Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#651 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 February 2012 - 08:47

Fantastic Mr. Fox

Har haft Wes Andersons film hemma "hur länge som helst" utan att ha sett den eftersom den inte lockat sonen, så kan det gå. I helgen blev det äntligen av och det var ju för väl. Utan att ha läst Roald Dahls original vågar jag säga att jag förstår att Anderson har dragits till den och att den passar honom som handsken. Fadern som tar all plats, komplicerat förhållande till sonen mm. Men det som gör att den här historien lyfter över mängden är att dessa freudianska delar bara mest blir en bisak, det är framför allt en historia om en finurlig räv och hur han tar sig ur de problem han försätter sig och sin omgivning i. Det är kvickt och fartfyllt berättat och med mycket fyndighet i animationen. Samtidigt kan man ju inte undgå att jämföra kvaliteten med när ett proffs gör det, som i t ex Selik i Coraline - och jämfört med det är det ju amatörmässigt. Men underhållande är det!

Betyg: Bra!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#652 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 14 February 2012 - 15:31

Die Pfauenfeder (även känd som Pavie pierko och Paví pírko) är en västtysk-tjeckoslovakisk film från 1987 och handlar om en kung som inte gillar att hans dotter kommer att äkta en fattig kolares son, så han gör allt för att stoppa det. Men en profetia är en profetia...
En ganska trevlig och mysig film. Visserligen ganska förutsägbar, men vilken film är inte det?
Otroligt snygga dräkter och musiken är ganska fin. Skådespelarna är bra i sina roller och dessutom förekommer det några bekanta ansikten från andra liknande filmer som t. ex. Tobias Hoesl (Perinbaba och Isbjörnskungen), Radovan Lukavský (Malá mořská víla) och Eva Vejmelková (Vandronik och Dragonheart).

Camping 2 är en fransk komedi från 2010 och handlar om Jean-Pierre Savelli (ja, den här karaktären är namngiven efter sångaren med samma namn) vars fru vill ta en liten paus i äktenskapet och han beger sig då ut till en campingplats och träffar där Patrick Chirac (en typ som visst förekom i första filmen som jag inte har sett) och ett gäng okuvliga campare.
Otroligt dålig film och verkligen inte rolig någonstans. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna gilla den här filmen.

Den pro mou lásku (1976) handlar om ett gift par som mister sin dotter och vad som händer sedan nog vem som helst räkna ut.
Jag såg den här filmen mest för se annat än sagofantasyfilmer från det forna Tjeckoslovakien och visst, det är en fin och sorglig film. Men tyvärr även lite seg och tråkig, och jag är inte intresserad av att se den fler gånger.

Asterix och Obelix möter Caesar (Astérix et Obélix contre César, 1999) är ganska charmig och lite kul, men jag kan inte låta bli tycka att den har åldrats ganska dåligt. Specialeffekterna var häftiga då, men inte längre. Låten som spelas under eftertexterna är dock fin och Gérard Depardieu är underbar som Obelix.

Asterix och Obelix: Uppdrag Kleopatra (Astérix et Obélix: Mission Cléopâtre, 2002) är så otroligt dålig att det inte är sant. Filmen är heller inte rolig och specialeffekterna har åldrats dåligt.

Asterix på olympiaden (Astérix aux Jeux olympiques, 2008) är något bättre än föregångaren, men det säger inte mycket. Nåväl, filmen är lite kul på sina ställen, men slutet är långutdraget.

Der Prinz hinter den sieben Meeren är en östtysk film från 1982 och bygger på en av de där sagorna som bröderna Grimm samlade in. Filmen har ungefär samma grundstory som Skönheten och odjuret med ett par skillnader.
Filmen i sig är trevlig underhållning för stunden, men låtarna (det förekommer ett par stycken) är ointressanta och mest i vägen. Annars är det en sevärd film.

Žabí kráľ (även känd som Žabí princ och Der Froschkönig) är en tysk-tjeckoslovakisk film från 1991 och bygger på sagan Grodprinsen.
En riktigt intressant tolkning, jag gillar att huvudpersonerna lär känna varandra innan förvandlingen sker (på tal om den, jag blev lite förvånad över hur lång tid det tog innan prinsen blev förvandlad till en groda...) .
Bra skådespelare, musiken är fin och kostymerna likaså. Helt klart en av de bättre tolkningarna av denna klassiska saga!

Runaway Robots! Romie-0 and Julie-8 är en kanadensisk animerad kortfilm från 1979 och bygger löst på Romeo och Julia.
Väldigt charmig (och även gullig) tolkning med en och annan kul låt. Kan tänka mig att karaktärsdesignen lär inte gå hem hos alla, men jag tycker den passar. Helt klart en sevärd kortfilm.
Just det ja, håll utsikt efter ett visst rymdskepp... ;)

Snegurochka är en sovjetisk animerad film från 1952 och bygger på en opera av Nikolaj Rimskij-Korsakov.
Filmen är onekligen tjusigt gjord, men är även alldeles för träig och pratig för sitt eget bästa. Dessutom blir all operamusik tröttsamt i längden, så nej, den här filmen föll mig inte alls i smaken.

