Som sagt jag har svårt rent allmänt för jobbigt pinsamma scener och jag tyckte det segade ner lite i mitten av filmen. Det är främst scenerna med Adam jag tänker på då. Och det är väl det tror jag.
Senast sedda film v.3 OBS! Läs första inlägget
Posted 02 May 2010 - 03:29
Som sagt jag har svårt rent allmänt för jobbigt pinsamma scener och jag tyckte det segade ner lite i mitten av filmen. Det är främst scenerna med Adam jag tänker på då. Och det är väl det tror jag.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 02 May 2010 - 03:33
Ja visst håller jag med om att de var jobbiga att se (vissa delar ville jag nästan inte se för det var så pinsamt
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 02 May 2010 - 03:40
Jo jag håller med om att det höjer hennes personlighet. Men jag tycker ändå inte om såna scener. Sen tycker jag att Sisto var lite blek också om jag ska anmärka på ytterligare en sak.
-Gangstagrass
Posted 02 May 2010 - 03:45
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 02 May 2010 - 03:50
-Gangstagrass
Posted 02 May 2010 - 14:11
Posted 02 May 2010 - 18:08
Stod klassiskt på menyn idag. Jag har faktiskt aldrig sett den här filmen tidigare. Storyn finns det väl inte så mycket att orda om, utspelar sig under amerikanska frihetskriget där nybyggare och indianer fastnar mellan britterna och fransmännen. Uppblandat mer en personlig vendetta och en kärlekshistoria (givetvis). Bra skådespelar prestationer och jag kan köpa de flesta av karaktärerna. Lite långsamt bildspråk där man får njuta en del av naturen och upplevelsen understryks med det fantastiska soundtracket. Faktum är att några av de bästa scenerna i princip bara är bild och musik. -- OK+
Edit: Soundtracket till LotM fick f.ö. (vad jag förstår) två spin-off album. Mohicans Chapter 1 och Mohicans Chapter 2.
Edited by XC, 02 May 2010 - 18:16.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 May 2010 - 11:34
Jag tycker inte alls om att sätta betyg på en film egentligen, men lite måste man ju bjuda på.
Posted 03 May 2010 - 12:39
RE: Napoleon Dynamite
Nja, då var det nog bara inte en film för dig för jag tycker den är jätte rolig, speciellt då karaktärerna. Var det jag som rekommenderade den också? Jag kommer inte ihåg.
Det stämmer bra. Jag minns även att Spidde (då han var aktiv här) rekommenderade den, samt någon mer om minnet inte sviker mig.
Hard Candy
Jag minns den som väldigt bra och intressant. En film som jag har funderat på att se om ett bra tag, men då jag inte har den så har jag skjutit det hela framför mig ett bra tag nu. Det kanske är dags att se sig om efter filmen framöver.
Session 9
Jag återkommer. Jag har ju tänkt att se om den ett bra tag, men liksom aldrig fått tummen ur till att göra det. Nu blev det ju ett bra tillfälle här.
May
May
En väldigt bra film. Också den var ett tag sedan jag såg. Ni börjar ana ett mönster, inte sant.
Jag gillar Angela Bettis. Även den här filmens regissör Lucky McKee. Man bör (IMO) kolla upp avsnittet "Sick Girl" som dom gjorde tillsammans i den första säsongen av Masters of Horror. Mycket bra. Dessutom kan jag rekommendera filmen "The Woods" som Lucky McKee har gjort och tv-serien "Carrie" (mycket bra version av Stephen Kings bok) som Angela Bettis är med i. Till viss del kan jag även pusha lite för filmen "The Toolbox Murders" som Angela dyker upp i. Filmen i sig är ingen höjdare, men hennes insats är en av höjdpunkterna.
Jag vet att jag har sett den tidigare. Eller om det var så att jag bara har sett delar av den. Jag minns inte helt klart. Det jag minns är att jag gillade det som jag såg och att jag har velat se om filmen under en längre tid. Jag får se till att göra det framöver. Efter min inplanerade uppgradering av minnet.
===
Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby (2006)
Tips av Wylie i vår diskussion från Cannes-tråden. Tack så mycket för det.
