Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#676 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 December 2007 - 00:10

Jag är inte så nöjd med själva storyn One More Day förutom att den faktiskt fixade massor av saker som var fel med Spider-Man. Lite onödigt att Peter bor hos faster May igen , men annars var det kul att se den karaktären som återvänder, och skönt att Peter inte är gift och verkar ha hemlig identitet igen...nu kan Spidde bli mer en serie som den borde vara igen!! :)
*Hockey och superhjältar*

#677 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 31 December 2007 - 02:30

Tror du den kommer till Sverige snart? Eller tror du att jagblir tvungen att skaffa från nätet?.

Vore underbart att få se honom som en Spidde närmare det man minns.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#678 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 31 December 2007 - 11:16

@Kermit. Om det inte vore för att det var så dåligt gjort hade jag också blivit glad :P

@Hofling. Om de håller på med Back in black nu borde det inte dröja särskilt länge innan One more day publiceras här. Kan tänka mig att de vill bli klar med de här serierna så fort som möjligt eftersom de allmänt anses vara en svacka. Antar att de hoppas på en ökad försäljning av tidningen iom Brand new day, och det lär inte vara någon risk att vi hinner ikapp de serierna eftersom det ska komma nytt varje vecka i USA :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#679 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 December 2007 - 11:41

Jag skiter faktiskt i hur historien är gjord, så länge man får en Spidde som är mer som han ska vara. :)

#680 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 January 2008 - 18:56

Wörd@Kermit. Det viktiga nu är att den riktiga Spider-man kommer tillbaka. Tror det kommer att bli bra nu när de viktiga ingredienserna verkar falla på plats (om det blir som jag tror).
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#681 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 January 2008 - 13:36

Nu är min beställning äntligen påväg! :thumbsup: Imorrn blir det (förhoppningsvis) en hel del läsande.

Edited by Hofling, 02 January 2008 - 13:36.

#682 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 January 2008 - 13:44

Ok, nu har jag läst "One More Day", och därmed nog den sämsta Spidde-serie jag hittills läst. Den klår allt. Nu har jag inte läst de senaste åren än, men jag förstår de som klagar på nätet.

Nu beror det visserligen på hur det fortsätter, men med tanke på vad Quesada sagt så är jag inte direkt positiv.

Tur att jag är mer av en X-Men-fan än en Spidde-fan ändå.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#683 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 January 2008 - 14:56

Jojustdet, kanske skulle nämna.

I min återupptagna läsning av Marvel och DC från början så har jag nyss kommit fram till:

Tales To Astonish 70 (Hulk/Namor-historia, fortsättning följer så vi får se hur det urartar sig i slutet)

Detective Comics 052 (Ja, enda intressanta i de där är ju absolut Batman, även om jag inte är sådär jätteförtjust i tidiga Batman om jag skall vara helt ärlig.)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#684 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 January 2008 - 16:27

Idag fick jag hem Superman: Red Son & BAtman: HUSH vol. 1.
Dels bankar jag huvudet i väggen, då jag inte tänkte på att Hush var en hyffsat lång story ohch uppdelad i flera volymer. Nåja, bara att beställa resten :P
Har ju redan läst den storyn så jag behöver inte bita på naglarna precis.
Lee's stil är som vanligt underbar och så extremt härligt mörk så man får ju bara mersmak :wub:

Superman: Red son har jag inte läst tidigare, däremot. Tyckte det var intressant att få se en Stålis som kommunist. Jag gillar hur de inte tvingar in alla i sina tidigare roller i SRS, utan att de går utanför ramarna med vad de har för liv/yrken.
Som att Jimmy Olsen inte är en stirrig fotograf, utan jobbar för Staten och senare blir chef för CIA
Det var roligt med lite återseenden i nya tappningar med gamla medlemmar från JLA, och hur deras ursprung skiljer sig från originalen.
Slutet var intressant, och knyter samman det bra, i en ond cirkel.

Stilen i SRS var helt ok. Extra roligt med skisser på olika idéer för dräkterna i slutet.

