Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#601 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 September 2007 - 09:17

Någon här som har läst Ed Brubakers "Criminal" som ges ut av Marvel? Tycker den verkar mycket lovande, och ska nog börja läsa den :) Det känns som att superhjälteserierna, både från DC och Marvel, befinner sig i en ganska svår svacka just nu (med vissa undantag som den fantastiska Silver Surfer: Requiem), och då gäller det att vända sig åt lite mer "alternativa" grejer :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#602 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 September 2007 - 11:40

Jag har läst första numret av Criminal som jag tyckte verkade väldigt lovande. Plus att det verkar vara i samma stil som Sleeper som är helt über. :) Jag ska ta i tu med Criminal när jag har köpt alla Sleeper samlingar. (2 till)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#603 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 23 September 2007 - 18:16

OK, jag har läst den första arcen av Criminal under eftermiddagen och jag är lite splittrad. Det är inte riktigt min typ av serie, lite för grov och våldsam för mig. Samtidigt känns den väldigt välgjord. Brubaker skriver väldigt bra och de rätt grova teckningarna passar perfekt. Serien är inte riktigt vad jag hade väntat mig, jag hade förväntat mig någon slags maffia-liknande serie (hade inte läst mycket om den innan). Istället handlar det om "low-lives" och antihjältar och det känns ganska mycket noir (tycker det är ett passande ord här, även om det missbrukas rätt mycket annars). För tankarna lite till Vertigos 100 Bullets (en serie som jag har läst väldigt lite av, bara den första TPBn för flera år sen). Gillar man den typen av serier är nog Criminal perfekt :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#604 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 September 2007 - 18:47

Jag älskar den sortens serier. :D

-Gangstagrass

#605 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 28 September 2007 - 06:23

Veckans lästa serier:

Nya nummer av Crossing Midnight, All-Star Batman and Robin, Batman och Immortal Iron Fist. Crossing Midnight var bäst av dessa. All-Star Batman är väldigt snygg, men känns mer och mer som en dålig karikatyr av Batman. Jag ger inte mycket för den serien. I den "vanliga" Batman-tidningen fortsätter Grant Morrison göra originella Batman-serier. Läsvärt iaf.

Det har kommit ett nytt nummer av Criminal och den andra arcen har fått så bra kritik att jag måste läsa den. Det får nog bli nästa vecka, i helgen ska jag nämligen hem till Norrköping och då blir det nog inga serier.

Keep on readin', true believers!

last.fm Filmtipset

#606 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 07 October 2007 - 19:39

Senaste veckans serier har varit rätt tråkiga. Det verkar som det enda läsvärda som släpps just nu är våldsamma "vuxenserier" och de passar sällan mig :(

Fast idag har jag börjat läsa serien Local av Brian Wood, och det är verkligen en fantastisk serie. Det är "slice-of-life"-storys som är olika i varje nummer, riktigt välskrivet och intressant med snygga svartvita teckningar. Läst tre nummer hittills och ska läsa vidare direkt. Ska dock försöka dra ut lite på läsandet så att det inte blir slut på det roliga direkt. Återkommer när jag läst klart hela serien :)

last.fm Filmtipset

#607 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 October 2007 - 19:48

Senaste veckans serier har varit rätt tråkiga. Det verkar som det enda läsvärda som släpps just nu är våldsamma "vuxenserier" och de passar sällan mig :(

Låter mer som serier för mig. :)

Fast idag har jag börjat läsa serien Local av Brian Wood, och det är verkligen en fantastisk serie.

Brian Wood äger. :) Ser mycket fram emot hans kommande vikingserie Northlanders. Local har jag dock bara läst första delen av. Jag väntar otåligt på att den ska släppas samlad men det lär dröja ett tag eftersom hela serien inte kommit ut än.

Jag samplade nyligen Scott Pilgrim och Queen & Country som jag gillade rätt mycket så att det blir att beställa dom snart.

-Gangstagrass

#608 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 October 2007 - 17:01

Jag spenderade en stund på förmiddagen att läsa ikapp några av mina serier jag prenumererar på. Jag brukar spara läsningen tills de enskilda storysarna är klara.

