Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#601 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 July 2014 - 04:17

Man-Thing (2005)

När det mörka träskvattnet i Indianerna's magiska heliga plats Black Water förorenas av olja från ett girigt oljebolag och blandas med skelettet av en död man så skapar träskets magiska krafter, kallat Nexus of All Realities, en varelse gjord av skelett och de växligheter som finns i närheten. Utan mänsklighet eller minne så lever varelsen bara för att hämnas på alla som förstör träsket och bristen på mänsklighet gör att den inte ser skillnad på små eller stora brott utan alla straffas lika hårt, med en ond bråd död!
I den närliggande byn Bywater välkomnar Deputy Eric Fraser sin nya chef Sheriff Kyle Williams, en ung man från storstaden som söker en ny start och ett lugnare liv. Men den förra sheriffen, som försvann spårlöst, har lämnat ett berg av fall med försvunna människor och det hela väcker ett intresse i Kyle. De ända misstänkta i fallen är Medicinmannen Ted Sallis, den första som försvann, och hans skumma vän Rene 'The Shapeshifter' LaRoque, en man som sägs vara omöjlig att fånga.
Men innan Kyle ens hinner ta på sig Sheriff stjärnan så får de ett samtal från Rättsläkaren Val Mayerik om ett oväntat genombrott. Kroppen från den senaste försvunne har dykt upp tillsammans med ett vittne som såg vad som hände. Kroppen är söndermanglad och full med konstigt grönt matrial, och vittnet är i totalshock. Men innan de hinner undersöka det längre kallas de av Jake Schist, son till det lokala oljebolaget Schist's grundare Frederic Schist, för att ta hand om en grupp Indian-rätts-aktivister som hindrar företagets jobb. Det hela leder till att Kyle tvingas häkta den tuffa men vackra lärarinnan Teri Elizabeth Richards som skyller Schist för att bryta mot Indianerna's lagar genom att borra i träsket utan deras tillstånd medan Schist menar att Ted Sallis stal pengarna och flydde. Övertygad om att The Shapeshifter ligger bakom det hela anställer Jake Schist de odrägliga Aligator-jagande bröderna Thibadeaux för att jaga honom. Nu är det upp till Kyle att ge sig in i träsket och hitta honom först.
Men inte ens den smågalna Indianen Pete Horn's vareningar kan förbereda Kyle för vad som verkligen finns i träsket. Inte en man, inte ett djur, inte en växt, utan en sak i mänsklig skepnad. Man-Thing!

Sci-Fi Action-Skräckfilm baserad på Stan Lee's Marvel monsterhjälten vid samma namn. Ett träskmonster som bor i Floridas träskmarker och försöker undvika människor men aldrig letar trubbel men ofta råkar av misstag hitta det då han snubblar in i olika skräck senarion eller någon skurk som terroriserar någon människa. Han har en förmåga att släppa ut frätande syra på fiender som känner rädsla för honom. Han stöter också på alla möjliga Marvel karaktärer som t ex Howard the Duck.
Fast mycket av det är annorlunda i filmen. Här så har han förmågan att skicka ut sina rötter för att anfalla folk och bor i Louisiana's träskmarker istället. Och han är mer av en antagonist i filmen. Fast samtididigt så har han förlorat sin mänsklighet så för honom är ett miljöbrott samma sak varese det är en ölflaska eller en massa olja. Filmen är klart gjord för att uppmärksamma nedskräpning och vanvård av miljön.
Så trotts att de visar Man-Thing döda folk vi kan anse oskylldiga (som en full tonåring som kastar en ölflaska, uppenbart bara för att skapa en häftig början på filmen ) så försöker de också visa att den har en gräns. Den dödade t ex inte flickan i början då hon inte hade gjort något och inte heller den förra Sheriffen som de gör klart blev dödad av en Aligator just för den sakens skull (fast sedan fick vi veta att han var mördad för att han var för svår att kontrollera eftersom de sedan fixade en ung han trodde skulle vara lättare att kontrollera) och Mike Ploog kan bo mitt inne i träsket utan problem då han aldrig skadar naturen. . Fast jag förstår inte varför den dödade Fraser, som aldrig gjorde något fel. Det kändes som en ologisk scen gjord bara för att ge filmen lite tragedi. Jag menar, varför honom och inte Sheriffen, Ploog eller The Shapeshifter? Eller använde The Shapeshifter honom som bete på något sätt och lurade Man-Thing att anfalla? Fraser följde ju efter The Shapeshifter som verkade locka honom så det låter ju möjligt. Fast sedan berättar ju Pete Horn att Man-Thing hade beslutat att döda alla i staden (kanske hade det hela gått så långt att den inte längre kunde se vem som var skylldig eller oskylldig?) så kanske var det därför? Den började ju tillochmed döda Indianerna den från början skulle beskydda så uppenbarligen hade hatet gjort den galen.

Filmens manus är baserat på en story som en av Man-Thing's skapare, Steve Gerber, skrev. Orginal-berättelsen handlade om hur den lokala sheriffen ska undersöka försvinnandet av en grupp oljeagenter.

