Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#601 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 11 March 2013 - 21:56

Visst är det fantastiskt när man plågar sig igenom en tvåtimmarsfilm bara för nöjet att få tala om det efreråt? :D :gjort det själv:

Jo, det har sin lilla charm. :lol2:

Avgjort sådant som gör mig nyfiken! :D

Det är mycket lek med den tidens specialeffekter om jag säger så.

#602 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 11 March 2013 - 22:15

Visst är det fantastiskt när man plågar sig igenom en tvåtimmarsfilm bara för nöjet att få tala om det efreråt? :D :gjort det själv:

Jo, det har sin lilla charm. :lol2:

En timme och trettiosju minuter är långt nog. Det kan kännas som myyyycket längre.

#603 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 March 2013 - 22:35

Avgjort sådant som gör mig nyfiken! :D

Det är mycket lek med den tidens specialeffekter om jag säger så.

Ohh.... Blir nästan sugen och leta upp och se den så fort som möjligt! :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#604 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2013 - 00:41

Cube (1997)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub. Ingen har någon aning om var de är eller hur de kom dit men snart inser de att de är omringande av dödliga fällor.

En bra och spännande psykologisk skräckfilm men många överaskningar. Både på gott och ont. Vissa sakker har jag blandade kännslor över då det var intresanta twister men samtidigt inte gick åt det hållet jag ville. Slutet är en av dem. Likaså att personernas personligheter totalt förändrades genom filmen och att de som först verkade ond visade sig vara god och motsatsen. Någon mer än jag som fick känslan av att Worth var där för att han ställde förmånga frågor? Det visade ju sig att han visste att de tillfångatog människor sedan 2 månader tillbaka och hade dåligt samvete över sin del i det hela.
En film jag har planerat att se sedan den kom ut men som aldrig har blivit av. Iallafall trodde jag det men efter att ha sett den är jag övertygad om att jag redan har sett den för inte allt för många år sedan. Fast jag hittar inget som styrker det (har inte skrivit om filmen tidigare) och jag minns typ inget från filmen mer än en kännsla att jag känner väl igen det och har set det tidigare och mer än en vanlig Déjà vu.
Filmen som startade det hela. Hade det inte varit för Cube så hade det aldrig varit någon Saw eller liknande filmer heller. En hel del välikänbara ansikten (fast innan man kände igen dem :P) och en bra nervkittlande handling. Regin har ibland sina brister ibland men i grunden så är det en bra och spännande film.
En film jag starkt kan rekomendera till alla som gillar den här typen av film. Och den är inte så splattrig som man kanske kan först tro.

Betyg: Bra+
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#605 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 March 2013 - 17:48

No limit (1935)

Huvudperson är sotaren Shuttleworth som har byggt en egen motorcykel och beger sig till Isle of Man för att tävla med den. Det är själva grejen. Men eftersom Shuttleworth spelas av George Formby är det oundvikligen också så att han spelar ukulele och heter George i förnamn. Kul film på trettiotalsvis. På trettiotalsvis innehåller den också saker som en nutida film inte lär innehålla i förbifarten. Som George som musicerar för pengar på stranden med sot smetat i ansiktet. Eftersom bromsen pajar på motorcykeln slår George rekord i kvalracet, varför vissa bestämmer sig för att se till att han inte är med i tävlingen. Efter många konjunktioner är han det i alla fall. Och när racet är slut är filmen det också.

Hela filmen finns förresten att se på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=NeSQNkwEhI8

#606 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 March 2013 - 18:31

Space Zombie Bingo!!! (1993) [US] #youtube.com #troma.com #imdb.com
#Genre: Science-fiction humor.
#Koncept: Zombiecalypsen anländer från rymden utan förvarning till en helt vanlig kyrkogård i Usa.
#Förväntningar: Lågbudget underhållning.
#Ögon&Öron-godis: Att kalla det här lågbudget är att ge er intrycket av att de haft pengar till inspelningen... Men vad som bara kan beskrivas som "trolla med knäna budget" så har man lyckats skrapa ihop en film; tydligen producerad 1993 men ser ut som en korsning mellan 50-tal och 80-tal. Fotot kan inte kallas bra och man klämmer in gratisklipp från (vad jag tror) Andra Världskriget och Vietnamkriget för ”matigare actionscener”. Ingen ljudmix man behöver ringa hem till mamma om. De flesta "skämten" faller mellan stolarna men man lyckas ändå vara hyfsat underhållande.
#Bäst: Taglinen: "Kill TV: Where bodies count" är absurt underhållande.
#Sämst: Jag orkade inte riktigt hänga med i humorn som dras lite åt det poänglösa.
#XC Konstaterar: Underhållande om man gillar lågbudgetfilm av amatörklassen.
#PS: Filmen finns - tillsammans med resten av Tromas katalog - gratis på tuben.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#607 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2013 - 19:56

