Vad är det för bok? [Lek]
Posted 23 February 2007 - 16:36

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 February 2007 - 17:35
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 23 February 2007 - 18:42
OK. Inget citat denna gång, bara boken som jag ser den:
Här började i dalarna... En flicka, en pojke och ett bortsprunget får. Fåret hittas på en holme i den lokala sjön, flickan som är äldre simmar ut och hämtar fåret pojken (som inte nått 10 ännu) skäms lite för sin rädsla. Hemma berättar pojken om händelsen, inte som det skedde utan kryddat med böner om hjälp till djävulen. Vad som började som en liten pojkes lögn för att dölja sin rädsla slutar i ett 200 år långt korståg mot häxor som inte fanns.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 March 2007 - 22:22
Edited by Thinice, 03 March 2007 - 22:25.
Posted 03 March 2007 - 22:27

Posted 03 March 2007 - 22:32
Edited by Thinice, 03 March 2007 - 22:33.
Posted 03 March 2007 - 22:36

Posted 03 March 2007 - 22:48
Om det fanns något hopp, så måste det bestå i prolerna, för endast där, i den myllrande, föraktande massan, 85 % av Oceaniens befolkning, kunde en kraft att förinta partiet någonsin alstras.
Posted 03 March 2007 - 22:52

Posted 03 March 2007 - 22:57
National Encyklopedin?
Lite till kan du väl bjuda på
har inte en aning.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 03 March 2007 - 23:06
Lite till:
Partiet sade att Oceanien aldrig hade stått i förbund med Eurasien. Han, Winston Smith, visste att Oceanien hade varit allierat med Eurasien så nyligen som för fyra år sen. Men var fanns denna kunskap? Bara i hans eget medvetnande, som i vilket fall som helst snart måste förintas.
Posted 04 March 2007 - 00:09
Skäms ni som inte kan det..
//Peak
sixty six."
Posted 04 March 2007 - 00:33
Håll facklan högt...
Edit: Min rumskamrat spillde en drink på tangentbordet tidigare för övrigt. Knapparna funkar sisådär, därav alla ändringar.
Edited by Thinice, 04 March 2007 - 00:40.
Posted 04 March 2007 - 00:47
Skall fundra lite..
//Peak
sixty six."
Posted 04 March 2007 - 00:55
Hade kunnat varit värre.
Posted 23 April 2007 - 21:43
Men nu vill jag veta vad har han har för citat, jag vill vara med och spela.
Sitter och väntar
Posted 24 April 2007 - 17:07
Annars får du äran at börja en ny omgång
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 29 April 2007 - 12:28
X visste att jag snart skulle dö. Jag tror att alla visste det utom jag. De visste det i skolan med, för jag låg ju bara hemma och hostade och var sjuk jämt, och sista halvåret har jag inte kunnat gå i skolan alls. Alla tanterna som mamma syr klänningar åt visste det också, och det var en av dom som pratade med mamma om det, så att jag råkade höra det, fast det inte var meningen. De trodde att jag sov. Men jag låg bara och blundade. Och det fortsatte jag med, för jag ville inte visa att jag hört det där hemska - att jag snart skulle dö.
Jag blev lessen förstås och så förskräckligt rädd, och det ville jag inte visa för mamma. Men jag pratade med X om det, när han kom hem.
"Vet du om att jag ska dö", sa jag och grät.
X tänkte efter lite. Han ville kanske inte så gärna svara, men till sist sa han:
"Ja, det vet jag."
Då grät jag ännu mer.
"Hur kan det vara så hemskt", frågade jag , "hur kan det vara så hemskt att en del måste dö, när dom inte fyllt tio år ens?"
X står inte i boken, men jag har ersatt ett namn med X ;-)
Så börja gissa nu.
Svårt eller enkelt, vi får se.
Posted 29 April 2007 - 13:07

Posted 29 April 2007 - 14:29
Bröderna Lejonhjärta är rätt
Posted 29 April 2007 - 20:25
OK. Nytt citat snart (skall gräva i bokhögen).
Doktor Gregory öppnade det vadderade kuvertet genom att sprätta med ett finger instucket under den hårt igenklistrade fliken. Han släppte ner innehållet på skrivbordet och blinkade förbryllat. Han andades ut och var idel nyfikenhet. En enda papperslapp utgjorde inte precis något brev -- inget brevpapper, ingen underskrift -- bara noggrant textade ord i svart bläck.
"FÖR DIN DELAKTIGHET I DET FÖRFLUTNA -- OCH FRAMTIDEN."
En liten förpackning föll ut bredvid lappen. Det var ett genomskinligt kuvert bara någon centimeter långt och fyllt med någon slags svart pulver.

Posted 01 May 2007 - 16:53
* Dr. Gregory är inte huvudpersonen - faktum är att han dör med första kapitlet.
* Boken ingår i en serie... typ... men är fristående.
* Boken fanns också med i aftonbladet som bilaga för en del år sedan.
* Utgiven 1995 i original, 1996 på svenska.
* Bokens båda huvudpersoner uppges båda ha gröna ögon.
Edited by XC, 01 May 2007 - 16:54.

Posted 01 May 2007 - 18:34
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 01 May 2007 - 18:57

Posted 03 May 2007 - 08:50
Lite om huvudpersonerna:
Rúmil Táralóm har gröna ögon, brunt hår, är 1,83 lång, väger ca 80 kilo och är född 13 oktober 1961. Han har en syster, Merenwen Táralóm, född den 22 januari 1964 och försvunnen den 27 november 1973 - troligen kidnappad av ***.
Gilraen Anwarünya han även hon gröna ögon, rött hår, är 1,60 lång, vikten okänd. Hon är född 23 februari 1964. Hon har tre syskon. Är utbildad inom medecin.
/../Han [Rúmil Táralóm]lade märke till att metalltvåan i hans lägenhetsnummer 42 hade fallit ner igen och låg på golvet. "Bara ett ögonblick, Anwarünya", sa han och plockade upp siffran.
Sedan sprang han till skrotlådani köket och hämtade en skruvmejsel. "Den här siffran fortsätter trilla ner. Mycket skumt eller hur?" Han undersökte den för att se om det fanns någon avlyssningsapparat på insidan genom att gnida med fingret längs den tunna metallen. Vid ett tillfälle hade han varit säker på att någon spionerade på honom. Därför hade han flyttat på alla lösa saker i våningen, däribland sifforna på dörren. Nu vägrade tvåan stanna där den hörde hemma.
"Táralóm, du är paranoid", sade Gilraen Anwarünya med ett ironiskt leende.
"Bara för att alla är ute efter mig", sa han. Efter att ha övertygat sig om att metallsiffran var okej, använde han ett par reservskruvar och fäste den ordentligt i dörren. "Okej, nu kan vi åka. Jag hoppas du tagit med sololja."
Hon axlade sin sjösäck. "Ja, och mitt blyparaply mot radioaktivt nerfall."
Namnen är maskerade denna gång med The Elvish Name Generator.
Edit: Eftersom inge tyckts läst boken så godkänner jag namnet på serien.
Edited by XC, 03 May 2007 - 08:52.