Jump to content

Photo

Lost Säsong 1

• Please log in to reply
711 replies to this topic

#626 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 September 2005 - 07:05

Jo...jag håller med. Det hände ju ingenting speciellt som förde själva storyn framåt. Men det hände ju en hel del annat som är bra för karaktärsutvecklingen. Jag är inte speciellt upprörd över att Boone dog, han var aldrig någon av de starka karaktärerna. Ganska symboliskt att när någon dör föds en annan...

Ett helt okej avsnitt i alla fall, jag ser helt klart fram emot nästa onsdag!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#627 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 01 September 2005 - 13:56

inget av de bästa avsnitten, Boone dog efter tappert rosslande avsnittet igenom, tänk det tog 20 avsnitt innan nån togs av daga, eller har jag missat nån? :unsure:
Veckans Hurleykommentar: "Vad du ser gothig ut" (kanske inte exakt) till Jack när han dränerats på blod... ok avsnitt ändå :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#628 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 01 September 2005 - 14:23

Jag gillade gårdagens avsnitt. Lite halvdant kanske men jag gillade det. Boones död som sker parallellt Claire's babys födelse var som sagt väldigt symobliskt. Undrar vad som kommer hända nu när Jack är ute på Locke jakt. Det är onekligen spännande nu.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#629 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 September 2005 - 16:51

Måste säga att det enda intressanta var Boones död kontra födelsen av Claires baby. Tänk om Claire t.o.m. bestämmer sig för att döpa ungen till Boone? Den killen var förstås inte det finaste äpplet i fruktskålen, men han var ändå en i gänget och det var sorgligt att se honom död, särskilt när man fick se hans styvsysters reaktion. Dock förstod jag aldrig vad Jacks bröllops-flashbackar hade med saken att göra. De kändes lite malplacerade.

Dock var det en fin slutscen när alla kommer för att titta på Claires unge. Tyckte det var rätt komiskt/gulligt att en sån som Sawyer, som hittills gjort sig känd som tjuv, bråkmakare, skitstövel, mördare etc. kunde skina upp med den där "Åh titta en bebis!"-minen. :D
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#630 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 01 September 2005 - 17:54

Dock förstod jag aldrig vad Jacks bröllops-flashbackar hade med saken att göra. De kändes lite malplacerade.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag trodde aldrig det skulle bli något bröllop, men det blir intressant att se vad som händer...

Dock var det en fin slutscen när alla kommer för att titta på Claires unge. Tyckte det var rätt komiskt/gulligt att en sån som Sawyer, som hittills gjort sig känd som tjuv, bråkmakare, skitstövel, mördare etc. kunde skina upp med den där "Åh titta en bebis!"-minen.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det håller jag med om. Ingen av karaktärerna är fullständigt ond, vilket är skönt...

Var det nån som såg TV4 dokumentären om LOST i tisdags? Den var ganska bra, men kändes samtidigt som ett billigt knep att locka nya tittare...Intervjuerna var ju trots allt en väldigt liten del av programmet, som ju mest bestod av nån slags lång resumé.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#631 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 September 2005 - 18:10

Jag såg bara alldeles i slutet av programmet och fick då se två filmsnuttar som båda var från avsnitt som ännu inte sänts här. :rolleyes:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#632 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 September 2005 - 18:15

Dan, haha det har du rätt i, han såg ju riktigt glad ut, mr. Potter-wannabe ;)

Jag tror att hans flashbacks hade att göra med det hans far sa, att han hade svårt att släppa taget. något han sen själv sa i sina bröllopslöften till sin (blivande) fru.

När Boone låg på dödsbädden vägrade Jack ge upp, han gav honom av sitt blod, han visste att han var en "gone-er" när hon visade honom trasan med blod han hostat upp.

allt tydde ju på att han skulle dö, men Ståldoktorn Jack skulle ändå rädda honom.

Men tillslut fattade han ju och lät Boone släppa taget (så att säga), och därmed lärde han sig själv att släppa taget...

Antar att det var vad Jacks flashacks hade med toryn att göra :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#633 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 September 2005 - 18:42

Tror Hofling har rätt där och jag tolkade det att det i allra högsta grad hade med storyn att göra...
*Hockey och superhjältar*

#634 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 September 2005 - 18:51

skönt att det gick att tolka min text full av saknande bokstäver (I curse thee, tröga tangenter!)

