Edited by XC, 15 September 2008 - 14:39.
Senast sedda film
Posted 15 September 2008 - 14:39

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 September 2008 - 14:45
Jag visste ärligt inte om jag skulle våga erkänna att jag faktiskt inte sett dem tidigare.
Du tar ju igen det nu, och som jag skrev i tidigare inlägg, dom håller än.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 15 September 2008 - 14:48
(Jag börjar frukta den dagen du och min syster tycker olika.
)
Då du och jag tycker så lika känns det rätt givet att det ligger i släkten på din sida. Undrar vem mer i din familj/släkt jag kan ha något gemensamt med?
Posted 15 September 2008 - 14:50

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 September 2008 - 15:12
Edited by Cartman, 15 September 2008 - 15:20.
Posted 15 September 2008 - 15:23

Posted 15 September 2008 - 15:58
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 15 September 2008 - 16:49
Det är det sista jag söker om jag ska vara ärlig.
Edited by Cartman, 15 September 2008 - 16:49.
Posted 15 September 2008 - 17:14
Oj. Har väl aldrig varit riktigt inne på luftgitarr spelade väl några gånger som liten men i vuxet tillstånd? Aldrig. Man slits mellan en förundran över det fullständiga nörderi och allvar som somliga visar upp inom grenen. Ungefär halvvägs in i filmen så blir den lite mer allvarlig och det lyfter filmen lite. En kul dokumentär är det iaf. -- OK.

Posted 15 September 2008 - 17:30
Man slits mellan en förundran över det fullständiga nörderi och allvar som somliga visar upp inom grenen.
-Ja, den här verkar vara lika kul att se som The King Of Kong verkar vara. För somliga är det blodigt allvar i tävlingar och inget får läggas åt slumpen. Antar att det är det som är intressant och fascinerande med den här typen av dokumentärer, en del känner sig träffade och för andra känns det totalt avlägset. Kul är det säkert iaf att få se någon nörda ner sig totalt i något dom brinner för.
Edited by Cartman, 15 September 2008 - 17:33.
Posted 16 September 2008 - 03:26
Väldigt rolig. Hade en liten svag del i början men blev mycket bättre senare. Det är typ allt jag hinner, eller orkar, skriva just nu. Jag skulle igentligen gått och lagt mig för ett par timmar sedan för jag ska upp tidigt imorgon men DVDn hade ju så jäkla mycket kul extramatrial.
8,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 September 2008 - 18:24
Tog chansen att se denna omtalade film när den gick på bio i Stockholm (Cinemateket). Ingen superfilm, lite för många b-element för att bli riktigt bra (ex: roboten bygger ihop sig själv lika snabbt som en cigarett brinner ut, men är för övrigt rätt långsam och klumpig
Betyg:
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 18 September 2008 - 18:34
Minns den som en film med ett jäkligt snyggt och skitigt foto och filmad i perfekta miljöer. Fångar tidsandan riktigt bra och med stabila insatser i rollerna. Hela filmen känns dock relativt diffus så jag kommer inte ihåg den så bra.
Trailer för den nyfikne.
Edited by Cartman, 18 September 2008 - 18:47.
Posted 18 September 2008 - 18:43
Jag såg om Sunset Boulevard idag. Den var minst lika fanstastisk som jag minns den.
Edited by Wylie Times, 18 September 2008 - 18:44.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 18 September 2008 - 19:53
Det är inte frågan om ett mästerverk, men sedan när har det stoppat mig? Idén bakom filmen är ganska intressant, minns ni den där getstigen som det tjatas om i 300? Visste ni att den tydligen vaktades av 5 killar som inte platsade bland de 300 bästa på stranden? Trodde inte det. Det är dessa vi får följa i denna fejkumentär. Iden som sagt är ganska intressant och filmen har ett kul upplägg, men i övrigt så är storyn ganska vek. Det skall vara en komedi, men de träffsäkra poängerna uteblir, vi får följa våra 5
Edited by XC, 18 September 2008 - 19:54.

Posted 19 September 2008 - 12:56
Tyckte det var dags att se om filmerna igen och det finns inget bättre så här på höstkanten än att krypa upp i soffan och ägna sig åt några timmars högkvalitativ eskapism. Väljer att se dom förlängda versionerna av filmerna.
