Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#601 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 16 August 2006 - 18:46

Håller med FX om att Ares har bra många fler knep att till gå än ren och skär utpressning.

Precis !

Desutom er jag övertygat om att Ares inte skulle vilja ha henne på det sättet , han vill den " gamla " krigeriska livslystna blodtörstiga Xena , han vill inte ha en som bara er med han för han tvingat henne.
Så nej :) inget kan övertyga mig om annat :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#602 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 August 2006 - 19:49

Håller med FX om att Ares har bra många fler knep att till gå än ren och skär utpressning.

Precis !

Desutom er jag övertygat om att Ares inte skulle vilja ha henne på det sättet , han vill den " gamla " krigeriska livslystna blodtörstiga Xena , han vill inte ha en som bara er med han för han tvingat henne.
Så nej :) inget kan övertyga mig om annat :D

Han har ju inte det. Allt har misslyckats.

Och om han knäcker henne på det här sättet blir ju Xena hans och är hon hans kan hon formas till precis vad han vill. Är hon knäckt, så blir hon ju mycket enklare att forma. Så det passar in alldeles utmärkt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#603 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 August 2006 - 20:17

Jag vet inte Cappy. Jag tror effekten skulle vara större om han slog henne renhårigt (dvs på hennes egen planhalva idet här läget). Han vill ju trots allt ha Xena - och det får han inte om han modifierar allt för mycket med hennes essens.

Edited by XC, 16 August 2006 - 20:17.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#604 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 August 2006 - 21:20

Jag vet inte Cappy. Jag tror effekten skulle vara större om han slog henne renhårigt (dvs på hennes egen planhalva idet här läget). Han vill ju trots allt ha Xena - och det får han inte om han modifierar allt för mycket med hennes essens.

I avsnittet sägs det ju att han får Xena i nästa inkarnation istället, inte den här. Som vi båda sagt tidigare, Ares är inte kär i Xena. Han är kär i hans idealbild av henne. Han vill ju att hon blir till den, och det är ju inte som han skapar något helt nytt. Trots allt, det är ju den sanna Xena han skapar i hans ögon - och det är ju vad han vill åt.

Makes perfect sense :)

Men ni gnäller om fel saker, dammit! Gnäll om hur du misshandlar Joxer :upset:

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#605 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 August 2006 - 21:47

Usch.. Joxer.. :x

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#606 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 16 August 2006 - 23:12

Usch.. Joxer.. :x

Posted Image

#607 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 August 2006 - 23:43

Posted Image

Kunde inte sagt det bättre själv! :P

#608 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 August 2006 - 13:34

Inget fel alls på Joxer , men jag tyckar fortfarende inte om hur de behandlade Ares , fel bild av hur han skulle ha gjort för att få Xena ( den Xena som han vill ha )

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#609 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2006 - 14:13

Jag tycker inte att det är något fel på Joxers del i avsnittet. Tycker Annie försvarar honom bra och charmigt att Ted Raimi får tillbaka honom. :) Nej. Det är den där storyn i det "förgångna" som retar mig mest.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#610 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 August 2006 - 16:12

Inget fel alls på Joxer , men jag tyckar fortfarende inte om hur de behandlade Ares , fel bild av hur han skulle ha gjort för att få Xena ( den Xena som han vill ha )

Som sagt var, det är inte fel bild. Det är en fullt logisk bild som stöds av avsnitten i serien. Hade han iscensatt allting hade det kanske varit en sak, men som det är nu tog han tillvara på ett tillfälle. Det har han gjort tidigare. Det är exakt samma värde i den här handlingen som där han ger upp sin gudlighet. Det är inte för att han skall vara snäll eller bli hjälte - det är för att han tror det skall innebära att han blir ihop med Xena. Det enda som faktiskt kanske skiljer här mot den gången är att han faktiskt använder hjärnan, istället för ränksmideri med hjärtat. Så Ares brott är alltså tänkte efter före denna gång... :P

Jag tycker inte att det är något fel på Joxers del i avsnittet. Tycker Annie försvarar honom bra och charmigt att Ted Raimi får tillbaka honom. :) Nej. Det är den där storyn i det "förgångna" som retar mig mest.

