Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#676 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 May 2013 - 07:20

Croc (2007)
Skådespeleriet bland de Thailändska skådespelarna har en väldigt låg nevå, tyvärr. Framförallt på tal men också på reaktioner. Det är uppenbart att få av dem har gjort det innan. Kanske hade det blivit bättre om de inte hade talat Engelska helatiden (varför talar Thailändare Engelska med varandra i filmen?).

Vaaaaa? Skulle producenterna utsätta amerikanerna för undertexter? Som i att man måste lära sig läsa på riktigt?

Skärp dig. :P ;)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#677 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2013 - 18:28

Outbreak - I Farozonen (1995) [US]
#Genre: Drama kryddat med en sväng action eller två och en doft science fiction.
#Koncept: 1967 dyker ett virus upp i Zaire/Kongo med sin korta inkubationstid och extrema dödsratio på 100% bombas den drabbade byn innan det hinner sprida sig. 1995 dyker det upp igen, och med den en smutsig hemlighet från 1967 års utbrott.
#Förväntningar: Spontaninspelning från TV4 Film, jag kände igen titeln som intressant och typ inte mer.
#Ögon&Öron-godis:  Det är inte mycket i den här filmen som kan kallas science fiction, eller ja: det är Science och det är Fiction. Men inte i bemärkelsen ”rymdgubbar” och liknande. Och det är en av filmens stora styrkor, man har lagt ned en skaplig insats på att göra det hela godtagbart. Avsaknaden av den, idag, vanliga Hollywood-mumbo-jubon är upplyftande; och filmens kanske största tillgång. Storyn är snyggt uppbyggd med lagom många dramatiska element, viss humor utan att det skär sig och även om den slutar ungefär som man förväntar sig så är slutet trevligt. Bra skådespelare där Morgan Freeman skickligt maövererar sin aningen platta karaktär med finess. Donald Sutherland gör ett lika bra jobb med sin klichétyngda-karaktär även om han kanske inte lyckas lika bra.
#Bäst: Filmen har kanske bara en riktigt rolig scen och det är när Daniels och Salt (vet inte om han är släkt med Angelina Jolies "Evelyn Salt") letar fraktskepp och en av tjänstekvinnorna erbjuder sig att ringa en av sina kontakter inom kustbevakningen och lovar att hon känner honom lika bra som hans fru önskar att hon gjorde.
#Sämst: Jag har lite svårt för det där med 'trasiga familjer/förhållanden' som skall lappas ihop emot slutet. Rene Russo och Dustin Hoffman gör det dock uthärdligt.
#XC Konstaterar: Avgjort sevärd film som kanske inte touchar hjärteröterna så som den gärna vill men som lyckas bättre än kanske många modernare virus-katastrof-filmer.
#PS: Om ni kände igen apan Betsy så bekräftar IMDb era misstankar: det är faktiskt "Marcel" från Vänner. ;)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#678 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2013 - 20:28

^
Det är en film som jag har sett på bio. Minns att besökarna började att skruva på sig när någon annan hostade i salongen. Om jag inte minns fel så tror jag att det var under partiet mot slutet av filmen då dom avhandlade luftburen smitta, typ att den har spridits via ventilationssystemet på den där sjukhusinrättningen. Men det var länge sedan jag såg filmen så jag kanske inte minns helt rätt. Skulle avgjort kunna tänka mig att se om filmen någon gång.

Och tack för omdömet till Caligula. Har sett filmen några gånger och tycker att den är okej. Du kan vara lite glad trots allt, över att du slapp se versionen med hårdporr. Inget som direkt tillför filmen något.

#679 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2013 - 20:34

Man har lyckats med en övertygande servering tycker jag, din observation ifrån bion (ironiskt nog - eller kanske rentutav medvetet valt - så är ett av de inledande utbrotten i Usa just på en bio. :)

Jag är väl inte fullt lika positiv till Caligula, ikonisk må den vara med skickliga skådespelare men det är väldigt lite berättande och väldigt mycket bissart beteende mot en ännu bisarrare fond.

Edited by XC, 13 May 2013 - 20:37.

fqq5BYam.jpg

#680 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2013 - 20:48

Att en av de första utbrotten skedde på en bio är mer än vad jag kom ihåg. Intressant och det ger det en helt ny dimension av att se den filmen på bio. Kanske att det var där som dom i salongen började att skruva på sig.