Vasilisa Premudraya är en sovjetisk animerad kortfilm från 1977 och bygger på en rysk version av Grodprinsessan. Verkar inte vara någon känd film, lyckades inte hitta den på Internet Movie Database i alla fall...
Filmen, som jag har ett svagt minne av att ha sett förut, är i alla fall helt okej underhållning för stunden. Jag är visserligen inte helt och hållet förtjust i stilen som används här, men den fungerar.

Carevna Lyagushka (1954) bygger också på Grodprinsessan och även den här filmen verkar inte finnas listad i Internet Movie Database?
Nåväl, filmen är tjusigt gjord, men håller inte riktigt hela vägen ut på grund av ojämnt tempo och den är även lite väl pratig på sina ställen. Trots det är den i alla fall något bättre än Snegurochka.

#653 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2012 - 01:44

My Bloody Valentine 3D (2009)

Tom J. Hanniger orsakade en gruvolycka där 6 gruvarbetare blev instängda. Harry Warden var den enda som hittades vid liv fast medvetslös. Snart blev det uppenbart att Warden hade blivit galen och dödade de andra 5 för att spara luft. Exakt 1 år senare vaknar Warden upp och förklädd till en gruvarbetare mördar han brutalt 22 människor på Valentine's Day. 10 år senare återvänderTom Hanniger till den lilla staden för att sälja sin fars gruva och upptäcker att de flesta skyller honom för vad som hände. Men så börjar morden igen och Tom blir gensat misstänkt för att vara mördaren.

Remake av klassikern från 1981. Jag hyrde den här en gång men var så trött att jag inte orkade se klart den och fick lämna tillbaka den utan att ha sett klart den. Så givetvis har jag varit sugen nu i ett par år att se klart den. Jag köpte den för rätt länge sedan på Blu-ray men det har inte bli9vit av att se den... fören nu. På en väldigt passande dag dessutom. ;)
Jag försökte se den i 3D men fick snart byta pga hur jobbigt det var för ögonen och för att det var svårt att se något.
Ett av filmens stora problem är alla ologiska plotholes. Speciellt i början vilket får en att undra om de delarna var hastigt inspelade mot slutet. Inte bara det att alla verkar vara totalt blinda och inte ser vad som är bara någon meter framför dem (som sjuksköterskan som inte märker att sängen är tom fören hon har kollat droppet eller tonåringen som efter att ha hittat lik går mot mördaren och frågar vad som pågår). Utan även saker som att Sarah går in i tunnlen och träffar mördaren för att sedan springa tillbaka samma väg och finna att tunnlen plötsligt är full av lik.
Mördarens identitet var den som jag från början misstänte. Vanligtvis så blir jag besviken när hjälten visar sig vara mördaren men den här gången passade det på ett sorgligt vis. Speciellt när man ser början hur rädd Tom är och hur traumatiskt det hela är inklusive när hans flickvän lämnar honom i sticket. Men på sätt och vis hade jag föredragit om Sheriffen var mördaren då jag rätt mycket ogillade honom. Men Sarah passar bra som hjältinna och har tillräkligt med screentime för att sälja det.
Slutet var uppenbart gjort för en uppföljare men jag önskade att de sparade de bitarna till nästa film, om det blir någon. Tyvärr så verkar det inte bli någon uppföljare trotts att filmen blev en hit och Lionsgate's 4:e största succé. Trotts att alla inblandade var berädda på en uppföljare och planerade det så vägrar Lionsgate låta dem göra det utan vill hellre satsa pengar på de filmserier som inte känade lika mycket i hopp om att göra dem bättre. Det handlar väl troligen om att Lionsgate inte gillade filmen från början och hade helatiden bestämt sig för att inte det skulle bli fler. Lite synd tycker jag för filmen var rätt underhållande och bra trotts dess alla fel.
Som sagt, en underhållande bra film med till större delen bra och kända skådespelare. Jensen Ackles, Jaime King och Kerr Smith gör speciellt bra från sig även om de 2 sistnämnda spelar sämre i början när de ska vara tonåringar. Jensen Ackles gör därimot ett utmärkt jobb genom hela filmen och visar att han borde få fler filmroller än han just nu får.
Gillar ni slasher med intresant manus och kan bortse från plotholes så ska ni klart se den här.

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#654 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 February 2012 - 02:50

Fantastic Mr. Fox

Kan bara hålla med dig. Grymt bra film.

Själv har jag varit på cinemateket och sett på stumfilm med live musik. :)

The Phantom of the Opera (1925)

Storyn behöver jag väl inte säga så mycket om. Det är en berättelse som gjorts i många varianter, förmodligten mest populär som musikal. Den här stumfilmsversionen är dock en riktigt bra version. Visst lider den av stumfilmssjukdomar som hysteriskt uppspeedade jaktscener som egentligen inte brukar störa mig men här gjorde dom det. Det förtar från en annars mycket stämningsfull film. Scenografin är otroligt läcker och Lon Chaney är fantastisk som fantomen. Och vilken make up för sen tiden! Wow. I kopian jag så finns det dessutom med ett par färglagda scener som funkar oväntat bra. Speciellt när Fantomen sitter på taket. Otroligt tjustigt. Men vad som verkligen höjde upplevelsen var att ha en pianist i biografen som spelar all musik. Verkligen skithäftigt! Om någon av er bor i "Cinemateket städerna" bör ni absolut hålla utkik efter stumfilmsvisningar. Det är en upplevelse som inte bör missas.