Wolverine:
Vi får följa Wolverine genom en bunt flashbacks och en del nutid när vi och han introduceras till vad som verkar byggas upp som nån ny ärkefiende nu när Sabretooth dör. Vi ges också en teori att Wolverine och vissa andra som Sabretooth, Feral, Wolfsbane m.fl. kan ha en urfader i en varg istf en primat.
Jag har inte vart förtjust i mycket sen numreringen började om och det här, om än ett tappert försök att bygga upp något nytt är inget undantag. Bilderna är lite murriga och fungerar ibland och ibland inte. Det förhöjer inte intrycket.
Lång story för att vara Wolverine, 6 nummer.

Superman in Action Comics:
Jag har inte följt Superman ordentligt utan köpt den då och då och har inte samma koll på DC som Marvel. Men här verkar vi få några slags postcrisiseffekter då Jimmy Olsen blir action man och manifesterar krafter han haft låååångt tidigare innan första Crisis.
Ganska tråkig story överlag, berättad över tre nummer. Ok tecknare.

Amazing Spider-man:
Jag slutade läsa Spindelmannen i sverige i ett nummer där faster May dog och har hållt mig ajour lite smått via Wizard. Började prenumerera för tre nummer sen. Jag har inte läst Civil War heller men vet ungefär vad som hände. Peter och Mary lever på flykt undan lagen och faster May ligger i koma. Spindeln kommer med grova hot till Kingpin som såg till att hon blev skjuten och hamnade i koma och sen så begår han en bunt andra brott när han blir tvungen att flytta May från ett sjukhus till ett annat. En ganska blek tillvaro, långt från den skämtande spindelman jag älskar. Ändå fascinerande. Bilderna ok.

Justice League of America:
Mindre episk och mer om en vanlig superhjältetidning är denna gentemot JLA. Den varierar i upplägg med både flerdelarsberättelser och ennummers dito. Det känns mycket som om författaren bränner av alla sina "de här är mina bästa berättelseidéer" i de nummer jag läst. Det kan kännas lite ofokuserat men det känns värt att fortsätta följa den ett tag.
Bilderna är lite för skissiga för min smak men jag överlever.

#609 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 09 October 2007 - 19:11

Nu har jag läst alla hittills utgiva nummer av Local, och det är verkligen en riktigt bra serie. Jag är enormt imponerad!

Wylie, du verkar ha läst mycket av Brian Wood. Har du läst hans serie "Demo" också? Det verkar nämligen också vara en jättebra serie, och det lutar åt att det blir en beställning av den inom en ganska snar framtid :) Härnäst ska jag dock läsa hans serie Supermarket.

DanielSchenström, dina reflektioner över Wolverine och Spider-man stämmer väldigt bra med mina åsikter. :)

last.fm Filmtipset

#610 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 October 2007 - 19:46

Ja Demo är riktigt bra. En smula ojämn men för det mesta väldigt bra. :) Man kan ana vart skaparna av Heroes fått inspiration. ;) Supermarket är också bra men mina favoritserier av Wood är dock DMZ och Couriers.

-Gangstagrass

#611 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 October 2007 - 18:28

Jag läste Supermarket tidigare idag. Mycket bra och underhållande, och riktigt snyggt med snygga teckningar och riktigt bra färgläggning. Inte lika bra som Local men helt klart läsvärd :)

Läste nyss senaste numret av Runaways. Whedons run blir bara sämre och sämre för varje nummer. Tråkigt, för det här var en av mina Marvel-favoriter tidigare :(

last.fm Filmtipset

#612 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 20 October 2007 - 19:20

Så nu har man läst Brian Woods Demo. Lite sämre än vad jag hade förväntat mig, men ändå riktigt bra. Några av serierna (det är tolv stycken som alla är fristående) är hur bra som helst, medan andra är betydligt sämre. Det genomgående superkraftstemat framgår ibland tydligt och ibland undrar man vad som överhuvudtaget är "super". Seriens största problem är alltså att den är ojämn, vilket också gäller teckningarna. Det är alltid svartvitt, men det varierar mellan halvful manga och snygga och grova teckningar. Samma tecknare genom hela serien dock. På det stora hela är det en mycket läsvärd serie :)