Caligula lär väl ha varit rätt bisarr i verkligheten, så det kanske inte är mer än passande att hela filmen är formad av det. Men det är nog också så att jag är lite mer förlåtande än vad du är. Tycker i alla fall att det är kul att du gav den en chans och fick till ett omdöme. :)

#681 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2013 - 21:27

Det är alldeles i början, en kille som hostar inne i salongen och sedan går ut för att få något att dricka. Han kollapsar vid popcorn-ståndet. Jag gjorde inte kopplingen mot hur den scenen måste varit på bio förrän du nämnde att du såg den där. Jag irriterade mig på att killen hostade med öppen mun utan att ens försöka skyla munnen, något jag själv instinktivt gör vid både hostningar och nysningar.

Caligula var en rätt bisarr karaktär ja, men filmen berör ju inte direkt hur han kom att bli det. Minns jag inte helt fel så vart han kidnappad av Tiberius (sin företrädare) och växte upp i en miljö som var rätt svår. om jag inte blandar ihop det nu så blev han väl sexuellt utnyttjad av Tiberius (mfl?). Kanske därför jag har så svårt att ta till mig filmen, man berättar inget utan Caligula blir mest en ursäkt att göra en bisarr film.

fqq5BYam.jpg

#682 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2013 - 23:53

Jag irriterade mig på att killen hostade med öppen mun utan att ens försöka skyla munnen, något jag själv instinktivt gör vid både hostningar och nysningar.

Hear, hear. Ibland blir man mörkrädd när man bevittnar en del människors beteende. Speciellt när dom är sjuka och inte vet hur man själv kan minska risken att smitta andra.

Caligula var en rätt bisarr karaktär ja, men filmen berör ju inte direkt hur han kom att bli det. Kanske därför jag har så svårt att ta till mig filmen, man berättar inget utan Caligula blir mest en ursäkt att göra en bisarr film.

Sant. Jag tar filmen för vad den är, men visst är jag medveten om att den lämnar en del att önska och kunde ha varit bättre. Filmen lever lite på att den är så omtalad, framför dess innehåll.

Minns jag inte helt fel så vart han kidnappad av Tiberius (sin företrädare) och växte upp i en miljö som var rätt svår. om jag inte blandar ihop det nu så blev han väl sexuellt utnyttjad av Tiberius (mfl?).

Har rätt dålig koll på det. Men skulle gärna läsa mer. Hittar du något som är läsvärt kan du styra ett tips åt mitt håll.

Edited by Garm, 13 May 2013 - 23:54.

#683 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 May 2013 - 16:58

Flood / Översvämning i London (2007) [UK/ZA/CA]
#Genre: Katastrofdrama.
#Koncept: Årtusendets storm slår till mot Maines i Usa och vänder sedan kosan österut mot grannen Storbritannien. Stormen eller kanske snarare tsunamin den bygger upp hotar sänka London under vatten - allt som behövs är lite timing med tidvattnet.
#Förväntningar: Har sett den tidigare och mindes den som lagom överdriven och väldigt godtagbar.
#Ögon&Öron-godis: Den här finns i två versioner: Dels en 188 minuter lång två delad miniserie, och dels en 106 minuter nedklipp film. Givetvis är det filmversionen vi begåvats med i Sverige. Jag såg filmen första gången utan den vetskapen och måste erkänna att det är en snygg nedklippning, man märker inte av att det skalats bort en del. Storyn gillar jag, visst som de flesta katastroffilmer så innehåller den här givet vis sin slev av trasiga familjer som får frid på slutet men det behandlas varsamt i filmen och större delen av filmen så är det inget störande moment. Det tas givetvis en del beslut som är underliga: tex självmordsuppdraget mot slutet känns väldigt konstigt men överlag faller allt på plats utan större intermezzon. Här och där lyckas man rentutav snudda hjärterötterna, inte illa. Soundtracket är hopknåpat av skickliga Debbie Wiseman som har den goda smaken att plocka in Hayley Westenra som vocalist.
#Bäst: Vilket nöje det är att se David Suchet i en roll så olik Hercules Poirot.
#Sämst: En del beslut tas för den dramatiska effektens skull.
#XC Konstaterar: Väl värd en omtitt och visar med tydlighet att britterna kan sina saker.
#PS: Första gången jag såg den här visste jag inte om att det fanns en längre version därav min bedömning av nedklippningen.

*

Caligula var en rätt bisarr karaktär ja, men filmen berör ju inte direkt hur han kom att bli det. Kanske därför jag har så svårt att ta till mig filmen, man berättar inget utan Caligula blir mest en ursäkt att göra en bisarr film.

Sant. Jag tar filmen för vad den är, men visst är jag medveten om att den lämnar en del att önska och kunde ha varit bättre. Filmen lever lite på att den är så omtalad, framför dess innehåll.

