Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#676 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 September 2014 - 19:31

Lakeview Terrace (2008)

Jag har, sedan så länge jag minns, gillat par-trackaserade-av-psykopat thrillers (har genren ett riktigt namn?) så jag gillade det här.

Jag tror inte att det finns en specifik genre för den typen av film, som jag för övrigt även jag gillar, utan det räknas väl som lite olika beroende på förutsättningarna i filmerna. Är det några som bara blir trakasserade så kanske man kan se det som en Stalker-film och om det sker i ett hem, som inom Home Invasion-genren. Och så vidare. Det är min uppfattning om inte annat, för jag har inte hört något specifik titel för genren.

Jag tror du har rätt. Stalker och Home Invasion är nog vad de är oftast uppdelade i. Den här faller väl då in i Stalker. :)

Btw, jag glömde komentera slutet så jag har lagt till det, om någon som har sett filmen är intreserad. ;)

Poseidon Rex (2013) [US]

Trevligt omdöme över vad som verkar vara en underhållande film som bör ses av alla som diggar det som SyFy gör. Filmen har dessutom begåvats med svenska utgåvor på både DVD samt Blu-ray vilket är beundransvärt. Mera b-film till folket!

Ja, det låter verkligen som en film i min smak. :) Letar upp den i skrivande stund. :P

Edited by Crusader, 14 September 2014 - 19:42.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#677 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2014 - 18:05

Invincible (2001) [CA/US]
¤ Showtime.
≈ Han stod öga mot öga med en saga och blev förlåten. Tilldelad uppdraget att rädda jorden undan undergången samlar han nu de 4 ultimata krigarna.
+ Kul idé och duktiga skådespelare.
- Kladdig, spretig, högtravande och oinspirerat berättande.
҉ Några scener är härligt retro i sin utformning och filmning, men för det mesta blir det mest stelt och falskt.
♪ Musiken är inget man noterar.
∴ Det är lite svårt att få grepp om vad man ville med den här filmen, intrigen är tunn och standardmässig. Det är som om regissören främst vill marknadsföra sin egen visuella stil än att göra en sevärd film. Det visuella berättandet pendlar från actionfilm ála 80-tal och spejsad serietidningsestetik.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#678 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 September 2014 - 01:55

The Woman in Green (1945)

En seriemördare terroriserar London med att brutalt mörda kvinnor, stympa deras kroppar och behåller deras högra pekfingrar. CID (Criminal Investigation Department) kommer ingenstans in utredningen så Inspector Gregson söker hjälp av Sherlock Holmes som snabbt blir äcklad av brottet och svär att hitta monstert bakom morden. Men medans Inspector Gregson och Dr. John Watson tror det hela handlar om en galning så är Sherlock Holmes övertygad om att det finns ett mönster till morden som tillhör en störreplan och att de försvunna pekfingrarna är lösningen.

Inte baserad på någon berättelse men hämtar viss ispiration från "The Final Problem" och "The Adventure of the Empty House" samt Jack the Ripper-morden. 11:e filmen i serien med Basil Rathbone som Sherlock Holmes och Nigel Bruce som Dr. John Watson, även den här utspelar sig i "nutid" med Sherlock Holmes levande på 40-talet.
Ingen Inspector Lestrade den här gången men istället presenteras vi för den näst bäst kända Scotland Yard polisen från Sherlock Holmes berättelserna,  Inspector Gregson. En karaktär just nu mäst känd från Sherlock Holmes TV-serien "Elementary".
Gregson är i berättelserna den ända polisen som Sherlock Holmes anser vet vad han gör och respekterar. En mycket intelligent och kompitent utredare som uppskattar Holmes arbete (och önskar att inte lagen hindrade honom att arbeta lika fritt) och som Holmes inte har imot att sammarbetas med då han anser honom vara den smartaste på Scotland Yard. Fast han har också sina fel. T ex så njuter han högljut när Lestrade har fel och hånar honom, och han vill vara först in i faran och anser sig bättre än vanliga poliser (inte helt olikt Holmes själv).
Det här är 2:a gången karaktären är med i en film men första gången i en ljudfilm.

Man ser snabbt en skillnad på relationen som Holmes har till Gregson och den har har till Lestrade. För det första bryr han sig om hur Gregson mår och kallar honom inte för en idiot när han missar något. Han kallar honom för en vän och har inget problem att socialt ta en drink med honom, något Sherlock Holmes aldrig gör annars (förutom med Watson men det räknas inte riktigt då de är mer än vänner) och deffinitivt inte med Lestrade.
Jag gillar t ex hur Gregson ger igen när Sherlock Holmes kallar honom naiv genom att kalla Holmes naiv senare.
Tyvärr visar de väldigt lite av hans karaktär i filmen.

En karaktär jag har glömt nämna hitils är Mrs. Hudson som troget har spelats av Mary Gordon i 10 av de 14 filmerna (men hade säkert scener även i ett par andra somklippts bort för tid). En väldigt liten roll men som haft ett par riktiga guldklimpar till scener och bara det att hon har varit med i så många av filmerna förkänar en hyllning.

