Jump to content

Photo

Lost Säsong 1

• Please log in to reply
711 replies to this topic

#676 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 28 September 2005 - 22:05

nja, i förra avsnittet såg man aldrig vad som hände när han gick in på toa, utan man följde mer sun, som lyssnade på vad de engelsk-talande sa. blev också lite fundersam först
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#677 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 September 2005 - 22:06

bra avsnitt igen :) skeppet ska tydligen vara enFregatt och de användes ända fram till slutet av 1800-talet o då som handelsskepp

Det må så vara, och jag noterade själv när episoden kom igång efter pausen att det faktiskt såg modernare ut än jag först trodde, men som Marie påpekar så faller hela scenariot fortfarande på slavarna ombord. Organiserad slavtransport ombord på ett skepp med engelskt namn så sent som 1867 eller senare? Vilka länder i det brittiska samväldet hanterade fortfarande slavar då? Det går inte ihop. Britterna förbjöd slaveriet på 1830-talet, och amerikanerna släppte sina sista slavar fria 1865.
(Nobel patenterade tydligen inte dynamiten förrän i oktober 1867, så innan dess kan vi knappast träffa på dynamitgubbar ombord på några fartyg.)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#678 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 September 2005 - 22:22

Jin spilde och gick in på toa. Jag känner igen det.
Reprisen från förra verkar av misstag vara dagens avsnitt.

De visade den scenen från flygplatskaféet en gång till. Förra gången fick vi aldrig se när Jin gick till toaletterna för att tvätta av sig, bara när han fick kaffet över sig och Sun försökte torka av honom.

Eller minns jag fel? :unsure:

Kul när Locke kördes förbi i rullstol i förgrunden när Michael talade i telefon. Om Walt såg honom borde han komma ihåg det, men det har väl aldrig antytts ens?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#679 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 September 2005 - 22:43

Jin spilde och gick in på toa. Jag känner igen det.
Reprisen från förra verkar av misstag vara dagens avsnitt.

De visade den scenen från flygplatskaféet en gång till. Förra gången fick vi aldrig se när Jin gick till toaletterna för att tvätta av sig, bara när han fick kaffet över sig och Sun försökte torka av honom.

Eller minns jag fel? :unsure:

Nej, det är som jag minns det också.

Kul när Locke kördes förbi i rullstol i förgrunden när Michael talade i telefon.

Ja. Själv kände jag mig lite belåten över att jag bara halvsekunden innan insåg att "nu kommer det nog en cameo". Och det stämde ju bra. :P

Om Walt såg honom borde han komma ihåg det, men det har väl aldrig antytts ens?

Han satt nog fortfarande med sitt dataspel då.
Men när du säger så där, så började jag fundera över det faktum att ingen annan vet om att Locke satt i rollstol. Ändå borde väl många av de överlevande ha suttit i närheten av varandra? Rullade man ombord Locke så att han fick ta plats innan den stora strömmen av passagerare kom, eller hur gjorde man? Det kanske bara är som jag tycker, men visst borde man väl titta till lite extra när man ser en resenär i rullstol?
(Inte så att jag ser det som något fel eller ett mysterium; jag är bara vanligt nyfiken. Det slår mig att jag inte vet hur man hanterar rullstolsbundna flygplanspassagerare.)

Edited by Groundsplitter, 28 September 2005 - 22:45.

#680 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 September 2005 - 22:59

Jo, man brukar ta ombord rullstolsburna passagerare innan resten släpps ombord, för att man ska kunna manövrera lite enklare och flytta över personen till en flygfåtölj etc.
På samma sätt får de vänta till sist när de ska gå av.

*egen erfarenhet* :)

Om Walt: Säg inte det. Han var nyfiken på vad pappan pratade i telefonen om redan från början ...

#681 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 September 2005 - 09:13

Glömde påpeka en sak om gårdagens avsnitt:

Lådan med sprängämnen hade texten 'explosives' och något mer (dangeous?) spraymålat med mall på framsidan. Dessutom med ett typsnitt som ger mig associationer till M*A*S*H. :P :lol:

För att inte tala om att båten såg nymålad ut i "hålet" där de tog sig in och alla kedjor som hängde såg nya ut. Ingen rost som jag kunde se ... :P

#682 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 29 September 2005 - 10:46

Glömde påpeka en sak om gårdagens avsnitt:

Lådan med sprängämnen hade texten 'explosives' och något mer (dangeous?) spraymålat med mall på framsidan. Dessutom med ett typsnitt som ger mig associationer till M*A*S*H. :P :lol:

Ännu värre. Det kallades inte ens "explosives" från början, utan enligt åtskilliga uppslagssidor så marknadsfördes det ursprungligen som "Nobel's Safety Blasting Powder". Och eftersom han höll hårt i patentet och snabbt såg till att få olovliga plagiatörer nedstängda, så torde det ha dröjt ett tag innan det dök upp några lådor med texten "explosives" (om man inte packat om dynamitgubbarna i andra lådor, vilket förstås är en möjlighet).

