Jodå, jag har läst tidigare inlägg, men jag förstår inte argumenten.
Jag som om avsnittet för några dagar sedan för att fräsha upp mig eftersom jag visste att du skulle se avsnittet och jag slogs över hur perfekt att ett avsnitt som lånat så mycket av asiatisk kultur skulle sluta där.
Det är rätt irrelevant huruvida skaparna har inspirerats av asiatisk kultur då inte man har visat upp det i serien. Xena har inget tidigare band till Japan, vilket bidrar till att skapa ett hafsigt slut. Varför? Jo, vi har ingen som helst indikation på att hon varit i Japan. Det i sin tur slösar bort massa utrymme i avsnittet att presentera saker som kunde använts för att skapa en störe klimax i slutet av del 1. Sedan är storyn inte heller unik, utan som recensionerna säger så har vi sett samma story tidigare i Xena.
Jag förstår helt enkelt inte det negativa, helt enkelt.
Älskar man någonting är det svårt att se det dåliga i det. Därav att många fnas blir så rabiata och inte går att diskutera med. Det är därför som jag tagit en ny policy att egentligen inte ge ett helhetsomdöme förrän jag sett klart serien. T.ex. kan jag inte säga om Lost är en bra eller dålig serie - för tillfället tycker jag den är bra. Men vad vet vad jag tycker om den då jag får distans till den?
Det mesta klag på avsnittet på nätet är dock inte det som Cappy drar upp, utan "Seeing Red" (Buffy)-syndromet, tycker jag.
Det kan jag förstå - nutfans.
Som sagt var, jag har inget emot det slutet som sagt var. Dels för jag personligen gillar slutet, dels för att det med filmtekniskt tänkande är rätt passande och genomtänkt. Kvalitén däremot
Så vi får vara överens om att vara oense. [...] Det finns galningar i all fandom.
Jupp, det får vi och ja, det finns det. Fast det är inte vad jag har emot avsnittet.
Och Cappy gillar ju oxo säsong 5 över säsong 6, så...
Jag ser inte vad folk ser i säsong sex ärligt talat. Det är inte så hemsk som Buffys sjunde säsong, men den saknar övergripande handling och är rätt svajig utan några riktiga toppavsnitt.
Den är lika meningslös som alla andra "This episode SUXXXX!!!"-diskussioner (både mina och andras) som helt enkelt mynnar ut i att alla har olika smak, gillar olika saker och tur är väl det.
Men som sagt var, jag talar inte enbart utifrån smak (det tenderar bli irrelevant ur seriösa diskussioner - i alla fall om de ska bli meningsfulla). Jag talar utifrån en helhetsaspekt kvalitétsmässigt. Där är manuset undermåligt - och det är inte åsikter.