Senast sedda film
Posted 22 September 2008 - 18:45
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 24 September 2008 - 00:49
30-tals melodrama med alldeles för mycket melodrama vilket gör resultatet mer komiskt än gripande. Bette Davis är dessutom felcastad.
4/10
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 24 September 2008 - 09:24
Filmens tvist på slutet gör dock att den får ett litet okej i sig, annars hade det varit rätt hemskt (alltså, som smörigt) slut. Nu var det bitterljuvt, vilket passade väl. Däremot kan jag tycka att "slutstriden" i sig var lite onödigt och borde skippats, men jag förstår att action-Hollywood inte skulle klarat sig utan det.
Sedan så var världens "hårdast" man i huvudrollen (Nej, Chuck Norris är en jäkla fjolla/Gud - beroende på vilket perspektiv man har, båda diskvalificerar honom från titeln man
Med andra ord, inget jag rekommenderar på bio. Hyra? Njä. Se på TV? Ja, det skulle jag däremot kunna göra. Den har en del intressanta idéer, men den lyckas bara inte riktigt få ihop det. Kanske hade den gjort det om det varit en bättre casting än Kiefer Sutherland, men som det är nu höjer den sig aldrig.
Betyg: 6/10 eller 2/5.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 25 September 2008 - 11:31
Pixar har äntligen gjort det! En bra film d.v.s. Wall-E styrka ligger klart i den första halvtimmen när man låter Wall-E stå för historiaberättandet helt utan dialog. Filmen går ner något efter Wall-E lämnar Jorden och hamnar på rymdskeppet. Men på det stora hela var det en väldigt mysig och varm film med fantastiska animationer! Mycket bra!
9/10
Winter is Coming
Posted 25 September 2008 - 23:34
Helt OK pilot till en ny TV-serie men som film så saknar den rätt mycket och har mycket dö-tid.
Hoppas serien blir bättre.
7/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 27 September 2008 - 09:53
Jäkligt underhållande fortsättning på historien om Red, återigen med del Toro's fantasi som signum. Bra tempo och flyt i större delen av filmen, och karaktärerna har väl kanske inte utvecklats så i alla fall fördjupats. Och ingen, ingen kan säga "Oh Crap!" som Perlman!
Betyg:
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 28 September 2008 - 19:48
Hur fel det kan gå egentligen... Så mycket hallå över så lite. Filmen har ett intressant upplägg med en animerad del (gillade inte animeringsstilen dock) och röstskådespelare vars innehåll baseras på nedteckningar från den faktiska rättegången. Detta mixas med autentiskt material, bla från TV. Som sagt ett intressant upplägg, och jag gillar det. Överlag så gillar jag storyn, det faktum att det finns en verklig bakgrund gör att en nästan kuslig stämning vilar över filmen - speciellt de delar som är helt autentiska. Bra val av musik (även om jag skulle ha föredragit en mer tidsenlig musik). Känns välavvägd, även om hoppen fram och tillbaka kan göra storyn lite svår och hålla isär för somliga. Och känslan av att det mesta av våldet faktiskt provoceras fram av polisen är i slutet på filmen påtaglig. Ungefär halvvägs in i filmen så satt jag och funderade lite över hur pass vinklade den animerade versionen var — men med tanke på att alla domar återkallades några år senare så kanske det inte spelar någon roll. -- BRA.
Edited by XC, 28 September 2008 - 19:50.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 September 2008 - 00:45
Det här måste ha varit en av de sjukaste, och mäst brutala, komedier jag någonsin sett och helt klart Ben Stillers roligaste film hitils.
Väldigt svårt att sluta skratta (eller må illa) när man ser den.
Hysteriskt sjukt blodig rolig film!
8,5/10
Wanted
Lite svårt att veta vad man ska säga om den här filmen. Underhållande, cool, tuff, komisk (fast jag vet inte om alla gånger var medveten komik), överdriven, extrem, bra skådespeleri, OK manus/story.
En film som man vills e när man vill se en riktigt cool överdriven actionfilm. Men man måste kunna stå ut med extremt överdriven action.
Helt klart sevärd.
7,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 September 2008 - 13:10
Bästa delen i PT men fortfarande rätt långt från vad jag kallar för en bra Star Wars film. Efter att ha sett denna film inser man att det hade behövts minst en till för att få till en bra överlappning av PT och OT. Dom olika serierna som är på gång hjälper väl till lite med det men jag tror inte att dom hjälper lika mycket som film gör. Kanske att George Lucas skulle ha börjat senare i Anakins liv redan i film 1, som det är nu blir det för min egen del lite för mycket som blir hängandes i luften. Den visuella biten är riktigt bra, även om det blir lite för mycket av det goda ibland samt att jag är allt annat än imponerad av scenerna där Palpatine "förvandlas" till Sidious rent visuellt. Tycker fortfarande att Hayden Christensen inte var ett speciellt bra val som Anakin. Inte Jake Lloyd helle för den delen. I denna film tycker jag att Ian McDiarmid stjäl hela showen trots att han spelar över ordentligt i vissa scener. Sevärd som sig bör med Star Wars men sådär jätteimponerad är jag inte av PT.
Star Trek: The Wrath of Khan ~ [Trailer]
Tillsammans med First Contact dom två bästa långfilmerna med Star Trek. Älskar hur dom utgår från TOS-avsnittet Space Seed och ger oss mer Khan. Jag gillar hur rå den här filmen är jämfört med fler av dom andra i filmserien. I stridsscenerna i rymden t.ex. kan man verkligen se hur skeppen slits upp när dom blir beskjutna. Även rå när det kommer till hur pass "out of control" som Khan kan vara. Mycket bra film.
Frontière(s) ~ [Trailer] [Franskt tal, Ej textad]
Riktigt nasty film som inte är för alla. Personligen gillar jag den, men hade hoppats på mer. Tror den blir bättre ju fler gånger jag ser om den och eftersom jag "bara" har sett den 3 gånger så kan jag inte riktigt avgöra vad jag tycker än.
The Sting ~ [Trailer]
En riktig klassiker. Den här typen av film görs inte längre hur mycket man än försöker. Står sig i alla lägen.
Edited by Cartman, 29 September 2008 - 13:11.
Posted 29 September 2008 - 14:54
Jag är en av de få som gillar filmen. Visst, lite väl överdrivna extrema actionscener för att locka ny publik och slutet är lite väl sorgligt. Jag hade från början väntat mig att fler skulle dö men jag förstår att det är omöjligt eftersom TV-serien redan visat att alla kommer att leva till en gammal ålder så de löste det så gott de kunde.
Jag irriterar mig mer på hur de gjorde reklam för filmen med taglinen "Some will die" vilket bara var fel.
Snarare skulle taglinen varit "Don't F*CK with Picard!".
Skådespeleriet är det inget större fel på. Picard och Data kicks ass, Patrick Stewart och Brent Spiner spelar lika bra som alltid.
En av de sämsta delarna med filmen är nog snarare att bara Picard, Data och Riker får rampjuse medans de andra huvudrollerna från TV-serien får nöja sig med att vara bi-karaktärer som syns lite då och då. Lite synd med tanke på att det är den sista Next Generation filmen. Jag menar Worf och Georgi typ bara är där.
Sedan är dett vissa stendumma actiondelar som t ex hela Enterprise komnmer att förstöras och Picard går ensam in i fiende skeppet och skjuter ned alla fiender när det vore mer logiskt (och mer Star Trek) att ett helt team följde med.
Men som sagt, helt OK film ändå.
7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 03 October 2008 - 15:15
100 gånger roligare än Jackass någonsin kommer bli. Äckelfilm när den är som allra bäst (minus det som händer skorpionen och spindeln). Fungerar även riktigt bra som TV-Serie, även där vida överlägsen Jackass.
Posted 03 October 2008 - 17:05
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...
Posted 03 October 2008 - 21:54
Mycket efterlängtad uppföljare som levererar nästan hela vägen. Några småsaker stör jag väl mig lite på men på det stora hela så var det ett härligt matiné-äventyr när det är som bäst! Cate Blanchet som den ryska skurken gillade jag! Och Indy själv är sig lik men något äldre så klart. Själva storyn kunde ju givetvis ha finslipast lite men jag gillar den för vad den är trots allt. Självklart dvd-köp
8,5/10
Death Race 2008
Jag gillade ju orginalet och dessutom så har Paul W.S. Andersons filmer inte gjort mig besviken ännu och gör det väl inte direkt här heller. Jason Statham är som klippt och skuren för såna här roller. Bilscenerna är det enda där det blir spännande men det är ju också meningen. Spontant kände jag att det kunde varit något brutalare men jag är väl kanske lite väl mycket av en våldsfantast när det gäller film
OT. Kom och tänka på dataspelet från 90-talet som byggde på orginalfilmen, nån som vet vad tusan det hette?
7/10
Winter is Coming
Posted 04 October 2008 - 10:46
Men jag ser verkligen fram emot filmen. Den är min typ av film och jag kommer vackert gå till bion och se den om den dyker upp då jag är hemma i Sverige.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 04 October 2008 - 11:20
Charles Bronson är en hård snubbe. Denna klassiska film som gav upphov till en franchise där Charles Bronson tar ut hämnd på alla kriminella han möter. Eller letar upp. Här får vi bakgrunden, skälet till att Paul Kersey som Bronsons rollfigur heter, blir den hämnare vi känner honom som. Filmen är enkel, rak och kompetent berättad. Framförallt är den inte sentimental trots de tragedier Paul Kersey utsatts för i sitt liv. Det är ingen stor, djup film, men ett porträtt av en man som tar saken i egna händer och hur samhället runtomkring hanterar det.
Men Charles Bronson i all ära, han gör ett stabilt arbete i filmen, men den stora behållningen är Vincent Gardenia som Detective Frank Ochoa, som leder jakten på hämnaren. En rolig, underfundig men även allvarlig och komplex figur spelad med skärpa. Han lyfter filmen och blir den perfekta pendangen till Paul Kersey, men dock utan de sentimentala övertoner som ofta tar över i moderna actionfilmer.
Sammanfattningsvis, klart sevärd om inte annat så för att det tillhör filmallmänbildningen att ha sett den, men också för att den faktiskt är bra.
Plus: Vincent Gardenia och musiken av Herbie Hancock.
Minus: Manuset är lite stolpigt ibland.
Paths of Glory (1957)
Stanley Kubrick porträtterar den franska armén mitt i krigets vansinne. Första världskriget pågår och ett franskt regemente får i order att inta Antillerna, ett omöjligt uppdrag. När de misslyckas anklagas de för feghet och en skenrättegång sätts ihop av regementeschefen. Det är grundhistorien men resten får ni se själva. Vill inte förstöra upplevelsen med för mycket information om handlingen. Det jag kan säga är att filmen är full av intressanta karaktärer, galna officerare, lismande rövslickare, hedervärda män och allt annat som hör kriget och militären till. Och de vanliga soldaterna hamnar i skiten vad de än gör, de dör som flugor men gör ändå inte tillräckligt. Det är det som är grundkonflikten i filmen den vanlige soldaten och hur han endast är en bricka i ett spel för officerare och militärledning.
Kirk Douglas är bra som den hedervärda officeraren, the voice of reason, George MacReady underbar som den galne generalen, Ralph Meeker rent fantastisk som den vanlige soldaten som hamnar i kläm i form av korpral Phillipe Paris.
I korthet, se den. Det är en lite annorlunda krigsfilm med en skärpa och en underton av klass som jag inte sett i många krigsfilmer. Krigets vansinne finns inte bara på slagfältet.
Plus: Skådespelarensemblen är utomordentlig. Och fotot är naturligtvis fantastiskt, det är ju Kubrick.
Minus: Ljudet i filmen, inte minst under rättegången, som sker i en stor stensal är inget vidare. Vet inte om det beror på filmens ålder eller dåligt ljudarbete.
Edited by dukeofnewyork, 04 October 2008 - 15:30.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 04 October 2008 - 13:11
Posted 04 October 2008 - 15:36
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 04 October 2008 - 19:45
Inte den film jag normalt skulle gått och sett på bio, men nu var det flickvännens tur att välja så...
Betyg:
Posted 04 October 2008 - 20:35
Ja, kanske. Än så länge är ju inte mycket känt om den, så jag avvaktar med ett beslut. Hittar de rätt snubbar till att ersätta Bronson och Gardenia kan det funka... samt om de inte krånglar till historien eller förfaller till sentimentalitet.
Huvudrollen är Jason Statham (alltså, Bronson) och med Paul WS. Anderson som ligger bakom filmen lär den knappast bli tillkrånglad.
Posted 04 October 2008 - 21:59
Redan då jag tyckte att bioversionen var bra så är den här alternativa versionen mycket bättre. Jag kan inte fatta att WB tvingade dem att göra om slutet till det där hjärndöda ologiska slutet som bioversionen fick. Det här alternativa slutet (som igentligen är orginal slutet) är mycket mer logiskt och passar bättre och stämmer mer med bokens budskap.
Istället för bio-slutet, där Robert Neville självmordsbombar sin källare och blir legendarisk för att han hittade botemedlet , så i det alternativa slutet så förstår Robert Neville tillsist att de monstrena är inte de djuriska intiligenslösa monster som han trodde utan individer och att orsaken de jagat honom var för att han tillfångatagit en av deras och jagade dem och gjorde expriment på dem. Han förstår att alla "monster" han dödat är igentligen individer som han mördat, där av I am Legend. Inte som människornas räddare utan som "monsternas" banneman.
Ett mycket mer logiskt slut. För jag blev rätt sur på det ologiska bioslutet som lämnade alldeles förmycket ouppklarat.
Ska ni se filmen så rekomenderar jag att ni ser Alternativa Versionen FÖRST!
Jag tycker föresten det är rätt komiskt att filmen fått en massa negativ kritik för dåliga CGI monster då sanningen är att monsterna är skådespelare förutom de mer avanserade scenerna.
9,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 October 2008 - 13:37
Huvudrollen är Jason Statham (alltså, Bronson) och med Paul WS. Anderson som ligger bakom filmen lär den knappast bli tillkrånglad.
Jason Statham... jag förbehåller mig rätten att förhålla mig skeptisk till det hela. Hur kan de välja Statham, det är ju helt fel typ, i min mening. Bronson är ju en äldre, etablerad familjefar som drabbas av våldet och förvandlas till en hämnare. Således bör det ju vara en lite äldre skådespelare, ingen pumpad actionsnubbe. Och om de nu tydligen måste ha en actionsnubbe hade ju Kurt Russell eller Sly Stallone hade passat bättre, som ju är lite äldre.
En perfekt kandidat i min mening hade varit Lance Henriksen.
Edited by dukeofnewyork, 05 October 2008 - 13:38.
---
--- | filmtipset | ---
Posted 05 October 2008 - 21:51
En underbar film som handlar om en biltvätt där en uppsjö av karaktärer, de flesta svarta eller tillhörande andra minoriteter, arbetar eller kommer för att få bilen tvättad. För hand, nota bene. Det är svårt att berätta om filmen och ge den rättvisa, då den innehåller en mängd små historier. Men den är både galen, rolig och allvarlig, både fånig och djuplodande på samma gång. Den måste ses för att förstås. Sociala frågor blandas med fånigheter. En lyckad blandning av Karl Marx och bröderna Marx med en stor dos svart (i dubbel mening) humor.
Plus: Karaktärerna och skådespelarna, de gör hela filmen.
Minus: Musiken (som är viktig i filmen) är ibland i vägen för dialogen. En petitess, men ändå.
Mirrors (2008)
Jag gillar inte speglar, särskilt inte i mörker. Det är en av mina få fobier, då det är helt obefogat. Jag menar speglar är ju ofarliga döda ting, lika skrämmande som en byrå... eller?
Med tanke på min fobi borde den film passat mig som handen i handsken då den spelar på en av mina egna rädslor. Och filmen är snygg och kompetent gjord, särskilt jämfört med tidigare remaker av asiatisk film (läs: The eye). Det är en god version med lagoma doser Hollywood. Ingen av skådespelarna faller igenom, fotot är kompetent och ljudläggningen är ovanligt bra. Inte lika bra som [REC]:s ljudläggning men definitivt i samma härad.
Men samtidigt lyfter det aldrig riktigt. Ingen av skådespelarna gör mer än nödvändigt, faktiskt är barnskådespelarna rätt dåliga, berättandet är ibland forcerat och man landar aldrig riktigt i berättelsen eller i karaktärerna. Det är det gamla problemet med att man inte bryr sig om karaktärerna och deras öden.
Kort sagt, filmen är kompetent gjord men lyfter aldrig riktigt. En lätt axelryckning och ett erkännande av hantverket är allt man lämnas med.
(Jag har nu inte sett originalet, så jag kan inte jämföra, men det kan knappast vara sämre.)
Plus: Ljudläggningen och effekterna.
Minus: Manus och karaktärer.
The Grudge (2004)
Jag får erkänna: jag såg aldrig färdigt filmen. Det händer ytterst sällan att jag inte ser färdigt ens en dålig film, men jag blev så uttråkad efter att Clea DuValls (en av få behållningar) karaktär dog och man fick se "monstret" , att jag helt enkelt stängde av. Det var inte dåligt, men så tråkigt. Måste dock tillstå att Sarah Michelle Gellar gör en bra insats av det jag såg. Hon kan om hon hon vill.
Plus: Clea DuVall och Sarah Michelle Gellar.
Minus: Trååååkigt....
X-files: Fight the future (1998)
En nostalgitripp par excellence. Det var en annan tid när jag denna film första gången. Inte minst var X-Files lika självklart närvarande för mig och mina polare som någonsin Beverly Hills (ja, så gammal är jag...). Filmen innehåller det som gjorde X-Files bra, konspirationerna, Mulder-Scully dynamiken (inte i sänghalmen då), känslan av mörker och sökande. Sen går den väl lite över gränsen här och historien är lite fånig, men det är X-Files i sin prydo, dragit till sin logiska spets.
Frågan är dock om filmen åldrats med välbehag eller känns hopplöst daterad. Klart är att detta är en film för fansen, för den som inte har en relation till serien lämnar nog filmen mycket att önska. Som jag skrivit, historien är lite fånig och den är skriven och filmad i en annan tid, innan 9/11, 24 och Lost. Men nog håller den även idag, då de teman de berör lever och frodas än idag om än med andra förtecken, tänk bara på konspirationsteorierna kring WTC.
Filmen är inget mästerverk, men stabil, precis vad den ska vara och inget mer. Och en sak är säker, denna film är allt X-Files: I want to believe inte är.
För mig är filmen dold i ett skimmer av nostalgi och fandom och en mer objektiv betraktare skulle säkert skaka på huvudet åt filmen och vara mindre överseende med dess uppenbara brister. Men de får skriva sina egna recensioner, det här är min.
Kort sagt, se den. Helst igår.
Plus: X-Files-känslan.
Minus: ???
---
--- | filmtipset | ---
Posted 08 October 2008 - 22:43
Vin Diesel i en skitig och hård framtid där han spelar en legosoldat som tar ett uppdrag där han ska eskortera en ung tjej från ett smått sönderbombat Ryssland till USA, New York. Det är framförallt filmens första halva som är den positiva biten när man får följa den farliga resan till USA sedan när de är framme tycker jag filmens värde går ner avsevärt. Diesel är ingen stor skådespelare men när han spelar roller där man låter hans fysiska skådespel vara det främsta så funkar han oftast ganska bra och gör så i även denna film. Filmens betyg blir till slut ändå klart godkänd.
6/10
Winter is Coming
Posted 09 October 2008 - 00:15
Jason Statham... jag förbehåller mig rätten att förhålla mig skeptisk till det hela.
Och jag som trodde det som skulel få folk att vara skeptiska var Paul WS. Anderson och inte Statham...
Angående Mirrors och skådespelare: Vad gjorde egentligen Jack Bauer i den här filmen? Är det så 24 slutar, eller har jag missat något?
Posted 09 October 2008 - 10:36
---
--- | filmtipset | ---

This topic is locked