Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#626 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 04 November 2007 - 12:43

De gånger jag har sett animen och läst mangan av samma sak tycker jag att mangan har varit bättre. Har intesett animen av Deathnote, men mangan är rätt intressant, faktiskt. dock tog det drygt 40 kapitel för att börja hända nånging.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#627 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 November 2007 - 15:41

Är det någon som börjat läsa X-Men: Messiah Complex och Batman - The Resurrection of Ra's Al Ghul?

#628 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 November 2007 - 20:23

Nej, för Messiah Complex och Endangered Species kommer väl utan tvivel till sverige nästa år.

Lustigt... spidde är inte alls så långt efter i publiceringen längre, X-men däremot har ett betydligt längre avstånd. Aj aj.

Edited by PredaBot, 06 November 2007 - 20:23.

#629 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 November 2007 - 20:34

Det kommer väl oftare serier med Spidde än X-Men också. De envisas ju med att ha Wolverine varannan månad.
*Hockey och superhjältar*

#630 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 November 2007 - 13:05

Ingen här som läser amerikanska utgivningen?

#631 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 07 November 2007 - 16:07

Jo, jag gör det. Eller inte allt, men mycket. Av Messiah Complex har jag bara läst "one shotten" som givits ut (vet inte om det kommit mer), den var väl ganska bra. Inget speciellt dock imho och jag gillade inte teckningsstilen, och jag gillar dessutom inte när de splittrar upp en story i en massa olika tidningar som tvingar konsumenten att köpa väldigt många serier för att få hela storyn (jag laddar ju dock ner det mesta och drabbas inte av detta :P ). The Resurrection of Ra's Al Ghul verkar däremot vara riktigt bra. Har bara läst första delen men ska väl ta mig samman och läsa hela storyn när alla delar har kommit. Överlag tycker jag att Grant Morrisons Batman har varit väldigt bra :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#632 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 November 2007 - 13:05

Jag har också bara läst "one shotten" av X-Men: Messiah Complex. Tycker till skillnad från dig att den var fint tecknad men handlingen var inget som tilltalade mig dock. Tror att detta kommer bli omfattande om jag fattat rätt.

The Resurrection of Ra's Al Ghul har jag läst första delan av och den är både bra tecknad och har en riktigt intressant story arc. Denna kommer inte bli lika omfattande som Messiah Complex, vilket är både bra och dåligt. Jag gillar inte heller det fenomen du beskriver men ibland kan jag göra undantag om det är något riktigt bra som gör att jag är mer köpvillig än vanligt.

#633 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 08 November 2007 - 18:12

Av de nyare grejer jag har läst den senaste veckan tänker jag bara nämna två serier. Dels Catwoman som blivit riktigt bra på sistone. Fortsätter serien så här så kommer det garanterat bli en av mina absoluta DC-favoriter :) Dels Umbrella Academy (ges ut av Dark Horse)

Instämmer! Catwoman håller på att utvecklas till något riktigt bra. Kommer också hålla den som en toppfavorit från DC om det fortsätter så här. Så det är väl Catwoman och Birds of Prey jag läser just nu. Är några nummer efter med BOP men jag tycker den hållit en ganska jämnbra nivå.

#634 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 November 2007 - 18:14

I vilket/vilka nummer börjar och utspelar sig den? Har ingen riktig koll där...
*Hockey och superhjältar*

#635 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 November 2007 - 14:48

X-Men: Messiah Complex börjar med en one-shot. Utgivnngen fortsätter sedan enligt följande.

Batman: The Resurrection of Ra's Al Ghul börjar som en prelude i Batman #670 och fortsätter sedan enligt följande.

Observera att jag inte har koll på hur pass trovärdig informationen via wikipedia är. Skulle dock tro att den stämmer rätt bra. :)

#636 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 November 2007 - 17:26

Scott Pilgrim vs. The World
av Bryan Lee O'Malley

Den här serien blir bara bättre och bättre. Perfekt blandning av TV-spels-manga-action, indie-rock och romantisk slacker komedi all rolled into one. Scott möter Ramonas andra onda ex-pojkvän som nu är en filmstjärna. Han måste dessutom göra slut med Knives Chau som i sin tur ger sig i kast med att hämnas på Ramona. Scott är dessutom orolig över att hans syster spenderar tid med Ramona och för att göra saker värre dyker hans ex-flickvän Envy upp som har ett nytt band som är mer framgångsrikt än Scotts.

