Jump to content

Photo

Vad spelar du just nu?

• This topic is locked This topic is locked
1000 replies to this topic

#601 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 September 2008 - 22:38

Var verkligen sparsystemet så här frustrerande när jag spelade Fable sist? :skull:
Sist jag spelade så spelade jag ett par timmar och kom till dess att man blev lärjunge (och typ vuxen) och sedan sparade jag och slutade bara för att upptäcka ikväll att jag fick börja om från när man först kommer till skolan. <_<
Jag hade för mig att när man sparade efter en färdig quest så börjar man sedan där.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#602 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 September 2008 - 00:01

Det har att göra med aktiva quests tror jag. När man har en quest igång kan man inte spara som vanligt. Jag minns också att det där var ett problem just i skolan. Det blir bättre efter att man blivit vuxen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#603 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 September 2008 - 00:52

Utöver Fable: The Lost Chapters, Max Payne och Fallout 2 (som jag lagt på hyllan lite) så spelar jag nu även The Movies.
Så, vad ska man säga? Rätt kul typ som Theme Hospital möter The Sims även om det kanske inte var riktigt så kul som jag hoppats.
Fast jag har inte testat på själva "skapa-egen-film" delen vilket är den jag är mäst intreserad av. Om den är så bra som jag hoppats så kan betyget stiga ordentligt. Men det är lite irriterande att man måste köra genom en massa prossedurer för att skapa sin egen film och inte bara gå in i en film-meny eller liknande. Man måste bygga rätt hus, anställa skådespelare osv först. Som sagt, önskar de hade gjort en film-skapar meny.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#604 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 September 2008 - 23:16

Började just om med The Witcher, Enhanced Edition den här gången. Jämrans bra story, man sugs in direkt! :)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#605 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 03 October 2008 - 00:26

Y's the Vanished Omens (Master System). Jag fullkomligt älskar musiken och stämningen i den här lilla juvelen.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#606 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 October 2008 - 02:51

För mig är det fortfarande Bionic Commando Rearmed som gäller. Har varvat det nu, och det är förvisso ett tillfredställande slut. :D

Håller på och tar lite extra prylar och hemliga uppgraderingar, annars är det i princip färdigt. Om man inte räknar med alla otroligt många Utmaningsrum förstås. Där finns det en massa kvar att klara... och några är så ejämmerligt svåra att man saknar ord. Ibland.

Annars så ska jag köra ut C&C3 Tiberium Wars till slut, och förmodligen börja på det vackra och speciella AQUARIA. :)

Ett indie-spel, som är riktigt trevligt. http://www.bit-blot....aria/media.html

Ett annat spel, som är gratis, kallat Cloud har jag också spelat lite granna på.

#607 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 October 2008 - 10:54

Y's the Vanished Omens (Master System). Jag fullkomligt älskar musiken och stämningen i den här lilla juvelen.

Älskar du strids"systemet" också? ;)

Har försökt klara spelet två ggr men fastnar alltid i sluttornet. Började nån gång i början av 90-talet.

Master System är min favorit8-bitskonsol.

#608 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 03 October 2008 - 18:20

Älskar du strids"systemet" också? ;)

Har försökt klara spelet två ggr men fastnar alltid i sluttornet. Började nån gång i början av 90-talet.

Master System är min favorit8-bitskonsol.

Hmm, älska är väl att ta i. Efter ett tag får man in en viss rutin på det, men bra är det väl knappast. Fast det är klart att en fördel finns det. Strider mot fiender som är mycket svagare går på mindre än en sekund. Jämför det med andra rollspel där du ska fibbla med menyer och trycka förbi resultatskärmar. Y's är snabbt, smidigt och enkelt att lära sig.

Lustigt att du fastnat, för det har jag också. Och jag har nog spelat igenom dit 7-8 gånger. För ett par år sedan sprang jag på en kille som sa att man skulle använda hammaren på en pelare. Jag fick det inte att fungera då men nu j*klar ska jag banne mig klara det! :thumbsup:
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."