Av de nyare grejer jag har läst den senaste veckan tänker jag bara nämna två serier. Dels Catwoman som blivit riktigt bra på sistone. Fortsätter serien så här så kommer det garanterat bli en av mina absoluta DC-favoriter :) Dels Umbrella Academy (ges ut av Dark Horse) som är en riktigt udda och ganska bra superhjälteserie. Två nummer har utkommit hittills.

last.fm Filmtipset

#613 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 October 2007 - 20:16

Jag är framför allt impad över hur Becky Cloonan lyckas variera på sin tecknarstil i Demo.

Själv har jag läst:

Scott Pilgrim's Precious Little Life
av Bryan Lee O'Malley

Scott Pilgrim är från början en till synes rätt normal kille som snyltbor med sin homosexuella kompis Wallace. (Scott äger ingeting i lägenheten så dom delar t.ex. säng) Han spelar bas i det föga kända bandet Sex Bob-omb och har just börjat dejta den mycket yngre Knives Chau. När Ramona Flowers dyker upp som Scott blir störtförälskad i börjar seriens mer quirky sidor bli uppenbara. För att få dejta Ramona måste nämligen Scott besegra hennes 7 onda ex-pojkvänner. (The League Of Ramona's Evil Ex-Boyfriends) Stilen och humorn påminner rätt mycket om mangaserier. Det är svårt att jämföra med nåt annat, möjligen Hopeless Savages i den absurda humorn och hur ingen av karaktärerna i serien tycker att det är det minsta konstigt när t.ex. Ramonas första evil ex-boyfriend plötsligt anfaller Scott när hans band spelar och det istället blir en rätt typisk manga fight av det hela.

Jag tyckte iaf att det här var väldigt roligt och ska införskaffa nästa volym så snart som möjligt. (Det har hittills kommit ut fyra)

-Gangstagrass

#614 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 01 November 2007 - 18:57

Idag läste jag den färska Daredevil Annual 01. Grymt bra serie! En fristående serie som man kan läsa om man är nyfiken på Daredevil. Helt fristående och avslutad story och den helt klart bästa DD-serien på flera månader :) Läs den!

X-serien Messiah Complex som är allmänt hypad är rätt dålig imo däremot. Hatar verkligen teckningsstilen :( Hoppas X-Men rycker upp sig snart. Det lär nog inte hända förrän Whedon försvinner. Whedon verkar vara den som har uppgiften att göra kvalitatativa X-serier men jag tycker hans serer blir sämre och sämre. När han sluter kommer förmodligen en ny förmåga få börja skriva en ny kvalitetsserie med X-Men. Jag längtar verkligen tillbaka till tiden med Morrisons New X-Men. Den var överlägsen Whedons Astonishing X-Men på alla sätt och vis.

last.fm Filmtipset

#615 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 November 2007 - 19:10

Men Whedon har väl ingenting att göra med Messiah Complex? Det är väl t. ex Brubaker och Carey? Själv gillar jag Whedons AXM. Visst var Morrisons New X-Men briljant och svåröverträffad, men det gäller att komma ihåg hur dålig X-Men var som serie i flera år före Morrison tog över. Jag ser Astonishing X-Men som en slags logisk vidareutveckling som både vågade omfamna Morrisons idéer samt även slänga in lite "superhjälteskoj" med trikåer och hela köret. I övriga delar av Marvel har det mesta av Morrisons idéer glömts bort.
*Hockey och superhjältar*

#616 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 November 2007 - 19:26

Jag har nu läst..

Army of Darkness #1 (AoD vs Reanimator) och därifrån tills AoD vs Marvel Zombies #4 ("hittade" inte det avslutande numret :( )
samt 13 andra nummer av Marvel Zombies. Dels deras egen serie och dels Ultimate FF.