Som hyllning till serierna så är 3 av filmens karaktärer namngivna efter 3 av seriekaraktärens skapare och utvecklare: "Mike Ploog", "Steve Gerber" och "Val Mayerik".

Filmen blev felaktigt klassad som en "Sci-Fi Original" när den sändes där trotts att den igentligen inte borde räknas som det då de inte hade producerat (vad jag vet, iallafall) den och Marvel tidigare hade släppt den på DVD.
Tänker ni se den så se till att ni får den oklipta versionen då SyFy klipte den de visade med 9 minuter.

Filmen har en oväntad twist som jag inte tror någon förväntade sig, att Rene 'The Shapeshifter' LaRoque inte sammarbetar med Man-Thing utan jagar den för att stoppa den från att döda fler.

Slutet var bra då de valde att inte låta Man-Thing bli dödad utan återvända till träsket och det kan tolkas på flera sätt. Att hämden var klar nu eller (den som jag finner troligast) att oljan gjorde Man-Thing corrupt och att explosionen renade honom från den så att den vi fick se i slutet (som var ljusare) var den riktiga Man-Thing som för första gången insåg vad som hade hänt, vad den hade gjort och framförallt Ted som insåg vad han hade blivit och inte kunde leva med det. Den teorin skulle också förklara varför Man-Thing dödar en massa.

En intresant sak är att filmen använder väldigt lite CGI. Man-Thing spelas av en skådespelare. Och om det är något man inte kan klaga på filmen så är det hur Man-Thing ser ut för han ser väldigt maffig ut.

En mycket bra film som jag kan rekomendera såvidar ni inte är fans till serierna då ni kanske skulle bli irriterade.

Betyg: Mycket Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#602 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 July 2014 - 02:08

Crash Site (2011)

Den alltid arbetande Daniel Sanders är chef för det hacking-säkra filförvarings företaget DataHold och ska just övertyga en ny kund, Mr. Tanaka, att han kan lita på dem där deras system blir hackat. Vad han inte vet är att Mr. Tanaka faktiskt är en av dem som ligger bakom hackingen.
Samtidigt hemma väntar hans fru, Rita Sanders, på han ska komma hem till deras dotter's, Frances Sanders, 21-års fest för att de sedan alla, tillsammans med Frances pojkvän Matthew, ska åka till familjens avlägsna stuga i 4 dagar.
Väl framme överaskar caretakern Nick dem med att avslöja att Rita och Daniel ska köra till en avlägsen sjö för att kampa medans han och ungdommarna stannar kvar och tar hand om stugan. Med känslan att det här är deras chans att rädda sitt äktenskap så kör de iväg men inser snart att bromsarna inte tar och det hela slutar i en olycka. Fast i vildmarken utan mobil måste de nu sammarbeta för att överleva vargar och de andra faror som lurar.

Lätt komisk Drama-Thriller med bla. Charisma CarpenterSebastian Spence och Katie Findlay.

När blev Charisma Carpenter gammal nog att spela en mamma till en 21-årig dotter? :o

Lite ovanligt med en film där tjejen får ta hand om sin skadade man istället för tvärt om. Väldigt kickass tjejer i filmen, måste jag säga. Frances slår datorn i huvudet på skurken (vilket stoppar uppladdningen) och räddar sin pappa för att sedan brottas med skurken om pistolen och slår honom på käften. Och så Rita som med en shotgun avslutar det hela.

Det ända igentligen dåliga är den usla kvalliteten på musiken som för det mästa är usel billig datorgjord av en som uppenbarligen inte har mycket orginell kunskap. Den låter bara billig och... fel.
Och den extremt låga budgeten ($1 milj) känns tyvärr i t ex bildkvaliteten.

Sedan så avslutas inte filmen helt. Mr. Tanaka och hans hacker-grupp kom undan.

En bra och rolig film med bra skådespelare och ett intresant manus som kunde ha varit mycket bättre med en högre budget. Klart sevärd och jag kan rekomendera den till alla som står ut med lågbudget och musiken.

Betyg: Bra

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#603 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 20 July 2014 - 03:15

Man-Thing har jag sett en gång i tiden. Jag tyckte att den var rätt bra faktiskt. Jag skulle gärna se om den och även läsa lite av serien om jag kan få tag på den.