Det är varken charmigt eller bra att Ted Raimi får ta tillbaka den. Det förtar bara inte meningen Deja Vu All Over Again - den förstör "belöningen" som man gav Ted Raimi i avsnittet, liksom Joxers egen uppståndelse som Annie gav honom. Annie/Joxer hanteras som ett banalt inslag utan någon värdighet här och avsnittet spottar på den belöning som getts Ted. Jag är inte mot förändringar i sig, men då föreslås de vara konsekventa och meningsfulla. Om de var så missnöjda med Deja Vu All Over Again kunde de försökt förtränga det, istället för att helt säga att de avskydde det rätt ut, vilket de faktiskt gör.

Nutidsdelen håller inte ihop någonstans utan är motsägelsefull och tråkig. Där är där avsnittet fallerar. Inte i det förflutna.

#611 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 August 2006 - 18:35

Hmm... Vi kanske skulle enas om att vara oeniga i det här frågan? :unsure: :P

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Joxer, kanske är det därför som jag för mitt liv inte kan begripa varför du är så upprörd. Joxer har sina ljusa stunder, Ted har sina scener då han nästan glänser. Men faktum kvartstår att i både DejaVu och SoulPossesion så är han bara en bifigur. Det drivande i båda avsnitten är bandet mellan Xena och Gabrielle. Och det har inget med Joxer att göra egentligen.

Även om Ares kanske är lite överdrivet förtjust i sin ideal-bild av Xena så är det ju så att den bilden mer eller mindre är baserad på 'nuvarande Xena'. Och han kan inte mixtra för mycket med den essens som är Xena utan att förlora det. En själlös Xena bunden till honom av ett kontrakt skulle ge honom väldigt lite tillfredsställelse - för det är uppenbart att han aldrig vann egentligen.

Själv gillar jag nutidsavsnitten, eftersom jag tycker det är ett trevligt komplement. Men jag kan hålla med om att det kanske inte är seriens 2 mest genomtänkta avsnitt.

Edited by XC, 17 August 2006 - 18:37.

fqq5BYam.jpg

#612 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 14:02

Vi kan komma överrens om att det här avsnittet suger på många olika nivåer? ;)

Men faktum kvartstår att i både DejaVu och SoulPossesion så är han bara en bifigur. Det drivande i båda avsnitten är bandet mellan Xena och Gabrielle. Och det har inget med Joxer att göra egentligen.

Ja och nej. Du har både rätt och fel. Rätt i att det storymässigt handlar om det, men fel att det inte handlar om redeeming Joxer. Det görs både i och utanför narrativet. I narrativet är det ju Annies insikt att Joxer inte var så hemsk (från att ha varit galet Xena-fan accepterar hon sin roll som Joxer och ser det goda i honom). Samtidigt så får ju Ted Raimi (sådespelaren, vilket vi associerar med Joxer) en belöning att han får spela en riktigt kraftfull hjälte, inte bara den vanliga comic reliefen. Vid sådana här identitetsbyten dras ju lite av våra känslor för Joxer med in i Xena då det blir Ted Raimi som spelar henne.

Men just Annies insikt förstörs helt och förstör mycket av poängen med den delen av storyn, i Soul Possession. Det sänder en signal att det är bra att vara sjukligt besatt vid någonting för det kommer belönas i slutänden. Det är den underliggande betydelsen som förstörs och blir väldigt skev i och med detta avsnitt.

Även om Ares kanske är lite överdrivet förtjust i sin ideal-bild av Xena så är det ju så att den bilden mer eller mindre är baserad på 'nuvarande Xena'.