Som jag har hintat om tidigare så är Professor Moriarty tillbaka igen, med livet i behåll, och ser betydligt yngre ut än tidigare med den nya skådespelaren som är nästan 10 år yngre än de förra. Men väntar man sig en förklaring till hur han överlevde fallet i Sherlock Holmes and the Secret Weapon (1942) så blir man besviken. Faktum är att den händelsen ignoreras totalt i den här filmen och istället nämns det att Professor Moriarty blev hängd för sina brott året innan men hade förfalskat sin död. Vet inte varför jag blir förvånad. Hitils har alla av de äldre Sherlock Holmes filmerna jag har sett (vilket borde vara 14-15 stycken nu) ignorerat varandra helt när det gäller Professor Moriarty vilket ni som har läst det jag har skrivit säkert har märkt då jag har retat mig på det en del. Ett IMO väldigt slarvigt sätt att göra filmer i en filmserie när man totalt ignorerar det som har gjorts i tidigare filmer i serien. Det här var dåtidens svar på TV-serier så bara tänk om man hade gjort det på ett lika ansvarslöst sätt idag.

Ett stort fel med den här geniala planen. Om de bakom morden var så nogranna med att se till att någon tog skulden för morden genom hypnos, varför gör de något så dumt som att skjuter honom i ryggen? Varför inte bara hyptnotisera honom till att ta sitt liv eller iallafall försöka få det att se ut som ett självmord?

Sedan har vi kvinnan i grönt som de aldrig nämner att hon bär grönt. Det gör titlen helt meningslös på en svart/vit film.

Slutet är det man har sett så många gånger nu. Sherlock Holmes överlistar enkelt Professor Moriarty som försöker fly men klantar till det och faller till sin död på ett sätt som ingen kan överleva... igen! Fast den här gången återvänder han inte igen så det gör slutet ännu tråkigare.

En bra film även om den faller på vissa punkter.

Betyg: Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#679 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2014 - 19:23

Piraten / Pirate, the (1948) [US]
≈ Manuela är ung nyförlovad (till en man hon inte själv valt) och drömmer om att piraten Macoco skall ta med henne ut på de sju haven och äventyren. Showartisten Serafin faller pladask för Manuela och bestämmer sig för att spela rollen som piraten för att vinn henne. Men i skuggan lurar verklighetens Macaco, med ögonen på samma juvel som Serafin.
+ Lekfull musikal som på sina håll är riktigt rolig. Trevlig intrig och sångnumren är inte så påträngande som de ibland kan kännas. Scenografin känns klassisk, lite "intimt scenbygge" framför riktiga utemiljöer. Gene Kellys sång/dans-nummer är snygga och välkoregoraferade men känns lite för perfekta och saknar spontanitet.
- Kärleksintrigen funkar inte fullt ut i filmen och Manuela byter fot angående Serafin lite väl plötsligt (detta kan bero på att bolaget lade sig i en del angående sångnumren) och det finns ingen riktig energi mellan Gene Kelly och Judy Garland.
҉ Filmad i technicolor så har den färgerna på det rätta stället, även om färgvalen är mer jordnära än man lärt sig förväntas av Techicoloor.
♪ Ingen av melodierna vill egentligen lyfta, Garland är lite vassare än Gene Kelly men inte någonstans nynnar man med.
∴ Mer kärleksdrama än äventyr, med charm och produktionsglädje så är det en sevärd film; barn av sin tid.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#680 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 September 2014 - 19:24

Två "midnattsfilmer" har det blivit på sistone:

Midnight Run
80-talskomedin med Robert DeNiro som bara nästan håller än. Visst, det är lätt att glömma att han var lite på dekis vid den här tiden och att det här var en del i en comeback. Men den känns lite för mycket 80-tal för att man ska vila den fullt ut. Känns lite tempofattig idag, och övertydlig när det gäller explosioner o dy. Vissa filmer ska man nog helt enkelt låta bli att se om; sevärd men klart bättre i minnet.

Midnight in Paris
Woody Allens komedi där Owen Wilson drömmer sig bort från ett långt ifrån perfekt förhållande tillbaka till sin drömepok, 20-talets Paris. Och plötsligt en natt kommer en bil och för honom dit. Han får träffa i princip alla idoler från den tiden, men självklart uppstår komplikationer. Woody Allen hanterar det hela fjäderlätt och håller precis lagom balans mellan allvar och humor. Och väldigt skönt med längden: dryga 90 minuter är perfekt för den här typen av film.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#681 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 September 2014 - 01:32

Bad Kids Go to Hell (2012)

Det är Lördag och den extremt kackerlack-infesterade Crestview Academy skolan är till största delen stängd förutom några lärare och vaktmästaren Max. Den tystlåtna lugna Tarek Ahmed, skadade sportstjärnan Craig Cook, den satanistiska rebellen Veronica Harmon, ängsliga nörden Megan McDurst och högklass bitchen Tricia Wilkes ska ha en kvarsittnings dag på biblioteket när den kriminella värstingeleven Matt Clark anländer för att avkäna en egen oplanerad kvarsittning något skolans psykolog Dr. Day motvilligt går med på.
Inlåsta och uttråkade börjar de prata om de minst sagt underliga händelserna som gav dem kvarsittning och då det ryktas om att ett spöke hemsöker biblioteket som ska vara byggt på Indian-mark bestämmer de sig för att ordna en sians. Då börjar mardrömmen!

Mysterie Skräck Komedi filmatisering av serietidningen med samma namn. Skriven och regiserad av samma som gjorde serietidningen.