Ghost (1990) [US]
#Genre: Romantiskt drama kryddat med sci-fi inslag.
#Koncept: Sam blir skjuten till döds under ett rån och dröjer sig kvar vid sin flickväns sida. Snart inser han att rånet bara var toppen på isberget och att rånaren arbetade på uppdrag från någon annan...
#Förväntningar: Ärligt så spelade jag in den på chans från TV4 Film då jag kände igen titeln som intressant. (Spela in först, kolla fakta sen typ).
#Ögon&Öron-godis: Halvhyffsad story med en stark tyngdpunkt på hjärta och smärta. Storyn växlar mellan drama och komedi på ett trevligt sätt och puttrar på i en angenäm hastighet. Filmen känns kanske aningen får lång i sina strax över 2 timmar och inledningen är lite småseg. Swayze och Moore gör bra insatser i två rätt standardmässiga roller, Goldberg fyller i med en klassisk Whoopie-roll. Tony Goldwyn var mig bekant men jag kan inte placera honom, skulle kunna vara ”Pelikanfallet” (som jag sett rätt nyligen) men det skulle också kunna vara från en av ungdomens favorit-VHS:er: "Vault of Horrors 1". Sedan har vi special effekter, och jag måste säga att de är bra och har åldrats med värdighet (minst i samma klass som Demi Moore). Visst ser man nyansskillnader och klipplinjer mellan lagrena ibland (effekterna är märkta av sin samtids teknik om man säger så), men de ligger så pass bra i storyn så det är lätt att förlåta.
#Bäst: Oda Maes scen inne på banken är faktiskt underhållande på riktigt.
#Sämst: Swayzes slutscen är fin - men aningen för utdragen.
#XC Konstaterar: En film som av klassen "mainstream science fiction" en klart sevärd liten pärla.
#PS: Både Vincent Schiavelli (som spelar spöke i en liten roll) och Swayze båda senare skulle komma att dö i cancer - bägge vid 57 års ålder. Scary.

fqq5BYam.jpg

#608 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 15 March 2013 - 10:14

Tog mig för med att titta på Dredd eftersom den gått så långt i filmomröstningen. Om det inte varit för detta så hade jag knappast kommit mig för med att se den. Dessvärre visade det sig att min intuition stämde bra även denna gång, Dredd är inte någon film som passar mig. Den går väl an att slötitta på om man inte har något annat för sig, men mer är det inte. Sammanfattningsvis för mycket pang pang och för lite hjärna.

:popcorn:

#609 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 March 2013 - 06:53

No Strings Attached (2011)

Adam och Emma har känt varandra sedan de var barn och hade ett One Night Stand när de var 14. Då och då träffar de på varandra och Adam hoppas helatiden på att Emma ska falla för honom som han fallit för henne men hon är inte intreserad av något förhållande. Så hon kommer med förslaget att de blir sexkompisar. Adam går med på det i hopp om att få henne att erkänna de känslor han är säker på att hon har för honom. Men frågan är hur länge han orkar spela detta spel.

En romantisk komedi med bra skådespelare. I bakgrunden får vi också se en klassisk romans mellan två karaktärer vilket är kul.
En film som jag kan rekomendera.

Betyg: Bra

48 Hrs. (1982)

Polisdetektiven Jack Cates snubblar av misstag över polismördaren Albert Ganz som nyligen rymt från fängelset och bestämmer sig för att fånga honom, vad som än krävs. Men för att lyckas behöver han någon som känner Ganz och de han umgås med. Som tur är sitter Reggie Hammond, en av Ganz's föredetta gängmedlemmar, i fängelse. Problemet är bara att han tänker inte hjälpa Cates medans han sitter inne så Cates skriver ut honom under 48-timmars. Det kommer bli de längsta 48-timmarna i deras liv!

Nick Nolte och Eddie Murphy i en klassisk udda-partner actionkomedi. Sånna här filmer görs inte längre.

Another 48 Hrs. (1990)

5 år har gått sedan sist. Jack Cates jagar den mytomspunna knark-kungen Iceman och dödar en misstänkt i självförsvar som hade i uppdrag att mörda Reggie Hammond men då ingen pistol hittas riskerar han åka dit för dråp. Nu är hans ända chans att få sin gammla vän Reggie att hjälpa honom men det är lättare sagt än gjort. Reggie släpps efter att ha fått 5 år förlängt för ett brott han inte har begått och hyser agg mot Jack för att han inte hälsat på honom i fängelset och inte ger honom de pengar som han lovat ta hand om. Nu måste Jack tvinga Reggie att hjälpa honom. Som sist har de 48-timmar på sig.

Nick Nolte och Eddie Murphy i uppföljaren till klassikern. En väldigt jobbigt film för de börjar med att Reggie hatar Jack och Jack försöker utpressa Reggie för hjälp. Blir lite bättre mot slutet.