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med. Det känns snarare som han hela tiden försöker att manipulera henne tillbaka till ursprungs-Xena så jag köper inte alls att den är baserad på nuverande Xena.

Själv gillar jag nutidsavsnitten, eftersom jag tycker det är ett trevligt komplement. Men jag kan hålla med om att det kanske inte är seriens 2 mest genomtänkta avsnitt.

Jag tycker Deja Vu All Over Again var väl genomtänkt och mycket intressant skrivet. Soul Possession är en ogenomtänkt sörja. Däremot håller jag med dig om att det är tufft med nutidsavsnitten - särskilt åd de bygger en handling där också. Det blir mao. en fortsättning som är av intresse då det expanderar Xenaverse (eller rättare sagt Hercverse borde det vara :P ). Om de varit mer genomtänkt och kanske lite oftare hade det kunnat bli riktigt, riktigt ballt.

Och nu är det hela snart slut :(

A FRIEND IN NEED PART I

Slutet närmar sig för serien och jag sörjer... Kanske för att den tar slut, men framför allt hur man väljer att göra det. Xena har aldrig handlat om Asien och att man väljer att avsluta serien där istället är inte bara meningslöst. Det är en ren förolämpning för serien.

Återigen slänger man in en helt ny backstory och försöker tränga in mer där - delar som inte alls platsar in där. Som bara skapar en trött, upprepad gäspning i det hela. Istället för att utnyttja saker och ting som presenteras tidigare i serien skall man ägna stor del åt avsnittet att försöka introducera något helt nytt.

Att slänga in ytterligare en Xenisk förälskelse i Asien är bara en meningslös upprepning. Kunde de verkligen inte komma på en bättre setup för en avslutning? Nej, det här var en besvikelse. Jag fruktar redan nu att vi lämnas med många obesvarade frågor...

Finns det någon som helst bra scener i det här då? Jo, att Xena lyssnar på Gabrielle och tillsammans med ett otroligt teamwork för att rädda staden. Och förstås då Xena lär Gabrielles dödsgreppet. Lite sorgligt blir det även i slutet då man ser Xena lura iväg henne från staden. Men det räcker inte för att rädda avsnittet.

Betyg: 4 av 10.

#613 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 August 2006 - 14:27

Slutet närmar sig för serien och jag sörjer... Kanske för att den tar slut, men framför allt hur man väljer att göra det. Xena har aldrig handlat om Asien och att man väljer att avsluta serien där istället är inte bara meningslöst. Det är en ren förolämpning för serien.

Word !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Finns det någon som helst bra scener i det här då? Jo, att Xena lyssnar på Gabrielle och tillsammans med ett otroligt teamwork för att rädda staden. Och förstås då Xena lär Gabrielles dödsgreppet. Lite sorgligt blir det även i slutet då man ser Xena lura iväg henne från staden. Men det räcker inte för att rädda avsnittet.

Word again Posted Image

Min avatar samling

#614 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 14:52

Verkar med andra ord som om du och jag ligger på samma spår då rörande det här avsnittet. Du hade mao. fel då du trodde jag skulle gilla det - tyvärr! :(

Riktigt, riktigt bedrövligt... :(

#615 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 August 2006 - 16:36

Vi kan komma överrens om att det här avsnittet suger på många olika nivåer? ;)

OK. :)

Även om Ares kanske är lite överdrivet förtjust i sin ideal-bild av Xena så är det ju så att den bilden mer eller mindre är baserad på 'nuvarande Xena'.

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med. Det känns snarare som han hela tiden försöker att manipulera henne tillbaka till ursprungs-Xena så jag köper inte alls att den är baserad på nuverande Xena.

Samtidigt så är det ju som god som han blir riktigt besatt av henne. Det är en paradox. Han vill ha den essens hon är nu - men det är omöjligt utan att förstöra den.