Usel början där slutet visas som får mig att direkt tappa suget att se filmen. Jag rekomenderar att ni hoppar över de första 1min15sek för att inte spoilas!

Så den blyga nörden Megan dansade naken vilket fick Matt, som hade glömt gylfen nere, att av misstag klämma sig vilket fick alla att tro att han igentligen onanerade. Sedan räddar Matt en invalid från en skenande atomatisk rullstol men recktorn tror han tacklade eleven medans Tarek åker dit för att ha stulit den handikappade elevens soppa. Sedan ska han rädda Tricia från att förutmjukas men råka orsaka att Craig, som försökte förudmjuka henne, skadar benet. Sedan när han ska stoppa Tricia från att sätta dit hennes "vänner" med knark så råkar han kasta bollar på cheerleaders istället som åker dit för fusk.
Det intresanta är att man får veta att Matt igentligen är en arg hjälte och värsting-ryktet har han fått mest pga otur när han ska hjälpa andra. Och att han dessutom är släkt med en ökänd Indian-jägare.

Underhållande och bitvis väldigt rolig film. Vissa scener fick mig att skratta högt.

Sluter var dåligt och galet. Hjälten hamnar på mentalsjukhus, skurken vinner. Ovan på allt så var föräldrarna bakom morden på sina egna barn för att tysta deras skandal genom att anställa deras offers son (eller så blev de utpressade). Men hur sedan han fick de andra med på det utan att de visste om att han låg bakom begriper jag inte.

För det mesta en riktigt bra film men de första 1min15sek förstör så skippa dem!

Edited by Crusader, 24 September 2014 - 01:43.

-Sora, Kingdom Hearts

#682 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 September 2014 - 17:05

Fram för lilla Märta (1945) [SE]
¤ Dedicerad till Spektakulart.se och Garm.
≈ Sture och Kurre är panka musikanter utan jobb. Inga och Barbro berhöver en cellist. Lilla Märta är Mrs Doubtfire 50 år före Mrs Doubtfire!
+ Smålustig komedi av den gamla skolan som fortfarande efter nästan 70 år får in ett och annat fniss.
- Prologens (som för tankarna snarare till Åsa-Nisse än anno 2006) Gammel-Sture har en röst som är så tillgjort gnällig att det är på gränsen till ohörbart.
҉ En film vars produktion säkert var tiptop år 1946, men som är kraftigt märkt av tidens tand idag. Bilden lider av färgskiftningar och pendlar då och då mellan för mörk och för ljus. Det är dock något man med nöje förlåter en film av mogen ålder.
♪ Bra musik, titel melodin "Fram för lilla Märta" sitter som ett klister direkt.
∴ SF-inslagen må vara små, men tillräckliga för att tilldra sig min uppmärksamhet. Filmen kör på ett bekant manér när det gäller karaktärer och produktion, det går inte att ta miste på att det är frågan om en gammal klassisk svensk film. Men det är samtidigt en film som inte hymlar med att den främst är till för att underhålla, med en lagom lättsam intrig där de tunga frågorna lurar precis under ytan. En rolig film som lyckas med konststycket att fortfarande kvala in som sevärd.
PS: Elsie Albiin spelade inte bara rollen som Inga här utan gjorde även rollen som Karin i en av mina personliga favoritfilmer: Harald Handfaste.

fqq5BYam.jpg

#683 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 September 2014 - 01:04

^Jag hade tänkt att se samma film. Jag hade (kanske) tänkt att till och med skriva ett omdöme. Men så glömde jag helt bort att den skulle sändas på SVT och här sitter jag med en dumstrut på mig istället. :bang:

Nåväl, jag kanske får lägga filmen i varukorgen vid en väldigt framtida filmbeställning från någon onlineshop. Om den inte hinner att gå ett varv till på SVT innan dess vill säga.

Jag ger gärna filmen en chans och ditt omdöme säger mig att jag borde stå fast vid det. Jag tror att den är underhållande.

Kul för övrigt att det dyker upp ett bekant ansikte från Harald Handfaste. En riktig klassiker som jag verkligen gillar. Hm, man kanske rent av borde se om den filmen snart, det är ju trots allt ett tag sedan jag såg den senast.

#684 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 September 2014 - 07:22

Pursuit to Algiers (1945)

Sherlock Holmes' hälsa har försämrats på sista tiden så Dr. John H. Watson övertalar honom att ta en fiskesemester i Scotland. Men innan de hinner ge sig av så blir Sherlock Holmes kontaktad om ett hemligt uppdrag att säkert föra Kronprins Nikolas hem till Rovinia efter att hans far, den demokratiske kungen, har blivit mördad. Men när det syns spår av att mördarna är medvetna av planen så skickar han Dr. Watson med ett Svenskt kryssningsfartyg till Algeriet som lockbete, med planerna att sedan återförenas och ha deras fiskesemester vid Medelhavet istället.
Ombord på skeppet stiftar Dr. Watson bekantskap med Amerikanskan Sheila Woodbury och den underliga Agatha Dunham, och det dröjer inte länge innan han upptäcker skumma typer ombord.

Inte baserad på någon berättelse men inspirerad av det äventyr som Dr. Watson nämner i början av The Adventure of the Norwood Builder men han aldrig skrev om.
12:e filmen i serien med Basil Rathbone som Sherlock Holmes och Nigel Bruce som Dr. John Watson, även den här utspelar sig i "nutid" med Sherlock Holmes levande på 40-talet.

