Vad läser du just nu?
Posted 23 September 2007 - 09:17
last.fm Filmtipset
Posted 23 September 2007 - 11:40
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 23 September 2007 - 18:16
last.fm Filmtipset
Posted 23 September 2007 - 18:47
-Gangstagrass
Posted 28 September 2007 - 06:23
Nya nummer av Crossing Midnight, All-Star Batman and Robin, Batman och Immortal Iron Fist. Crossing Midnight var bäst av dessa. All-Star Batman är väldigt snygg, men känns mer och mer som en dålig karikatyr av Batman. Jag ger inte mycket för den serien. I den "vanliga" Batman-tidningen fortsätter Grant Morrison göra originella Batman-serier. Läsvärt iaf.
Det har kommit ett nytt nummer av Criminal och den andra arcen har fått så bra kritik att jag måste läsa den. Det får nog bli nästa vecka, i helgen ska jag nämligen hem till Norrköping och då blir det nog inga serier.
Keep on readin', true believers!
last.fm Filmtipset
Posted 07 October 2007 - 19:39
Fast idag har jag börjat läsa serien Local av Brian Wood, och det är verkligen en fantastisk serie. Det är "slice-of-life"-storys som är olika i varje nummer, riktigt välskrivet och intressant med snygga svartvita teckningar. Läst tre nummer hittills och ska läsa vidare direkt. Ska dock försöka dra ut lite på läsandet så att det inte blir slut på det roliga direkt. Återkommer när jag läst klart hela serien
last.fm Filmtipset
Posted 07 October 2007 - 19:48
Låter mer som serier för mig.Senaste veckans serier har varit rätt tråkiga. Det verkar som det enda läsvärda som släpps just nu är våldsamma "vuxenserier" och de passar sällan mig
Brian Wood äger.Fast idag har jag börjat läsa serien Local av Brian Wood, och det är verkligen en fantastisk serie.
Jag samplade nyligen Scott Pilgrim och Queen & Country som jag gillade rätt mycket så att det blir att beställa dom snart.
-Gangstagrass
Posted 09 October 2007 - 17:01
Wolverine:
Vi får följa Wolverine genom en bunt flashbacks och en del nutid när vi och han introduceras till vad som verkar byggas upp som nån ny ärkefiende nu när Sabretooth dör. Vi ges också en teori att Wolverine och vissa andra som Sabretooth, Feral, Wolfsbane m.fl. kan ha en urfader i en varg istf en primat.
Jag har inte vart förtjust i mycket sen numreringen började om och det här, om än ett tappert försök att bygga upp något nytt är inget undantag. Bilderna är lite murriga och fungerar ibland och ibland inte. Det förhöjer inte intrycket.
Lång story för att vara Wolverine, 6 nummer.
Superman in Action Comics:
Jag har inte följt Superman ordentligt utan köpt den då och då och har inte samma koll på DC som Marvel. Men här verkar vi få några slags postcrisiseffekter då Jimmy Olsen blir action man och manifesterar krafter han haft låååångt tidigare innan första Crisis.
Ganska tråkig story överlag, berättad över tre nummer. Ok tecknare.
Amazing Spider-man:
Jag slutade läsa Spindelmannen i sverige i ett nummer där faster May dog och har hållt mig ajour lite smått via Wizard. Började prenumerera för tre nummer sen. Jag har inte läst Civil War heller men vet ungefär vad som hände. Peter och Mary lever på flykt undan lagen och faster May ligger i koma. Spindeln kommer med grova hot till Kingpin som såg till att hon blev skjuten och hamnade i koma och sen så begår han en bunt andra brott när han blir tvungen att flytta May från ett sjukhus till ett annat. En ganska blek tillvaro, långt från den skämtande spindelman jag älskar. Ändå fascinerande. Bilderna ok.
Justice League of America:
Mindre episk och mer om en vanlig superhjältetidning är denna gentemot JLA. Den varierar i upplägg med både flerdelarsberättelser och ennummers dito. Det känns mycket som om författaren bränner av alla sina "de här är mina bästa berättelseidéer" i de nummer jag läst. Det kan kännas lite ofokuserat men det känns värt att fortsätta följa den ett tag.
Bilderna är lite för skissiga för min smak men jag överlever.
