Jump to content

Photo

Xena | Allmän diskussion & nyhetstråd

• Please log in to reply
787 replies to this topic

#676 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 September 2006 - 20:16

Vad händer med ditt betygsystem Cappy? Först gick det ned från 10 till 5 och på ovanstående står det 3... :P

Long story short... Jag trappade ned från 10-skalan för att det vid första omgången skulle bli enklare att ge ett mer enhetligt betyg. Tog din 3-skala (vilket användes till den här recensionen), sedan märkte jag att den var för begränsad så då tog jag steget upp till 5 (vilket jag använder för Cleopatra 2525).

Gillar Salmonius. :)

I det här avsnittet gör jag det också - ingen stor fan annars.

Jag postade en ganska detaljerad teori om det här med tidsflöden för en tid sedan i ett försök att sy ihop alla backstories. Du köpte den då, köper du den fortfarande?

Jag skall gå tillbaka och kolla. Återkommer...

Man märker redan här hur viktigt lojalitet och heder är för Xena, en detalj som skilljer henne från övriga krigsherrar i serien. Hon är mer nyanserad, så att säga.

Precis - eller i alla fall nu. Som sagt var, hon verkar nu ha vänt om och börja på sitt attonement. Jag tvekar hon skulle ha brytt sig under sina Althi-buddy dagar...

Scenen när Xena reser sig efter The Gauntlet och tittar snet på Darphus , håren resar i nackaen på mig :lol: det er en så stark scen imo :)

Det är den starkaste scenen, men det är Hercules innan Xena fått en egen identitet så det säger inte så mycket :P

Teorin:

Hur det än är måste ju piloten infogas i den här trilogin. Så låt mig kasta fram en teori.

Efter att hon lämnat sjukstugan så drar hon österut. Någnstans på de ryska stäpperna (eller där omkring) så stöter hon på Borias. Hon lockar med sig honom och tillsammans drar de sig mot det rika Chin (tror det nämns som Jinn i svenska historie böcker - jag har för mig om att det inte är fråga om det China som vi känner det idag som avses). Här går hon (eller linkar snarare) hon in i Lao Ma. Lao Ma lyckas på någotvis lära Xena att kanalisera sina känslor. Helt lyckas hon inte - för Xena tappar behäskningen och dödar Ming Tsu, och lämnar Chin med Borias. När hon återvänder till grekland tittar lite av den ursprungliga härföraren tittar fram, kanske för, precis som Xena själv sade, Lao Ma räddat Xenas själ.

'Northen Amazons' slaktas någotsans mellan att Xena och Borias är påväg till eller från Chin. Jakten på Ixions Sten (S2, Orphan of War, dvs minnesflashbackarna) så splittras Xena och Borias. Här så är Xena något mer balanserad, dock fortfarande ganska kallblodig. Så jag skulle tippa på att den Xena vi mötte i Hercules hade fått lite tid på sig att kanalisera sina känslor tillräkligt för att hitta tillbaka till det mål hon en gång hade.

Du utelämnar Akemi och Japan-debaklet, liksom en ganska viktig del av Xenas liv - Althi. Det som drev henne till det allra mörkaste Xena, den som inte skulle tveka att döda barn och äta dess inre ;)

Brytpunkten till varför den onda Xena blev allt mer tyngd av samvetskval finner jag i den punkt där Xena födde sin son och såg Borias dö för att möta det. Då hon lämnar över sonen till kentauren så är det startskottet till Xena: Warripr Princess-serien. Då vi får se henne i Hercules har hon drivits allt mer av samvetskvalen och hennes "onda" sida är inte särskilt ond längre. Hon har sakta krälit sig upp ur Althis hål och börjar nu bli en kvinna med principer, som att inte döda gamla och barn.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#677 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2006 - 20:29

Jag har planer på att utveckla den där teorin, men jag känner att jag måste se om serien innan. (Charmed 7 dök upp från ingenstans så det blev ngt uppskjutet igen. :P ) Där jag planerar en med täckande bild där så många flashbacks som möjligt nämns.

Brytpunkten till varför den onda Xena blev allt mer tyngd av samvetskval finner jag i den punkt där Xena födde sin son och såg Borias dö för att möta det. Då hon lämnar över sonen till kentauren så är det startskottet till Xena: Warripr Princess-serien. Då vi får se henne i Hercules har hon drivits allt mer av samvetskvalen och hennes "onda" sida är inte särskilt ond längre. Hon har sakta krälit sig upp ur Althis hål och börjar nu bli en kvinna med principer, som att inte döda gamla och barn.

Åhh va' du är bra. Håller med här. Solon hade antagligen mycket att göra med att det lilla barnet överlevde Darphus. :) Fast jag skulle vilja formulera det sista som: Hon har sakta krälit sig upp ur Althis hål och börjar nu åter bli en kvinna med principer, som att inte döda gamla och barn..