En bra film. Inte så spännande eller action fylld som de andra och skurkarna var lite tråkiga men ändå bra. Slutet hade en oväntad överaskning.

Edited by Crusader, 28 September 2014 - 00:34.

-Sora, Kingdom Hearts

#685 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 September 2014 - 16:35

Absolute Xombies (2014) [NO]
¤ Dedicerad till donatorn.
≈ I en tid då mänskligheten har nått sitt bästföre-datum reser Edwige genom ett zombie-infekterat landskap till sammans med den f.d. allierade Franco.
+ Ambitiöst projekt som vill bjuda på något annorlunda.
- Tyvärr är det hela filmat i slowmotion, 25minuter in känns det som om man redan suttit av en och en halv timme.
҉ Speciell och intressant kan man kalla den visuella stilen som fylls till bredden av 70-tals estetik. Men jag vet inte om det tillför själva filmen så mycket att försöka dölja dåliga specialeffekterna genom att föra dem ännu sämre. Det är som en ohelig allians mellan cgi och animering gjorda på fotografier.
♪ Ljudmixen gör en del underliga prioriteringar, och ofta hamnar bakgrundsljudet uppe på berättarrösten som gör den senare nästan omöjlig att höra. Dialogen är uppenbart dubbad, och väldigt platt.
∴ Jag vill inte låta allt för negativ, för trots allt så är det inte ofta skaparglädje och genrefilm kombineras här i norr. Men det här är antagligen inte en film som jag kommer se om. Den har avgjort sina guldkorn, men berättandet inte en av dem: för det är slött, långsamt och mest en räcka ursäkter för "skjuta zombies"-action. Uppe på det så får man aldrig något grepp om grundintrigen och varför karaktärerna handlar som de gör. Sedan pågick något underligt när man skrev de svenska undertexterna, på sina håll känns de som om de körts igenom google translate och sedan bara fått de största obegripligheterna tillputsade. Främst är det här en film som det är kul att ha sett och som kanske kräver en god ursäkt eller två för att kunna rekommenderas.

fqq5BYam.jpg

#686 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 28 September 2014 - 06:32

Terror by Night (1946)

"The Star of Rhodesia" är en stor ökänd oturs föföljd diamant vars ägare alltid har gått en hastig och våldsam död till mötes, ända sedan den grävdes upp av en inföding i Afrika. När diamantens nuvarande ägare, Lady Margaret Carstairs, ska ta tåget hem från London till Scotland så ber hon och henne son, The Honourable Roland Carstairs. Sherlock Holmes och Dr. John H. Watson att följa med på resan då de misstänker ett stöldförsök. Ombord finns även den kalla och bortskämda Vivian Vedder som ska föra hem sin döda mamma i en kista, Dr. Watson's gammla vän Major Duncan-Bleek och Inspector Lestrade som ska på semester.

Inte heller baserad på någon berättelse men inspirerad av The Adventure of the Empty House, The Disappearance of Lady Frances Carfax och The Sign of the Four.
13:e filmen, och därmed den näst sista, i serien med Basil Rathbone som Sherlock Holmes och Nigel Bruce som Dr. John Watson, även den här utspelar sig i "nutid" med Sherlock Holmes levande på 40-talet. Vi återser åter igen Dennis Hoey som Inspector Lestrade.

Den påhittade "The Star of Rhodesia" diamanten är uppenbart inspirerad av den verklige diamanten "The Star of Africa".

De nämner åter att Professor Moriarty är död (de nämde det ävem i förra filmen men jag glömde nämna det) bara för att göra det klart att han faktiskt är död. Istället hade de en av hans hantlangare, ett matematiskt geni, som skurk här. Tyvärr blev jag igen spoilad av namnlistan på IMDb. :( Men man fattade det rätt snabbt ändå.

Bra och spännande film med mycket action.

Betyg: Mycket Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#687 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 29 September 2014 - 02:16

Dressed to Kill (1946)

Ett par skumma typer är ute efter 3 musikaskar som är tillverkade av brottslingen John Davidson i Dartmoor fängelset. När Dr. John H. Watson's gammla skolkamrat, musikask-sammlaren Julian 'Stinky' Emery, blir nerslagen och bestulen av en värdelös musikask så ber Sherlock Holmes honom att vara försiktig då han tror att de stal fel ask men Stinky och Dr. Watson avfärdar det hela. Men snart visar det sig att Sherlock Holmes, som vanligt, har rätt. Nu står han mot den unga vackra skådespelerskan Hilda Courtney, en mästare i förklädnader.

14:e och sista filmen i serien med Basil Rathbone som Sherlock Holmes och Nigel Bruce som Dr. John Watson, även den här utspelar sig i "nutid" med Sherlock Holmes levande på 40-talet.
Här får vi stifta bekantskap med Inspector Hopkins från Scotland Yard, en annan av de kända poliserna från böckerna och som var med i 3 av orginal berättelserna. Där är han en form av elev till Sherlock Holmes och försöker lära sig av den store detektiven så att han kan använda sig av det i polisyrket men Sherlock Holmes anser honom inte kapabel att lyckas då han gör riktigt grova misstag och missar ibland de mäst uppenbara sakerna (fast de visar inget av det i den här filmen utan han är en kapabel polis här). Karaktären var med mycket i stum-filmserien från 20-talet.