Ricky Bobby är hetast bakom ratten och den störste NASCAR-föraren genom tiderna. Han är en gammal hederlig, amerikansk vinnarskalle och har allt som en galen våghals kan önska sig: en lyxig herrgård, en sexig fru och mer snabbmat än han hinner sätta i sig. Men Rickys enkelspåriga livsstil kraschar totalt när han utmanas av den bombastiske europén Jean Girard och han förvandlas till ett fegt nervvrak. Efter att ha förlorat både sin fru och sitt jobb till bästa polaren Cal Naughton Jr. måste Ricky lägga i en extra växel för att komma tillbaka på banan, slå Girard och vinna tillbaka sin ära och sin rikedom.
Det här var en annorlunda komedi/parodi måste jag säga. Dels vet jag typ ingenting om amerikansk racing, så jag kanske missade en del av det roliga (även om jag tycker att filmen var rolig), men även för att humorn var av en ganska speciell typ som man sällan kommer i kontakt med. Det är lite svårt att förklara, men det är inte hela tiden den typen av dråplig humor som man kan misstänka finna i den här typen av film, utan mer att den dröjer sig kvar och det är först ett tag efter att man har sett filmen som det går upp ett ljus. Eller så blir det så enbart för mig. Sedan blandar man det med den mer klassiska påtagliga humorn som gör att du skrattar direkt när du ser en viss scen.
Från början trodde jag att filmens längd skulle bli ett problem, det är sällan en komedi håller i nära två timmar som den här filmen är. Men faktum är att jag aldrig tänkte på det under tiden jag såg filmen, och i efterhand så känner jag att det inte finns speciellt mycket som man kan ta bort ur filmen.
Will Ferrell och John C Reilly är riktigt bra. Både var för sig, men även i dom scenerna som dom har tillsammans. Gary Cole gör en till bra prestation inom denna genre (men jag inser mer och mer att han nog aldrig kommer vara bättre än vad han är i Office Space) Sedan dyker även Michael Clarke Duncan upp på ett hörn och visar att han kan vara rätt rolig han med om han får rätt förutsättningar.
Så på det hela en bra, rolig och spännande (själva biten med att humorn är annorlunda än vad jag hade förväntat mig) film.
BRA
Dimman (The Fog) (1979)
Den lilla staden Antonio Bay ska till att fira 100-års jubileum. Mr. Machen, en erfaren gammal sjöman, berättar spökhistorier för en grupp barn. Bland andra legenden om Elisabeth Dane, ett skepp som förolyckades för 100 år sedan, just mot de klippor barnen sitter på. Då klockan slår midnatt börjar kusliga fenomen hemsöka staden, när en tät dimma rullar in över bukten. Dimman som tycks komma från ingenstans utstrålar ett spöklikt sken och omringar en liten trålare med onyktra sjömän ombord. Dessa tycker sig skönja konturerna av ett sargat segelfartyg innan de blir brutalt mördade av skugglika figurer med krokar och svärd.
Klassisk film av John Carpenter. Den var ett bra tag, en av mina favoriter när jag pratade om den regissören. Dock måste jag säga att den under årens lopp inte riktigt håller måttet. Den är väldigt snyggt gjord och stämmningen i filmen är riktigt bra rakt igenom, med vackra och hotfulla miljöer, mycket bra musik, och så vidare. Men ärligt talat så är handlingen inte speciellt bra eller tilltalande längre. Inte heller filmens karaktärer. Men man kommer långt på det som man erbjuds i filmen trots allt och jag känner mig generös. Därför kan jag säga att filmen är:
BRA
Posted 03 May 2010 - 12:48
@"Dimman": Har läst mycket om den men aldrig fått tummen ur och se den.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 May 2010 - 12:58
Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby (2006)
Tips av Wylie i vår diskussion från Cannes-tråden. Tack så mycket för det.
Varsågod.
Håller med dig här också. Riktigt härlig Carpenter klassiker som jag nog ändå tycker håller förvånansvärt bra med tanke på hur föråldrad den är i vissa aspekter. (dimman själv t.ex.)Dimman (The Fog) (1979)
-Gangstagrass
Posted 03 May 2010 - 13:30
@De Siste Mohikanen: Jag tycker den håller måttet ännu - är övertygad om att den är värld en omtitt.