Fast med tanke på vad du säger om teckensnittet så börjar det bli ointressant att alls titta på när slavtransporterna upphörde och dynamiten började användas. Alla "felen" börjar nu vara så uppenbara att jag börjar tro att den där lådan har placerats dit senare. Kanske vid tiden för andra världskriget? (vi vet att nummerserien 4-8-15-16-23-42 sändes ut under andra världskriget. Från ön? Hurley kände en mentalpatient som hörde siffrorna medan han tjänstgjorde i flottan under WW2).
Nu missade jag att se den där texten själv, men de där stencilerade teckensnitten som vi förknippar med den amerikanska militären skapades inte förrän på 1900-talet. 1926 eller 1938 är de årtal som jag har fått fram.

#683 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 September 2005 - 11:36

Något matematiskt snille som har någon teori på talserien ännu? Eller kan det kanske vara en kod, da vinci koden är ju rätt populär för tillfället så det kanske är något för Dan Browns Robert Langdon. Något säger mig att det borde gå att klura ut.

4-8-15-16-23-42 = -100

Visste ni det?, kan det tyda på något!
Kan de tex kommit hundra år tillbaka i tiden? 1905? Fast det finns väl hundra andra möjligheter som redan diskuterats på denna tråd, har inte tittat i tråden på ett tag...

Edited by Jazzdevil, 29 September 2005 - 12:13.

#684 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 29 September 2005 - 20:03

...så börjar det bli ointressant att alls titta på när slavtransporterna upphörde och dynamiten började användas. Alla "felen" börjar nu vara så uppenbara att jag börjar tro att den där lådan har placerats dit senare.

Jag tycker det tillhör Lost-Mystiken, alla dessa orimligheter :) det blir ju öppet för allehanda tolkningar o spekulationer... :)apropå "The Numbers" så hitta jag denna site 4 8 15 16 23 42
snacka om att man blir tokig :wacko:
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#685 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 29 September 2005 - 20:55

Överanalyser fann jag på nyss nämnda sida, men visst e det kul å fundera på dem. Såg andra avsnittet av andra säsongen precis och måste utnämnda serien till bästa cliffhangers nånsin, i alla avsnitt så lyckas de avsluta med en jädra cliffhanger som gör att man håller andan för att sätta sig framför tv´n en vecka senare och uppleva samma procedur igen. Det är en bedrift av manusförfattarna!
I love the smell of napalm in the morning

#686 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 29 September 2005 - 21:04

Fast Lost har inte alls samma stora cliffhangers som Alias brukade ha en gång i tiden, JJ Abrams har inte lyckats överträffa det med Lost (ännu).

#687 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 29 September 2005 - 22:17

Kul när Locke kördes förbi i rullstol i förgrunden när Michael talade i telefon. Om Walt såg honom borde han komma ihåg det, men det har väl aldrig antytts ens?

det är ju knappast första gången någon karaktär syns i en annans flashback. men det är väl inget dom lägger på minnet. sayhid (hur han nu stavar) såg ju [hjärnsläpp] boones syrra på flygplatsen. boone såg sawyer hos polisen i australien när han försökte anmäla killen som hans syrra var med. hurley syntes på tv:n hos killen som jin skulle slå ner/mörda/whatever. finns fler exempel som jag inte kommer ihåg nu
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#688 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 30 September 2005 - 15:03

Det är ju kul när man få se de olika karaktärernas interaktioner med varandra innan kraschen. Det lär bli fler i nästa avsnitt :)
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#689 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 October 2005 - 21:20

Så nu har man sett säsongsavslutningen också!

Vad tyckte ni?

Som vanligt tycker jag LOST är grymt bra och spännande...Det enda som var lite halvdant i detta avsnitt var den långa slapstick-scenen med Hurley. Hur många gånger har man inte sett en tjockis fumla omkring? Det är lite 30-tal över det hela och det känns plankat rakt av från någon sämre Helan och Halvan film...Annars mycket bra...Det man undar mest över nu är ju de där skumma typerna som kom med båten...och varför de är så intresserade av barn?

Jag gissade tidigare i denna tråd att säsongen skulle avslutas med att "the hatch" öppnades och att de tittade ner där...jag hade tydligen rätt...Nästa vecka är det säsong 2 som gäller, vi syns då!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#690 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 05 October 2005 - 21:35

Jag tyckte det var ett värdigt avslut på säsongen. Gillar speciellt hur de körde kameran inifrån the hatch så att de blev mindre och mindre tills "LOST" dök upp.

sen tyckte jag det var småroligt att se Hurley springa för livet för att hinna med planet. Speciellt att han betalade en man som precis gjort en höftoperation(ok, han kom inte direkt från operationsbordet, men ändå :P ) 1 600 dollar för hans lilla trehjulingssak :P

Härlig veka det kommer bli, först en timmes LOST om karaktärerna klockan 21 på tisdag, sen Joey 21:55, sen blir det onsdag och då blir man lite mer förvirrad :D

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#691 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 October 2005 - 21:55