4/5

Othello (1952)

Orson Welles filmatisering av Shakespeares klassiska tragedi. Welles spelar själv Othello och gör förstås ett utomordentligt jobb. Det känns som han kan spela Shakespeare i sömnen. (Ungefär som Kenneth Branagh och Laurence Olivier) Micheál MacLiammóir är också väldigt bra som Iago vilket också är dom två viktiga rollerna i pjäsen. Welles bildspråk går som vanligt inte av för hackor heller. Inledningsscenen är helt fantastisk. Genomgående använder han sig av ett väldigt suggestivt svartvitt foto som gör att det ofta känns mer som Macbeth än Othello. (Vilket förstås gör mig ännu mer nyfiken på Orson Welles Macbeth) Sin vana trogen klipper han också ner texten rätt rejält vilket jag oftast inte gillar men här funkar det faktiskt tack vare Welles intensiva regi. Orson hade väldiga problem med finansieringen av filmen som tog flera år att slutföra vilket gör det hela ännu mer imponerande.

4/5

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#655 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2012 - 09:32

The Phantom of the Opera (1925)
Men vad som verkligen höjde upplevelsen var att ha en pianist i biografen som spelar all musik. Verkligen skithäftigt! Om någon av er bor i "Cinemateket städerna" bör ni absolut hålla utkik efter stumfilmsvisningar. Det är en upplevelse som inte bör missas. 4/5

Måste ha varit en upplevelse. :) Hade jag bott i en cinamatek-stad hade jag defenitivt givit det en chans.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#656 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 February 2012 - 15:56

Det var verkligen en upplevelse så jag är glad att jag gick. Jag brukar annars vara dålig på att utnyttja såna här saker som bara finns i storstäderna.

-Gangstagrass

#657 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 February 2012 - 17:47

Bridesmaids (2011)

Annie Walker har haft det tufft sedan hennes dröm om att äga ett bageri gick i kras och den enda höjdpunkt i livet är hennes bästa vän, Lillian. Men när Lillian ska gifta sig träffar Annie den glamorösa Helen Harris som också har Lillian som sin bästa vän och Annie börjar mer och mer känna hur Helen tar över.

Jag var lite tveksam om Kristen Wiig verkligen kunde bära upp en film själv. Men här funkar det faktiskt mycket pga att filmens värld och alla dess karaktärer passar så perfekt med hennes personliga komik och humor. Känns lite underligt att alla hon träffar i filmen genast berättar om sina privata, och oftast äkliga, problem.
Börjar väldigt rolig men blir förvånande sorglig och lite depprimerande. Men givetvis så är slutet lyckligt. Och när Annie inser att hon och Helen faktiskt mår lika dåligt båda två och känner sig misslyckade så öppnad hennes ögon och hon får en ny vän istället.
Förvånande bra film och mycket mer dramatisk än jag hade väntat mig. En galen dramakomedi som jag varmt kan rekomendera.

8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#658 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 February 2012 - 19:05

Rusalka är en rysk animerad kortfilm från 1997 och bygger på myten om rusalki (en slags vattenande). Väldigt fint gjord film och tekniken som används här är väldigt intressant. Tycker även filmen är både bättre och mer sevärd än de sovjetiska animerade filmer jag har sett hittills.

Suīto Hōmu är en japansk skräckfilm från 1989 och specialeffekterna är inte så tokiga. Faktiskt ganska läckra. Däremot är filmen ganska ojämn. Ibland är det någorlunda spännande och andra gånger mest bara långtråkigt. Trots det är Suīto Hōmu sevärd och gillar man skräckfilmer så kan det vara värt att kolla upp den.

#659 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 February 2012 - 22:02

Margin Call (2011)

Jag är inte den som brukar falla för filmer som denna utan brukar se dem mer som ett sömnpiller. Aktier, pengar, siffror, börsen… Hur tråkigt är inte det. Men tack vare skådespelartruppen, och till viss del manuset, så fångades jag av filmen. Jämnt och bra tempo utan större dramatiska utsvävningar och sentimentalitet (tänk "Wall Street: Money Never Sleeps"). Lite småspännande att få en glimt av kostymnissarnas liv på en bank och hur allt ställs på ända en sen natt. Klart sevärd film.

The Phantom of the Opera (1925) Men vad som verkligen höjde upplevelsen var att ha en pianist i biografen som spelar all musik. Verkligen skithäftigt! Om någon av er bor i "Cinemateket städerna" bör ni absolut hålla utkik efter stumfilmsvisningar. Det är en upplevelse som inte bör missas. 4/5

Måste ha varit en upplevelse. :) Hade jag bott i en cinamatek-stad hade jag defenitivt givit det en chans.