@"Dimman": Har läst mycket om den men aldrig fått tummen ur och se den.
Jag petar upp Den Siste Mohikanen ett par snäpp i högen av filmer som jag vill se.
Jag hoppas att du får chansen att se den någon gång. Jag tror det är en film som skulle fungera bra för dig om jag ska vara riktigt ärlig. Dessutom en bra start om du skulle vilja utforska fler av Carpenters filmer.
Varsågod.
Kul att du gillade den. Jag håller med om det mesta du skriver. Det är riktigt bra skådespel från både Reily och Ferrell som har väldigt bra kemi också och man förstår att dom ville fortsätta arbeta tillsammans efter den här filmen.
Jag är också glad att jag tyckte om den och att jag nu har sett den. Blev ju "win-win" där. Dels få veta vad du tycker om för filmer, samt att upptäcka dom jag också. Att den var bra får ses som en fin bonus.
Om du har fler tips så är det bara att säga till (om jag inte fångar upp dom här eller annorstädes).
Jag antar att jag bör ta och se Anchorman nu? Om jag inte minns helt fel, så är väl Christina Applegate med i den filmen? För jag tror det var den jag började se för ett bra tag sedan och sedan var jag propt tvungen att avsluta mitt i filmen och kom aldrig tillbaka till den. Eller så minns jag helt fel film.
Håller med dig här också. Riktigt härlig Carpenter klassiker som jag nog ändå tycker håller förvånansvärt bra med tanke på hur föråldrad den är i vissa aspekter. (dimman själv t.ex.)
Dimman i sig är väldigt snyggt gjord. Det skulle vara intressant att veta hur dom gjorde med den. Speciellt i utomhusscenerna. Det mesta är väl "old school" där man har gjort det för egen maskin så att säga, för jag har svårt att se att merparten skulle vara gjort via dator. En del sådana scener finns säkert, det är jag övertygad om. Det hela balanserar lite på att jag tycker handlingen inte åldras lika bra, men det är ju fortfarande en bra film.
Vilket väcker min nyfikenhet. Surprise.
Har du någon favorit bland John Carpenters filmer?
Posted 03 May 2010 - 14:00
Fler tips har jag alltid.Om du har fler tips så är det bara att säga till (om jag inte fångar upp dom här eller annorstädes).
Jag antar att jag bör ta och se Anchorman nu? Om jag inte minns helt fel, så är väl Christina Applegate med i den filmen?
Yes det tycker jag låter som en bra idé. Jag beställde nyligen en bra utgåva av filmen från Play (skrev just upp det i köptråden)Och Christina Applegate är mycket riktigt med i filmen.
Ja det är väldigt tydligt rökmaskin tycker jag, vilket ser tidstypiskt retro-coolt ut men samtidigt är det inte snyggt heller eftersom det ser så orealistiskt ut. Lite motsägelsefullt kanske. Jag kom att tänka på The Others som ett bra exempel på hur snygg dimma ska se ut.Det mesta är väl "old school" där man har gjort det för egen maskin så att säga
Massor. Han har gjort många bra filmer i början av sin karriär. Men i toppen står det väl mellan The Thing och In the Mouth of Madness.
-Gangstagrass
Posted 03 May 2010 - 14:03
Oops, den står så fint i hyllan och samlar dammNapoleon Dynamite
Ah, den har jag ju! Bara inte hunnit se den.. SurpriseTill viss del kan jag även pusha lite för filmen "The Toolbox Murders" som Angela dyker upp i. Filmen i sig är ingen höjdare, men hennes insats är en av höjdpunkterna.
Tar för givet att du även sett den äldre versionen? Fast det kanske inte är samma? Bara samma titel?
En gammal favorit från förr. Blev rejält sugen att se om den nu, om inte annat för att tvätta bort minnet av remakenDimman (The Fog) (1979)
Får inte vi andra vara med?Har du någon favorit bland John Carpenters filmer?
Posted 03 May 2010 - 14:09
Oops, den står så fint i hyllan och samlar damm
Napoleon DynamiteDags att ta tag i den kanske...