#604 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 July 2014 - 08:01

Crash Site (2011) lät inte helt fel den heller. :)

När blev Charisma Carpenter gammal nog att spela en mamma till en 21-årig dotter? :o

Om vi utgår från att dottern fyller 21 år under 2011 (filmens releaseår) så ger det oss ett födelseår på 1990. Charisma Carpenter är född 1970 (trot eller ej), vilket innebär i teorin att hennes karaktär var runt 20 när hos fick barn. Så helt orimligt är det inte.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#605 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 July 2014 - 20:04

Zorro's Black Whip (1944) [US]
¤ Tack och bock archive.org.
VAD? Idaho (staten inte potatisen) skall till och rösta om man skall gå med i Unionen (de förenta staterna, inte facket) men giriga makter gör allt för att hålla lag och ordning borta...
VEM? Johnston McCulley ges credit för att ha skapat Zorro, uppenbarligen för att man plankar hans koncept rakt av när man skapar Black Whip. Zorro (eller någon annan relaterad karaktär) förekommer dock inte här.
VAR? Den här var tydligen en miniserie som gick på bio (nej, tv var inte särkilt spritt 1944), idag finns den för gratis konsumtion på Archive.org.
HUR? Uppdelad i 12 kapitel får vi följa Black Whip och dennes sidekick Vic Gordon och deras kamp för ett tryggt Idaho, och det är fullmatade avsnitt vi får oss tills livs. Varje avsnitt (med undantag för det sista) slutar med en välskriven cliffhanger som får sin smarta upplösning i nästa avsnitt. Manus och dialog fungerar utomordentligt väl och karaktärerna är både välcastade och väl genomtänkta. Linda Stirling är den som sticker ut i produktionen och tillåts redan 1944 vara en genuin actionhjälte, hon blir aldrig jungfru i nöd - den rollen lämnas åt Gordon - utan rusar engagerat åstad för att rädda dagen. Avsnitten är korta (strax under 15 minuter) och det är fullt röj nästan från början till slut: pistolfighter, knytnävsfighter och jaktscener om vartannat. Det är förvånande hur mycket plott man hinner klämma in mellan actionscenerna. Actionscenerna är f.ö. välregisserade och extra kul är det givetvis att se en kvinnlig hjälte som kan reda sig själv. Snygg produktion och det är väl bara den lite smått skräniga musiken som jag kan klanka ned på.
XC Säger: Man plöjer lätt igenom alla 12 avsnitten på raken och når slutet på det sista med ett litet sug efter mer. Men mer kul än så här blev det inte.
NÄR? Och för den som undrar så hade Linda Stirling en kvinnlig stuntdubbel: Babe DeFreest.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#606 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 20 July 2014 - 20:42

På tal om Man-Thing så får jag kanske revidera mitt tidigare påstående lite då jag hittade ett gammalt omdöme som kort och koncist sade; vilken patetisk smörja. Med tillhörande betyg; 1. Antingen har jag sett om filmen sedan dess och gillade den mer då, eller så spelar minnet mig ett spratt. ;) Jag blir i vilket fall som helst ännu mera sugen på att se om den nu.

Zorro's Black Whip verkar sevärd. Intressant att den var uppdelad i kapitel. Det var nog inte så vanligt på den tiden. Att avsnitten slutade med en cliffhanger gör ju att man undrar om det ursprungligen är en tv-serie som sedan blev ihopklippt till en film, eller en film som sedan kunde visas som en tv-serie? Eller så läser jag in för mycket som vanligt.

Edited by Garm (M), 20 July 2014 - 20:43.

#607 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 July 2014 - 21:53

Visst är det lustigt hur en del filmer verkar bli bättre ju mindre man minns av den? :P

Zorros Black Whip var/är en mini-serie som gick på bio, avsnitten sändes 1 gång i veckan. Jag satte av alla 12 avsnitten idag; valde att posta den här dels därför att imdb behandlar den som en film (jag postar ju de flesta hallmarkarna här med) och dels för att jag inte ville att någon skulle missa att jag sett den. :)

BTW, här är en länk så ni alla kan stifta bekantskap med svarta piskan:
Zorro's Black Whip: Chapter 1 - The Masked Avenger (1944)

fqq5BYam.jpg

#608 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 July 2014 - 22:55

Zorro's Black Whip!   :wub:  En gammal kärlek från ztv-tiden under mina tonår! Tyvärr visade de aldrig de sista avsnitten utan det sista jag såg var det som slutade med explosionen i gruvan. och då såg jag ändå igenom serien flera gånger. Jag var besatt i den här serien och minns fortfarande många scener, repliker och musiken. Som ett gigantiskt Zorro-fan så gillade jag allt som ens påminde om Zorro. Plus att det var väldigt ovanligt med en kvinnlig hjälte och en manligt damsel in distress som ständigt måste räddas.

Crash Site (2011) lät inte helt fel den heller. :)

Om vi utgår från att dottern fyller 21 år under 2011 (filmens releaseår) så ger det oss ett födelseår på 1990. Charisma Carpenter är född 1970 (trot eller ej), vilket innebär i teorin att hennes karaktär var runt 20 när hos fick barn. Så helt orimligt är det inte.

Jo, jag vet. Men känns ändå shockerande. :P

@Garm: Heheh, har också haft tillfällen jag minns filmer som bra men sedan hittat omdömmet. :D

Edited by Crusader, 20 July 2014 - 23:03.

-Sora, Kingdom Hearts

#609 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 21 July 2014 - 04:31

@XC: tack för förklaringen hur det hela hängde ihop. Misstänkte att det var något sådant. :) Jag ska ta mig en titt på det hela via länktipset. Förhoppningsvis så är det bra kvalité på det hela, för då kan jag dra ner och se.

