Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#626 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 20 August 2006 - 20:43

Nej. Det förklarar varför hon måste besegra Yoshi (minns inte hans exakta namn just nu). Dvs för att fria de själar som hon gav honom möjlighet att besitta.

Men anledningen till att hon måte förbli död är inte tillfredställande - de är ju friade och har fått gått vidare. Vilken roll spelar det om Xena är död eller inte? (Jag har en teori här att detta är en rödridå för Akemi att få 'behålla' Xena).

Aha... Fel tänkt för min del då, men ja... *tänker*

De är ju inte friade, de är ju bara fri från Akemis far. Det betyder inte att de kommer till "himlen". Av samma anledning som i det avsnittet när Xena reser till Chin och inser att Gabrielle är vid liv. Hon hjälper amazonerna som sitter och väntar utanför porten till nästa liv. Jag tillämpar samma logik då som nu.

Men visst, din teori är bättre. Det visar ännu mer på hur ond Akemi är :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#627 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2006 - 21:06

Nej. Det förklarar varför hon måste besegra Yoshi (minns inte hans exakta namn just nu). Dvs för att fria de själar som hon gav honom möjlighet att besitta.

Men anledningen till att hon måste förbli död är inte tillfredsställande - de är ju friade och har fått gått vidare. Vilken roll spelar det om Xena är död eller inte? (Jag har en teori här att detta är en rödridå för Akemi att få 'behålla' Xena).

Aha... Fel tänkt för min del då, men ja... *tänker*

De är ju inte friade, de är ju bara fri från Akemis far. Det betyder inte att de kommer till "himlen". Av samma anledning som i det avsnittet när Xena reser till Chin och inser att Gabrielle är vid liv. Hon hjälper amazonerna som sitter och väntar utanför porten till nästa liv. Jag tillämpar samma logik då som nu.

Men visst, din teori är bättre. Det visar ännu mer på hur ond Akemi är :P

Fel och fel. :blush: Jag vägrar bara acceptera den där förklaringen. ;)

Men för att använda din logik här så visst finns det likheter. Det fanns ingenting som tydde på att Xena var tvungen till att dö för att Amazonerna skall få gå vidare - så varför här. Iom att Xena ställde saker och ting till rätta på det astrala planet så var allt "frid och fröjd" (iaf för tillfället). Om det hela hade med Japanernas hederslänla att göra varför skall Xena plötsligt behöva svara inför en religion regler som hon inte bekänner?

För Gabrielle kom ju inte till de elysiska fälten efter det att hon bekänt sig till amazonerna.

Den japanska mytologin har imo ingen bestämmande rätt över Xena - inte mer än vad Hades hade över Gabrielle.

Fast å andra sidan så innebär ju detta att utanför den Japanska mytologins gränser (Egypten tex) så måste det ju vara tillåtet för Xena att återvända till livet. Lustigt också att det tydligen inte ses som något hot att Xena befinner sig i Limbo och stannar vid Gabrielles sida. Om hon måste förbli död - varför tvingades hon då inte gå vidare för att besegla det hela? varför tillåts hennes ande iöht lämna Japan tillsammans med hennes aska? Och var sjutton befann sig Ares och Aphrodite - de borde väl ha lag sig i? För så vitt jag vet så har Xena inte bekänt sig till någon annan religion än den grekiska.

Edited by XC, 20 August 2006 - 21:09.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#628 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 August 2006 - 21:23

Vad sägs egentligen att Xena tvingades kvar i limbo? Vad säger att det inte vara ett hjärnspöke hos Gabrielle, som nu är på väg att bli galen? ;)

Jag kan inte försvara hälften av punkterna - som jag sa tidigare. Slutet är kasst och uselt - med flera logiska luckor. Xena hoppar hajen i slutet av avsnitten och det blir med all önskvärd klarhet att de inte har någon plan nu. Det fuckar inte upp kvalitén lika mycket som det gjorde med Buffy i dess sjunde säsong, men det lämnar en fadd smak i munnen.

Det enda som jag ens kan försöka besvara:

Om det hela hade med Japanernas hederslänla att göra varför skall Xena plötsligt behöva svara inför en religion regler som hon inte bekänner?

Det behövde hon ju inte göra. Hon hade valet att skita i det eller ta och befria dem. Hon valde det senare. Ett fritt val.

