Space Rangers 2: Dominators.
Spelet som har
allt. (Utom 3D-grafik)
RPG med omgångsbaserade rymdstrider, RTS-baserade mech-strider på planeterna, arkadspel i de svarta hålen samt text-äventyrslika uppdrag. (OK, du slipper skriva, bara trycka på lämplig text.)
Det låter som en salig röra och är det nog också, men man kan välja bort det man inte tycker om. (Utom själva rymdstriderna förstås.) Det hela genomsyras av humor och verkar vara lite
labour of love.
Jag har fullkomligt dykt in i det här spelet den senaste veckan. Ganska konstigt egentligen då jag köpte spelet för 1,5-2 år sen och aldrig kom in i det riktigt. Jag kunde inte begripa varför alla rosade det här spelet som var ap-svårt att komma igång med. Sedan dess har det stått bortglömt i hyllan tills jag fick ett ryck och installerade det. Och skådade ljuset.
Själva RPG-biten är väl inte så avancerad. Man kan välja mellan 5 raser och 6 yrkesinriktningar. Och det finns 6 färdigheter att utveckla i 5 steg.
Men det som är suveränt och som får mig att sitta limmad framför monitorn är den totala friheten. Bara för att man valt ett yrke är man inte låst till det. Handla, kapa transportskepp eller jaga pirater i jymden.
Allt medan piloterna tjattrar på komradion. Eller kämpa mot Dominators som hotar att erövra galaxen.
Valmöjligheten bland skepp är förbluffande, för att inte tala om drift, vapen och tillbehör. Med ett slitage som kostar pengar i underhåll och varierande kvalité beroende på tillverkare.
Och det är väl det som är den stora utmaningen; att hitta det ultimata rymdskeppet.
Ekonomin är ganska avancerad med varierande priser och inflation. (Vad Freelancer hade behövt) Så det går inte att hitta några guldtrader som varar. Plus att olika varor är illegala på olika planeter.
Lägg sedan till lite skumma droger och mystiska sjukdomar som förändrar egenskaperna på gott och ont.
Att åka på en släng an
Aka Seziyanka går väl an om man är handelsman, men är ganska hämmande för stridspiloter och pirater.

Tur att det finns Medicin-center.
I korthet; Gillade man
Elite så tycker man nog om det här.