#635 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 September 2005 - 20:57

Jo, jag förstår ju iofs själva sambandet med flashbackarna och det Jack gick igenom, men jag blev rätt förvånad över att de lade fokus just på honom, särskilt när han redan haft tillbakablickar i två avsnitt och de flesta bara haft ett var. Nåja, jag vet ju att man får se mer av de andra. Vill helst se mer av Kates förflutna, det är det mest obskyra hittills.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#636 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 07 September 2005 - 21:04

Nån som såg idag? Jag antar det :P Riktigt bra avsnitt måste jag säga.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#637 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 September 2005 - 21:26

Ännu ett avsnitt med flera svar på frågor och funderingar, jämfört med innan. Sändes detta och förra veckans avsnitt under sweeps weeks tro? :P

Hurley var som vanligt guld :D och bebisens reaktion på Sawyers röst fick mig att dra på smilbanden. Synd att de pålagda babyljuden har så mycket rumsaktustik och många gånger låter så fejkade, men man kan inte få allt tydligen. :P

Sayid är fortfarande min favorit bland karaktärerna - alldeles förutom dregelfaktorn ( :P ) och det var intressant att se hur han hamnat på flighten från Sydney också.

#638 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 September 2005 - 21:55

Auu I feel good! ;)

Det som var roligast med avsnittet var verkligen att man fick se Sawyer sita och läsa ur en motortidning för babyn (ok för att alla pojkar ska vara intresserade av motorer, men för tusan ;) )
Speciellt som att man fick se honom i sina moderiktiga brillor.

Var så snyggt när man såg Charlie följa efter Sawyer från båten, såg ju ut som att sawyer försökte springa ifrån honom :P

Men men. Det var roligt att se mer om Sayid, så var lugn Dan, jag tror att de flesta karaktärerna kommer få fler flashbacks :)

Jag vill se mer om Sawyer och Hurley :P

#639 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 September 2005 - 01:03

Jag måste bara passa på att klaga i det här forumet också över att Sayid och hans landsmän pratar engelska med varann. I Korea pratar dom koreanska men i Irak..? Där pratar man så klart engelska, förmodligen för att Naveen Andrews inte pratar arabiska... :rolleyes:

Annars ett hyggligt avsnitt med Hulreys försök att trösta babyn som höjdpunkt.

"That's all I got man"

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#640 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 08 September 2005 - 06:16

Håller med dig wylie, det är konstigt att de snackar engelska när de sitter i det där rummet, men jag gissar på att de snackar engelska utomhus för att smälta in bättre (de var trots allt i Sidney).

Men detta är givetvis bara en tam ursäkt för att Mr. Andrews inte (ska/bör) kunna arabiska då han bott i London hela sitt liv och har indiskt påbrå :)

#641 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 September 2005 - 06:50

Jag gillade gårdagens avsnitt, det var riktigt bra. En bra balans mellan roliga grejer och sorgliga grejer. En ganska intressant och tragisk inblick i en självmordsbombares värld och tankar.

Får jag gissa att säsongen kommer avslutas med att de öppnar luckan?

last.fm Filmtipset

#642 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 08 September 2005 - 07:43

Håller med dig wylie, det är konstigt att de snackar engelska när de sitter i det där rummet, men jag gissar på att de snackar engelska utomhus för att smälta in bättre (de var trots allt i Sidney).

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror inte jag. Jag tror vi ska anta att rollfigurerna egentligen talade arabiska i alla scener, men man spelade in det med engelskt tal eftersom skådespelarna inte kan språket. Jämför med Sayids första bakgrundsavsnitt, där hela dialogen hölls på engelska även där.
Snacka engelska utomhus för att smälta in? Att smälta in är nog bra, men med tanke på samtalsämnet så hade det varit enormt korkat att snacka engelska så att vem som helst kunde höra. Det var tillräckligt dumdristigt att snacka öppet överhuvudtaget - det hade räckt med en enda arabisktalande förbipasserande för att allting skulle spricka.