Posted 09 October 2007 - 19:11
Wylie, du verkar ha läst mycket av Brian Wood. Har du läst hans serie "Demo" också? Det verkar nämligen också vara en jättebra serie, och det lutar åt att det blir en beställning av den inom en ganska snar framtid
DanielSchenström, dina reflektioner över Wolverine och Spider-man stämmer väldigt bra med mina åsikter.
last.fm Filmtipset
Posted 09 October 2007 - 19:46
-Gangstagrass
Posted 10 October 2007 - 18:28
Läste nyss senaste numret av Runaways. Whedons run blir bara sämre och sämre för varje nummer. Tråkigt, för det här var en av mina Marvel-favoriter tidigare
last.fm Filmtipset
Posted 20 October 2007 - 19:20
Av de nyare grejer jag har läst den senaste veckan tänker jag bara nämna två serier. Dels Catwoman som blivit riktigt bra på sistone. Fortsätter serien så här så kommer det garanterat bli en av mina absoluta DC-favoriter
last.fm Filmtipset
Posted 20 October 2007 - 20:16
Själv har jag läst:
Scott Pilgrim's Precious Little Life
av Bryan Lee O'Malley
Scott Pilgrim är från början en till synes rätt normal kille som snyltbor med sin homosexuella kompis Wallace. (Scott äger ingeting i lägenheten så dom delar t.ex. säng) Han spelar bas i det föga kända bandet Sex Bob-omb och har just börjat dejta den mycket yngre Knives Chau. När Ramona Flowers dyker upp som Scott blir störtförälskad i börjar seriens mer quirky sidor bli uppenbara. För att få dejta Ramona måste nämligen Scott besegra hennes 7 onda ex-pojkvänner. (The League Of Ramona's Evil Ex-Boyfriends) Stilen och humorn påminner rätt mycket om mangaserier. Det är svårt att jämföra med nåt annat, möjligen Hopeless Savages i den absurda humorn och hur ingen av karaktärerna i serien tycker att det är det minsta konstigt när t.ex. Ramonas första evil ex-boyfriend plötsligt anfaller Scott när hans band spelar och det istället blir en rätt typisk manga fight av det hela.
Jag tyckte iaf att det här var väldigt roligt och ska införskaffa nästa volym så snart som möjligt. (Det har hittills kommit ut fyra)
-Gangstagrass
Posted 01 November 2007 - 18:57
X-serien Messiah Complex som är allmänt hypad är rätt dålig imo däremot. Hatar verkligen teckningsstilen
last.fm Filmtipset
Posted 01 November 2007 - 19:10
Posted 01 November 2007 - 19:26
Army of Darkness #1 (AoD vs Reanimator) och därifrån tills AoD vs Marvel Zombies #4 ("hittade" inte det avslutande numret
samt 13 andra nummer av Marvel Zombies. Dels deras egen serie och dels Ultimate FF.
Sen ska jag läsa igenom vad jag tror är allt som har ed Civil War att göra. Samt Age of Apocalypse.
Efter jag hittat ett jobb, då. Jag lovar.. bara ett nummer först..
Edit; Insåg just att om det jag har här är altl som har med Civil War att göra, så har jag 100 tidningar att läsa
Edited by Hofling, 01 November 2007 - 19:26.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 01 November 2007 - 19:36
Posted 01 November 2007 - 20:34
Jag har också läst dom tre första numren av Killing Girl som jag faktiskt gillar en hel del. Frank Espinosas tecknarstil är väldigt speciell, jag gillar det för det mesta men under actionsekvenserna blir det lite väl plottrigt och svårt att uppfatta vad som händer och den här serien har väldigt mycket action... På det stora hela är det dock en läsvärd serie.
Edited by Wylie Times, 01 November 2007 - 20:34.
-Gangstagrass
Posted 01 November 2007 - 22:32
Men Whedon har väl ingenting att göra med Messiah Complex? Det är väl t. ex Brubaker och Carey? Själv gillar jag Whedons AXM. Visst var Morrisons New X-Men briljant och svåröverträffad, men det gäller att komma ihåg hur dålig X-Men var som serie i flera år före Morrison tog över. Jag ser Astonishing X-Men som en slags logisk vidareutveckling som både vågade omfamna Morrisons idéer samt även slänga in lite "superhjälteskoj" med trikåer och hela köret. I övriga delar av Marvel har det mesta av Morrisons idéer glömts bort.