#685 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 10 January 2008 - 14:28

Mer eller mindre fantastisk seriemånad det här. Det kommer mycket bra grejer, och det har redan släppts väldigt mycket trevligt :)

Veckans största release är helt klart Brand new day som så här några timmar senare bara känns bättre och bättre. Riktigt trevlig läsning! (och fan så snyggt det var :D ) :)

Messiah Complex börjar närma sig slutet och börjar äntligen bli lite intressant. Slutet kan nog bli riktigt bra, men jag tycker det har varit en rätt medelmåttig serie hittills. Det är dags att det börjar hända nåt med X-Men. När Astonishing X-Men tar slut i slutet av månaden finns en risk att hela skiten stagnerar. De andra titlarna är rätt dåliga egentligen, imo.

En skum serie jag läste var Hulk 01. Vet inte om det är någon omstart, men speciellt jättebra var den inte.

JMS fortsätter göra serier efter Spidde och den här veckan är det premiär för hans nya maxiserie The Twelve om gamla superhjältar från WWII i nutiden. Helt OK :)

Fortfarande ser jag mest av allt fram emot finalen av Y i slutet av månaden. Det KOMMER bli grymt :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#686 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 January 2008 - 19:50

Jag har fått ny lust för Marvel efter att de har räddat Spider-Man, och Amazing Spider-Man är för det första absolut på min läslista. Jag gillar verkligen nystarten, Dan Slott har precis rätt stil för tidningen, med humor och rätt "ton" för Spidde. Steve McNiven gör bra teckningar också, kanske inte lika bra som Civil War, men riktigt snyggt i alla fall. Dessutom har jag läst ikapp Daredevil, Immortal Iron Fist och så X-Men: Messiah CompleX. Gillar verkligen DD, som har fått ny energi av Brubaker och har en bra blandning av klassiskt och modernt, och Iron Fist är inte dumt det heller. Messiah CompleX är väl okej, typisk crossover som det ju var ganska längesen man såg nu...kan inte påstå att jag har saknat dem. Fast det är kul att få lite koll på hur x-grupperna ser ut just nu, och dessutom porträtteras Cyclops väldigt bra här.

#687 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 January 2008 - 21:44

Jag kollade upp dom nya serierna Resurrection och Infinite Horizon som kom ut med sina första nummer för några veckor sen.

Resurrection handlar om en värld som varit belägrad av utomjordingar i fem år. Nu är kriget plötsligt över och världen ligger i spillror. Folk vågar sig utom hus för första gången på åratal. En lite annorlunda spin på invasionstemat alltså som börjar is lutet istället för i början av invsionen. Stämningsmässigt påminner det om det postapokalyptiska i The Walking Dead och Y - The Last Man. Mer den senare faktiskt eftersom hotet från i det här fallet utomjordingar tycks vara över. Huvudpersonerna, en man och en kvinna som beger sig mot Washington hinner man inte skaffa sig så bra uppfattning om eftersom mycket är set up för själva världen. Men det verkar helt klart bra.

Infinite Horizon är en miniserie på sex delar. Den utspelar sig i en nära framtid där en Kapten och hans soldater på väg hem från krig i mellanöstern. efter att ha blivit strandsatta där måste dom ta sig hem på egen hand. Hemma i USA väntar hans fru och son på honom medan de lokala ungkarlarna börja svärma runt henne. Låter det bekant? Det rör sig om en s.k. "re-imagining" av den klassiska Odyséen och börjar faktiskt riktigt lovande.

Edited by Wylie Times, 16 January 2008 - 21:44.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#688 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 January 2008 - 21:50

Messiah CompleX är väl okej, typisk crossover som det ju var ganska längesen man såg nu...kan inte påstå att jag har saknat dem. Fast det är kul att få lite koll på hur x-grupperna ser ut just nu, och dessutom porträtteras Cyclops väldigt bra här.

Hur portätteras Cyclops? Jag vill att han ska vara lite småtjurig och inte särskilt utåtriktad, dock inte reserverad på något sätt. Och en resultatinriktad och krävande men inte särskilt högljudd ledare. Det är min Cyclops.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#689 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 January 2008 - 21:58

Jomen typ så. Och framförallt tar han verkligen kommandot. Det har antytts så länge att det är Cyclops som ska ta över efter Xavier att det är kul att se att han verkligen har tagit det steget. Fast jag måste inflika att jag tycker att Cyclops kan vara och har varit ganska så reserverad stundtals.

Edited by Kermit, 16 January 2008 - 22:00.

