren är ett naturligt serieuppehåll. Man vill göra annat under de förhoppningsvis långa och varma sommarkvällar som kommer. Men i det här fallet tycker jag inte att det är en så bra idé. De skulle startat serien tidigare, så att inte detta uppstått till att börja med.

#583 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 02 June 2005 - 13:37

Suck, jag förstår inte varför alla klagar. Folk reser ju bort över sommaren, det är ju bland annat därför man gör sommaruppehåll. Dessa hade klagat minst lika mycket som ni gör nu om fyran skippat sommaruppehållet, var så säkra :rolleyes: Det går inte att göra alla nöjda, ni kan väl ladda ned avsnitten eller också köpa DVDn som släpps i början av september. Hade ni hellre sett att fyran väntat till hösten med att sända serien?

Grejen med långa säsongsuppehåll funkar bättre för "vanliga" dramaserier än för spänningsserier som Lost och 24.

Det är väl samma sak med alla arc-serier, t ex Desperate Housewives som Kanal 5 bryter redan nu. Den serien har också sin beskärda del av spänning, som lätt kan glömams bort över sommaren.

#584 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2005 - 14:26

Det första min ene son sa efter att eftertexterna börjat rulla var "Ska jag ladda ned resten av säsongen och vi ser på det när vi vill?". Frestad är jag ... :P

Det jag säger är inte att sommaruppehåll generellt sett är av ondo, det var specifikt för Lost jag menade här. Fyran skulle ha startat säsongen tidigare, så att de inte hamnat i denna positionen, imho.

Desperate Housewives ska vi inte tala om i denna tråden. Den serien höll inte ens i 10 avsnitt. <_<

#585 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 02 June 2005 - 15:24

Det jag säger är inte att sommaruppehåll generellt sett är av ondo, det var specifikt för Lost jag menade här. Fyran skulle ha startat säsongen tidigare, så att de inte hamnat i denna positionen, imho.

Hållar med dig Marie :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#586 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 June 2005 - 15:51

Du menar väl förstås att börja sända det senare i höst istället? Nu var det ju knappast möjligt att börja tidigare. :rolleyes:

TV4 har varit exemplariska med att sända Lost och de gjorde en mycket lyckad start på serien som lade en bas till dess många tittare. Hade man börjat visa den tidigare hade inte denna bas troligen uppstått och troligen inte blivit samma succé. Just sättet som Lost exponerades på i början är ett utmärkt exempel på hur man kan bygga en stark fanbsis, som vi diskuterade i Retoriken var det ett strålande exempel på hur man faktiskt kan etablera en serie om man lägger stora resurser på det.

Så det där med att börja säna det tidigare må vara det mest oinsiktsfulla Marie har sagt på länge, IMO.

Jag köper inte att ett ras i tittarsiffror kommer ske och tror inte heller det. Jag tror fanbasen redan är grundad så att göra ett avbrott här och nu är rätt lämpligt. Det fungerade utmärkt i USA (för jag har för mig det var här som de valde att göra avfbrottet) och tittarna försvan inte. Ser inget som helst skäl att inträffa nu heller.

Visst, jag förstår att man vill se mera - men logiskt sett finns det inga argument som kan motivera det. Både Kermit och Johannes pekar på saker som vida överväger det som jag läst om TV4-bashingen här. Det är tyvärr mest det gamla vanliga missnöjet som här lyser genom utan någon grund...

PS. Ja, jag vet att inte tillhör Rullatorklubben ännu, men jag förbehåller ätten att låta som en gammal gnällig gubbe ändå ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#587 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2005 - 16:35

När började fyran visa serien? Jämför det med när de haft möjlighet att börja visa serien; dvs hur snart efter inköpet de startade sändningarna.

Avbrottet i USA var hur många veckor? Jämför med de c:a tre månader som det kommer att handla om här. Nu har serien haft c:a miljonen tittare. På tre månader är det många som glömmer. Och som inte bryr sig/orkar minnas hur "säsongen" slutade nu i juni för att kunna sätta sig in i storyn igen. Det kommer ett tapp i höst. Du kan inte jämföra svenssontittarna med oss fanatiker. :rolleyes:

Jag har inget generellt gnälläge gentemot fyran, helt enkelt för att de serier som kanalen visar som jag ser på är så ytterligt få att jag inte orkar bry mig. Att jag för ögonblicket följer tre serier (två nu i och med Losts försvinnande) är unikt i sammanhanget. Det har inte hänt på flera år.