Eller kanske bristen på innehåll och vad man kompenserat den bristen med. :P

Minns jag inte helt fel så vart han kidnappad av Tiberius (sin företrädare) och växte upp i en miljö som var rätt svår. om jag inte blandar ihop det nu så blev han väl sexuellt utnyttjad av Tiberius (mfl?).

Har rätt dålig koll på det. Men skulle gärna läsa mer. Hittar du något som är läsvärt kan du styra ett tips åt mitt håll.

Skall inte påstå heller att jag är någon expert men minns att jag såg en dokumentär om just Caligula på någon Viasat-kanal för många år sedan.

Hittar ingen bra artikel om just Caligula men den här om Tiberius verkar läsvärd:

Populär Historia: Kejsaren med det dåliga ryktet

Världens Historia har följande på ämnet:

Tio i topp: Europas värsta regenter
Tio galna regenter
8 speciella härskare
De galna kejsarna

Det här var ny fakta för mig:

• »Hans [Caligulas] beteende var emellertid givetvis otillräkneligt, och flera moderna historiker har föreslagit en förklaring. Caligula tyckte mycket om rödvin, och romarna ansåg att ett gott rödvin höll sig bäst i behållare av bly. Caligulas extrema beteende kan därför ha varit ett symptom på allvarlig blyförgiftning.« — [Källa]

Edited by XC, 14 May 2013 - 17:02.

fqq5BYam.jpg

#684 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 May 2013 - 22:40

Jag såg Flood (miniserien) när TV4 visade den. Jag tyckte att den var bra. Jag har inte köpt den, däremot så köpte jag faktiskt dess soundtrack på en skivmässa för inte så länge sedan. Jag tror att jag fick ge 30 kronor för den.

Tack för länkarna. Det var väldigt intressant läsning. En del visste jag om, men mycket var nytt. Inser att jag inte direkt var påläst om just Caligula, trots mitt intresse för antikens Rom.

#685 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 May 2013 - 00:37

Grave Encounters (2011)

Lance Preston är programledare för reality serien "Grave Encounters" där han och hans team undersöker hus som det sägs spökar i. För avsnitt 6 har de fått tillgång till ett gammalt Mentalsjukhus där det sägs att hemska expriment utfördes på patienter för över 50 år sedan. De ska bli inlåsta där och spendera natten med att undersöka huset i hopp om att få bra filmklipp. Men snart visar det sig att de har fått mycket mer än de väntat sig.

En Found Footage film som gör sitt jobb. Den är kuslig och obehaglig. Tillochmed jag hoppade till i början och det är ovanligt. Bra skådespelare och några riktigt otäcka scener. Värst var scenen när han dödar och äter en råtta vilket jag hoppas var trickfilmat även då det såg verkligt ut.
Svårt att veta om det är en fördel eller en nackdel att man snart inser att de aldrig kommer komma ut därifrån. Visst, det tar boprt hoppet och man bara väntar på deras undergång men samtidigt så ger det också en förtvivlan och sorg då det blir att man ser en film om några som är dömda väldigt tidigt.
Sedan är det dåliga givetvis att Found Footage filmer har blivit väldigt förutsägbara. Man vet redan från början hur det kommer sluta (många av filmerna börjar tillochmed med att avslöja slutet) och saknar igentliga överaskningar. De är helt enkelt en form av underhållningsfilm som går ut på att se hur en grupp människor dör en efter en tills de alla är döda och en handhållen kamera ger det en verklighetskänsla. Lite tråkigt, kan jag tycka, att de sällan gör något nytt utan alla gör det likadant. Den här filmen är tyvärr inget undantag. Men i det här fallet så passar det. Det känns som att det hade varit fel om det hade gått annorlunda.
Jag uppskattade iallafall filmen och tyckte den var bra. Det är en film jag kan starkt rekomendera alla som gillar Found Footage filmer eller skräck överhuvudtaget.

Betyg: Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#686 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 May 2013 - 07:43

Jag såg Flood (miniserien) när TV4 visade den. Jag tyckte att den var bra. Jag har inte köpt den, däremot så köpte jag faktiskt dess soundtrack på en skivmässa för inte så länge sedan. Jag tror att jag fick ge 30 kronor för den.

Soundtracket är riktigt bra. :) Vill minnas att jag kände igen Hayleys röst på det när jag såg filmen första gången. :)

Tack för länkarna. Det var väldigt intressant läsning. En del visste jag om, men mycket var nytt. Inser att jag inte direkt var påläst om just Caligula, trots mitt intresse för antikens Rom.