@Crusader: det kan vara så ibland. :D. En del filmer växlar nästan varje gång jag ser dom. Den ena gången är det riktigt bra, ibland riktigt dåligt. Och ibland får man för sig att en film var bra och så upptäcker man ett gammalt omdöme som gör att man undrar hur det står till med minnet. :lol:. Blev förvånad den här gången då jag var säker på att jag hade gillat filmen. Får se om den tror jag och ta reda på, en gång för alla, vad jag egentligen tycker om den. ;)

#610 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 July 2014 - 09:02

@Crusader: Kul att du hört talas om den och till och med sett delar av den. :D Nu kan du se klart den om du vill, du lär väl köra allt från från början -- men annars skulle jag tippa på att du sett fram till och med Kapitel 6: Fatal Gold. (Går man in på min länk ovan finns länkar till de övriga avsnitten). Jag är också rätt förtjust i Zorro och fastnade för den här när den hade en kvinnlig sådan; tycker f.ö. den här håller måttet fortfarande.

@Garm: Jag såg den via archive och upplösningen är rätt bra - typ vanlig tv-kvalité.

fqq5BYam.jpg

#611 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 21 July 2014 - 20:52

@XC: Drog ner några avsnitt för att ge den en chans. Är det jag ser bra så drar jag ner hela rasket. :)

#612 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 July 2014 - 16:31

Misadventures of Merlin Jones, the (1964) [PWLT*TiB#11] [US]
Av någon anledning så tänker jag lite på Emil I Lönneberga när jag ser den här filmen. Liksom Emil är Merlin spontan och smart liksom engagerad och vill egentligen väl... Fast allt som oftast går det lite snett. Bägge är dessutom ungefär lika emottagliga för råd om att tänka sig för. Filmens intrig är fantasifull, svår att ta på allvar och sådär lagom putterunderhållande. Det är faktiskt svårt att inte tycka om Merlin Jones och hans eskapader, som hoppar i klaveret med bägge fötterna och lyckas både tillfälligt få förmågan att läsa tankar och senare hypnotisera djur. Bägge med resultatet att han får stå öga mot öga med domare Holmsby. Det blir bara under lektionen i hypnos (där Merlin är försökskanin) som filmen blir lite obehaglig. Jag har svårt att underhållas av hur professorn ser ut att medvetet välja ut Merlin för att göra honom till åtlöje, även bland lärarna är tydligen Marlin en tacksam hackkyckling. I den scenen är jag lika obekväm som Merlins flickvän Jennifer.

fqq5BYam.jpg

#613 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 July 2014 - 15:30

Kollade precis in en trailer för den på tuben och den verkar vara en rätt skön och underhållande film. Gillade scenen när han hypnotiserade en katt samt när han åker omkring i bilen med, vad jag formodar är hans flickvän, och har den där elektroniska apparaturen på huvudet.  Hade Jerry Lee Lewis varit lite yngre så hade det där varit en roll som klippt och skuren för honom, för det var det första jag tänkte på, att han ofta brukar spela den typen av karaktärer.

#614 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2014 - 17:47

[font=arial,helvetica,sans-serif]Djurens Olympiad / Animalympics (1980) [US]
Det drar ihop sig till kamp i djurvärlden och mästarna samlas för att göra upp i den första djurolympiaden. En film med ett fartfyllt berättande som vill fånga farten och fläkten hos en äkta livesändning snarare än att "bara" vara en sportfilm. Resultatet är en animerad film som inte är som alla andra, med både drama och humor. Sport blandas med minidokumentärer om de tävlande. Jag uppskattar att man här gör upp om medaljerna kontinentvis och inte landsvis men hade kanske föredragit om det varit Europa och Asien och inte Eurasien och Asien. Märkt av sin tid känns de tävlande väldigt mycket som Usa vs Sovjet och generaliseringarna duggar bitvis tätt. Det här är en film som jag minns från min barndom och velat se om ett tag och har äntligen gjort slag i saken, den är lika bra som jag minns den. Animeringen är bra även om färgerna känns frätta och bitvis obalanserade i den version jag fick tag i. Gillade musiken rakt igenom, ett soundtrack som skulle förgylla sin skivsamling.

fqq5BYam.jpg

#615 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 July 2014 - 18:16

En gammal favorit från min barndom. :wub:  Har ett underbart soundtrack som jag fortfarande lyssnar på ibland. :) Kollar du på YouTube så märker du att vi inte är ensamma om att gilla soundtracket. :P Skapat av Graham Gouldman, bäst känd från 10cc.

Filmen var från början beställd av NBC inför de Olypiska Spelen men när de sedan bestämde sig för att strunta i spelen då USA ville bojkotta dem pga att Soviet, som höll i spelen, invaderade Afghanistan, så lades filmen ner, som var tänkt som en biolångfilm. Filmens skapare vägrade ge upp och fortsatte kämpa och tillsist köpte WB filmen för att visa på TV.