Jag håller med det där du skriver om Ares och Aphrodite - var var dem? Det här är också en sak som sänker avsnittet. Det är en anledning till att jag ville det skulle vara i Grekland för då hade det troligen synts betydligt mer av dem.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#629 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 August 2006 - 22:14

Jag får nog säga att jag håller mångt och mycket med den här recensionen av "A Friend in Need":

http://www.suite101...._and_xena/73028

Jag ger

AFIN 1: 8 (av 10)
AFIN 2: 10 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#630 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 00:22

Har läst den nu. Saken är den att jag håller med om det mesta som skrivs där. Vad han dock missar är att faktiskt se till vad avsnittet skildrar och hur det är uppbyggt. Det här borde ha byggts upp till och inte bara slängts ihop hux-flux. Det är dåligt och slarvigt hantverk om du ser till mer filmteknisk uppbyggnad. Plotten är dåligt disponerad, även om temat i den är bra. Alltså, det finns en bra idé men de misslyckas genomföra den. Det är det som förstör avsnittet för mig.

#631 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 01:03

Jag vet ärligt talat inte vad du menar när du säger att den "slängts ihop hux-flux"?

//Peak

sixty six."

#632 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 06:26

Det har tagits upp i tidigare poster - läser du inte tråden ;)

Några exempel:

- Att de hamnar i Japan. Det finns inga tecken på det - jämför hur vi säsong fyra visste vart serien var på väg.
- Inga som helst avslut med andra karaktärer.
- Plötslig (och ologisk) karaktärsutveckling.
- Massor med ny backstory.

Det är tecken på ett dåligt jobb. Framför allt är det den sista punkten som känns ologisk och gör avsnitten dåligt fokuserade (framförallt det sista). Om de skulle gjort avslutningen bra skulle de inte dumpa in mängder med ny flashbacks i sista avsnitten. Den hade då spridits ut över en längre tid och visat att den var på väg. På så sätt hade man också kunnat komma öfrbi de andra logiska luckorna. Men nu visar man med all önskvärd tydlighet att ett så långsiktigt tänkande inte funnits - och det är dåligt hantverk.

#633 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 06:47

- Att de hamnar i Japan. Det finns inga tecken på det - jämför hur vi säsong fyra visste vart serien var på väg.

Tja, det är väl så det brukar funka. The Debt med mera. Eller skall de färdas dit i fem avsnitt innan?

- Inga som helst avslut med andra karaktärer.

Jag tycker att större delen av säsong 6 har sysslat med just detta.

- Plötslig (och ologisk) karaktärsutveckling.

Hos vem?

- Massor med ny backstory.

Men det är väl absolut inget nytt.. :P (refererar till massvis med tidigare avsnitt)

Det du verkar vilja ha är en "fannisk" avslutning, där alla karaktärer som tidigare varit med träffas i nån mening med Ares och Aprhodite vinkandes från stranden i sista scenerna och Callisto leende från himlen. (ok, jag överdriver en aning).

Sånt brukar för det mesta inte sluta bra. Och serien slutade där den skulle. Xena är död, och Gabrielle har "tagit över" hennes mantel (underbart ögonblick där när Gabby använde Chakramen).

//Peak

sixty six."

#634 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2006 - 07:31

Jag kan hålla med mycket som skrivs i den där recensionen. Men jag håller även med Cappy. Det finns luckor. I recensionen så stod det att Xena dog som hon ville. Ja kanske hon valde det ju. Men samtidigt så är det ett självmordsuppdrag hon valt - hon gick ut på slagfältet redo att dö. Hon hade lika gärna kunna tagit sitt eget liv.

Xena went out the way I always felt she should - in glorious battle, taking as many of the enemy with her as she could.

Nu var det ett tag sedan gåg såg avsnitten så rätta mig om jag har fel, men jag minns ingen storslagen uppgörelse. Vad jag minns så går Xena ut på slagfältet och väntar på vad komma skulle. Skjuts av pilar och halshuggs sedan.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#635 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 07:40

Mja, hon mejar rätt rejält tycker jag.. ;)

Fast det kanske är i DC-versionen? Vet att striden är längre där, men det var så länge sedan jag såg den "vanliga" versionen att jag inte minns skillnaderna längre.

//Peak

sixty six."

#636 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 07:59

Värt att notera innan jag går in och svarar att jag bara tog de mest konkreta exemplen på vad som är löst med avsnittet.

Tja, det är väl så det brukar funka. The Debt med mera. Eller skall de färdas dit i fem avsnitt innan?

I varje (bra) serie bygger du upp mot ett klimax i slutet. Det görs inte här. Ta och jämför hur de gjort i säsong fyra eller säsong fem - eller för all del, de olika Buffysäsongerna. Där känner vi hur stämningen byggs upp bit för bit, mot det slutgiltiga klimaxet. Det görs inte här - faktum är att man medvetet anstränger sig för det. Soul Possession blir till stor del ett utfyllnadsavsnitt, istället för att använda utrymmet till att presentera en upptakt till A Friend In Need.