Edited by XC, 04 September 2006 - 20:30.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#678 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 September 2006 - 20:48

Nu märker du ord ;)

Men ja, det var också så som jag menade så jag säger inte emot.

PS. Det här var mitt 4700:e inlägg :thumbsup:

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#679 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 September 2006 - 20:59

Om man ska märka ord vill jag påpeka att det inte finns något ord som heter krälit. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#680 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 September 2006 - 21:01

Det är en lokal variant, förekommoer på sina ställen i Xenatråden på SFN. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#681 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 September 2006 - 21:03

men det är Hercules innan Xena fått en egen identitet så det säger inte så mycket

Uha uah , der har du fel Capshaw ;) det blicket och den attitud er bara Xena , som hon var, er , och kommer forbli. Det blicket och kämpar viljen , att inte ge upp mot nåt , det er bara Xena och ingen annan :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#682 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 September 2006 - 21:41

Om man ska märka ord vill jag påpeka att det inte finns något ord som heter krälit. :P

Nix, jag vet. Men jag är för lat för att orka ändra :P

^_^

Uha uah , der har du fel Capshaw ;) det blicket och den attitud er bara Xena , som hon var, er , och kommer forbli. Det blicket och kämpar viljen , att inte ge upp mot nåt , det er bara Xena och ingen annan :)

Håller som sagt var inte med dig. Den är okej mot de olika avsnitten i HJercules - men sätter man den blicken mot de i Xena-avsnitten så står den sig rätt slätt...

Nix, jag vet. Men jag är för lat för att orka ändra :P

^_^

Håller som sagt var inte med dig. Den är okej mot de olika avsnitten i HJercules - men sätter man den blicken mot de i Xena-avsnitten så står den sig rätt slätt...

#683 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 September 2006 - 16:55

Hmm... Snudd på OT (men jag är Mod här och bestämmer att det är på 'rätt sida om staketet' :P ):

Celebrity Duets - Lucy Lawless and Michael Bolton
Celebrity Duets - Lucy Lawless and Smokey Robinson

(LucyLawless.info håller koll åt dig här.)

Edited by XC, 08 September 2006 - 16:55.

fqq5BYam.jpg

#684 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 September 2006 - 17:17

Som drivande postare i det här topicet så har du mitt fulla stöd ;)

#685 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2006 - 16:21

Nu är Celiberty Duets över och hör och häpna, Lucy kom på 2a plats (förlorade mot Alfonso "Carlton i Fresh Prince i Bel Air" Ribiero).

Lucy sjöng duetter med Michael Bolton, Smokey Robinson, Kenny Loggins (du vet "Footlose"), Dione Warwick, Richard Marx (kände inte igen namnet, men båda låtarna) och Bonnie Tyler.

LucyLawless.info har såväl videos som mp3:or för den som är intresserad av Lucys del i tävligen.

Edit: I episod 8 så skymtas Renee i publiken. :)

Edited by XC, 01 October 2006 - 16:23.

fqq5BYam.jpg

#686 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 October 2006 - 17:03

Det gör ju det värt att se ;)

Det gör ju det värt att se ;)

#687 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2006 - 18:12

Det klippet finns till och med som enskillt utdrag. :lol: (Här).

Kommer inte ihåg vilket avsnitt men Xenas dotter Daisy skymtas också i publiken i nått av avsnitten. Och i ett av de sista framtrådandena (när juryn lämnar sitt omdömme) så ser man tydligt en skylt med texten "We Want a Xena movie". :P

Edited by XC, 01 October 2006 - 18:13.

fqq5BYam.jpg

#688 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 November 2006 - 11:35

Okej, dags igen.

UNCHAINED HEART

Såg det här för länge sedan, men glömde skriva då (i samband med datakraschen) så det blir en kortare resumé.

Avsnittet är helt okej, snäppet bättre än Gauntlet på en del ställen. Särskilt gillar jag hur man nu får se Iaolous konfrontera att Hercules är "all snuggly" med kvinnan som utnyttjade honom som en sextoy. Och Michael Hurst är skicklig nog som skådis för att få fram de känslorna.

Jag gillar särskilt scenen då Iaolus möter Salmoneus. hur Iaolous och Herc spelar upp sig mot varandra framför Salmonues ögon är underbart.

Plus också för scenerna mellan Lucy Lawless och Michael Hurst. Stort minus dock för hela den där ytterst plastiga och tillgjorda romansen som man försöker få ihop mellan Herc och Xena. Den känns inte trovärdig någonstans.

Betyg: 3/5.

#689 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 November 2006 - 12:31

Tycker också att avsnittet är bra, Lucy och Hurst funkar bra ihop - defenitivt bättre än Lucy och Sorbo.