Så lite så, jag var lite förvånad att Populär Historia inte hade någon direkt artikel om honom.

fqq5BYam.jpg

#687 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2013 - 23:32

Eye of the Beast (2007)

En legendarisk 10-armad sötvattens Jättebläckfisk börjar terrorisera befolkningen på Fells Island när fiskarna i sjön börjar ta slut. Dr. Dan Leland från NORA är på ön för att undersöka varför fiskarna försvunnit. Samtidigt försöker öns nya opopulära Sheriff Katrina Tomas ta reda på vad som pågår men hindras av öns fiskare som försöker dölja sanningen samtidigt som de beskyller det hela på öns Indianstam.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. James Van Der Beek spelar Dr. Leland.
Hemskt folk på ön. De bahandlar Katrina Tomas som skit för hon är halvindian och för att hon säger sig ha sett Bläckfisken döda hennes pappa. Och så beskyller de allt på Indianerna och är hatiska.
Slutet var lite bittersweet. De lyckades döda besten men det kostade mer än det smakade. 5 stycken fick sätta livet till för att de skulle göra det själva. Lite passande när man tänker på de tidigare filmerna i serien.
En bra monsterfilm med bra specialeffekter (bara det att de inte använde CGI för att göra monster eller båtar gör mycket) och helt OK skådespelare.
Jag måste säga att filmerna i den här Maneater serien har hitils visat sig ha en betydligt större kvalitet än jag hade väntat mig. Jag väntade mig ett riktigt bottenskrap men fick hitils 3 rätt bra filmer. Och precis som de tidigare filmerna så har de några överaskningar.
En film jag kan klart rekomendera alla som gillar monsterfilmer eller sjöodjur.

Betyg: Bra

Edited by Crusader, 17 May 2013 - 23:34.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#688 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 May 2013 - 17:23

Dinotopia (2002) [UK/DE/US]
#Genre: Rakt-över-disk-äventyr.
#Koncept: Bröderna Karl och David Scott hamnar på den för resten omvärlden okända ön Dinotopia efter att deras flygplan störtat. På ön lever inte bara människor utan även dinosaurier. Tillsammans måste de nu finna ett sätt att finna sin far (som försvann med planet) och hitta en väg hem.
#Förväntningar: Första gången jag såg den här var det i en brutalt sönderklippt 2h version. Å andra sidan... originalversionen går ju inte i mål  förrän efter 4h 08min; det finns folk som klämmer ett vasalopp på mindre tid.
#Ögon&Öron-godis: Jag gillar verkligen den här storyn som blandar friskt av både nytt och gammalt, tvisterna och bråken mellan Karl och David blir snabbt lite tradiga men det vägs upp av det storslagna äventyr som dukas upp. För var gång jag ser den här påminns jag av hur gärna jag skulle läsa böckerna. Karaktärerna är originella och lite excentriska samtidigt som det är en liten standardmässig uppsättning av dem. Det visuella arbetet är gediget och även om man här och där ser lagrena hur de ligger uppe på varandra så är det visuella snyggt och övertygande.
#Bäst: Intrigen med solstenarna är härligt steampunkig (eller blir det kanske snarare greenpunkig?).
#Sämst: Jag har kommit i kontakt med två versioner av den här produktionen som sagt, och bägge har samma misslyckade ljudmix. På ett par ställen dränks dialogen av omgivande ljud och där och där klipps helt enkelt ljudet av och ger inte den ljudmässiga push till scenen som det var tänkt.
#XC Konstaterar: Skulle gärna se den efterföljande tv-serien också men kom mig inte för att köpa den när jag hade chansen. Och som sagt: läsa böckerna.
#PS: Man sparade inte på krutet för att hitta rätt miljöer, den här är inspelad i såväl Brasilien, Egypten och Thailand förutom Storbritannien, Usa och Ungern.

*

6:e dagen / 6th Day, the (2000) [US]
#Genre: Science fiction action.
#Koncept: Det började (som alltid) i havet. Ena dagen klonas det fisk för att förhindra en global svältkatastrof och nästa kommer du hem bara för att se att ditt liv, din fru och dit hus tillhör en klon av dig.
#Förväntningar: Minns första gången jag såg trailern på TV: och intressant ... ick Schwarzenegger. (Därav att det tog mig nästan 13 år att faktiskt se den).
#Ögon&Öron-godis: Trevlig story som känns riktigt matig. Delar av det vetenskapliga hokus pokus snacket ger visserligen till och mig huvudvärk om jag tänker för mycket på det, men på det hela taget håller det hela ihop väl. Action-delen tar inte överhanden och humorn är diskret, faktum är att det hade varit kul att se den här med en vassare skådespelare än Schwarzenegger i huvudrollen. (Han fungerar ok som en placeholder för rollen, men det är uppenbart att ahn inte riktigt har den bredd som krävs för en sådan här roll). Visuellt är den tjusig, lagom futuristisk och lagom hemtam. Gedigna special effekter som åldrats väl. Twisten mot slutet kommer inte tillsammans med någon större överraskning.
#Bäst: Man lyckas här och där väcka funderingar kring det etiskt riktiga i tekniken, utan att ställa några direkta frågor.
#Sämst: Rörig slutscen som vi kanske bäst klarat oss utan.
#XC Konstaterar: Trevlig film med flera bekanta ansikten.
#PS: Schwarzenegger sög åt sig två Razzie-nomineringar för den här filmen: både sämsta huvudroll och sämsta biroll.