Jag säger inte att man skulle åka till Japan innan, men jag säger att du borde haft något tecken på att det skulle barka av ditåt. Du skulle ha tagit tillfället i akt att presentera Akemi långt innan och inte komma på henne "hux flux". Särskilt viktigt är det när det når en serieavslutning att skapa closure, inte skapa en helt ny premiss för serien (det är en överdrift, men poängen går fram).

Jag tycker att större delen av säsong 6 har sysslat med just detta.

I början av den, Per. I början. Du ser i de tidigare recensionerna att jag hyllat serien för det. Men sedan tappade de liksom bort det...

Hos vem?

Jag tänker just på Gabrielle och Xena - vilket vi diskuterade tidigare i tråden.

Det du verkar vilja ha är en "fannisk" avslutning, där alla karaktärer som tidigare varit med träffas i nån mening med Ares och Aprhodite vinkandes från stranden i sista scenerna och Callisto leende från himlen. (ok, jag överdriver en aning).

Nej, du missförstår. Jag är nöjd med att Xena dör och att Gabrielle tar över. Jag är nöjd med temat i avsnitten - det är mycket bra. Men utförandet är kasst. Det är vad jag opponerar mig emot. Det finns logiska luckor där och de vill jag ha bort.

Exempelvis finner jag det föga troligt att Ares helt plötsligt inte alls bryr sig om Xena och att hon offrar sig, särskilt när vi i framtiden sett att han är lika besatt som tidigare. Och som jag sa tidigare, de planterade tidigt frö om Varia och implicterade att hon skulle ha en roll vilket helt rann ut i sanden. Intrycket man får är att de haft en plan i början av säsongen, men sedan tappat bort den.

Så, jag håller med dig om attarvet av manteln är bra. Det är den enda logiska slutet på serien. Men det är inte det jag invänder mot.

Nu var det ett tag sedan gåg såg avsnitten så rätta mig om jag har fel, men jag minns ingen storslagen uppgörelse. Vad jag minns så går Xena ut på slagfältet och väntar på vad komma skulle. Skjuts av pilar och halshuggs sedan.

Mja, hon mejar rätt rejält tycker jag.. ;)

Fast det kanske är i DC-versionen? Vet att striden är längre där, men det var så länge sedan jag såg den "vanliga" versionen att jag inte minns skillnaderna längre.

Nej, det finns i vanliga avsnittet lite strider också. Men själva tanken hos Xena är ju att dö - sedan är det irrelevant om hon faktiskt dödar massa folk eller ej. Det är intentionen bakom handlingen som är det viktiga och där är XC spot on.

#637 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 08:07

Det handlar inte om att man skulle åkt till Japan tidigare. Bara att det känns konstigt att göra det två sista avsnitten. Hur du än vrider och vänder på det så är det plågsamt uppenbart att det inte är mycket av mytologin som skapas under Japanavsnitten som har förankring i de tidigare avsnitten - nästan allt är nytt. Och kanske är det därför som jag har så svårt att acceptera dessa två avsnitt?

Jag har inga som helst problem med att Xena dör - jag har problem med sättet det utförs på.

Peak: Jag har DVD utgåvan.

fqq5BYam.jpg

#638 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 08:41

Vi får väl vara överrens om att vara oöverrens. :P

Avslutar det här (tills jag kommer till avsnittet i min tråd.. ;) med Xenavilles recension och tankar om avsnittet:

http://www.xenaville...s6/rev_fin.html

Slutklämmen stämmer absolut:

Love it or hate it, this was XENA:WARRIOR PRINCESS going out with a bang. An ambitious and bold episode that will be talked about for years to come.

:P

//Peak

sixty six."

#639 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 09:05

Som jag skrev i recensionen, "not a bang, but a whimper". För det är just vad som sker. Det hade däremot en potential att göra det, men det slarvades som sagt var bort. Som XC säger, inget av mytologin finns direkt med där, vilket är en grund för att det skall bli en "bang".

#640 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 09:26

Precis. För mycket nytt. För mycket ihop pressade scener. Kanske var det det faktum att man visste att detta var sista avsnitten som verkligen strulade till det?

Favorit avsnitt ur Xenavilles recension:

On the other hand, if you looked at it as a sacrifice for the greater good, it worked a little more. Xena could not condemn 40,000 souls to torment, just so that she could return to Gabrielle. However, this is one of the places where I think the episode was flawed. Like Gabrielle, we don't give two hoots about 40,000 abstract souls who we never saw, never met and are dead anyway. For me, Xena's sacrifice seemed pointless because it was for something that we couldn't envisage. Maybe if she had sacrificed herself for Eve or for the people of Corinth or Gabrielle, it might have seemed more justified. As it was, to me it seemed contrived. 'We want to kill her, how can we justify/explain it..?'