Vad jag kan se så har jag bara en chans att se filmen, men tyvärr så finns inte tiden till det. :( Jag har alltid velat gå på en sådan föreställning och nu blev jag påmind om att jag sjuttsingen ska se till att det blir verklighet en dag! Därmed basta!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#660 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 February 2012 - 23:18

Hell and Back Again

Dokumentärfilm om Seageant Nathan Harris som blir skjuten i höften i Afghanistan. Filmen alternerar mellan hans hemkomst och rehabilitering och tiden i Afghanistan. Det är helt klart hans återhämtning som är det intressanta. Scenerna i Afghanistan är väldigt spretiga utan något tydligt narrativ och man får aldrig lära känna någon annan än Nathan. Jag gillar dock övergångarna mellan USA och Afghanistan där ljudet spelar en stor roll. Ett annat problem är att regissören Danfung Dennis valt "fly on the wall" stilen och lägger sig inte alls i vad som händer utan låter det bara ske. Det finns väldigt få intervju delar och det gör att det blir svårare att komma någon förutom Nathan riktigt nära. Och Nathan är i ärlighetens namn inte en speciellt sympatisk huvudkaraktär. Visst känner man för honom tack vare skadan men hans vapenfixering och allmänt störda sätt gör att iaf jag får svårt att relatera till honom.

Precis som i Restrepo som kom förra året är scenerna i Afghanistan väldigt närgångna och filmarna följer med i eldstrid och explosioner vilket är otroligt imponerande. Men efter att ha sett Resterpo så blir det också väldigt mycket upprepning i t.ex. hur soldaterna kommunicera med lokalortsbefolkningen och Restrepo hade dessutom en mycket bättre och tydligare berättarstruktur.

2,5/5

The Phantom of the Opera (1925) Men vad som verkligen höjde upplevelsen var att ha en pianist i biografen som spelar all musik. Verkligen skithäftigt! Om någon av er bor i "Cinemateket städerna" bör ni absolut hålla utkik efter stumfilmsvisningar. Det är en upplevelse som inte bör missas. 4/5

Vad jag kan se så har jag bara en chans att se filmen, men tyvärr så finns inte tiden till det. :( Jag har alltid velat gå på en sådan föreställning och nu blev jag påmind om att jag sjuttsingen ska se till att det blir verklighet en dag! Därmed basta!

Synd att du inte har tid Synon, jag tror du hade gillat den här filmen. Cinematekt brukar dock visa åtminstone en stumfilm per säsong så det kommer fler tillfällen med andra filmer.

Kul att du gillade Margin Call förresten. :)

Edited by Wylie Times, 15 February 2012 - 23:20.

-Gangstagrass

#661 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 February 2012 - 18:44

Sucker Punch (2011)

En ung flicka blir tvångsintagen på ett mentalsjukhus under 1960-talet och hamnar i en egen privat mardrömsvärld i form av ett bordell. Men när hon dansar börjar striden. Nu startar kampen för att bli fri innan hon är förlorad för alltid.

Action-fantasy och Zack Snyder's första film baserad på ett orginellt manus som han har skrivit. Uppenbarligen starkt inspirerad av Asiatisk Manga. Mycket snyggt gjord och väldigt bra soundtrack. Actionpackad och galen, full med steampunk-Nazistzombies, Orcs, Robotar och Samurai-demoner.
Om slutet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Men det passade på ett sätt.

7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#662 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 February 2012 - 00:01

Warrior

Två bröder ställer upp i en MMA turnering med stora prispengar i potten. Dom har inte sett varandra på många år sedan deras föräldrar skiljde sig. Det enda dom har gemensamt nu är ett förakt mot deras far var alkoholist när dom växte upp. Nu är han dock nykter och tränar den yngre brodern Tommy som brottas med många inre demoner. Mycket familjeuppgörelser alltså och visst känns mycket igen, speciellt i hur matcherna i turneringen utspelas. Tommy är den råa talangen som pulveriserar sina motståndare medan brodern Brendan är den tekniska underdogen. Faktum är att Brendan blir lite för mycket underdog för att det hela ska bli trovärdigt. Visst, Rocky var också en enorm underdog och jämförelserna är ganska lätta att göra men det känns ändå lite väl mycket på sina ställen. Jag vill inte säga mer än så utan spoilermarkeringar. Däremot är det välskrivet och mycket välspelat av framför allt de tre huvudrollsinnehavarna Tom Hardy, Jeol Edgerton och Nick Nolte (oscarsnominerad). Det resulterar i en riktigt medryckande och känslostark film som inte alls känns som 2:19 lång. Kanske inte lika bra som förra årets The Fighter men inte långt ifrån.

4/5

-Gangstagrass

#663 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 February 2012 - 16:58

Blue Valentine (2010)

Dean och Cindy är gifta och har en liten dotter, Frankie. Men familjelivet är inte det enklaste, trots Valentines Day närmar sig. Det här är filmen om deras liv, både i nuet och det förflutna.