Vill du fortsätta basha mig kan vi kanske ta det på ICQ? :rolleyes:

Edited by Marie Morot, 02 June 2005 - 16:35.

#588 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 02 June 2005 - 17:27

Capshaw: Jag minns f.ö. när alla skrattade åt fyrans premiärstrategi med smygvisningar och repriser om vartannat. Det där fick de allt äta upp senare ;)

Marie: Capshaw har faktiskt en poäng. Och det är ganska ovanligt för svenska kanaler att börja visa tv-serier så kvickt som fyran gjorde i Losts fall. Kanal 5 höll t ex på DH i ytterligare ett par månader. Många andra av våra kanaler hade antagligen väntat till hösten med serien, som man gjort vid så många andra tillfällen. Dessutom tror jag inte att utländska tv-bolag får visa tv-serier hur snabbt som helst? Inget annat land utöver USA (förutom Kanada, som inte räknas) i världen började visa Lost före årsskiftet, och ingen blev klar innan sommaren. Norge kommer visserligen fortsätta att visa serien, med dubbelavsnitt från kl. 21:45 (eller var det 22.15?), och det är väl inte så mycket bättre. Många tittare kommer gå förlorade. Norge lär okså tvingas vänta med s2 till in på senhösten för att behålla avståndet bak till USA. TV4 har behandlat Lost bra, åtminstone sett till normal svensk standard :) Om det råder det inga tvivel. Sett ur ett internationellt perspektiv tror jag inte heller TV4 är så mycket sämre, men det har jag naturligtvis inte lika bra koll på ;)

Avbrottet i USA var på 5-6 veckor om jag inte missminner mig. Just nu är det sommaruppehåll.

#589 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 02 June 2005 - 17:38

När började fyran visa serien? Jämför det med när de haft möjlighet att börja visa serien; dvs hur snart efter inköpet de startade sändningarna.

<{POST_SNAPBACK}>

När vi diskuterade den här saken tidigare i vår tror jag att jag konstaterade att serien hade hunnit visas i USA i omkring tio veckor när den började här i Sverige. Dessutom får vi räkna med att förberedelserna måste tagit ha tagit några veckor också, så TV4 kan inte ha sett särskilt många delar när de tog beslutet att köpa in serien.
Jag tycker det är imponerande att de kom igång när de gjorde. Enda sättet att börja visa serien ännu tidigare är om de hade bjudit på den osedd, och det är ju inte rimligt att kräva.

#590 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 June 2005 - 18:44

Hurley och olyckorna var roliga  :thumbsup:

<{POST_SNAPBACK}>

Var det förresten någon som noterade att man såg Hurley på TV när Jin gjorde sitt första besök hos fabriksägaren? Rolig detalj, som jag antagligen skulle missat om jag inte fått den påpekad för mig någon annanstans.

<{POST_SNAPBACK}>

haha så jag var inte ensam med att se det.

Kollade upp frpn texten lite snabbt och så en storväxt man i grå t-shirt, min första tanke var "Hurley" Ropade t.o.m på farsan om han såg det med :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#591 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2005 - 20:26

Hur snabbt de kommer igång med sändningarna kan bero på flera faktorer. Det kan dels vara en avtalsgrej, om de vill visa serien tätt efter USA kanske de får betala mer för den. Jag vet att i andra fall och på andra kanaler (trean och femman) har de fått lägga inte "extra" uppehåll för att de kommit får nära. Dels måste det ju finnas tid att göra översättningar också. 10 veckor är inte extremt kort för den sakens skull.

Det börjar bli så att vi kommer närmare och närmare USA i tempo för serier, framförallt gäller det ju publiksuccéerna - och jag är övertygad om att det är internet som spelar in där. Intresset i övriga media att rapportera om vad som händer på tv däröver är också en faktor. Jag tror att detta med att vänta en hel säsong med att visa en serie kommer att försvinna mer och mer. Att som SVT gör ligga minst en säsong efter är otidsenligt. Det fungerar inte längre i dagens samhälle fyllt av blixtsnabb kommunikation runt klotet.