Romansen mellan Xena och Hercules känns inte bara plastig och otrovärdig. Den känns faktiskt ganska onödig och jag tror det funkat bättre om man låtit "någonting finnas" mellan dem. Eller låtit det utvecklat en Mentor/Elev relation.

Och visst lyckas Hurst bra med att förmedla de misstänksamma och sårade känslorna infor återseendet med Xena? Och Salmonius är nästan alltid bra. Så det så. :P

Betyg: BRA. (Trots den totalt onödiga romansen.)

fqq5BYam.jpg

#690 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 November 2006 - 13:09

Jo, den är onödig. Det var det jag menade med tillgjord. Det är inte alls bra. :(

#691 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 November 2006 - 15:37

Plus också för scenerna mellan Lucy Lawless och Michael Hurst. Stort minus dock för hela den där ytterst plastiga och tillgjorda romansen som man försöker få ihop mellan Herc och Xena. Den känns inte trovärdig någonstans.

Instämmer till fullo. Sorbo och Lucy har ingen vibbar alls.Passer inte alls ihop.

Unchained Heart tyckar jag er den sämsta i trilogien.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#692 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 November 2006 - 16:00

Då tyckte jag det första avsnittet var sämst. Ingen stor höjdare :(

#693 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 November 2006 - 10:01

Åtminstone var Xena ,xena i första avsnitt. I Unchained Heart var hon nån sorts sockersöt mes med Hercules Posted Image

Min avatar samling

#694 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 November 2006 - 10:17

Nja, jag håller ju inte med som sagt var. Jag tycker det finns mer av Xena här än i första avsnittet. Romansen är en ändå förhållandevis liten del. Det övriga är betydligt närmare den Xena vi alla älskar.

#695 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 February 2007 - 20:31

Lucy skrev en grej i sin blogg - Cappy kommer helhjärtat hålla med henne om det här:

I was thinking we could incorporate some of those crazy stories. I always needed a strong director to stop me going too far. Over to you, Ted.
(Källa)

OK. Det gör väl jag också, till en del. ;)

En nyhet är att hon dessutom kommer dyka upp i ett avsnitt "Simma lugnt, Larry":

2/13/07

I never told you guys about Curb Your Enthusiasm!

I worked most of last week on it. That Larry David is something else! I'm kind of in love with him. I gave him one of those Xena Hallmark cards on the first day which said, "Welcome to the Lucy Lawless experience." He thought I was nuts. Now he knows it.

We had a lot of laughs. I had worked with Dave Mandel, Alec Berg and Jeff Schaffer on Eurotrip after they saw me on Saturday Night Live. They have provided the perfect work environment. It is the closest I have ever come to the Xena set. It's a bunch of fun people doing what they love and answering to no one. Larry is the final arbiter and he was a joy to be around.

He likes to keep you on your toes. At one point my character is supposed to be pitching him an idea for a show and he was off set nutting out the scene. “What could this show be about?" he muttered. "Well, how about a singng and dancing show, coz, y'know, that's where I'm heading," I replied. "Oh, yeah, good," says Larry. So they roll tape and we enter the scene, "Hey, you know that singing and dancing idea? Lose it. It ain't funny."

A lot of actors are creeped out by improv, but I LOVE it. There's no telling what that guy is going to say next. So you have to be really listening, which is the basis for all acting, right?

Anyway, that was the perfect experience.

/../

Onwards and Upwards!
L (Källa)

fqq5BYam.jpg

#696 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 February 2007 - 02:26

Lucy skrev en grej i sin blogg - Cappy kommer helhjärtat hålla med henne om det här:

Absolut! :D

#697 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 February 2007 - 12:39

En annan sak som hon skrev som hände i samband med hennes medverkan i Curb Your Entusiasm (det står ovan också):

I gave him one of those Xena Hallmark cards on the first day which said, "Welcome to the Lucy Lawless experience." He thought I was nuts. Now he knows it. (Källa)

:lol:

fqq5BYam.jpg

#698 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 February 2007 - 15:41

Meanwhile, the Lucy Lawless Express shows no signs of running out of gas. She recently signed to play a lead role in the ABC network pilot of an Americanized version of the sexy British series "Footballers' Wives" and a "Xena" movie (based on the international hit series co-created by her husband, Rob Tapert) is suddenly feasible again. "If it happens, my hair will go dark again in seconds." (Källa)

:D

Edited by XC, 25 February 2007 - 15:43.

fqq5BYam.jpg

#699 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 26 February 2007 - 15:32

Xena Movie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I HOPE so :D

Min avatar samling

#700 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 26 February 2007 - 19:08

Äh. Jag vill hellre ha en Gabrielle-film :P