Jump to content

Photo

Vad spelar du just nu?

• This topic is locked This topic is locked
1000 replies to this topic

#651 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 16 November 2008 - 00:44

Jo ni, Tom och David, Turrican 2 har ett enastående soundtrack. :D Amigan tycks ha haft ett mycket bra ljudchip av allt att döma.

Japp, bortsett från SID-chippet med sitt speciella sound så är Amigans ljud det klart skönaste av den tidens konsoller och datorer. (Visst. Atari STE:n ligger med där också, men det var alldeles för lite mjukvara som stödde den förbättrade STE:n hårdvara.)

Har haft en hel del problem och buggar med Turrican2 dock, mestadels pga fel i konfigurationen, många spel funkar bara med just en sorts konfiguration, till och med ökning av ram-minnet kan påverka kompatibiliteten... Har dock fått hjälp av English Amiga-forum, som har lite utvecklare och annat kunnigt folk som hänger där.

Jo, som jag skrev tidigare är problemet lite at man måste veta precis vilken Amiga som spelet fungerar med. Vad det gäller hjälp med alla möjliga emuleringsfrågor rekommenderar jag Emulator Zones forum?. Mycket kunniga människor och oftast väldigt god stämning. Dessutom har de till skillnad från Ngemu och andra större forum inga dumma regler om vilka emulatorer som får diskuteras.

Yes, en hel A500, och en där diskettsstationen är trasig som reserv.

När det där hände en kompis amiga körda han bara in en platt skruvmejsel och drog den från ena kanten till den andra. Sedan funkade diskdrajven igen ;)

Jag vill helst ha alla maskiner jag har spel till då emulatorer förutom att vara i lagliga gråzoner sällan fungerar smidigt. Jag vill ha alla maskiner också, och alla spel, och en herrgård med plats för alla. Nån som kan fixa?

Det är ingen som helst gråzon vad det gäller emulatorer. Dessutom fungerar de smidigt till de flesta konsoller från N64:an och bakåt. Jag skulel vilja ha alla maskiner också, men för mig är det fråga om utrymme. Dessutom tycker jag inte att äldre spel och konsoller är värda de priser man ofta ser dem betinga.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#652 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 November 2008 - 21:52

Har själv en gammal A1200 med 128Mb HD ( :o ) stående nere i förrådet. Har tänkt länge att få igång den, men det är lättare att ratta med WinUAE ;)

Edited by Fiskrens, 16 November 2008 - 21:53.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#653 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 November 2008 - 07:10

När det där hände en kompis amiga körda han bara in en platt skruvmejsel och drog den från ena kanten till den andra. Sedan funkade diskdrajven igen ;)

Det gjorde jag och min bror också, fast vi började med en bordskniv. Efter några veckor av det gav driven upp totalt dock :(

Jag vill helst ha alla maskiner jag har spel till då emulatorer förutom att vara i lagliga gråzoner sällan fungerar smidigt. Jag vill ha alla maskiner också, och alla spel, och en herrgård med plats för alla. Nån som kan fixa?

Det är ingen som helst gråzon vad det gäller emulatorer. Dessutom fungerar de smidigt till de flesta konsoller från N64:an och bakåt. Jag skulel vilja ha alla maskiner också, men för mig är det fråga om utrymme. Dessutom tycker jag inte att äldre spel och konsoller är värda de priser man ofta ser dem betinga.

Jag har inte kollat upp lagligheten själv, utan jag förlitade mig på det som Edge skrivit om emulatorer. Vad exakt det är som är grått i det hela enligt dem har jag inte koll på. Om jag får dryfta mig till spekulationer skulle det kunna vara reverse engineering av maskinvara, eller emulering av programvara vars rättigheter fortfarande upprätthålls av innehavaren och inte innehas av emuleraren.

Jag wikipediaserade lite: http://en.wikipedia....or#Legal_issues

Det är just för utrymmets skull jag vill ha en herrgård ju :)

Jag tycker personligen att äldre spel och maskiner är relativt billiga sånär som på några mer sällsynta och populära titlar. De är ju ofta billigare än när de först kom, även nya exemplar.

Några exempel på det jag stött på av osmidig emulering är att ljudet beter sig märkligt exempelvis på N64:ans spel som Zeldaspelen som fanns till Gamecube, och att de windowsspel som jag kört med XPs emulator vart tvungna att installeras om varje gång man med trial and error försöker få ljud att fungera, dålig framerate på gamla arkadspel på Midways Arcade Treasures och slowdowns på Final Fantasy XI på Xbox 360.

För att jag ska vara nöjd på den fronten ska man köra in spelet utan minsta val annat än typ Install och Play och att ingen av ovanstående problem dyker upp.

#654 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 21 November 2008 - 05:33

Det gjorde jag och min bror också, fast vi började med en bordskniv. Efter några veckor av det gav driven upp totalt dock :(

Nu fokuserar du på det negativa istället för det positiva: Det hjälpte ju faktiskt att köra in kniven!! :thumbsup:

Jag har inte kollat upp lagligheten själv, utan jag förlitade mig på det som Edge skrivit om emulatorer. Vad exakt det är som är grått i det hela enligt dem har jag inte koll på. Om jag får dryfta mig till spekulationer skulle det kunna vara reverse engineering av maskinvara, eller emulering av programvara vars rättigheter fortfarande upprätthålls av innehavaren och inte innehas av emuleraren.

Nja, som jag förstått det är emulatorer helt lagliga eftersom de inte använder sig av någon som helst upphovsrättsskyddad kod eller liknande. Det är till exempel av den här anledningen som de inte distribuerar emulatorerna med de nödvändiga Bios-filerna.
Att tillverkarna av konsoller inte gillar detta och *försöker* komma åt emu-makarna är förstås ingen nyhet.

Och vad det gälelr Wikipedia-artikeln bör det tilläggas att det är först nu som man lyckats med konststycket att emulera N64:an hyfsat bra. Nästa generation av konsoller kommer att dröja lång tid. PS2:an kan t ex inte betraktas som emulerad än. Xboxen ses som ett (nästan) omöjligt projekt. Dessa två konsoller kommer snart att räknas som "döda" och inte ens då kommer de att vara fullt emulerade. Så wikipedia-artikeln (som dessutom uttryckligen fokuserar på den knepiga amerikanska lagboken) lämnar en del att önska.

Jag tycker personligen att äldre spel och maskiner är relativt billiga sånär som på några mer sällsynta och populära titlar. De är ju ofta billigare än när de först kom, även nya exemplar.

Men det säger ju inte mycket. Jag tycker inte att spel till NES generellt är värda långt över hundralappen. Det är vad man får ge många gånger. Det finns många sådana exempel. Dessutom trissar nördiga samlare upp priset som bryr sig mer om förpackning och raritet än själva spelet i sig.

Några exempel på det jag stött på av osmidig emulering är att ljudet beter sig märkligt exempelvis på N64:ans spel som Zeldaspelen som fanns till Gamecube

Öhm, Gamecubes Zeldaspel till N64?? Hur menar du nu? :huh:

och att de windowsspel som jag kört med XPs emulator vart tvungna att installeras om varje gång man med trial and error försöker få ljud att fungera

XP har ingen emulator per definition, vad den har är visst stöd för program skrivna för äldre OS. Men oavsett ska du absolut inte behöva installera om. kan bara beklaga om du sett det som nödvändigt.

, dålig framerate på gamla arkadspel på Midways Arcade Treasures och slowdowns på Final Fantasy XI på Xbox 360.

Vänta nu, vad är det för emulatorer du pratar om här???

För att jag ska vara nöjd på den fronten ska man köra in spelet utan minsta val annat än typ Install och Play och att ingen av ovanstående problem dyker upp.

Okej, exempel på maskiner och liknande som kan anses emuleras mer eller mindre felfritt:

Dos
NES
SMS
SNES
Megadrive
C64
Amiga
Atari ST
Playstation
N64

De två sistnämnda kan man diskutera, men helt klart är att de klarar att köra en löjligt stor del av det totala spelutbudet för maskinerna.
Dock kommer du iofs inte undan att göra inställningar då och då, tyvärr. Men håller du dig till typ 8 och 16-bitarskonsollerna är det nästan alltid plug & play efter den initiala konfigurationen.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#655 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 November 2008 - 07:10

Först innan vi tar över diskussionen helt så måste jag meddela för intresseklubben att jag klarat Fallout 3. Det tog sen inte lång tid innan jag gick tillbaks till ett tidigare save och fortsatte utforska ödelandskapet. Nu lär det dock bli mindre tv-spelande generellt då jag behöver komma ikapp med andra åtaganden.

Nja, som jag förstått det är emulatorer helt lagliga eftersom de inte använder sig av någon som helst upphovsrättsskyddad kod eller liknande. Det är till exempel av den här anledningen som de inte distribuerar emulatorerna med de nödvändiga Bios-filerna.
Att tillverkarna av konsoller inte gillar detta och *försöker* komma åt emu-makarna är förstås ingen nyhet.

Och vad det gälelr Wikipedia-artikeln bör det tilläggas att det är först nu som man lyckats med konststycket att emulera N64:an hyfsat bra. Nästa generation av konsoller kommer att dröja lång tid. PS2:an kan t ex inte betraktas som emulerad än. Xboxen ses som ett (nästan) omöjligt projekt. Dessa två konsoller kommer snart att räknas som "döda" och inte ens då kommer de att vara fullt emulerade. Så wikipedia-artikeln (som dessutom uttryckligen fokuserar på den knepiga amerikanska lagboken) lämnar en del att önska.

Om man får tro wikipediaartikeln var det tydligen bios med i vissa emulatorer.
Och jag förstår alla de företag som försöker komma åt vissa emulatorer och begagnatmarknaden då det innebär att folk använder produkten utan att de får betalt för det. Det sker ju dock i många andra industrier också så varför just dataspelsindustrin skulle vara ett undantag här vet jag inte.

Men det säger ju inte mycket. Jag tycker inte att spel till NES generellt är värda långt över hundralappen. Det är vad man får ge många gånger. Det finns många sådana exempel. Dessutom trissar nördiga samlare upp priset som bryr sig mer om förpackning och raritet än själva spelet i sig.

Jag kan ju inte argumentera mot ett tyckande utan bara kontra med mitt eget. Samlare finns det i varje hobby vilket är både bra och dåligt, de bidrar ofta till att bevara en hel del spel i bra skick.

Öhm, Gamecubes Zeldaspel till N64?? Hur menar du nu? :huh:

Zelda Collector´s Edition till Gamecube innehöll Zelda I, II, Occarina of Time och Majora´s Mask.

XP har ingen emulator per definition, vad den har är visst stöd för program skrivna för äldre OS. Men oavsett ska du absolut inte behöva installera om. kan bara beklaga om du sett det som nödvändigt.

Jag såg ingen annan väg runt det då man skulle välja ljudkort att emuleras i XP, och sen välja vilken typ av ljud man hade i spelet/spelen med diverse krashar eller inget ljud alls eller spel som inte vill starta utan ominstallation med andra ljudval.

Vänta nu, vad är det för emulatorer du pratar om här???

Emulering av arkadspel på PlayStation 2 och Xbox samt Final Fantasy XI som är ett PlayStation 2-spel som emuleras på 360-versionen istf att koden är omkodad för den maskinen.

#656 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 November 2008 - 15:03

Testade nyss PS3 demot till Mirror's Edge, kul, när jag väl lärde mig kontrollerna. Lite väl kort demo bara. Ska jag nog skaffa spelet någon gång. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#657 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 November 2008 - 18:42

Själv får man vackert vänta på Mirrors Edge tills Januari, då PC-versionen släpps. :\ Roligt att det verkar vara ett kul spel dock. ^^

Edited by PredaBot, 25 November 2008 - 18:42.

#658 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 November 2008 - 16:24

Dead Space till PS3! :thumbsup:

Riktigt bra och kul skräckspel. Fast kanske inte allt jag väntade mig. T ex hela grejen med att man inte bara kan skjuta fiender utan måste hugga av deras kroppsdelar för att stoppa dem är inte så avanserat som jag väntade mig. En vanlig fiende räker det med att skjuta av t ex ett ben och en arm för att döda den. Jag hade rätt mycket väntat mig att man skulle vara tvungen att skjuta av typ alla kroppsdelar för att stoppa dem. Dessutom så går det typ bara att skjuta av huvud, armar och ben, inget annat.
En annan sak är väl att än så länge så är det typ bara uppdrag man gör. Typ "Laga den delen på det där stället" eller "Leta upp deler för att skapa en bomb att spränga en dörr med". Nu har jag ju visseligen bara klarat 2 kappitel (2 banor) av 12 så mycket kan hända än.
Och än så länge har storyberättandet inte varit tillfredställande riktigt heller. Men det kan bero på att jag har sett filmen och läst serierna före så all info jag fått i spelet hitils visste jag redan. Men jag tycker att man får lite förmycket fakta lite för snabbt vilket tar bort lite av mysteriet.
Men i grund och botten, ett mycket bra och roligt (för att inte glömma kusligt) spel som alla som gillar skräckspel av typen Resident Evil 4 eller Sci-Fi skräck borde spela.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#659 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 December 2008 - 20:59

Har precis köpt FarCry 2 men börjar bli osäker på mitt köp. :/ När jag berättade om det på ett spelforum så fick jag responsen att det var ett dåligt köp och att spelet är så enformigt att man inte orkar spela det. Någon som kan utala sig om det?

Edited by Crusader, 01 December 2008 - 21:03.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#660 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 December 2008 - 22:12

Det är enformigt för att man måste resa mellan uppdragen och sin hembas hela tiden och man blir anfallen av alla som ser en och de respawnar läskigt fort. Själva uppdragen i sig när man väl kommit fram kan vara över på en tiondel av restiden. Hur mycket av det man orkar spela varierar från person till person. Ge det en 10 timmar så du har testat att köpa nya bättre vapen, har sett en hel del av spelets olika miljöer och bestäm dig då är min rekommendation. Jag har spelat genom det iaf, men det bleknar i jämförelse med mer intensiva shooters som Rainbow Six Vegas, Ghost Recon Advanced Warfighter eller Halo 3.

Det som talar för det är grafiken, lite mer oförutsägbar/svår AI och kartredigeraren.

#661 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 December 2008 - 18:53

Varvade Mirror's Edge igår. Väldigt roligt spel, men ack så kort.

Och nu ska jag spela igenom MGS4, som jag sannerligen kommer ta det lugnt med och ta god tid på mig med.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#662 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 December 2008 - 19:01

Bjuder Mirror's Edge på något större omspelsvärde?

Hoppas du får kul med MGS4. Ett bra spel men tyvärr tycker jag det var lite för kort.

#663 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 December 2008 - 21:38

Jag tycker det var väldigt roligt att hoppa runt på hustaken, så jag skulle väl påstå att dte är värt att spela om det.
Speciellt med time trials och dylikt som finns, där man kan pressa sig mot andra online till att slå deras tider, osv.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#664 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2008 - 12:14

Okej, låter bra. Har en aversion mot spel som är korta och som inte bjuder upp till att spelas om eller ger mer vid en omspelning. :)

#665 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 December 2008 - 15:36

Håller just nu på att spela igenom Umbrella Chronicles och även om jag inte är speciellt extatisk över det så är det ändå ett rätt skönt lir. Helt okej, shooter och det känns skoj att återbesöka Jill igen. Jag hoppas hon har huvudrollen i Resident Evil 6. ;)

Carty: Du talade om att Resident Evil 4 var annorlunda. Hur menar du då? Har de ett liknande upplägg i skjutandet som Umbrella Chronicles?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#666 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2008 - 16:26

Ta en titt på det här så kanske det ger dig svar på dina frågor. Man använder sig alltså av kontrollen på ett liknande sätt som i Umbrella Chronicles. Vissa visuella skillnader finns ju som du kan se. Själv tycker jag att Wii och dess unika funktion i kontrollen, ger spelet ett annat djup. Höjde spelupplevelsen för mig iaf, ett redan bra spel blev på just den biten ännu bättre.

#667 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 December 2008 - 17:30

Har nu tagit en liten pause från Fallout 3 ett par veckor men tänker snart ta upp det igen.
Har nu börjat spela Fable II igen och spelar fortfarande Dead Space också.
-Sora, Kingdom Hearts

#668 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 December 2008 - 18:44

Ta en titt på det här så kanske det ger dig svar på dina frågor. Man använder sig alltså av kontrollen på ett liknande sätt som i Umbrella Chronicles. Vissa visuella skillnader finns ju som du kan se. Själv tycker jag att Wii och dess unika funktion i kontrollen, ger spelet ett annat djup. Höjde spelupplevelsen för mig iaf, ett redan bra spel blev på just den biten ännu bättre.

Det svarade på hur alla actions går till, men inte min huvudsakliga fråga. Hur sjutton rör man sig? I Umbrella Chronicles går ju allt som på räls... :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#669 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 December 2008 - 18:54

Beror lite på vilken kontroll man spelar med. Är rätt mycket att förklara (som du kommer märka nedan) så jag tar mig friheten att saxa in lite informativ text åt dig. Enklast vore om jag kunde visa dig istället men det är ju lite svårt. Hoppas detta hjälper dig? :)

------------------
Standard controls
------------------
The default way to play this game is with the Wii Remote with the Nunchuck attachment. This control scheme would be referred to as the "standard controls" from here on.

Control Stick: Moves Leon around. Tilting the stick forwards makes him move forwards, tilting it backwards makes him back up. Tilting the stick left or right rotates him in the corresponding direction. When the stick is tilted while the B button is held down, Leon will look up and down.

Control Pad: Press while holding down the B button to reload Leon's weapon.

Wii Remote: The Wii Remote acts as an aiming device in the game. Move it around to move the aiming reticule around the screen. The Remote can also be used to control the knife. Swing it left and right to slash the enemies with your knife.

A Button: The A button is the action button of the game. Press it to interact with objects. The A button acts as a confirm button in menus. When a nearby enemy is dazed, press A to kick him.

B Button: The B button, located on the underside of the Wii Remote is the combat button. Press and hold it to enter the combat stance. While in combat stance, point the Wii remote towards the part of the screen where the enemy is. When the enemy is being targeted, the aiming reticule will turn red. At this point, press A to fire your weapon. The B button also acts as the cancel button when you navigate between menus.

Minus Button: Press it to access your inventory screen. You can skip movie scenes with the button too.

Plus Button: Use this button to interact with Ashley. The Plus Button can be used to order Ashley to follow you or stay where she is. When pressed near certain containers, you can order her to hide.

1 Button: Press the 1 button to bring out your map.

2 Button: Brings out the option screen.

C Button: Press and hold the C button to draw your knife. You can now aim your knife with the control stick and swing the Wii Remote to slash it in that fixed direction. Such knife attacks are more powerful than if you just swing the Wii Remote by itself.

Z Button: This is the run button of Resident Evil 4. Press and hold it while
moving Leon to make him run.

-----------------
Classic controls
-----------------
If you really insist on playing this game with a GameCube or Classic Controller, here is the button set up.

Control stick: Moves Leon and aims his weapon.

L button: Hold the L button to ready your knife. While holding the L button, use the Control Stick to aim and the A button to slash the enemy.

R button: Hold the R button to ready your equipped gun. The aiming and attacks are the same as that of the knife. Note that the L and R buttons are equivalent to the C and Z buttons of the standard control scheme when you are arranging items in your inventory screen.

A button: The A button is the action button of this game. Use it to open doors and interact with objects around you. Press the A button while holding the L or R buttons to swing your knife or shoot.

B button: Press and hold the B button while moving to make Leon run. Press this button while holding the R button to reload your weapon.

X button: Orders Ashley to follow you or stay where she is. The X button functions the same way as the Plus button of the standard controls in the inventory screen.

Y button: Brings up the inventory screen.

C stick (or right analogue stick): Use it to zoom in and out while looking through the scope of your rifle.

Z button: Brings out the map.

#670 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 05 December 2008 - 17:56

Half-Life Blue Shift spelade jag klart igår och idag påbörjade jag Half-Life Opposing Force. Har aldrig spelat dem förut och hade faktiskt mer eller mindre glömt bort att det ens fanns, kul korta spel med lite fördjupning i Half-Life sagan. Kul att få se Gordon Freeman ingame även fast man bara såg hans ryggtavla :D

Winter is Coming

#671 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 December 2008 - 19:09

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Jag är lite kluven till att storyn hoppar mellan olika tidpunkter för att fylla i luckor i historien även om det är ganska intressant. Sen är Nod förvisso min favorit fraktion men gillar jag ändå variationen att få spela med dom andra fraktionerna också speciellt med tanke på att man fick spela så få uppdrag med Scrin i originalspelet.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#672 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2008 - 10:51

Beror lite på vilken kontroll man spelar med. Är rätt mycket att förklara (som du kommer märka nedan) så jag tar mig friheten att saxa in lite informativ text åt dig. Enklast vore om jag kunde visa dig istället men det är ju lite svårt. Hoppas detta hjälper dig? :)

Det där hjälpte exakt. Följande info var vad jag undrade över:

------------------
Standard controls
------------------
Control Stick: Moves Leon around. Tilting the stick forwards makes him move forwards, tilting it backwards makes him back up. Tilting the stick left or right rotates him in the corresponding direction. When the stick is tilted while the B button is held down, Leon will look up and down.

Tack så mycket! :)

#673 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 December 2008 - 22:36

Har gått tillbaka till Fallout 3 igen. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#674 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 07 December 2008 - 09:04

Spelar bara WoW WotLK. Blir dock inte så mycket spelande då vi är fyra stycken som spelar tillsammans, och alla har jobb/studier som tar tid. Är en stor och stark lvl 73.7 nu :)

#675 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 December 2008 - 20:54

Spelar Turrican 1 på Amiga/WINUAE. Var ju tvungen att testa originalet, så att man får hela upplevelsen. ;)

Men jag får nog säga att det är lite av en besvikelse... Allting i Turrican 2 är så väldigt mycket bättre nämligen. Särskilt designen på banorna är väldigt underlig och känns närmast amatörmässig ibland. Dom har tex byggt in lite områden där man kan fastna permanent om man inte har en viss power-up. Sen finns ju inte den klassiska rustningsrösten med, som utannonserar vad för power-up man just fått, vilket ju verkligen är ett av Turricans klassiska kännetecken.

Sen tycks det finnas väldigt många trasiga dumpar och cracks av T1, som åsamkar mig en del tandagnisslan.. men det är ju inte skaparna av spelets fel.