Jump to content

Photo

Årets film 2009 - Diskussionstråd

• Please log in to reply
682 replies to this topic

#601 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 05 April 2010 - 10:23

Är också förvånad över att Star Trek förlorade(trots att jag var en av dem som hjälpte till där :P) men också lika förvånad över att så många väljer Avatar över Watchmen.

Håller med att D9 inte är Årets Film 2009 men Watchmen? Solklart! ;)

#602 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 05 April 2010 - 10:26

Min bror, som är obotlig gottegris, vi snackar om en formidabel skördetröska när det kommer till godis.
Då district 9 var slut så hade han knappt rört godiset och drickan. :thumbsup:

Så D9 hör till årets film, yes way josé

(vad slår egentligen en gravity gun ;) )

Edited by Brisingr, 05 April 2010 - 10:27.

Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#603 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 10:37

Är också förvånad över att Star Trek förlorade(trots att jag var en av dem som hjälpte till där :P)

Shame on you :P

Men dåså, då blir ni nöjda och glada iaf över vilka filmer som slåss om titeln Årets film 2009 ;) Själv får jag väl sitta och muttra över den 'dåliga' smaken här :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#604 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2010 - 10:51

So what else is new? :P Bästa filmerna åkte som vanligt ut för länge sen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#605 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2010 - 12:04

Ja, precis. De bästa åkte ut för lääänge sen.

Men å andra sidan har jag inget emot filmerna här (utom möjligen D9 :P ).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#606 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 April 2010 - 12:59

För min del har Star Trek VS District 9-duellen var den mest spännande i den här filmturneringen, glad över att den gick vidare.

Jag rösta på District 9 eftersom den var mer än jag förväntade när jag såg den medan Star Trek var mindre än vad jag förväntade mig.

Nu har jag iallafall mina röster klart för mig efter att ha funderat, om Avatar möter District 9 kommer jag rösta på District 9 men om District 9 möter Watchmen så röstar jag på Watchmen.

#607 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2010 - 17:57

Liten sammanställning hur det gick i semin

Duell: Vidare: Utslagna: Blankröster:

1 ± District 9 [10] (Sök: IMDb) ± Star Trek [8] (Sök: IMDb) Blankt [0]
2 ± Watchmen [8+1] (Sök: IMDb) ± Avatar [8] (Sök: IMDb) Blankt [1]

-------------------------

Filmerna är inte alls vad jag väntat mig som finalister. :(

Röstar väl på Watchmen då eftersom det är den film jag sett av de två.

Edited by Georgia, 05 April 2010 - 17:58.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#608 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 April 2010 - 18:03

Snyggt jobbat, Magnus! :D
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#609 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 18:10

Visst är det en viss besvikelse när man ser vilka som är i finalen. Jäkligt surt att jag missade utslagsrösten ikväll... Magnus då! <_<

Vem tar hem SciFi Nytt's statyett?

Nu har jag missat något: var är bilden på stayetten? Vill se!!!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#610 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2010 - 18:17

Du får använda din fantasi :P
Tänk dig en Oscars statyett men med ett älghuvud istället :lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#611 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 18:29

Va? Finns den inte på riktigt? :upset:

Ok, Oscarsstatyett med älghuvud. Ja det är ju ett slags fantasyforum det här så why not :lol:
PS. Årets version är blåsprejad eller hur?

#612 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 April 2010 - 18:30

Visst är det en viss besvikelse när man ser vilka som är i finalen. Jäkligt surt att jag missade utslagsrösten ikväll... Magnus då! <_<

Snyggt jobbat, Magnus! :D

Det var en ren tillfällighet att jag var här när det behövdes en utslagsröst.

Men jag gillar att det inte blev Star Trek VS Avatar som förutspåddes utan istället District 9 VS Watchmen, kul med överraskningar. :)
Gillar båda filmerna, så kommer inte bli besviken om District 9 vinner men jag röstar på Watchmen.

#613 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2010 - 18:44

@Synon: Precis :lol:

Den här kanske passar :lol:
Attached File  SFNstaty.jpg   10.27KB   14 downloads

observera att det är ett snabbt klipp&klistra jobb.