Även om jag till stor del anser mig vara en purist när det gäller Tolkien så har jag alltid tyckt att filmatiseringen av dennes Ringens brödraskap är så bra som man kan göra den. Även om man har tagit sig friheten och ändrat om lite här och där i dom 3 filmerna, ibland lite och ibland väldigt mycket så tycker jag inte att det förtar något av helhetsupplevelsen eller förstör min syn på böckerna som filmerna utgår från. Jag vet att det finns dom som tycker att filmerna aldrig borde ha gjorts eller att man borde filma om dom så att dom överensstämmer mer med böckerna men jag tycker inte att man ska gå för hårt åt filmerna som att göra om dom eller få dom ogjorda. Med så pass kända böcker så finns det så många olika människors visioner av saker att det är omöjligt att göra allas önskemål någon rättvisa. Tycker helt klart att PJ och Co. tog dom rätta besluten när filmerna skapades.
Filmen i sig överensstämmer överlag med dom intrycken jag har fått genom att läsa boken. Jag gillar att dom har lyckats att fånga andan så väl, både i det visuella (Nya Zeeland var rätt val som inspelningsplats) till interaktionen. Valet av skådespelare känns riktigt bra, även om jag har funderat på hur det hade blivit med PJ's förstaval av Stuart Townsend i rollen som Aragorn. Tror knappast det hade varit lyckat så det beslutet var rätt. Ian McKellen spelar inte Gandalf, han ÄR Gandalf i filmen. Inte bara till utseendet utan även till stor del som Tolkien skrev honom. Men även övriga skådespelare känns som rätt val för respektive roller.
Kan skriva hur mycket som helst om dessa filmer men nöjer mig med att konstatera att Ringens brödraskap (The Fellowship of the Ring) är en mycket bra film i sin helhet.
Edited by Cartman, 19 September 2008 - 12:58.
Posted 19 September 2008 - 13:28
Har själv bara de förlängda versionerna, kändes som de självklara att köpa. Men jag minns att jag tyckte att åtminstone ettan på ett plan var bättre i den kortare versionen, i framför allt tempot/dramatiken/allvaret som hela tiden stegrades till finalen utan att nånsin förlora fart. Borde ta och försöka se om även de versionerna nån gång.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 19 September 2008 - 13:43
Jag är lite extrem när det gäller dessa filmer, men det beror på att jag samlar. Har alla 3 filmerna i 2-Disc (bioversionen) utgåvor, i Collector's Gift Set Box (4-Disc Extended Version plus figur/statyett), samt Limited Edition 2-Disc (bioversionen/förlängda versionen på en disc via seamless branching) plus unik dokumentär på disc 2. Samt alla 3 filmerna (bioversionen samt den förlängda versionen) på VHS. Typ allt som finns utgivet. Men som sagt, jag är nog lite extrem. Såg ju samtliga filmer på bio typ 5-6 gånger vardera. Gick bland annat och såg om FOTR en extra gång bara för att se den "Sneek Peak" för TTT som dom satte fast efter filmens slut en bit in när den gått ett tag på bio.
Har inte sett bioversionerna av filmerna sedan jag såg dom på bio. Har haft för avsikt att göra det men det ter sig naturligt att se dom förlängda versionerna istället, men så länge nyfikenheten på hur bioversionerna av filmerna står sig idag så har jag det som en stående punkt att genomföra vid lämpligt tillfälle.
EDIT: Tycker att extramaterialet på Extended Edition utgåvorna samt Limited Edition utgåvorna är i samma klass som filmerna. riktigt givande och informativt.
Edited by Cartman, 19 September 2008 - 13:54.
Posted 19 September 2008 - 22:43
Det kan man verkligen säga! Länge sen jag såg både filmerna och extramatrialet, dags snart igen tror jag!EDIT: Tycker att extramaterialet på Extended Edition utgåvorna samt Limited Edition utgåvorna är i samma klass som filmerna. riktigt givande och informativt.
Tror knappast jag kommer att se bioversionerna igen, extended all the way för mig
Winter is Coming
Posted 20 September 2008 - 00:06
Alltid lika underhållande. Klassisk komik.
9/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 September 2008 - 17:26
Börjar bra med ett spännande och intressant upplägg där man sakta får veta mer och mer om attentatet mot presidenten. Men två tredjedelar in väljer man att strunta i perspektivsupplägget och köra på som vanligt för att få mer action. Väldigt trist utveckling
4/10
The Vampire Lovers
Vampyr erotik från Hammer. Baserat på Carmilla av Sheridan Le Fanu. Trots tafflig dialog och stelt skådespeleri från de flesta inblandade. (Ingrid Pitt och Peter Cushing undantagna) är det en tämligen underhållande film. Mycket tack vare den sjukt snygga dekoren som ger en väldigt fin atmosfär.