Edited by Groundsplitter, 08 September 2005 - 07:43.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#643 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 September 2005 - 08:10

Håller med Groundsplitter igen. Själv antar jag att det är arabiska de talar.
*Hockey och superhjältar*

#644 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 September 2005 - 11:13

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror inte jag. Jag tror vi ska anta att rollfigurerna egentligen talade arabiska i alla scener, men man spelade in det med engelskt tal eftersom skådespelarna inte kan språket. Jämför med Sayids första bakgrundsavsnitt, där hela dialogen hölls på engelska även där.
Snacka engelska utomhus för att smälta in? Att smälta in är nog bra, men med tanke på samtalsämnet så hade det varit enormt korkat att snacka engelska så att vem som helst kunde höra. Det var tillräckligt dumdristigt att snacka öppet överhuvudtaget - det hade räckt med en enda arabisktalande förbipasserande för att allting skulle spricka.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är mycket möjligt speciellt med tanke på att dom pratar arabiska i början av det första Sayid avsnittet och sedan går det bara utan förklaring över till engelska mitt i en dialog. Så visst kan det vara så och även om det är en riktigt dålig lösning så hade jag hellre kunna acceptera det om dom varit konsekventa med det. dvs att Jin och Jun pratat engelska i Korea, men det hade förstås sabbat hela grejen med Jun i hemlighet lärt sig engelska och således valde dom skådisar som kunde koreanska.

Kort sagt: Varför hade dom inte också kunnat anställa en skådis som kan arabiska?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#645 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 September 2005 - 11:23

Jag håller med dig Wylie, retar mig så ofta på sådana enkla utvägar när alla bara talar engelska och när Jin och Sun talade koreanska var det ett positivt steg och kanske just därför är irakiska på engelska extra irriterande.

#646 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 08 September 2005 - 22:36

tänker skylla mitt någorlunda tanklösa inlägg om att snacka engelska i Sidney på att jag var inne på forumet alldeles för tidigt på morgonen, bara så ni vet :)

Hade säkert kunnat utrycka mig lite bättre / tänkt lite inna jag skrev :P

#647 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 September 2005 - 06:54

Vad tyckte ni om gårdagens avsnitt?

Jag tyckte det var helt okej. Kate's förflutna är helt klart intressant och de andra grejerna som hände i avsnittet var också intressanta. Jag tycker Walt (Michaels son) är riktigt mystisk...det ska bli kul att få veta mer om honom, och hans "krafter".

Jag tror det är oundvikligt att de öppnar "the hatch", och det ska verkligen bli spännande att få se vad som döljer sig där...

Ser helt klart fram emot nästa avsnitt!

last.fm Filmtipset

#648 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 September 2005 - 07:49

Trenden med massiva avslöjanden i avsnitten fortsätter. Det är mer eller mindre slut på frågorna och nu kommer många av svaren. :rolleyes:

Att Walt har förmågor utöver de vanliga har vi ju fått veta tidigare. Nu fick vi också reda på att han enbart genom beröring får varsel om framtiden. Locke som förstått saker om Walt av sig själv kanske tar varning av det Walt sa?
Och vad betyder det som Walt sa till Michael om att de måste lämna ön? För deras egen skull eller för de andras eller av någon helt annan orsak?

Nu fick vi - kanske - se bakgrunden till Kates mordanklagelse. Vad jag inte förstod var om hon fick med sig det lilla flygplanet eller inte? Jag uppfattade det som att hon inte fick det och då är ju frågan hur hon fick tag i det sen? :unsure:

Och kemin mellan Kate och Sawyer är magnifik. Det slår gnistor mellan dem i scenen vid elden. :D

Edited by Marie Morot, 15 September 2005 - 07:49.

#649 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 15 September 2005 - 07:59

Att Walt har förmågor utöver de vanliga har vi ju fått veta tidigare. Nu fick vi också reda på att han enbart genom beröring får varsel om framtiden. Locke som förstått saker om Walt av sig själv kanske tar varning av det Walt sa?
Och vad betyder det som Walt sa till Michael om att de måste lämna ön? För deras egen skull eller för de andras eller av någon helt annan orsak?

<{POST_SNAPBACK}>

För sin egen, i allra minsta fall. Jag gjorde kopplingen att Walts uttalande hängde ihop med varslet han fick, och att han känner att de måste lämna ön på grund av det hot som lurar under luckan. Han anar att den kommer öppnas trots varningen han gav Locke, och när det sker måste han och Michael vara i säkerhet.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#650 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 15 September 2005 - 14:01

AAHH det är så bra :) Fast nu vill jag bara veta....
Sayid till Jack och Locke;
"You notice anything about this hatch? There's no handle. Could the reason for that be more obvious? Maybe it was never meant to be opened from the outside." :blink:

Edit: Stavningen...

Edited by SavedByZero, 15 September 2005 - 14:02.

"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24