Betyg: OK+

Edited by Crusader, 17 March 2013 - 06:53.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#610 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 March 2013 - 21:59

Colossus: The Forbin Project (1970) [US]
#Genre: Science fiction thriller.
#Koncept: Den skulle vara den ultimata defensiven superdatorn Colossus; men plötsligt så går den på offensiven och kräver totalt världsherravälde ... för världsfredens skull.
#Förväntningar: Läste idag att den skall remake:as. Och då måste man ju hinna se originalet så man har rejält på fötterna inför sågningen.
#Ögon&Öron-godis: Herrejäklar gott folk. VARFÖR HAR INGEN TIPSAT MIG OM DEN HÄR FILMEN TIDIGARE? Extremt vass liten thriller som fortfarande 43 år senare får tittaren och bokstavligen hålla andan. Tekniken är inte av idag men det spelar ingen roll, storyn är smart skriven lånar friskt från andra världskriget och när eftertexterna kommer rullandes önskar man efter mer. Man har dessutom varit noga med att tekniken hänger ihop, händelseförloppet och utvecklingen är väldigt godtagbart och det blir inte sådär överdrivet hollywood-drama. En stillsam film som vinner mycket på att inte dra för hårt på växlarna och lita på att storyn bär upp filmen. Bra skådespelare som i första hand spelar riktiga människor, det märks allra tydligast första kvällen Forben är på tu man hand med sin "käresta" båda är härligt obekväma med varandra.
#Bäst: Å jag skulle kunna skriva en hel avhandling om hur mycket jag tycker om slutet - men allra bäst är ögonblicket är nog ändå när Colossus 'väntar in' sin rysska kollega.
#Sämst: Mmm. Det finns så mycket kvar att berätta, en tv-serie skulle ha varit optimalt. Och så fort som möjligt tack vi är redan 4 decennium för sena.
#XC Konstaterar: Will Smith har tydligen siktet inställt på rollen som Forben; inte mitt förstahandsval kanske till rollen.
#PS: Visst är det lustigt att "gammal science fiction" är så insnöade på videosamtal, men när tekniken faktiskt kom (med 3G-nätet) slog den inte.

fqq5BYam.jpg

#611 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 March 2013 - 01:22

Cube²: Hypercube (2002)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub. Ingen har någon aning om var de är eller hur de kom dit men snart inser de att inget är som det borde i kuberna. Riktningar stämmer inte och ibland fungerar inte ens tyngdlagen som den ska. Och samtidigt som de försöker lösa hur de ska komma därifrån så jagas de av något mystiskt som dödar allt i sin väg.

Sci-Fi thriller och uppföljare på första filmen. Lite överaskande hur övernaturlig den här var med tanke på att orginalet iallafall höll sig innom vad som var möjlogt idag. Måste betyda att den här filmen utspelar sig långt efter första filmen.

Väldigt annorlunda orginalet även då den bygger på samma koncept. Inte lika överaskande som första filmen med sina twister och vissa saker kändes lite antiklimax.

Slutet var överaskande men lite av en besvikelse.

En stundvis bra thriller som gör något nytt istället för att bara kopiera första filmen. Men tyvärr håller den IMO inte helavägen och var varken lika spännande eller bra som orginalet.

-Sora, Kingdom Hearts

#612 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 March 2013 - 20:42

Silicon Towers (1999) [US]
#Genre: Thriller.
#Koncept: Charlie upptäcker att det finns onda krafter i rullning på datorföretaget han jobbar på. Hårdkodat i alla processorer från företaget finns en bakdörr in i systemen.
#Förväntningar: Ett av mina "billigt på ÖB"-fynd. Har sett den. Mindes inte ett skvatt.
#Ögon&Öron-godis: Så pjåkig är inte storyn, vissa likheter med klassiska nätet även om den här inte är riktigt teknologiinriktad som den. (Och den här har inte samma interna problem om det är nutid eller framtid). Det är inte en film som kostat mycket att göra men det gör inte så mycket, samtliga inblandade gör sitt bästa för en bra helhetsupplevelse och även om den är relativt avslagen som thriller så är den helt okej underhållning. Plus får man också för att (för det mesta) använder vad som iaf ser ut som äkta programvaror.
#Bäst: En del inte helt väntade twister.
#Sämst: Intrigen med flickvännen hade kunnat skippas.
#XC Konstaterar: Processorer programmeras tydligen med html-kod. :P Skymtade såväl <br> som <ahref> när koden flimrar förbi.
#PS: En film med en Baldwin-broder, jag har ett helt gäng sådana filmer.

fqq5BYam.jpg

#613 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 March 2013 - 01:51

Courage of Lassie (1946)

World War II pågår i Europa. Hundvalpen Bill blir kvarlämnad på en öde ö av misstag av växer upp där tillsammans med sin bästa vän Kråkan och andra vilda djur. En dag träffar han på en tonårig människoflicka som bestämmer sig för att ta hand om honom.