Jag tycker Deja Vu All Over Again var väl genomtänkt och mycket intressant skrivet. Soul Possession är en ogenomtänkt sörja. Däremot håller jag med dig om att det är tufft med nutidsavsnitten - särskilt åd de bygger en handling där också. Det blir mao. en fortsättning som är av intresse då det expanderar Xenaverse (eller rättare sagt Hercverse borde det vara :P ). Om de varit mer genomtänkt och kanske lite oftare hade det kunnat bli riktigt, riktigt ballt.

Det kan jag ju givetvis hålla med om. Värt att nämna är att avsnitten inte har samma författare. Kanske läste Merlinda Blake (SP) inte på tillräckligt mycket innan hon släppte avsnittet.

A FRIEND IN NEED PART I

Håller med om att man kund valt ett bättre sätt att bygga upp slutet på, samtidigt fanns ingen riktig fast grund kvar i 'grekland' efter händelserna i 'looking death in the eye'. Hade det varit 25 år tidigare hade man kunna haft ett storslaget avslut i tex amazonbyn eller liknande. Men faktum kvarstår dock att många av de där gyllene karaktärerna gick ur tiden under säsong 5. Å andra sidan så kan jag uppskatta att man vågar göra någonting nytt, och förflytta handlingen så långt österut som Japan.

Jag är väldigt kluven till avsnittet. Det finns en sorts kallt lugn över det. Ingen direkt hets, inga onödiga actionscener. Det gillar jag.

Å andra sidan så kan jag inte med själva grund mytologin man byggt upp. Jag gillar inte Akemi. För varje gåg jag ser dessa två avsnitt så framstår Akemi som mer och mer falsk och manipulernande. Därför är det för mig obegripligt att ... visst katten - det är nog nästa avsnitt. :P

Vissa saker är lite genomskinliga och även om jag inte tvivlar en sekund att Gabrielle är en värdig arvtagare så kommer Xenas plötliga 'lyssna och lyda'-attityd lite för plötsligt. Jag hade hellre sett en mer jämn och långsamtgående utveckling här.

Men samtidigt så börjar jag respektera avsnitten med varje visning och jag förstår det dilemmat man måste haft när man skrev dem (man skrev dem trots allt med förvissningen om att det var sista säsongen). Men det hindrade mig ändå att bli besviken första gången och faktiskt hålla med Cappy en smula när han säger:

Det är en ren förolämpning för serien.

Betyg: 2 vackra solnedgångar av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#616 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 August 2006 - 17:18

Ja vi er eniga Capshaw :(

Det er en förolämpning av XWP.

Avsluttningen hadde hört till i Grekland , nåt kunne man säkert hitta på.

och sluttet på nästa avsnitt Posted Image , ( det er der jag tror du er oenig med mig ;) , men det er det jag hatar allermest Posted Image

Min avatar samling

#617 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 17:27

Samtidigt så är det ju som god som han blir riktigt besatt av henne. Det är en paradox. Han vill ha den essens hon är nu - men det är omöjligt utan att förstöra den.

Du missar en välkdigt viktig sak - nämligen att du och jag är objektiva (nåja...) åskådare. Jag tror att han är förälskad i Xena nu mest för att hon är en bättre krigare än då, men han vill ha tillbaka henne som krigsherre för det är det han vill ha ut av henne.

Vad som är värt att påpeka är att Ares inte är insatt i det. Han tror fortfarande i serien att det är den gamla Xena han vill ha tillbaka. Han skriker om det i princip varje avsnitt han är med i. Så det är ganska självfallet att han skulel handla som han gör.

Observera däremot vad som ni missar (och vad som er kritik kommer ifrån så som jag ser det) är att det inte skulle bli samma Xena som han vill ha. Troligen skulle Ares bli riktigt missnöjd med resultatet. Jag håller med i det, men det förhindrar inte Ares handlande. Som i verkliga livet så tror man ofta man vill ha en sak och sedan då man får det inser man att det inte alls var det man ville ha.