Som sagt, sista filmen i serien. Basil Rathbone retade sig mer och mer på filmerna under den sista tiden och han jämförde det med att utveckla samma foto från samma negativ om och om igen så efter den här så slutade han och de ville inte recasta rollen. De hade säkert kunnat övertala honom att återvända efter ett litet tag (då han återvände till rollen kort 1953) men i Oktober samma år så dog Roy William Neill, mannen som hade regiserat alla utom första filmen i Universal-serien (när det flyttades till 1940-talet) och producerat de flesta, dog i en hjärtattack och därmed blev det ett definitivt slut på serien.
Några år senare så hade Basil Rathbone ändrat uppfattning lite och pratade gärna om serien. Han återvände också till rollen 1953 i en teaterpjäs (vet inte om det är samma som visades i TV-serien Suspense 1953 men jag tror det) men var bedrövad när Nigel Bruce visade sig vara för sjuk för att spela Dr. Watson igen. Det blev bara 3 föreställningar för Nigel Bruce dog 58 år gamnmal i en hjärtattack under tiden vilket tog Basil Rathbone väldigt hårt. De hade haft en väldigt stark vänskap (Basil Rathbone skyddade alltid Nigel Bruce's skådespeleri när folk kritiserade hur han spelade Dr. Watson) och jobbade ihop i många år så det kan man förstå. Basil Rathbone själv dog 1967, även han i en hjärtattack, 75 år gammal.

Sherlock Holmes nämner i början av filmen Irene Adler och pratar om hennes intelligens samt att hon alltid kommer vara "THE woman". Det får en nästan att tro att hon skulle vara med i den här filmen men det var hon inte.

Melodin som musikasken spelar fastnar verkligen i huvudet. :P

Det står att filmen inte ska bara baserad på någon av berättelserna men jag känner ändå starkt igen handlingen. Likadant känner jag igen hela grejen med det mordiskt svartsjuka hantlangaren. Kanske har jag sett den innan? Jag vet att jag har sett minst en när jag var tonåring, men den var med Professor Moriarty.

Lite sorgligt att serien är slut nu. Jag har njutit rätt mycket av de här filmerna men även då jag vande mig vid att de utspelade sig i modern tid så kändes det aldrig rätt. Sherlock Holmes och 1800-talet är för mig aldeles för nära sammankopplat. Jag har samma problem med TV-serierna "Sherlock" och "Elementary" även då jag finner dem bra.

Serien slutar iallafall med en mycket bra film.

Betyg: Mycket Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#688 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 September 2014 - 00:54

Absolute Xombies 3D (2014)

Dedicerad till donatorn.

Det verkar råda lite frågetecken kring filmtiteln. IMDb säger att den heter Xombies 3D och släpptes 2011. Öh, va? Den släpptes som VoD och egensnickrade DVD/Blu-ray utgåvor så sent som i slutet av augusti/början av september. Silje Reinåmo är inte ens listad bland skådespelarna på IMDb:s sida för filmen. Mystiskt.

Må vara hur det vill med den saken, filmen blir inte ett dugg bättre för det. Faktum är att filmen är bortom all räddning, jag spånade lite under dess gång om hur man skulle kunna göra den bättre och kom fram till att man skulle få stöpa om hela filmen i en helt ny gjutform och då kan man ju lika gärna göra något nytt och annat istället. Jag vet inte riktigt var det gick fel någonstans, men det är inte mycket som är rätt i den här filmen. Den visuella stilen påminner inte om någonting annat som jag har sett tidigare och för det mesta så ser det rent bedrövligt ut. Det orsakade nästan permanenta skador på mina ögon. Ibland påminner det om serietidnings pang-pang men det går för det mesta helt överstyr. Som XC är inne på så känns det ibland som att man nästan har velat dölja en redan dålig visuell stil genom att i efterarbetet medvetet göra det ännu sämre i ett hopp om att det ska bli "så dåligt att det blir bra". Men samtidigt så kanske det var så här filmen skulle se ut rent visuellt, vad vet jag. Men frågan är varför man ville att den skulle vara det? För jag har svårt att se att det skulle tilltala speciellt många. Och i grunden så vill man väl att så många som möjligt ska upptäcka ens film. Sedan kanske 3D:n hjälper till lite. Det kanske även ställer till det för den vanliga 2D versionen och hjälpte till att göra det mindre tilltalande.

Handlingen är obefintlig, jag fick i alla fall inget vidare grepp om vad den skulle vara. Karaktärerna är ointressanta och väldigt enerverande. Skådespelarna gjorde väl det här antingen för pengar, vilket jag i och för sig finner osannolikt då det rör sig om en minimalistisk produktion, eller så gjorde dom det för att vara hygglig mot regissören och för att dom på pappret tyckte att det verkade kunna bli bra. Mer troligt.

Musiken är i alla fall rätt catchy.

Ljudmixen vet jag inte vad man har gjort med. Jag hade volymen på 80 och tyckte trots det att t.ex. dialogen dränktes av allt omkringliggande ljud, ljudeffekter och musikslingor.

Som XC påpekar, det är uppenbart att man har dubbat filmen, det vill säga att den som gjorde filmens ADR inte riktigt visste vad denne pysslade med.