Filmen som är mäst känd för att Elizabeth Taylor var med i den. 3:e filmen med Pal aka Lassie i huvudrollen.
En mycket bra filme. Speciellt början när Bill växer upp i det vilda och blir vän med en brunbjörn och jagas av rovdjur.
"Vem är Bill?" "Var är Lassie?" vet jag att några säkert undrar. Saken är den att "riktiga" Lassie var bara hunden i första filmen. Hundarna i de andra filmerna har varit andra hundar som spelats av hunden Pal som också spelade Lassie. Det här är första filmen där Lassie används som artistnamn för Pal istället för att vara namnet på hunden i filmen. I första filmen ("Lassie Come Homes") spelade han honhunden Lassie och i 2:a filmen ("Son of Lassie") spelade han Lassies son. I 2 av de senare filmerna kallas hunden också för Lassie (en gång av en Skotte där Lassie betyder "lilla flicka") men saknar koppling till den "riktiga" Lassie.
Bill får en tuff resa. Han blir övergiven som valp, uppfostras i det vilda, jagas av rovdjur, han blir skjuten (2 gånger), påkörd, håller på att drunkna, blir en räddningshund för de Amerikanska soldaterna i WWII och drar i strid och får shellshock (blir galen pga kriget och förlorar sinnet för vän eller fiende). Filmens upplägg är liknande det i War Horse. Med skillnad då att Bill klarar inte av allt utan flippar tillsist ut.
En film jag kan rekomendera om man gillar Lassie eller filmer där huvudrollen är ett djur.

Betyg: Mycket Bra-

Edited by Crusader, 28 March 2013 - 01:32.

-Sora, Kingdom Hearts

#614 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 March 2013 - 20:06

Xchange (2001) [CA]
#Genre: Science-Fiction Thriller.
#Koncept: Det smidigaste sättet att resa: föra över ditt medvetande till en annan kropp.
#Förväntningar: Intressant story och minst en onödig sexscen. (Har mao sett den tidigare).
#Ögon&Öron-godis: Man jobbar kring ett intressant koncept, annat går inte att säga, men man missar på flertalet punkter målet. Man försöker skriva en sansad och tight story och på det hela taget funkar det bra. Dock så saknar iaf jag några ögonblick av eftertanke och framförallt att man tagit upp den moraliska aspekten. De vana xchange-resenärerna röjer på i lånade kroppar och alla verkar tycka att det är helt OK. Varför? Är det OK att låna en kropp och sedan ställa sig att röka i ett gatuhörn, "bara för att"? Sedan har vi det där med ”jeff”-klonerna. Varför bemöda sig med att låna en annan mänsklig kropp när det finns kloner? Det får vi aldrig veta, en lucka i manus som är till besvär. Den försöker frammana ett spänningsmoment, men den inte riktigt ända fram. Man är mest lättad över att det är över. Inga special effekter att tala om och framtidsvisionen är raktigenom ”light”; det mesta är som idag.
#Bäst: Jag mindes extremt lite av den här filmen på förhand.
#Sämst: Luckorna i manus, väldigt mycket får tittaren acceptera som vedertagen fakta.
#XC Konstaterar: Kul koncept som kunde ha blivit något intressantare med en annan vinkel.
#PS: Icke att förglömma de fullständigt onödiga sexscenerna, varav jag uppfattar minst 2 av dem som direkt bisarra.

*

Beowulf (1999) [US/UK]
#Genre: Post-Apokalyptisk Action.
#Koncept: Framtidstolkning av det berömda Beowulf-eposet.
#Förväntningar: B-films äventyr med en hel del action.
#Ögon&Öron-godis: Bättre än jag mindes den faktiskt, överlag övertygande visuellt och på det hela taget funkar karaktärerna. Visst suckar man lite trött över de små detaljerna vi sett så många gånger tidigare (som tex att Roland är förälskad i Kyra och hon ser honom som en bror) men de funkar förvånansvärt bra för storyn. Rekvisitan är helt OK, övertygande över lag och med en lagom dos framtid för att frammana den där klassiska post-apokalyptiska stämningen. Bra special effekter och cgin mot slutet är förvånansvärt snygg för en film på andra sidan millennieskiftet. Skådespelarna gör vad de ska, Lambert gör en roll som påminner starkt om mycket annat han gjort.
#Bäst: De härliga miljöerna.
#Sämst: Rolands peptalk. För det första känns det ett hopkok av citat från andra filmer och för det andra så levererar inte Götz Otto inte i scenen. Dialogen är dålig - och han vet om det.
#XC Konstaterar: Trevlig äventyrsfilm där bristen på kvinnliga roller inte är så påträngande.
#PS: Förutom poster-namnen Christopher Lambert och Rhona Mitra (den senare som på min DVD nämns som "modellen bakom Lara Croft") återfinns även Mumiens Patricia (Anck Su Namun) Velasquez och Iron Skys Götz (Klaus Adler) Otto.