Filmens skapare Steven Lisberger och många av dem skapade sedan klassikern Tron. Regisören och manusförfattaren Brad Bird blev ett stort namn innom Pixar (och The Simpsons samt The Iron Giant, innan dess). Roger Allers animerade Lejonkungen.

Edited by Crusader, 23 July 2014 - 18:18.

-Sora, Kingdom Hearts

#616 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2014 - 22:02

Jag gillar 10CC i överhuvudtaget och musiken har en härlig klang i sig och är avstämd till filmen i övrigt. :) Jag noterade när jag läste igenom imdb att det var en del kändisar på listan. :)

Tack för länken till albumet. Born to Loose blir nog lite av en favorit. :)

fqq5BYam.jpg

#617 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2014 - 15:09

Påminner den om Zoolympiska Spelen (Zoo Cup) som brukade visas i Lilla Sportspegeln?

#618 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 July 2014 - 23:34

Här om dagen såg jag och brorsan på The secret life of Walter Mitty. Huvudpersonen är med om mycket i sina dagdrömmar, men väldigt lite i verkligheten... until now! Slutscenen känns inte helt given. Är det inte ganska troligt att reaktionen när fotot framkallas hade blivit: Han har lurat oss. Det här är ju fel bild. Vi tar en annan i stället. . Men det är ju en detalj, förstås. Helt okej film, hur som helst. Den baseras på en novell från 1939. Men filmen utspelas i nutid, så mycket har uppenbarligen ändrats. Mer specifikt tycks filmen utspelas 2010. Detta med tanke på vad Walter är med om på Island. Dock tycks de tydligaste konsekvenserna av händelsen ha ignorerats. Det vill säga, Walter har inga problem med att ta sig hem efteråt . Vad som egentligen är kvar från novellen vet jag inte, eftersom jag inte har läst den. Det som gjort mig lite särskilt intresserad är dock att jag i en avlägsen dåtid läste att författaren James Thurber hade för vana att, i stunder av sömnlöshet, ägna sig åt att skriva om Poes The Raven ur korpens synvinkel. Det var när jag i en betydligt näraliggandeare dåtid forskade vidare i detta, som jag kom fram till att det var just den här berättelsens författare som hade sysslat med detta.

Another system of mine, which truly straight-arms sleep, is to rewrite, or paraphrase, Poe's "The Raven" from the viewpoint of the bird instead of that of the man.

Once upon a daybreak dreary,
While I fluttered sleek and cheery
Over many a granule of ungarnered corn,
Suddenly there came a moaning, as of someone loudly groaning,
Groaning at the thought of morn.

This version ends up with the raven trapped on the pallid bust of Pallas just above the chamber door. In other words, the unfortunate bird, lured into the sleepless scholar's chamber, has become a room raven. It was but the mental work of half an hour to figure -- nay, to prove -- that the raven speaks English with a foreign accent, and you can find this out for yourself by simply spelling "room raven" backward, beginning with the second word. This, to be sure, gets neither you nor me (nor Poe and the raven) anywhere except into the bad habit of mental left-reading in bed at night, and I guess I'm sorry I brought it up. (If Poe had rewritten "The Raven" in order to retract something, the result would have been a palinode, I thought you might want to know.)

#619 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 July 2014 - 11:41

@Garm: Jag har begränsad erfarenhet av Zoolympiska spelen, men av länken du postar så ligger de lite i samma genre. Dock så är humortonen en helt annan i Animalympics. Kan rekommendera den om du kommer över det, tror du skulle gilla den.

fqq5BYam.jpg

#620 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 July 2014 - 14:58

@XC: Tack för svaret. :) Ska kolla in Animalympics.

#621 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2014 - 23:41

Transformers: Age of Extinction (2014)

5 år efter Chicago's förstörelse har CIA i uppdrag att utrota Decepticons men Harold Attinger har andra planer. Han har gjort en överenskommelse med den utomjordiska prisjägaren Lockdown som nu tillsammans med agenter ledda av den kallblodiga Agent James Savoy jagar och dödar alla Transformers, inklusive Autobots och ger matrialet till den rika uppfinnaren Joshua Joyce's företag KSI som har döpt det till Transformeum och förbättrats dess möjligheter och han håller just håller på att bygga sin egen Transformers, Galvatron, med hjälp av resterna av Megatron.
Den misslyckade robotuppfinnaren Cade Yeager och hans klantiga partner Lucas Flannery köper skrot i hopp om att göra vid det och sälja det för pengar när de hittar en gammal lastbil som han snart inser är en avstängd och skadad Optimus Prime. Inte långt senare dyker Savoy upp med sina agenter och de blir tvugna att fly tillsammans med Cade's dotter Tessa Yeager och hennes hemliga pojkvän Shane Dyson. De sammlas med Autobots BumblebeeHoundDrift och Crosshairs som nu starkt misstänker alla människor.
Nu startar kampen för att överleva och trotts hotet de vet väntar männisorna så är Autobots osäkra på om de längre vill hjälpa människorna.