fqq5BYam.jpg

#689 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 May 2013 - 02:19

Malibu Shark Attack (2009)

En Jordbävning skrämmer upp ett stim sällsynta stora Trollhajar till ytan och de börjar röra sig mot Malibu. För att göra det hela värre orsakar Jordbävningen en Tsunami som översvämmar stranden. De som inte hann undan är nu fast i de byggnader som fanns på stranden omringat av vatten och i vattnet simmar de hungriga Trollhajarna.

Ännu en av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel.
Filmen börjar väldigt dåligt förklarad. Till synes är det en jordbävning som släpper lös förhistoriska rovdjur, något som har använts innan och är en väldigt tråkig, enkel och lat lösning på att få dem till nutiden, för att inte säga overklig. Att det skulle finnas undervattens grotter fulla med förhistoriska djur som har levt där i miljontals år är skrattretande. För att begripa hur det verkligen ligger till får man nästan läsa om Trollhaj/Goblin Shark på Wikipedia för att inse att de finns och att Jordbävningar ibland skrämmer upp dem till ytan.
Att använda hajar som är sällsynta och vi nästan inte vet något om (t ex vet vi inte hur stora de kan bli mer än att de kan blir mycket större än 4 meter). Det ger mycket frihet i att skapa hajarna för filmen. Men det har också sina problem.
Filmens största problem är den billiga CGI som de var tvugna att använda (då Trollhajar är extremt sällsynta djuphavsfiskar). Det betyder att de heller aldrig kan visa hajattackerna utan de händer alltid lite offscreen. Men det är sådant man får ta.
Som vanligt i den här serien så kan man aldrig riktigt förutsäga vem som kommer dö.
Slutet var lite annorlunda då de tog ut sin ilska genom att förhand slå ihjäl den sista hajen.
En rätt OK film. Tycker man om hajar och filmer som Deep Blue Sea och samtidigt står ut med billig CGI så är det här rätt film.

Betyg: OK+

-Sora, Kingdom Hearts

#690 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 May 2013 - 16:04

Quarantine (2008) [US]
#Genre: Skräck a la Cinéma vérité.
#Koncept: En reporter följer med en grupp brandmän under ett nattskift, det som börjar som ett harmlöst larm om ett skrik inne från en lägenhet utvecklar sig i rask takt till något livshotande.
#Förväntningar: Skrik, skrän, zombies och Jennifer Carpenter.
#Ögon&Öron-godis: Det första som man kan konstatera är hur fantasilös den här remake är. Originalet [Rec] kom året innan och det här är i princip en amerikanifiering. Innehållet är (nästan ruta för ruta) detsamma som originalet men med amerikanska miljöer och engelsk dialog. Det finns stora luckor i storyn, t.ex. varför det tar så lång tid att berätta för de karantänsatta vad som pågår, och varför det tog så lång tid innan den lilla flickan påvisar smitta när vuxna karlar ger efter på en gång. En annan sak som jag reagerade på var att folk gapade om att hämta ned en förlamad man - men ingen nämnde att kolla om karlen på vindsvåningen var hemma. Jag minns originalet [Rec] som extremt gapig och skränig och konstaterar att den här är kanske aningen mer balanserad på området men inte mycket. Det är en snygg produktion men det märks att man haft svårt att bestämma sig för hur "redig" man vill att Angela Vidal skall vara och Jennifer Carpenter (som normalt är duktig) känns instängd och begränsad i en roll hon troligtvis inte fått göra till sin egen.
#Bäst: Cinéma vérité funkar utomordentligt bra här även om det blir extremt rörigt visuellt mot slutet.
#Sämst: Man har lagt ned en massa tid och pengar på en snygg produktion vars summering blir "fantasilös". Man hade lika gärna kunnat slänga på en engelsk dubb på originalet - det hade varit billigare med typ samma resultat.
#XC Konstaterar: Jag var egentligen mest intresserad av Carpenters insats och har faktiskt inte direkt längtat efter att se den sedan jag spelade in den från TV3 (för ett bra tag sedan).
#PS: Jag kommer troligtvis inte se någon av uppföljarna, varken till den här eller [Rec].