5/10
Of Human Bondage
Ingen kan spela en riktig bitch som Bette Davis, det visar hon redan i den här tidiga filmen från ´34. Tyvärr fixar hon inte riktigt Cockney accenten men det är å andra sidan väldigt svårt att bemästra för en icke-brittisk skådis. (Se t.ex. Johnny Depp i From Hell) Det finns inte heller någon som kan spela ryggradlös mes lika effektivt som Leslie Howard. Man lyckas hela tiden tycka att allt är rätt åt honom, hur illa Davis än behandlar honom. Tyvärr blir filmen lite seg emellanåt.
5/10
Edited by Wylie Times, 20 September 2008 - 17:29.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 21 September 2008 - 14:12
Vilken film. Sanslös och rolig med en underbar ironi. En av få riktigt bra science fiction-komedier, med sköna blinkningar till andra filmer. Dessutom bjuder den på en underbart vriden och ironisk beskrivning av religion som fenomen och samhällsföreteelse. Klart sevärd.
Plus: Välskrivet manus, med såväl subtil som rättfram ironi och träffsäkert som få.
Minus: Lite svagt skådespeleri ibland.
Chronicles of Narnia – The Witch, The lion and the Wardrobe/Chronicles of Narnia – Prince Caspian
Aslan! Denna gudsgestalt är Narniamytologins viktigaste figur. Därför är porträttet av honom nyckeln till en bra filmatisering eller adaption. Och tyvärr, Liam Neeson och Disney, det sket sig.
Vad blir det kvar då? Jo, två hyfsade matinéfilmer som egentligen bara lånar skruden av C.S Lewis och lämnar mycket därhän. Men ett äventyr är det, även om den skärpa, djup och mörker som fanns i BBC:S filmatisering här är bortpolerat. Inte ens den mörkare Prince Caspian är mycket mer än en uppdaterad Robin Hood.
Det är snyggt som attan och rent tekniskt är det en triumf, men vad tog berättelsen vägen, myterna, känslan av att det är möjligt att ett sagoland kan existera i en garderob?
Kanske är jag för gammal, och för färgad av BBC:s adaption, men detta är en blodlös, platt filmatisering av en mångfacetterad och stor berättelse. Men visst, ett klassiskt matinéäventyr a la Disney är det, och för en publik som inte läst böckerna eller sett tidigare adaptioner är den säkert en upplevelse.
Och om inte annat, vem gillar inte pratande bävrar med brittisk arbetarklassaccént.
Plus: Filmen är tekniskt välgjord. Skådespelarna (förutom Liam Neeson) är stabila, om än ej mer än så.
Minus: Liam Neesons Aslan och filmen är alltför polerad och ytlig.
Team America: World Police
America! Fuck Yeah! Skaparna bakom South Park ger sig på storpolitiken på sitt eget sätt. Respektlöst, ofta smaklöst, men med en skärpa som få andra. gillar du South Park, gillar du TA:WP. Den känns aningen daterad i vissa hänseenden (vem bryr sig om Michael Moore och Nordkorea idag?), men det förtar inte humorn för oss som kan relatera till den idag. Frågan är dock om humorn tål tidens tand.
Så se den innan det är för sent!
Plus: Respektlösheten och arbetet med dock-animationen.
Minus: Känns aningen daterad.
Lifeforce
Efter tips från Cartman såg jag denna sci-fi/skräckrulle. Om det är någon film som skulle behöva en remake så är det denna. Här finns grunden till en storfilm, men tyvärr tappas det bort genom ett hafsigt hantverk och dåliga skådespelare. Men likväl är den sevärd och en uppfriskande film, fylld med action, fart och med en bra story i grunden. Dessutom är alla skådespelare är inte dåliga och allt är inte taffligt gjort, det finns stunder då det håller och mer än så, men den ramlar ner I B-filmsträsket lite för ofta och för lätt. Vilket är ok, men samtidigt önskar man att de gjort mer av den. Den hade potentialen.
Plus: Tempot, filmen är en rejäl åktur.
Minus: Skådespeleriet (delvis) och hafsigt filmberättande.