Exempel på seriens whackyness och förkärlek till RPG TV-spel: Efter varje fight som Scott vinner går motsåndaren upp i rök och Scott får pengar. I den här volymen får han dessutom ett "item" efter ha besegrat en skatare. Det är mithril skateboard som ger +4 i speed, +3 i kick och +1 i will men Scott kan inte använda den eftersom han inte valde "skateboard proficiency" i femte klass. :lol:

Bäst är dock den inledande flashbacken till då Scott gick i high school och träffade Kim för första gången. :) Det jobbiga är att jag oundvikligen kommer att komma i kapp snart och O'Malley tar ca: ett år på sig mellan varje volym. <_<

Men jag rekommenderar verkligen alla att plocka upp den här serien. Den är otroligt charmig och rolig.

Det finns lite samples och kortare serier på den officiella Scott Pilgrim sajten.

Edited by Wylie Times, 16 December 2007 - 15:01.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#637 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 November 2007 - 18:09

Veckans bästa serie är utan tvekan senaste numret av Y - The last man. Nu är det bara ett nummer kvar och jag är väldigt förväntansfull :)

Andra bra grejer som kommit den här veckan är nya nummer av Astonishing X-Men och Buffy Season 8, båda signerade Joss Whedon, och en ny Silver Surfer-serie som har undertiteln "In thy name". Den är förstås inte lika bra som den fantastiska Silver Surfer: Requiem, men är ändå helt OK. Och ett nytt nummer av Immortal Iron Fist förstås. Fast jag gillar inte den här arcen speciellt mycket. Alla som gillar Daredevil bör testa att läsa några nummer av Immortal Iron Fist, det är ju samma författare och av många klassas den serien som mycket bättre.

Mindre bra grejer denna vecka är Messiah Complex avsnitt 2 och Mystic Arcana (enda anledningen att läsa är att det är en specialare med Sister Grimm från Runaways).

På det stora hela en bra serievecka! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#638 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 November 2007 - 23:01

Jajjemen, Immortal Iron Fist är grymt bra! :) Läste själv senaste numret, och det var sannerligen grejor. Dock så förstår jag inte riktigt vad du inte gillar med den senaste historien som pågår just nu? Dom 7 Himmelska Huvudstäderna. Tycker den är precis lika bra som förra, känns in mångt och mycket som en förlängning av den förra pågående historien.

Har dessutom börjat läsa Joss Whedons Runaways, och jag fattar VERKLIGEN INTE vad dom som inte gillar den snackar om. Whedon när han är som bäst! ^^ Riktigt gemytlig och trevlig stämning, även om 1800-talet verkligen inte är nåt paradis direkt.

#639 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 November 2007 - 23:53

Jajjemen, Immortal Iron Fist är grymt bra! :) Läste själv senaste numret, och det var sannerligen grejor. Dock så förstår jag inte riktigt vad du inte gillar med den senaste historien som pågår just nu? Dom 7 Himmelska Huvudstäderna. Tycker den är precis lika bra som förra, känns in mångt och mycket som en förlängning av den förra pågående historien.

Har dessutom börjat läsa Joss Whedons Runaways, och jag fattar VERKLIGEN INTE vad dom som inte gillar den snackar om. Whedon när han är som bäst! ^^ Riktigt gemytlig och trevlig stämning, även om 1800-talet verkligen inte är nåt paradis direkt.

Jag tycker den nya Iron Fist-storyn känns ganska ointressant. Jag förstår inte riktigt poängen med storyn och vart den är på väg...Jag tyckte förra arcen var mycket bättre, men varför kan jag inte riktigt svara på :P

Jag är en av de som tycker att Whedons Runaways suger. Det har inte att göra med att den är genuint dålig, för det är den inte. Det är snarare så att jag jämför med Vaughans run. Hans Runaways var verkligen en av mina favoritserier och när jag fick höra att Whedon skulle ta över blev jag väldigt förväntansfull. Buffy är en gammal favorit och Runaways är den Marvel-serie som påminner allra mest om Buffy så jag trodde det skulle bli perfekt. Men jag tycker istället att Whedon snarare har förstört serien istället för att förvalta den. Den känns inte speciell längre och han skriver karaktärerna mycket sämre än Vaughan gjorde. Räknar dagarna tills han slutar skriva Runaways och någon "ny förmåga" får ta över :P

last.fm Filmtipset

#640 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 November 2007 - 12:09

Veckans bästa serie är utan tvekan nya Captain Marvel serien. Han är tillbaks för en fem nummer lång arc, och efter att ha läst första numret tror jag det kan bli riktigt bra :)