Johannes: Det är skillnad på 5-6 veckors uppehåll och 12 ...

#592 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 02 June 2005 - 21:12

Hur snabbt de kommer igång med sändningarna kan bero på flera faktorer. Det kan dels vara en avtalsgrej, om de vill visa serien tätt efter USA kanske de får betala mer för den. Jag vet att i andra fall och på andra kanaler (trean och femman) har de fått lägga inte "extra" uppehåll för att de kommit får nära. Dels måste det ju finnas tid att göra översättningar också. 10 veckor är inte extremt kort för den sakens skull.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänker inte på tiden som behövs för översättningar - det ser vi ju på olika pratshower att man fixar ganska snabbt - utan på att man behöver se att serien är värd att köpa in innan man pungar ut med pengar för hela säsongen.
Du sa tidigare i dag att du tycker Desperate Housewives inte höll ens 10 avsnitt. Där har vi bra ett exempel på de risker som man tar när man köper in en serie innan den fått hålla på tillräckligt länge - man har ingen möjlighet att avgöra om den håller eller ej. Hade man försökt klämma in hela säsongen av Lost innan sommaruppehållet så hade man fått starta serien åtta veckor tidigare, och då hade man haft ännu mindre att gå på än man hade nu. Säsong två och framåt skulle man kunna visa med bara några veckors försening - då har man redan god koll på vilken produkt man köpt - men första säsongen är ett risktagande.

#593 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 June 2005 - 21:59

Jo, det håller jag med om. Fyran köpte ju in Alias också, som var en jättesuccé i USA, men som inte alls blivit lika framgångsrik på svensk tv.

Men vill kanalerna kapa åt sig publikandelar så tror jag på att de vinner på att våga satsa på närmast okända kort som det snabbt hypas om från USA. Det handlar ju om marknadsföring mer än något annat om man ska få publiken med sig från start. Som Johannes säger, fyrans idéer med smygpremiärer och liknande var ju ett genidrag för att bygga upp intresset.

#594 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 June 2005 - 11:53

Jag tror att Alias hade blivit större om TV4 vågat satsa lika hårt som med LOST...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#595 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 June 2005 - 12:58

Okej...? Men gjorde inte Tv4 det då? Alias hade ju samma sändningstid som Lost under den första säsongen, det var mycket reklam om Alias...tycker med andra ord att de har satsat lika mycket på den, men resultatet utföll ju inte lika väl...
*Hockey och superhjältar*

#596 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 June 2005 - 14:04

Nå män i alla fall , vad tror ni om numrarne ? mycket mysko eller Posted Image

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#597 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 03 June 2005 - 15:25

Nå män i alla fall , vad tror ni om numrarne ? mycket mysko eller Posted Image

<{POST_SNAPBACK}>

4, 8, 15, 16, 23, 42.
Jag har ingen aning om vad de kan betyda. Innan jag gick tillbaka och kollade så tyckte jag det såg ut som en Fibonacci-serie eller något liknande, men "15, 16" gör att det omöjligen kan vara någonting sådant. Antagligen är det ingenting som kan lösas som en matematisk formel, utan siffrorna har en annan innebörd.

#598 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 June 2005 - 16:56

Jag tror inte heller att det är en matematisk talserie (jag har tänkt lite och hittar inget som tyder på det), men mina misstankar om att ön varit något hemligt militär-ställe blir bara större. Kanske har något experiment gått fel eller nåt? Isbjörn i djungeln, mystiska öbor, och en militärbunker och radiomast, samt en "svart sten". Nån som har någon teori om vad den här "svarta stenen" är för något?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#599 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 03 June 2005 - 17:15

Jag har inga teorier, den enda jag hoppas på är att förutsättningarna totalt vänds upp och ned lagom till nästa säsong. Säsongen måste gå ut med en ordentlig smäll :) Radikala förändringar måste ske, och helst inte bara en eller ett par förklaraingar till öns mysterier. Nej, allt måste skakas om från grunden.

#600 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 June 2005 - 17:41

Läste i ett skvallertidning att Hurley ( skådisen ) söker jämnt Lost relaterade spår överallt och det sägs han har hittat en del i boken The Stand av Stephen King , tror jag skal läse den :) kanske där er nåt om numrarne i den ?

Min avatar samling