Samtidigt så är det ju som god som han blir riktigt besatt av henne. Det är en paradox. Han vill ha den essens hon är nu - men det är omöjligt utan att förstöra den.
Du missar en välkdigt viktig sak - nämligen att du och jag är objektiva (nåja...) åskådare. Jag tror att han är förälskad i Xena nu mest för att hon är en bättre krigare än då, men han vill ha tillbaka henne som krigsherre för det är det han vill ha ut av henne.
Vad som är värt att påpeka är att Ares inte är insatt i det. Han tror fortfarande i serien att det är den gamla Xena han vill ha tillbaka. Han skriker om det i princip varje avsnitt han är med i. Så det är ganska självfallet att han skulel handla som han gör.
Observera däremot vad som ni missar (och vad som er kritik kommer ifrån så som jag ser det) är att det inte skulle bli samma Xena som han vill ha. Troligen skulle Ares bli riktigt missnöjd med resultatet. Jag håller med i det, men det förhindrar inte Ares handlande. Som i verkliga livet så tror man ofta man vill ha en sak och sedan då man får det inser man att det inte alls var det man ville ha.
Det kan jag ju givetvis hålla med om. Värt att nämna är att avsnitten inte har samma författare. Kanske läste Merlinda Blake (SP) inte på tillräckligt mycket innan hon släppte avsnittet.
Antingen det eller så ville man välja en feg väg för att få tillbaka Xena i Xenas kropp för man var orolig över att fans inte tog det med god ro. Oavsett vilket så gillar jag inte det.
Håller med om att man kund valt ett bättre sätt att bygga upp slutet på, samtidigt fanns ingen riktig fast grund kvar i 'grekland' efter händelserna i 'looking death in the eye'.
Nej, jag håller med om att det inte alls är lika starkt förankrat som det var i början. Men de har ju byggt vidare på amazonmyten i säsong 6 och jag hade förväntat mig mer där. Då förra amazondrottningen dör så säger ju hon att Varia är mycket viktig och antyder implicit att hon kommer spela en stor roll och ha öde. De har ju byggt upp henne som en gnällig och backstabbing person. Det sista avsnittet med amazonerna kändes som att det skulle eskalera på det där och kanske driva Varia in i någon sorts vansinne mot Gabrielle och amazonerna. Har man en gång gått över linjen...
Men jag säger inte att det måste skett just i Grekland heller. En annan sak hade ju varit att välja att göra det i Indien, med tanke på att det var ditåt som Eve begav sig. Jag hade köpt det då också. För då hade man knutit vidare på någonting som redan funnits - dels en existerande karaktär, men också en miljö. Man hade inte försökt kräma in så mycket som möjligt. Det visar bara på en dålig planering - för det är vad som är den stora bristen med avsnittet. Inte undra på att Tapert vill göra en film - han behöver rätta till misstagen han gjorde!
Den dålig planeringen är vad som förstör mycket. Som du säger XC så kommer "lyssna och lär"-attityden lite väl plötsligt ochg mycket känns som det rusas igenom utan varken själ eller glimten i öga. Den försöker att skapa ett allvarligt slut, men den förlorar vad Xena egentligen är på vägen och använder sig inte av glimten i ögat - då faller det rätt hårt.
Jag har inget meot att flytta handlingen till en annan plats eller bryta ny mark, men det är en ytterst
KORKAD idé att göra som avslutning på en teveserie. Tänk dig att du ser en teveserie som du gillar - ja, till och med älskar. Det är, låt oss säga en Sci-fi serie, och du ser fram mot det spännande slutet - men då det kommer får du ett avsnitt som är uppbyggt som en dokusåpa. Blir du nöjd då? Nej, självklart inte. Under seriens gång hade det varit ett intressant experiment, men för att summera serien och lämna intryck hos tittaren, då bör du ha element som är bekanta och har använts tidigare. Du sluter öppna trådar och kastar inte ut nya.
Inga onödiga actionscener kan jag dock köpa
Jag gillar inte Akemi. För varje gåg jag ser dessa två avsnitt så framstår Akemi som mer och mer falsk och manipulernande.
Det var det intryck som jag fick direkt då jag såg henne.
jag förstår det dilemmat man måste haft när man skrev dem (man skrev dem trots allt med förvissningen om att det var sista säsongen).
Jag har svårt att förstå ren inkompetens. Det finns så många vägar man skulle kunna tagit - och i stort sett alla hade varit bättre. Jag säger det här i all vänlighet utan att försöka skryta, men med de resurser som de hade skulle jag kunnat skrivt en bättre avslutning på serien än vad de gjorde. För jag tvivlar på att de lyckas bygga in alla lösa trådar och skapa "kontakt" med den övriga säsongen...