#609 Supreme Commander JAF

Supreme Commander JAF

Cadet Fourth Year

• Members
  • 26 posts
  • Interests:Star Trek, Sci fi, milaria, historia, filmmanus, film och tv.

Posted 03 October 2008 - 20:07

Själv spelar jag world of warcraft mest hela tiden. Kan man någonsin tröttna på det? J.
Forum moderator på startrekdb.se
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...

#610 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 October 2008 - 22:04

Själv spelar jag world of warcraft mest hela tiden. Kan man någonsin tröttna på det? J.

He he, de som spelar det brukar säga så ;)

Själv brukar jag ju köra igenom hela Orange Box ungefär en gång i månaden :P

Winter is Coming

#611 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 October 2008 - 22:08

Jag kunde ;) . Handlade mest om att inte orka lägga tiden som behövdes, och att de jag spelade med lade av/bytte faktion. Men visst kan det rycka i en lite när man läser om WotLC... :ph34r:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#612 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 October 2008 - 23:00

Ett fett, rungande JA ;) :P

Tröttnade efter alla nerfs/buffs/skit Blizzard höll på med, samt att spelet var fruktansvärt enformigt. Logga in, chatta lite, dra på nån raid, och sitta fast framför burken från kl 19 till 23.

Jösses, när man tänker tillbaks på det så undrar jag vad fan jag rökte egentligen..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#613 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts

Posted 03 October 2008 - 23:58

Vet inte. Antagligen. Har aldrig spelat WoW men jag lirade bl a Everquest för en massa år sedan (på den tiden det var häftigt att ha 56kbps-modem. Så visst går det att tröttna. Anledning till att jag aldrig lirat Wow är dock att jag inte har den ti9den att lägga på det. Därför lirar jag nästan aldrig online-spel längre. Enda undantaget är gamla fina Day of defeat som installeras då och då.

#614 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 October 2008 - 12:50

Just nu spelar jag mest detta spel. :thumbsup:

#615 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 October 2008 - 11:52

Inför Red Alert 3 har jag börjat spela RA2, som jag nog faktiskt aldrig spelat förr. Jag trodde jag hade det men jag känner inte igen något.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#616 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 20 October 2008 - 19:36

Space Rangers 2: Dominators.

Spelet som har allt. (Utom 3D-grafik) :P
RPG med omgångsbaserade rymdstrider, RTS-baserade mech-strider på planeterna, arkadspel i de svarta hålen samt text-äventyrslika uppdrag. (OK, du slipper skriva, bara trycka på lämplig text.)

Det låter som en salig röra och är det nog också, men man kan välja bort det man inte tycker om. (Utom själva rymdstriderna förstås.) Det hela genomsyras av humor och verkar vara lite labour of love.
Jag har fullkomligt dykt in i det här spelet den senaste veckan. Ganska konstigt egentligen då jag köpte spelet för 1,5-2 år sen och aldrig kom in i det riktigt. Jag kunde inte begripa varför alla rosade det här spelet som var ap-svårt att komma igång med. Sedan dess har det stått bortglömt i hyllan tills jag fick ett ryck och installerade det. Och skådade ljuset.

Själva RPG-biten är väl inte så avancerad. Man kan välja mellan 5 raser och 6 yrkesinriktningar. Och det finns 6 färdigheter att utveckla i 5 steg.

Men det som är suveränt och som får mig att sitta limmad framför monitorn är den totala friheten. Bara för att man valt ett yrke är man inte låst till det. Handla, kapa transportskepp eller jaga pirater i jymden.
Allt medan piloterna tjattrar på komradion. Eller kämpa mot Dominators som hotar att erövra galaxen.

Valmöjligheten bland skepp är förbluffande, för att inte tala om drift, vapen och tillbehör. Med ett slitage som kostar pengar i underhåll och varierande kvalité beroende på tillverkare.
Och det är väl det som är den stora utmaningen; att hitta det ultimata rymdskeppet.