En film om parioden i förhållandet och äktenskapet då magin börjar avta och man försöker hitta ett sätt att leva med varandra och acceptera att man ska spendera resten av sittr liv tillsammans. Testperioden där skilsnässan oftast sker eftersom som många inte klarar av det. Speciellt svår om man halkade in på det genom att bli gravid och gifta sig förtidigt innan man riktigt känner varandra.
Ett bra men sorgligt romantiskt drama.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#664 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 February 2012 - 20:59

D.E.B.S. (2004) [US] [XC @ 18.08.2011]
Filmen som - när jag köpte den på dvd såg om två gånger dagarna efter varandra för att höra kommentarsspåret. (Vilket jag inte gör särskilt ofta annars). Actionkomedi med fokus på det senare. Bra story som är så där lagom oseriös och smäckfull med trevliga karaktärer. Bra skådespelare som vågar ta för sig och vara underhållande på riktigt, Devon Aoki gör egentligen inte en dålig roll men hon känns fortfarande misscastad. Det här är antagligen en av de filmer som jag vågar mig på att tycka synd att det aldrig kom någon uppföljare till.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#665 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 February 2012 - 02:59

Horrible Bosses (2011)

Nick Hendricks' boss Dave Harken har drivit honom som en slav i tron att han ska bli befodrad bara för att istället lägga pengarna i en egen ficka. Om han slutar så hotar Harken att se till att Nick aldrig får ett annat jobb någonstanns.
Kenny Sommerfeld' boss Dr. Julia Harris, D.D.S. är en galen manslukerska som helatiden försöker tvinga Kenny att ha sex med henne trotts att han är i ett lyckligt förhållande och ska gifta sig. Eftersom han är listad som en sexbrottsling efter att ha kissat i en lekpark en natt så är det ingen annan som vill annställa honom och Julia hotar att säga till hans flickvän att de har haft sex om han inte har sex med henne.
Kurt Buckman's nya boss Bobby Pellitt är är en knarkare som bara bryr sig om att käna pengar och gör Kurt till syndabock för alla hemska beslut han gör.
Nu finns det bara en lösning på problemet: De måste mörda sina bossar.

Väldigt rolig och underhållande film. Fast filmen tar aldeles för lång tid på sig att bygga upp handlingen och slutet var väldigt fegt. Jag hade velat se dem faktiskt mörda sina chefer men ha saker som går fel som de måste fixa. Slutet blev istället lite av ett "jaha?" då allt bara snabbt knöts ihop.
En film jag kan rekomendera om man är sugen på en svart komedi.

6,5/10

Edited by Crusader, 18 February 2012 - 03:01.

-Sora, Kingdom Hearts

#666 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 February 2012 - 03:10

The Iron Lady

Som biopic är The Iron Lady egentligen inte speciellt bra berättad. Den ger ett splittrat intryck och hennes karriär skyndas hastigt igenom utan att lämna något större intryck annat än från Meryl Streep själv. Som en berättelse om en gammal kvinna som kämpar en förlorande strid mot demens är det däremot en intressant och känslosam film. Under tiden jag såg filmen önskade jag att det kunde ha varit tydligare fokus på hennes karriär men så här i efterhand önskar jag faktiskt tvärtom. Som det är blir filmen splittrad genom att man rycks mellan två olika historier och man får känslan att manusförfattaren Abi Morgan (som skrivit den utmärkta BBC serien The Hour) inte riktigt vet vilken historia som hon vill berätta. Hade det här varit en miniserie så kanske det hade funnits utrymme för båda men som det är blir det som sagt för spretigt. Jag gillar dock övergångarna mellan nutid och dåtid som genom det fragmentariska berättandet ofta får ge uttryck för Thatchers demens.

Men i slutändan handlar det här självklart om Meryl Streep. Med en annan skådis hade det här lätt kunnat bli ett sömnpiller men Streep är som vanligt utomordentligt bra och försvinner in i rollen på ett nästan kusligt sätt. Hon får bra support av Jim Broadbent som hennes man.

Summa kardemumma: En sevärd film tack vare Meryl Streep.

3/5

Edited by Wylie Times, 18 February 2012 - 03:24.

-Gangstagrass

#667 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 February 2012 - 03:54

Your Highness

Fantasy komedi är inte lätt att göra. Tydligen. Det här är inte det första misslyckade försöket och säkerligen inte det sista heller. Här har man lyckats få ihop några riktigt bra skådespelare som Natalie Portman, Damian Lewis, Toby Jones och James Franco. Fast där i ligger också en del av problemet. Med ett bra manus behöver man inte nödvändigtvis roliga personer för att en komedi ska fungera. Och har man ett dåligt manus eller som i det här fallet, ett riktigt dåligt manus så kan ändå en bra komiker rädda en del av soppan. Men i det här fallet är det bara Franco som är van såna här filmer så det faller på honom och Danny McBride att föröka göra det roligt medan resten havererar. Men inte ens dom kan rädda det här för manuset är inte roligt. (sånär som på nåt enstaka ställe) Det är inte en dåligt gjord film. Action sekvenserna är rätt ok gjort och världen fungerar rätt bra. I slutändan är det också det som räddar från bottenbetyg.

