Absolute Xombies 3D (2014)
Dedicerad till donatorn.
Det verkar råda lite frågetecken kring filmtiteln. IMDb säger att den heter Xombies 3D och släpptes 2011. Öh, va? Den släpptes som VoD och egensnickrade DVD/Blu-ray utgåvor så sent som i slutet av augusti/början av september. Silje Reinåmo är inte ens listad bland skådespelarna på IMDb:s sida för filmen. Mystiskt.
Må vara hur det vill med den saken, filmen blir inte ett dugg bättre för det. Faktum är att filmen är bortom all räddning, jag spånade lite under dess gång om hur man skulle kunna göra den bättre och kom fram till att man skulle få stöpa om hela filmen i en helt ny gjutform och då kan man ju lika gärna göra något nytt och annat istället. Jag vet inte riktigt var det gick fel någonstans, men det är inte mycket som är rätt i den här filmen. Den visuella stilen påminner inte om någonting annat som jag har sett tidigare och för det mesta så ser det rent bedrövligt ut. Det orsakade nästan permanenta skador på mina ögon. Ibland påminner det om serietidnings pang-pang men det går för det mesta helt överstyr. Som XC är inne på så känns det ibland som att man nästan har velat dölja en redan dålig visuell stil genom att i efterarbetet medvetet göra det ännu sämre i ett hopp om att det ska bli "så dåligt att det blir bra". Men samtidigt så kanske det var så här filmen skulle se ut rent visuellt, vad vet jag. Men frågan är varför man ville att den skulle vara det? För jag har svårt att se att det skulle tilltala speciellt många. Och i grunden så vill man väl att så många som möjligt ska upptäcka ens film. Sedan kanske 3D:n hjälper till lite. Det kanske även ställer till det för den vanliga 2D versionen och hjälpte till att göra det mindre tilltalande.
Handlingen är obefintlig, jag fick i alla fall inget vidare grepp om vad den skulle vara. Karaktärerna är ointressanta och väldigt enerverande. Skådespelarna gjorde väl det här antingen för pengar, vilket jag i och för sig finner osannolikt då det rör sig om en minimalistisk produktion, eller så gjorde dom det för att vara hygglig mot regissören och för att dom på pappret tyckte att det verkade kunna bli bra. Mer troligt.
Musiken är i alla fall rätt catchy.
Ljudmixen vet jag inte vad man har gjort med. Jag hade volymen på 80 och tyckte trots det att t.ex. dialogen dränktes av allt omkringliggande ljud, ljudeffekter och musikslingor.
Som XC påpekar, det är uppenbart att man har dubbat filmen, det vill säga att den som gjorde filmens ADR inte riktigt visste vad denne pysslade med.
Ursprungligen filmad i 3D men det var fullt tillräckligt med att se den i gammal hederlig 2D. Även om det ibland kändes som att man faktiskt såg filmen i 3D med tanke på hur suspekt det många gånger såg ut.
Den svenska undertexten var ett skämt. Ett väldigt dåligt sådant. Jag vet inte hur den är gjord, men det känns som att man antingen har kört den lite för många varv genom en narkotikapåverkad människa eller en väldigt instabil onlineöversättare. Och på tal om narkotika, undra hur mycket sådant som konsumerades under för och efterarbetet med den här filmen, för det skulle vara en rimlig förklaring det det extremt konstiga spektakel som jag bevittnade under den sena kvällen. Inte en ursäkt, men likväl en rimlig förklaring.
Det är synd att säga att det var kul eller trevligt att ha sett den här filmen. Men nu är det i alla fall gjort. Och någon omtitt på den här kan jag inte tänka mig att det blir igen för min del.
För som XC var inne på och poängterade, det här är en film som man ogärna rekommenderar till någon.