Sen ska jag läsa igenom vad jag tror är allt som har ed Civil War att göra. Samt Age of Apocalypse.

Efter jag hittat ett jobb, då. Jag lovar.. bara ett nummer först..

Edit; Insåg just att om det jag har här är altl som har med Civil War att göra, så har jag 100 tidningar att läsa :blink:

Edited by Hofling, 01 November 2007 - 19:26.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#617 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 November 2007 - 19:36

Just nu läser jag igenom Friendly Neighbourhood Spider-Man. Geez, vad peppad jag var för den tidningen, men geez vad besviken man blev stundtals.

#618 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 November 2007 - 20:34

Jag har läst Garth Ennis Chronicles of Wormwood som väl på sätt och vis är en logisk fortsättning på Preacher gällande hans syn på kristendomen. Rätt kul läsning men inget märkvärdigt egentligen. Då tycker jag The Boys är mer undethållande.

Jag har också läst dom tre första numren av Killing Girl som jag faktiskt gillar en hel del. Frank Espinosas tecknarstil är väldigt speciell, jag gillar det för det mesta men under actionsekvenserna blir det lite väl plottrigt och svårt att uppfatta vad som händer och den här serien har väldigt mycket action... På det stora hela är det dock en läsvärd serie.

Edited by Wylie Times, 01 November 2007 - 20:34.

-Gangstagrass

#619 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 01 November 2007 - 22:32

Men Whedon har väl ingenting att göra med Messiah Complex? Det är väl t. ex Brubaker och Carey? Själv gillar jag Whedons AXM. Visst var Morrisons New X-Men briljant och svåröverträffad, men det gäller att komma ihåg hur dålig X-Men var som serie i flera år före Morrison tog över. Jag ser Astonishing X-Men som en slags logisk vidareutveckling som både vågade omfamna Morrisons idéer samt även slänga in lite "superhjälteskoj" med trikåer och hela köret. I övriga delar av Marvel har det mesta av Morrisons idéer glömts bort.

Näh, det stämmer. Han är inte inblandad i Messiah Complex men han är någon slags frontman för "den kvalitativa X-men-serien". När det snackas bra X-Men är det nästan alltid Whedon som tas upp, men faktum är att hans Astonishing X-Men har varit dålig och tråkig det senaste året (för att inte tala om hans slakt av Runaways). Det känns som att Astonishing X-Men är den X-titel som gäller om man är intresserad av BRA serier och Whedon får på tok för mycket uppmärksamhet och lovord imo. Tror tyvärr inte det kommer ändras förrän han slutar skriva serien. Det är nästan så att jag skulle kunna skita i att läsa X-Men helt och hållet tills Whedon är ute ur bilden. Serien kanske tar sig framåt slutet, men jag betvivlar verkligen det. Ska bli kul att se vad som händer efteråt :)

last.fm Filmtipset

#620 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 November 2007 - 23:09

Jag håller inte riktigt med dig och sen är ju det fina i kråksången om du gillar andra serier med X-Men att AXM känns lite halvt fristående vad gäller kontinuitet. Så du har ju all möjlighet att läsa andra X-Menserier, låta bli Whedons serier och inte hoppas att hans serier tar slut så vi som gillar dem kan få läsa mer. ;)

Nu har jag läst detta på Wikipedia, så knappast pålitligt, men tydligen ska Warren Ellis ta över efteråt. Eller kanske är nog ett bättre ord.

#621 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2007 - 09:52

Jag håller inte riktigt med dig och sen är ju det fina i kråksången om du gillar andra serier med X-Men att AXM känns lite halvt fristående vad gäller kontinuitet. Så du har ju all möjlighet att läsa andra X-Menserier, låta bli Whedons serier och inte hoppas att hans serier tar slut så vi som gillar dem kan få läsa mer. ;)

Nu har jag läst detta på Wikipedia, så knappast pålitligt, men tydligen ska Warren Ellis ta över efteråt. Eller kanske är nog ett bättre ord.