*

Blood of a Poet / Le Sang d'un Poète (1932) [FR]
#Genre: Surrealism.
#Koncept: Vi får följa en anonym konstnär på vad som med dagens ögon framstår som en tripp grundad med illegala substanser.
#Förväntningar: »Mer lekstuga än film, men ändå underhållande« - Erika
#Ögon&Öron-godis: Den här filmen har redan sammanfattats rätt bra. Det är en odyssé av optiska effekter fångade i ett löst sammanhängande ramverk. Den första halvan är riktigt bra men efter att Poeten lämnat den parallella världen så tappar den snabbt fästet och det blir svårare och svårare att gissa sig till vad herr filmmakare ville säga med den här filmen. Dvs. mer än "titta vad jag kan". Den är berättad i ett långsamt tempo, aningen för lång för ett eget bästa och har en och annan scen som är direkt bisarr. Man kan dock inte klaga på skådespelarna som imo är bättre än manus förtjänar och de optiska effekterna är en påse gott och blandat att avnjuta. Den är filmad på ett sätt som tydligt säger stumfilm - men ändå med påklistrad (fransk och för mig obegriplig) dialog, en kombo som bidrar till den surrealistiska stämningen.
#Bäst: Scenen med flickan som "klättrar på väggen", tjusig så det förslår.
#Sämst: Ett gäng pojkar stryper en annan pojke med hans halsduk... En morbid scen som skär sig lite för mycket med de övriga.
#XC Konstaterar: Erika: Du är helt spot on.
#PS: Släpptes 1932 i frankrike och 2010 i grekland. Ibland är det underhållande att läsa releasedatum. :)

Edited by XC, 27 March 2013 - 20:07.

fqq5BYam.jpg

#615 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 March 2013 - 01:28

Vad hände med mitt förra inlägg? :huh: Har fixat det nu men allt var huller om buller.

Cube Zero (2004)

En grupp främlingar vaknar upp i en varsin mystisk kub omringande av dödliga fällor. Av dem är Cassandra Rains den ända som minns något om livet före kuben. Samtidigt i kubens kontrollrum arbetar 2 personer med att hålla uppsikt på fångarna i kuben och spela in deras död. En av dem är Eric Wynn som har svårt att släppa tanken på att något inte stämmer med det hela.
Följ med bakom kulisserna och upplev den fruktansvärda sanningen om the Cube.

3:e och (hitils) sista delen i serien. Men de håller på att planera en Cube 3D.
Betydligt blodigare än de tidigare filmerna. Filen utspelar sig före de andra 2, som kanske titlen skvallrar om. Den förklarar lite om första filmen men skapar igentligen fler frågor än den svarar. Och den är den mäst skruvade i serien. Bizzar handling, väldigt underliga karaktärer och en blandning av gammal och framtida teknik på ett nästan steampunk aktigt sätt. Och mycket i filmen pekar på att det är utomjordingar som ligger bakom allt. Med den avanserade tekniken, matpiller, ett totalt främmande språk och hela känslan, men samtidigt så försöker de få en att tro att det är USA's regering som gör såhär med de som de vill bli av med och att det hela handlar om hurvidar man tror på Gud meller inte samtidigt som Men in Black vaktar det hela. En annan underlig sak är att folk verkar känna till det hela med specialsoldater med tatuerade huvuden som kidnappar folk åt "regeringen". Som sagt, en väldigt underlig film.
En rätt bra film men inte alls lika spännande som de första 2. Mer som ett Sci-Fi drama med gore. Och den har inte alls de twister som tidigare filmer har haft.
Slutet var väldigt skumt och lite dåligt.
Som film är den, som sagt, rätt bra, Men som Cube film så är den minst sagt underlig och passar inte riktigt med de tidigare filmerna. Men den var bättre än 2:an.

Betyg: Bra-

Edited by Crusader, 28 March 2013 - 01:33.

-Sora, Kingdom Hearts

#616 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 March 2013 - 13:06

XC: Jag tror inte det är meningen att filmen ska någon story, utan ska mest ses som "Jean Cocteau och hans vänner leker lite med filmmediet". :P Om du vill se mer liknande lek med specialeffekter (fast med en riktig story) kan jag rekommendera japanska Hausu från 1977. Fast ha i åtanke, det är meningen att specialeffekterna i den filmen ska vara konstiga. Eller ja, hela filmen är faktiskt konstig.    

#617 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 March 2013 - 14:06

Det finns ju en antydan till story i filmen - men den berättas väldigt illa (av någon anledning slås jag av Henrik Langes bråttomromaner) och tappas bort typ halvvägs in i filmen. Men jag håller med dig att det känns som det varit lite allmän lekstuga under filminspelningen där man fogat ihop många lösrykta idéer och försökt förpacka det till en enhet.