#690 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 January 2008 - 02:41

Fick min senaste beställning idag och jag plöjde igenom sjunde samlingen av The Walking Dead direkt. Den serien är så intensiv. Det går inte att lägga ner den. Och så kommer man till slutet och det är the mother of all cliffhangers som TWD-samlingarna oftast avslutas. Nästa kommer i april. ÅÅÅÅÅÅHH!!! :upset:

Hann läsa igenom tredje Sleeper-samlingen också. Den fortsätter ruskigt bra och som tur beställde jag den fjärde och sista samlingen också. Sen blir det att sätta tänderna i Criminal. Ed Brubaker FTW!

-Gangstagrass

#691 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 18 January 2008 - 11:09

För några veckor sedan, när jag hade läst One more day var jag nästan övertygad om att jag skulle ta en paus från superhjälteserier och serier i allmänhet efter det att "Y" hade avslutats, den 23:e januari. Men sedan dess har jag läst rätt mycket bra grejer som har fått upp mitt intresse igen :) Superhjälteserier känns faktiskt kul igen, det kommer mycket kul just nu, men jag ska försöka hålla läsningen på en rimlig nivå. Jag misstänker att det är den nästintill obegränsade tillgången på nya serier som minskat mitt intresse. Förr fick jag slita och jobba hårt för att hitta de senaste serierna, men nu krävs det i princip ingenting. Det är jag visserligen väldigt tacksam för, men ändå...det kändes faktiskt lite charmigare med serietidningar förr :P

Den här veckan har det kommit en hel del bra. Jag gör en liten lista på vad jag gillade mest.

1. Amazing Spider-man. Brand new day fortsätter. Snyggt som få, och Spidde är återigen som jag vill ha honom. Inte så mycket Peter Parker i detta nummer som jag hade velat, men en rätt schysst cliffhanger. Brand new day gör tydligen succé i USA (iaf bland köparna) och första upplagan av första numret sålde tydligen slut väldigt snabbt :) Ju fler som läser, desto bättre (fast mer mainstream) och snyggare serier antar jag :)
2. Catwoman. Catwoman är riktigt, riktigt bra för tillfället. Till en början var jag lite förvirrad av detta nummer. Bakgrunden verkar man få i en annan serie, men det går helt klart att läsa och förstå iaf. Catwoman dyker upp på en främmande planet tillsammans med en massa superskurkar. Väldigt välskriven, snyggt och klassiskt DC. Underhållande som få!
3. Umbrella Academy. En ganska skum och annorlunda superhälteserie som rekommenderas till alla som vill läsa något "nytt". Den här serien verkar gå hem hos alla recensenter, men jag är lite tveksam. Grymt snyggt är det i alla fall :)
4. The Sword. The Sword är en rätt klyschig serie om en rullstolsbunden tjej som hittar ett uråldrigt, magiskt svärd som gör henne riktigt spektakulära krafter. Trots att storyn känns igen är det välskrivet, underhållande, ganska spännande och hyfsat snyggt. Fyra nummer hittills och jag tycker helt klart den är läsvärd :)
5. Immortal Iron Fist. Har lite svårt för senaste arcen, men det är helt klart en välgjord och läsvärd serie.
6. Marvel Illustrated: The picture of Dorian Gray. Marvel gör serie av en mina favoritböcker, och det är ingen riktig höjdare. Känns lite som gamla hederliga Illustrerad Klassiker som jag brukade läsa när jag var liten (min farsas gamla serier :D ). Fast Illustrerade Klassiker var nog bättre...
7. Cemetery Blues. En ny indieserie i snyggt svart-vitt med ganska mycket humor och vampyrjägare :)
8. Messiah Complex. Ingen höjdare alls. Ganska menlös story, tycker jag. Gillar inte actiondrivna serier med X-Men...tycker karaktärerna ska vara i fokus. Lite för mycket action och fart och fläkt här. Växlar mellan tusen olika karaktärer och hur intressant är storyn egentligen? Med Brand new day har Marvel visat att de hur lätt som helst kan göra en total reset med gott resultat så varför hålla på fram och tillbaks med såna här mer mer eller mindra värdelösa storys? Ett nummer kvar nu, och lite spännande är det väl trots allt. Och det här numret lät de Marvels sämsta teckare tecka. SMART! :P

last.fm Filmtipset

#692 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 January 2008 - 14:05

Umbrella Academy och The Sword har jag tänkt kolla upp ett tag nu men det har inte blivit av. Jag var inte så förtjust i Luna brödernas förra serie "Girls" men The Sword verkar bättre.