The Happening
Är ingen fan av M Night Shamayalalsnan... ans tidigare verk. Förutom The Village som jag ändå fann tilltalande, tack vare spelet med färger och Bryce Dallas Howard. Men The Happening är det sämsta jag sett på länge. En lovande premiss, i god mystisk (indisk?) anda, en osynlig fiende som oundvikligen jagar en flyende mänsklighet. En slags variant på zombietemat, men med mystik snarare än gore.
Men herregud, vad dåligt genomfört. Taskigt skådespeleri, taskigt manus och en Mark Wahlberg som mest ser besvärad ut andra halvan av filmen. Man känner aldrig något annat än irritation över de överdrivet eljest personer som befolkar filmen, och "attackerna" (av den osynliga fienden) ser bara fåniga ut. Det blir aldrig skrämmande för man skiter i de människor som drabbas. Och om Mark Wahlberg ser besvärad ut, så är han hyfsad i filmens första del, men Zooey Deschanel är aldrig något annat än irriterande, hon spelar en så osympatisk, menlös person så falskt att man vrider sig av obehag så fort hon är i bild.
Och slutet sen. Det förtar och dödar det få goda ansatser som fanns i filmen. Det är en slags blandning av True Romance och 28 weeks later (med lite War of the Worlds inkastat i mixen) allt uppblandat med tonvis av socker och sentimentalitet.
Plus: Grafiskt snygg (färger kan han M. Night ... nånting)
Minus: Allt annat men framförallt manuset och Zooey Deschanel.
The Shining
Fick för mig att se om denna pärla, som jag sett säkert fem gånger. Kubrick är en husgud och det är en fröjd att se hans verk. Plötsligt förstår varför man envisas med att se på film och kastas tillbaka till den där första förälskelsen i filmen som konstform. Man glömmer alla de där skräpfilmer man tagit sig igenom och bara njuter av film när den är som bäst. Filmen är kort och gott ett mästerverk.
Plus: Allt.
Minus: Inget.
Och på tal om (Vantage) Point, vill jag rekommendera Vanishing Point. De har inget gemensamt egentligen, förutom namnlikheten, men den senare är en fartfylld bilfilms-klassiker från 1971, med en läcker vit Dodge Challenger i huvudrollen. Bör ses... även remaken är sevärd.
Edited by dukeofnewyork, 21 September 2008 - 14:17.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 22 September 2008 - 12:24
Team America: World Police
America! Fuck Yeah! Skaparna bakom South Park ger sig på storpolitiken på sitt eget sätt. Respektlöst, ofta smaklöst, men med en skärpa som få andra. gillar du South Park, gillar du TA:WP. Den känns aningen daterad i vissa hänseenden (vem bryr sig om Michael Moore och Nordkorea idag?), men det förtar inte humorn för oss som kan relatera till den idag. Frågan är dock om humorn tål tidens tand.
Så se den innan det är för sent!![]()
Plus: Respektlösheten och arbetet med dock-animationen.
Minus: Känns aningen daterad.
Mycket bra film, precis som alla andra som dom har gjort.
Lifeforce
Efter tips från Cartman såg jag denna sci-fi/skräckrulle. Om det är någon film som skulle behöva en remake så är det denna. Här finns grunden till en storfilm, men tyvärr tappas det bort genom ett hafsigt hantverk och dåliga skådespelare. Men likväl är den sevärd och en uppfriskande film, fylld med action, fart och med en bra story i grunden. Dessutom är alla skådespelare är inte dåliga och allt är inte taffligt gjort, det finns stunder då det håller och mer än så, men den ramlar ner I B-filmsträsket lite för ofta och för lätt. Vilket är ok, men samtidigt önskar man att de gjort mer av den. Den hade potentialen.
Plus: Tempot, filmen är en rejäl åktur.
Minus: Skådespeleriet (delvis) och hafsigt filmberättande.
Den här filmen skulle må bra av en tightare klippning tror jag, det finns för mycket dötid och utdragna scener som antingen skulle trimmas ner eller tas bort helt då dom inte för filmen framåt.
===
The Lord of the Rings: The Two Towers ~ Trailer
Förlängda versionen.
Lika bra som första filmen, om inte bättre. Jag gillar verkligen hur dom har lyckats att Edoras och Meduseld. Nästan på pricken som jag hade föreställt mig det när jag har läst böckerna. Mycket fint. Miranda Otto som Éowyn är helt perfekt, väldigt bra val av skådespelare och hon växer verkligen med sin roll och filmen, vilket tyvärr inte alla skådespelare gör. Även ett litet extra plus för castingen av John Noble som Denethor II och Brad Dourif som Gríma Wormtongue.