fqq5BYam.jpg

#691 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 May 2013 - 18:37

Dinotopia: Quest for the Ruby Sunstone (2005) [US]
#Genre: Animerat dinosauräventyr.
#Koncept: Den kraftfulla rubin-solstenen kommer åter i dagen och väcker den ondskefulla Ogthar till liv. Ogthar försöker med stenens hjälp erövra hela Dinotopia. Mellan honom och vinsten står endast den unga dinosaurien 26 och hennes vänner.
#Förväntningar: Jag är en fan av miniserien och kunde inte låta bli att se den när jag äntligen fick chansen.
#Ögon&Öron-godis: Den här filmen är inte gjord för oss vuxna egentligen, den är väldigt barnvänlig och har en snäll och lättillgänglig dialog. Den har en lagom hemsk skurk och är inte för våldsam för de allra minsta. Storyn innehåller mycket av de element man uppskattar från miniserien och knyter löst an till den - men känns ändå väldigt fristående. 26 är ju hämtad från miniserien ändå heter hennes människa John här och inte Karl. Visst finns det luckor i storyn som får en att höja lätt på ögonbrynen och karaktärerna är av en standarduppsättning (ända ned till de aggressiva småmobbarna som kvickt utvecklas till ondskans hantlangare). Men det är inget som inte går att leva med. det är annars en trevlig story om 26 och hennes vänner som ensamma räddar Dinotopia undan den ondske Ogthar. Animeringsstilen och den visuella designen har en kraftig doft av 90-tal om sig, man har inte betalat överpris för den men den känns heller inte genomgående billig. Bara aningen ålderstigen, och det är inte mig emot.
#Bäst: Bra röstskådespelare och varje karaktär får en egen prägel.
#Sämst: Spazz. Nykläckt och världsvan och förutom en veritabel jukebox för oneliners så har han även koll på s'mores och andra moderna påfund. (Trots att Dinotopia är isolerat och inte direkt välkomnar nya idéer med öppen famn).
#XC Konstaterar: Charmig och trevlig film rakt igenom, vi som växte upp med tecknat producerat under 80/90-tal får oss en liten nostalgikick (om vi tillåter det).
#PS: Det är faktiskt Peak och Erikas fel att jag kom ihåg den här filmen...

fqq5BYam.jpg

#692 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 May 2013 - 21:16

RE: 6:e dagen / 6th Day, the

Jag vill minnas att jag har sett den här filmen och även att jag gillade den. Är det den här filmen som har en (eller flera) scener som involverar att någon (eller några) har en form av chip/kod inplanterat på insidan av ögonlocket?

Edited by Garm, 21 May 2013 - 21:20.

#693 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 May 2013 - 02:03

Wyvern (2009)

En by i Alaska terroriseras av en hungrig Wyvern, en 2-benad Drake, som har legat nedfrusen i glasiären i tusentals år men nu vaknat pga klimatförändringarna.

En till av filmerna i Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Med Barry Corbin och Don S. Davis.
Den här gången är det en Wyvern (en sorts 2-benad Drake från Nordisk mytologi) som står för människoätandet. Upplägget är så att det både kan handla om den mytomspunna Wyvern från mytologin eller ett förhistoriskt djur. Även då de pekar mäst mot mytologin så visas det aldrig klart att det är just den teorin som stämmer mer än att Wyvern var fastfrusen i isen.
Då en film med den här typen av monster kräver CGI så var jag liute orolig att CGI-kvalitetan skulle vara lka dålig som tidigare filmer men Wyvern var faktiskt riktigt bra gjord. Inte högbudget bra men helt OK och kändes rätt trovärdig.
Bra skådespeleri för det mästa. Nick Chinlund känns som att han inte vet riktigt vem hans karaktär för Jake känns väldigt avdomnad på något vis (fast det finns lite av en orsak till det och där finns en scen som är lite av ett guldkorn). Karaktären tar onödiga risker och verkar reagera på det hela som om det var en helt vanlig dag och han brukar slåss mot stora flygande monster medans folk dör runtomkring. Men ett poäng får karaktären för att han hittade på vad för sorts kris de hade när han ringde efter hjälp istället för att, som de brukar, berätta sanningen och ingen tror honom.
En annan sak som jag reagerade på var Doktorn som vaknar upp flera timmar efter att Wyvern slitit av hans arm och burit honom till sitt bo. Om inte chocken hade dödat honom så hade han blödit till döds på 10 minuter. Väldigt dåligt gjort. Varför använda just den personen som det var omöjligast hade överlevt?
Chief Dawson hade jag velat överleva längre. Jag gillade karaktären.
Filmen har tyvärr sina logiska luckor också. Bor det verkligen bara 15 personer i hela jäkla byn? Eller käkade Wyvern upp alla de andra på 5 minuter? Man ser aldrig några andra och där finns inga barn och festivalen bestod av en grill på en gräsmatta.
En OK film som hade stora potensial men förlorar på dåligt manus. Där är en massa ologiska händelser, huvudrollen beter sig underligt och filmen har ett flertal luckor. Och slutet är idiotiskt. Var hans plan verkligen att den skulle sticka in huvudet och fastna medans den satt med kroppen fram så att lastbilen kunde köra ner för stupet och krossa den? Isåfall har han världens jäkla tur för det där var en usel plan.
Gillar man drakar och monsterfilmer, och inte har större krav så kan jag rekomendera den här. Kanske hade jag förstora förväntningar efter hur bra de andra filmerna i serien hitils har varit?