Jo, det stämmer nog. Men tyvärr är de andra X-serierna ganska ruttna för tillfället :P Astonishing är ändå bäst, men inte tillräckligt bra ;)

Ellis skulle säkert kunna göra intressanta X-serier. Fast jag förknippar oftast honom med väldigt våldsamma och ofta snuskiga vuxenserier, vilket inte riktigt är min grej. Jag är inte direkt sugen på en ultravåldsam X-men serie (det räcker med de sinnessjuka Wolverine-serier som kommit de senaste månaderna, och ofta faktiskt har fått bra kritik...fast jag gillar de inte riktigt) men jag antar att X-Men är en alldeles för bred serie för att Ellis ska kunna ta ut svängarna för mycket. Så om han skulle skriva X-Men är det helt klart något jag skulle se fram emot :)

last.fm Filmtipset

#622 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 November 2007 - 09:58

Sant, det mesta andra X-Men just nu är inte särskilt spännande. Det var ett tag sen jag läste Brubakers Uncanny X-Men dock, den var okej senast jag kollade upp den. Som det ser ut nu så skulle väl knappast att Whedon slutade skriva X-Men göra serien bättre dock - det är inte varje dag man får manusförfattare av Morrisons eller Whedons kaliber. Jag håller med dig i vad du skriver om Ellis, men var det inte han som skrev Planetary? Den är inte riktigt sunkigt "vuxen" som annat han har skrivit isf.

#623 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 November 2007 - 12:06

Visst, Ellis kan skriva väldigt våldsamma och ibland "snuskiga" serier men då är det är hans egna creator owned serier vi pratar om.

Hans superhjälteserier som just Planetary eller Stormwatch/Authority är inte alls speciellt våldsamma men däremot väldigt bra. Fast å andra sidan är dom Marvel serier som han skrivit innan (Ultimate Fantastic Four och Iron Man) väldigt tama och tråkiga. Det är bara när han fick mer frihet med Nextwave som det blev riktigt bra. Fast den är å andra sidan rätt våldsam även om på ett roligt sätt.. (Newuniversal har jag bara läst första numret av så det är svårt att säga, ska köpa samlingen när den kommer ut i TPB)

Personligen tror jag inte på hans X-Men. Ellis är som bäst när han får "hålla i tyglarna själv" och det tror jag inte Marvel kommer att tillåta. Dessutom tar det tid från hans egna projekt som Fell och Desolation Jones som redan blivit försenade.

Edited by Wylie Times, 02 November 2007 - 12:07.

-Gangstagrass

#624 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 04 November 2007 - 02:55

Som medlem på DeviantART, så har jag ganska ofta set folk som gör "cosplay" från nånting kallat "Deathnote" Jag brukar inte bry mig särskilt mycket om sånt som anime, men när jag hittade den uppladdad på onemanga.com så började jag läsa och finner den ganska intressant faktiskt. Känns lite som Dexter, i vissa lägen, även om nu inte Dexter har någon dödsgud som följer efter honom och käkar äpplen som andra dricker eller rökar.
Är på kapitel 19 av drygt 100. Är en hel del att läsa.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#625 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 November 2007 - 10:22

Som medlem på DeviantART, så har jag ganska ofta set folk som gör "cosplay" från nånting kallat "Deathnote" Jag brukar inte bry mig särskilt mycket om sånt som anime, men när jag hittade den uppladdad på onemanga.com så började jag läsa och finner den ganska intressant faktiskt. Känns lite som Dexter, i vissa lägen, även om nu inte Dexter har någon dödsgud som följer efter honom och käkar äpplen som andra dricker eller rökar.
Är på kapitel 19 av drygt 100. Är en hel del att läsa.

Länge sen jag läste någon manga eller ens såg nån anime. Har lite tappat intresset för sånt måste jag säga. Dock såg jag delar av Death Note animen förra året men tröttnade efter ca 10 avsnitt. Jag tyckte inte att serien kom någonstans och att det "samma sak" hela tiden. Men det finns ju väldigt många som gillar den...

last.fm Filmtipset