Näh, det stämmer. Han är inte inblandad i Messiah Complex men han är någon slags frontman för "den kvalitativa X-men-serien". När det snackas bra X-Men är det nästan alltid Whedon som tas upp, men faktum är att hans Astonishing X-Men har varit dålig och tråkig det senaste året (för att inte tala om hans slakt av Runaways). Det känns som att Astonishing X-Men är den X-titel som gäller om man är intresserad av BRA serier och Whedon får på tok för mycket uppmärksamhet och lovord imo. Tror tyvärr inte det kommer ändras förrän han slutar skriva serien. Det är nästan så att jag skulle kunna skita i att läsa X-Men helt och hållet tills Whedon är ute ur bilden. Serien kanske tar sig framåt slutet, men jag betvivlar verkligen det. Ska bli kul att se vad som händer efteråt
last.fm Filmtipset
Posted 01 November 2007 - 23:09
Nu har jag läst detta på Wikipedia, så knappast pålitligt, men tydligen ska Warren Ellis ta över efteråt. Eller kanske är nog ett bättre ord.
Posted 02 November 2007 - 09:52
Jag håller inte riktigt med dig och sen är ju det fina i kråksången om du gillar andra serier med X-Men att AXM känns lite halvt fristående vad gäller kontinuitet. Så du har ju all möjlighet att läsa andra X-Menserier, låta bli Whedons serier och inte hoppas att hans serier tar slut så vi som gillar dem kan få läsa mer.
![]()
Nu har jag läst detta på Wikipedia, så knappast pålitligt, men tydligen ska Warren Ellis ta över efteråt. Eller kanske är nog ett bättre ord.
Jo, det stämmer nog. Men tyvärr är de andra X-serierna ganska ruttna för tillfället
Ellis skulle säkert kunna göra intressanta X-serier. Fast jag förknippar oftast honom med väldigt våldsamma och ofta snuskiga vuxenserier, vilket inte riktigt är min grej. Jag är inte direkt sugen på en ultravåldsam X-men serie (det räcker med de sinnessjuka Wolverine-serier som kommit de senaste månaderna, och ofta faktiskt har fått bra kritik...fast jag gillar de inte riktigt) men jag antar att X-Men är en alldeles för bred serie för att Ellis ska kunna ta ut svängarna för mycket. Så om han skulle skriva X-Men är det helt klart något jag skulle se fram emot
last.fm Filmtipset
Posted 02 November 2007 - 09:58
Posted 02 November 2007 - 12:06
Hans superhjälteserier som just Planetary eller Stormwatch/Authority är inte alls speciellt våldsamma men däremot väldigt bra. Fast å andra sidan är dom Marvel serier som han skrivit innan (Ultimate Fantastic Four och Iron Man) väldigt tama och tråkiga. Det är bara när han fick mer frihet med Nextwave som det blev riktigt bra. Fast den är å andra sidan rätt våldsam även om på ett roligt sätt.. (Newuniversal har jag bara läst första numret av så det är svårt att säga, ska köpa samlingen när den kommer ut i TPB)
Personligen tror jag inte på hans X-Men. Ellis är som bäst när han får "hålla i tyglarna själv" och det tror jag inte Marvel kommer att tillåta. Dessutom tar det tid från hans egna projekt som Fell och Desolation Jones som redan blivit försenade.
Edited by Wylie Times, 02 November 2007 - 12:07.
-Gangstagrass
Posted 04 November 2007 - 02:55
Är på kapitel 19 av drygt 100. Är en hel del att läsa.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 04 November 2007 - 10:22
Som medlem på DeviantART, så har jag ganska ofta set folk som gör "cosplay" från nånting kallat "Deathnote" Jag brukar inte bry mig särskilt mycket om sånt som anime, men när jag hittade den uppladdad på onemanga.com så började jag läsa och finner den ganska intressant faktiskt. Känns lite som Dexter, i vissa lägen, även om nu inte Dexter har någon dödsgud som följer efter honom och käkar äpplen som andra dricker eller rökar.
Är på kapitel 19 av drygt 100. Är en hel del att läsa.
Länge sen jag läste någon manga eller ens såg nån anime. Har lite tappat intresset för sånt måste jag säga. Dock såg jag delar av Death Note animen förra året men tröttnade efter ca 10 avsnitt. Jag tyckte inte att serien kom någonstans och att det "samma sak" hela tiden. Men det finns ju väldigt många som gillar den...
last.fm Filmtipset