Det kan jag ju givetvis hålla med om. Värt att nämna är att avsnitten inte har samma författare. Kanske läste Merlinda Blake (SP) inte på tillräckligt mycket innan hon släppte avsnittet.

Antingen det eller så ville man välja en feg väg för att få tillbaka Xena i Xenas kropp för man var orolig över att fans inte tog det med god ro. Oavsett vilket så gillar jag inte det.

Håller med om att man kund valt ett bättre sätt att bygga upp slutet på, samtidigt fanns ingen riktig fast grund kvar i 'grekland' efter händelserna i 'looking death in the eye'.

Nej, jag håller med om att det inte alls är lika starkt förankrat som det var i början. Men de har ju byggt vidare på amazonmyten i säsong 6 och jag hade förväntat mig mer där. Då förra amazondrottningen dör så säger ju hon att Varia är mycket viktig och antyder implicit att hon kommer spela en stor roll och ha öde. De har ju byggt upp henne som en gnällig och backstabbing person. Det sista avsnittet med amazonerna kändes som att det skulle eskalera på det där och kanske driva Varia in i någon sorts vansinne mot Gabrielle och amazonerna. Har man en gång gått över linjen...

Men jag säger inte att det måste skett just i Grekland heller. En annan sak hade ju varit att välja att göra det i Indien, med tanke på att det var ditåt som Eve begav sig. Jag hade köpt det då också. För då hade man knutit vidare på någonting som redan funnits - dels en existerande karaktär, men också en miljö. Man hade inte försökt kräma in så mycket som möjligt. Det visar bara på en dålig planering - för det är vad som är den stora bristen med avsnittet. Inte undra på att Tapert vill göra en film - han behöver rätta till misstagen han gjorde!

Den dålig planeringen är vad som förstör mycket. Som du säger XC så kommer "lyssna och lär"-attityden lite väl plötsligt ochg mycket känns som det rusas igenom utan varken själ eller glimten i öga. Den försöker att skapa ett allvarligt slut, men den förlorar vad Xena egentligen är på vägen och använder sig inte av glimten i ögat - då faller det rätt hårt.

Jag har inget meot att flytta handlingen till en annan plats eller bryta ny mark, men det är en ytterst KORKAD idé att göra som avslutning på en teveserie. Tänk dig att du ser en teveserie som du gillar - ja, till och med älskar. Det är, låt oss säga en Sci-fi serie, och du ser fram mot det spännande slutet - men då det kommer får du ett avsnitt som är uppbyggt som en dokusåpa. Blir du nöjd då? Nej, självklart inte. Under seriens gång hade det varit ett intressant experiment, men för att summera serien och lämna intryck hos tittaren, då bör du ha element som är bekanta och har använts tidigare. Du sluter öppna trådar och kastar inte ut nya.

Inga onödiga actionscener kan jag dock köpa :)

Jag gillar inte Akemi. För varje gåg jag ser dessa två avsnitt så framstår Akemi som mer och mer falsk och manipulernande.

Det var det intryck som jag fick direkt då jag såg henne.

jag förstår det dilemmat man måste haft när man skrev dem (man skrev dem trots allt med förvissningen om att det var sista säsongen).

Jag har svårt att förstå ren inkompetens. Det finns så många vägar man skulle kunna tagit - och i stort sett alla hade varit bättre. Jag säger det här i all vänlighet utan att försöka skryta, men med de resurser som de hade skulle jag kunnat skrivt en bättre avslutning på serien än vad de gjorde. För jag tvivlar på att de lyckas bygga in alla lösa trådar och skapa "kontakt" med den övriga säsongen...

#618 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 August 2006 - 17:28

Jag är i det lägret att jag ser AFIN som en väldigt passande avslutning för Xena.

Tycker att dubbelavsnittet sammanfattar i mångt och mycket vad Xena handlar om, även om jag kanske (väldigt kanske) skulle ha föredragit att den utspelat sig i mer välkända miljöer.