Slaget vid Helm's Deep är väl inte riktigt lika intressant i filmen som det är i boken. Men jag gillar hur PJ under hela filmen (inte bara denna utan alla tre) visar vad krig gör mot människor, hur skoningslöst det är och hur ingen kan undvaras.
Fantastisk musik.
Kan skriva hur mycket som helst men nöjer mig återigen med att konstatera hur bra filmen är i sin helhet.
===
Star Trek: The Motion Picture ~ Trailer
Här är en annan film som skulle må bra av en tightare klippning. Nu såg jag iofs "director's edition" så den kanske skulle fungera bättre i bioversionen. Fast jag betvivlar det, det är så många scener som är onödigt utdragna och inte fyller någon direkt funktion mer än ögongodis. Handlingen i sig tycker jag känns rätt utdaterad och inte speciellt intressant. Tycker det blir betydligt bättre med filmerna som kom under åren efter denna. Men samtidigt tycker jag att filmen är sevärd trots allt.
Posted 22 September 2008 - 17:05
Angående TA:WP och South park i stort har jag påbörjat projektet att ta mig igenom de 12 säsongerna från början. Det var nästan tio år sedan jag såg första säsongen för första gången nu och jag är en utpräglad periodare när det gäller South Park, varför jag sett spridda skurar ur alla säsonger. Men nu ska jag råda bot på detta.
Angående Lifeforce så förutom vissa problem med dötid är ju vissa klipp och övergångar rena hack i berättandet och känns väldigt påskyndade och hafsiga. Den är ett hafsverk, kort och gott. Men sevärd likväl få den är hysterisk bitvis. Och i dessa tider när man ska remaka allt, så vore denna en lysande kandidat. Tänk dig den med bra specialeffekter, en bättre skådespelarensemble och en bättre regissör...
Angående LOTR: TTT så kan jag personligen inte fördra humorn, precis innan och i slaget vid Helms klyfta, det får mig ur synk med det bombastiska och apokalyptiska temat (som jag är en sucker för) och gör att den uppladdning jag haft inför striden pyser ut som ur en ballong. Med det sagt så gillar jag filmen, men den kunde varit ännu mörkare...*
Angående ST:TMP tycker jag personligen att den är sevärd, men det dras helt klart med ett stort 2001-komplex och borde stramats upp rejält. Men jag gillar de långa kameraåkningarna a la Kubrick, jag gillar ansatsen, även om filmen inte levererar det den utlovar riktigt. Den försöker vara något den inte är. Roddenberry fick hybris och glömde bort det som gör Trek till Trek.
(* Jag tror att det delvis är därför jag diggar Kubrick så mycket, han vek inte undan för det mörka och bombastiska och låter gärna det gå åt helvete för människor. Han hade en dystopisk ådra och en mörk människosyn som jag finner klart tilltalande.)
Edited by dukeofnewyork, 22 September 2008 - 17:07.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 22 September 2008 - 17:19
Tycker du gör rätt i att se om South Park, speciellt nu när du nu kan göra det gratis på nätet. Jag gillar verkligen serien och tycker att samtliga filmer dom har gjort eller medverkat i är ett bra komplement till South Park.
Jag ogillar starkt remakes så jag ser inte direkt fram emot en sådan av Lifeforce om den skulle bli verklighet. Då är det bättre att dom låter det vara helt och så får vi leva med usla, halvbra och fantastiska filmer. Med tanke på att man kan räkna alla bra remakes på en hands fingrar så har jag väldigt svårt att se hur filmen skulle bli bättre. Förutsättningarna finns där som med så många andra remakes men historien visar ju att ingen klarar av uppdraget.
Visst, men det var inte mer än väntat att PJ ville göra en film för alla (eller så många som möjligt iaf) istället för att göra vuxenfantasy. Men även jag leker ibland med tanken på hur filmerna kunde ha varit om PJ löpt linan ut. Är som sagt, dock nöjd med filmerna även om dom har en del brister här och där.
Håller med dig i det du skriver om angående Star Trek: The Motion Picture förutom dom där långa, sega och för mig intetsägande kameraåkningarna. Det ska bli intressant att se hur dom andra filmerna står sig idag då det är länge sedan jag såg dom senast.
Edited by Cartman, 22 September 2008 - 17:27.

This topic is locked