2/5

Temple Grandin

Tack filmturneringen för att jag äntligen fick tummen ur att se den här underbara filmen. Claire Danes är... ja jag kommer inte på nåt tillräckligt starkt superlativ. Helt otroligt bra helt enkelt. Hon har vunnit tonvis med priser för den här rollen och det så välförtjänt att det är löjligt. Nästan synd att det är en TV-film för att hon missade Oscarsstatyetten som hade varit given. Hon spelar titelpersonen som växer upp med autism i en tid då läkarvärlden hade en väldigt snedvriden syn på vad autism egentligen är. boskap lugnar henne och hon förstår dom och utbildar sig inom området. Filmen spenderar mycket tid i hennes med och motgångar i skolan men utan att det någonsin blir jobbigt att se på. Det är helt enkelt för fascinerande att se Danes och den livsglädje som strålar ur henne. Julia Ormond som hennes mamma förtjänar också att nämnas och regissören Mick Jackson gör att bra jobb med att låta de andra skådespelarna få utrymme i vad som annars lätt skulle kunna slukas upp av Danes tour de force. Det är ett uttjatat begrepp men det har sällan stämt så bra som här. Jackson har också gjort ett riktigt bra jobb rent visuellt.

Sammanfattningsvis: En klockren fullträff. Filmen är kanske egentligen en fyra men Claire Danes höjer den till...

5/5

Då återstår bara den tuffa uppgiften att förska komma på vilken av filmerna jag ska rösta på i turneringen....

Edited by Wylie Times, 19 February 2012 - 03:55.

-Gangstagrass

#668 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 February 2012 - 04:41

Temple Grandin (2010)

Temple Grandin föddes 1947 och har hög-fungerande Autism men lever ett vanligt aktivt liv tackvare hennes mammas envishet att uppfostra henne som en vanlig person istället för att skicka henne på hem som de gjorde på den tiden. Med hjälp av mentor och släktingar som förstår hennes unika sätt så börjar Temple sitt arbete för boskapsrättigheter.

En biografi film om Temple Grandin, kvinnan som uppfann de humanare sätten att ta hand om, och slakta, boskap som nu används överallt i världen. Hon blev också väldigt viktig för att förstå barn med Autism som en av de få på den tiden som hade uppfostrats till att klara sig i det normala livet då de flesta innan dess hade blivit inlåsta på mentalsjukhus eller bara fastnade i sig själva. Hon blev liksom länken mellan de autistiska och de "vanliga".
Jag känner väldigt mycket igen mig även då min autismaspergers är betydligt mer hög-fungerande och lättare att hantera. Jag tycker de gjorde ett bra jobb med att försöka förmedla hur hennes hjärna fungerar och Claire Danes, som forskade väldigt nogrant inför rollen, gjorde ett fantastiskt jobb. Den riktiga Temple Grandin sa att det var verkligen som att se en film om sig själv som ung och var mycket nöjd med resultatet. Jag läste en del kritik om att Claire Danes spelade över men saken är den att en person med autism utvecklas helatiden och får lättare och lättare att handera sina problem. Den riktiga Temple Grandin t ex klarade inte av att bli rörd eller kramad när hon var ung (vilket är varför hon uppfann kram maskinen) men nu så kramar folk istället och använder inte längre sin maskin och skulle man träffa henne idag så skulle det nog inte vara lika lätt att se att det var något annorlunda med henne.
Iallafall en mycket bra film som jag starkt kan rekomendera. Det kändes väldigt skönt att för en gångs skull se en varm och trevlig film om autism istället för de deppiga filmer jag tidigare har sett.

8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#669 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 February 2012 - 17:09

Temple Grandin

Jag tackar filmturneringen för att den fick mig att se den här filmen, hade kanske inte ens hört talas om den annars. I övrigt är det mesta sagt här ovanför: möjligen är själva "dramat" lite för odramatiskt och rälsat, men det är så välgjort och för det mesta välspelat att man kan förbise det. Filmen gör vad den kan för att ge tittaren inblick i hur det kan vara att vara autistisk - utan att komplicera för mycket som t ex Rain Man - och bara det hade räckt långt. Nu blir det det och lite till.

Betyg: Bra!
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#670 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 February 2012 - 18:15

Your Highness (2011)

Prins Thadeous är en misslyckad, vulgär, självisk, värdelös prins och avundsjuk på sin modige lyckade bror Fabious. När den onda magikern Leezar anfaller slottet och kidnappar den vackra Belladonna så tvingas Thadeous och hans personliga tjänare Courtney att följa med sin bror på en farlig quest för att rädda henne och döda magikern en gång för alla.

Jag gillar igentligen inte den här typen av vulgär sexkomedi men den visade sig faktiskt vara rätt OK.
Thadeous är verkligen den typen av osympatisk karaktär jag verkligen ogillar i filmer. Kunde lika gott ha varit Jack Black som spelade rollen. Men det blir betydligt bättre mot slutet.
Underhållande Fantasy-komedi om man gillar den här typen av filmer.