Att den utspelar sig där den gör är ju dock naturligt, om man tänker på vilka influenser som författarna till Xena haft under seriens gång.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#619 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 17:38

Avsluttningen hadde hört till i Grekland , nåt kunne man säkert hitta på.

Se ovan i min post ;)

( det er der jag tror du er oenig med mig ;) , men det er det jag hatar allermest Posted Image

Jo, jag anade att det var det. Minns du härjade om det förr under mina "Xena-bashing days" ;)

Tycker att dubbelavsnittet sammanfattar i mångt och mycket vad Xena handlar om, även om jag kanske (väldigt kanske) skulle ha föredragit att den utspelat sig i mer välkända miljöer.

Tematiskt att Xena är beredd att stoppa ondskan till varje pris, men samtidigt att Gabrielle är hennes ljus så finns det där. Men det behandlas allt för ytligt för att verkligen kunna sägas vara värdig. Dessutom är mycket för framjäktat och hade mått bättre av att planteras tidigare i säsonge. Jmf. hur Xena i säsong fyra har visionen om hur hon och Gabrielle korsfästs och sedan arbetar man genom hela säsongen med det. Nu blir det mera: "WTF?! Vi har bara två avsnitt kvar. Vad gör vi nu? Äh, vi har aldrig varit i Japan. Det vore tufft om hon vore samuraj. Ah! Katana! Cool! Det kör vi på..." :P

#620 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 August 2006 - 17:43

Nej, jag håller med om att det inte alls är lika starkt förankrat som det var i början. Men de har ju byggt vidare på amazonmyten i säsong 6 och jag hade förväntat mig mer där. Då förra amazondrottningen dör så säger ju hon att Varia är mycket viktig och antyder implicit att hon kommer spela en stor roll och ha öde. De har ju byggt upp henne som en gnällig och backstabbing person. Det sista avsnittet med amazonerna kändes som att det skulle eskalera på det där och kanske driva Varia in i någon sorts vansinne mot Gabrielle och amazonerna. Har man en gång gått över linjen..

Vilken BRA ide det var !

varför kunne de inte gjort nåt sånt ! mycket bättre och kanske jag även skulle ha accepterad sluttet om det var der Xena skulle dö :( :(

Min avatar samling

#621 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 18:35

Tack :)

(Och då var det där första idén som jag kom på... Storyn skulle enkelt kunna gå att flesha ut med andra karaktärer och incidenter som dykt upp i Xena genom åren.)

#622 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 August 2006 - 19:34

Släpper Soul Possession. Ja - det finns missar i det. Nej - jag tycker egentligen inte att Joxer misshandlas i avsnitten.

Som jag sade tidigare så är jag väldigt kluven till aFiN. det är egentligen inget större fel på dem. Men som du säger - som serieavslutning så är de malplacerade. Jag vill minnas att det strömmade in en hel del otrevliga mejl om just dessa två avsnitt.

Det som störde mig mest är just att så mycket pressas fram - som mått bättre av att förberedas tidigare (de hade en stor chans efter Gabrielle trilogin att förbereda detta). Och karaktären Akemi. Jag är helt övertygad om att hon spelar ett spel för sina egna intressens skull "just nu". Kanske hade hon inte räknat med att Xena skulle vända henne ryggen, den där dagen för XX årsedan.

Jag tycker fortfarande att 'When Fates Colides' skulle ha sänts efter aFiN. :P

FX: Det som stör mig mest med slutet är just att det egentligen inte finns någon grund för att Xena måste vara död. Det var ju Akemi som dödade sin far - varför frias hon och skulden läggs på Xena? Fine att Xena måste förbli död. Men de hade kunnar haft en mer värdig anledning - en som inte huggit Gabrielle i ryggen på det där viset.

fqq5BYam.jpg

#623 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 August 2006 - 19:57

XC : du er helt korrekt , det er också min mening ! ( den du sa i spoiler texten )

Min avatar samling

#624 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 20:25

Släpper Soul Possession. Ja - det finns missar i det. Nej - jag tycker egentligen inte att Joxer misshandlas i avsnitten.