-Gangstagrass

#693 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 26 January 2008 - 13:35

Den här veckans bästa serie är helt klart nya numret av Amazing Spider-man. Jag diggar verkligen att Spider-man ges ut så här ofta och fortsätter det här med så här hög kvalite är Spider-man på god väg att återigen bli min favorit :D Ny arc i nästa nummer.

Annars har jag läst sista numret av Messiah Complex. En enda lång jaha-upplevelse som varken var dålig eller bra. Slutet var dock lite oväntat, men "död" behöver ju inte betyda DÖD i Marvels universum (snarare regel än undantag att någon som dör kommer tillbaks en månad senare :P ).

Sen har jag också läst sista numret av Astonishing X-Men. Jag blev faktiskt lite irriterad när jag i slutet insåg att det här inte alls var slutet och att det kommer en jävla fortsättning i en Giant size Astonishing X-Men. Bah! Nästan så att jag ser fram emot tills den här serien slutar. Den har varit bra, men känns faktiskt jäkligt överskattad. :( Hoppas på lite schyssta X-serier snart.

last.fm Filmtipset

#694 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 31 January 2008 - 17:25

Ännu en fantastisk serievecka :D

Jag lyste nyss ut Y - The Last man #60. Det allra sista numret. Det sista numret av Vertigos bästa serie (jepp, så här i efterhand håller jag faktiskt Y högre än Sandman. SÅ bra är den!). Jag hade väntat mig ett välgjort lyckligt slut. Och på sätt och vis fick jag väl det. Men slutet var bättre, mer oväntat, mer välskrivet, vackrare, sorgligare (jag satt flertalet gånger med en tår i ögat) än jag någonsin hade kunnat hoppas. Vilket lysande slut. Läs, läs, läs! Det här är en serie jag förmodligen aldrig kommer glömma och det skulle inte förvåna mig om jag vid årets slut skulle ranka det här som årets bästa serie. Och ett dubbelnummer var det också.

Jag kommer läsa mer nya serier under kvällen och kommer nog uppdatera den här posten lite :)

last.fm Filmtipset

#695 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 31 January 2008 - 17:40

Om du gillar Y: The Last Man kanske du vill läsa den här artikeln?

#696 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 31 January 2008 - 18:13

Om du gillar Y: The Last Man kanske du vill läsa den här artikeln?

Intressant. Om det görs bra kan Y faktiskt funka riktigt bra som film. Håller tummarna :)

last.fm Filmtipset

#697 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 01 February 2008 - 07:41

I skuggan av Y känns inget riktigt bra ( :P ), men här är en liten lista på nya serier som jag tycker är helt OK:

Captain America - När jag läste det senaste numret (det sista i en arc på sex nummer) förstod jag till slut varför serien blivit så lovordad på sistone. Jag har inte riktigt fattat grejen i tidigare nummer, men det här var verkligen sjukt välgjort och bra. Jag kommer fortsätta läsa den här serien nu. For sure :)

Batman- Grant Morrisons Batman är grym. Välskriven, cool och han lyckas uppdatera riktigt skumma gamla grejer på ett schysst sätt. Dock blir jag aldrig riktigt engagerad, vilket är lite synd. Men det är alltid läsvärda Bat-serier som Morrison leverar :)

Ultimate Spider-man - En ny arc börjar med detta nummer och det verkar kunna bli riktigt schysst. Mer tonårsångest än vanligt, och sånt kan vara kul. Alla som givit upp hoppet om USM bör kolla in den igen. En helt OK serie :)

Daredevil - Äntligt börjar det hända något kul. Final i nästa nummer som nog kan bli rätt spännande :)

Suburban Glamour - Ett nummer kvar av denna miniserie. Den är snygg, och trots emo-aktiga karaktärer har den en smårolig story. Gillas! :)

Crossing Midnight - Senaste numret var verkligen skitfult (under all kritik) men spännande var det trots allt. En av de bättre Vertigo serierna just nu :)

I'll be back next week with more comix :D

last.fm Filmtipset

#698 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2008 - 14:35

Skulle inte Marvel ge ut en ny Captain America snart?

#699 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 01 February 2008 - 14:45

Jo, den nye Cap har precis debuterat.

#700 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 February 2008 - 14:46

Har den någon spciell titel och kom den nu under veckan eller har den funnits ute ett tag?

Tänkte ta mig en titt på den och det kan vara bra att veta lite mer om vad det är jag säker efter när jag besöker den lokala butiken nästa gång. :)