Edited by XC, 28 March 2013 - 14:07.

fqq5BYam.jpg

#618 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 March 2013 - 15:12

Colossus: The Forbin Project (1970) [US]

Det här lät intressant! Tack för tipset; XC! (Vimsade till det med koden så din quote försvann på vägen :D)

Edited by Synon, 28 March 2013 - 15:14.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#619 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 March 2013 - 00:59

Gigli (2003)

Larry Gigli är en Torped som får i uppdrag att kidnappa en åklagares mentalt handikappade bror för att tvinga åklagaren att lägga ner fallet mot gangsterbossen han jobbar åt. På uppdraget träffar han en vackra Ricki som han snabbt faller för. Problemet är bara att hon föredrar tjejer.

Romantisk Drama Komedi från skaparen av Beverly Hills Cop. Underhållande, bra, tankvärd och lite underlig då en av filmens plotlines är hur Larry "omvänder" Ricki till att vilja ha honom trotts att hon är gay.

Betyg: Bra-

-Sora, Kingdom Hearts

#620 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 March 2013 - 09:22

Dune (1984) [US]
#Genre: Science-fiction äventyr.
#Koncept: Det blir rörigt på öken planeten Arrakis (även kallad Dune) när kejsaren av det kända universum spelar ut två familjer mot varandra för att själv sitta säkert på tronen.
#Förväntningar: Mindes den som bra men lite småseg.
#Ögon&Öron-godis: En bra story som bygger på en bok som säkerligen fortfarande säljer ett antal ex varje år. Det politiska rävspelet är drivmotorn i storyn utan att ta udd från de mer episka elementen. Det är många scener där man får följa handlingen utifrån vad som pågår i karaktärernas huvud, berättartekniken med 'hörbara tankar' tar en stund att komma överrens med men funkar ändå förvånansvärt bra. Bra bredd på karaktärerna, med endast en som är utpräglat ondsint. Apropå Harkonnen (det namnet får en finsk klang i mina tankar), Kenneth McMillan påminner i vissa scener en del om Bill Murray; eller blir det tvärt om? Visuellt är den intressant, David Lynch ger filmen en visuell prägel som mixar in element från såväl fantasy som steampunk och filmen får en visuell prägel som känns avlägsen dagens Hollywood-gloss. Special Effekterna är bra och de har åldrats med en värdighet få förunnat. Visst det handlar om skarpa kanter här och där och på några ställen ser man tydligt hur lagren placerats ovanpå varandra, men det förlåter man lätt. För musiken står "Toto" (mest kända för superhitten "Africa"), ett helt ok soundtrack men personligen tycker jag att det inte riktigt rimmar väl med filmen i stort.
#Bäst: Scenen där Hertig Atreides går in och hellre räddar det 26 man starka arbetslaget än kryddan de skördat ger en dimension åt intrigen: Atreides hade kunnat göra stor skillnad på Dune om han fått chansen.
#Sämst: Filmen känns aningen lång, det är svårt att peka ut några enskilda scener som boven och kanske är det helt enkelt så att man är lite skadad över den rappa klapp-klapp klippningen av idag.
#XC Konstaterar: En film som trots sina år (fyller 30 nästa år) fortfarande håller väl.
#PS: Dune är en relativt outnyttjad källa, endast två miniserier har producerats utöver den här filmen och båda på den här sidan som millennieskiftet: Dune (2000) och Children of Dune (2003). Hollywood har givetvis köat in en remake – till 2014 men väldigt lite är känd om projektet och det återstår att se om det är något som någonsin kommer lyfta från skrivbordet.

fqq5BYam.jpg

#621 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 April 2013 - 03:27

Sherlock Holmes - The Sleeping Cardinal / Sherlock Holmes' Fatal Hour (1931)

Kathleen Adair är orolig att hennes bror, Ronald Adair, och ber deras gemensamma vän Dr. John Watson att undersöka saken.  Sherlock Holmes själv har fullt upp med att undersöka ett rånmord på en bank som han misstänker kan leda till den ökända gängledaren Professor Robert Moriarty som Holmes länge har försökt bevisa ligger bakom de flesta brott i landet.

Första filmen med Arthur Wontner och Ian Fleming (nej, inte James Bond's skapare) som Sherlock Holmes och Dr. Watson. Var från början ansåg som en förlorad film men ett exemplar hittades sedan i USA.
Baserad på Sherlock Holmes berättelserna "The Empty House" och "The Final Problem" men precis som de flesta Sherlock Holmes filmerna från den tiden så utspelar den sig i "nutid".
Den här filmen använder sig starkt av repliken "Elementary, my dear Watson". Även då den användes i en film redan 1915 så var det troligen de här filmerna som gjorde den så populär. Den replik som är Sherlock Holmes kändaste men som sällan används längre då många anser det vara felaktigt då Sherlock Holmes aldrig säger det i böckerna. Men det stämmer bara till hälften. Då han aldrig säger exakt likadant så säger han i böckerna "elementary" och "my dear Watson" så det hela är igentligen inte helt fel.
Bra och spännande film som kan rekjomenderas till alla som gillar Sherlock Holmes.