6,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#671 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 February 2012 - 00:38

Extremely Loud & Incredibly Close

11-årige Oskar och hans far tycker om att leka lekar där Oskar får leta efter saker med hjälp av ledtrådar han får av sin far. Efter att fadern dött i World Trade Center den 11:e september hittar Oskar en nyckel som han blir övertygad är en sista ledtråd från hans far.

Leonard Maltin skriver förljande i sin recension av filmen: "How you respond to the film will depend almost entirely on how you react to Oskar, who could be described as engagingly eccentric or extremely annoying. " Vilket stämmer väldigt bra. Jag hamnar tyvärr i den senare kategorin och det gör det svårt att känna sympati för Oskar trots det hemska han går igenom vilket är givetvis ett stort problem när filmen bygger så mycket på det. Filmen lyckas bitvis engagera, inte minst tack vare en lysande Max von Sydow som utan att yttra ett ord i hela filmen lyckas säga så mycket mer än Oskar som pladdrar på konstant. Men på det stora hela faller det platt och jag har väldigt svårt att förstå varför den här filmen blivit nominerad till bästa film. Räcker det med en gråtmild story med 9/11 koppling? :rolleyes: Det är emellertid väldigt lätt att förstå varför von Sydow blivit nominerad. Synd att det inte var i en bättre film bara.

2,5/5

-Gangstagrass

#672 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 February 2012 - 02:05

127 Hours (2010)

2003 fastnade äventyraren Aron Ralston ute i öknen och satt fast i 127 timmar. Det här är historien om de timmarna.

Baserad på memoarboken Between a Rock and a Hard Place som var skriven av samma personer som gjorde den här filmen. Det är svårt att tänka sig, ens efter att ha sett filmen, det helvete som Aron gick igenom under de där 5+ dygnen och orsaken att den här berättelsen blev så populär är ju att han faktiskt klarade sig och forsatte sedan med sina äventyr vilket gjorde honom till en hjälte för många. Slutet när de visar den riktige Aron var en fin avslutning.
Regn-scenen var lite överaskande för trotts att jag visste hur filmen skulle sluta så blev jag lurad att tro att jag hade hört fel. :P
För ovanlighetens skull så var det här, vad jag har uppfattat, en film väldigt trogen vad som verkligen hände. Men jag undrar om han någonsin träffade Kristi och Megan igen. Visst, hela grejen med simmningen (som var med endast för att regisören ville ha en onaneringsscen i filmen som inte heller hände på riktigt (men var den första frågan som regisören ställde till den riktige Aron om något sådant hände)) och bjuden på fest var påhittad för filmen men endå. De är iallafall vänner på Facebook så de verkar ha hållt kontakten.
Mycket bra film iallafall och inte alls så tråkig som jag hade äntat mig även om det började bli lite tråkigt mot slutet men tackvare väl planering så varade inte det tråkiga så värst länge då filmens höjdpunkt kom när han amputerade armen (någon annan som rös av obehag när han slet av närven?) och äntligen blev fri. Vissa har kritiserat att han väntade förlänge och undrat varför han inte amputerade armen direkt när han insåg att den var förlorad. Enligt Aron själv så visste han vad han gjorde och att han garenterat skulle blöda till döds om han hade gjort det direkt. Därför väntade han så länge ha kunde innan han försökte sig på det dvs 3 dagar tills han insåg att han inte kunde skära av benet och då tappade hoppet.
Ge filmen en chans.

7/10

Hop (2011)

Under Påskön ligger Påskharens fabrik. E.B. ska bli den nya Påskharen men drömmer om att bli en rockstjärna. Fred O'Hare är en misslyckad kille som vill hitta sin dröm. Kan detta udda par uppfylla varandras drömmar?

Semi-animerad komedi. Väldigt rolig ibland men ibland pinsamt löjlig typ msom om jag är 25 år förgammal för filmen. :P Vilket är lite underligt för ibland är humorn väldigt vuxen.
Lite obalanserad men kul att se.

5/10

Edited by Crusader, 20 February 2012 - 15:52.

-Sora, Kingdom Hearts

#673 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 February 2012 - 22:50

The Iron Lady (2011)

Visst är det Meryl Streep som räddar denna film med sitt – som alltid – magnifika skådespel för själva filmen lider av att den inte riktigt vet vilket ben den ska stå på: ska den berätta om politikern Margaret Thatcher eller privatpersonen? Jag tycker den personliga delen som utspelade sig i nutid var behållningen i filmen (förutom det förstnämnda så klart) och här lyste Meryl Streep extra starkt, bra uppbackad som hon var av den bedårande Jim Broadbent. Men det går inte att komma ifrån att det här är en film som kommer att förpassas till en dammig del i filmarkivet.