Ekonomin är ganska avancerad med varierande priser och inflation. (Vad Freelancer hade behövt) Så det går inte att hitta några guldtrader som varar. Plus att olika varor är illegala på olika planeter.

Lägg sedan till lite skumma droger och mystiska sjukdomar som förändrar egenskaperna på gott och ont.
Att åka på en släng an Aka Seziyanka går väl an om man är handelsman, men är ganska hämmande för stridspiloter och pirater. ^_^ Tur att det finns Medicin-center.

I korthet; Gillade man Elite så tycker man nog om det här.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#617 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 October 2008 - 22:34

Just nu spelar jag mest detta spel. :thumbsup:

Hah. :P Var tvungen att kolla in det för att se vad sjutton det var. Men inte trodde jag att det skulle vara ett spel som ser ut som om det skrevs på en Atari 2600.

Lite småkul dock, körde kanske en 3 poängsomgångar. :D

Själv har jag i väntan på att köpa en ny jäkla datormus ( nya moderkortet har endast EN PS/2 port!), samt att få in guld från A-kassan så man kan köpa nåt till Wii, börjat spela lite Strider på Mame.

Fartfylld spel, men obönhörligt svårt.

Edited by PredaBot, 20 October 2008 - 22:34.

#618 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 October 2008 - 05:34

Jag väntar på att Secret of Mana ska släppas på VC här i europa. Amerikanarna fick det ju förra veckan. Det är det spel som fick mitt tv-spelande att gå från tidsutfyllnad till hobby, det spel som jag tycker är det bästa genom tiderna. Det ska bli spännande att se om jag kommer tycka det fortfarande eller om jag förstör nostalgin.

Har klarat Test Drive Unlimited nu, eller alla singelutmaningar och race i alla fall. Alltid skönt att ha klarat ett spel lagom tills man får/köper ett nytt. Fable II är ju på ingång så balansen i antal oavklarade spel hålls.

Har kommit en bit längre i Jet Set Radio Future men det känns som det går långsamt framåt med storyn vilket gör det lite motigt.

Har knallat omkring en del i Morrowind i jakt på magiska vapen för att kunna ta mig förbi monster i ett av de första uppdragen man fått i spelet, och träna upp min magiska färdighet. Det känns som om Morrowind bjuder på mer motstånd än Oblivion i att man måste undersöka och lära sig mer om spelet för att kunna vara effektiv.

I nyss nämnda Oblivion upptäckte jag att jag haft svårigheten nerdragen så jag återställde den, och vips så fick jag mycket mer stryk. Måste skaffa bättre utrustning.

#619 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 25 October 2008 - 11:55

Just nu spelar jag förstås Fable II, är 11 timmar in i det. Jag spelade ettan lite grann nyss bara för att påminna mig själv om hur det var. Utan att spoila nåt så tycker jag inledningen var smidigare, grafiken helt okej, styrningen aniiingens trög ibland med hur karaktären svänger. Det känns extremt mycket som ettan även om områdena nu är öppnare, uppdragen mer utspridda istället för att utgå från ett centralt ställe. Det är öppnare men inte Oblivionöppet och den laddar fortfarande in regioner så det är inte en stor sömlös värld.

Jag köpte Collectorsversionen och extramaterialet på den extra dvd:n kunde jag lika gärna vara utan. Making of använder det mesta materialet från den 7-delars videodokumentären som legat på webben och Xbox Live tidigare, bara att här på skivan är det lågupplöst. Har inte laddat ner in-gameextramaterialet än.

Det tog ett tag innan jag verkligen fäste mig vid ettan och tvåan kommer nog göra detsamma.

#620 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 October 2008 - 20:16

En varning ang. Fable II bara. Om du har en gammal XBox 360 (2005-2006) så spela Fable II bara ett par timmar åt gången och låt sedan maskinen vila. Fable II sätter nämligen igång The Red Ring of Death! Många har fått sina maskiner förstörda inklusive min systerson efter bara 5 timmars spelande.
-Sora, Kingdom Hearts

#621 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 October 2008 - 21:51

Hähä, ja så kan det gå. Vilken oerhörd kvalité på varorna Microsoft tycks ha. :D Höhö.