The Sign of Four - Sherlock Holmes' Greatest Case (1932)

Mary Morstan får en paket med juvéler på posten och snart börjar hon terroriseras av en skurk vid namn Jonathan Small som vill åt dem. Hennes ända hopp är att vända sig till  Sherlock Holmes och hoppas att han kan hjälpa henne.

Tredje filmen med Arthur Wontner men den här gången med Ian Hunter som Dr. Watson istället för Ian Fleming som i de andra filmerna.
"Tredje?", tänker ni? Ja, tyvärr så saknas Sherlock Holmes and the Missing Rembrandt (1932) då de var mindre försiktiga med att bevara filmerna på den tiden.
Äventyret som pressenterar Mary Morstan, framtida Mrs. Watson. Fast jag måste säga att det kändes en aning hastigt att han friade till henne i slutet efter att bara har känt henne ett par dagar.
Inte mycket mysterium till det här, tyvärr. De börjar filmen med att visa exakt vad det hela handlar om.
Slagsmålen i slutet var roliga att se på då de spelade filmen extra snabbt för att ge den mer action vilket fick det att se mer komiskty ut istället.
En bra film, iallafall, som visa Holmes i sitt ess på alla möjliga vis.

Betyg: Bra

Edited by Crusader, 01 April 2013 - 03:28.

-Sora, Kingdom Hearts

#622 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 April 2013 - 18:50

Three Musketeers, the (2011) [2D] [DE/FR/UK/US]

*

Kingdom of Gladiators (2011) [US/IT]
#Genre: Ljummet fantasyäventyr.
#Koncept: Det lät som en bra deal va? Fred och välstånd mot att samtliga barn offras till mörkrets herre?
#Förväntningar: »Ett storslaget actionäventyr i stil med ›300› och ›Clash of the Titans›.» Står det på förpackningen till en 3pack äventyrsfilmer som kostade mig 49:-
#Ögon&Öron-godis: Alltså, det är ett rätt trevligt försök till att göra film. Men det är väldigt mycket 'glada amatörer'-känsla över såväl manus som produktion. Storyn är lite av ett grötigt hopkok av kända fantasy-element och Romeo & Julia. Med fokus på det förra. Det funkar sisådär, med sina 85 minuter känns det bitvis som filmad i slowmotion. Här och var så verkar man till och med skjutit scener framför greenscreen för att slippa släpa ut skådespelarna till platsen i fråga. Cgin är OK - men inte så mycket mer.
#Bäst: Trots det där med 'glada amatörer' så är det uppenbart att skådespelarna verkligen försöker - speciellt tjejerna försöker hålla fanan högt.
#Sämst: Oj vad onödig kärleksintrigen mellan Kayne och Teela är.
#XC Konstaterar: Titel som skräddarsytts för att sälja av så många dvd:er som möjligt. Men är väl kanske inte riktigt så episk som man vill göra sken av.
#PS: Postern från IMDb är avsevärt fulare än det »300»-inspirerade dvd-omslaget på min utgåva.

*

Dragon Crusaders (2011) [US]
#Genre: Fantasyäventyr.
#Koncept: Pirater, korsriddare, förbannelser, häxor, drakar och slutet gott allting gott.
#Förväntningar: :Tittar på omslaget: Har inte jag sett den här förut? Herregud tänk om jag äger den redan?
#Ögon&Öron-godis: Storyn är inte så pjåkig - korsriddare som undsätter en by som anfalls av pirater och får en förbannelse kastad över sig som tack. De flesta av skådespelarna är helt OK i sina roller och överlag så det en trevlig produktion. Visuellt så är det en trist färgsättning, där det känns som om allt filmats igenom ett vitt filter och gör alla miljöer kalla och nästan vintriga. Samma kvalité på cgin som alltid i Asylums produktioner: dvs. knappt godkänd. En väldigt trevlig låt spelas i eftertexterna.
#Bäst: Väldigt fina miljöer.
#Sämst: Trots en välskriven story så vill det inte lyfta riktigt.
#XC Konstaterar: Jag har sett den förut! Men äger den bara i ett ex. ;)
#PS: Cecily Fay har inte gjort någon filmroll efter den här men jobbade med stunts i såväl Prometheus som Snow White and the Huntsman.

Edited by XC, 02 April 2013 - 18:51.

fqq5BYam.jpg

#623 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 April 2013 - 21:25

Oz the Great and Powerful

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#624 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2013 - 18:41