Ursprungligen filmad i 3D men det var fullt tillräckligt med att se den i gammal hederlig 2D. Även om det ibland kändes som att man faktiskt såg filmen i 3D med tanke på hur suspekt det många gånger såg ut.

Den svenska undertexten var ett skämt. Ett väldigt dåligt sådant. Jag vet inte hur den är gjord, men det känns som att man antingen har kört den lite för många varv genom en narkotikapåverkad människa eller en väldigt instabil onlineöversättare. Och på tal om narkotika, undra hur mycket sådant som konsumerades under för och efterarbetet med den här filmen, för det skulle vara en rimlig förklaring det det extremt konstiga spektakel som jag bevittnade under den sena kvällen. Inte en ursäkt, men likväl en rimlig förklaring.

Det är synd att säga att det var kul eller trevligt att ha sett den här filmen. Men nu är det i alla fall gjort. Och någon omtitt på den här kan jag inte tänka mig att det blir igen för min del.

För som XC var inne på och poängterade, det här är en film som man ogärna rekommenderar till någon.

#689 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 September 2014 - 11:09

@Garm: Jag önskar jag kommit ihåg att citera Pidde i mitt omdöme: "Bonus för att vi slipper se det här i 3D". :P Personligen sågar jag ogärna produktioner av mer oberoende art, men den här var/är svår att ta till sig. Vet inte om de konstnärliga ambitionerna kanske fick lite för stort spelrum? Hur som helst är det kul att du fick chansen att se filmen, även om sågningen var rätt väntad.

fqq5BYam.jpg

#690 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 30 September 2014 - 16:45

Det var verkligen en bonus att slippa se filmen i 3D. Den andra bonusen är att filmens speltid tack och lov var kortare än normalt.

Att såga en film är ibland kul, speciellt om det finns fog nog för att göra det, vilket jag tycker att det gör med den här filmen. Det var trevligt att skriva av sig lite efter en sådan upplevelse. Hehe.

#691 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 September 2014 - 17:35

Eagle, the (2011) [UK/US/HU]
≈ Marcus Flavius Aquila har växt upp i skuggan av hans fars misslyckande och försvinnande i Brittanien nu begär han sig själv stationerad i Brittanien för att återupprätta familjens heder och kanske komma sanningen närmare...
+ Faktiskt en bättre story än vad jag mindes och med ett bra flyt i berättandet. Större delen av grundintrigen baseras på vänskapen mellan Marcus och Esca som växer fram och hur Marcus långsamt inser att även fienden har ansikten.
- Channing Tatums "Marcus Flavius Aquila" tillhör inte en av filmens mer minnesvärda karaktärerna från filmen. Men kontrasterna mellan den väloljade soldaten/centurionen Marcus och adelsmannen Marcus är klart värda att nämna.
҉ Överlag en övertygande film visuellt, med en del riktigt snygga miljöer när man väl korsar Hadrianus mur.
♪ Överlag ett snyggt soundtrack, dock utan spår som riktigt sticker ut.
∴ Jag mindes att jag sett den här filmen och hade en ungefärlig uppfattning om vad jag tyckte. Dock så kändes den som aningen bättre än jag mindes den, den försöker vara lite mer än bara ännu en film om det romerska äventyret i Brittanien. Den har begåvats med en del snygga scener, en av favoriterna är när Marcus dränkt "Sälprinsen" och hans ansiktsmaskering sakta sköljs bort och han förvandlas till en ung människa (och upphör lite att bara vara en målad barbar). Större delen av filmen känns Tatums lite bleka rollprestation som ett medvetet val, då Marcus trots allt växt upp med ett ständigt behov av att behöva hävda sig. Att korsa muren för att ta reda på vad som verkligen hände hans fars legion, är bara ytterligare ett prov i mängden. Ett prov han är fast besluten skall bli det sista. Kanske är det därför som han lämnar politikerna mot slutet utan att kasta sig över möjligheten att återfå sin plats i armén, plötsligt faller faderns skugga inte över honom och armén förlorat sin plats i hans världsbild?

fqq5BYam.jpg

#692 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 October 2014 - 00:14

^Den filmen vill jag också minnas som bra. Och att jag nog hade en och annan betänklighet när jag såg den. Det är ännu en film som jag borde se om eftersom minnet är lite svagt kring vad jag egentligen tyckte om den. Ämnet är ju alltid intressant, så bara det borde göra att man får ta tag i en omtitt sedan.

Alltid trevligt när man ser om en film och inser att den har vuxit och är bättre än vid föregående genomtitt.

Kommandør Treholt & ninjatroppen / Norwegian Ninja (2010)

Detta är den "sanna" berättelsen om den största spionhärvan i norsk historia. Arne Treholt är ledare för ninjatruppen, Kung Olavs hemliga elitstyrka, med enda uppgift att skydda det norska folket från yttre makter.

Inspirerad av gårdagens utflykt inom det norska filmskapandet så tog jag under kvällen tag i att avverka en annan film som har blivit liggandes ett bra tag.

Filmen utgår väl, mer eller mindre, från den spionskandal som Arne Treholt var inblandad i. Därifrån så har man gjort en egen humoristisk tolkning av vad som egentligen kan ha hänt. Det hela är gjort med glimten i ögat.