All-Star Superman har också utkommit med nytt nummer. Det är ju förstås en bra serie, men jag har alltid väldigt svårt för själva Superman och allt annat i den serien. Men helt OK; Morrison skriver bra som vanligt och Quitely gör alltid fantastiska teckningar :)

Messiah Complex rullar på och det känns hittills som en skittråkig klassisk X-Men-serie. Totalt ointressant imo, men relativt fula teckningar. Ingen höjdare alls...det är inte tidigt 90-tal längre...eller?

last.fm Filmtipset

#641 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 November 2007 - 18:27

Underligt Spidde. Några av Messiah Complex-tidningarna har ju faktiskt fått hyfsade recensioner online? Nåja, vi får se då det kommer till sverige.

Själv ska jag vänta med att testa Cap Marvel, eftersom det ligger några få månader framåt, om man inte vill störa svenska publiceringen. All Star Superman läste jag dock, och som vanligt var det en mer en medelbra serie, MEN... just det här numret kändes ALLDELES för kort, och var inte alls lika kul som Asta Supes brukar vara. :\ Inte mitt favoritnummer än så länge. Och man undrar ju hur dom kryptonska astronauterna kunde knocka Stålis, då det är meningen att han ska vara super-överladdad av solenergi. Kan ju hända dock att anledningen var att hans besök på Bizarro-world med röd sol och supergravitation har låtit hans kropp ladda ur, så han håller på att tillfriskna? :)

Är lite uppe i luften det där med att han är döende just nu, kan gå lite hur som helst, vilket iof är en bra grej för storyn.

#642 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 17 November 2007 - 19:27

Underligt Spidde. Några av Messiah Complex-tidningarna har ju faktiskt fått hyfsade recensioner online? Nåja, vi får se då det kommer till sverige.

Jag har faktiskt sett att serierna har fått bra recensioner, men jag gillar inte riktigt vad jag har sett hittills. Det är en ganska typisk X-serie som förmodligen är intressant för nya läsare och för de läsare som är väldigt "old school". Själv känns det som att jag har läst det här mååånga gånger tidigare, och med den hype som serien byggt upp tycker jag man kan förvänta sig mer. Kommer den här serien verkligen förändra något? Tveksamt. Varför skulle den här serien vara viktigare än alla andra tusen "extremt viktiga" X-serier som publicerats de senaste åren? Ingen aning. Hittills har inte serien fått mig att höja på ögonbrynen det minsta, men jag ska läsa vidare och se hur det hela utvecklar sig. Dessutom tycker jag att X-karaktärerna blir tråkigare och tråkigare för varje månad. Beror förmodligen på att ingen bryr sig om att skriva karaktärerna bra längre.

last.fm Filmtipset

#643 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 November 2007 - 20:23

Whiteout
av Greg Rucka & Steve Lieber
Väldigt bra murder mystery story som har twisten att det utspelas i Antarktis vilket faktiskt är ganska genialiskt. Vad det innebär är att karaktärerna är helt utelämnade åt vädrets nycker och då är det inte en fråga om "dåligt väder" utan om liv och död beroende på var man befinner sig när temperaturen sjunker under -50. Titeln syftar också på dom isstormar som reducerar sikten till handen framför dig och chansen att gå vilse och frysa ihjäl t.o.m mitt i en bas är skrämmande hög. Det ger också serien en typ av klaustrofobisk känsla (trots att Antarktis är ett sånt stort och öppet ställe) Rucka lyckas också väldigt bra med karaktärerna framför allt huvudpersonen Carrie som är den enda polisen (US Marshal) i hela Antarktis. Steve Lieber gör ett fantastiskt jobb med teckningarna också. Framför allt snön och hur den ser ut. Det är långt ifrån alltid som tecknare lyckas dra nytta av att teckna svartvitt (Spciellt inom Oni som ger ut allting svartvitt) men Lieber lyckas förträffligt. Det finns en andra volym ute också med en tredje på väg.

En film kommer snart också med Kate Beckinsale i huvudrollen.

Edited by Wylie Times, 16 December 2007 - 15:04.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#644 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 November 2007 - 11:03

Batman the long Halloween, Superman for all seasons och Terminal City.