Ja, med tanke på alla larm och historier man har hört, så börjar man ju undra vad dom har för kvalitetstest på Microsoft egentligen?? Deras konkurrenter är långt ifrån perfekta, får man ju säga, men riktigt så många fel verkar dom inte ha.

Själv spelade jag nyss ut hederliga gamla Strider på Mame, och det var ett fartfyllt slut, men utan save och load så hade jag nog varit helt rökt. Hade antagligen tagit flera veckor att varva ett spel med endast 5 banor, med tanke på hur svårt det är. 0_0

#622 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 October 2008 - 23:55

Hähä, ja så kan det gå. Vilken oerhörd kvalité på varorna Microsoft tycks ha. :D Höhö.

Ja, med tanke på alla larm och historier man har hört, så börjar man ju undra vad dom har för kvalitetstest på Microsoft egentligen?? Deras konkurrenter är långt ifrån perfekta, får man ju säga, men riktigt så många fel verkar dom inte ha.

När det gäller Red Ring of Death så är visst problemet att de inte vet vad felet är. De har försökt de senaste åren att fixa det men det händer ändå ibland. Och det jävligaste är att när det väl hänt så går det inte att laga.
Orsaken de inte märkte det innan de släppte konsollen är troligen pga att de inte hade något utmanande spel att pröva på konsollen. Om jag inte minns fel så var det Oblivion som började utlösa problemet 6 mån. efter XBox 360's release.
-Sora, Kingdom Hearts

#623 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 26 October 2008 - 02:51

Den här överhettningen av nätagget i 360'n bland dom första modellerna tyckte jag var lite lustigt också, för där var det ju helt enkelt ett relativt enkelt designfel man hade gjort. ^^

#624 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 26 October 2008 - 10:45

Den vanligaste orsaken till RROD är överhettning vilket får metall att böja sig och lödningar att lossna. När maskiner lagats så har man satt dit metallförstärkningar, och senare också extra kylning vilket senare modeller också kommit med. Man har också reviderat processorer så de alstrar mindre värme så nyare maskiner är RROD mycket mer sällsynt på. Det bästa man kan göra är att ha maskinen stå fritt eller avkylt. Tidiga extrakyltillsatser som finns att köpa från tredjepartstillverkare använde Xboxens eget strömaggregat och gjorde situationen värre.

Överhettningen är som sagt bara den vanligaste orsaken, det finns andra också. Det var iaf sjysst av Microsoft att ge 3 års gratisreparation av RROD som iaf gör en lite mer lättad. Med tanke på hur mycket den har kostat så antar jag att man lägger lite större vikt vid stresstest av maskinen nästa konsol de släpper.

För att inte deraila den här diskussionen helt så har jag klockat in på ca 20 timmar i Fable II och jag tror jag klarat ungefär 2/5 baserat på vad man gör i huvuduppdraget. Jag har gjort de flesta goda quests, inte lyckats med någon demondörr eller gargoyle och spelat genom en bit av tre yrken. Jag har inte utforskat speciellt mycket men jag har den gyllene vägvisarlinjen avstängd om jag tror jag vet vart jag ska vilket ibland lett till nån felspringning. Oftast så teleporterar jag mellan regioner för att ta mig fram om det är ställen jag tror jag undersökt det mesta av.

#625 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 October 2008 - 16:51

Spelar också nu Fable II! :) Har inte spelat mer än barndommen än pga att jag var sjuk och totalt förstörd igår efter resan hem. Dessutom kan jag inte få bonus grejorna som man kan få på Fable2.com pga att man måste logga in med sitt Windows Live och min användare i spelet är den som ägaren före mig hade så den är kopplad till hans mail.
Jag har en annan också men jag vill inte förlora mina poäng så jag köper bara saker med den andra.
-Sora, Kingdom Hearts