Betyg: OK

-Sora, Kingdom Hearts

#694 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 May 2013 - 19:04

King Solomon's Mines (2004) [DE/US]
#Genre: Äventyr.
#Koncept: Allan Quatermain tar ett sista Afrika-jobb i att eskortera den unga och djärva Elizabeth Maitland till en avlägsen by så hon kan köpa sin fängslade far fri. Vid horisonten lockar kung Solomos välfyllda gruvor, och till hans sida kliver en tystlåten man upp som önskar återvända hem.
#Förväntningar: Jag har bara sett asylums mockbuster Allan Quatermain and the Temple of Skulls (2008) tidigare (av Quatermain-adaptionerna) och jag minns den som seg men bra. Ja och George Lucas och Steven Spielbergs hyllning Indiana Jones då.
#Ögon&Öron-godis: Långt i från samma röj som kioskvältarna i Indiana Jones-serien, matigare än Asylums mockbuster och en Patrick Swayze i toppform; det är vad man serveras. Den är bitvis seg utan att man för den delen tappar intresset och Swayze och motspelerskan Alison Doody leder med säkra steg filmen igenom. Fin musik och fina miljöer och hela produktionen känns gedigen och genomarbetad. Jag vill slå ett litet extra slag för scenerna inne i berget mot slutet: det är modigt att låta scenerna vara så mörka att man knappt ser vad som pågår.
#Bäst: Umbopas lilla tal vid begravningen kändes som en av filmens finare ögonblick och det märks att man ville ge ceremonin en liten egen prägel.
#Sämst: Filmen klockar in på 2:40 vilket kanske är i längsta laget,
#XC Konstaterar: Trevlig. Swayze gör en lågmäld äventyrare som antagligen är lite före sin tid.
#PS: det är inte första gången Hakeem Kae-Kazim jagar efter Kung Solomos skatt, han slog även följe med Noah Wylie i actionrafflet Librarian 2. Och appropå det där med att återvända: Alison Doody hade en roll i Indiana Jones och det sista korståget.
#PPS: När jag kollade av lite imdb-profiler sprang jag på följande lilla pärla: Ring of the Musketeers (1992) varför har jag inte sett den? :D Den måste ju givetvis ses.

*

Hmm. Cruz? Wyvern har jag ocksså sett. Minns inte ett skvatt av den, mer än att jag kände igen titeln och Don S Davis.

Edited by XC, 25 May 2013 - 19:05.

fqq5BYam.jpg

#695 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 May 2013 - 21:21

Läser du inte vad jag skriver XC? :P

Jag vill minnas att jag har sett den här filmen och även att jag gillade den. Är det den här filmen som har en (eller flera) scener som involverar att någon (eller några) har en form av chip/kod inplanterat på insidan av ögonlocket?

Edited by Garm, 25 May 2013 - 22:07.

#696 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 May 2013 - 23:24

The Blind Side (2009)

Den hemlösa Michael Oher lyckas komma in på en privatskola tackvare sin stora kroppsbygnad som var som gjord för att spela Football. En kall kväll träffar han på Leigh Anne Tuohy som bjuder in honom till sitt fina lyxiga hem för att stanna övernatten med hennes familj. Ingen av dem har någon aning att det här är början som kommer ändra alla deras liv.

Ett feel-good sport-drama med bla. Sandra Bullock som blev tilldelad en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. En filmatisering av biografin om Football stjärnan Michael Oher och hur han kom att hamna hos en vit familj som förändrade hans liv.