/../

The idea that she had to STAY dead for the peace of the 40,000 souls was contrived and unnecessary in my opinion. Rewatching the episode again, when Xena DOES defeat Yodoshi, the spirits fly joyfully away, Akemi tells Xena that she has found her remeption..a happy ending is on the horizon. Then all of a sudden, we hear of a condition that has never been mentioned before - that Xena has to stay dead. It wasn't logical to suddenly chuck that in there, and it seemed a hurried "how can we kill her" scam.

I can totaly relate to that. ;)

Edited by XC, 21 August 2006 - 09:28.

fqq5BYam.jpg

#641 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 11:22

Jo, den delen du recenserar sätter fingret på en av de stora missarna med avsnittet. Vi bryr oss inbte om de där 40 000 personerna - hade det varit för Eve eller några andra personer (i Grekland, Xenas hemland) så hade avsnittet "made some sense". Som det är nu går det inte att koppla till en emtionell nivå. Det gör avsnittet svagt.

#642 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 14:09

En annan väldigt träffande kommentar:

Also on the negative side, I thought for a final episode, there were far too many new characters to try and take in. We find out yet MORE nasty things Xena did in her past, and ANOTHER young (implied) lover. Akemi was not terribly interesting, and a duplicitous little so and so. Glad Xena chopped her head off! Anyone else enjoy Gabrielle's outraged "You taught HER the pinch!"
I found the story from the messenger very long and tedious. Soul eaters? Cheesy SFX? Yodoshi and Harukata and a load of other dull and forgettable characters? Maybe I was missing the link to more Hong Kong action films or attempts to be mystical and meaningful a lá "Crouching Tiger, Hidden Dragon", but I thought much of the story was a load of old tosh. Not enough Xena and hardly ANY Gabrielle.

(Kanske inte det där med taskiga effekter - det har vi ju haft hela tiden - och Hong Kong action, men resten).

Edited by XC, 21 August 2006 - 14:10.

fqq5BYam.jpg

#643 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 August 2006 - 15:26

Jo, den delen du recenserar sätter fingret på en av de stora missarna med avsnittet. Vi bryr oss inbte om de där 40 000 personerna - hade det varit för Eve eller några andra personer (i Grekland, Xenas hemland) så hade avsnittet "made some sense". Som det är nu går det inte att koppla till en emtionell nivå. Det gör avsnittet svagt.

Det er jo just det ! Vem f.... bryr sig om de 40.000 , inte jag i alla fall. och att hon måste stanna död för att de skal få frid :rolleyes: Give me a break :rolleyes: så löjligt en anledning :rolleyes:

Edit ; Vill bara tillägga att jag HATADE Akemi från första ögonkastet Posted Image Posted Image

Edited by Forever Xena, 21 August 2006 - 15:27.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#644 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 15:41

Och som det stod på Xenaville: Xena har faktiskt - så tidigt som One Against An Army:

"I don't accept defeat. There are always choices. I'm done paying for my past mistakes. My responsibility now is you."

.

Edited by XC, 21 August 2006 - 15:41.

fqq5BYam.jpg

#645 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 16:30

Allt här som sägs förstärker bara det som jag sa initiellt. Det är ett dåligt hantverk och inkonsekvent. "It ends with a whimper" vilket är helfligt synd eftersom jag faktiskt kommit att gilla Xena med tiden. Innan jag börjat skulle jag skrattat åt så man kapitalt misslyckades göra ett ordentligt slut, nu sörjer jag istället...

#646 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 17:36

Aww. :hug: Med tiden så har jag kommit att respektera slutet - men jag kommer nog aldrig lära mig älska det. (Jag har däremot svårt att direkt hata något Xenaavsnitt.)

Tror inte jag betygsatte det sista avsittet.

aFiN II får 2 blöta-avskeds-sidekick-kyssar av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#647 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 August 2006 - 17:53

Jag hatar avsnittet :P instämmer helt med Capshaw önsker serien sluttet med WFC i stället ( om man nu var tvungen att slutta serien )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#648 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 18:04

Nix, du gav inget betyg... Har väntat på det :)

Och jo, jag respekterar också slutet - det är ju gjort och temat gillar jag som sagt var. Kass kvalité och hfasigt arbete däremot... Det är inte lätt att älska.

Jag hatar avsnittet :P instämmer helt med Capshaw

Jag har fått både FX och XC att hålla med mig mot Peak. Jag är så stolt över mig själv just nu... :wub:

#649 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 18:12

Capy: :P

FX: Visst vore det coolt om WFC vore sänt efter aFiN? :) Tror jag skall se slutet i den ordningen nästa gång - bara för skoj skull. :D

Edited by XC, 21 August 2006 - 18:13.

fqq5BYam.jpg

#650 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 18:18

Hade AFiN varit bättre så skulle jag fortfarande sagt nej, men nu? Jag vet inte... :(