Snövit / Snow White (2001) [CA/US/DE]
#Genre: Familje-fantasy a la Bröderna Grimm.
#Koncept: Den klassiska sagan om Snövit och de sju dvärgarna här mixat med influenser från sagan om Isdrottningen och Aladdin-legenden.
#Förväntningar: Jag har sett den tidigare och mindes den som helt OK.
#Ögon&Öron-godis: Det finns en stor lucka i öppningsintrigen: Snövits pappa lämnar hemmet och beger sig åstad för att barnet behöver mjölk. Så långt hänger saker och ting ihop - men det är lite svårtsmält att han dels skulle vara helt utan chans att införskaffa förnödenheter; att bli överraskad av en storm kan man väl köpa men vintern kommer obehagligt fort. Synd på en annars trevlig kompott där 3 önskningar ger snövits pappa ett litet konungarike och en drottning som hör till.  Bra skådespelare, det är lätt att uppskatta deras insatser även om Kristin Kreuk kanske känns lite avslagen (men det är nog bara oerfarenhet från hennes sida).
#Bäst: Slottet är fantastiskt trevligt visuellt och känns som en fräsch fläkt av hemtrevlighet.
#Sämst: Visuellt är det kanske bara en sak jag vänder mig emot: då jag gillar dvärgarna överlag (det är dock svårt att ta till sig en dvärg av normallängd) är det trist att man väljer att fylla ut deras skara med ett gäng cgi-animerade trädgårdstomtar.
#XC Konstaterar: RHI/Hallmark kan det där med att fixa en schysst saga.
#PS: Det övergår ärligt mitt förstånd varför man listar Askungen under connections på IMDb...

fqq5BYam.jpg

#625 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 April 2013 - 22:05

The Host (2013)

Det är fred på den ny blomstrande Jorden. Men inte för att människorna har lyckats komma över sina negativa sidor. Parasiter, kallade Souls, från en avlägsen värld har tagit över kropparna på så gott som alla på Jorden och förvandlat vår värld till ett paradis. Men de flesta människor är villiga att dö hellre än att förlora kontrollen över sina kroppar.
Wanderer har precis kommit till Jorden och fått sin nya kropp. Men kroppens ursprungliga ägare, Melanie, vägrar ge efter och kämpar imot innuti huvudet genom att visa känslor och minnen från sitt eget liv i hopp om att Wanderer ska få sympati för henne och hjälpa henne att komma tillbaka till sin familj.

Romantisk Sci-Fi Drama baserat på Stephenie Meyers roman vid samma namn. Tyvärr. Och jag säger inte tyvärr för att den är dålig utan för att det automatiskt fick folk att klassa filmen som en Twilight-aktig film. Resultatet blev att de som ogillade Twilight genast bestämde sig för att filmen var dålig och de som älskade Twilight blev besvikna över att filmen inte alls var som Twilight.
Det här är inte Twilight med rymdvarelser. Det är ett Sci-Fi Drama baserat på en bok om en väldigt annorlunda invasion. Där fienderna är fredliga varelser som ogillar våld, älskar att upptäcka och lever i perfekt harmoni. Problemet är bara att för dem att föröka sig och överleva så behöver de en värd att vara i. I de flesta världar så går det utan problem men på Jorden får de problem med människor som är envisa individer som hellre dör än förlorar sina kroppar.
Det hela med fredlig invasion där friheten står på spel har utforskats tidigare men mycket sällan. Mycket av problemen de har i filmen beror på att varelserna inte förstår människorna och samma sak på andra hållet. Det gör att människorna dödar Souls hänsynslöst medans Souls tycker att allt liv är heligt. Tyvärr finns det väl en plothole i det hela då personen i orginalkroppen tillsist dör efter att en Soul har tagit över vilket känns lite undertligt att Souls inte skulle tycka det var fel. Men kanske anser de mer att livet ligger i kroppen än hjärnan?
Det här är iallafall en bra och väldigt underskattad film. Skulle man tro betygen filmen har fått så skulle det här vara en av de sämsta filmerna någonsin och det är det verkligen inte. En väldigt intresant och bra film. Visst, den kunde ha varit bättre också men i grunden är jag nöjd. Bra skådespelare för det mästa även om det kändes att vissa karaktärer och intriger slösades bort genom att aldrig lösas. Trotts det så var filmen 2h5min lång.
Stephenie Meyer har sagt att hon planerar 2 böcker till men då "The Host" är 5 år gammal och hon visst inte kommit så långt med skrivandet (hon har problem med att döda karaktärer och den här handlar mycket om det) så tvivlar jag på att det blir mer och jag hoppas ärligt talat att det inte blir mer. Jag tycker det här räcker. Filmen förmedlade tillräckligt och det känns som att det inte finns så mycket mer intriger att köra vidare på. Visst, Jorden är fortfarande invaderad men nu vet människorna vad de kämpar mot, fler Soulds går över till deras sida och då Souls inte brukar våld så borde människorna kunna vinna. Det känns som att hon skulle behöva hitta på ett nytt hot för att fortsätta för "fredlig invasion" temat håller bara i en film, IMO. Jag är rätt nöjd med slutet som det är och det känns inte som att det lämnas några lösa trådar mer är det uppenbara.
Iallafall en bra film om man gillar annorlunda Sci-Fi Drama med ungdomsromanser. För att inte säga det mäst udda triangeldrama jag skådat i en film. :P Jag kan iallafall rekomendera den. Men förvänta er inget. Och framförallt, JÄMFÖR den INTE med TWILIGHT!

-Sora, Kingdom Hearts