Fegis :P

det är egentligen inget större fel på dem. Men som du säger - som serieavslutning så är de malplacerade.

Jag tycker de skulle varit malplacerade om de lagts på annan plats - de passar inte in. Men, det skulle däremot vara mycket mindre störande. Som det är nu lämnar det en bitter eftersmak i munnen.

Håller helt med om det där du skriver om "pressas fram".

Jag tycker fortfarande att 'When Fates Colides' skulle ha sänts efter aFiN. :P

Så här i efterhand håller jag med dig, för det skulle i alla fall vara bättre än det här skräpet! :angry:

A FRIEND IN NEED PART II

Xena: "I'll always be with you, Gabrielle. Always."

Och så är det slut. Not with a bang, but a whimper... Sorgligt som sjutton, det medges men jag är en stor gråtpotta :P

Gabrielle får i alla fall något utrymme i detta avsnitt, till skillnad från det förra som egentligen bara var ett Xena-avsnitt. Det här avsnittet är kort och gott avsnittet då Gabrielle slutligen går igenom sitt elddop. Hon blir slutligen den nya Xena. Inte nog med hur hon på ett enkelt sätt besegrar samurajen så snabbt. Det påminner mig ett gammalt talesätt om att den största krigaren är den som aldrig behöver dra sitt svärd. Inte riktigt så, men samma stämning. Istället för en lång utdragen strid gick det snabbt och Gabrielle är livsfarlig då hon drivs av att få Xena tillbaka till livet. Men det kanske mest definierade ögonblicket är då Gabrielle slungar iväg Xenas Chakram på samma sätt som Xena hanterat den. Till och med Gabrielle är förvånad över hur villigt den lyder hennes vilja.

Slutet då Xena hindrar Gabrielle från att återuppväcka henne är så sorgligt. Så sorgligt. Man verkligen lider med Gabrielle - och minns hur mycket hon har gjort för Xena för att våga offra sig för det stora goda. Xenas kropp må vara död, men det verkar som om hennes ande alltid kommer vara intill Gabrielles sida. Förhoppningsvis är hon inte ensam.

Egentligen förtjänar avsnittet inte så högt poäng som det får, men den sista poängen får den för Gabrielles blomster och det faktum att mina ögon tårades. Minuspoäng fås för att så många frågor och trådar lämnas öppna... De dåliga sidorna finns rätt väl beskrivna i recensionen av del 1. Det här är nog en av de svagare säsongsavslutningarna, trots att jag tagit upp så mycket positivt om det. .

Betyg: 7 av 10.

FX: Det som stör mig mest med slutet är just att det egentligen inte finns någon grund för att Xena måste vara död. Det var ju Akemi som dödade sin far - varför frias hon och skulden läggs på Xena? Fine att Xena måste förbli död. Men de hade kunnar haft en mer värdig anledning - en som inte huggit Gabrielle i ryggen på det där viset.

Jag tolkade att hon måste dö var för att det var hon som faktiskt såg till att göra fadern mäktig. Akemi hade ju redan dödats och betalat sitt pris. Men det var Xenas handlingar som såg till att göra fadern ostoppbar. Då hon brände sönder byn så skapade hon det - och därför ligger det på hennes karma.

#625 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 August 2006 - 20:31

Nej. Det förklarar varför hon måste besegra Yoshi (minns inte hans exakta namn just nu). Dvs för att fria de själar som hon gav honom möjlighet att besitta.

Men anledningen till att hon måte förbli död är inte tillfredställande - de är ju friade och har fått gått vidare. Vilken roll spelar det om Xena är död eller inte? (Jag har en teori här att detta är en rödridå för Akemi att få 'behålla' Xena).

fqq5BYam.jpg