Alla är bra. Men speciellt Batman boken. Riktigt länge sedan jag läste en Batman story av den klassen. Vilka mästare!

#645 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 18 November 2007 - 11:51

Alla är bra. Men speciellt Batman boken. Riktigt länge sedan jag läste en Batman story av den klassen. Vilka mästare!

Håller med. Fy fan vad bra den är. Får gushud bara jag tänker på den. Fantastisk serie på alla sätt och vis! Det finns en uppföljare av samma gäng som heter Batman: Dark Victory. Utan tvekan mina favorit Batman-serier, jag menar, Miller kan slängs sig i väggen i jämförelse med det här. Måste nog läsa serierna igen snart :)

last.fm Filmtipset

#646 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 19 November 2007 - 08:26

Jeph Loeb och Tim Sale, va? :) Borde ta en titt på dom själv, men har inte haft motivation riktigt. Kanske skulle be mitt biblo köpa in dom istället för att ladda hela rasket?

Många som klagar som utav bara FAN på Loebs senare verk, ( även om jag själv gillade flera av dom som det klagas på) men jag antar att dom där är bevis på att han kan skriva. Tror att mycket av hans slumpor har varit det faktum att hans grabb var sjuk rätt länge, och sen dog. Då tappar man lätt all inspiration och motivation.

#647 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 23 November 2007 - 08:28

Den bästa nya serien den här veckan är utan tvekan senaste numret av Catwoman. Det är en tidning som blivit riktigt bra de senaste månaderna (för den har väl inte alltid varit bra? Jag har iofs läst serien sporadiskt de senaste åren men nu har jag verkligen fastnat). Befriande "enkel" serie som är väldigt välgjord och läsvärd på alla sätt och vis. Helt klart en av de bästa "monthly" superhjälteserierna i år, och definitivt den bästa med en kvinnlig superhjälte.

Posted Image
Riktigt, riktigt bra!

Har också läst senaste numret av Umbrella Academy och jag är inte riktigt övertygad än, men det är utan tvekan årets mest originella superhjälteserie :)

Messiah Complex rullar på (den här veckan i New X-Men) som vanligt. Jag är ännu inte särskilt imponerad men storyn blir bättre och bättre tycker jag. Fast det här numret lät de en av Marvels sämsta och mest irriterande tecknare, Humberto Ramos (hans tid är över för länge sen :P ) teckna serien. FY!

Posted Image
Av alla Marvels tecknare är Humberto Ramos allra minst älskvärd :P

last.fm Filmtipset

#648 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 24 November 2007 - 20:30

Humberto Ramos kan jag hålla med om. :( Visste du att dom ska sätta den fulingen på Runaways snart??

#649 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 25 November 2007 - 10:34

Humberto Ramos kan jag hålla med om. :( Visste du att dom ska sätta den fulingen på Runaways snart??

Åh nej! :( Det hade jag inte hört faktiskt, men jag tacker för upplysningen så att det inte blir en chock när jag läser serien ;)
Men han måste ju vara rätt populär i USA annars skulle han väl inte få teckna så många serier? Han har ju onekligen sin egen stil, men jag har alltid haft väldigt svårt för hans teckningar. De känns så väldigt cartooniga på ett dåligt sätt och passar sällan bra till serierna. Första gången jag läste serier tecknade av honom var för kanske sex år sen när han tecknade några Spider-man historier. Av någon anledning fick han teckna rätt mörka Spidde-storys vilket kändes väldigt skumt. Men så länge serierna var bra kunde jag acceptera hans teckningar, men mitt tålamod har försvunnit med åren :P Nu väljer jag ofta att inte läsa serier tecknade av honom även om historierna verkar förhållandevis intressanta :(

last.fm Filmtipset

#650 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 26 November 2007 - 16:12

Visst har han en speciell stil, men jag kan ärligt talat inte förstå hur han får så mycket jobb för de stora förlagen. Den är ju äcklig, dne stilen :(

Enligt mig,, iaf. Men som du skriver spidde, så måste han ju vara populär i USA. Och de är ju lite speciella. Valde ju trots allt Bush.. :P

Sen sitte rjag just nu och läser World War Hulk. "köpte" ett storpack med allt som var relaterat till det fram tills World War Hulk #5, tror jag det var.

HAr inte läst Planet Hulk, tyvärr. BOrde niog göra det för att få lite mer inblick i varför han blev så förbannad

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<