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Arne Treholt och hans förehavanden tidigare, men det var intressant att läsa lite om det efter att jag hade sett filmen.

Filmen i sig är rätt trist. Den ger lite fart och fläkt. Det finns några rätt roliga scener som fick mig att le, men på det hela taget så är det rätt slätstruket och med en humor som då inte når fram till mig. Framförallt så är det handlingen som inte engagerar mig och på det även rätt ointressanta karaktärer. Bortsett från det så gör dom flesta inblandade en bra insats och det visuella är helt OK.

Innan jag såg den här filmen så hade jag fått för mig att det skulle kunna vara norges svar på vår egen The Ninja Mission, men så är inte fallet. Det här är mer en lättsam actionkomedi.

Jag vet inte om jag kan rekommendera den här filmen. Kanske till någon som vill se en lättsam norsk actionkomedi, inte annars. Även om jag misstänker att det säkert finns bättre sådana att se. Bara att jag själv inte har sett så mycket inom genren.

#693 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2014 - 10:55

Jag minns när trailern till Kommandør Treholt & ninjatroppen släpptes, det verkade på pappret som en bra idé då iaf. Jag har också för mig att trailern visade att det skulle vara en hel del humor. Kommer säkert se den någon gång, men skruvar ned förväntningarna på den.

fqq5BYam.jpg

#694 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2014 - 17:47

Julius Caesar (1953) [US]
¤ TCM är det som står för bjudningen idag.
≈ Julius Caesar har för fjärde gången utnämnts till konsul och denna gång även förärats diktatorskap på livstid. Det börjar dofta rojalism i Roms senat och bland senatorerna pyr missnöjet...
+ Dialogen a la William Shakespeare är givetvis en av de stora behållningarna.
- Vågar inte riktigt kliva av teaterscenen och blir med sina monologer bitvis lite tröttsam.
҉ En produktion som skvallrar om episka mått och överdåd. det finns väldigt lite att klaga på när det gäller miljöer, rekvisita och foto. Det är en konst att filmen trots sitt svartvita foto ändå känns så färgstark.
♪ Musiken stammar ur samma musikaliska talang som tonsatte Ben Hur, Tjuven från Bagdad och Djungelboken (de bägge senare båda med Sabu i framträdande roller).
∴ Det är en väldigt pratig film som ibland kanske väljer till fördel för snygga formuleringar än något som för berättandet framåt. Det händer inte så mycket och trots den tjusiga produktionen bjuder den inte på något extra. Till och med det sista stora slaget mellan Brutus/Crassius och Antonius/Octavius får stryka på foten till förmån för avslutande dramatiska monologer. Ändock så blir det aldrig tråkigt, om inte annat så kan man ju njuta av blomsterspråket, då blir bägge timmarna riktigt fullmatade.

fqq5BYam.jpg

#695 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 02 October 2014 - 03:43

Jag minns när trailern till Kommandør Treholt & ninjatroppen släpptes, det verkade på pappret som en bra idé då iaf. Jag har också för mig att trailern visade att det skulle vara en hel del humor. Kommer säkert se den någon gång, men skruvar ned förväntningarna på den.

Gör det. Ge den en chans alltså. Själv så minns jag inte riktigt hur jag fick upp ögonen för den här filmen. Säkert efter ett tips av dig och/eller Twitch. Någon trailer minns jag inte om jag såg eller ej. Men jag blev lite förvånad över att det var så mycket av en komedi, det hade jag inte räknat med. Så det var väl lite det och att jag hade andra förväntningar på filmen som gjorde att den inte riktigt gick hem hos mig.

#696 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2014 - 08:51

Kanske ett tips från Twitch via mig? :P Nordic Fantasy har också skrivit om den. Jag placerade filmen i samma fack som Kill Buljo - men att den inte var en parodi.

fqq5BYam.jpg

#697 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 03 October 2014 - 03:53

Inget känns bekant längre. Visste jag inte bättre skulle man kunna tro att jag inte har hört talats om filmen innan jag såg den. ;)

NordicFantasy gillar vi. En bra sajt för oss som diggar genrefilm och gärna tar oss an sådana från våra trakter samt tillhörande grannländer.

På tal om Kill Buljo, som jag tyckte var underhållande, har du hunnit att se den andra filmen än?

Edited by Garm (M), 03 October 2014 - 03:56.

#698 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 October 2014 - 16:39

Jag minns avgjort när trailern släpptes. :)

NordicFantasy är en självklar del av mitt rss-flöde. :) Rekommenderas varm för alla och en var med intresse för nordisk (ni vet - den med finland) genrefilm.

Nope, har inte kommit över den än, men trailern var ju rätt underhållande. :D

fqq5BYam.jpg

#699 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 October 2014 - 01:55

John Dies at the End (2012)

Lika delar SF/Action/Skräck/Fantasy/Surrealism/Bizarro (litteratur-genren). Baserad på en berättelse med samma namn och skriven av David Wong som först publicerades på nätet och sedan fångades in och gavs ut som bok. Filmen är regisserad av legendaren Don Coscarelli (Phantasm 1-5, Bubba Ho-Tep) som hörde talas om boken genom sin inköpslista på amazon där han blev rekommenderad boken utifrån tidigare inköp. Han köpte, läste, gillade och köpte sedan filmrättigheterna. Och på den vägen är det. En riktigt skruvad film likt David Cronenberg's eXistenZ och Naked Lunch. Alltså väldigt skruvat och underhållande. Det sistnämnda beror givetvis på eget tycke och smak. Filmen når kanske inte riktigt ändå fram för mig, riktigt varför vet jag inte då allt är bra. David Wong skrev en uppföljare och jag läser gärna både den och boken som den här filmen är baserad på. Och kommer det en uppföljare till den här filmen (inte så troligt) så ser jag den med.