Anonymous (2011)

En alldeles för lång film med tanke på hur pass oengagerande den var och med dess skiftande skådespelarprestationer. Spretigt manus hjälpte inte heller till. Läser att Roland Emmerich finansierade filmen själv för att slippa inblandning av filmbolagen, men i detta fall undrar jag om det var så klokt beslut…

A Separation (2011)

Mycket välspelat och välskrivet drama om familjen som splittras och händelserna som sker därefter. Fastän fokus ej ligger på själva skilsmässan så ligger den ändå där och puttrar vid sidan om. Huvudperson blir Nader (väldigt bra och sympatiskt spelad av Peyman Maadi) och jag finner mig fängslad av berättelsen och undrar hur det hela ska sluta egentligen. Bra tempo utan några formsvackor. En sevärd film helt enkelt!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#674 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 20 February 2012 - 23:38

Kul att du hann se "A Separation". Ett väldigt välgjort vardagsdrama som är favoriten i Oscarskategorin för utländsk film. Och jag kan bara instämma i vad du skriver om Järnladyn också. Det hade definitivt blivit bättre om dom fokuserat på personen.

-Gangstagrass

#675 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 21 February 2012 - 01:27

Contagion (2011)

Ett dödligt virus sprider sig över världen samtidigt som specialister över hela världen jobbar mot klockan för att ta reda på vad det är för typ av sjukdom, var den startade och hur man stoppar den.

Väldigt spännande och förvånande bra stjärnspäckat drama om det som vi alla är rädda för: En gigantisk epedemi av ett dödligt virus.
En film som på många sätt saknar huvudkaraktärer då alla är lika viktiga vilket också gör att man aldrig vet vad som ska hända. T ex när Dr. Erin Mears blev sjuk vilket var en oväntad vändning iallafall för mig.
Filmen börjar väldigt grym med att Mitch Emhoff förlorar sin fru och styvson. Och hans kamp för att skydda sin dotter är verkligen en av höjdpunkterna. Fast jag förstår inte varför de inte kunde göra ett botemedel av hans blod. Så brukar det ju ofta vara i filmer att de hittar en som är imun och skapar botemedel från deras blod. Funkar det inte så i verkligheten?
Filmen tar även upp media med sin extrema bloggare som skapar panik och får folk att tro att det hela är en konspiration. Men jag förstår inte scenen då han i sin blogg påstår sig vara sjuk men sedan är frisk igen. De förklarade det lite dåligt. Inte fören i slutet så nämner han att han tror sig blivit botad som sedan visar sig varit en lögn som orsakade att folk dog i tron på att det han sa var sant. Och så skulle han övertala folk att inte ta vaccinet. Han blev berusad på makten och känade pengar på det hela men inbillade sig säkert att han hade rätt.
Sedan har vi såklart när vaccinet har hittats av Dr. Ally Hextall och hur folk misstror dess effekt och funderar på om det hade varit bättre att skippa det och vissa tror att de bara släpper det för att testa det på människor. Så var det med Svininfluensan också ochy jag minns diskutionerna. Nu är det här ju en betydligt farligare sitvation än vad Svininfluensan var men frågan är vilket som är bäst: Ta risken att bli smittad och dö eller ta risken att få en bieffekt av vaccinet som t ex Narkolepsi? Nu hade vi tur vid det tillfället att Svininfluensan visade sig bara döda de med svagt imunsystem så folk kan nu klaga på bieffekterna med rättvisan på sin sida och alla de som inte tog vaccinet kan vara glada att de struntade i det. Men hade det visat sig vara allvarligare så hade betydligt fler dött för de vägrade vaccinet och folk hade inte längre tyckt att Narkolepsi var ett så hemskt pris för att deras barn skulle överleva.
En annan sak filmen tar upp är gränsen mellan privatperson och jobbet. Folk har ingen förståelse för att Dr. Ellis Cheever varnade sin sambo för tjänstemän ska vara övermänskliga.
Fast filmen hade även sina överdramatiserade stunder som t ex när Dr. Leonora Orantes blir kidnappad i Hong-Kong. Iallafall så känns det så. Men kanske händer det på riktigt under epedemier. Sedan var det väl även lite Hollywood över att Dr. Ellis Cheever gav bort sitt vaccin till städarens son och låtsades att han var imun men det var fint.
Det hela kan kännas lite överdrivet men faktuym är att de har tonat ner det hela. Spanska flugan i början av 1900-talet orsakade betydligt fler dödsfall över världen så att det kan bli så illa är ingen överdrift.
Slutet var bra då vi tittare fick se var smittan kom från. Ironiskt nog så var AIMM oventande ansvariga men att det var en av deras som spred det var bara en tillfällighet.
Mycket spännande, intresant och bra film. Men inget för de som är rädda för att bli sjuka. :P

8/10

Chronicle (2012)

Tre Highschool killar hittar en mystisk kristall och får superkrafter. Plötsligt är världen en enda stor lekplats. Men krafter kräver ansvar och har en förmåga att locka fram ens dåliga sidor.

En handkamra filmad Found footage film om vänskap och krafter.

I am an Apex Predator!

8,5/10

Edited by Crusader, 21 February 2012 - 23:54.

-Sora, Kingdom Hearts