En mycket bra och rolig film som är mycket underhållande och action från början till slut. Seriöst, när det väl börjar så blir det ingen paus.

Dinobots dyker upp väldigt sent i filmen och det kan nog irritera en hel del fans då de användes starkt i marknadsföringen. En annan sak som säkert kommer reta dem är att de dödar fan-favoriten Ratchet i början, något jag själv starkt ogillade.

Jag måste säga att jag ogillade designen av Autobots. Efter kritiken för att alla Transformers såg likadana ut så ändrade de deras utseende radikalt genom att få dem att se mer mänskliga ut och det passar inte för mig. Visst behövde de bli mer distinkta men det här var helt fel sätt IMO. En annan sak jag ogillade var hur de nya Transformers transformeras. Även då jag förstår att de behöver ett sätt att sänka special effekt kostnaden så kommer alla hata det här.

En väldigt bra sak är att Frank Welker är tillbaka och gör rösten som Galvatron och det känns rätt att höra honom och Peter Cullen (Optimus Prime) prata med varandra igen. Skådespelarna är mycket bra och robotarna har för omväxlings skull en större roll och mer repliker även om de är lite väl överdrivet stereotypiska.

Det här är klart en av de bästa filmerna i serien och jag kan varmt rekomendera den!

Betyg: Awesome

Beverly Hills Cop III / Snuten i Hollywood III (1994)

Det. Axel Foley arbetar på ett tillsynes vanligt tillslag mot en grupp mindre brottslingar och hans chef Insp. Douglas Todd skäller på honom som vanligt. Men något går väldigt fel när välklädda skurkar med maskingevär visar sig inblandade och flyr efter en längre strid med Axel och hans män. Secret Service agenten Steve Fulbright varnar Axel från att lägga sig i fallet som är deras men Axel är fast besluten att ta dem och följer spåren till nöjesparken Wonder World i Beverly Hills. Där återförenas han med sin gammla vän Det. Sgt. William 'Billy' Rosewood, som nu leder en egen special grupp som tar hand om brott som korsar destiken, och hans nya kollega Jon Flint som är vän med säkerhetschefen på Wonder World, Ellis De Wald. Parkchefen Orrin Sanderson och de andra tror inte på Axel men parkens grundare, den legendariske Uncle Dave Thornton, och en av parkens arbetare, Janice, tar kontakt med honom och är övertygad om att något är fel i parken.

Den 3:e filmen i serien med Eddie Murphy i sin ikoniska roll. Väl värd att nämna är Alan Young som Uncle Dave, för de flesta mäst känd som rösten bakom Uncle Scrooge i DuckTales!

Musiken är för det mästa rätt dålig i ett försök att vara hipp men Axel F är fortfarande lika bra och används flitigt här i olika versioner.

En film som har fått oförkänt mycket negativ kritik. Inte like tuff och cool kanske men lika underhållande.

Betyg: Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#622 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 August 2014 - 15:56

@Crusader: Du får gärna kopiera ditt Transformers-omdöme till filmens tråd. Jag skulle ha gjort det själv om det inte var för att du skrev ett till filmomdöme i samma inlägg.  :)

Det är en uppmaning till oss alla, sök gärna och vid möjlighet, använd filmernas enskilda trådar som har skapats. Finns inte en sådan eller att man skriver ett kortfattat omdöme, använd då denna tråd. Jag ser i alla fall att man i första hand försöker att använda dom redan befintliga trådarna om sådana finns.  :)

Edited by Garm, 01 August 2014 - 16:01.

#623 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 August 2014 - 18:45

En Av Våra Dinosaurier Saknas / One of Our Dinosaurs Is Missing (1975) [PWLT*TiB#12] [UK/US]
London, strax efter första världskriget, och londonborna vaknar till braskande rubriker att en dinosaurie löpt amok i staden. Det här är en trevlig historia för hela familjen om spionage, civilkurage och vikten av att anställa en bra nanny. den toppas med bra skådespelare (även om Peter Ustinov kanske inte direkt övertygar som genuin kines) och en film med mycket röj. Men framför allt är den genuint rolig, actionsekvenserna gränsar på slapstick och dialogen lekfull. Trevlig produktion rakt igenom med trevliga miljöer och snygg rekvisita. Dessutom är temamelodin nästan farligt giftig. En film jag inte skulle ha emot att se om.
Jag skall erkänna att jag var sugen på att plocka Jakten på Guldskatten / Candleshoe som nästa film, men vitsen var ju att upptäcka ny film. Så istället tar vi reda på Röda Skogens Hemlighet.

fqq5BYam.jpg

#624 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 August 2014 - 04:24

The Hound of the Baskervilles (1939)