Det tycker jag absolut. (Med risk för att du kommer att tycka som Carty)
Jag tror att vi alla (iaf jag och Carty) vet vilken din Carpenter favorit är.Får inte vi andra vara med?
Edited by Wylie Times, 03 May 2010 - 14:09.
-Gangstagrass
Posted 03 May 2010 - 14:15

Posted 03 May 2010 - 15:01
-Gangstagrass
Posted 03 May 2010 - 15:14
Fler tips har jag alltid.
Har du sett den brittiska miniserien Dead Set? Jag råkade se att den var billig på Play.com nu.
Jag har inte sett hela miniserien. Jag vill minnas att jag skrev något i tråden vi har här på SFN om att det hela inte tilltalade mig. Men det var ju då och jag såg som sagt inte klart den. Egentligen borde den passar mig rätt bra och den är värd en ny chans har jag känt. Dessutom passar en del saker bättre att se på dvd än på annat sätt.
RE: Anchorman
Yes det tycker jag låter som en bra idé. Jag beställde nyligen en bra utgåva av filmen från Play (skrev just upp det i köptråden)Och Christina Applegate är mycket riktigt med i filmen.
Jag såg ditt tips om utgåvan. Tack.
RE: The Fog
Ja det är väldigt tydligt rökmaskin tycker jag, vilket ser tidstypiskt retro-coolt ut men samtidigt är det inte snyggt heller eftersom det ser så orealistiskt ut. Lite motsägelsefullt kanske. Jag kom att tänka på The Others som ett bra exempel på hur snygg dimma ska se ut.
Jag förstår vad du menar. Man vill väl helst att det ska se realistisk ut, som i The Others (mycket bra film) och även som i The Mist. Där känns det som att dimman är i sin naturliga miljö. Medans det mer ser coolt ut i The Fog. Bra beskrivet.
RE: John Carpenter
Massor. Han har gjort många bra filmer i början av sin karriär. Men i toppen står det väl mellan The Thing och In the Mouth of Madness.
Bra filmer. Hans senare är ju ojämna, men pratar vi tidiga Carpenter så är väl ingen film direkt dålig egentligen. Min favorit är The Thing och Escape from New York, med Christine som lite av en bubblare. Men som sagt, det mesta han har gjort är bra och bortsett från hans senare filmer så är han en jämn och bra regissör.
RE: Napoleon Dynamite
Oops, den står så fint i hyllan och samlar dammDags att ta tag i den kanske...
Det tycker jag att du ska göra. Det skulle vara intressant att ta del av vad du tycker om den filmen och den är ju intressant av flera anledningar tycker jag.
RE: The Toolbox Murders
Ah, den har jag ju! Bara inte hunnit se den.. Surprise
Tar för givet att du även sett den äldre versionen? Fast det kanske inte är samma? Bara samma titel?
Jag tror inte att det är en uttalad remake, men det finns vissa delar av filmerna som liknar varandra, men på det hela taget så är det en helt annan film. Skulle jag vilja påstå iaf. Jag har haft den äldre filmen med samma namn, tyckte väl inte att den var så bra egentligen, men ett måste när man gräver sig fram i klassisk äldre skräckfilm.
RE: The Fog
En gammal favorit från förr. Blev rejält sugen att se om den nu, om inte annat för att tvätta bort minnet av remaken
Jag har inte sett remaken. Jag visste nästan utantill att det inte kunde bli bra när jag läste om den i Fangoria då den var på gång. Visst, jag kanske ser den en dag och vem vet, jag kanske tycker att den är bra. Men det känns som att den inte kommer tillföra speciellt mycket eget som inte originalet redan gör bättre. Dessutom är det ingen av dom som jag känner som gillar Carpenters film, som tycker om remaken.
RE: Favorit av John Carpenter
Får inte vi andra vara med?
Jo, nu när du har svarat på det jag skrev, så får du det.
Skämt åsido. Självklart får du och alla andra också vara med. I ditt fall säger jag som Wylie. Det är inte så svårt att veta vad du har för favorit. Om du inte har ändrat dig dom senaste dagarna vill säga.
