Vad händer med ditt betygsystem Cappy? Först gick det ned från 10 till 5 och på ovanstående står det 3...
Long story short... Jag trappade ned från 10-skalan för att det vid första omgången skulle bli enklare att ge ett mer enhetligt betyg. Tog din 3-skala (vilket användes till den här recensionen), sedan märkte jag att den var för begränsad så då tog jag steget upp till 5 (vilket jag använder för Cleopatra 2525).
Gillar Salmonius.
I det här avsnittet gör jag det också - ingen stor fan annars.
Jag postade en ganska detaljerad teori om det här med tidsflöden för en tid sedan i ett försök att sy ihop alla backstories. Du köpte den då, köper du den fortfarande?
Jag skall gå tillbaka och kolla. Återkommer...
Man märker redan här hur viktigt lojalitet och heder är för Xena, en detalj som skilljer henne från övriga krigsherrar i serien. Hon är mer nyanserad, så att säga.
Precis - eller i alla fall nu. Som sagt var, hon verkar nu ha vänt om och börja på sitt attonement. Jag tvekar hon skulle ha brytt sig under sina Althi-buddy dagar...
Scenen när Xena reser sig efter The Gauntlet och tittar snet på Darphus , håren resar i nackaen på mig
det er en så stark scen imo
Det är den starkaste scenen, men det är Hercules innan Xena fått en egen identitet så det säger inte så mycket
Teorin:
Hur det än är måste ju piloten infogas i den här trilogin. Så låt mig kasta fram en teori.
Efter att hon lämnat sjukstugan så drar hon österut. Någnstans på de ryska stäpperna (eller där omkring) så stöter hon på Borias. Hon lockar med sig honom och tillsammans drar de sig mot det rika Chin (tror det nämns som Jinn i svenska historie böcker - jag har för mig om att det inte är fråga om det China som vi känner det idag som avses). Här går hon (eller linkar snarare) hon in i Lao Ma. Lao Ma lyckas på någotvis lära Xena att kanalisera sina känslor. Helt lyckas hon inte - för Xena tappar behäskningen och dödar Ming Tsu, och lämnar Chin med Borias. När hon återvänder till grekland tittar lite av den ursprungliga härföraren tittar fram, kanske för, precis som Xena själv sade, Lao Ma räddat Xenas själ.
'Northen Amazons' slaktas någotsans mellan att Xena och Borias är påväg till eller från Chin. Jakten på Ixions Sten (S2, Orphan of War, dvs minnesflashbackarna) så splittras Xena och Borias. Här så är Xena något mer balanserad, dock fortfarande ganska kallblodig. Så jag skulle tippa på att den Xena vi mötte i Hercules hade fått lite tid på sig att kanalisera sina känslor tillräkligt för att hitta tillbaka till det mål hon en gång hade.
Du utelämnar Akemi och Japan-debaklet, liksom en ganska viktig del av Xenas liv - Althi. Det som drev henne till det allra mörkaste Xena, den som inte skulle tveka att döda barn och äta dess inre
Brytpunkten till varför den onda Xena blev allt mer tyngd av samvetskval finner jag i den punkt där Xena födde sin son och såg Borias dö för att möta det. Då hon lämnar över sonen till kentauren så är det startskottet till Xena: Warripr Princess-serien. Då vi får se henne i Hercules har hon drivits allt mer av samvetskvalen och hennes "onda" sida är inte särskilt ond längre. Hon har sakta krälit sig upp ur Althis hål och börjar nu bli en kvinna med principer, som att inte döda gamla och barn.