Värt att notera innan jag går in och svarar att jag bara tog de mest konkreta exemplen på vad som är löst med avsnittet.
Tja, det är väl så det brukar funka. The Debt med mera. Eller skall de färdas dit i fem avsnitt innan?
I varje (bra) serie bygger du upp mot ett klimax i slutet. Det görs inte här. Ta och jämför hur de gjort i säsong fyra eller säsong fem - eller för all del, de olika Buffysäsongerna. Där känner vi hur stämningen byggs upp bit för bit, mot det slutgiltiga klimaxet. Det görs inte här - faktum är att man medvetet anstränger sig för det. Soul Possession blir till stor del ett utfyllnadsavsnitt, istället för att använda utrymmet till att presentera en upptakt till A Friend In Need.
Jag säger inte att man skulle åka till Japan innan, men jag säger att du borde haft något tecken på att det skulle barka av ditåt. Du skulle ha tagit tillfället i akt att presentera Akemi långt innan och inte komma på henne "hux flux". Särskilt viktigt är det när det når en serieavslutning att skapa closure, inte skapa en helt ny premiss för serien (det är en överdrift, men poängen går fram).
Jag tycker att större delen av säsong 6 har sysslat med just detta.
I början av den, Per. I början. Du ser i de tidigare recensionerna att jag hyllat serien för det. Men sedan tappade de liksom bort det...
Hos vem?
Jag tänker just på Gabrielle och Xena - vilket vi diskuterade tidigare i tråden.
Det du verkar vilja ha är en "fannisk" avslutning, där alla karaktärer som tidigare varit med träffas i nån mening med Ares och Aprhodite vinkandes från stranden i sista scenerna och Callisto leende från himlen. (ok, jag överdriver en aning).
Nej, du missförstår. Jag är nöjd med att Xena dör och att Gabrielle tar över. Jag är nöjd med temat i avsnitten - det är mycket bra. Men utförandet är kasst. Det är vad jag opponerar mig emot. Det finns logiska luckor där och de vill jag ha bort.
Exempelvis finner jag det föga troligt att Ares helt plötsligt inte alls bryr sig om Xena och att hon offrar sig, särskilt när vi i framtiden sett att han är lika besatt som tidigare. Och som jag sa tidigare, de planterade tidigt frö om Varia och implicterade att hon skulle ha en roll vilket helt rann ut i sanden. Intrycket man får är att de haft en plan i början av säsongen, men sedan tappat bort den.
Så, jag håller med dig om attarvet av manteln är bra. Det är den enda logiska slutet på serien. Men det är inte det jag invänder mot.
Nu var det ett tag sedan gåg såg avsnitten så rätta mig om jag har fel, men jag minns ingen storslagen uppgörelse. Vad jag minns så går Xena ut på slagfältet och väntar på vad komma skulle. Skjuts av pilar och halshuggs sedan.
Mja, hon mejar rätt rejält tycker jag..
Fast det kanske är i DC-versionen? Vet att striden är längre där, men det var så länge sedan jag såg den "vanliga" versionen att jag inte minns skillnaderna längre.
Nej, det finns i vanliga avsnittet lite strider också. Men själva tanken hos Xena är ju att dö - sedan är det irrelevant om hon faktiskt dödar massa folk eller ej. Det är intentionen bakom handlingen som är det viktiga och där är XC spot on.