Edited by Cartman, 03 May 2010 - 15:15.
Posted 03 May 2010 - 22:41
Nej Unobtanium.
Det är i avatar de har unobtanium, är det samma i the core?
Posted 03 May 2010 - 23:44
In engineering, fiction, or thought experiments, unobtainium (also spelled unobtanium) is any extremely rare, costly, or physically impossible material, or (less commonly) device needed to fulfill a given design for a given application. The properties of any particular unobtainium depend on the intended use.
-Gangstagrass
Posted 04 May 2010 - 02:11
Inspirerad av H.P. Lovecraft's The Case of Charles Dexter Ward.
Privatdetektiv John March blir anställd av Charles Dexter Ward's fru för att ta reda på vad hennes make sysslar med i hans hemliga lab efter att han plötsligt har lämnat henne.
Trots att mycket skiljer sig från orginalmatrialet så är det här en av de Lovecraft-filmer som är mäst trogna böckerna, sorgligt nog.
Men filmen är faktiskt bra. Man får följa privatdetektivens jakt på sanningen på ett passande sätt och atmosvären är rätt bra.
Visst är det här en B-film med rädd dålig bild och ljudkvalitet men den är ändå en liten Lovecraft pärla och musiken är väldigt passande och pampig.
Om det var något jag igentligen saknade så var det lite mer mörker och kuslighet och att karaktärerna reagerade dåligt på de fasansfullheter de råkade ut för. Lite mer hintar till Cthulhu Mytos hade också varit välkommet.
Men är man ett Lovecraft fan så borde man se den.
7,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 04 May 2010 - 10:17
TWILIGHT: NEW MOON
Uppföljaren lider av mellanfilmsförbannelsen och sätter upp saker inför framtiden, men skildrar Bellas emo(tionella) resa väldigt väl. Av de tre filmerna som jag såg i igår med varulvar hade den här snyggast sådana.
Betyg: 4-/5
UNDERWORLD: RISE OF THE LYCANS
Betydligt bättre än ettan och lyckas knyta ihop tråden om vad som egentligen ligger bakom konflikten från de tidigare filmerna. Får mig att faktiskt vilja se om ettan och se tvåan. Solitt.
Betyg: 3/5
SKINWALKERS
Ett koppel av bekanta ansikten i denna varulvsfilm lyckas dock aldrig riktigt höja filmen. Den känns lite slentrianmässigt gjord och är lite billig gjord - vilket särskilt syns på de väldigt tafatt gjorda varulvarna. Bästa scenen i filmen är epilogen då Rhona Mitras karaktär äntligen får visa lite kick ass-känsla.
Betyg: 3-/5
HELLRAISER: HELLSEEKER
Jag har tidigare på forumet sagt att jag föredrar de senare filmerna i serien framför de första. Varför? För att de inte fokuserar på gore, utan är mer psykologiska i sitt upplägg. Hellseeker lyckas rätt bra med det och skildrar en gradvis förändring i en människa liv. Från det mundana blir allt mer och mer bisarrt, i en mycket god tempo. Filmens stora behållning är dock Kirstys återkomst. Jag har saknat informationen om vad som hänt med henne sedan de tre första filmerna. Och återkomsten gör mig inte besviken.
Betyg 3+/5
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 04 May 2010 - 10:27
Har du gett upp BSG redanDå man är sjuk och inte har några TV-serier kvar att se får det bli lite film som legat och skräpat.
Pst. Innan filmpoliserna vaknar till liv: finns trådar för dem. *hint hint*TWILIGHT: NEW MOON
[..]
UNDERWORLD: RISE OF THE LYCANS
Posted 04 May 2010 - 13:26
Angående BSG, nej jag har inte givit upp den. Jag har bara inte haft lust för den ännu. Jag vill gärna vara helt fokuserad i skallen då - vilket jag inte är då jag är sjuk.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 04 May 2010 - 13:54
Aha, du är inte fokuserad i skallen: ska vi ta recensionerna med en nypa salt kanske
PS. Om någon undrar så är jag stand-in-polis för G när hon ej är online
Edited by Synon, 04 May 2010 - 13:55.

This topic is locked