Året är 1889 och det finns ingen plats i England så deprimerande som den stora och primitiva öde heden Dartmoor i Devonshire. När Sir Charles Baskerville hittas död utanför familjens gammla herrgård, Baskerville Hall, av hans fastighets skötare Barryman och hans fru så bedöms hans död vara en olycka efter att hans bästa vän, Dr. James Mortimer, vittnat om saken, något som upprör andra som är övertygade om att han har blivit mördad.
I London följer Sherlock Holmes fallet med intresse när Dr. Mortimer kommer och ber om hans hjälp. Han berättar att år 1650 så kidnappade den vidriga Sir Hugo Baskerville en ung grannflicka men hon lyckas rymma och i raseri dödade han henne bara för att själv bli dödad av en jättehund. Övertygad om att en dödlig förbannelse ligger över familjen Baskerville så vill han att Sherlock Holmes ska hitta ett sätt att beskydda herrgårdens nya ägare, den unga Sir Henry Baskerville, som just ska komma hem från Canada, då Dr. Mortimer har sett gigantiska hundspår nära Sir Charles' kropp.
Sherlock Holmes, som redan tidigare var övertygad om att Sir Henry var i fara, tar sig ann fallet och ber Dr. John Watson följa med Sir Henry till Baskerville medans han själv ska undersöka en mystisk misstänkt man som utger sig för att vara Sherlock Holmes. Väl i Dartmoor så blir det snart väkomstfest med grannarna John Stapleton, hans syster Beryl Stapleton, den snokande Frankland och Dr. Mortimer med sin synska fru. Men det tar inte lång tid innan de inser att det är något skumt som pågår i trakten.

Filmatisering av Sir Arthur Conan Doyle's berättelse vid samman namn och första filmen i serien filmer med Basil Rathbone som Sherlock Holmes, den som de allra flesta anser vara den "riktiga" och den skådespelare som ofta används när man ska avbilda karaktären. Vid sin sida har han komikern Nigel Bruce som spelar Dr. John Watson som först verkar vara en värdelös, fet, inkompetent och slötänkande idiot (som tyvärr sedan blev den "officiella" tolkningen av karaktären som användes aldeles förmycket de kommande 50 åren). Och jag, som har blivit van vid den mer moderna tolkningen av en mer kompetent Watson, får genast svårt för karaktären och hans sätt att sitta och glo överaskad som ett fån varändagång Sherlock säger något. Men när han lämnar Sherlock Holmes' skugga så blir han genast mer kompitent och överaskar mig (fast kanske berodde det på manuset). Synd bara att han återgår till den mindre kompetenta versionen så fort Sherlock Holmes (som helatiden påpekar det och retar honom, fast det var kul när Watson fick nog och skällde ut Holmes) är med. Då den här versionen blev populär så kommer jag tyvärr få stå ut med honom i alla de 14 filmerna i den här serien, men jag kommer nog snart vänja mig.
Underligt nog står Richard Greene (Sir Henry Baskerville) först i rollistan.

En sak jag reagerar på är när Dr. Mortimer pekar på Stonehenge liknande stenar och säger att det är vad som är kvar från gammla hus som människor bygde för 50000-100000 år sedan. För det första så är Stonehenge unikt och för det andra så bygdes det för högst 5000 år sedan. I Dartmoor finns det bara stencirklar och gravkammare men även de är bara ca 5000 år gammla. Min gissning är att regisören inte tyckte det hela lät eller såg intresant nog så han överdrev. Det hela blir uppenbart då karaktären klart säger att de bygdes av "Neolithic man" och den tiden var för ca 4000-12000 år sedan.

Lite intresant fakta. Den här filmen har av många anklagats för att vara orsaken att Sherlock Holmes felaktigt visas alltid ha en Deerstalker Cap på huvudet (Karaktären Sherlock Holmes är väldigt modemedveten och skulle därför veta att man bara bär den på landet). Men det stämmer inte. Han bär bara Deerstalker när han är på landet i filmen vilket är rätt miljö för den.
Likadant så tror många att Sherlock Holmes aldrig bar en Deerstalker i böckerna men det stämmer inte heller. Han hade en resemössa som han bara använde när han reste eller var på landet och även då man aldrig fick veta namnet på den så beskrevs den på ett sådant sätt att det inte kunde vara någon annan typ av mössa från den tidperioden samt det faktum att det var en väldigt populär mässa under den tiden. Illustationerna till berättelserna gjorda av Sidney Paget visar honom med den mössan och en sak jag undrar är om Sir Arthur Conan Doyle verkligen skulle ha tillåtit honom teckna Sherlock Holmes fel under alla år.
En annan sak är att det ska vara i den här filmen han visas använda en fet curvig Calabash pipa (som sedan blev den typen han oftast visades med på bilder) som inte är det inte den pipa han använder i böckerna. Men det stämmer inte heller för i filmen använder han väldigt tydligt en mörkbrun Briar. Calabash pipan kommer istället från en teateruppsättning och orsaken till bytet är att Calabash är en enkel pipa att se för publiken medans den långa smala svarta han igentligen skulle ha använt var svår att se.
Ännu en sak är den klassiska Inverness cape man brukar se honom ha på sig. Den nämns aldrig i böckerna men det var ett väldigt vanligt och modernt plagg att ha på den tiden, speciellt om man reste så det hela låter troligt att han skulle ha haft en sådan.
Åter igen, vem säger att Sir Arthur Conan Doyle inte hade ett finger med i spelet när karaktären skulle av tecknas för hans berättelse. Då han var väldigt rädd om sin karaktär så finner jag det snarare troligt. Speciellt då han, när han återupplivade karaktären, speciellt krävde att Sidney Paget skulle fortsätta teckna karaktären tyder på att han var minst sagt nöjd.