Härlig veka det kommer bli, först en timmes LOST om karaktärerna klockan 21 på tisdag, sen Joey 21:55, sen blir det onsdag och då blir man lite mer förvirrad :D

För det eget bästa bör du kolla på The 4400 på TV3 innan LOST varje onsdag...jag tror du skulle gilla den serien...jag tycker den påminner lite om X-Men till viss mån...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#692 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 05 October 2005 - 22:08

sen tyckte jag det var småroligt att se Hurley springa för livet för att hinna med planet. Speciellt att han betalade en man som precis gjort en höftoperation(ok, han kom inte direkt från operationsbordet, men ändå :P ) 1 600 dollar för hans lilla trehjulingssak :P

Det var veckans bästa sekvens, tyckte jag. Den bjöd på ett riktigt gapskratt, när Hurley passerade ett halvdussin idrottstjejer iklädda numrerade tröjor. Vilka nummer? 4, 8, 15, 16, 23, 42. Om vi inte hade märkt tidigare att siffrorna återkommer gång på gång, så blev det uppenbart där.

#693 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 October 2005 - 22:13

Jag blev faktiskt besviken på avsnittet.

Hela den långa flashbackserien med hur de gick ombord på planet för att inte tala om den hellöjliga sekvensen med Hurley och alla hans vedermödor, från att elen i hotellrummet inte funkade till att han trots allt kom med planet var ju tråkig för att säga det på ett snällt sätt. :rolleyes:

När de gick i skogen och säkerhetssystemet eller vad man ska kalla det kom efter dem började Kate springa med vad hon trodde var dynamiten på ryggen. Och hon reagerande inte förrän Jack sa åt henne att hämta hans ryggsäck, för att där fanns dynamiten. :rolleyes:

En fråga med det gänget i skogen där: När det blev mörkt hade de helt plötsligt facklor i händerna. Var kom de ifrån? Växer det sådana där på ön eller? :P

The Others på båten var ju inte speciellt skrämmande alls, även om de enkelt fick med sig Walt. Såg mest ut som whiskysmugglande irländare från andra världskriget eller nåt. :P

Danielle är ju uppenbarligen fullständigt rubbad efter alla år ensam på ön också. Men vart tog hon vägen nu? Ger hon sig i kast med The Others eller smyger hon på våra skeppsbrutna eller gömmer hon sig i skogen som vanligt?

Nä, jag hade högre ställda förväntningar på en säsongsavslutning på serien. Tur att det fortsätter nästa vecka, för hade det blivit säsongsuppehåll nu vete katten om jag orkat fortsätta se serien. Så intressant var inte avslutningen imho.

#694 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 October 2005 - 22:19

Hade varit bättre om dom kört ett dubbelavsnitt som dom gjorde i USA när det var säsongsavslutning.

Nästa vecka säsong 2 :D bra jobbat av TV4 att börja visa den direkt och bara ett par veckor efter USA.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#695 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 05 October 2005 - 23:12

Bra, :) men inget hisnande säsongslut. Hurleys språngmarch kändes väl inte helt bekvämt, nästan lite lyteskomik där....
Det som var skrämmande med "The Others" på båten var inte hur de såg ut utan deras beteende och kyliga sätt att bemöta dem på flotten, och varför de ville ha Walt...
Fortsättning följer som sagt :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#696 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 October 2005 - 23:36

Eftersom deras avsikter var "onda" tyckte jag inte att deras uppträdande var speciellt skrämmande.

Anledningen till att de vill ha Walt är ju sannolikt för hans förmågor, vad de nu är egentligen. Frågan är då hur de vet det. Är det p g a Walt som de alls är på ön? :blink:

#697 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 06 October 2005 - 09:52

gillade avslutningen mycket! roligast med hurley var ju hur han stötte på charlie i hissen "gotta catch a bloody plane here!"
väldigt spännande avslutnings-scen med the hatch. återkommer, nu är det lunch!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#698 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 06 October 2005 - 20:27

Riktigt bra avslutning. Spännande och välgjort rakt igenom. Riktigt bra tajming av TV4 att sända första avsnittet utav säsong två veckan efter USA gör det.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#699 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 07 October 2005 - 11:38

Håller med om att avslutning var bra, både komisk och spännande på sina håll. Äntligen fick de upp luckan men var finns där nere?

Om jag ska försöka mig på en gissning så finns det ett låst rum därnere. I finalen i sässong 2 lyckas de öppna dörren och finner en lång och mörk koridor. I sista avsnittet på sässong 3 tar de sig fram till slutet av koridoren, finner en olåst dörr, när de öppnar den så befinner de sig på flygplatsen igen...

#700 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 October 2005 - 11:45

Om jag ska försöka mig på en gissning så finns det ett låst rum därnere. I finalen i sässong 2 lyckas de öppna dörren och finner en lång och mörk koridor. I sista avsnittet på sässong 3 tar de sig fram till slutet av koridoren, finner en olåst dörr, när de öppnar den så befinner de sig på flygplatsen igen...

:lol2: De kanske är i ett holodeck. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier