Planet of the Apes (1968)Jag har faktiskt inte mkt att tillägga utöver vad Synon har skrivit. Det här en av de där riktigt bra sci-fi-rullarna (och Hestonrullarna) från 60-talet, som tycks stå emot tidens tand bättre än väntat. Jag tror en viktig anledning är manuset, som är riktigt bra. Bra film är bra film, oavsett ålder. Ikonisk är ordet. Fotot är värt ett extra omnämnande, det håller mycket hög klass, likaså mask och effekter. Filmens ganska långsamma, "intellektuella" början är intressant och hade nog tyvärr varit helt omöjlig idag.
Det är inte utan att man blir sugen på resten av filmerna, som naturligtvis inte kan vara lika bra, men det verkar vara en rätt intressant och kul franchise om man ska tro extramaterialet jag tittat igenom på min utgåva av filmen.
Jag gillade också Tim Burtons remake, han gjorde den till sin egen och HBC är ju grym som Zira. Kan man bli kär i en fiktiv apa?
The Squid and the whale (2005)Vilken underbar liten offbeat film detta var, med såväl humor som svärta och inte minst ett fint filmhantverk. Det finns en ton, ett tempo eller vad sjutton det nu är som är så sådär just lite ur takt, men ändå så perfekt tajmat.
Historien är enkel och avskalad men saknar inte djup för det, då den befolkas av fullödiga, komplexa och udda karaktärer som ändå är mänskliga och ja, vanliga att bara den paradoxen gör filmen sevärd.
Och skådespelarinsatserna var riktigt bra, Jesse Eisenberg är grymt bra och Jeff Daniels som fadern är lysande. Laura Linneys porträtt av mamman är bland det bästa jag sett av henne.
Den här filmen är verkligen något eget, men likväl är det svårt att inte dra paralleller till såväl Woody Allen som Todd Solondz. två regissörer jag högaktar. Men det är ju vad jag ser, och det är inte så att Noel Baumbach lånar eller stjäl utan han gör något eget som råkar ha beröringspunkter med de två andra.
En riktigt bra film, som jag helt missat tidigare. Eller ja, jag kände ju till den, en sådan titel glömmer man inte, men det var ingen film jag planerat att se. Tack till SVT och public service som serverade mig denna karamell.
Edited by dukeofnewyork, 13 March 2011 - 17:17.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now,
Southland Tales"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " –
Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---