Jag fick en känsla av att jag har sett den här filmen innan, för inte allt för många år sedan. Jag hittar inget om det här och vad jag vet så kan jag möjligen ha sett den när jag var liten eller i den unga tonåren. Kanske är det för att jag har sett så många versioner av berättelsen?

Mycket bra film iallafall även om slutet inte avslöjar vad som hände mördaren utan slutar med att han flyr. Rätt trogen orginalet vilket är ovanligt för den här tiden.

Betyg: Mycket Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#625 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 03 August 2014 - 02:48

The Adventures of Sherlock Holmes (1939)

Året är 1894. Under 11 år har Sherlock Holmes försökt att sätta dit det onda geniet Professor James Moriarty men misslyckats. Efter att nästan ha lyckats under en rättegång att sätta fast honom för mord så får detektiven en varning av professorn att han har blivit till förmycket besvär och måste åtgärdas. Moriarty lovar att begå det perfekta brottet mitt under Sherlock Holmes näsa utan att han ska få den minsta aning om vad som pågår eller kunna lösa det, och därmed krossa honom en gång för alla.
Planen är väldigt enkel och bygger på den kunskap han har om Sherlock Holmes, att han alltid följer de intresantaste fallen. Han skickar ett slarvigt brev till Holmes gammla vän Sir Ronald Ramsgate som varnar honom om en omöjlig stöld av en gigantisk juvel som drottningen har precis fått i fredsgåva från ett annat land vilket i själva fallet är Moriarty's stora plan samtidigt som han ser till att Holmes får ett mer intresant fall av den vackra Ann Brandon full av mystik och intriger angående hennes döda far, hennes bror Lloyd Brandon och hennes fästman Jerrold Hunter som Mooriarty får att utveckla sig efterhand för att sysselsätta detektiven medans han avslutar sin stora historiska plan som kommer att skaka hela landet. Med vetskapen att han helatiden hade möjligheten att stoppa professorn men misslyckades så är Moriarty övertygad om att Sherlock Holmes kommer bli så totalt förnedrad att han aldrig kan återhämta sig.
Med den alltid trogna Dr. John Watson vid sin sida och hans nya unga hjälpreda Billy till sin tjänst står Sherlock Holmes inför sitt svåraste fall hitils.

Filmatisering av William Gillette's pjäs Sherlock Holmes från 1899 och 2:a filmen i serien med Basil Rathbone som Sherlock Holmes och Nigel Bruce som Dr. John Watson.
I inlägget om förra filmen (The Hound of the Baskervilles (1939)) så skriver jag en del om den klassiska utstyrslen som man förknippar med Sherlock Holmes. Då Deerstalker mössan och capen har varit med sedan karaktären först avbildades till berättelserna när de publiserades på slutet av 1800-talet (vars utseende var baserat på den verkliga doktor som Sir Arthur Conan Doyle baserade karaktären på) så var det Sir Arthur Conan Doyle och William Gillette's pjäs Sherlock Holmes från 1899 som gjorde stilen riktigt populär. Samma med den kurviga Calabash pipan som han förknippas med ofta (men om det verkligen var en Calabash pipan i pjäsen eller bara som folk antog, är okänt).
Den var också ursprunget till den klassiska "Elementary, my dear Watson" som sedan användes flitigt i Arthur Wontner's serie av filmer under 30-talet. Men även då repliken i sig aldrig fanns med i orginal berättelserna så säger Sherlock Holmes både "elementary" och "my dear Watson" i dem, bara aldrig i samma mening.
I den här filmen så gör de istället en parodi på Arthur Wontner's filmserie där han alltid avslutade med att säga "Elementary, my dear Watson, elementary..." och istället säger Watson "Elementary, my dear Holmes, elementary...". :P

En intresant fakta. Den unga Billy spelades i orginalet av en 13-årig Charlie Chaplin när föreställningen spelades upp i London.

Sherlock Holmes har klart den bästa förklädnaden jag har någonsin sett honom i när han dansar och sjunger en rolig sång på en fest. :P

I slutet så dödar Sherlock Holmes Moriarty på ett sådant sätt att han omöjligt kan ha överlevt. Men då jag vet att han återvänder i senare filmer så undrar jag lite hur.
En annan sak om slutet är att det var nära att Sherlock Holmes förlorade. Den ända orsaken han kom på Moriarty's plan var för att Moriarty var för oförsiktig i sitt hem och lämnade ledtrådar då han inte verkade tro att Holmes skulle komma dit. Och han tog sin tid när han gjorde sitt inbrott så Holmes hann dit.

En mycket bra film och bättre än första filmen.

Betyg: Fantastiskt Bra

-Sora, Kingdom Hearts