En väldigt fin, trevlig och rolig film. Visst har de säkerligen tagit sina friheter men grunden av berättelsen är sann och det är den som är så gripande. Filmen avslutas passande med att visa bilder på den riktig Michael Oher och familjen Tuohy. En väldigt ovanlig sak att en rik vit republikansk familj skulle adoptera en 17 årig svart kille utan vidare. Det är något som de har lite roligt med i filmen också. Den privata lärarinnan de anställer är demokrat till vilket pappan i familjen svarar "Jag kan inte fatta att vi adopterade en svart pojke innan vi hade en demokrat i guset.". :P

En bra film som jag kan rekomendera alla. Och om ni, som jag, inte är sportintreserade, så låt inte det skrämma er. Filmen handlar väldigt lite om sport.

Betyg: Mycket Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#697 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 May 2013 - 04:00

Sunshine (2007)

Solen är döende. Efter ett misslyckat försök att omstarta den med en gigantisk bomb så görs ett nytt försök. Icarus II närmar sig solen när de plötsligt får ett nödanrop från Icarus I, det första skeppet som försvann för 7 år sedan.

Sci-Fi skräckfilm signerad Alex Garland och Danny Boyle. Med bla. Cillian Murphy och Chris Evans i huvudrollerna.

Intresant, spännande och bra film.

Betyg: Bra-

The Manchurian Candidate (2004)

Ben Marco kämpade i Gulf kriget för 12 år sedan där Raymond Shaw blev en hjälte när han räddade sitt team ur en omöjlig sitvation. Sedan dess har Marco haft hemska mardrömmar varje natt. När han en dag stöter på sin gammla team medlem Al Melvin så börjar minnen av hemska expriment komma tillbaka. Marco är nu övertygad om att han och Shaw, som nu är en Vice President kandidat, blev hjärntvättade.

Denzel Washington och Liev Schreiber i den här politiska konspirations thrillern. Bygger på en bok av samma namn. Skillnaden är att i orginalet så var det Kommunisterna (The Red Scare) i sammarbete med Ryssland och Kina som var skrukarna i det hela. I filmen tar de istället inspirerat av de konspirations teorier om olagliga exprimet på soldater som kom efter att flera soldater efter Gulf kriget fick psykiska problem. I filmen är det kapitalismen som är boven via ett girigt läkemedelsföretag och högerpolitiker, något jag finner minst sagt ironiskt. Lite som att filmen är en hämnd på boken.

Vissa saker skiljer sig från boken. Här är t ex Manchuria namnet på läkemedelsföretaget istället för den region som Kina och Ryssland delar.

Shaw blir här ihopsatt av 2 olika karaktärer (Vice President kandidaten och den hjärntvättade krigshjälten Shaw), och han och Marco få ombytta roller i slutet där Shaw omprogramerar Marco att döda Shaw och hans mor medans i boken var det Marco som omprogramerade Shaw att döda sin mor och Vice President kandidaten.

En bra och spännande film.

Betyg: Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#698 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 May 2013 - 08:11

Läser du inte vad jag skriver XC? :P

Sorry - missade den där posten. :blush:

För varje gång man klonas får man ett "versionsnummer" på insidan av det nedre ögonlocket (på vänster sida tror jag det var) i form av prickar. 1 prick = 1a klonen osv.

The Blind Side (2009)

En film som jag vill se mest pga Sandra Bullock. Kan inte påstå att filmen i övrigt tilltalar mig.

Sunshine (2007)

En trevlig liten film helt klart. Alltid kul när man försöker få till lite mer än bara actionröj-i-rymden. Bortsett från den religösa biten en väl sevärd film.

The Manchurian Candidate (2004)

Den här gillade jag skarpt och jag ångrade nästan att jag inte sparade den på hårddisken och brände ut den efter att ha sett den. Jag kan på ett sätt känna en viss lättnad över att en amerikansk film mot en politisk fond vågar sig på en annan skurk än kommunismen. Å andra sidan vet jag inte om "girigt läkemedelsföretag" är så mycket originellare.

fqq5BYam.jpg

#699 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 May 2013 - 09:26

The Blind Side gillade jag och blev väldigt imponerad av Sandra Bullocks insats. Sunshine har jag för mig att jag hade behållning av, men då jag inte minns den till fullo så blev jag smått sugen på att se om den nu. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#700 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2013 - 23:10

Tack för hjälpen XC. Då vet jag att det är samma film som jag tänker på. Och efter lite grävande i mina gömmor så visade det sig att jag har filmen, så det blir väl till att se den vid något tillfälle.

Edited by Garm, 26 May 2013 - 23:10.