Priest (2011) Efter en evighet av konflikter som har förstört planeten så lyckas människorna slutligen besegra och fängsla världens vampyrer tackvare en elit grupp av religösa krigare kallade
Priests, och satte sedan förbud mot dem att använda sina kunskaper och krafter.
Men en dag återvänder vampyrerna och då kyrkan vägrar erkänna det så tvingas en Priest gå mot kyrkan och sina löften för att tillsammans med en lokal Sheriff rädda sin brorsdotter.
Inspirerad av serietidningarna vid samma namn. En film om en värld där kyrkan har fått absolut makt efter att en gång ha varit nödvändiga för människornas överlevnad men sedan dess förlorat kontakten med sitt folk. Priests, de som en gång var folkets hjältar, betraktas med avsky och rädsla. Lite som det är med dagens soldater när kriget är slut.
När det gäller kyrkan så är det mycket som speglar på dagens katolska kyrkan där image och makt verkar viktigare än att skydda och ta hand om sitt folk.
Jag ser en hel del likheter med Judge Dreed här och jag vet inte om filmen har tagit stor inspiration av Judge Dreed, eller om det hela bara är en tillfällighet. Men det är också väldigt mycket western över filmen.
Ovanligt att se
Alan Dale som en förstående och snäll man.
Uppenbarligen bara första filmen i en planerad serie men tyvärr så floppade filmen och fick extremt uselt motagande av kritikerna vilket jag tycker var synd för det var en väldigt intresant och underhållande film och jag kunde inte hitta några större orsaker att hata den. Fast jag förstår om de som har läst serierna hatar den för filmen har absolut INGET med serierna att göra och att påstå det var nog deras stora fel. Seriernas handling:
The comic fallows Ivan Isaac, a Priest in the wild West of the 1800's, who was forced against his will to realise a fallen angel know as Temozarela on the world. Afterwards, Ivan's lover, Gena, was killed before him, and he himself left to die on a cross. It is here he denounces god and sold half his soul to the Devil named Belial, who had dealt with Temozarela in the past. In exchange for this soul, Ivan gain the strength needed to get his revenge on the Fallen Angel and his 12 followers. Mean while Temozarela and his followers set out to corrupt the land by spreading a Demonic zombie like plague on small villages.
Det är synd att de envist skulle antingen försöka antingen sälja en annan film under Prist-seriernas populäritet eller misshandlat serierna. Hade filmen inte haft någon koppling till serierna så hade folk nog gillat den mer.
Har du inte läst serierna eller inte känner till dem så kan du nog njuta av filmen till fullo. Annars finns risken att du kommer explodera av filmen.
6,5/10
Edited by Crusader, 07 February 2012 - 00:16.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts