Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#651 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 18:24

Alla plockar negativa saker från Xenaville-recensionen.. Utom betyget.. :P

AFIN är inte perfekt, men det är det perfekta slutet på serien. Punkt.

Allt klaffar nästan helt. Manus. Scenografi. Musik... Alla negativa saker är bara små kosmetiska grejer.

Jag har aldrig förstått argumentet att det skulle ha mer "impact" om den utspelat sig i mer "normala" Xena-miljöer. Det har inte varit så förut då hon varit på diverse myko ställen, så varför just nu?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#652 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 21 August 2006 - 18:48

Jag ville inte Xena skulle dö , punkt slut :P

QUOTE(XWP\One Against An Army\Xena)
"I don't accept defeat. There are always choices. I'm done paying for my past mistakes. My responsibility now is you."

Därför. Det var inte nödvendigt att göra ett slut vart Xena dör !

Sen har jag altid tyckt bäst om de avsnitt som varet i " Grekland " och ville ha ett slut i det miljö :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#653 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 August 2006 - 18:53

AFIN är inte perfekt, men det är det perfekta slutet på serien. Punkt.

Du hakar upp dig på en liten detalj och drar upp den så hårt att du missar allt det dåliga. Ja, vi alla kan hålla med om att det är ett perfekt slut där Xena dör och Gabrielle ärver manteln. (Ja, eller alla utom FX då... :P ) Men nu är inte den detaljen det enda som utgör avsnittets helhet. Och bara för den delen är bra, blir inte resten av avsnitten per automatiken bra. Det finns ett talesätt som heter "det är inte målet som betyder något, utan vägen dit" - det är exakt vad som gäller här. Vägen är skitig, lerig och dålig - då spelar det mindre roll om vi vandrar in i en vacker omskött trädgård. Vi är fortfarande skitiga av färden...

Allt klaffar nästan helt. Manus. Scenografi. Musik... Alla negativa saker är bara små kosmetiska grejer.

Nej, Peak. Nej. Du verkar som sagt var inte läsa posterna speciellt noggrant, för i så fall skulle du aldrig kalla det kosmetiska grejer. För det är det inte. Det är betydligt djupare sår som blöder från det här avsnittet. Sätter jag mig utanför rollen som ett fan av serien och applicerar min filmvetenskapliga kunnande så syns det att manuset inte är bra eller särskilt tillfredsställande. Jag har tagit upp det tidigare i posterna och bara för du blundar för dem betyder inte det att de försvinner ;)

Däremot, så kan avsnittet klaffa perfekt - och uppenbarligen gör det så för dig. Det är ju jättebra, men det innebär inte att det är kvalitétsmässigt bra. Det betyder bara att du tyckte det var bra. Ens egen smak är inte en måttstock över vad som är bra eller dåligt. Det har jag själv lärt mig under tiden som jag sett Xena. Xena må inte vara en av de mest välproducerade serierna och det är en B-serie. Men den gör det med bravur och flörtar även med de seriösa genrerna i sina bästa stunder. Den har många bra avsnitt - både som faller mig i smaken och som faktiskt kvalitétsmässigt bra. A Friend in Need platsar dock inte in i någon av dem kategorierna.

Jag har aldrig förstått argumentet att det skulle ha mer "impact" om den utspelat sig i mer "normala" Xena-miljöer. Det har inte varit så förut då hon varit på diverse myko ställen, så varför just nu?

Därför att du avrundar serien. När man slutar en serie så är det en summering om vad serien handlat om och i det här fallet så antyder man att det serien handlade om Japan och japanska värderingar (det där karamödet på slutet). Man glömmer mao. bort fem tidigare säsonger och allt som vi fått lära oss där. Det är okej att udnersöka nya platser och det blir roligare så, men det är en stor skillnad om du gör det mitt i serien eller som sista avsnittet. Det är enorma signaler du sänder då.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#654 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2006 - 19:17

Håller med Cappy. Även om det som stör mig mest är att dessa två avsnitt inte har någon förankring i Xena-mytologin mer än Xena och Gabrielle.

Man hade kunnat skött detta snyggare, tex genom att göra en eller flera uppkast för avsnittet. Istället så har vi en Xena som springer iväg till Japan för att räta till ett litet misstag väl medveten om att det innebär döden. (Det känns igen va? fast sist var det LaoMa och Chin det handlade om).

Jag kan tycka att Japan Avsnitten är trevliga på sitt sätt - men faktum kvarstår är att de två sista avsnitten är helt ny scenografi, helt ny mytologi och helt nya karaktärer.

Det gör att oavsett hur mycket jag gillar och respekterar avsnitten och avsett hur många fina scener som finns i det (jo det finns faktiskt fina scener i aFiN) så är det inte godtagbart som avslut på serien. Punkt.

Det handlar inte om att Xena är död, Xena är borta och Xena kommer inte tillbaka. Det handlar om att man att man ger än dålig förklaring på varför det måste vara så.

Edited by XC, 21 August 2006 - 19:17.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#655 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 19:45

Jodå, jag har läst tidigare inlägg, men jag förstår inte argumenten.

Jag som om avsnittet för några dagar sedan för att fräsha upp mig eftersom jag visste att du skulle se avsnittet och jag slogs över hur perfekt att ett avsnitt som lånat så mycket av asiatisk kultur skulle sluta där.

Jag förstår helt enkelt inte det negativa, helt enkelt. Det mesta klag på avsnittet på nätet är dock inte det som Cappy drar upp, utan "Seeing Red" (Buffy)-syndromet, tycker jag.

Så vi får vara överens om att vara oense. Dock är DC-versionen bättre, utom på ett sätt. De har där klippt bort sekvensen där man ser Gabby ensam på däck på skeppet. Antagligen så gav de sig för diverse dödshot och liknane ( :P ) från folk som ansåg att "Xena och Gabby 4-ever" borde gälla (typ vad som hände med Tara). Det finns galningar i all fandom.

Och Cappy gillar ju oxo säsong 5 över säsong 6, så...

:P

Nu ger jag upp den här diskussionen. Den är lika meningslös som alla andra "This episode SUXXXX!!!"-diskussioner (både mina och andras) som helt enkelt mynnar ut i att alla har olika smak, gillar olika saker och tur är väl det.

//Peak

sixty six."

#656 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 August 2006 - 20:03

Jag förstår helt enkelt inte det negativa, helt enkelt. Det mesta klag på avsnittet på nätet är dock inte det som Cappy drar upp, utan "Seeing Red" (Buffy)-syndromet, tycker jag.

Hmm... det där var något nytt för mig. Vad innebär det? :unsure:

Nu ger jag upp den här diskussionen. Den är lika meningslös som alla andra "This episode SUXXXX!!!"-diskussioner (både mina och andras) som helt enkelt mynnar ut i att alla har olika smak, gillar olika saker och tur är väl det.

Jag det igen: Avsnitten suger egentligen inte som avsnitt - men att sluta en säsong med två avsnitt som har noll förankring i de övriga avsnitten? Du kan knappast kalla det snyggt.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#657 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 20:06

En sista gång då:

Du vill ha ett "goodbye"-avsnitt med kända karaktärer och riktiga avslut? Jag tillstår att det är det som hela säsong 6 hållt på med, så... Xena föddes trots allt från den asiatiska filmtraditionen, så det är helt rätt att den slutar där. Imho.. :P

//Peak

sixty six."

#658 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 August 2006 - 20:35

Du vill ha ett "goodbye"-avsnitt med kända karaktärer och riktiga avslut?

Ingenstans i serien nämns Japan - bara i dessa två avslutande avsnitt. Aldrig tidigare så har Xena blint litat på närmsta manipulerande ande - dessutom: Akemi manipulerade henne i livet varför var Xena så säker på att det var sant när Akemi avslöjade att hon måste förbli död? Aldrig tidigare så har Xena tyst accepterat en religions nycker - varför nu?

Jag kan hålla med att avsnitten är bra. Men det faktum att man skapar en helt ny mytologi och helt nya karaktärer och inte binder de sista avsnitten till de övriga gör att de kan inte vara mer än OK.

Det handlar inte om att Xena är död. Det handlar inte om Xena och Gabrielle. Det handlar inte om att Xena föddes ur honkong action. Det handlar om att när det verkligen gällde - så misslyckades man med med det viktigaste: att binda dessa två avsnitten till de övriga. Detta hade lika gärna kunnat vara en pilot för en ny serie om man ersatt Xena och Gabrielle med nya karaktärer.

Edited by XC, 21 August 2006 - 20:36.

fqq5BYam.jpg

#659 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 20:51

Jodå, jag har läst tidigare inlägg, men jag förstår inte argumenten.

Jag som om avsnittet för några dagar sedan för att fräsha upp mig eftersom jag visste att du skulle se avsnittet och jag slogs över hur perfekt att ett avsnitt som lånat så mycket av asiatisk kultur skulle sluta där.

Det är rätt irrelevant huruvida skaparna har inspirerats av asiatisk kultur då inte man har visat upp det i serien. Xena har inget tidigare band till Japan, vilket bidrar till att skapa ett hafsigt slut. Varför? Jo, vi har ingen som helst indikation på att hon varit i Japan. Det i sin tur slösar bort massa utrymme i avsnittet att presentera saker som kunde använts för att skapa en störe klimax i slutet av del 1. Sedan är storyn inte heller unik, utan som recensionerna säger så har vi sett samma story tidigare i Xena.

Jag förstår helt enkelt inte det negativa, helt enkelt.

Älskar man någonting är det svårt att se det dåliga i det. Därav att många fnas blir så rabiata och inte går att diskutera med. Det är därför som jag tagit en ny policy att egentligen inte ge ett helhetsomdöme förrän jag sett klart serien. T.ex. kan jag inte säga om Lost är en bra eller dålig serie - för tillfället tycker jag den är bra. Men vad vet vad jag tycker om den då jag får distans till den?

Det mesta klag på avsnittet på nätet är dock inte det som Cappy drar upp, utan "Seeing Red" (Buffy)-syndromet, tycker jag.

Det kan jag förstå - nutfans. ;)

Som sagt var, jag har inget emot det slutet som sagt var. Dels för jag personligen gillar slutet, dels för att det med filmtekniskt tänkande är rätt passande och genomtänkt. Kvalitén däremot ;)

Så vi får vara överens om att vara oense. [...] Det finns galningar i all fandom.

Jupp, det får vi och ja, det finns det. Fast det är inte vad jag har emot avsnittet.

Och Cappy gillar ju oxo säsong 5 över säsong 6, så...

Jag ser inte vad folk ser i säsong sex ärligt talat. Det är inte så hemsk som Buffys sjunde säsong, men den saknar övergripande handling och är rätt svajig utan några riktiga toppavsnitt.

Den är lika meningslös som alla andra "This episode SUXXXX!!!"-diskussioner (både mina och andras) som helt enkelt mynnar ut i att alla har olika smak, gillar olika saker och tur är väl det.

Men som sagt var, jag talar inte enbart utifrån smak (det tenderar bli irrelevant ur seriösa diskussioner - i alla fall om de ska bli meningsfulla). Jag talar utifrån en helhetsaspekt kvalitétsmässigt. Där är manuset undermåligt - och det är inte åsikter.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#660 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 August 2006 - 20:55

Så det är alltså en objektiv sanning att avsnittet är dåligt? o__O

Det är ungefär samma argument som W/T-shipperserna använde för Seeing Red.

Och Star Trek-fansen för These Are The Voyages...

Eller Stargate-fansen för avsnitt 200.

//Peak

sixty six."

#661 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 August 2006 - 21:04

Hmm... det där var något nytt för mig. Vad innebär det? :unsure:

I Buffy-avsnittet "Seeing Red" dödade Joss Whedon av Tara, Willows lesbian lover. Det par som hyllas av alla lesbiska kvinnor för den verklighetstrogna relation som skapats. Alla hyllade honom för det. Men då Tara dog började dessa fan kalla honom för att hata lesbiska och homosexuella. Han var sadist och fördomsfull. Serien skulle bojkottas och fatvor skulle utfärdas... Ja, du förstår vad jag menar.

Det är ungefär samma sak med galna X/G-shippers här menar Peak som jag förstod det.

Så det är alltså en objektiv sanning att avsnittet är dåligt? o__O

Det har jag aldrig sagt. Jag sa att det är manuset var dåligt. Det är en väldigt stor skillnad mellan manus och avsnittet.

Eftersom Peak undviker att svara direkt på det så skulle jag vilja ta upp det igen och få ett svar på detta:

Ingenstans i serien nämns Japan - bara i dessa två avslutande avsnitt. Aldrig tidigare så har Xena blint litat på närmsta manipulerande ande - dessutom: Akemi manipulerade henne i livet varför var Xena så säker på att det var sant när Akemi avslöjade att hon måste förbli död? Aldrig tidigare så har Xena tyst accepterat en religions nycker - varför nu?

Kan du ge ett svar som besvarar dessa frågor? Dessa logiska luckor i avsnittet?

Kan du ge ett svar på varför Xena offrar sig nu och tar självmord, då hon uttryckligen sagt att hon inte kommer göra det (se citatet som XC och FX lagt in tidigare i tråden)?

Det finns inga bra svar på dem - varför? Jo, för att det är en brist i manuset.

Jag avslutar posten med visdomsord från XC (med min fetmarkering):

Det handlar inte om att Xena är död. Det handlar inte om Xena och Gabrielle. Det handlar inte om att Xena föddes ur honkong action. Det handlar om att när det verkligen gällde - så misslyckades man med med det viktigaste: att binda dessa två avsnitten till de övriga. Detta hade lika gärna kunnat vara en pilot för en ny serie om man ersatt Xena och Gabrielle med nya karaktärer.

#662 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 September 2006 - 21:26

HA! Peak blev stum då han blev överbevisad... :P

Jaja.. Tråkigt... :( Men tro inte det är slut med Xena för det! Nej, nej... Nu är jag tillbaka här med fler avsnitt. Fler säger ni? Hur då? Har han filmat egna? Nej, inte riktigt. Men han har sett lite Hercules där Xena är med i. Så... Här kommer det:

THE WARRIOR PRINCESS

Handling: Ioalus känner sig ensam och blir djupt förälskad i Xena, en kvinna han hjälper i säkerhet till staden. Hon verkar lika djupt förälskad i honom och då de Hercules möter dem på tavernan är Iolaus orolig att bli övergiven igen. Men Xena verkar inte imponerad, utan håller sig till Iolaus. Det stärker hans förtroende, men föga anar det att han kommer hamna på en kollisionskurs med Hercules...

Recension: Ioalus förleds av den smarta och vackra Xena då en kvinna han gillat blir ihop med en annan man. "Hjärtesorg" säger Mamma Hercules "Ioalus behöver kärleken i sitt liv." Tragiskt? Ja, men inte för Iollaus på det sätt som man kanske kan tro. Egentligen är Xena ond och vill döda Hercules. Överraskning för oss som sett Xena? Nej, inte alls. För de som ser det för första gången? Nej, inte det heller. Det sköts inte alls så bra med presenteringen av plotten utan den är pinsamt uppenbar. Storyn är rak och presenterar inte en enda överraskning från början till slutet. Det känns rätt plastigt. Att rivaliteten som uppstår mellan Hercules och Ioalus skulle plana ut var inte särskilt oväntat heller - inte ens efter den manipulation osm Xena gjort. Det kändes dock lite som ett antiklimax. :(

Det är dock roligt att skåda Xena, eller rättare sagt vad som i början var Xena. Hon känns inte riktigt färdig ännu. Hon känns halvfärdig - och i bland lite våpig. Hon är ingen stor krigare här, utan snarare en manipulatör. En annan sak som framgår här är att Lucy är betydligt mer slank än hon är i sin egen serie. Hon get ett mer bräckligt intryck här än hon gör i sin egen serie. Inte samma kraft i striden då hon har en annan kroppshållning. Den där röda klänningen hon har i alla fall tio gånger vackrare än hennes rustning som hon har i sin egen serie.

Överlag är det ett tämligen ordinärt avsnitt utan överraskningar. Enda saken som höjer avsnittet är just Xena.

Betyg: 5 av 10.

#663 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 02 September 2006 - 07:33

Aha , du har börjat på Hercules trilogien :)

Ja detta avsnitt och 3 de avsnitt er vagt , men nästa avsnitt du kommer se nu The Gauntlet :D :D

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#664 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 September 2006 - 08:15

Jajamän. Det är påbörjat nu - senare kommer även de andra crossover-avsnitten i Hercules att betas av här.

#665 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 September 2006 - 11:25

Håller med om att det finns skillnader i karaktärsdragen, men å andra sidan så ser du avsnittet med vetskap om vad som komma skulle - och de tgör att den Xena som visas här bara var förlagan till den Xena vi alla skulle komma att älska.

Det är faktiskt inte mer än ett standard avsnitt, mätt i Herc faktor. Och Xena är inte mer än 'bad guy of the week' i avsnittet. Dock så tycker jag att LL gör bra ifrån sig, och personligen gillar jag att hennes framgång inte bara bygger på brutal råstyrka. (Det är defenitvt bra att detta framkommer från början).

TV3 missade som vanligt och när det här avsnittet sändes första gången så hade Xena redan börjat sändas. (Kanon va?) och jag är den förste som erkänner att när Xena första gången skulle göra entre i de svenska Tv tablåerna så avfärdade jag henne (på förhand no less) som en kvinnlig Hercules.

Detta första avsnitt i 'HercTrillogin' är det svagaste, men det är helt klart OK.

Betyg: 2 Manupulativa envälshärskare-wannabes av 3 öjliga.

fqq5BYam.jpg

#666 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 September 2006 - 22:41

Håller med om att det finns skillnader i karaktärsdragen, men å andra sidan så ser du avsnittet med vetskap om vad som komma skulle - och de tgör att den Xena som visas här bara var förlagan till den Xena vi alla skulle komma att älska.

Jasså, det var vad jag gjorde? :P

Jo, jag vet det - men det förändrar inte det faktumet att då man har den förkunskapen så känns det ganska... Hur skall jag säga det? Tråkigt med inkonsekvensen. Okej, det här kom först - det köper jag, men då kunde man ha haft vad som presenterades här i åtanke då man gått djupare in på serien. Som det är nu blir det tråkigt.

Jag får tolka in det att hon är vek och bräcklig hör för att hon är ur form just nu. Att hennes samvete påverkar henne att börja vända om till den Xena vi får se i Sins of the Past. Det blir lite extra tankekraft som krävs för det :P

#667 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 September 2006 - 23:49

För intresserade så har jag börjat recensera Cleopatra 2525 i en egen tråd. Varför skriver jag det här? Jo, för att alla huvudroller varit med i Xena och det är vad pilotavsnittet för Amazon High förvandlades till i slutänden.

Läs om ni bryr er ;) Jag kommer troligen peta in Xena-referenser där också då jag ser dem. Det finns en del spekulationer i första avsnittet som ni Xena-fanatiker kanske kan svara på?

#668 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 02 September 2006 - 23:55

För intresserade så har jag börjat recensera Cleopatra 2525 i en egen tråd. Varför skriver jag det här? Jo, för att alla huvudroller varit med i Xena och det är vad pilotavsnittet för Amazon High förvandlades till i slutänden.

Ditt inlägg representerar också det 666:e svaret i tråden :skull:
------>Sci-Fi Nytt <-------

#669 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 00:13

Ditt inlägg representerar också det 666:e svaret i tråden :skull:

Jo, jag såg det. ÄVen om det tekniskt sett var inlägget innan det du citerade ;)

#670 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 September 2006 - 07:12

Ditt inläggsnummer är #667, men som Johannes säger, det är svar #666 på det första inlägget som räknas. :hijack:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#671 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 08:48

Det enda jag räknar är är vad som uttryckligen står i posten, nämligen "Inlägg #666". Det redovisas i övre högra hörn av posten. Men nu har det här väldigt lite med Xena att göra :P

#672 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 20:45

#1.12: THE GAUNTLET
(Värt att notera är att jag inte recenserar detta avsnitt, utifrån premissen som den är skapad i - alltså Hercules - utan istället utifrån Xena. )

Salmoneus: "How would you like to be undressed?"

Handling:

Hercules beger sig ut tillsammans med sin kusin för att stoppa Xena från att bränna ned byar och mörda kvinnor och barn. Vad de inte vet är att Xena själv är oskyldig och att handlingarna är gjorda av hennes underbefäl Darphus...

Recension:

Avsnittet är bättre än The Warrior Princess och även betydligt mörkare. Det märks en klar skillnad i Xenas personlighet nu gentemot det förra avsnittet. Det måste onekligen gått en del tid mellan de två avsnittet för hennes samvete har kommit i kapp henne. Det är inte den hänsynslösa manipulatör som vi såg Xena som i hennes första framträdande. Istället är hon här en krigare som inte längre skrämmer eller manipulerar sina män till lydnad. Någonting verkar ha skett under tiden som gått mellan avsnittet. Antagligen kan det förklaras till att man nu började överväga ge Xena en egen serie och behövde omvända henne, men det lämnar en logisk lucka i avsnittet. Dock inte sagt att jag ogillar den nya Xena, tvärtom. Hon är intressantare tycker jag. Även om hennes omvändelse redan börjat innan avsnittet så är det i och med att hon tar sig igenom gatloppet ("the gauntlet") där folk försöker fälla henne, men utan att lyckas. Vi ser Darphus och att han helt saknar heder, men att hans män ärar den och låter Xena överleva.

Tanken om hämnd är det som håller Xena vid liv och hon vägrar att visa sig svag och låta sig hjälpas. I slutänden blir det hon som får hjälpa Hercules mot Darphus och hennes tidigare armé, inte tvärtom. Jag tror det är ett viktigt första steg för Xena. Hon är ännu inte helt i stånd att ta emot hjälp, utan måste bevisa sig stark om så bara för henne själv. Samma sak då hon försöker inbilla sig att hennes räddande av barnet var för att hon hade en hederskodex, men det är för enkelt attaväfrda. Det märks att hon inte är lika hänsynslös som tidigare. Det här avsnittet visar en Xena som står i gränslandet mellan två världar, innan hon slutligen tar ett steg in till den goda sidan.

Salmoneus är avsnittets comic relief och han fungerar mycket bra som det. När Salmoneus har fångats i en fälla och hänger upp och ned vid tillfället där han möter Hercules. Det är roligt att se Hercules sucka djupt då han ser Salmoneus och funderar på att lämna honom hängande. Det uppväger det tilltänkta mörkret som finns i avsnittet. Han blir Xenas första kontakt med de riktiga folken och påskyndar nog även han Xenas omvandling.Käften går för jämnan och det blir bara värre och värre för varje ord han säger. Men han talar inte samma språk som Xena gör, men det gör Hercules. De är båda krigare och det är genom hans vilja att kämpa för det goda som Xena i slutet kan acceptera. Tillsammans är de på väg mot nya äventyr, något som avslutningen med den återuppväckte Darphus antyder...

Favoritscen:

Då Xena i slutet säger att hon vägrar att ge ifrån sig babyn, bara för att se hur modig hans far är.

Trivia:

-

Recurring cast:

Salmoneus

Betyg:

2 klänningsklädda Salmoneus av 3 möjliga.

Övrigt:

För att få det här avsnittet att hänga ihop med själva Xena: the Warrior Princess krävs det en del förklaringar varför hon har kontroll över ett litet rövarpack istället för de arméer hon kontrollerat tidigare. Samma sak varför hon är en så vek ledare. Den Xena som visas i teveserien skulle aldrig ifrågasättas av en sådan person som Darphus. Det som visas i hennes egen serie i flashbacks talar rätt mycket mot hur Xena uppträder här. Det enda som jag anser kan motivera den här tolkningen (bortsett från att man frångått det här till förmån för Xenas egen serie) är att Xena redan här lider samvetskval och är på väg åt det håll som som hon tar i Sins of the Past, det första avsnittet i hennes spinoffserie. Antagligen hade hon kommit till den punkten så småningom, men utan gatloppet och Hercules skulle det tagit betydligt längre tid. Så på så sätt får man tacka Hercules för att han skulle komma att samföra Xena med Gabrielle...

Ytterligare en sak som är intressant är slutet. En budbärare åt Ares, krigsguden, väcker Darphus till liv för att ta hand om Xena. Xena är ju Ares ögonsten och det antyder här att han inte alls är nöjd med den förvanling som Xena håller på att genomgå.

#673 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2006 - 12:36

Vad händer med ditt betygsystem Cappy? Först gick det ned från 10 till 5 och på ovanstående står det 3... :P

Gillar Salmonius. :)

Jag postade en ganska detaljerad teori om det här med tidsflöden för en tid sedan i ett försök att sy ihop alla backstories. Du köpte den då, köper du den fortfarande?

Att Xena överlever gatloppet är en viktig del i den psykologiska krigsföringen mellan Xena och Darphus. Xena framstår som den starkare - även om hennes män överger henne. Man märker redan här hur viktigt lojalitet och heder är för Xena, en detalj som skilljer henne från övriga krigsherrar i serien. Hon är mer nyanserad, så att säga.

Nu kommer jag inte håg exakta ordflöden hä - men det är kanske mest troligt att Ares ville skrämma in Xena i fållan igen, snarae än att Darphus dödade henne. (Fast å andra sidan: om D skulle lyckas döda henne så var ju hon inte värdig.)

Betyg: 2 lömskt viskande krigsgudar i skuggorna av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg

#674 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 September 2006 - 12:52

Jag älskar detta avsnittet :wub:

Scenen när Xena reser sig efter The Gauntlet och tittar snet på Darphus , håren resar i nackaen på mig :lol: det er en så stark scen imo :)

Min avatar samling

#675 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 September 2006 - 13:06

Den scenen är grym. :)

fqq5BYam.jpg