Night of the Living Dead 3D: Re-Animation (2012)

Ännu en film som kommer i kölvattnet av Night of the Living Dead från 1968. Nu hänger dom här filmerna inte ihop med varandra som tur är, annat än att filmen från 1968 samt dess regissör, George A. Romero, blir omnämnda i handlingen. Den här filmen verkar vara en prequel till filmen Night of the Living Dead 3D som kom 2006. Avsamma regissör. Den har jag hört talas om tidigare, mest för att en favoritskådespelare, Sid Haig är med i den, men jag har inte sett filmen. Och efter att ha sett det här spektaklet så tror jag att jag avstår. Det enda som räddar den här filmen från att totalhaverera är dom positiva och bra insatserna av Andrew Divoff och Jeffrey Combs, jag har alltid gillat dom båda och jag har alltid tyckt att dom hamnar i fel sorts filmer. Resten av den här filmen är verkligen botten. Totalt intetsägande handling, specialeffekter som aldrig borde ha sett dagens ljus och sedan ett mycket konstig ljussättning av filmen. Speciellt då i utomhusscenerna då filmen har fått ett jäkla konstigt och onatruligt sken över sig. Och jag tror knappast att det ska vara så. Att jag ens såg filmen beror på att jag köpte den för 19 kronor. Och det som lockade var Andrew Divoff och Jeffrey Combs. I övrigt så insåg jag vad jag hade att vänta mig, så på sätt och viss fick jag vad jag förtjänade, men jag blev förvånad över att den höll så dålig kvalité som den faktiskt gör.

Edited by Garm, 04 October 2014 - 01:56.

#700 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 October 2014 - 03:35

Den här filmen är tillägnad XC som tyvärr gjorde mig sugen på att se filmen. :P

Poseidon Rex (2013)

Skattjägaren Jackson 'Jax' Slate tvingas av gangstern Tariq att dyka efter guld åt honom utanför Belize's kust men släpper av misstag lös en förhistorisk vattenlevande Tyrannosaurus Rex-liknande varelse. När paret Jane och Rod är ute och dycker med den lokala dykarinstruktören Henry så hittar de Jax livlösa kropp och tar honom tillbaka till den närliggande ö de stannar på så att forskaren Sarah kan titta på hans skador. Strax har de kommit överens om att dela på skatten men med Tarq ute efter dem och P-Rex på jakt efter blod så är frågan om de kommer att klara sig med livet i behåll.

Regiserad av Mark L. Lester, bäst känd för Firestarter (1984) och Commando (1985). Manus av Rafael Jordan som trotts att han är relativt ny i branchen redan har fått runt 20 manus filmade (fast det kan inte bero på att han är bra, precis).
Med Brian Krause i en av huvudrollerna, som fick med kort besked ta över efter Corin Nemec som krossade sitt ben i en båtolycka under inspelningen och nästan dog av blodförlust.

Visst är den kvinnliga forskaren en lättklädd blond med stora bröst men jag tror orsaken till det är att man ska underskatta henne och sedan överaskas. Problemet är bara att så många andra filmer i den här genren gör likadant. :P
Fast hela grejen med att hon direkt tar förgivet att Jax kan ha släppt lös något monster som dödade de andra dykarna är rätt befängt. Likaså att Jacks direkt berättar gör dem om skatten.

Filmad på plats i Belize. Tyvärr så har de också använt sig starkt av lokala förmågot vilket betyder att vissa är riktigt usla i sina roller.
Manuset är riktigt uselt, och det kommer från en med riktigt låga krav. Sarah som direkt tror det finns okända monster under havets botten (Jax såg inget då han slogs medvetslös av explosionen), kustbevakningen som genast är på plats och hittar guldmyntet (hur nu det gick till?), tror direkt på historien om monstert som dödar folk och låter dem lösa problemet.

Det ända som var bra i filmen var när Jane och Henry dog. Det var 2 bra scener (speciellt Jane) men resten sög verkligen. Det blev bättre när de slutade prata och handlingen försvann för mer action men inte tillräckligt för att rädda filmen.

Monstret var intresant designat trotts dess likhet med T-Rex och CGIn var för det mästa klart godkänd. De flesta av huvudskådespelarna var bra med undantag för Anne McDaniels som för det mästa verkade rätt vilse i hur hon skulle agera och killen som spelade gangsterbossen.
Slutet var rätt OK även om det var onödigt att döda Rod på ett sådant löjligt sätt. Och hela grejen med äggen i slutet är så överanvänt och tråkigt.

Jag kan ärligt talat inte rekomendera den här filmen till någon, förutom att slötitta om man har riktigt lågra krav på manus som är så ointelligenta att man kunde tro att det var en 7-åring som hade skrivit det.

Betyg: Dålig

Edited by Crusader, 04 October 2014 - 03:38.

-Sora, Kingdom Hearts