Edited by Georgia, 05 April 2010 - 18:44.

#614 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 18:54

Georgia, den är ju perfekt :thumbsup: Se till att lägga in den i tråden nu så alla får ta del av skönheten!

@Magnus: även jag gillar båda filmerna (trot eller ej) så det lär väl bli "ole, dole, doff" när det är dags att lägga rösten :)

Edited by Synon, 05 April 2010 - 18:56.

#615 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2010 - 18:55

Tack Magnus. Du gjorde att jag fick rätt igen! Watchmen i final - ät den alla tvivlare! :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#616 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2010 - 19:00

Georgia, den är ju perfekt :thumbsup: Se till att lägga in den i tråden nu så alla får ta del av skönheten!

Fixat :D

#617 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 April 2010 - 19:26

Underbart, Georgia! :lol:

#618 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 April 2010 - 20:03

Tack Magnus. Du gjorde att jag fick rätt igen! Watchmen i final - ät den alla tvivlare! :P

Jag kan ju inte göra så att SoD får fel, nu ser han ju ut som en riktigt bra siare istället ;).

Och ni som slog vad om att Star Trek eller Avatar skulle vinna, hit med pengarna nu ;p.

#619 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 April 2010 - 20:29

Jag gillar att de lite "tyngre" (eller varför inte prett o? ;)) som vann semifinalerna mot de två mer :popcorn:-filmerna. Finalen blir inte så svår för mig, Watchmen höll för förväntningarna men det gjorde inte riktigt D9.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#620 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 April 2010 - 20:35

Gillar trenden i den här turneringen, filmer med klass slår ut genrefilmer. Det visar som jag sagt att även vi sci fi-fans inte sväljer vad som helst. :)

Fast för min del hade gärna the Hurt Locker varit i final. :)
*Hockey och superhjältar*

#621 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 05 April 2010 - 20:41

Jag tycker det är konstigt att det är så många som har så höga förväntningar om filmer och sen blir besvikna. Ser det hela tiden, "överhypad" "förväntningar"

Jag har ett recept för att bota det: Fingrarna i örat och LALALALALALALALALA, Läs ingar forum förän du sett filmen själv.
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#622 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2010 - 22:28

Den här kanske passar :lol:
Attached File  SFNstaty.jpg   10.27KB   14 downloads

observera att det är ett snabbt klipp&klistra jobb.

Very nice. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#623 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 April 2010 - 22:34

Mina två främsta nomineringar i final :thumbsup:
Har jag bra smak eller vadå? :P. Men jag har inte svårt att rösta för det, för mig är det ett självklart val!

Winter is Coming

#624 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 06 April 2010 - 08:04

Mina två främsta nomineringar i final :thumbsup:
Har jag bra smak eller vadå? :P.

Du har en väldigt genomsnittlig smak :P.

Jag tycker det är konstigt att det är så många som har så höga förväntningar om filmer och sen blir besvikna. Ser det hela tiden, "överhypad" "förväntningar"

Jag har ett recept för att bota det: Fingrarna i örat och LALALALALALALALALA, Läs ingar forum förän du sett filmen själv.

Visst, håller med. Men då får man ju sluta hänga här :( ;). Visst går det att begränsa vad man läser via GR och liknande, men det är ju samtidigt att säga nej till en massa bra med dagens teknik. Det hela handlar snarare om att ta in allt man läser med lite mer kritiska ögon; förstå att för varje film finns det minst en där ute som tokälskar den från första on set-fotot.

#625 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 April 2010 - 08:45

Själv undviker jag att ta reda på alltför mycket om filmer jag vill se. Inga trailers, inga recensioner etc. Allt för att jag vill bilda mig en egen uppfattning om filmen. Vissa filmer kan jag snegla på trailers etc, men jag har blivit ganska duktig på att filtrera bort det väsentliga. Vad gäller forumet så är det ju bara att strunta i att läsa vad ni andra säger om en film jag inte sett. När jag sen själv sett filmen så går jag in och läser vad ni andra hade att säga om den :)
På så sätt slipper jag ha för höga förväntningar på en film för det leder ofta till besvikelse har jag kommit på för länge sen.

Edited by Synon, 06 April 2010 - 08:46.